صفحه 1:
) yy ۳ ۱ )
۳ i i
\
KX
صفحه 2:
خب ۱7
تعریف نظارت مدیریتی:
فرآيندي است براي حصول اطمینان از اينکه فعاليتهاي انجام شده با فعالیت هاي
برنامهریزی شده مطابقت دارد.
((بين آنجه كه هست و آنجه بايد باشد))
2 بر اساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 3:
3 فرآیند نظارت اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 4:
تعیین استانداردها:
استانداردها معيارهاي ويژهاي براي سنجش عملکرد آینده سازماناند. مدیران
تولیت دارند هدفها و برنامههاي سازماني را به استانداردهاي قلبل سنجش و
4 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 5:
خب ۱7
انواع استانداردها:
1)استانداردهاي کمي:
کمیت. مقدار. تعداد و زمان مورد نظر را نشان ميدهد.
2استانداردهاي کیفی:
این استانداردها بر کیفیت تولیدات یا خدمات نظر دارد و مطلوبیت آنها
را تعیین ميکند.
5 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 6:
سنجثر عملکرد:
وقتى استانداردها معين شدند. مديران بر اساس قاعدهاي منظمء بايد فرآيندي را
براي سنجش عملكرد زيردستان تنظيم كند.
6 بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 7:
خب ۱7
مقایسه عملکرد با استانداردها:
مديران هنكام مقایسه عملکرد با استانداردهاء قضاوت خود را به کار ميگیرند. آنان
بايد علت پایین تر با بالاتر بودن سطح عملکرد از استاندارد را بدانند.
7 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 8:
بعد از اينكه مديران عملكرد را با استانداردها مقایسه کردند باید اقداماتي را به
عمل آورند.
8 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 9:
خب ۱7
])اقدام اصلاحی:
وقتی انجام میشود که مغایرتی بین عملکرد و استاندارد مشاهده شود و
بخواهند عملکرد سآزمانی را در جهت استانداردها پیش ببرند.
2)تائید عملکرد:
اگر عملکرد مطلبق استاندارد یا بلاتر از آن باشد مدیران بلید موفقیت را
تائید کنند و قبول داشته باشند.
3)تغییر استانداردها:
اگر عملکرد سازمانی همیشه بیشتر یا کمتر از استانداره ناشد مدیران باید
تغییر استانداردها را مورد بررسي قرار دهند.
9 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 10:
سطوح نظارت:
1)نظارت راهبردي
2)نظارت راهكاري
3)نظارت عملياتي
10 پر اساس کتاب مباني سازمان ومدیریت طاهره فيضي.
صفحه 11:
نظارت راهبردی:
فرآیندی است که اجرای موفقیتآمیز برنامههاي راهبردي بلند مدت سازمان را
تضمین ميکند. لین نوع نظارت که مسئولیت آن بر عهده مدیریت عللي است.
چارچوبی بلند مدت دارد.
11 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 12:
نظارت راهکاري:
فرآيندي است که اجراي موفقیتآمیز برنامهها را در سطح واحدهاء با توجه به
عوامل وییه داخلي و خارجي که بر چنین برنامههايي تاثیر دارند. تضمین
مي كند. مدیریت مسئول کنترل راهكاري است.
12 بر اساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 13:
نظارت عملیاتی:
فرآيندي است که اجراي موفقیتآمیز برنامههاي عملياتي روزانه را با ارزيابي
فعاليتهاي داخلي مورد نظر تضمین ميکند. مدیران خط اول مسئول نظارت
عملیاتیاند.
13 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 14:
Dols ی شا
صفحه 15:
15 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 16:
نظارت آیندهنگر:
مطلوبترین نوع نظارت آیندهنگر است. که ملنع بروز مسائل پيشبيني شده شود.
اين نوع نظارت قبل از وقوع هر فعالیت صورت ميگیرد آیندهنگر داده ميشود و
بر اساس دادهها صورت میگیرد. منظور از این نظارت کاهش اشتباهات و به
حداقل رساندن اقدامات اصلاحی است.
16 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 17:
خب ۱7
همانطور که از نامش پیداست. زملني اجرا ميشود که فعاليتي در حال انجام شدن
است. وقتي نظارت هنگام اجراي كاري اعمال شود. مدیریت ميتواند مشکلات
را قبل از اينكه يرهزينه شود حل کند.
17 بر اساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 18:
+ وي 2 ew oe
نظارت گدشتهنگر:
نظارت گذشتهنگر بعد از هر اقدامي به عمل ميآید و وابسته به بازخورد است. در
لین نوع نظارت. بازده سازمان کنترل ميشود تا اطمینان حاصل شود Glee AS
استانداردهاي تعیین شده است.
18 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 19:
خب ۱7
مزیت نظارت گذشتهنگر:
1)اطلاعات معنيداري درباره چگونگي تاثیر تلاشهاي برنامهريزي در تحقق
هدفها براي مدیران فراهم ميکند.
2)نظارت گذشتهنگر ميتولند موجب انگیزش کارکنان شود. زیرا افراد مایلاند
درباره چگونگي عملکرد خود اطلاعاتي به دست آورند و نظارت گذشتهنگر
این اطلاعات را فراهم ميکند.
19 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 20:
Ss هاي نظامهاي نظارتي نادرست:
1)نظارت بیش از خد و نظارت کمتر از حد
2)نظارتهاي ناهماهنگ
3)عدم توانايي در تمایز نظارتها
20 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 21:
خب ۱7
از حد و نظارت کمتر از حد:
نظارت بیش از حد مقررات افراطي را بر فعالیتها و اجراي وظلیف افراد تحمیل و
آزادي عمل افراد را محدود میکند و نظارت کمتر از حد ممکن است به
کارکنان آزادي عمل فردي بیش از اندازهاي اعطا شود.
21 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 22:
نظار تهاي ناهماهنگ:
طراحي نظام نظارتي ناهماهنگ امکان دارد پيامهاي نامربوطي براي کارکنان
بفرستد. مدیران بلید نظامهاي نظارتي خاصي طراحي کنند که موجب ترغیب
رفتار مناسب کارکنان و موفقیت سازمان در بلند مدت شود.
22 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 23:
خب ۱7
تک توانايي در تمایز نظارتها:
راهبردهاي نظارتي غالبا بازتاب ساختار سازماني است. تشخیص ندادن نيازهاي
نظارتي در قسمتهاي مختلف سازمان موجب بروز مشکلات بسیا ياري ميشود.
23 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 24:
۱7 rl
ويژگيهاي نظامهاي نظارتي كارامد:
24
1)پيوستگي با برنامهريزي
2دقت
3)به هنكامي
4)تعيين حوزه اجرايي كليدي
5)عینیت
6)صرفه جويي
براساس كنات مياني:
انعطاف بذيري
#)قابلیت درک
8معیار منطقي
0)تعیین نقاط راهبردي
1 1)تاکید بر موارد استخنا
2)جراي اقدام اصلاحي
سازفان ومدیریت ظاهره فيضي
صفحه 25:
وقتي وظیفه نظارت با برنامهريزي ارتباط نزديکي داشته باشد. نظامهاي نذ
مي توانندبازخوردهايي درباره پیشرفت به سوي هدفها فراهم کنند.
25 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 26:
اگر داده هاي نظارتي دقیق نباشن
به اقدامات نامناسب دست می
مديران تصميمهاي ناديست اتخاذ ميکنند 9
26 بر اساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 27:
خب ۱7
تعيين حوزه اجرايي كليدي:
براي فراهم کردن داده هاي مناسب جهت. نظارت فرآیند عملیات. مدیران زمینه هاي
خاصي را که باید پيگيري شود تعیین ميکنند.
27 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 28:
دادههاي نظارتي باید به طور مستمر و به اندازه كافي براي مدیران مسئول
فراهم شود و به آنان امکان دهد تا وقت باقي است اقدام سرنوشتسازي انجام
دهند.
28
بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 29:
تعیین حوزه هاي اجرائي كليدي
29 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 30:
خب ۱7
عینیت و قابل اندازه گيري:
داده های نظارتی اگر ذهتی و کیفی باشند.به آسانی تمي تذانند امکان مقایسه
کارکنان. واحدهاء چارچوبهاي زماني و سایر عوامل را براي مدیران فراهم کنند.
30 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 31:
صرفهجويي:
بيك نظام نظارتي بلید از نظر اقتصادي براي اجرا مناسب و در مقلیل هزينههايي
که صرف.می کند متافعی دربرداشته باشد که آن را موجه جلوه دهد.
31 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 32:
انعطاف پذیری:
نظارتهاي کار آمد باید برای مطابقت با تغییر نامطلوب یا استفاده از فرصتهاي
جدید انعطاف پذیر باشند.
32 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 33:
قابلیت درک:
نظارتهايي که به آساني درک نميشوند ارزش ندارندبنابراین گاهي اوقات ضروري
است که در شرایط حساس نظارتهاي سادهتري جایگزین نظارتهاي پیچیده
شود.
33 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 34:
تعیین نقاط راهبردی:
مدیریت نميتواند بر هر فعاليتي که در سازمان اجرا ميشود نظارت کند. حتي اگر
بتواند کلیه فعالیتها را نظارت کند. منافع حاصل از نظارت نميتواند هزينههاي
مصرفي را توجیه کند.
34 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 35:
تاكيك بر موارد استتنا:
چون مدیران نميتوانند بر کلیه فعالیتها نظارت کنند. باید ابزارهاي نظارت
راهبردی را در جایی قرار دهند که آن ابزارها بتوانند توجه را فقط به
استثناها جلب کند.
35 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 36:
خب ۱7
اجرای اقدام اصلاحی:
یک نظام نظارتي کارآمد نه فقط انحرافهاي مهم از استاندارد را نشان ميدهد.
بلکه اقدامات ضروري براي اصلاح انحرافات را نیز پیشنهاد ميکند.
36 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 37:
خب ۱7
انچه باید نظارت شود ,یرد
©منابع مالي
3)عمليات
4)اطلاعات
5)عملکرد کل سازمان
37 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 38:
شناسايي و استخدام افرادي که ارزشها,نگرشها و شخصیت آنان با
انتظارات مدیر تطبیق ميکند
وقتي افراد هدفهاي خاصي را بپذیرند.این هدفها موجب جهت دادن و
Lig
شیوی آي که قیفن طراحي شده ابنت: با حدزيادي وظايفن را که
طراحي شخص انجام ميدهد.سرعت اجراي کار,افرادي که با او کنش متقابل
شغل دارنذ و فعاليت شابه را 1
دور دولك نؤجهي كأتكنان لخدب رثثاتهات كال قبول وغير بل
توجيهي قيول را تعيين ميكند
iy حضور فيزيكي سريرستان به عنوان عاملي براي محدوديت رفتار
3 کارکنان به کار مي رود و موجب ميشود که رفتار انحرافي کارکنان
به سرعت کشف شود
آموزش برنامه هاي آموزش رسمي اقدامات كاري مورد انتظار را به
کارکنان مي آموزد
فعاليتهاي رايزني رسمس و غیر رسمي کارکنان ارشد,رموز کار را
به زیردستان نشان ميدهد
قوانین حظ فشیهارشرح خشاغل و ساین معررات رستي اغمال
7 قابل قبول و رفتار الزامي را تعیین ميکنند
رايزني
صفحه 39:
ارزيابي عملکرد کارکنان به گونه اي رفتار خواهند کرد تا بر اساس معيارهايي که
مورد ارزبايي قرار خواهند گرفت خوب به نظر آیند
پاداشهای براز را پاداشها به عنوان تقویت کننده براي تشویق رفتاري مورد انتظار و از
۲ ۳ "لین بردن رفتارهاي غیر قابل انتظار عمل ميکنند
39 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 40:
خب ۱7
Sloe oo
et نظارد ae
براي اطمينان از اين كه این فعالیتها مطابق برنامه پیش مي رود.
2کنترل کیفیت محصولات و خدمات:
برای اطمینان از این که با استانداردهاي از پیش تعیین شده مطابقت
دارند.
3)حفاظت و نگهداري:
براي اطمینان از این که از تجهیزات سازمان به خوبي نگهداري
ميشود.
40 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 41:
اطلاعات
مدیران براي اجراي وظلیف خود به اطلاعات نیازمندند. اطلاعات نادرست. زیاده از
حد و با تاخیر به طور جدي مانع موفقیت مدیران ميشود.
41 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 42:
خب ۱7
عملکرد سازمان:
عملکرد یا اثربخشي کل سازمان. به طور منظم توسط گروههاي زیر ارزيابي
ميشوند:
1)مدیران
2مشتریان و ارباب رجوع
3تحلیل گران اوراق بهادار
4)سرمایه گذاران مستعد
5)وام دهندگان و عرضه کنندگان
42 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 43:
تعریف داده:
داده ها واقعیتها. اندیشهها یا مفاهیمی هستند که به شکل خام جمعآوری و
ذخیره شدهاند. دادههای سازمانی میتولند شامل هر موضوعی از مبلغ فروش.
اسامي مشتریان و مانند آنها گرفته تا بروشورهاي توليدي رقیبان باشد.
43 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 44:
تعریف اطلاعات:
اطلاعات انتيجه پردازش» ارتباط دادن, یا خلاصه کردن دادههاي خام براي پدید
آوردن دانش وآگاهی است.
44 بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 45:
آخرين موجودي
چقدر انت؟
3 تومان اضافه
45
پردازش
داده هاي خام
تبدیل bool به
اطلاعات
بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 46:
خب ۱7
ويزكي اطلاعات ,مفيد:
46
2)به هنگام باشد.
3کامل باشد.
Beeld باشد.
5)مختصر باشد.
بر اساس کتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي
صفحه 47:
جریان اطلاعات سازماني:
سازمانها دادهها را از منلبع متعددي مانتد مشتریا
کالاها و خدمات سازمان و دادههاي خارجی در حوزه اقتصاد. بازار و مانند آنها
ان» رقيبان» عملیات داخلي و
جمعآوري ميکند و لين دادهها در سازمان پردازش و به صورت اطلاعات در
ميآید.
47 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 48:
48 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 49:
خب ۱7
چگونگی استفاده مدیران از اطلاعات:
1)استفاده ازاطلاعات در برنامهريزي
2)استفاده از اطلاعات در سازماندهی
3استفاده از اطلاعات در هدایت
4)استفاده از اطلاعات در نظارت
وه بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 50:
خب ۱7
استفاده از اطلاعات در برنامهریزی:
برنامهريزي مستلزم اطلاعاتي درباره محیط و تواناييهاي سانمان است. با اين
اطلاعات عدیران میتوانند اهداف سازمان را در نتطوح تختلف تعيين و
برنامههاي مناسب براي تحقق این اهداف تنظیم کنند.
50 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 51:
استفاده از اطلاعات در سازماندهی:
ساختار سازماني و اطلاعات ارتباط نزديكي با هم دارند و يكي از عوامل مهم در طراحي
ساختار سازماني امکان ایجاد جریان سریع و آسان اطلاعات بین سطوح مختلف سازماني
51 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 52:
استفاده از اطلاعات در هدایت:
مدیران براي رهبري درست کارکنانایجاد انگیزش در آنان و برقراري ارتباط
صحیح در سازمان به اطلاعات دقیق, بههنگام» مربوط. و کامل و به اندازه نیاز
دارند.
52 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 53:
خب ۱7
استفاده از اطلاعات در نظارت:
اطلاعات اساس اجراي موثر نظامهاي نظارتي مدیریت است. فرآیند نظارت به
عنوان تعیین استانداردهاء اندازه گیری عملکرد واقعی, مقایسه عملکرد واقعی با
استانداردها اقدام بر اساس نتایج است.
53 بز آساس کتات مناني سازفان ومدیرنت طاهره pied
صفحه 54:
نظارت در
اسازمان بزر
\
اسطوح نظارت
|
مديريتي راهكاري
54
لژگيهاي نظامهاي ويژگيهاي نظامها
jae ls
نظارتي نادرست
عملياتي
ري فقن
eed Dipl ogy» 2 طاهره فيضي
oo مالي
حال بلاطتو
نظامهاي اطلاعاتي
وان
اطلاعات