نحوه تنظیم اعتبارات جاری استانی
اسلاید 1: نحوه تنظيم اعتبارات جاری استانیاعتبارات جاری دستگاه ها ی اجرايی که مشمول بودجه استانی می باشد در استان ها تهيه و تنظيم می گردد.تهيه و تنظيم بودجه جاری استانی و ستادی از نظر ماهيت تفاوتی با يکديگر ندارند.به منظور بررسی و پيش بينی دقيق اعتبارات جاری مورد نياز دستگاه های اجرايی استانی فرم ها و دستورالعمل فعاليت هايی جاری ملی عينا مورد استفاده دستگاه های اجرايی استان قرار خواهد گرفت و ضرورت دارد که بر اساس زمان بندی تعيين شده, دستگاه های اجرايی استانی با رعايت دقيق ضوابط مالی و خط مشی ها و ضوابط تهيه و تنظيم بودجه سال 1381 و رعايت سقف هزينه ها و سرمايه گذاری از محل درآمد عمومی و دستورالعمل طبقه بندی هزينه های دولت نسبت به تکميل و ارائه بودجه جاری سال 1381 خود در قالب فرم های مذکور اقدام نمايند.
اسلاید 2: پس از تهيه و تنظيم اعتبارات جاری در دستگاه های اجرايی محلی نسبت به ارسال بودجه پيشنهادی خود به سازمان مديريت و برنامه ريزی استان اقدام می نمايند. بررسی بودجه جاری پيشنهادی دستگاه ها به صورت شکلی و ماهوی است. به عبارت ديگر بررسی انجام می شود تا مشخص شود اعتبارات پيشنهادی در راستای اهداف دولت, برنامه ها, بخشنامه بودجه, ضوابط مالی تعيين شده و ... تهيه شده است يا خير. عدم مطابقت ← انعکاس موضوع برای اصلاحات عدم مغايرت ← بودجه پيشنهادی مورد تاييد و اعتبار جاری پيشنهاد شده در سرفصل های اعتبارات جاری استانی قرار می گيرد.
اسلاید 3: نمودار چگونگی تهيه و تنظيم بودجه جاری استانیدفاتر بخشی سازمان مديريت و برنامه کل کشوربررسی کليه اعتباراتجاری ارسالی ازسطح کشوردستگاه های اجرايی محلیتهيه و تنظيم اعتبارات جاری با رعايت دقيق ضوابط و مقررات موجوداعتباراتپيشنهادی گروه های چهارگانهامور اقتصادیامور اجتماعیامور توليدی امور زيربنايیسازمان مديريت و برنامه ريزی استان هابررسی اعتبارات پيشنهادی دستگاه های اجرايی مطابق با اهداف, برنامه ها, و ...مطابقت دارد اعتبارات تاييد شده گروه تلفيق و نظارت سازمان و مديريت و برنامه ريزی استانها تلفيق کليه اعتبارات جاری استانی, تهيه فرم خلاصه اعتبارات جاری استانی بر حسب دستگاه برنامه
اسلاید 4: تهيه و تنظيم اعتبارات طرح های عمرانیاعتبارات عمرانی اعتباراتی است که در برنامه مالی پنجساله به صورت کلی در بودجه عمومی دولت به تفکيک جهت اجرای طرح های عمرانی و همچنين توسعه هزينه های جاری مربوط به برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت پيش بينی می شود.بر اساس بند 10 ماده 1 قانون برنامه و بودجه طرح عمرانی عبارتست از: مجموعه عمليات و خدمات مشخصی که بر اساس مطالعات توجيهی فنی و اقتصادی يا اجتماعی که توسط دستگاه اجرايی انجام می شود طی مدت معين برای تحقق بخشيدن به هدف های برنامه عمرانی پنجساله به صورت سرمايه گذاری ثابت شامل هزينه های غير ثابت وابسته دردوره مطالعه و اجرا و يا مطالعات اجرا می گردد و تمام يا قسمتی از هزينه های اجرايی آن از محل اعتبارات عمرانی تامين و به سه نوع تقسيم می شود.
اسلاید 5: طرح عمرانی انتفاعی طرح های عمرانی غيرانتفاعی طرح مطالعاتیطرح های عمرانی به دو دسته کلی طرح های عمرانی ملی و استانی تقسيم می شوند. اعتبار طرح های عمرانی ملی به وسيله وزارتخانه ها و موسسات دولتی و اعتبار طرح های عمرانی استانی با همکاری دستگاه های اجرايی محلی از طريق شوراهای برنامه ريزی و توسعه استان ها صورت می گيرد.
اسلاید 6: نحوه تهيه و تنظيم اعتبار طرح های عمرانی ملیطرح های عمرانی ملی طرح هايی هستند که منافع حاصله از اجرای آنها شامل عموم افراد در جامعه می باشد و در قالب طرح های استانی قابليت کاربرد ندارند مانند طرح احداث بزرگ راه يا دانشگاه.تامين اعتبار اين طرح ها از محل درآمد عمومی يا از محل ساير منابع (شامل کليه منابع غير از درآمد عمومی) می باشد.معاونت های عمرانی و يا امور زير بنايی هر دستگاه اجرايی ملی با هماهنگی واحدهای بودجه آن دستگاه نسبت به تهيه و تنظيم اعتبارات طرح عمرانی و نيز تکميل فرم های مربوط ارسالی از سازمان مديريت و برنامه ريزی اقدام می نمايند.
اسلاید 7: نحوه تکميل فرم طرح های عمرانیفرم های طرح عمرانی برای طرح های عمرانی ملی و سرمايه گذاری از محل منابع داخلی شرکت های دولتی يکسان است. فرم های تملک دارايی های سرمايه ای سال 81 که همان موافقت نامه شرح عمليات طرح است دارای مشخصات زير می باشند:فرم (3) :پيشنهاد اعتبار تملک دارايی های سرمايه ای.داريی های توليد شده: شامل دارايی های ثابت, موجودی انبار, اقلام گرانبها.دارايی های توليد نشده: دارايی هايی که خودشان توليد نشده اند و به دو گروه دارايی های طبيعی و نامشهود تقسيم می شوند.
اسلاید 8: برخی از ملاحظات مربوط به فرم شماره 3:عنوان طرح, شماره طرح, عنوان دستگاه اجرايی و شماره دستگاه اجرايی.عنوان و شماره دستگاه بهره بردارنوع طرحتعداد کل پروژهتاريخ شروع اولين پروژه و پيش بينی تاريخ خاتمه آخرين پروژه اهداف کمی واحد اهدافمقدار کل اهدافبرآورد هزينه واحدعملکرد سالهای قبلميانگين وزنی پيشرفت فيزيکی طرحپيش بينی برنامه سومپيش بينی تحقق سالهای بعدتوجيه تغيير سال خاتمه و اعتبار کل طرحتعهدات مربوط به ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشورفرم شماره 4: برآورد نيازهای ارزی دستگاه های اجرايی است.فرم شماره 5: برآورد اعتبار تملک دارايی های مالی می باشد.واحد بودجه دستگاه های اجرايی ملی پس از تکميل فرم های طرح های عمرانی ملی و جمع بندی اعتبارات طرح های عمرانی در قالب «فصل-برنامه» و همچنين برآورد اعتبارات جاری ستادی بر حسب «دستگاه-برنامه» و ترکيب و تلفيق آنها بودجه پيشنهادی را به دفاتر بخشی سازمان و مديريت ارسال می کند. و ...
