تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۷ اسلاید نظریه گشتالت بیان می‌کند که مغز انسان برای درک موضوعات پیچیده‌ای که از اجزا و المان‌های مختلف تشکیل شده‌اند، به این صورت عمل می‌کند که تمام اجزا را به صورت یک کل واحد می‌بیند و در مرحله اول یک درک کلی از آن دارد و به هر اندازه که اجزای این مجموعه وابستگی و ارتباط منطقی‌تری با هم داشته باشند، گشتالت آن مجموعه مستحکم‌تر و درک پیچیدگی آن راحت‌تر خواهد بود. در واقع آنچه در روانشناسی گشتالت اهمیت دارد پی بردن به احساس، ادراک و ارتباط است که موجب رفتار معنادار می‌شود. این پاورپوینت به صورت کاملاً گرافیکی و متحرک طراحی شده که می‌توان از آن‌ها برای ساخت پاورپوینت‌های دیگر نیز استفاده کرد.(البته ممکن است در پیش‌نمایش، نشان داده نشود اما در فایل اصلی وجود دارد.) از این پاورپوینت برای انواع ارائه‌های دانشگاهی می‌توان بهره برد.

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
oo 8 تاريخ در سال ۱۹۲۰ میلادی روانشناسان آلملنی نظریه گشتللت که ن را علم روانشناسی شناخت فرم و شكل معنا مىكنند را مطرح کردند. نظریه گشتللت بیان می‌کند که مغز انسان برای درک موضوعات پیچیده‌ای که از اجزا و المان‌های مختلف تشکیل شده‌لند. به لین صورت عمل مىكند كه تمام اجزا رابه صورت یک کل واحد می‌بیند و در مرحله اول یک درک کلی از آن دارد وبه هر اندازه که اجزای این مجموعه وابستگی و ارتباط منطقی‌تری با هم داشته باشند. گشتللت ن مجموعه مستحکم‌تر و درک پیچیدگی آن راحت‌تر خواهد بو در واقع آنچه در روانشناسی گشتالت اهمیت دارد پی بردن به احساس, ادراک و ارتباط است که موجب رفتار معنادار می‌شود.

صفحه 3:
۲۳۳ ۱ ایده اصلی نظریه گشتالت لین نظریه تلاش می‌کند توضیح دهد که ما هر چیزی را که می‌بينيم چطور درک می‌کنیم و برای ایجاد یک درک تصویری» چگونه آنها را در ذهن خود سازماندهی می‌کنيم. ایده اصلی. این است که وقتی ما با یک صحنه آشفته از لحاظ بصری مواجه می‌شویم. ذهن ما آن را به الگوها و آشکال قابل تشخیص‌تر ساده می‌کند. این نظریه‌ها تحت عنوان اصول گشتالت شناخته شده‌اند. منشأً خود کلمه گشتللت به معنی شکل دادن, به تصویر کشیدن و سازماندهی کردن است که به عنوان یک کل یکپارچه شده لین نظریه اغلب به صورت «کل بزرگتر از مجموع بخش‌هاست» بیان می‌شود؛ چون ذهن ما یک تصویر را در شکل کلی آن. و نه

صفحه 4:

صفحه 5:
اصل تقارن و نظم(طرح گرایی یا پراگنانز) به عبارت ساده. این اصل بیان می‌کند که یک ترکیب نبلید حس بی‌نظمی و عدم تعادل را أيجاد نمليد. در غير لین صورت بیننده به جای تمرکز بر روی پیام و مفهوم لثر. وقت خود را صرف تلاش کردن برای نظم دادن به المان‌ها و حل مشکل می‌کند. استفاده از شکل هندسی متقارن در فرفره رنگی باعث به وجود آمدن حس نظم و تعادل در تضویر: شده اسنت:

صفحه 6:
اصل تقارن و نظم(طرح گرایی یا پراگنانز) مهم‌ترین اصلی که در همه رویدادهای ذهنی به کار می‌رود ۰ طرح گرایی یا پراگنانز است. اين واه که معادل آلملنی جوهر است. راکافکا بدین ‎as‏ تعریف نموده است: سازمان تفت اختن هسیک ۳ أن ن اندازه که مقتضیات کنترل کننده اجازه می‌دهد خوب ! منظور وی از "خوب". کیفیت‌هایی چون سادگی کامل. ایجاز. تقارن و هماهنگی هستند. به سخن دیگر برای هر رویداد روانشناختی لین تملیل وجود دارد که معنی‌دار کامل و ساده باشد. اصل تقارن و نظم به صورت اصل هدایت کننده برای مطالعه ادراک. یادگیری و حافظه ۷ توسط گشتالتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ‎YQ‏

صفحه 7:
۱ اصل مجاورت در شکل ‎oe onl‏ مربع‌های کوچک نمی‌تولند آن‌ها رابه عنوان یک کل وا چینش منظم. ما آنرا یک مربع بزرگ مت اصل مجاورت برای چینش المان‌های مشابه به منظور ساختن یک گروه منسجم. مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر المان‌های مجزا مشابه یک‌دیگر باشند. ما ترکیب آنها را به عنوان یک کل واحد مى بينيم. براى طراحى کردن یک شکل واحد. لا کنیم. با چینش شکل‌های مشابه کنار یه ذهن ما فاصله و

صفحه 8:
۳۳ 6۹ اصل مجاورت طبق اصل مجاورت پدیده‌ها و اموری که نزدیک به هم قرار دارند بهتر و سهل‌تر آموخته می‌شوند. اصل مجاورت بیانگر عوامل سازنده‌ای است که در یک صحنه حضور دارند و شکل و وضع خاصی را به وجود می‌آورند. هر چه این عوامل یا واحدها به هم نزدیک‌تر باشند. احتمال وابستگی آنها بیشتر است. در لين اصل نه تنها فاصله مکلنی و نزدیکی عوامل بب ایجاد دسته‌های جداگلنه می‌شود. بلکه اين امر در مورد فاصله‌های زملنی نیز صادق اسشه در واقع وقتی فاصله‌ها از یکدیگر زیاد باشند. هیچ نوع وحدتی پدید نمی‌آید. اما هرچه این اجزا به هم نزدیک‌تر باشند. واحدهای متشکل‌تر و پایداتری به وجود می‌آورند. بر همین اساس هر چه خاطره‌ای قدیمی‌تر و دورتر باشد. احتمال به ياد آوردن آن کمتر است.

صفحه 9:
4 این تصویر با استفاده از اصل مشخصات پایه‌ای و اصلی تشکیا زمانی که اشیا مشابه یکدیگر هد و منسجم مىبيند. اين افكت مر المانهاى مجزا استفاده شود. توجه ما در اين ترکیب به المان متة ‎aS Saw‏ اصل مشابهت میتواند بین المان‌هاء ۳ "لس بر اشتراک در بین المان‌های مجزا. << 4 ۹ / ۳۸

صفحه 10:
ها ۳۳۳ بنا به اصل مشایهت. مطالب مشابه یا همگون از مطالب نامشابه بهتر ادراک می‌شوند. در اصل مشایهت موارد مشلبه بر حسب ویژگی‌های همانندی که دارند مانند شکل. رنگ و... گروه‌های مشترکی را به وجود می‌آورند؛ به شرط ن که ویژگی‌های اصل اصل تقارن مجاورت در أنها حكمفرما نباشد. به سخن دیگر بنابه اصل مشابهت. اشیلیی که از لحاظ شکل و رنگ مشبه و همانند ری ‎yal‏ جحو جا ودقاق مض سارك دي امف بر هال كي ره قالبهاى در هم ريختداى يدهتد و از او يخواهئد از أنها دستههاى 'معينى يسازده او معمولاً قالب‌هلیی را که از لحاظ شکل و رنگ به نحوی با یکدیگر مشابهت دارند در یک دسته قرار می‌دهد.

صفحه 11:
4 —= اصل یک‌پارچگی و تکمیل در لوگوی ۳۳۵ ۷۷۱۱۵۱1۴6 ۷۷۵۲۱۵ ۲06 از اصل یک‌پارچگی و تکمیل استفاده شده است و حتی برای نشان دادن شکل پاندا خطوط شکل کامل رسم نشده‌اند. ‎bel oul‏ یکی از تکنیک‌های رایج طراحی است؛ چشم انسان تمایل دارد شکل‌ها را به صورت بسته و کامل ببیند و به همین دلیل ذهن انسان. خود به خود المان‌های ناقص و تکمیل‌نشده را کامل می‌کند. از این ترفند برای طراحی لوگو استفاده می‌شود. ‎

صفحه 12:
4 ۲۳۳ اصل یک‌پارچگی و تکمیل در ما این تمایل وجود دارد که تجربه‌های ناکامل را کامل کنیم. برای مثال اگر شخصی به خطی نگاه کند که تقریبا به صورت یک دایره است اما شکاف کوچکی در آن وجود دارد. آن شخص از لحاظ ادراکی آن شکاف را پر می‌کند و به شكل: مانند یک دایره کامل پاسخ می‌دهد. لذا دایره ناقص آن چیزی است که ما حس می کنیم و دایره کامل همان است که = ادراک می‌شود. 5 7 وس ملاح فست : عد در امر ادراك. سلوج ‎=e‏ روانث بر اين بوده / ان د پسته یا شکل‌های" كامل از لدت باز یا ‎ao‏ ناتمام دارای وضعی پایدارتر و مطلوب‌تر می‌باشند لین اصل که مستقیما به قوانین یادگیری و حافظه مرتبط می‌شود. به ما می‌گوید که ۱ @

