آموزش

نظام تربیتی اسلام

nezam_tarbiati_eslam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظام تربیتی اسلام”

نظام تربیتی اسلام

اسلاید 1: درس:نظام تربیتی اسلامبر اساس کتابدرآمدی بر نظام تربیتی اسلاممحمد علی حاجی ده آبادی

اسلاید 2: تعریف تربیتتربيت عبارت است از فعاليتي منظم و مستمر در جهت كمك به رشد جسماني شناختي، اخلاقي، اجتماعي، عاطفي و به طور كلي پرورش و شكوفايي استعدادهاي متربي، بگونه‏اي كه نتيجه آن در شخصيت متربي به ويژه در رفتارهاي او ظاهر خواهد شد.

اسلاید 3: ویژگی های این تعریف١ ـ تربيت فعاليتي است «منظم و مستمر»:اين استمرار به گونه‏اي است كه سرتاسر عمر انسان را پوشش مي‏دهد، حتي برخي معتقدند كه بايد سالها قبل از تولد انسان و آنگاه كه او به صورت ذرات ژني در صلب پدر و رحم مادر است را نيز جزء زمانِ تربيت لحاظ كرد و حتي اگر اين را هم مبالغه بدانيم، در اينكه كودكي، نوجواني، جواني، ميانسالي و كهنسالي جريان تربيت ضرورت دارد، جاي هيچگونه ترديدي نيست. چون منظم و مستمر است لزوم داشتن طرح و نقشه برای آن روشن است.٢ ـ تربيت تمام وجود انسان را پوشش مي‏دهد٣ ـ تربيت يك جريان بيروني ـ دروني است:بقول برخي روانشناسان همچون لوح سفيد نانوشته‏اي نيست كه هرچه بخواهيم از او بسازيم، بلكه با موجودي سروكار داريم كه استعدادها، ظرفيتها و قابليتها و تواناييهاي مختلفي در او به صورت بالقوه بوديعه نهاده شده است: امام علي (ع) ليثيروا لهم دفائن العقول ؛ تا گنجينه‏هاي خرد را در ايشان شكوفا سازند.و پيامبر اكرم (ص): انساني با فطرتي خداپذير به دنيا مي‏آيد.اما همين قابليتها و تواناييها چنان نيست كه در بستر طبيعت و به خودي خود شكوفا شود.

اسلاید 4: تفاوت تعلیم و تربیت تعليم عبارت است از عملي كه صرفا دلالت بر انتقال معلومات دارد، و از سطح ذهن متربي فراتر نمي‏رود، به عبارت ديگر، اگر تعليم به گونه‏اي باشد كه اثر آن ايجاد يك رفتار مستمر و مداوم در شخص باشد، در اينجا با تربيت سروكار داريم بنابراين تربيت اخلاقي آموزش اطلاعات و انتقال پيامهاي اخلاقي نيست، بلكه فراهم كردن زمينه‏ايست براي واقعيت يافتن نيكي طبيعت انسان، پيدا شدن و به كار آمدن وجدان اخلاقي فرد تا او خود با تكيه بر درون مايه‏هاي فطري خويش آنچه كه خير و فضيلت است را كشف كند بر اين اساس تربيت ديني تنها آموزش احكام و آداب و شرايع نيست كه اين گامهاي ابتدايي و اوليه است و در سطح دانستن و ذهن باقي مي‏ماند. اما فراتر از آن تربيت ديني بيدار كردن محبت و ستايش خداوند در انسان و عشق به ارزشهاي الهي و نياز به عبوديت و پرستش حضرت حق تعالي است. اين امر مستلزم هدايت قلبي در سطوح و نفوذ در دلها است. اشاره ای به داستان گاندی و دروغگویی فرزند

اسلاید 5: تفاوت تعليم و تربيت:١ ـ پرورش غير از آموزش است، در پرورش(تربيت) هدف رشد دادن و شكوفايي همه قابليت‏ها و تواناييهاي بالقوه انسان است، بخلاف آموزش كه هدف اصلي آن انتقال معلومات است. ٢ ـ در مقايسه با تعليم، تربيت به مدت زمان بيشتري نياز دارد. ٣ ـ در تعليم فقط(و يا به عبارتي بيشتر) با يك بعد از ابعاد وجودي انسان يعني بعد شناختي و عقلاني او سر و كار داريم اما تربيت فراگير و همه جانبه است و بيشتر با دل و قلب و روان او سروكار داريم.٤ ـ تعليم معمولاً بيشتر بوسيله معلم و در جاي معيني همچون مدرسه و كلاس درس صورت مي‏گيرد ولي در تربيت همه عوامل موجود در محيط به نحوي بر فرد تأثير مي‏گذارند.

اسلاید 6: نکاتی برگرفته از تعریف تربیتلازمه موفقیت تربیت، داشتن شناخت دقيقي از ويژگيها و خصوصيات انسان و ابعاد وجودي وي است.٢ ـ لازمه موفقیت تربیت، شناخت هنجارها و ارزشهاي مورد نظر و به عبارتي شناخت دقيق مقصد تربيت(هدف) 3.ـ به لحاظ آنكه تربيت جرياني منظم و مستمر است، لزوم تهيه طرح و نقشه قبلي براي تربيت، امري غيرقابل انكار است. ٤ ـ تربيت فرآيندي است از مقوله «ديگر سازي»، از اينرو با اخلاق كه از مقوله خودسازي است تفاوت دارد. علاوه بر اين حيطه اخلاق و تربيت يكسان نيست، پرورش اخلاقي يك بعد از ابعاد تربيت است. ٥ ـ نقش مربي، يك نقش كمكي است و به عبارت ديگر نه مربي فاعل صرف است و نه متربي پذيرنده صرف. مربي سوق دهنده متربي است. به بيان ديگر كاركرد مربي بيشتر ايجاد رغبت و انگيزه در متربي و فراهم كردن زمينه‏ها و مقدمات رشد متربي است. چه کسی می تواند ویژگی ها و خصوصیات انسان را تبیین دقیق کند؟

اسلاید 7: نظام تربیتی تعریف نظام:«نظام» به معناي عام آن، مجموعه اجزاء و عناصري است كه روابط معين و مشخصي ميان آنها برقرار است و با تغيير هر يك از اين عناصر يا نوع روابط مقرر، بازده و محصول نظام نيز تغيير خواهد كرد. اجزاء یک نظامهر نظام یا سيستمي از سه بخش تشكيل مي‏گردد: ١ ـ عناصر و اجزاء تشكيل دهنده نظام(محتوي)؛٢ ـ فرآيند و نوع روابط ميان اجزاء؛٣ ـ بازده و محصول نظام؛مثالنظام خانواده متشكل از پدر و مادر و فرزندان و محيط خانواده مي‏باشد كه بين هر يك از آنها روابط خاصي برقرار است، روابط پدر با فرزندان با روابط پدر و مادر(زن و مرد) متفاوت است. اين مجموعه براي رسيدن به اهداف خاصي تشكيل گرديده است.

اسلاید 8: مراد از نظام تربيتي چيست؟ 1. گاه مراد، نظام اجرايي تعليم و تربيت است كه امروزه، به شكل وزارتخانه‏هاي آموزش و پرورش و ادارات تابعه و مدارسي كه تحت پوشش آن ادارات هستند، و بر همه اين مجموعه خط مشي و استراتژي خاصّي حاكم است كه اين مجموعه را به سمت و سوي اهداف معيني كه اجتماع معيني كرده است سوق مي‏دهد.2. گاه مراد از نظام تربيتي، مجموعه‏اي مفاهيم و انديشه‏هاي منتظم و سازمان يافته در باب تربيت است، كه بين آنها روابط معين و منظمي در جريان است و تشكيل يك كل منسجم و همخواني را مي‏دهند. در اين معنا، بيشتر توجه ما به بعد نظري تربيت و نظام تربيتي معطوف است. بنابراين:نظام تربيتي، مجموعه‏اي از مفاهيم و انديشه‏هاي منتظم و سازمان يافته درباره تربيت است كه بين آنها روابط متقابل جريان داشته و به اصطلاح از نوعي همبستگي دروني برخوردارند و بيانگر كيفيت و چگونگي تربيت، به طور اساسي و پايه‏اي مي‏باشند.

