صفحه 1:
پسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:نحوه ی اداره کلاس های
چندپایه
صفحه 2:
روش ها و الگوهای نوین تدریس در
كلاس هاى جند يايه
هدف معرفي یک الگوي تركيبي برگرفته از
الگوهاي تدریس پیش سازماندهنده ‘
استقرائي , دریافت مفهوم , کاوشگري ,
بدیعه پردازي , یاران در يادگيري , انفرادي و
سیستم رفتاري sly تدریس در كلاسهاي
چندپایه است .
صفحه 3:
نكتهي قابل توجه این است که در این الگو از . . 1
آموزش مستقیم و غیرمستقیم بطور هماهنگ .
استفاده مي شود و مي توان تمام اوقات
کلاس را مصروف وظایف مرتبط با تعلیم و
تربیت کرد و بر بهرهوري در کلاس درس
افزود و معضل کمبود وقت را که تدریس به
شيوهي مستقیم ایجاد مي کند به جوي
شوقبرانگیز که شاگردان را به طي مراحل
يادگيري مي کشاند تبدیل کرد .
صفحه 4:
ندريس خوب يبي بر 'اللإزيفا بي
روشهاي ملسي باقع برطرف شدن 2
چندپایه خواهد شد . و اين كلاسها را
بخش میسازد.
صفحه 5:
در استفاده از الگوی تركيبى جهت
تدریس در ent های چند پایه
مواردی از قبیل :
تعداد شاگردان , تعداد پایه ها , فقیر
و غنی بودن شاگردان و زمینه ی
اقتصادی , فرهنگی و تربیتی مختلف
آنان موجب افزایش یادگیری و
شاگردان می شود .
صفحه 6:
ماتدق سي waa که مارسی ارف
براي دستيابي به فنآوريهايي که به کار یافتن-
اطلاقاب سی آیقد :در فتشار قرار گرفنهانه
واين امر به بهاي غفلت آنها از چهار ستون
آموزش يعني «آموختن چگونه دانستن ؛
آموختن چگونه رفتار کردن , آموختن چگونه با
دیگران زیستن و آموختن چگونه بودن» تمام
شدهاست
صفحه 7:
تعلیم و تربیت فقط فراهم آوردن اطلاعات
نیست بلکه پرورش کامل شخصیت انسان
و سیر و سفر به دنياي درون به قصد ایجاد
شناخت و پرورش ارزشهاست .
- بسياري از ما جوهر آموزش OLS a
آموختن به منزلهي گنج دروني انسان-
. نامحسوس رت ناشدني است
صفحه 8:
از جنبهي آرماني, آموزش ارتباط
دوسویه است که در طي آن معلم و
شاگرد هر دو مي آموزند . به گفتهي
مهاتما گاندي , معلم واقعي كسي
شاگردانش بداند .
صفحه 9:
با اندکي مطالعه در تاريخ تعليم و تربیت مي
توان دریافت که سابقهي كلاسهاي چندپایه به
آغاز تعلیم و تربیت گروهي منتهي مي شود .
با درنظر گرفتن بافت جمعيتي روستاها در _
أينده نیز وجود خواهد داشت زیرا علاوه بر ان
كه مسالهي غيراقتصادي بودن كلاسهاي كم
تعداد را حل مي کند به تکمیل پايههاي
صفحه 10:
پراكندگي روستاها , عوامل خاص جغرافيايي ,
رشد منفي جمعیت به صورت كلي و کمبود
تعداد دانش آموزان واجبالتعلیم در بعضي از
روستاها , استفاده از وجود اطفال لازم Jl
در امور كشاورزي در ساير امور معاش
خانوادههاي روستايي , کمبود یا نامناسب بودن
راههاي ارتباطي بین روستاها و شهرها , عدم
تحصیل دختران و .... از جمله مسايلي است
که وجود ul کلاسها را الزامي مي سازد .
صفحه 11:
oe
. پس شایسته است نوع نگاه ما به اين کلاسها و
2331 تناونع ضرورت وجودشان تغيير نمايد و به
يك « فرصت آموزشي» و نه يك « بحران»
. كلاسهاي چند پایه را مورد توجه قرار بدهیم
چندنشان با يك تير است چون معلمي که در
يك کلاس چند پایه تدریس مي کند در واقع در
طول يك سال , تجربهي شش سال آموزش را
به درست مي آورد.
صفحه 12:
كلاسهاي چندپایه را مي توان با
روش هاي زیر اداره کرد :
- روش محوري
- روش گروهي 2
- روش مشترك محوري و گروهي
صفحه 13:
صورت ملاحظهاي شيوههاي بهتر »
خود را در قالب خاص قرار ندهیم .
صفحه 14:
صفحه 15:
هیچ يك از روشهاي تدریس فيتفسه
خوب يا بد نیستند بلکه نحوه و شرایط
استفاده از آن هاست که باعث قوت یا oa
ضعفشان مي شود . لذا معلم باید با 9
توجه به : هدفهاي آموزش - محتوي هر
درس - نیازها و علایق دانش اموزان -
امکانات موجود - تراکم دانش اموزان -
تعداد پايههاي موجود در کلاس و ...
مناسب ترین شیوه را براي يك تدريس
مطلوب انتخاب نماید .
صفحه 16:
مسلماً در يك جلسه تدریس , الزاماً | ۲۴
نباید فقط از يك روش استفاده کنیم و -
بر حسب موقعیت مي توانیم تركيبي ۰
از روشهاي تدریس را مورد
بهرهبرداري قرار دهیم . براي انجام
مهارتهاي فراوان در بکار بردن الگوهاي
صفحه 17:
معلمان مي توانند مهارتهاي خود را از
منابع زیر بدست آورند :
1- دورهي کاراموزي قبل از خدمت .
2- کتابها و راهنما و دستورالعملها ۰
3- دورهي کاراموزي ضمن خدمت .
صفحه 18:
براساس آخرین طبقهبندي الگوهاي A
تدریس در چهارخانواده اصلي تقسیم
بندي شدهاند این خانوادهها عبارتند از:
الف) خانوادههاي پردازش اطلاعات ۰
ب خانوادهي اجتماعي تدرپس .
ج- خانوادهتدريس فردي .
0( خانوادهي سيستم رفتاري .
صفحه 19:
اگرچه هر يك از خانوادههاي الگوهای
تدریس رويكردي متمایز نسبت به
تدریس دارند اما به هیچ وجه متضاد
نبوده و مي توان از عناصر و مولفههاي
انها به صورت تركيبي سودجست .
صفحه 20:
الگوهاي پردازش اطلاعات به
گرداوري اطلاعات و سازماندهي انها i
درك مشکلات و ارائه راهحلهايي براي
انها و توسعه مفاهيم و زبان براي
نتقال راهحلها , شور و شوق انسان
را براي درك جهان افزايش مي دهند ,
صفحه 21:
الگوهاي اجتماعي شبیه به هم
از اين مهت كه همكي مهارت
اجتماعي و سينرژي (همافزايي) را :
افزايش مي دهند و در نهایت در
داننش آموزان تعهد اجتماغن ایجاد
مي کند و ابزارهاي را براي مشارکت
در بالاگرین اشکال جریا دموكرانيك
فراهم نمایند .
صفحه 22:
الگوهاي يادگيري فردي با چشم انداز
شخصيتي يك فرد آغاز مي شوند و تلاش مي
کنند تا آموزش و پرورش را طوري شکل
دهند تا بتوانیم خودمان را بهتر درك کنیم ,
مسئولیت آموزش و پرورش خودمان را بر
عهده بگیریم و یادبگیريم به حدي فراتر از
رشد فعليمان برسیم بواي اینکه در
جستجويمان براي زندگي در سطح بالا ,
حساستر , قويتر , شویم .
صفحه 23:
در اين الگوها ‘ انسان به منزله
سوداوناي الإوزاطي حوب الم گن جر
نظر گرفته مي شوند که در واکنش
نسبت به اطلاعات دریافت شده در مورد
نحوه انجام موفقیت امیز وظایف , رفتار
خود را تغییر دهند . از الگوهاي این
خانواده مي توان به الگوهاي يادگيري
اجتماعي , تدریس مستقیم و يادگيري در
حد تسلط اشاره کرد .
1
صفحه 24:
روشهاي تدوین یافته در كلاسهاي
چندپایه مي تواند براي نوع خاص
محتوا در يك پایه موفقیت امیز و
براي اغلب محتواي پايههاي دیگر
تطبیق یابد .
صفحه 25:
پس مي توان گفت بهترین روش و
الگو جهت تدریس در كلاسهاي
چندپایه همان الگوي تركيبي است .
که به اثرات مثبت ان تا حدي اشاره
شد . و بايد توجه داشت هدف
مشترك تمام الكّوها كمك به توانمند
شدن شاگردان در يادگيري است
يعني یادگرفتن نحوهي يادگيري .
صفحه 26:
دات 24
* با فراهم سازي بستر مناسب مي توان .
معلمان كلاسهاي چندپایه را با روشها و
الگیفای مناسب تدریس این کلاسها آشنا
ف اه اراک ریخات
تدریس مي توان كلاسهاي چندپایه را به
لقان بلك فرست: آموزش در قظر رات
نه يك بحران .
صفحه 27:
* با استفاده از الگوي تركيبي تدریس ۱8
مي توان از تمام اوقات كلاسي در
كلاسهاي چند پایه به طور مناسب .
استفاده کرد .
* با الگوي تركيبي تدریس مي توان
آموزش غیر مستقیم را به طور
هماهنگ بر آموزش مستقیم افزود و
موجبات رشد همه جانبهي شاگردان
را فراهم shar
صفحه 28:
8 با اسطاده از آلگوی wala
تدریس مي توان جو یکنواخت و
كسل كنندهاي راكه دركلاسهاي
جنديايه ايجاد مي شود به جوي
شوق برانگیز که شاگردان را به
طي مراحل يادگيري مي کشاند
تبدیل کرد.
صفحه 29:
استفاده از | گووی اراندر ی ادگیروو | گوو* | a
کاوشگرون ه شیوه S$ محاکم 3 ضاییموجب ee
توسعهي مهارهاياجتماعيو استفاده از اج
| گویپ یشسازماندهنده ‘ ا گویدریافت ات
مفهوم , | گویاستقرلئیو اگووب دیعه پردازي
موجبت وسعهي مهارتهايش ناختيشاگردانمي
شود . و در عينخا لير خورد آكاهيو تمتلظط
بررفتار منظم إنانمىافزايد . بنابرلينيا
ميتوانموجباتوشد و توسعدي همه
. جانبهي شاگردانرا فراهم کرد
صفحه 30:
* براي استفاده از الگوي تركيبي مواردي "
از قبیل : تعداد شاگردان , فقیر و غني
بودن شاگردان , تعداد bal و زمينهي oa
اقتصادي , فرهنگي و تربيتي مختلف آنان .
موجب افزایش يادگيري و کاهش
مي شود .
* الگوي تركيبي تدریس بر تمام سطوح
و پايههاي تحصيلي و نیز همه دروس
کاربرد دارد .