اسلاید 9: واحدهای تابعهارائه پيشنهاداتواحدهای تابعهارائه پيشنهاداتواحدهای تابعهارائه پيشنهاداتواحدهای تابعه دستگاه های اجرايیپيشنهاداتواحدهای بودجه دستگاه های اجرايی ملی دريافت پيشنهادهای واحدهای تابعه تکميل فرم های طرح عمرانی ملی جمع بندی اعتبارات جاری ستادی برآورد اعتبارات جاری ستادی ارائه بودجه پيشنهادیکميته فنیاولويت بندی طرحهابررسی طرح های عمرانی اولويت بندی شده ازلحاظ رعايت ضوابط و مقررات فنیدفاتر بخشی سازمان مديريت و برنامه ريزیبررسی بودجه های عمرانینمودار چگونگی تهيه وتنظيم اعتبار طرح های عمرانی ملی
اسلاید 10: نحوه تهيه و تنظيم اعتبار طرح های عمرانی استانیطرح های عمرانی استانی طرح هايی هستند که منافع ناشی از اجرای آنها نصيب مردم ساکن يک استان می گردد. مانند احداث کتابخانه عمومی يا مدرسه و ...عناوين برنامه ها و وظايف استانی:فصل آمار و خدمات عمومی فنی, فصل ساختمان ها و تاسيسات دولتی, فصل آموزش و پرورش عمومی, فصل فرهنگ و هنر و ...سهم اعتبارات عمرانی استان ها به وسيله ستاد هماهنگی بودجه عمرانی بر مبنای نسبت اعتبار عمرانی استانی به درآمد هر استان, اعتبار استانی آن استان را معين می کند. و ....
اسلاید 11: نمودار چگونگی تهيه و تنظيم اعتبارات طرح های عمرانی استانیستاد هماهنگی بودجه عمرانی استانی(متشکل از دفتر آمايش و برنامه ريزی منطقه ای-دفتر هماهنگی امور استان ها)مستقر در سازمان مديريت و برنامه ريزی کل کشورتعيين سهام اعتبار عمرانی هر استانسازمان مديريت و برنامه ريزی استانابلاغ مصوبات شورای برنامه ريزی و توسعه بههمراه فرم هادستگاه های اجرايی استانیتکميل فرم های بودجه پيشنهادیشورای برنامه ريزی و توسعه استان بررسی و توزيع اعتبارات عمرانی استانی به تفکيک شهرستان و تاييدسازمان مديريت و برنامه ريزی استانتوزيع اعتبارات استان بر اساس بخشنامه ها بين فصول,برنامه و پيشنهادستاد هماهنگی بودجه عمرانی استانی مستقر در دفتر هماهنگی امور مناطقبررسی و نهايی کردن بودجه های عمرانی
اسلاید 12: درآمدهای استانیسازمان مديريت و برنامه ريزی استان با همکاری ستاد درآمد استان و ساير دستگاه های اجرايی محلی درآمدهای استانی را بر اساس عملکرد شش ماهه اول سال جاری و برآورد عملکرد شش ماهه دوم سالجاری تعيين و به ستاد هماهنگی بودجه عمرانی استانی ارسال می دارد.
اسلاید 13: چگونگی تهيه و تنظيم بودجه شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت چارچوب تهيه و تنظيم بودجه شرکتها و موسسات دولتی مانند ساير واحدهای تجاری تقريبا ثابت بوده ولی به لحاظ دولتی بودن, بايد همانند ساير دستگاه های اجرايی در جهت اهداف کلان و برنامه های توسعه اقتصادی که توسط دولت اعلام می شود, بودجه خود را تهيه و تنظيم نمايند.فرم صورتجلسه استاندارد بودجه به همراه ضمائم آن همان بودجه پيشنهادی کليه شرکتها يا موسسات انتفاعی دولتی محسوب می شوند که شامل موارد زير است:1. حسابهای جاری2. حساب های سرمايه ای3. پيش بينی اهداف سال بودجه ای4. پيش بينی منابع و مصارف ارزی5. پيش بينی تعداد کارکنان6. فرم سرمايه گذاری شرکتهای دولتی به تفکيک منابع7. نام و نام خانوادگی و امضای اعضای مجمع عمومی يا شورای عالی8. ساير اطلاعات مورد نياز درخواستی سازمان مديريت و برنامه ريزی
اسلاید 14: نمودار چگونگی تهيه و تنظيم بودجه شرکت ها و موسسات انتفاعی دولتیشرکت ها و موسساتتهيه و تنظيم بودجه تکميل و تنظيم فرمهاتکميل و تنظيم ضمائم فرم هامجمع عمومی يا شورایعالی شرکت ها و موسساتبررسی و تصويب امضاء فرم ها صورتجلسه بودجهمديريت های بخشی سازمان مديريت و برنامه ريزی کشوربررسی و لحاظ نمودن در تهيه پيوست لايحه بودجهبرخی از ضمائم صورتجلسه استاندارد بودجه در سال 81 شامل موارد زير است:ضميمه شماره 1: فرم وظايف و اهدافضميمه شماره 2: فرم خلاصه بودجهضميمه شماره 3: اين فرم شامل پيش بينی درآمد وبرآورد هزينه, حساب تقسيم سود يا تامين زيان و پيش بينی هزينه های سرمايه ای و پرداخت ديون و منابع تامين آن است.
اسلاید 15: تبصره های بودجهتبصره بودجه در واقع نحوه خرج و تامين منابع تامين اعتبار را مشخص می سازند. معمولا يکساله هستند و در يک ماده و چندين تبصره تقديم مجلس می گردد و از جمله لوايح يک شوری است.بنا به اصل سالانه بودن بودجه تاکيده شده که تبصره های بودجه در قالب موضوع های مشخص دسته بندی شده و از درج تبصره هايی که دارای ماهيت دائمی هستند خودداری شود.هر ساله سازمان مديريت و برنامه ريزی به همراه بخشنامه بودجه, فرم هايی را جهت جمع آوری نقطه نظرات و پيشنهادات دستگاههای اجرايی ملی و محلی در خصوص حذف, ابقاء و اصلاح تبصره های سال جاری و همچنين در صورت داشتن پيشنهاد جديد می توانند فرم های تبصره های پيشنهادی را تکميل و به همراه بودجه پيشنهادی خود ارسال نمايند.و ....
اسلاید 16: نمودار چگونگی تهيه و تنظيم تبصره های بودجهدستگاه های اجرايی بررسی تبصره های بودجه سال جاری (حذف, ابقاء و اصلاح) ارائه پيشنهادات جديدگروه تبصره ها(سازمان مديريت وبرنامه ريزی) بررسی تبصره های بودجه سالجاریبررسی نظرات ارائه شده دستگاه ها اجرايی ارائه پينهاداتستاد بودجه(سازمان مديريت وبرنامه ريزی) بررسی و جمع بندی نظرات دريافت شده گروه تبصره ها تهيه و تنظيم تبصره ها برای سال بودجههيات وزيرانبررسی و تاييدتبصره های بودجه
اسلاید 17: پيشنهاد درآمد های نفتی و مالياتیبرآورد درآمدهای نفتی و مالياتی همچنين ساير درآمد های مربوط به وزارتخانه ها و ساير موسسات وابسته به دولت که جنبه ملی دارند توسط وزارتخانه های نفت , امور اقتصادی, و دارايی و نيز دستگاه های اجرايی ملی انجام می پذيرد.
اسلاید 18: نمودار چگونگی پيش بينی درآمدهاوزارت اموراقتصادی ودارايیدرآمد های مالياتیدفاتر بخشیسازمان مديريت وبرنامه ريزیبررسی درآمدهایملیوزارت نفتدرآمد های نفتیساير وزارتخانهها و موسسات وابسته به دولتساير درآمدهای ملیستاد هماهنگیبودجه عمرانی استانیدرآمدهای استانیدفتر اقتصاد کلان جمع بندی درآمدها
اسلاید 19: تصويب در هيات وزيراننحوه بررسی و رسيدگی بودجه در مراحل مختلف با يکديگر متفاوت است.هر چه بودجه از سطوح پائين تر به سمت بالا ارسال می شود رسيدگی به صورت کلی تر انجام می شود
اسلاید 20: نمودار چگونگی بررسی و تصويب بودجه در هيات وزيرانمعاونت های بخشیبررسی بودجه ملیدر ستادهایفرعی بودجهستاد بودجهبررسی نهايی بودجه تلفيقمقدماتی بودجههيات وزيران(شورای اقتصاد) بررسی بودجه بررسی تبصره های بودجه اعمال آخرين نظرات تلفيق با سياست های کلانسازمان مديريت وبرنامه ريزی اعمال آخرين اصلاحات اعمال شده از هيات وزريران تلفيق نهايی بودجه چاپ لايحه بودجهرييس جمهورامضای لايحه بودجه تقديم لايحه بودجهبه مجلس شورای اسلامی
اسلاید 21: چاپ لايحه بودجه سال 138223222324جمع بندی لايحه بودجه سال 1382هيات وزيران7/9/81تلفيق نهايی بودجهسازمانمديريت و برنامه ريزی کشور12/9/81معاونت پشتيبانی سازمان24تقديم لايحه بودجه به مجلسرييس جمهور20/9/8119/9/81مهلت زمانی پيش بينی شده تصويب بودجه در هيات وزيران20/8/8120211922بررسی کليات لايحه بودجه سال 1382بررسی بودجه دستگاههای اجرايی ملیمعاونت های بخشیهماهنگی و نظارت بر فعاليت های تهيه بودجهستاد بودجه سازمانجمع بندی لايحه بودجه سال 1382ستاد بودجه سازمان27/8/81گزارش به رئيس جمهور2/9/81تلفيق مقدماتی لايحه بودجه سال 1382معاونت امور اقتصادی سازمان هيات وزيران27/8/81
اسلاید 22: لايحه بودجهبه منظور فراهم ساختن امکان بررسی و تجزيه و تحليل بودجه پيشنهادی در مجلس شورای اسلامی, همراه لايحه بودجه پيشنهادی دولت می بايد اطلاعات لازم در مورد لايحه پيشنهادی, نتايج مورد انتظار از اجرای آن, ميزان درآمدهای وصول شده در سال بودجه ای گذشته,درآمدهای برآورد شده سال بودجه ای مورد نظر, عملکرد هزينه های سال گذشته, هزينه های پيش بينی شده برای سال بودجه ای مورد نظر و همچنين هرگونه اطلاعات و آمارضروری برای تشريح و توجيه بودجه پيشنهادی ضرورت داشته و اين امر باعث تسهيل بررسی بودجه در مجلس خواهد شد. لايحه بودجه برای بررسی و رای قانونگذاری از سه قسمت مقدمه, متن و اسناد ضميمه و به ترتيب به ذکر علل و اسباب, عناوين و ارقام, اسناد و امور فوق برنامه اختصاص دارد.
اسلاید 23: مقدمه (گزارش رييس جمهور): در جلسه علنی مجلس قبل از تقديم لايحه بودجه رييس جمهور گزارشی از اوضاع اقتصادی کشور در سال جاری و سال بودجه ای ارائه می نمايد. اين گزارش وسيله مهمی برای انتقال مسايل موجود, توجيه شکلی بودجه, روشن ساختن نکات مهم و برجسته و دفاع از بودجه پيشنهادی است.متن لايحه:شامل ماده واحده و تبصره ها:الف) ماده واحده: انشاء ارقام درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار و همچنين هزينه ها و ساير پرادخت ها بوده و از دو قسمت تشکيل می شود. و...ب) تبصره ها:مجوزهای قانونی هستند که به دستگاه های اجرايی اجازه اخذ درآمد و يا انجام هزينه را می دهد.پيوست های بودجه: که شاملبودجه تفضيلی شرکت ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت, جداول اعتبار طرح های عمرانی دولت, جداول بازپرداخت ديون دولت, ساير جداول و اطلاعات مورد نياز.
اسلاید 24: استاد راهنما : گردآورندگان : جناب آقای منشی زاده ندا صيامی , حانيه صبور وجدانی فصل سوم : پيشنهاد لايحه بودجهپائيز 1385
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.