اسلاید 9: عناصر نظام تربيتي١ ـ مبانيمباني تربيت همواره از «هستي‏ها و قابليتها و ويژگيهاي انسان» سخن مي‏گويد مثلاً اين ويژگي كه: انسان بهنگام تولد از نظر شناختي و جسمي رشد بسيار كمي دارد و بتدريج تواناييهاي شناختي و جسمي او رشد مي‏يابد.انواع مبانی تربیتمباني تعليم و تربيت را به سه دسته علمي و فلسفي و ديني تقسيم مي‏كنند: مباني علمي: گزاره‏هايي است كه ناظر به ويژگيهاي زيستي، اجتماعي و رواني انسانهاست.مثال:ـ شخصيت انسان حاصل تعامل وراثت و محيط است.ـ يادگيري برخي از رفتارهاي پيچيده تنها از طريق تقليد و الگوسازي امكان‏پذير است.ـ ضرورت انسانها را به زندگي (به شكل) اجتماعي واگذاشته است.مباني، اهداف، محتوا، اصول ، روشهاي تربيت.

اسلاید 10: مباني فلسفي: از ملاحظات اخلاقي و فلسفي مربوط به طبيعت آدمي، هدفها و غايات تربيت استنتاج مي‏گردد.مباني ديني: يعني گزاره‏هاي بنيادي تربيت كه از منابع و متون ديني برگرفته شده است، نظير:ان الانسان خلق هلوعا، معارج/ ١٩ان الانسان ليطغي ان راه استغني علق / ٧

اسلاید 11: ٢ ـ اهدافهدف، نقطه‏اي است كه تلاشهاي مابراي رسيدن به آن، معطوف است، به عبارت ديگر هدفها بيانگر مقاصد ما و آنچه مطلوب ماست، مي‏باشد. هركسي از رفتارهاي آگاهانه خود به دنبال هدفي است، اگر شما درس مي‏خوانيد، غذا مي‏خوريد، راز و نياز شبانه با خداوند داريد، ورزش مي‏كنيد و ... حتما هدفي داريد. تربيت نيز از اين قاعده مستثني نيست.اهميت هدف در تربيت بحدي است كه بدون آن هرگونه، طرح برنامه، روش و كوششي معنا نمي‏يابد. «تا ندانيد مقصدتان كجاست، هرگز نمي‏توانيد به گزينش بهترين راه رسيدن به آن بپردازيد»

اسلاید 12: تفاوت دو نگرش و هدف و دو نوع تربیت نگرش مالکانه به دنیا. آثار نگرش مالکانه؟نگرش مستاجرانه به دنیا. الدنیا مزرعه الآخره آثار نگرش مستاجرانه؟

اسلاید 13: ٣ ـ اصول تربيت:مراد از اصول قواعدي است كه مربيان با استفاده از آن مي‏توانند به موقع و در عين حال با روشن‏بيني كافي تصميم بگيرند و وظايف تربيتي خود را به نحو رضايت بخشي انجام دهند. اين اصول همواره كار مربي را جهت داده و به سمت اهداف مورد نظر سوق مي‏دهد. مثال: اصل رعايت تفاوتهاي فردي بيانگر اين مطلب است كه در تربيت به لحاظ اينكه با انسانهايي مواجهيم كه هر يك از استعداد، قابليت و توانايي خاصي برخوردارند و در خانواده و محيط خاصي پرورش يافته‏اند.نمي‏توان به يكسان رفتار كرد. پيامبر هرگز به عمار همه آنچه را كه به علي(ع) آموزش مي‏داد، نمي‏گفت.اصول تربيت، يعني قواعد كلي تربيتي از مقايسه و ملاحظه مباني و اهداف تربيت، كشف مي‏گردند و خود منبعي براي روشها هستند

اسلاید 14: مثالی از استخراج اصول از مبانیمبنا: رفتار انسانها تابع شناخت و بينش آنها نسبت به امور مي‏باشد اصل استخراجی: اعطاي بينش به عبارت ديگر براي ايجاد هر گونه تغيير اخلاقي يا ايجاد صفات و رفتارهاي اجتماعي مطابق با هنجارهاي جامعه، قبل از هر چيز لازم است كه به فرد آگاهي و شناخت كاملي نسبت به هنجارها و كيفيت رفتارهاي مورد انتظار، اعطا شود.

اسلاید 15: 4 ـ روشهاي تربيتي:تعریف: مكانيزمها و شيوه‏هاي ايجاد يا تغيير رفتار و خصوصيات در متربي‏اند.روشها در مقايسه با اصول از نوعي عینیت و تشخص بيشتر و كاملتري برخوردارند. براي اتخاذ روشهاي تربيتي، توجه تام به مباني (وضعيت و خصوصيات متربي)، اهداف و اصول تربيت، ضرورت دارد. شنيده‏ايد كه مي‏گويند: چون كه با كودك سر و كارت فتاد پس زبان كودكي بايد گشاد..

اسلاید 16: تفاوت روش ها با تفاوت اهداف هدف: پرورش عقلاني فردهدف: كسب يك مهارت ورزشي يا حرفه‏اي از حِرَف اجتماعي هدف: انجام امري از امور ديني استهرگز نمي‏توان به شيوه يكساني عمل نمود. همچنين در جايي كه هدف اصلاح رفتار ناشايست فرد است نمي‏توان همان روشي را به كار بست كه براي ايجاد يك رفتار شايسته يا تثبيت آن به كار مي‏بريم

اسلاید 17: مبانی: (هستی شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، ارزشی..)اهداف تربیتیاصول تربیتیروش های تربیتی

اسلاید 18: مراد از نظام تربيتي اسلام ديدگاهها و نقطه نظرات اسلام در مورد عناصر چهارگانه مذكور و رابطه آنها با يكديگر است. با توجه به وظيفه و رسالت خطير دين اسلام و با توجه به منابع وحي و منابع متعدد و معتبر روايي و نيز سيره معصومين(ع) مي‏توان گفت كه در مجموع از حيث نظري دين واجد يك نظام تربيتي است.

اسلاید 19: مثال: حکومت الهی دیکتاتوری را بر نمی تابد. چون: در نظام الهی پذیرفتیم كه انسانها موجوداتي آزاد و مختارند [لاتكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا] ديگر نمي‏توان يك نظام سياسي بنحو ديكتاتوري را در جامعه پذيرفت و روابط حاكم و فرمانبرداران ديگر به همان نحو كه در ديگر نظامهاي ديكتاتوري پذيرفته شده است نخواهد بود.گفتگو:آیا نظام غرب بر مبنای دیکتاتوری است یا غیر دیکتاتوری؟آیا می توان از دیکتاتوری پنهان هم استفاده کرد؟

اسلاید 20: نظام تربيتي اسلام آیا نیازی به طرح نظام تربیتی از دیدگاه اسلام وجود دارد؟ منظور از نظام تربیتی اسلام چیست؟اساس يك نظام تربيتي، به مباني و ديدگاههاي فلسفي و علمي وابسته است، دين نيز در زمينه مباني هستي‏شناسي، انسانشناسي، جامعه شناسي وارزشي، نظراتي دارد و اهداف خاصي را براي انسانها تصوير نموده است، بنابراين زمينه كشف نظام تربيتي دين(اسلام) فراهم است، مراد از نظام تربيتي اسلام ديدگاهها و نقطه نظرات اسلام در مورد عناصر چهارگانه مذكور و رابطه آنها با يكديگر است. با توجه به وظيفه و رسالت خطير دين اسلام و با توجه به منابع وحي و منابع متعدد و معتبر روايي و نيز سيره معصومين(ع) مي‏توان گفت كه در مجموع از حيث نظري دين واجد يك نظام تربيتي است.  

اسلاید 21: اهميت و ضرورت تبيين نظام تربيتي اسلام:كشف نظام تربيت اسلامي، در شكل‏گيري و تأسيس نظام عملي تربيت بسيار موثر است، زيرا از حيث عمل نيز، مربيان و دست اندركاران امر تربيت در جامعه اسلامي ناگزير به اهداف، اصول و روشهاي تربيتي محتاجند،تدوين برنامه و محتواهاي تربيتي صحيح بدون توجه به مباني وديدگاههاي دين، ناقص و نارسا بوده و در بازده نظام اجرايي موجب كاستيها و نارسايي‏ها و اشتباهاتي مي‏گردد. به بيان ديگر : همچنانكه ساختار اجرايي يك نظام حكومتي يا يك اداره متأثر و برخاسته از ديدگاهها و نظريات فكري است، برنامه و ساختار عملي نظام تربيتي يك جامعه نيز چنين است.مثال: حکومت الهی دیکتاتوری را بر نمی تابد. چون: در نظام الهی پذیرفتیم كه انسانها موجوداتي آزاد و مختارند [لاتكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا] ديگر نمي‏توان يك نظام سياسي بنحو ديكتاتوري را در جامعه پذيرفت و روابط حاكم و فرمانبرداران ديگر به همان نحو كه در ديگر نظامهاي ديكتاتوري پذيرفته شده است نخواهد بود.

40,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید