صفحه 1:
صفحه 2:
نحوه تنظیم اعتبارات جاری استانی
اعتبارات جاری دستگاه ها ی اجرلیی که مشمول بودجه استانی می باشد در استان ها تهیه و
تنظيم مى گردد.
تهیه و تنظیم بودجه جاری استانی و ستادی از نظر ماهیت تفاوتی با یکدیگر ندارند.
به منظور بررسی و پیش بینی دقیق اعتبارات جاری مورد نیاز دستگاه های اجرلیی استانی فرم ها
و دستورالعمل فعالیت هلیی جاری ملی عینا مورد استفاده دستگاه های اجرلیی استان قرار خواهد
گرفت و ضرورت دارد که بر اساس زمان بندی تعیین شده, دستگاه های اجرلیی استانی با رعایت
دقیق ضوابط مالی و خط مشی ها و ضوابط تهیه و تنظیم بودجه سال 1381 و رعایت سقف هزینه
ها و سرمایه گذاری از محل درآمد عمومی و دستورالعمل طبقه بندی هزیته های دولت نسیت به
تکمیل و ارائه بودجه جاری سال 1381 خود در قالب فرم های مذکور اقدام نمایند
صفحه 3:
چس از نهيه و تنظیم اعتبارات جاری در دستگاه های اجرلیی محلی نسبت به ارسال
بودجه پیشنهادی خود به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اقدام مي نمایند.
a a 55 9
بررسى بودجه جارى ييشنهادى دستكاه هابه صورت شكلى و ماهوى است. به عبارت
دیگر بررسی انجام می شود تا مشخص شود اعتبارات پیشنهادی در راستای اهداف دولت,
برنامه ها, بخشنامه بودجه, ضوابط مالی تعیین شده و .. تهیه شده است یا خیر.
؟ عدم مطابقت -ه انعکاس موضوع برای اصلاحات
* عدم مغایرت -* بودجه پیشنهادی مورد تایید و اعتبار جاری پیشنهاد شده در
سرفصل های اعتبارات جاری استانی قرار می گیرد.
صفحه 4:
- 8 2 حو
jay چا نها ربج رای حي
2
صفحه 5:
A
تب و تنظیم اعتبارات طرح های عمرانی
اعتبارات عمرانی اعتباراتی است که در برنامه مالی پنجساله به صورت کلی در بودجه عمومی
دولت به تفکیک جهت اجرای طرح های عمرلنی و همچنین توسعه هزینه های جاری مربوط
به برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت پیش بینی. می شود.
بر اساس بند 10 ماده 1 قانون برنامه و بودجه طرح عمرلفی عبارتست از: مجموعه عملیات و
خدمات مشخصی که بر اساس مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی یا اجتماعی که توسط
دستگاه اجرایی انجام می شود طی مدت معین برای تحقق بخشیدن به هدف های برنامه
عمرلنی پنجساله به صورت سرمایه گذلری ثلبت شامل هزینه های غیر ثلبت وابسته دردوره
مطالعه و اجرا و یا مطالعات اجرا می گردد و تمام یا قسمتی از هزینه های اجرلیی ن از محل
اعتبارات عمرانی امین و به سه نوع تقسیم می شود.
صفحه 6:
1 طرح عمرانی انتفاعی
2 طرح های عمرانی غیرانتفاعی
3 طرح مطالعاتی
طرح های عمرانی به دو دسته کلی طرح های عمرنی ملی و استانی تقسیم می شوند.
* اعتبار طرح های عمرلئی ملی به وسیله وزارتخلنه ها و موسسات دولشی و Tab eel
های عمرانی استانی با همکاری دستگاه هاى اجرليى محلى از طريق شوراهای برنامه ریزی
و توسعه استان ها صورت می گیرد.
صفحه 7:
نحوه تهیه و تنظیم اعتبار طرح های عمرانی ملی
طرح های عمرلنی ملی طرح هایی هستند که منافع حاصله از اجرای آنها شامل عموم
فراد در جامعه می باشد و در قللب طرح های استانی قبلیت کاربرد نداد مانند طرح
احداث بزرگ راه یا دانشگاه
تامین اعتبا این طرح ها از محل درآمد عمومی یا از محل سایر متلبع (شامل کلیه
منابع غیر از درآمد عمومی) می باشد.
معاونت هاى عمرلنى ويا امور زیر بنلیی هر دستگاه اجرلیی ملی با هماهنگی واحدهای
بودجه آن دستگاه نسبت به تهیه و تنظیم اعتبارات طرح عمرانی و نیز تکمیل فرم
های مربوط ارسالی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدام می نمایند.
صفحه 8:
فحوه تکمیل فرم طرح های عمرانی
فرم های طرح عمرلنی برای طرح های عمرلنی ملی و سرمایه گذاری از محل منابع
داخلی شرکت های دولتی یکسان است. فرم های تملک دارلیی های سرمایه ای
سال 81 که همان موافقت نلمه شرح عملیات طرح است دارای مشخصات زیر می
باشند:
فرم (3) :پيشنهاد اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای.
داریی های تولید شده: شامل دارایی های ثابت, موجودی انبار, اقلام گرانبها.
دارایی های تولید نشده: دارایی هایی که خودشان تولید نشده اند و به دو گروه دارایی های
طبیعی و نامشهود تقسیم می شوند.
صفحه 9:
برخی از ملاحظات مربوط به فرم شماره 3:
عنوان طرح, شماره طرح, عنوان دستگاه اجرایی و شماره دستگاه اجرایی.
عنوان و شماره دستگاه بهره بردارنوع طرح تعداد کل پروژه
تاريخ شروع اولین پروژه و پیش بینی تاریخ خاتمه آخرین پروژه . اهداف کمی
واحد اهدافمقدار کل اهدافبرآورد هزینه واحدعملکرد سالهای قبل
میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی طرحپیش بینی برنامه سوم
بيش بينى تحقق سالهاى بعد توجیه تغییر سال خاتمه و اعتبار کل طرح
تعهدات مربوط به ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور
فرم شماره 4: برآورد نیازهای ارزی دستگاه های اجرایی است.
فرم شماره 5: برآورد اعتبار تملک دارایی های مالی می باشد.
واحد بودجه دستگاه های اجرایی ملی پس از تکمیل فرم های طرح های عمرانی ملی و جمع بندی
اعتبارات طرح های عمرانی در قالب «فصل-برنامه» و همچنین برآورد اعتبارات جاری ستاد
«دستگاهبرنامه» و ترکیب و تلفیق آنها بودجه پیشنهادی را بهدفاتر بخشی سازمان و مدیر؟
می کند. 8
صفحه 10:
|* جمع بندى اعتبارات جارى ستاد:
* برآورد اعتبارات جارى ستادى
* اه بودجه پيشنهادی
* درافت پيشنهادهایواحدهای تاره
* تکمیل فرم های طرح عمرنی ملی
ولویت بندی شده از
دفاتر بخشی
اسازهان مديريت و
برنامه ریزی
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
تبصره های بودجه
تبصره بودجه در واقع نحوه خرج و تامین منلبع تامین اعتبار را مشخص می سازند. معمولا
یکساله هستند و در یک ماده و چندین تبصره تقدیم مجلس می گردد و از جمله لولیح یک
شوری است.
بنا به اصل سالانه بودن بودجه تاکیده شده که تبصره های بودجه در قالب موضوع های
مشخص دسته بندی شدهو از درچ تبصره هایی که دارای ماهیت دائمی هستند خودداری
شود.
هر ساله سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه بخشنامه بودجه, فرم هلیی را جهت جمع
آوری نقطه نظرات و پیشنهادات دستگاههای اجرایی ملی و محلی در خصوص حذف, ابقاء و
اصلاح تبصره های سال جاری و همچنین در صورت داشتن پيشنهاد جدید می توانند فرم های
تبصره های پیشنهادی را تکمیل و به همراه بودجه پیشنهادی خود ارسال نمایند.
و
صفحه 17:
صفحه 18:
A
]شاد آد هی نی و مایانی
* برآورد درآمدهای نفتی و مالیلنی همچنین سایر درآمد های مربوط به وزارتخلنه ها
ووسأيوموسناك وابستهيه مولة "له بجعي مل دارند توسظ :ورازقخائه- على :نفك .امور
اقتصادی, و دارایی و نیز دستگاه های اجرایی ملی انجام می پذیرد.
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
gy yi gla} \ نصویببدچه در زیرال
صفحه 23:
صفحه 24:
مقدمه (گزارش رییس جمهور):
* پیوست های بودجه:
صفحه 25:
و
ندا ۳ ۱
i 5 1385 بائيز