صفحه 1:
سم 7 ۱
برررسی نظام و اصول و قوانین
آموزشی کشور سوئیس
استاد: بهنام موفتی
تهيه و تنظیم: المیم! محمدیان قطار
شماره دانشجویی: ۹۵۰۲۷۱9۲۷
دانشگاه پیام نور میاند وآب
صفحه 2:
مد مه
سرزمینی که امروزه آن رابنام سوئیس میشناسیم درگذشته های دورهلوتیا. (]۳1۴11) نام داشت.هلوتیا
درسال ۵۸ قبل از میلادبه تصرف فاتحان امپراطوری روم در آمد و یکی از ایالات ن تمدن عظیم گشت. درسال
۵ میلادی با تجزیه امپراطوری روم. سوئیس قسمتی از روم غربی شد. در قرن پنجم. بوسیله اقوام ژرمن آلمانی
و بورگونی فتح و اداره شد.درقرن ۶قوم فرلنک برسوئیس مسلط گشت.درقرن نهمبه تصرف سوابیا وبورگونی علیا
در آمد.
درسالهای ۱۰۳۳سوئیس قسمتی از امپراطوری مقدس روم گردید و وحدت یافت و بعداً خاندانهای فئودال برآن
تسلط یافتند.درقرن ۱۳عمده ترین این خاندانها.خاندان ها پسبورگ وساووا بودند.
درنتیجه تجاوزخاندان ها پسبورگ به حقوق ملی درسال ۱۲۹۱.نواحی (کانتونهای) اونتروالدن. اوری وشویتس, میک
اتحادیه دفاعی منعقد ساختند که اساس کنفدراسیون فعلی سوئیس است.این اتحادیه دفاعی منعقد ساختند که
اساس کنفدراسیون فعلی سوئیس است. این اتحادیه در سال ۱۳۱۵ در ناحیه مورگاتن بر متجاوزان اتریشی
(ها پسبورگ) غلبه یافت و پس از الحاق نواحی لوسرن, زوریخ. تسوگ. گلاروس و برن به خود. اتریشیها را در
نواحی زمپاخ و نفلس (به ترتیب در سالهای ۱۳۸۶ و ۸۸) شکست کلی داد و دست خاندان هاپسبورگ را از
سوئیس کوتاه نمود.در قرن پانزدهم.سوئیس از لحاظ قدرت نظامی تبدیل به یکی ازممللک مقتدر اروپا گردید.
سوئیسیها پس از تصرف نواحی آرگاوءتورگاو و تیچینو. بر قوای امپراطوری مقدس روم پیروزی یافتند و امپراطور
ماکسیمیلیان اول پادشاه Cally مجبوربه رسمیت شناختن سوئیس درسال ۱۴۹۹گردبد.سوئیس طي سالهای ۱۵ -
۰ درجنگهای ایتالیا دخللت کرد وطی سالهای ۵۱۰-۱۳لبا اخراج فرانسویان از احیه لومباردی. ن رابه تصرف
درآورد. ولی سرانجا در سال ۱۵۱۵ در ناحیه مارینیانو شکست خورده و با فرانسه پیمان صلح نولین را منعقد
ساختنند و از آنچس. سوئیس مقام خود را بعنوان یک قدرت مهم اروپلیی از دست داد و سیاست بیطرفی پیشیه
کرد. اصلاح دینی که اولریش تسوینگلی در زوریخ. و ژان کالون در نو آن را تبلیغ می کردند.باعث جنگهای
داخلی شدووحدت.بمدت ۲قرن ازسوئیس رخت بربست.
صفحه 3:
سوئیسیها طی جنگهای سی ساله (۴۸ - ۱۶۱۸) دراروپا. بیطرفی خود را حفظ کردند از اینرو در سال 1۶۴۸ کر
پیمان صلح و ستفالی که درپایان جنگها منعقد شد. استقلال سوئیس به رسمیت شناخته شد.طی یک قرن
ونیم(درقرون هفده و هجده).حکومت کانتونهای سوئیس به دست طبقات ممتازافتادددرقرن هجدهم. سوئیس
یکلی اهمیت سیاسی خود را در اروپا از دست داد ولی در عوض از لحاظ فرهنگی و مادی پیشرفتهای زیادی
نمود. در دوره انقلاب فرانسه در اواخر قرن هجدهم . فرانسویان سرزمین سوئیس را تحت عنوان جمهوری
هلوتیا جبراً متحد ساختند. لین جمهوری وحستی بیش از کنفدراسیون سست پیهند سابق داشت هلی درسال
۳ فرمان میانیگری ناپلئون. کنفدراسیون سابق را تجدیدحیات داد.
درسال ۱۸۱۵درکنفرانسهای اروپلیی وین و پاریس- بیطرفی همیشگی به سوئیس اعطا شد.دردهه چهارم قرن
ردهم.حزب رادیکال درسوئیس تأسیس گشت.دربیشتر کانتونها حکومت دموکراسی را برقرار کرد ولی
کاتولیکها سربه مخالفت برداشتند و لین امر موجب وقوع جنگ زوندربوند درسال ۱۸۴۷ گردید کهبا پیروزی
رادیکالها پایان یافت و آنها در طی قانون اساسی سال 1۸۴۸ اتحادیه سابق رابه یک مملکت متحد تبدییل
کردند و بدنبال آن سوئیس به سرعت به پیشرفتهای اقتصادی. فرهنگی و اجتماعی فراوانی ناثل آمد.
سوئیس درجنگ جهلنی اول بیطرف ملند ولی.با مواجهبا مشکلات فراولنی از لحاظ موادغذلیی و موادخام گردید
وبهمین خاطر پیمانهلییبا آلمان و همچنین متفقین منعقد ساخت و تعهد کرد كه کالاهای وارد شده از آنان را
به هیچیک از طرفین متخاصم صادر نکند. درجنگ جهلنی دوم نیز سوئیس بیطرف ماند.در همان جنگ
اشتباهاً قسمتهایی ازشمال سوئیس (بخصوص شافها وزن)رابمباران کردند.طی جنگ.سوئیس نماینده ۲۳
کشورمخاصم بوده وپس ازجنگ نیزمیعادگاه مذاکرات صلح گردید.درسالهای بعدازجنگ لین کشوربه پیشرفت
های اقتصادی فراولنی نلثل گردید وهم اکنون نیز شهرهای مهم ن مرکزچندین سازمان بین المللی هستند.تا
قبل از سال ۱۹۷۹ سوئیس از ۲۵ مملکت متعد (۱۹ کانتون و ۶ نیم کانتون) تشکیل یافته بود که در لین سال
نیم کانتونها تبدیلبه کانتون شده و ناحیه ژورانیز (که آنزمان قسمتی از کانتون برن بود ) تبدیلبه یک کانتون
مجزا گردیدو بدینصورت تعداد تقسیمات کشوری سوئیس به ۲۶ رسید.
صفحه 4:
ملاحظات جغرافیابی
سوئیس با ۲۹۳۰۴۱کیلومتر مربع وسعت (صسد وهجدهمیین کشور جهان ) در نیمکره شمالسی, نیمکره
شرقی,درمرکز قارهاروپاءبدورازدریای آزاد.د رکوههای آلپ و درهمسایگی کشورهای آلمانغرسی در شمال.
فرانسه در شمالفوبی و غرب.ایتالیا در جنوب و اتریش و لیختن اشتلین در شرق ولفع شده است.سوئیس یکی
از کوهستانی ترین و مرتفع ترین کشور های اروپا است. رشته کوه آلپ مهمترین رشته کوه آن است که حدود
7۶۰ خاک سوئیس را در برگرفته وپس از ّن رشته کوه ژوار است که در غرب ولقع شده است. جلگه های آن
عمدتاً در نواهی شمللی ولقع شده لند . از مهمترین رودهای ن میتوان از: رلین. آر. رون و لین نامبرد. جنگلها
در آلن وسعت زیادی دارند. دریاچه های آن فراوان بوده از جمله: ژنو (۵۸۲ کیلومتر مربع).مادجوره (۲۱۲
کیلومتر موبع). بادن و زوریخ. آب و هوای آن معتدل کوهستانی همراهبا بارندگی فراوان است.
ن قله دوفواشپیتسهبا ۰۶۳۲ ۴ متر ارتفاع بوده و رود آن آر (۲۹۵ کیلومتر) نیز طوی
راين میباشد.
ترين نقطه
ن رود نيس از رود
صفحه 5:
سس
حکومت سوئیس جمهوری بوده و قدرت اجرایی دراختیار شورای فدرال که شامل ۷ نفر و بمدت ۴سال
توسط مجلس فدرال انتخاب میشنود میباشد.هرساله ازیین اعضاء این شورا یک رئیس جمهور و معاون
انتخاب ميشود. شورای مزبور که اعضایش گرداننده هضت وزار تخانه دولت میباشند قدرت اصلی اجرایی
مملکت را در اختیار دارد. قوه مقننه ازمجلس فدرال شامل مجلسین شورای ایالات با ۴۶ عضو با دوره
نمایندگی ۳یا ۴ سال و شورای ملیبا ۲۰۰ عضوبا دوره نمایندگی ۴ سال تشکیل یافته است.قانون اساسی
موجود در سال ۱۸۴۸ تدوین شده و در سال ۱۸۷۴ اصلاحاتی بر آن افزوده گردیده است.براساس آخریین
تقسیمات کشوری سوئیس از ۲۶ ایللت(یا کانتون) تشکیل یافته که هرکدام زیرنظر نمایندگان قانونگذار
منتخسب مردم اداره شده و هربك به بخشهاى كوجكترى (001/11/11[1115)) تقسيم مى
شوند. کنفدراسیون سوئیس که درسال ۱۲۹۱ابجادشد ازسال ۱۸۴۸به دولشی فدرال مبدل شده است که
۶منطقه نسبتاً خودمختار رادرخودجای میدهد.لین مناطق.خودبه شهرهلیی(کلاًد رحدود۳۰۰۰ شهر) تقسیم
میشهند کهبه نوبه خودتا حدودی از خود مختاری برخوردارند.اصل مردم سالاری مستقیم درقانون اساسی
فدرال تصریح شده است که حتی در سطوح منطقه ای وشهری نيز اعمال مى شود. رأسى دهندكان
مکرراحقوق قانینی خویش را ازطریق انتخاب نمایندگان.یا رأی دادنبه حق قانونگذار عمومییا همه پرسی
اعمال می کنند.مرکززدلئی ومردم سالاری مستقیم که از ِیژ گیهای نظام سیاسی و آموزشی استبه حوزه
های نظامی نیز بسط یافته است.درسطح فدرال.پارلمان(مجلس فدرال)از امجلسبا اختیارلتی برابرتشکیل
میشود.مجلس شورای ملی(۲۰۰عضو) و شورای مناطق(۴۶عضو(
صفحه 6:
شورای فدرال از اعضو تشکیل میشود که به مدت ۴ سال توسط مجلس فدرال انتخاب می شهند وهرساله یکی
ازاعضای مجلس فدرال باحفظ سمتبه عنوان رئیس جمهور کنفدراسیون انتخاب میگردد.اساساً سازمان سیاسی
اداری مناطق (یا ایالات) مشلبه سازمان کنفدراسیون است که قوه مقننه. مجریه وقضائیه ازخود مختاری مللی
واعتباری برخوردارند.ساختارها از یک منطقه تا منطقه دیگربه دلیل. رشد اقتصادی وبوییه بزرگی منطقه تفاوت
قلبل ملاحظه ای دارندبه عنوان مثال جمعیت منطقه ای زوریخ ۷۹ برابرجمعیت منطقه ای آپن زل اینر رودس
است.
کشورسوئیس درسال ۱۶۴۸ مستقل شده وروزملی آن اول اوت است.
لین کشوردرسازمانهای افتاءشورای اروپادسی سی دی آیسم.اسا.فلئوگاتسیا]آایکلئوایدب. کمیته بین المللی
صلیب سرخ.ایلو.ایمکو.اینتلسات.ایتوهاوااسی دی.اونکتاد. یونیدو آندپ. پونسکو. یونیسف. ویپو,ومو. یونیتا
آنرواء یوپوموهو وفب و رابطه بازرگانی با جامعه اقتصادی اروپا عضویت دارد.
صفحه 7:
ملاحظات اقتصادی
واحد پول تن فرانک سوئیس (5177) معادل ۰۰ارلین یاء۱۰سانتیم است که هر ۰۴/۲ فرلنک معادل ادلار است.میزان تولید
اخللص ملی در سال ۱۹۷۸ حدود ٩۱۵۹ میلیارد دلاربوده(در آمدسرانه ۴۳۹۰۹ دلار) که ۸۴۷ آن ازصنایع. ۸۷ از کشاورزی
و۴۶/ازتجارت وخدمات بدست ميآيد.
نرخ سالانه رشدتولیدناخالص ملی حدود۱/۰/است.
د رآمدیودجه ملی درسال۱۹۷۹در حدود۲/۸میلیارددلاروهزینه های ّن معادل۶/۹ میلیارددلار بوده است.واردات سوئیس
درسال۱۹۸۰حدود۴/۳۶میلیارددلاربوده که بیشترشامل: موادشیمیلئی, نفت خام. ماشین آلات. وسائط نقلیه و موتوری 5
قللی و البسه است و اکثرً از کشورهای آلمان(۸۲۹).فرانسه(۱۳/).ایتالیا(۱۹/)وامریکا(1/۸) وارد میشود.میزان صادرات لین
کشورحدود۳۰میلیارددلاراست.
عمده محصولات صادراتی ماشین آلات.ساعت.موادشیمیایی.منسوجاتواشیاء لوکس است که عمدتا به کشورهای
آلمان(۱۸/),فرانسه(٩/):ایتالیا(1.۷) و امريكا(7/)صادر ميشود.
مهمترين صنابع كشورعبار تند از: ماشين آلات.شيميليى .ساعت سازى. ذوب آهن, الکتریکی.اشیاء لوکس,پارچه,لوازم
خانگی وغذلیی.حبوبات.غلاتسیب زمینی.: 1
دامپروری تن کشور را تشکیل داده و سرانه زمین مزروعی برای هر نفربلغ بر ۰۴۸ هکتار میباشد تولید ساليانه كوشت
گاو ۱۵۰هزارتن وگوشت خوک ۰۰۰.۲۶۳ تن میباشد. تولید سالانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۱۲/۴۴
ساعت است. توربینهای ّبی درایجاد نیروی الکتریسیته نقش مهمی را در سوئیس ایفا میکند.معادن مهم سوئیس عبارتند
از: آهن. سرب و روی. مس طلاء نقره و نمک.
توان اقتصادی ازیک منطقه تا منطقه دیگربه میزان قابل ملاظه ای تغییرمیکند.
درنتیجه کنفدراسیون ومناطق بلید.یک نظام جبران سازی (بارانه هاطرحهای توسعه محلییا منطقه ای) ویکسان سازی
مللی را اجرا کنند.سوئیس هیچگونه منلبع طبیعی نداشته واقتصادشبه میزان زیادیبه دیگرکشورها واسته است.:
آمارسال ۱۹۹۳۰۵۷صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا و۸۷۳ واردات نیز ازهمین کشوررها صورت گرفته است.
صفحه 8:
ارتباطات
درسوئیس حدود ۰۰۰ ۶۰ کیلومتر راه آسفالته وجود داشته و در سال ۱۹۷۹ تعداد ۰۳۰۰ ۱۵۴۲ اتومبییل
سواری و۶۰۰ ۱۶۰ وسیله نقلیه عمومی مورداستفاده بوده است. طول راه آهن مورداستفاده درسال 1٩۷۲
نیزحدود ۰۰۰. ۵ کیلومتر بوده و ارتباطات هولیی داخلی و بین المللی لین کشور توسط هواپیمای سوئیس لیر
انجام میشود. سالانه حدود ۰۳۰,۰۰۰ ۸ توریس از سوئیس دیدن میکنند.ارتباطات سوئیس بصورت دولتی
کنترل میشود.در سال ۱۹۷۸ تعداد۲۱۱ فرستنده رادیویی و ۵۸۳ فرستنده تلویزیونی, ۰۰۰۱۷۲۰۲گیرنده
یونی مورداستفاده بوده و همچنین تعداد ۰۰۰. ۰۲۹۲ ۴ شماره تلفن بکار
رفته است.دراین کشوربطورمتوسط ٩۷ نشریه روزلنه با تیرایْی حدود ۰۰۰.۵۰۵ ۲ و سرانه ۴۰۲روزنامه برای
هزارنفر(۱۹۷۵)منتشر می شود. مقیاس مورد استفاده سیستم متریک میباشد.
زبا
در سال 1۹۹۰ ۴ زبان ملی,با درصدهای یل تکلم میشد: آلملنی: 1۶۳۰۷ - فرانسوی: NAY
رومانیایی 1۰۶ - سایر زبانها 11۸
ایتلیایی 10۷۶ -
در ارتباط با آمور فدرال ۳ زبان نخست «زبنهای رسمی » محسوب می شدند.
صفحه 9:
ARO
طبق آمارسال ۲۰۰۳.جمعیت سوییس بر۷,۳۱۸,۰۰۰ نفر(هفتادوششمین کشور جهان) بللغ می گردد. تراکم
جمعیت ۲/۱۵۳ نفر در کیلومتر مربع میباشد. ۵۸ مردم کشور ساکن شهرها بوده و پرجمعیت ترین شهر
آن (زوریخ) حدود ۸۳/۶ جمعیت کشور را تشکیل میدهد. از جمله دیگر شهرهای پرجمعیت سوییس
میتوان از زوریخ . بازل (بال) .ژنوولوزان نام برد.از لحاظ توزیع سنی ۹/۲۲ جمعیت را افراد کمتر از ۱۴
سال ۶۰۰ را افراد ۱۵ تا ۵٩ سال و ۱/۱۷/ جمعیت را نیز افراد بالاتر از ۶۰ سال تشکیل داده و متوسط
عمرمردان ۳/۷۰ سال و و زنان ۲/۷۶ سال است. درسوئیس میزان تلد ۵/۱۱درهزار. میزان مرگ و میر ۸۱۸
در هزار و رشد جمعیت ۸۳۶/۰ است.میزان مرگ و میرکودکان نیز:۷/۱ نفردر هر هزار نوزاد میباشد.مردم
آن ازنژادهای آلملنی.فرانسوی.ایتالیلیی.مجاری. رومانیلبی وغیره هستند.۴۹.اجمعیت آن کاتولیک.1۳۸
پروتستان وبقيه اكثراً بهودی هستند.
شهروندان خارجی درصدعمده ای ازجمعیت سوئیس(۸.۹۶۰انفر) راتشکیل میدهند.
بیش ازنصف جمعیت سوئیس درمناطق شهربابیش از۱۰۰۰۰نفرسکونت دارند.
صفحه 10:
ساختار آموزشی
سیستم تحصیلات سوئیس بوسیله فدرالیسم بصورت ۲۶بخش مسئول مدارس توصیف می شود. تنوع
سستم های تحصیلاتی گوناگون در تحصیلات اجباری مشهود است.
بر اساس لین ۲۶ بخش . دوییا سه ویا چهار تیپ متفاوت در مدارس متوسطه مقدذملتی برای پیدا کردن
تواناییها وجود دارد.با این وجود سیستم تحصیلاتی سوئیس درحال تغییر است.
طی سالهای اخیر بخشها سیستم خودشان را بازسازی کرده وساختار ملی درحال اصلاح شدن است.تقاضا
برای تحصیل افزایش پیدا کرده ومدارس پاسخگوی تقاضای کار آموزان نیستند.
درمجموع ۱۱موسسه تحصیلاتی وجود دارد و۴ تا در بخش آلمانی زبان سوئیس . دو موسسه فدرال
تکنولویی در لوزان وزوریخ کاملاً بوسیله ابللت اداره می شوند.دانشگاه لونگهنا در بخش ایتالیلیی زبان
سوئیس قرار دارد.مدارس خصوصی درسوئیس خیلی قدیمی لند ونقش مهمی در سیستم تحصیلی بازی
میکنند. اولین مدارس خصوصی در شروع این قرن بازشدند.
امروزه حدود ۲۵۰ مدرسه خصوصی درسوئیس وجود دارد كه به صد هزار شاگرد از ۱۰۰ ملیت مختلف
سرویس میدهند. اکثراین موسسه حالت پانسیونی داشته وکاملاً وسایل رفاهی را فراهم می سازند.
صفحه 11:
آموزش ابتدایی
مدت دوره : ۶ سال
آموزش پایه بين مقاطع سنی ۶ تا ۱۲ سبال
سن آغاز دوره: ۶ سال Coe 5
انحن العام حوره ها سل مدت دورد ۳۰ تال
بين مقاطع سنی ۶ تا ۱۰ سال
آموزش متوسطه آکادمیک
نوع مدارسه ارائه کننده: دبیرستان عالی آکادمیک
مدت دوره :۴ سال
بین مقاطع سنی۱۵ تا ۱٩ سال
مدت دوره :۳ سال
بین مقاطع سنی ۱۵ تا ۱۸ سال
صفحه 12:
دیاگرام 5
دياكرام col سیستم تعلیم و تربیت رسمی سوئیس
مهد کودک اجباری نیست ( درخلال سالهای يك سال و سه سال(
آموزش پلیهبه دو دوره زملنی تقسیم می شود : تحصیلات ابتدلیی بر حسب ایللت بین ۴ تا ۶ سال و تحصیلات
مقدملتی متوسطه بین سهتا پنج سال طول می کشد.تحصیلات مقدملتی متوسطة بر حسب ایللتبه دویا سه
طبقة متفاوت تقسیم می شود
مدارس تكميلى متوسطة تنها راه ورود به مؤسسات تحصيلات عالى هستند.
درايالات معينى معلم براى سطوح بيش دبستانى . ابتدايى و مقدماقى متوسطة در سطوح تكميلى
متوسطة صورت مى كيرد.معلمين جهت تدريس درسطوح متوسطة بيشرفته در تمام ايالات در مؤسسات
تحصيلات عالى تربيت مى شوند.
درمدارس حرفه اى آموزش عملىببا دلنش تثورى تلفيق ميشود.لين شكل از آموزش فنى تمام وقت دوه سهیا
جهار سال طول مى كشد.
ورود به الگوهای آموزش حرفه اى عللى ترحدلقل دو سال تجيبة حرفه اى عملى لازم دارد كمبه دتبال كن دييلم
کیفیت فدرال داده می شود.
صفحه 13:
آموزش پیس دبستانی . .
ساختار آموزش
درسوئیس,مناطق ویا شهرها.مسئول سازماندهی وتأمین هزینه آموزش پیش دبستانی هستند.
آموزش پیش دبستانی که نخست در نیمه اول قرن نوزدهم عرضه شد پیدلیش خود را مدیون شماراندکی
از افراد وموسسات است اگرچه در ابتداهیچ قانینی درلین ارتباط وجودنداشت. اما امروزه آموزش پیش
دبستانی درقوانین کلیه مناطق گنجانیده شده است.
اصطلاح شناسی آموزش پیش دبستانی درجوامع زبانی مختلف متفاوت است. تا همین اواخر ایین
اصطلاحات به لحاظ تسهیلات اهداف وسازمان مصداقهای بیرونی کاملاً متفاوتی داشتند.
در کلیه مناطق.کودکان پیش از آغاز آموزش اجباری «حق برخورداری ازآموزش پیش دبستانیکبه مدت
حداقل یکسال رادارند.آموزش پیش دبستانی اجباری نیست وبه استثنای برخی موسسات.رایگان
ید به طور مرتب در کودکستان حضوریابند. امروزه به طورمتوسط. 1/4٩ ازکل کودکان
سراسرسوئیس آموزش پیش دبستانی را یکسال پیش ازمدرسه سپری میکنند. ۶۳انبه مدت دو سال
ودرصد اندکی به مدت سه سال در کودکستان حصور مییابند.سن آن ها ستگی به سن آغاز آموزش
اجباری دارد که در مناطق مختلف فرق می کند.میانگین مدت حضور در کود کستان ۱.۸سال !
است. کودکان
صفحه 14:
ساختار آموزش
برنامه درسی عمومی جدید در سال تحصیلی ۱۹۹۴-۱۹۹۵ در کلیه مناطق فرانسوی زبان اجرا شد.دربسیاری از مناطق
آلملنی زبان. معلمان کودکستان برنلمه های درسی پیشنهادی اتحادیه خود را اعمالعی کنند.لین دو برنلمه درسی. اهداف
عالی را در برمیگیرند که در راستای رشد شخصیت کودک . کسب مهارت های ابتدایی ورفتار اجتماعی قرار دارند.
کودک درمحیطی غنی ازبازبهاءکاردستیها واشیاء روزمره کتاب های مثور وغیره قرار می گیرند.مهمترین اصل آموزشی
مناطق فرانسوی زبان. روش بین رشته ای ودر مناطق آلملنی زبان,رویکردجهانیست.هیچگونه آموزش کارکردی جداگلنه
ای وجود ندارد.برعكس كودكان در محيط هاى واقعى وعام با توجهی فردی وعاطفی به مواد آموزشی مختلف می بینند
درچند منطقه برای ارزیابی توانایبی تحصیلی کودکان ازنظام گزارش های ارزیابی یا آزمون های جمعی استفاده می
شود.کلاسهای موسومبه کلاس تلفیقی هم هسنت که در آن برنامه درسی سال نخست آموزش اجباری در دو سال ارلئه
می شود .
کادر آموزشی
طرز سازماندهی تربیت معلمان کودکستان درمناطق مختلف متفاوت است. دربیشتر مناطق, تربیت معلمان مهد کودک
دریک دوره ۴-۳ ساله دانشسرای تربیت معلم صورت میپذیرد ودر برخ از مناطق لین دوره ۲یا ۳ سال .يس از فراغت از
تحصیل طول مى كشد.
معلمان كودكستان . همانند معلمان مدارس ابتداى درحال حاضر دستخوش اصلاحاتى عمده در سراسر سوئيس
شده است.درحدود نيمى ازمناطق کارکنان کودکستان مطلبق همان نظام معلمان مدارس ابتدایی استخدام شده وحقوق
میگیرند.اما حقوق آنها درکل پایین تراست. در بیشترمناطق. کارکنان کود کستانها موظف به حضوردردوره های باز آموزی
نیستند مدت وهزینه این دوره ها درمناطق مختلف تفاوت بسیاری دارد.
بالاخره درسوئیس تعدادبسیاراندکی ازمعلمان کودکستان وجود دارد.
به سمت تدریس پاره وقت در کودکستانها وجود داشته است.
درحالیست که طی سالهای اخیر گرایش آشکاری
صفحه 15:
ویژگیها و مشخصه های آموزشی
نظام آموزشی سوئیس از ویژگی های بسیاری به شرح ذیل برخوردارست:
دو سوم نوجوانان کار آموزی را انتخاب می کنند.
درصد کمی از نوجوانان به مدارس تمام وقت مقطع تکمیلی متوسطه می روند.
درصد کمی از نوجوانان به دانشگاه می روند.
بخش آموزش عالی غیر دانشگاهی بسیار توسعه یافته است.
یکسو دریک شرکت واز سوی دیگر در مدارس حرفه ای صورت می گیرد.
همین ویر گی بارز نظام سوئیس را از دیگر نظام های آموزشی جهان تفکیک می کند.
دردیگر نظامهاء آموزش معمولاً درمدارس صورت میپذیرد.این دوگانگی ضامن
ونظریه است زیرالین ترکیب برمبنای هفتگی صورت میگیرد.مزایای اصلی لین
از ویژگیهای بنيادین آن استنتاج نمود.
صفحه 16:
مزایای تحصیلی
سوئیس مزایای منحصر بفردی را تقدیم میکند. کیفیت مشهود سیستم تحصیلاتی. ثبات سیاسی.
امنیت.کار آمدی.محیط پاک.وجامعه بین المللی سوئیس.موقعیت مرکزی
وحضورتعدادزیادی ازسازمانهای بین المللی درمیان کشورهای عضواتحادیه اروپلیی کم نظیر است.از
آنجائيكه برخی ازمدارس خصوصی سوییس از۵۰ کشورمختلف دلنش آموز دارند. مطالعات آنها رابا
دانش آموزان دیگر از سراسر دنیا هدایت می کند.
همه لين مزلیا سوئیس رابهبیک مکان عللی برای تحصیلبا کیفیت بالا تبدیل میکند کهیک پلیه قوی
برای آینده هر دلنش آموزی خواهد شد.یکی ازجنبه هایبا ارزش تحصیل بین المللی هدلیت جوانان
به فهم مطلب است.روح سالم دربدن سالم نیزجنبه مهم دیگری است که کلیه مدارس سوئیس
تسهیلات ویئُه وفرصتهای در زمینه اوقات فراعت.ورزش .هنر ومسافرتهای فرهنگی درجهت نیلبه
آن فراهم می کنند.
صفحه 17:
1 م
آموزش پایه
در سوئیس آموزش اجباری. از۶ا هفت سالگی تا ۱۵یا ۱۶ سالگی,به مدت ٩ سالبه طول می انجامد
دربرخی مناطق سال دهم هم هست.در تمام مناطق آموزش اجباری شامل آموزش ابتداییی وآموزش
متوسطه مقدملتی میشود.مقامات منطقه ای خودمسئول آموزش اجباری درسوئیس هستند وباهمیاری
شهرهای تابعه خود آموزش ابتدایی راساماندهی وتأمین مى كنند.
هرمنطقه قوانین آموزشی خاص خود راداراست که حوزه مسئولیت راتعریف میکند وطرز ساماندهی
آموزش درکلیه مقاطع راتنظیم عی نماید.بنابر موافقت نلنه هماهنگی آموزش کودکانی که تا ۳۰ ژوئن به
۶ سالگی میرسند,واجد شرلیط آموزش اجباری هستند. ادارات منطقه ای می توانند لین تاریخ را
جهار ماه كم يا زياد كتند.
صفحه 18:
en
toe |
موزش ابتدایی
ساختار آموزشی
در۲۰منطقه سوئیس آموزش ابتدایی ۶ سال درچهار منطقه ۵ سال ودردو منطقه ۴ سال طول می کشد. میانگین سن
کودکان در پایان آموزش ابتدایی خود ۱۲ سال و هفت ماه است.
ساخترآموزش ابتدلیی درسراسرسوئیس یکسان است به استثنای کلاس های خاص چبرانی. هیج مدل وتفایتیبه چشم
نمیخورد.آموزش ابتدلیی برای کلیه کودکان ازجمله کودکان خارجی اجباری ورایگان است.سوای چند استثناءدرمدارس
ابتدایی هیچگونه گروه بندی وجود ندارد. ۱
بزرگی مدارس ابتدایی.از مدارس یک کلاسه درروستاهای دورافتاده تامدارس شهرهای بزرگ با چند صد دانش آموز
تغیر است.برخی ازکلاسهای مدارس ابتدلیی زیرمجموعه ای از دانشسرایی تربیت معلم است.ساختمان مدرسه ابتدلیی
غالباً پخشی ازمجتمع مدرسه است که کودکستان وبا دبیرستان مقدماتی رادربرمیگیرد درسراسرسوئیس سال اول
مدرسه ابتدایی به طورمتوسط . هرروز ۳ وسه چهارم ساعت وهر هفته ۲۰ جلسه را شامل ميشود. اما در سال ۵تا ۶
کودکان در هر روز ۵ ویک چهارم ساعت وهر هفته ۲۴ تا ۳۶ جلسه درس دارند.
برنامه های آموزشی
برنامه درسی توسط مقامات منطقه ای تعیین میشود. دربرخی ازبخشهای سوئیس برنامه درسی مشترکی پذیرفته شده
است.هرمنطقه برای دروس جداگلنه ای یا مجموعه ای ازدروس . برنامه های خاص خود رادارد که به موجب آن برنامه
سالیانه تدوین میگردد.عنصراصلی. اهداف برنامه است کادر آموزشی درتعیین محتوای برنامه درسی زبانهای خارجی
وبرخى وجوه زبان مادری از استقلال زیادی برخوردار است .. آزادی انتخاب در روشهای تدریس ازطریق اهداف مقرر
تضمین میشوددرمقطع ابتدایی معلم کلاس کلیه دروس را تدريس ميكند اما ميتواند از بری معلمان متخصص
نیزبرخوردارشود. تدریس پاره وقتبیا شغل شراکتی در بسیاری از مناطق میسراست هرمنطقه ازاختیار کلمل برای تعیین
مطللب آموزشی اختیاری یا اجباری برخوردار است.اين مطللب توسط خود منطقه یا در همکاریبا دیگر مناطق تدوین
می شود ومی تواند مشترکً با دیگر مقامات درون یک ناحیه تنظیم گردد.
صفحه 19:
ارزیابی تحصیلی
دربیشتر مناطق ارزيلبى كادرتحصيلى.با استفاده از نظام نمرات اعمال ميشود.دلنش آموزان سه بار درسال کارنامه ای دریلفت
ميكنند كه نمره هردرس رادارد.معدل پایان سال تحصیلی مدارک ارتقاء موقتی یا دائمی داتش آموز به کلاس بالاتر است.
درلین ظام تصمیمبهارتقاءدلنش آموزان برمبنای نتلیج امتحانات آخرسال صورت نمیگیرد بلکه برحسب ارزیلیی عملکردها
درخلال سال اتجام ميشودر
طى سالهاى بيشينءبسيارى ازمناطق نظام نمرات را درجند سال نخست مدرسه ابتدليى منسوخ كردند.درعوض درسالهاى
نخستین کارنامه های ادواری وجلسات ارزیابی وجود دارد.
درتعام مناطق مقررلتی هست که تجدید دوره دلنش آموز را میسر میکند.لین مقرراتبه طرق مختلفی اعمال می شود.اگر
پس از تجدید دوربغت موفقیت دلنش آموزی کم شود غالا مقرر میگردد که دانش آموزبه یک کلاس خاص منتقل شود.لین
تصمیم توسط والدین درمعیت معلم . بازرس ودایره روان شناسی مدرسه اتخاذ می شودبا لین همه گرلیش کنونی به سوی
حذب کودکان کند تر در کلاس های طبیعی متمایل است.
کادر آموزشی
درحال حاضردر اغلب مناطق معلمان مدارس ابتدلیی در دانشسراهای تربیت معلم آموزش می بینند. جلیی که بلا فاصله
پس ازپایان تحصیلات اجباری وبه شرط موفقیت در امتحان ورودی می توان در َن ثبت نام کرد دربرضی مناطق معلمان
بلید مدرک فاغ التحصیلی مدرسه ره دست آویند وسیس درموسسه ای وابسته به داشگاه يا دداتشسرای توییت
معلم آموزش ببینند.مدرک آموزشی آنهایک مدرک دانشگاهی نیست.دوره دانشسرای تربیت معلم معمولاًپنج سال طول
می کشد.معلمان آیندهنه تنهابه لحاظ دلنش ومهارت های حرفه ای بلکه به لحاظ شخصیت اخلاقی روانی وفکری نیز
ارزیای می شوند.دوره آموزشی آنها شامل آوازموسیقی.هنروژیمناستیک است.تدریس عملی نیزیکی ازاجزاء همیشگی
آموزش آنهاست.
شرایط اشتغال و در آمد معلمین درمناطق مختلف متفاوت است .
صفحه 20:
آموزش متوسطه
ساختار آموزشی
آموزش متوسعله مدت زمان ۷ا ٩ سال طول می کشد که بستگیبه منطقه ومدت آموزش ابتدلییی دارد. لین آموزش شامل : آموزش متوسطه
مقدملتی( که بخش دو آموزش اجباری است که تا ۵ سال طول مى كشد) وآموزش تكميلى متوسطه مى باشد که مود اخیر آموزشی اجباری
است ومدت آن از تا ۴ سال متفیر استانواع مختلفی از مدارس تکمیلی متوسطه وجود درد از قبیل :تکمیلی متوسطه آگادمیک که دلنش
آموزان را آماده هرودبه دانشگاه می نعلید. دبیرستانهای فنی - حرفه ای که دانش آموزان ربا انواع واقسام مشاغل آشنا می کند وتکمیلی
متوسطه آموزش عمومی که تحصیلات در رشته های آموزش عمومی را عرضه می دارند.
درسازماندهی آموزش متوسطه متدملتیتنوع چشمگیری میانمناطق به چشممی خورد از تن جا که لين مقطع بخشى ازآموزش اجباری ٩ ساله
است مدت آن برحسب مدت آموزش ابتدایی متغیر است دراکثرمناطق ۳ ساله ۴ ساله با در رخ عناطق حتی ۵ ساله است.
تقريباًدركليه مناطق .به استتنای تبچینو زو وبخشی ازوللهآموزش متوسطه مقدماتی برمبناى كروه هاى مختلف دروس به بخشهليى تقسیم
میشود.
بنابراين معیرهای پذیرش که اقلب گزینشی و
متعددهستنددرمناطق متقاوت فرق میکند. آموزش متوسطه مقدماتی اجباریورایگان
برنامه های آموزشی
تدوین برناسه درسی برای آموزش متوسطه مقدماتی. برعهده مقامات آموزشی منطقه ای قراردارد«دربرخی نواحی این برنامه باهمکاری
دیکرمناطق تدوین میشود.بنابراین درجاتی ازتنوع وجود داردکه باحضوراین بخشها تشدیدخواهدشد.
درتعام بخشها,زبان مادری ونیزریاضیات.زبان ملی دوم,علوم طبیعی,جغرافی, تار بخ مدنی.
موسیقی,هنر وتربت بدنی تدریس ميشود.
دربخشهلیی با حدلقل شرلیط.برکاردستی نیزتأکید میشود.دربخشهلیی با شرلیط عللی زبان سومکتابداری:ماشین نویسی,رسم فنی, زبات
لاتین وبوناتی نیزپیشنهاد میگرددبرخی آزلین دروس اختیاری وبرخی اجباری هستند.تعداد وساعات سال تحصیلی درروشهای تدریس هم
تفت دادما شور کی لنش آمزن هنت ای ۲۰ ما ۲۵ سامت درس ا ع
میتوان كفت اصلاحات آموزشی چند دهه گذشته آموزش ابتدایی را بیشتر از آموزش متوسطه تحت تأثیر قرارداده است اصولً انتخاب
مقر دنس ل سس مي وض .202 اك
صفحه 21:
ارزبابی تحصیلی
ارزيلبى مداوم درسراسر سال تحصيلى اساساً برعهده معلم است. دربرخی مدارس امتحالتی کتبی برای کلیه کلاس ها برگزار میشود وبرخی
متاطع نی هنن امتطانات یرای له مفاری برگزر میکندد نت آموزان بر بای عطکرد خود در طول سال به کلاس dy Ty
ابند .گر دانش آموزانینتوندبه سالبالتر راه يابد بايد همان سال را تکرارکندبیلبه بخشی با شرایط آسان تر برود.نعرات بر مقیاسی ازات
ده می شود عالی: متوسطة |
هيج نوع نظام آموزشى ارزيلبى سراسرى درسوئيس وجود داد وهیج امتحان عمومى در بايان د
al gos) اموزئى در امعحانات تحب ونفاهى دروس أصلى جود شوكت ميكنتة ا مدر كن ل
التيكير دفولا خدمات مشاور ی بر Ce Ses
اصولً درهرمدرسه مشاوره ای هست که اطاعات منم ونیز توصیه هایفردی را درختار دانش آموزن می گناردبه علاوه اتحادیه های
حرفه اى وشركتها دوره هاى أشنليى.يا مشاغل.يك هفته اى را بركزارميكنندنا كودكان ببش از تصميم كيرى . تصورى از حرقه ها ومشاغل
مق
وستان مقدملتى برگزر تمیگردد در برخی
كنند ولى درديكر مناطق لين كار صورت
کادر آموزشی
مسئوليت توبيت معلمان وتنظيم شرليط استخدامى آنها برعهده مناطق است درمورد دوره هاى باز آموزى معلمان هيج مقررات عللى
وجودندارد بين معنا كه شرليط استخدامى ورديف هاى حقوقى ازيك منطقه ا منطقه دیگرمتغاوت است درمورد آموزش متوسط
مقدماتى. اصوثلاً دو نوع معلم وجود دارد معلملني كه دريخشهاى با شرايط معمولى تدريس ميكنند. قاعدتا معلمان مدارس ابثداليى
هستند که آموزش تکمیلی خاصی را گذرانه اند نها درهیچ رشته ای تخصص ندرن
امامعلمانى كه دريخشهابى باشرابطعالى تدريس ميكننددريك با غلب با رشته تخصص دارند.آنها آوزش دانشگاهی راگذانده اند
برنامه درسی دانشگاهها استانداردشده نیست.دببران دببرستان با کلیه آموزش های خود را در دانشگاه می گذرانشد وبا آموزش
دانشكاهى را دردانشكاه وآموزش حرفه ای را در دانشسرای تریست معلسم سپری می نمایند. آموزش آنها از ۶ تا ۱۲ نیمسال طول
میکشد.شرلبط لین دوره ها وآزمون هابه لحاظ برنامه درسی تریبت معلم وروشهای آموزشی تفاوت بسیاری راشاهد است.این مسائل
درحال حاضر به دقت بررسی میشیند وبزودی تغییرات مهمی اعمال خواهد شدتا تریبت معلم.مخصوصابه لحاظ ارزشیلبی متقلبل
مدارک معمان در سوئیس هماهنگ شود
صفحه 22:
ساختار آموزشی
آموزش تکمیلی متوسطه درسوئیس درکلیه مدارسی که آموزش عمومی عرضه میکنند(معادل کالجهای انگلیسی, مدارس عللی
فنی ودانشسراهای ت بلم) ودانشسراهای فنی حرفه ای مقدملتی ارلئه میشود.مراکز آموزش تکمیلی متوسطه عمده ترین
موسساتی هستند که آموزش عمومی را عرضه کرده وراه ورودبه آموزش دانشگاهی را هموارمیکنند.شالوده ها واهداف این
مدارس از آرای علمی وانسان مداری نوین قرن نوزدهم ات شده که برای انطباقبا متقضیات جامعه معاصرروز آمد شده اندبه
طورکلی «کللج های ششم»سوئیس بسیار گزیت وشرلیط بسیاری را می طلبد.لین دانشسرا ها عمدا ورودبه دانشگاه
را در اتحصار خود در آورده وقصد دارند کهبه لین انحصار طلبی ادامه دهند.لین امر عامل مهم در سیاست آموزشی محسوب
ميشود زیرا اگرچه تمامی مناطق آموزش تکمیلی متوسطه را ارلئه حی کنند لما آموزش دانشگاهی تنها در هشت منطقه عرضه
عی شود.بنابرلین مصلحت مناطقی که دانشگاه ندایند ایجاب میکند کهبا اصرار برهنجارهای سراسری .قبهلی دلنش آموزان خود
در دانشگاه را تضمین کنند.قانون فدرال مصوب سال ۱۹۶۸درباره ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلی,گامی مهم به سوی
هماهنگی بود.قانون جدیدی کبه منظور هماهنگی هرچه بیشترمناطقبا کنفدراسیون طراحی شده بود دراول آگوست ۹۹۵لبه
اجرا در آمده ویک دوره هشت ساله برای تحقق کامل لّن درنظر گرفته شد.درحال حاضر مطلبق قانون ۰1۹۶۸ ۵ نوع مدرک فارغ
التحصیلی معتبر در سوئیس وجود دارد که عبارتند از:
نوع ۸: کلاسیک ( لاتین ویونان -( نوع 3: زبان لاتین -نوع 6: ریاضیات وعلوم -نوع (1: زبان هاى زنده -نوع ل: اقتصاد
تمایز دقیقی میان انواع مختلف فوق وجود دارد واصولاً ترکیب آنها امکان پذیر نیست.
برنامه های آموزشی
به موجب قانون,برنامه درسی مدارس توسط مقامات منطقه ای تدوین میشود.اما مطابسق اصل دهم. بندقانون
۸ تحصیلات آموزش تکمیلی متوسطه حداقل بايد ؟ سال طول بكشد. برنامه درسی برای مدرک فارغ التحصیلی
ناظربر آندسته ازامتحاناتییست که توسط کنفدراسیون ارزشیابی شده و در حکم یک توصیه رسمی برای مناطق است.
صفحه 23:
ارزایابی تحصیلی
در سراسرتحصیلات:کللج ششم»عملکرد دلنش آموزان دسخوش ارزيلبى مداومى قراردارد كه توسط معلمان صورت عى كيرد. اصولاً نمرات در
بك مقياس اتا © قرار ميكيرند و دانش آموزان برعبناى نتايج تلاشهاى خود درطول سال به كلاس بالاتوراه مى يابند.
نعره قبیلی قبولی ۴ است.مدارس منطقه ای ومشاوران تحصیلی اطلاعت لازم را در اختيار دلنش آموزان قرار مى دهند بازدیدهای ازکالج
ششم ترتیب می دهند ودوره هاى معارفه را بركزار مى کنندبه موجب مفادقانون جدید.امتحان کتبی که میتواندبا امتحلنی شفاهی تلم
باشد پایدحداقل در۵ درس برگزار شود كه به قرار ذيل ست
زبان اول«زبان دوم.رياضيات. یک درس اختباری اختصاصی ودرس دیگری مطابق مقررات منطقه ای
درمورددروسى كه امتحان آنها بركزارميشودنمره نهليى برمبناى نتليج تلاشهاى سال تحصيلى يايلتى و نتليج حاصل از امتحانات خواهد بود كه
هر عامل اهميث يكساتى دارد.
درسال 1۹۹۴درصد داش آموزانگروه هاى سنى یکسان که مدرک فارغ التحصیلی را دریافت کردند درسراسر سوئیس به ۸1۷ افزلیش
یافتبا لین همه دو مشاهده وجود دارد که در کل سوئیس ودر هر منطقه ای صادق است مشاهده نخست آّن است که تعدادمدارک فارغ
التحصیلی اعطابی همه ساله درحال افزایش انست: ۶۴۳۰ درسال 1۹۷۰ و ۱۳۶۹۱ درسال 119۴
مشاهده دوم آن که نسبت دختران در میان داوطلبانموفق بهآرامی درحال افزایش است.
کادر آموزشی
معلملنی که در مراکز آموزش متوسطه تکمیلی کارمیکنند در معدودی از دروس تخصص دایند. آنها می توانند چندین سال
درکلاس یکسانی تدریس کنند.قانون جدیدتصریح میکند«آموزش منتهیبه مدرک فارغ التحصیلی میتولند توسط معلمل
عرضه شود که مدرک آموزش تکمیلی متوسطه دایندیا معلملنی کبا موفقیت آموزش معادل نظری وعملی را گذرانده اندبه
علاوه درمورد دروسی که مدرک تدربسی آن راازدانشگاه میتوان اخذنمود.مدرک مربوطه ضروری است. ۱
ردیف حقوقی دبیران دببرستان درمناطق مختلف.تفاوتهای قلبل ملاحظه دارد.درمورد آموزش تکمیلییا دوره ای باز آموزی
هیچ گونه مقررات استانداردهای برای کل کشور وجود ندارد .
دوره های آموزشی تکمیلی متوسطه را میتوان درسطح منطقه یا ناحیه برگزار نمود. اما ارلئه آنها معمولاًتوسط موسسه
تحصیلات تکمیلی در آموزش تکمیلی متوسطه سوئیس درلوسون صورت می گیرد.این موسسه مشترکاًتوسط مناطق
وکنفدراسیون اداره می شود.
صفحه 24:
سس 1
مخت so م
ساختار آموزشی آموزش عالی
در سوئیس نظام آموزش عللی در مقطع دانشگاه توسط ده دانشگاه منطقه ای ودو موسسه فنی آوری ارلئه می شودبا لین
همه آموزش عللی توسط هفت 0121001186121216 18 تازه تأسیس ودانشسرای های عللی فنی - حرفه ای نیز ارلئه عی
گردد این بخش اخيراً اصلاحات فراوانی راپذیرا شده است.
دانشگاههای خصوصی اساسا دربخش تحصیلات تکمیلسی یافت میشوند.ورود به رشته های پزشکی, دندانپزشکی,
دامپزشکی. داروسازی. شیمی و تقشه برداری مستلزم دارابودن شرایط ملی است که توسط دولت فدرال تعیین می
شود.درسوئیس ۱اموسسه دانشگاهی وجود دارد که به لحاظ جغرافیایی توزیع یکنواختی دارند.دربخش آلمانی زبان
سوئیس که سه چهارم جمعیت کشور وبیست منطقه را شلمل می شود. چهار دانشگاه منطقه ای ( باسل.زوریخ . برن وسنت
گللن) . موسسه ای آموزش تکملی دررآموزش متوسطه عللی سوئیس در لوسرن وموسسه فدرال غن آوری در زوریخ وجود
دارد.در بخش فرانسوی زبان سوئیس که ۶ منطقه وحدود ۱۹/کل جمعیت را دربرمیگیرد. دیگر دانشگاههای منطقه ای
وموسسه فدرال غن آوری در لوزان قرار دارد.تیچینو که حدود ۸ جمعیت سوئیس را درخود جای میدهد تأسیس دانشگاه
خود را مد نظر دارد.
سال تحصیلی
سال تحصیلی دانشگاه از دو نیمسال(نیمسال زمستانی از میلنه اکتبرتا آغاز مارس و نیمسال تابستانی ازمیلنه آوریل تا
میلنه ژوئیه) تشکیل میشود.تقریباً درتمامی دانشگاهها دوره ها از اواسط اکتبر آغازمیشوند. دربرخی دانشکده ها آغاز
دوره ها در تیمسال تایستانی است.
زبانهای آموزشی
ازجمله زبانهاى آموزشى مراكز آموزش عالى سويس ميتوان از زباتهاى فرانسه.
لمانی و ایتالیایی نام برد.
صفحه 25:
مقاطع آموزشی
موطله تست تعمیلات ما عبت عسدتلبه تحمبلاتی مسوع آغتماین سو لیب au Gta pit eg tga Bil gd مقي
فوق دیپلم ارائه میکنند و۴ نیمسال در دانشکده ی علوم دانشگاه زوریخ به مدرک فوق دیپلم منتهی میگردد.
دررشته های کاردلنی پزشکی,دندانپزشکی وداروسازی پس ازگذراندن سال اول ودوم امتحلنی برگزارمیشود دردیگر رشته ها نتقل به
مرحله دوم تحصیلات نیزمستلزم یک امتحان می باشد.
کازشثانی
مرحله دوم به تحصيلات عميق تر وغالباً كمى تخصصى خر اختصاص مييايد. يس از طى ؟ نیمسال دیگر درجه لیسانس درهنر وحقوق
وعلوم اعطا ميشود.براى اخذ كارشناسى در رشته مهندسى به هترم ديكرنيازاست.
دريزشكى درمجموع ؟اترم ضرورت دارداما در دندانيزشكى . داروسازى ودام بزشكى كلا 1-1١ نيمسال الزامى است.
دكترى
دوره هاى تكميلى كوتاه كهبه اخذكواهى يا مدرك منتهى ميشونددردانشكاهها وديكر موسسات آموزش عللى عرضه مى كردد.لين دوره ها
معمولا دوره هایی پاره وقت بوده وجهت گیری فنی - حرفه ای دارند ۲
درجه دکتری درسوئیس مرحله ای ازتحصیلات تکمیلی می شود که درحوزه های مختلفی ازقبیل هنر. آموزش, علوم. مهندسی.
لهیات. حقوقاقتصاد وپزشکی اعطا می شود.طول تحصیلات متفاوت است درعلوم درجه دکتری تا ۵ سال ودر مهندسى بين 1-؟ سال طول
می کشد.دررشته های حقوق.اقتصاد وعلوم اجتماعی, دکترا در موسسات آلملنیزبان ۱-۳ سال ودر موسسات فرانسوی زبان تا ۴ سالبه طول
می انجامد.
دفاع از رساله دکتری به صورت شفاهی میباشد ونامزدهامیتونند دریک امتحان کتبی وشفاهی نیزشوکت کنشد وبا دردرس اصلی وفرعی
برگزیده ودر دو امتحان کتبی وسه امتحان شفاهی قبول شوند.
کاردانی با فوق دیپلم
صفحه 26:
تخصص پزشکی. دانشوری
پزشکان ودندانپزشکان (درشاخه ارتودنسی) که خواهان متخصص شدن میباشند. میتوانند پس از ۷- ۵ سال کار
عملی به عنوان دستیار به گواهی تخصصی دست یابند.
پزشکان پس ازعنوان حرفه ای خودعبارت 1۳.11.13 را می افزایند.دندانپزشکان چس از۴ سال تحصیل چس از دکترا
ویک امتحان به اخذ مدرک متخصص ارتودنسی نائل می شوند.
درلین تخصصها اخیرا بازنگری صورت گرفته است.دانشوری بالاترین درجه دانشگاهی است که تنها در دانشگاههای
آلملنی زبان ودررشته های اصلی اعطا میشود.پس از ارلئه یک رساله.داوطلبان باید یک سخنرانی عمومی را ارلئه
کنند.گذراندن دوره دانشوری شرط اصلی تدریس در مراکز دانشگاهی است.
دوره های آموزشی
اگرچه دانشگاه مشخصات خاص خود را داراست. اما ساختار بنيادین آنها درسراسر کشور یکسان است. تمامی
دانشگاههای سوئیس. دانشکده های حقوق.علوم. اقتصاد.علوم اجتماعی. علوم انسانی وهنرراشامل میشوند. پزشکی
رامیتوان درباسل برن.ژتو.لوزان وزوریخ تحصیل کرد. فریبورگ ونوی شاتل پزشکی را در سطوح مقدماتی عرضه
میکنند.دوره الهیات کاتولیک رمی دردانشگاه فریبورگ ودانشکده الهیات لوسرن تدریس ميشود.
الهیات مسیحی رامیتوان در کنارپروتستانیسم دربرن فراگرفت که درتماسی دانشگاههای سوئیس نیزتدرب
میگردد.دانشگاه سنت گللنببه رشته های اقتصاد.علوم اجتماعی وحقوق محدود است.موسسه فدرال فنآوری برعلوم
دقيقه. مهندسی معماری تمرکزدارد.
برخی موسسات در پاره ای ازحوزه ها . دوره های عالی تکمیلی ارائه می کنند
صفحه 27:
سوای لین واقعیت که دانشجویان بالقوه بلید ۱۸ سأله بوده و آشنلیی کافیبا زبان تدریس داشته باشند برای ثبت نام
دردانشگاههای سوئیس.داوطلبان باید مدرک فارغ التحصیلی از کللج ششم یا یک مدرک فارغ التحصیلی قدرال یا
یک مدرک معادل معتبر را درا باشند
دانشگاههای منطقه ای در ارتاطبا مدارک دیگرتا حدودی استفلال ارزشیلبی دارند.هیج گونه هیأت مرکزی پذیرش در
دانشگاه وجود ندارد.دانشجویان مستقیماً دردانشگاه دلخواه خود ثبت نام می کنند.تقاضای پذیرش باید شامل موارد
زیرباشد:
انتخاب دقیق یک رشته,رونوشت گواهی شده یا فتوکپی مدرک فارغ التحصیلی,فهرست دروس گذرانده ودرصورت
نیاز. رونوشتی ازمدارک دانشگاهی
شرایط پذیرش
پذیرش دانشجویان خارجی
دانشجوی خارجی شخصی است که در یک موسسه آموزش عللی سوئیس ثبت نام کرده ولین کشور اقامتگاه دائمی او
نیست.متقاضیان خارجی که مدرک فارغ التحصیلی سوئیس واجازه اقامث نداشته باشند ازبخت کمی جهت ورودبه
رشته های پزشکی.دندانپزشکی یا دامپزشکی برخوردارن محدودیتهای شخصی نیزدرخصوص ظرفیت رشته های
روانشناسی.داروسازی, زیست شناسی وجغرافیا وجود دارد.آندسته ازدانشجویان خارجی که قصد شرکت در امتحانات
را نداشته Lal خواهان حضوردردانشگاههای سوئیس به مدت چند ترم هستند میتوانند به عنوان دانشجوی مهما
حضوربهم رسانند.حداقل شرط ثبت نام حضورقبلی دریک دانشگاه خارجی به مدت ۲ ترم کامل است.
صفحه 28:
اس
دستاوردهای آموزشی
ازجمله مهمترین دستاوردهای نظام آموزش عالی سوییس میتوان ازموارد ذیل نام برد:
حفظ بودجه تحقیقاتی علیرغم تعداد بالای دانشجو
اندیکارتورهای بزرگ مثل 19010۲ صمتاهان6 66ظم56 طبق ار
کنند.
اکید برتحقیقات مالی عمومی دانشگاهها و مؤسسات فدرال تکنولوژی سوئ
گفتنیست که دانشگاههای بومی سوئیس توانایی توسع اين نقش را بصورت دانشگاههای تحقیقاتی داشته اند.
. برخورداری دانشگاه ها ازاختیارات و کار آمدتر
یکسری ازقوانین دانشگاههای فدرال وایالتی اخیرا بازیینی شده اند.هدف از لین اصلاحات فراهم آوردن اختیارات بیشتر و
مکانیسم های بهتری برای ایفای تفش وتأًثیردانشگاهها مى باشد.تصويب Lae دولنی درسال۹۹۹اراههایی رابسوی
فعالیتهای تجربی بازمیکندبه واسط اصلاحات دورازدسترس مدیریت و تأمین هزینة دانشگاه . سوئیس امیدوار
است که هم اکنون ازرقابت بین المللی خود دراین زمینه اطمینان حاصل کند .
قراری هماهنگی میان مراکز دانشگاهی, تحقیقاتی و تکنولوزیک _
. تشکیل تعداد زیادی انجمنهای مشاوره ای وهماهنگ کننده طبق قوانین آموزش عالی سوییس
از ایسن روی طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ دولت سود به برقراری روندهماهنگی میان حوزه های دانشگاه . تحقیقات و
تکنولووٌی مبادرت تمود.طی چند سال گذشته دانشگاههای ۳۲:01 ۰ Wool) Neuchatd , Bern 9 پروژه
های تحقیقی خود را در دانشکده های مختلف هماهنگ کردتد.در 1997 1296[ آنها یک دور تحصیلی عمومی باییک
یپلسم مشترک در علوم زمین شناسی را برای اولين بار در سوئيس راه اندازی کردند.دانشگاه 201615 و ETH
201111 بصورت بوسی چندین توافق همکاری برای دانشکده های منحصر بسه فرد با همکاری بیست پروفسور
;Bern .Fribouig .Geneva .Hasanne ۱۵06۵10 دارند.دانشگاههای مناطق غربی
موْسسة فدرال تکنولویی 1.1331153۳0706 و دپارتمان های تحصیلات عمومی ایالات فرانسه زبان یک همکاری بنیادی
توأم ایجاد کردند.
ای سالهایاخیر. لین موفقیت را
صفحه 29:
آموزش عالی غیردانشگاهی
آموزش عالی غیردانشگاهی درنظام سوئیس اهمیت دارد.
متلأحدود۲۸۰۰۰ نفردرسال 1۹۹۳/۱۹۹۲براییک دوره غیردانشگاهی تحصیلات عللی ثبت نام کردند که ییک چهارم جمعیت
گروه ستی مربوطه را تشکیل می داد, ۴
به علاوه موسسات منطقه ای فن آوری سه برابربیشتر ازموسسات فدرال فن آوری مهندسی تربست صی کنند.درحال
حاضرحدود پیست دانشکده مختلف. درموسسات غیردانشگاهی آموزش عالی وجود دارند. آنها برحسب نوع. هدف
آموزشی. شرایط پذیرش . طول دوره ها .جایگاه سازمانی وتأمیین هزینه با یکدیگر تفاوت دارند.دربخش آموزش عالی
غیردانشگاهی دوره هایی عرضه میگردد که بیشترعملی است تا نظری. یعنی بیشتر فنی است تا دانشگاهی.
1 دانشسراها دردیگر کشورها و دسته دانشگاهها قرارمیگیرند.لین امر یکی ازدلایلی است که توجیه می کند چرا
مطلیق آمار.سوئیس تعداد اندکی ازدلنش آموختگان دانشگاهی دارد ملی از تعداد بسیار زیادی از مردمانبا مدرک برخوردار
است.
موسسسات غیردانشگاهی فن آوری دوره هایی در حوزه های ذیل عرضه می کنند:
مهندسی
. مدیریت وبازرگانی
هتل داری وگردشگری
بهداشت
علوم اجتماعى
. مطبوعات. ارتباطات و اطلاعات
هنر وطراحیٍ
ee دانشسراهای غیردانشگاهی آموزش عللی ازتقهیم دانشگاهها تبعیت نمیکنند. تقهیم آنها مشلبه مدارس دولتی است
که تعطیلاتی در بهار, تابستان پاییز وزمستان دارد .
صفحه 30:
آموزش عالی فنی و حرفه ای
سوئیس تعداد زیادی از دانشسراهای عالی فنی وحرفه ای را داراست که انواع واقسام رشته ها
رادربرمیگیرد(مهندسی, تجارت.مد بریت بازرگانی. کشاورزی, تربیت معلم,علوم پیراپزشکی . مدد کاری
اجتماعی . هنر وصنایع دستی . گردشگری . رستوران داری و... )
در بسیاری ازکشورهای دیگر ترییت حرفه ای در دوره های ۳-۴ ساله استاندارد دانشگاهها ارلئه می شود.
آنچه که در حال حاضر درحال انجام است استحاله وارتقاء تعداد قلبل توجهی ازلین دانشسراهابه نوع
جدیدی ازدانشگاه تخصصی مدرسه عالی تخصصی (۳۳۲/۴1۳5) است.
اين فرایند سازماندهی مجدد نظام آموزشی عللی سوئیس طی سالهای آتی راتغییر خواهد داد. طى
سالهای اخیر.آنچه پیشتر آموزش غیر دانشگاهی خوانده میشد ازجایگاه بالاترى برخوردارعى شود كه هم
ارز آموزش دانشگاهی است .
صفحه 31:
1 ةك استفنا
ساختار آموزشی و چالشهای پیش رو
امروزه کنفدراسیون سوئیس شاسل ۲۶ ایالت است که میتواند بعنوان دولتهای خودمختار مورد توجه قرار گرفته
شود.مخصوصاً درزمینه امورات آموزشی و فرهنگی. هر ایللت مستقل و خودمسئولیت است.وزارتهای ایالتی آموزشی
بزرگترین موسسان مدیریت آموزش هستند. بنابرلین. سوئیسیک وزارت آموزش مرکزی و درنتیجه سیستم آموزش کلی
ندارد. اما از۲۶ سازمان آموزشی مختلف برخوردارست.برخی قسمتها. بطور گسترده از یکدیگر متفاوت هستند اما آنها
همگی یک شرایط اساسی و بنیادی بطور معمول دارند. ۱
هر کودک. نرمال یا معلول مجبور است از سن ۷تا ۱۵ یا ۱۶ سالگی در مدرسه حضور داشته باشد.طبق آمارسال
تحصیلی ۴/۱۹۹۳٩.میانگین ۶۱۴ درصد از تمامی دلنش آموزان معلول بابرنامسی آموزشی خاصبه آموزش درمراکزآموزش
استئنایی مبادرت نموده اند.
همچنین این درصد شامل دلنش آموزلنی با ناتوانیهای یادگیری است با بینظمیهای رفتاری یا در بعضی ایالات دلنش
آموزلنی با زبان مادری. که بطور اصلی در کلاسهای استثنایی خودکفا آموزش داده شدند. همچنین لین کلاسها بخشی
ازسیستم آموزش عمومی هستند برای اینکه وزراء ایالتی آموزشی مسئول هستندبخشی ازدانش آموزان با اختلال
درصحبت. بچههلیی با عیب و نقص بینانی و شنولییجسمی و چندمعلولیتی با اختلال رفتاری شدید وبا عقبافتادگی
ذهنی درمدارس مسکوتی آموزش داده میشوند. لین موسسات بطور مستقیم در ارتباط با وزراء ایالتی آموزش نیستند و
آنها بطور گسترده توسط نهادهای فدرال تامین اعتبار می گردند. برای درک بیشتر از موضوعات دنبال شده. دو حقیقت
مهم وجود دارد:
از یک طرف. موسسه آموزشی سوئیس تا حدی با ۲۶ وزارت آموزش تمرکز زدا شد. برخلاف تلاشهای گوناگون جهمت
رسیدنبه حدلقل همکاری میان ايالتها. در سطح ملى هيج نظم قانهنى در ارتباطبا تكميل در مدارس معمولى وجود ندارد.
بنابرلین همه هدایت رسمی ونه نظرات ملى براى تكميل فرد ناتوان بغير ازيك يبشنهاد كه در تاريخ 1188 ارلئه شد.
وجود ندارد كه آن هم به سختى مورد توجه قرار كرفت.
صفحه 32:
منابع تامین کننده
درسوئیس تأمین هزینه های آموزشی بازتبی ازتوزیع مسئولیتهای نهادی است.درارتبط با مسائل مالی هرمقطع خود مختار
بوده وبه نسبت مسئولیت خمیش. بار مللی رابه دوش می کشد. تحصیل اجباری برای دلنش آموزان رایگان است لما درمقطع
تکمیلی متوسط از والمین انتظار میرود که هزینه ها را متقبل شوند.درمورد تحصیلات اجباری تأمین هزینه ها برعهده
شهرها ومناطق است.درمورد آموزش تکمیلی متوسطه تأمین هزینه ها عمدتاً برعهده مناطق است وتأمین هزینه های
دانشگاهها نیزهمین طوراست. ۲
كنفدراسيون درتامين هزينه هاى آموزش فنى حرفهاى . آموزش دانشكاهى ويزوهشى نقش حمايتى ايفا
میکند. کنفدراسیون مناطق:اتحاديه هاى صنفى وشركتهاى كه كار آموزان را تربيت ميكنند مشترکاً آموزش فنی حرفه ای
رامتقبل ميشوند.كنفدراسيون يارلنه هاى ديكرى را نيزبه دوره هاى آموزشىببا مشاركت مناطق اختصاص می دهدبه شرط
لین که لین دوره ها براى عموم آزاد بوده وبه خوبى سازمان يابد.نميتوان ارقام دقيق هزينه هاى آموزشى فنى حرفه اى را
زيرا هزينه های ناشی ازصنعتنا مشخص است. طبق آمارسال ۱۹۹۳ هزینه های کل نظام آموزشى به قرار زير
توزيع مى گردد: شهرها 1/۳۵ - مناطق ۸۵۳ - كنفدراسيون 115
درهرمقطع منلبع برمینای بودجه های دقیق ومفصل ونهبه صورت بودجه ای تخصیص عی یابند.قانون اساسی فدرال تصریح
میند که آموزش ابتدلیی باید تحت نظارت دولتی قرار گیرد ولین اصلبه طور کلی در تحصیلات اجباری مناطق اعمال شده
است.
مدارس خصوصی وجود دارد اما آنها ندرتاًبارلنه دریافت میکنند. مراکزتکمیلی متوسطه در اغلب مناطق وجود دارند اما
دبیرستانهای خصوصی که درگذشته غالباً مدارس دینی بودند. ازسوی مقامات رسمیبه رسمیت شناخته شده وحتی یارلنه
فى گيرند.
اغلب دانشسراهای فنی نیزمنطقه ای هستند.اما آموزش عللی غیردانشگاهیبه میزان زیادیبه بخش خصوصی متکی است
هرچند یارانه های منطقه ای یا فدرال وجود دارد.درکل به موجب قانون اساسی فدرال هرکسی حق افتتاح مدرسه خصوصی
را به موجب اصل تجارت آزاد خواهد داشت. اما اين مدارس مشمول مقررات جاری منطقه ای خواهند بود.
صفحه 33:
سم 7 ۱
با تشکر از توجه شما عزیزان