nezam-amoozesh-va-parvaresh-keshvar-france

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظام آموزش و پرورش فرانسه”

نظام آموزش و پرورش فرانسه

اسلاید 1: نظام آموزش و پرورش کشور فرانسهتالیف: جلال آقازادهرشته علوم تربیتی مرکز شاهین دژنام استاد : بهنام موفقی

اسلاید 2: مقدمه _برپایه مساحت، فرانسه بزرگترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا _سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا _دومین کشور پرجمعیت اروپا با جمعیتی بیشتر از 65/2 میلیون تن _پایتخت آن شهر پاریس، بزرگترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ فرانسه _قانون فرانسه برپایه یک همه پرسی در 4 اکتبر 1958 به رسمیت رسید. _فرانسه یک کشور سکولار و دموکرات است که مردم آن حق حاکمیت را ایجاد می کنند.

اسلاید 3: در طول تاریخ این کشور، فرانسه تبدیل به مهمترین کانون پرورش بسیاری از هنرمندان، اندیشمندان و دانشمندان در زمینه های گوناگون گردید.این کشور را مرکز پیدایش و شکوفایی فرهنگ مدرن جهان می پندارند. در طی سده های هفدهم و هجدهم، جامعه علمی، فرهنگی و هنری فرانسه و اندیشمندانی که از سراسر اروپا به آن می پیوستند دورانی را رقم زدند که به آن « دوره روشنگری » نامبرده میشود. و از لحاظ دستاوردهای فکری و اجتماعی یکی از درخشان ترین دوره های تاریخ بشر است.

اسلاید 4: فرانسه چهارمین کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان است. هرساله بیش از 83 میلیون گردشگر به این کشور سفر میکنند. این کشور مقام اول را از لحاظ تعداد گردشگر دارا است.

اسلاید 5: نماد کشور فرانسه

اسلاید 6: ساختار نظام آموزشیساختار نظام آموزشی فرانسه بذ مبنای دو محور اصلی ( پایداری و پویایی) بررسی میگردد.پایداری: سیاست های آموزشی و قوانین مصوب در جهت دست یابی به وضعیت مطلوب آموزشی.محور پایداری برمفهوم تداوم در حفظ ارزش های سه گانه جمهوری ( برابری، برادری و آزادی) تاکیید دارد. دراین محور، تلاش های متفکران و مسؤلان کشور ظرف مدت بیش ازدو قرن پس از انقلاب فرانسه در قالب سیاست های عمده آموزشی عرضه گردیده است.پویایی: نوسامانی ساختار ها و استقرار زیر ساخت ها، اهداف و عملکرد وضعیت موجود نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفته است. محور پویایی و نوآوری نیز که به معنای تکاپوی وضعیت موجود نظام آموزشی است. درجهت پاسخگویی به نیاز های جامعه درحال تحول و دستیابی به وضعیت مطلوب آموزشی عنوان گردیده است.

اسلاید 7: مقاطع آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و کالجهای دانشگاهی 3 مقطع اصلی آموزشی کشورفرانسه را تشکیل میدهند. اکثریت شهروندان فرانسوی در مراکز آموزش متوسطه حضور یافته، دیپلم متوسطه دریافت نموده و برخی دیگر نیز به آموزش فنی و حرفه ای روی می آورند.بالغ بر 13 میلیون دانش آموز در مدارس کشور فرانسه به تحصیل مبادرت می نمایند. ازجمله تغییرات ساختار نظام آموزشی که در خلال سالهای 60-70 انجام شد:- تفکیک مقاطع آموزش ابتدایی و و متوسطه از یکدیگر.- امکان حضور کلیه کودکان گروه سنی 3-5 سال در کلاسهای پیش دبستانی فراهم گردید. - از سال 1967 سن حور دانش آموزان در مدارس مقطع آموزش پایه بین رده های سنی 6-16 سال تعیین گردید.

اسلاید 8: کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهم سازی تسهیلات آموزشی لازم برا دانش آموزان، درخلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است.در 3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارتهای پایه (ابتدایی) ارائه گردیده و در دو سال باقی مانده دانش آموزان، آموزش های لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر میگذرانند.مقطع آموزشی نیز خود به دومرحله متوالی تقسیم می گردد که به نام سیکل یا دوره نامگزاری میشود.

اسلاید 9: در کلیه مدارس کشور، مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان،والدین و معلمان در راستای برزرف سازی مشکلات آموزشی پیش روی دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

اسلاید 10: آموزش پیش دبستانیحضور در دوره های آموزش پیش دبستانی در کشور فرانسه اختیاری و رایگان بوده و به منظور آموزش کودکان رده های سنی 2-5 سال در نظر گرفته شده است.هدف غائی وزارت آموزش و پرورش، پژوهش و فناوری فرانسه از ارائه دوره های آموزش پیش دبستانی، ارتقاء توانمدی های کودکان درجهت شکل دهی به شخصیت اجتماعی آنان میباشد. از سال 1995 میلادی،طرح آموزش واقعی پیش دبستانی با اهداف دقیق و کارآموزان متبحر به اجرا گذاشته شد.گفتنی است که بالغ بر 20 هزار مرکز آموزش پیش دبستانی به ثبت نام از بیش از 2 میلیون کودک فرانسوی مبادرت می نمایند.

اسلاید 11: گفتنی است که در مهدکودک های کشور فرانسه از تخصصهای سرباز معلمان جهت آموزش کودکان استفاده میگردد چرا که خدمت سربازی درحال حاضر در کشور فرانسه به حالت تعلیق درآمده و با اجرای جامع جذب سرباز معلم japd جایگزین گردیده است. ازسوی دیگر جهت جبران به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت نام کنندگان مهدهای کودک، که معمولا در مناطق کم جمعیت و کوهستانی رخ میدهد، کودکستانهای بین منطقه ای تاسیس گردیده است. در مناطق کم جمعیت نیز کلاس های موقتی پاره وقت تشکیل میگردد.به طور کلی دانش آموزان به سه دسته تقسیم میگردن: کودکان نوجوانان جوانانمتوسط آموزش هفتگی 26 ساعته به کودکان مقطع پیش دبستانی ارائه می گردد.

اسلاید 12: سیاست های آموزشی (پیش دبستانی) مهمترین سیاست آموزشی مقطع پیش دبستانی فرانسه براین اصل استوار است که مراکز پیش دبستانی به عنوان ابزاری جهت برخورداری از برابری فرصت محسوب می گردند. چرا که کودکان از طریق به کارگیری زبان و توسعه این وسیله ارتباطی، به آماده سازی خود در جهت پرداختن به تمرینات ذهنی که لازمه موفقیت در مقاطع آموزش ابتدایی و کالج است مبادرت مینمایند.

اسلاید 13: اهداف آموزشی (پیش دبستانی)1- بیداری حواس و ذرشد عاطفی کودکان به ویژه کودکان متعلق به خانواده های کارگران و مهاجرین2- پیشگیری از افت تحصیلی کودکان طی سنوات آموزشی پایه3- توسعه کلیه امکانات بالقوه کودک در جهت شکل پذیری شخصیت و...4- رشد هوشی، حسی-حرکتی و ذهن کوکان5- رشد ارتباط غیرکلامی و کلامی6- آگاهی نسبت به زبان و مکان7- مشارکت در تشخیص نارسایی هایی حسی-حرکتی و ذهنی و فراهم سازی امکان درمان این قبیل نارسایی ها8- آموزش مهارت و تمرینات لازم در جهت مشارکت مثبت کودکان در زندگی اجتماعی

اسلاید 14: نقاط ضعف و قوت آموزشی (پیش دبستانی)با وجودیکه یک سوم کودکان فرانسوی به آغازدوران آموزش از رده سنی دو سال مبادرت نموده، تمامی کودکان رده سنی 3 سال رهسپار مراکز آموزش پیش دبستانی شده و مراکز پیش دبستانی عمومی که در بر آموزش مهارت های سواد و زبان تاکید می گردد، رایگان و برای همگان قابل استفاده میباشند ، اما با این حال افزایش نرخ موالید در فرانسه به وارد آمدن فشار بر پیکره نظام آموزشی کشور منجر گردیده است.

اسلاید 15: آموزش ابتدایی (تاریخچه)آموزش ابتدایی در کشور فرانسه به موجب قانون guizot ) مصوب سال 1833) پایه گذاری گردید.طبق قانون مذکور، در کلیه روستا ها ابتدا یک دبستان پسرانه و سپس یک دبستان دخترانه تاسیس گردیده است. نظام آموزش ابتدایی کشور فرانسه از ابتدا از نوعی سیاست عدم تمرکز پیروی نموده است. به عبارت دیگر ازیک سو مسؤلیت احداث مدارس در اماکن مناسب، مراقبت و نگهداری از آنها و گزینش معلمین از جمله وظایف جوامع محلی به شمار آمده و از سوی دیگر، تضمین یکپارچگی و کارایی آموزش برعهده دولت میباشد.

اسلاید 16: ساختار آموزشی دوره آموزش ابتدایی یادگیری پایهعمیق سازی آموزشی

اسلاید 17: دوره یادگیری پایه: طی سال آخر مقطع آموزش پیش دبستانی آغاز و تا دوسال اولیه آموزش ابتدایی ادامه می یابد. دوره عمیق سازی آموزشی: طی سه سال آخر مقطع ابتدایی ارائه شده و به کالج منتهی میگردد. گذراندن دوره های آموزش ابتدایی برای کلیه کودکان فرانسوی رده سنی 6 سال اجباری و رایگان است. مدت آموزش به طور متوسط 5 سال تا رده سنی 11 سال به طول می انجامد.

اسلاید 18: دوره متوسطه متوسطه سیکل اول آموزش متوسطه(کالج) سیکل دوم آموزش متوسطه(لیسه)

اسلاید 19: سیکل اول آموزش متوسطه (کالج) ساختار آموزشیطول دوره تحصیلی در کالج، 4سال تمام میاشد که خود از ساختار 3 گانه به شرح ذیل متشکل گردیده است:پایه اول: دوران مشاهده که از آن تحت عنوان دوره استحکام بخشی به مهارت های آموخته شده دوره ابتدایی و تطبیق این قبیل مهارتها با دروس آموزش متوسطه یاد میگردد.پایه دوم: راهنمایی تحصیلیپایه سوم: دوران تعمیق مطالب و مشاوره تحصیلیپایه چهارم: دوران راهنمایی و مشاوره تحصیلی لازم به ذکر است که تقسیم بندی فوق، از سال تحصیلی 1994-1995 وباطراحی ساختار آموزش کالج به رسمیت شناخته شده است.

اسلاید 20: اهداف آموزشی:1- استحکام بخشی به مهارت های آموزشی فراگرفته شده دانش آموزان طی مقطع آموزش ابتدایی و توسعه دانش آنان طی مقطع آموزش متوسطه.2- کمک به اجتماعی شدن دانش آموزان و شکوفایی شخصیتی و هدایت تحصیلی آنان به سوی ادامه تحصیلات آکادمیک.نقاط ظعفعدم تجانس در سطح آموخته هاعدم در طبقات اجتماعی

اسلاید 21: سیکل دوم آموزش متوسطه(لیسه) طول دوره تحصیلی در لیسه 3 سال تمام است. اهداف آموزشی1- دست یابی به شناخت رشته ای به عنوان زیربنای فرهنگ و کارآموزی 2 - دستیابی به روش کاری منسجم به منظور برخورداری از استقلال در تنظیم برنامه کار فردی و گروهی و تقویت حس مسئولیت پذیری3- هدایت مناسب دانش آموزان به ادامه تحصیل و اشتغال در بازار کار

اسلاید 22: اهداف دوره سیکل دوم متوسطه 1. دستیابی به شناخت رشته ای به عنوان زیر بنای فرهنگ و کارآموزی 2. دستیابی به روش کاری منسجم به منظور برخورداری از استقلال در تنظیم برنامه کار فردی و گروهی و تقویت حس مسئولیت پذیری 3. هدایت مناسب دانش آموزان به ادامه تحصیل و اشتغال در بازار کار

اسلاید 23: آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزش فرانسه ، باتوجه بر تاکید برمشاوره آموزشی و شغلی برای آن دسته ازدانش آموزانی که از امکان ادامه تحصیلات در شاخه اصلی تحصیلات عمومی برخوردار نمیباشند آموزش های حرفه ای با طیف گسترده ای از مهارتهای آموزشی و شغلی فراهم آمده است. عملکرد چنین سیاستی بدین نحو است که بین رده های سنی 16-25سال، قرارداد اشتغال به کار بایک کارفرما منعقد میگردد. طبق این قرارداد حقوق و وظایف کارآموز مشخص شده و کارفرما بر صدور مجوز حضور کارآموز درکلاس درس طی ساعات آموزشی ملزم میگردد. بدین ترتیب برخورداری از حقوق آموزشی، تعطیلات بیمه اجتماعی و حقوق و مزایای کاری ویژه کارآموزان در قانون کار کشور فرانسه پیش بینی گردیده است. ظرف 2 ماه اولیه قرارداداشتغال به کار هر یک از طرفین قرارداد از حق فسخ بدون اخطارآن برخوردار میباشند. طول دوره آموزش حرفه ای 2 سال کاری است که میتوان آن را به 1-3 سال تغییر داد.

اسلاید 24: پایان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید