آموزش

نحوه ی اداره کلاس های چندپایه

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۰ اسلاید هدف معرفی یک الگوی ترکیبی برگرفته از الگوهای تدریس پیش سازمان‌دهنده ، استقرائی ، ‌دریافت مفهوم ، کاوشگری ،‌ بدیعه پردازی ، یاران در یادگیری ، انفرادی و سیستم رفتاری برای تدریس در کلاسهای چندپایه است

s.mirzaei875

صفحه 1:
پسم الله الرحمن الرحیم موضوع:نحوه ی اداره کلاس های چندپایه

صفحه 2:
روش ها و الگوهای نوین تدریس در كلاس هاى جند يايه هدف معرفي یک الگوي تركيبي برگرفته از الگوهاي تدریس پیش سازمان‌دهنده ‘ استقرائي , دریافت مفهوم , کاوشگري , بدیعه پردازي , یاران در يادگيري , انفرادي و سیستم رفتاري ‎sly‏ تدریس در كلاسهاي چندپایه است .

صفحه 3:
نكته‌ي قابل توجه این است که در این الگو از . . 1 آموزش مستقیم و غیرمستقیم بطور هماهنگ . استفاده مي شود و مي توان تمام اوقات کلاس را مصروف وظایف مرتبط با تعلیم و تربیت کرد و بر بهره‌وري در کلاس درس افزود و معضل کمبود وقت را که تدریس به شيوه‌ي مستقیم ایجاد مي کند به جوي شوق‌برانگیز که شاگردان را به طي مراحل يادگيري مي کشاند تبدیل کرد .

صفحه 4:
ندريس خوب يبي بر 'اللإزيفا بي روشهاي ملسي باقع برطرف شدن 2 چندپایه خواهد شد . و اين كلاسها را بخش میسازد.

صفحه 5:
در استفاده از الگوی تركيبى جهت تدریس در ‎ent‏ های چند پایه مواردی از قبیل : تعداد شاگردان , تعداد پایه ها , فقیر و غنی بودن شاگردان و زمینه ی اقتصادی , فرهنگی و تربیتی مختلف آنان موجب افزایش یادگیری و شاگردان می شود .

صفحه 6:
ماتدق سي ‎waa‏ که مارسی ارف براي دستيابي به فن‌آوري‌هايي که به کار یافتن- اطلاقاب سی آیقد :در فتشار قرار گرفنه‌انه واين امر به بهاي غفلت آنها از چهار ستون آموزش يعني «آموختن چگونه دانستن ؛ آموختن چگونه رفتار کردن , آموختن چگونه با دیگران زیستن و آموختن چگونه بودن» تمام شده‌است

صفحه 7:
تعلیم و تربیت فقط فراهم آوردن اطلاعات نیست بلکه پرورش کامل شخصیت انسان و سیر و سفر به دنياي درون به قصد ایجاد شناخت و پرورش ارزشهاست . - ‏بسياري از ما جوهر آموزش‎ OLS a ‏آموختن به منزله‌ي گنج دروني انسان-‎ . ‏نامحسوس رت ناشدني است‎

صفحه 8:
از جنبه‌ي آرماني, آموزش ارتباط دوسویه است که در طي آن معلم و شاگرد هر دو مي آموزند . به گفته‌ي مهاتما گاندي , معلم واقعي كسي شاگردانش بداند .

صفحه 9:
با اندکي مطالعه در تاريخ تعليم و تربیت مي توان دریافت که سابقه‌ي كلاسهاي چندپایه به آغاز تعلیم و تربیت گروهي منتهي مي شود . با درنظر گرفتن بافت جمعيتي روستاها در _ أينده نیز وجود خواهد داشت زیرا علاوه بر ان كه مسالهي غيراقتصادي بودن كلاسهاي كم تعداد را حل مي کند به تکمیل پايه‌هاي

صفحه 10:
پراكندگي روستاها , عوامل خاص جغرافيايي , رشد منفي جمعیت به صورت كلي و کمبود تعداد دانش آموزان واجب‌التعلیم در بعضي از روستاها , استفاده از وجود اطفال لازم ‎Jl‏ ‏در امور كشاورزي در ساير امور معاش خانواده‌هاي روستايي , کمبود یا نامناسب بودن راههاي ارتباطي بین روستاها و شهرها , عدم تحصیل دختران و .... از جمله مسايلي است که وجود ‎ul‏ کلاسها را الزامي مي سازد .

صفحه 11:
oe . ‏پس شایسته است نوع نگاه ما به اين کلاسها و‎ 2331 تناونع ‏ضرورت وجودشان تغيير نمايد و به‎ ‏يك « فرصت آموزشي» و نه يك « بحران»‎ . ‏كلاسهاي چند پایه را مورد توجه قرار بدهیم‎ ‏چندنشان با يك تير است چون معلمي که در‎ ‏يك کلاس چند پایه تدریس مي کند در واقع در‎ ‏طول يك سال , تجربه‌ي شش سال آموزش را‎ به درست مي آورد.

صفحه 12:
كلاسهاي چندپایه را مي توان با روش هاي زیر اداره کرد : - روش محوري - روش گروهي 2 - روش مشترك محوري و گروهي

صفحه 13:
صورت ملاحظه‌اي شيوه‌هاي بهتر » خود را در قالب خاص قرار ندهیم .

صفحه 14:

صفحه 15:
هیچ يك از روشهاي تدریس في‌تفسه خوب يا بد نیستند بلکه نحوه و شرایط استفاده از آن هاست که باعث قوت یا ‎oa‏ ‏ضعفشان مي شود . لذا معلم باید با 9 توجه به : هدفهاي آموزش - محتوي هر درس - نیازها و علایق دانش اموزان - امکانات موجود - تراکم دانش اموزان - تعداد پايه‌هاي موجود در کلاس و ... مناسب ترین شیوه را براي يك تدريس مطلوب انتخاب نماید .

صفحه 16:
مسلماً در يك جلسه تدریس , الزاماً | ۲۴ نباید فقط از يك روش استفاده کنیم و - بر حسب موقعیت مي توانیم تركيبي ۰ از روشهاي تدریس را مورد بهره‌برداري قرار دهیم . براي انجام مهارتهاي فراوان در بکار بردن الگوهاي

صفحه 17:
معلمان مي توانند مهارتهاي خود را از منابع زیر بدست آورند : 1- دوره‌ي کاراموزي قبل از خدمت . 2- کتابها و راهنما و دستورالعملها ۰ 3- دوره‌ي کاراموزي ضمن خدمت .

صفحه 18:
براساس آخرین طبقه‌بندي الگوهاي ‎A‏ ‏تدریس در چهارخانواده اصلي تقسیم بندي شده‌اند این خانواده‌ها عبارتند از: الف) خانواده‌هاي پردازش اطلاعات ۰ ب خانواده‌ي اجتماعي تدرپس . ج- خانوادهتدريس فردي . 0( خانواده‌ي سيستم رفتاري .

صفحه 19:
اگرچه هر يك از خانواده‌هاي الگوهای ‏ تدریس رويكردي متمایز نسبت به تدریس دارند اما به هیچ وجه متضاد نبوده و مي توان از عناصر و مولفه‌هاي انها به صورت تركيبي سودجست .

صفحه 20:
الگوهاي پردازش اطلاعات به گرداوري اطلاعات و سازماندهي انها ‎i‏ ‏درك مشکلات و ارائه راه‌حلهايي براي انها و توسعه مفاهيم و زبان براي نتقال راه‌حلها , شور و شوق انسان را براي درك جهان افزايش مي دهند ,

صفحه 21:
الگوهاي اجتماعي شبیه به هم از اين مهت كه همكي مهارت اجتماعي و سينرژي (هم‌افزايي) را : افزايش مي دهند و در نهایت در داننش آموزان تعهد اجتماغن ایجاد مي کند و ابزارهاي را براي مشارکت در بالاگرین اشکال جریا دموكرانيك فراهم نمایند .

صفحه 22:
الگوهاي يادگيري فردي با چشم انداز شخصيتي يك فرد آغاز مي شوند و تلاش مي ‏ کنند تا آموزش و پرورش را طوري شکل دهند تا بتوانیم خودمان را بهتر درك کنیم , مسئولیت آموزش و پرورش خودمان را بر عهده بگیریم و یادبگیريم به حدي فراتر از رشد فعلي‌مان برسیم بواي اینکه در جستجوي‌مان براي زندگي در سطح بالا , حساس‌تر , قوي‌تر , شویم .

صفحه 23:
در اين الگوها ‘ انسان به منزله سوداوناي الإوزاطي حوب الم گن جر نظر گرفته مي شوند که در واکنش نسبت به اطلاعات دریافت شده در مورد نحوه انجام موفقیت امیز وظایف , رفتار خود را تغییر دهند . از الگوهاي این خانواده مي توان به الگوهاي يادگيري اجتماعي , تدریس مستقیم و يادگيري در حد تسلط اشاره کرد . 1

صفحه 24:
روشهاي تدوین یافته در كلاسهاي چندپایه مي تواند براي نوع خاص محتوا در يك پایه موفقیت امیز و براي اغلب محتواي پايه‌هاي دیگر تطبیق یابد .

صفحه 25:
پس مي توان گفت بهترین روش و الگو جهت تدریس در كلاسهاي چندپایه همان الگوي تركيبي است . که به اثرات مثبت ان تا حدي اشاره شد . و بايد توجه داشت هدف مشترك تمام الكّوها كمك به توانمند شدن شاگردان در يادگيري است يعني یادگرفتن نحوه‌ي يادگيري .

صفحه 26:
دات 24 * با فراهم سازي بستر مناسب مي توان . معلمان كلاسهاي چندپایه را با روش‌ها و الگیفای مناسب تدریس این کلاسها آشنا ف اه اراک ریخات تدریس مي توان كلاسهاي چندپایه را به لقان بلك فرست: آموزش در قظر رات نه يك بحران .

صفحه 27:
* با استفاده از الگوي تركيبي تدریس ۱8 مي توان از تمام اوقات كلاسي در كلاسهاي چند پایه به طور مناسب ‏ . استفاده کرد . * با الگوي تركيبي تدریس مي توان آموزش غیر مستقیم را به طور هماهنگ بر آموزش مستقیم افزود و موجبات رشد همه جانبه‌ي شاگردان را فراهم ‎shar‏

صفحه 28:
8 با اسطاده از آلگوی ‎wala‏ ‏تدریس مي توان جو یکنواخت و كسل كنندهاي راكه دركلاسهاي جنديايه ايجاد مي شود به جوي شوق برانگیز که شاگردان را به طي مراحل يادگيري مي کشاند تبدیل کرد.

صفحه 29:
استفاده از | گووی اران‌در ی ادگیروو | گوو* | ‎a‏ ‏کاوشگرون ه شیوه ‎S$‏ محاکم 3 ضایی‌موجب ‎ee‏ ‏توسعه‌ي مهارهاياجتماعيو استفاده از اج | گویپ یش‌سازمان‌دهنده ‘ ا گویدریافت ات مفهوم , | گویاستقرلئیو اگووب دیعه پردازي موجبت وسعه‌ي مهارتهايش ناختي‌شاگردان‌مي شود . و در عينخا لير خورد آكاهيو تمتلظط بررفتار منظم إنانمىافزايد . بنابرلينيا ميتوانموجباتوشد و توسعدي همه . جانبه‌ي شاگردان‌را فراهم کرد

صفحه 30:
* براي استفاده از الگوي تركيبي مواردي " از قبیل : تعداد شاگردان , فقیر و غني بودن شاگردان , تعداد ‎bal‏ و زمينه‌ي ‎oa‏ ‏اقتصادي , فرهنگي و تربيتي مختلف آنان . موجب افزایش يادگيري و کاهش مي شود . * الگوي تركيبي تدریس بر تمام سطوح و پايه‌هاي تحصيلي و نیز همه دروس کاربرد دارد .

39,000 تومان