صفحه 1:
دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر
درس سمینار در مسائل روان شناسی عمومی
موضوع نحوه تربیت والدین بر تربیت کودکان یک تا شش سال
استاد جناب آقای حسن عبدالله زاده
دانشجو سیده نرجس باباپور
99.08
صفحه 2:
سبک های فرزند پروری
صفحه 3:
عوامل تعین کننده روش های فرزند پروری
خصوصیات و اعتقادات والدین
شخصیت و رفتار کودکان
زمینه های اجتماعی
صفحه 4:
روش های والدین در پرورش فرزند تحت عوامل زیر قرار دارد
زمینه فرهنگی
سطح رشد کودک
نیروپی که از سوی والدین اعمال می شود
خصوصیات کودکان
زمینه اجتماعی گسترده که رابطه والدین و فرزند در آن جای میگیرد
صفحه 5:
قاثیرات و روش های فرزند پروری
صفحه 6:
نوع رفتار والدین
والدین آسان گیر -آزاد گذارنده
* کودکان را به اجرای قوانین وادار نمی کنند قوانین را به وضوح ابلاغ
نمی DUS
* انضباط ناهمسان دارند
۴ توقع يا تقاضای ناچیزی برای رفتار مستقل و رشدیافته دارند
* رفتار بد را ناديده مى كيرند يا آن را مى يذيرند
*خشم و عصبانیت خود را پنهان می DBS
* تجلیل از اهمیت تظاهر آزاد تکانش ها و امیال
صفحه 7:
نتيجه رفتاروالدین آسان گیر
کودکان تکانشی-پرخانر
#مقاومت کننده. لجوج در مقابل بزر گسالان
*اتكا به نفس در سطح پایین
۶ تشخیص موقعیت پیشرفتی در سطح پایین
#خویشتن داری ندارند
#پرخاشگرند
#زودخشمند ولی سریعاً حالت خوشحالی خود را باز می یابند
#تکانشی هستند
#بی هدف و در سطح پایینی از فعالیت های هدف گرا هستند
#سلطه جو هستند
صفحه 8:
والدین قدرت طلب
تحمیل قوانین به صورت انعطاف ناپذیر * پافشاری در اجرای قوانین. على رغم
*با رفتار بد مقابله و آن را تنبیه می کنند مخالفت و قهر کودک از نظرانضباطی
" خشم و نارضایتی خود را نشان می دهند خشن و تنبیه گرند.
* قوانین را به وضوح تشریح می کنند *محبت و صمیمیت در سطح پایین
*در نظر ان ها کودک تحت سلطه تکانش ؟ وقایع فرهنگی و فعالیت های متقابل
های ضداجتماعی کنترل نشده است. طرح ریزی نمی شوند.
؟امیال کودک را در نظر نمی کیرند و از ؟ نبودن خواست ها و معیارهای
عقایدش نمی پرسند. فرهنگی
صفحه 9:
نتیجه رفتار والدین قدرت طلب
کودکان تعارضی - تحریک پذیر
lol a” بیمناک
#دمدمی, ناراحت
زود ناراحت می شوند
*به طور انفعالی خصومت آمیز و حیله گرند
در مقابل فشار روانی آسیب پذیرند
"به تناوب بین رفتاری پرخاشگرغیر دوستانه و کناره گیری عبوسانه در
تغییرند
#بی هدف هستند
صفحه 10:
والدین با اقتدار
؟اجرای جدی قوانین #به کودک راه چاره را نشان می
#تسلیم قهر کودک نمی شوند دهند.
با کودک حرف نشنو مقابله می کنند.
#در پاسخ به رفتار بد کودک. نارضایتی
و ناراحتی نشان می دهند.
*مهربان. درگیر و پاسخ ده هستند.
#توقع رفتاری مستقل و رشدیافته
مناسب با سن کودک را دارند.
گنسبت به رفتار سازنده کودک. رضایت *وقایع فرهنگی و فعالیت های
و حمایت نشان می دهند. مشترک طرح ریزی می کنند.
*قوانین را به وضوح ابلاغ می کنند. *معیارهای آموزشی را مقرر می
گامیال کودک را در نظر می گیرند و دارند و کودکان را وادار به اجرا می
عقایدش را جویا می شوند. aus
صفحه 11:
نتبجه رفتار والدين با اقتدار: کودگان پرتوان و خون گرم
#متكى به نفس
يشتن دار
*انرژی در سطح بالا
#بشاشند
روابط دوستانه با همسالان
#مقابله با فشار روانی
#علاقه و كنجكاوى نسبت به موقعيت هاى تازه
*همكارى با بزركسالان
#غایت نگری
#توجه به پیشرفت
صفحه 12:
"منیع:
“جرم کیگان, آلتا کارول هوستون, جان جين وی کانجر,
پاول هنری ماسن, رشد و شخصیت کودک, ترجمه
مهشید بابایی. چاپ دوازدهم, 1380, نشر مرکز.
lee ماد"