صفحه 13:
27 اصل تداوم در این مثال چون ستاره موجود د ما در مرحله اول به آن جذب می‌شود. به واسطه اصل تداوم. چشم ما خطا احد تشخیص می‌دهد. از ین ترفند می‌توان ‎bye‏ بتفاده کرد و معمولا در اين ترفند از خطوط منحی برای مي ا 3 ذهن ما در لين تضوير دا در تصویر وجود دارد. خط با یک نقطه تقاطع ‎By da‏ سم و رت ۳ ۳ کیره

صفحه 14:
۱ اصل تداوم اصل تداوم. اصلی است که می‌گوید: سازمان ادراکی به‌نحوی تشکیل می‌شود که یک خط مستقیم به صورت مستقیم. یک پاره دایره به صورت دایره ‎nig‏ ادامه می‌یابد. این نوع بسط مطللب در مسائل مربوط به تکمیل حروف و آزمون‌های هوش به کار می‌رود. طبقه این اصل. ما پدیده‌ها را به صورت ساده شده ادراک می‌کنيم.

صفحه 15:
ها اصل شکل و زمینه معمولا از تور و سایه ‎cle‏ ساختن یک تصویر که توانلیی تبديل به مجموعه‌ای از تصاوير 0 دارد. استفاده می‌شود. لین اصل تملیل چشم برای دیدن و جدا كردن اشياء در يك زمينه را بیان می‌کند. یک مثال قدیمی استفاده از تصویر گلدان. برای نشان دادن دو صورت مشابه است. می‌توان از این آفکت برای طراحی لوگو استفاده کرد.

صفحه 16:
6۹ اصل شکل و زمینه طبق اصل شکل و زمینه. خواص پدیده‌های گشتالتی لین است که در زمینه‌ای که یافت می‌شوند. به طور مشخص جلوه می‌کنند. شکل در هر زمینه‌ای همان گشتالت است. یعنی چیزی که ادراک می‌شود. زمینه عبارت است از صحنه‌ای که در آن شکل ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر بخشی از حوزه ادراکی که به خوبی سازمان یافته است و توجه شخص را به خود جلب می‌کند. شکل نام دارد و بخش مبهم و نامتملیز حوزه ادراکی که شکل در آن بارز می‌شود. زمینه نام دارد.

صفحه 17:
‎Similarity‏ تریح ‎۳ ۱ ۲ ‎Closure Continuation Figure & Ground

صفحه 18:
6 6۹ عکاسی خیابانی از آنجا که عکاسی ارائه تصویر به پیننده است. ما می‌توانيم زمانی که عکس می‌گيريم از اصول گشتللت استفاده کنیم تا تاثیر درستی در ذهن بیننده ایجاد كنيم. به اين ترتيب مى توانيم ايده تصوير را به شيوداى بهتر ارائه دهیم. اصول (قوانین» گشتالت می‌توانند برای فهمیدن اين‌که ادراک بصری چگونه کار می‌کند و چرا برخی از تصاویر بهتر از بقیه از کار در می‌آیند. مفید باشد. در زیر اصول گشتالت برای عکاسی خیابانی ارائه شده است: 5

صفحه 19:
Oo ‏سادگی‎ ذهن ما یک تصویر را در ساده‌ترین شکل آن می‌بیند. قانون سادگی توضیح می دهد که ساده‌سازی یک تصوير برای کمک به چشم و ذهن مهم است. تا در تفسیر آنچه که ما سعی داریم نشان دهیم. احساس راحتی کنند. ‎WAP Bills‏ مااازنیک صخته غکنیمی گتریم»سعی. نازيم سائهتزیق کل آن زار پینا کنیم تا ن را برای ذهن جللب و هضم آن را آسان کنیم و بعد از مدتی. ذهن عمیق‌تر می‌شود و معنای واقعی تصویر را درکامی‌کند. ‎ ‎

صفحه 20:
4 تقارن المان‌های متقارن در یک تصویر به عنوان بخش‌هایی از یک گروه دیده می‌شوند. رابطه هر ‎go‏ طرف به ما کمک می‌کند تا المان‌ها را به صورت یک شکل واحد درک کنیم. وقتی ما یک عکس می‌گيريم. مى توانيم از اين قانون برای ایجاد یک دید کلی از یک تصویر کامل استفاده کنیم که در واقع شامل دو یا چند المان است. تقارن را مى توان با برقرارى تعادل در المانها يا قرينهسازى آنها ايجاد كرد. با اين حالء گاهی اوقات ترکیب‌بندی متقارن می‌تولند بسیار کسل کننده باشد و این بستگی به خلاقیت ما در گرفتن تصاویر جالب و سرگرم کننده دارد.

صفحه 21:
‎oo 8‏ شکل روی ژمین ‎ ‏در یک تصویر. گاهی اوقات ما بلید یک شی را نشان دهیم (نقطه توجه اصلی ‏تصویر)؛ اما چشمان بیننده نمی‌توانند به وضوح آن را ببینند چون آن شی با پس-زمینه خود ادغام می‌شود. قانون شکل روی زمین0] ‎FIQUre‏ ‏60 به ما کمک می‌کند تا توضیح دهیم کدام المان به عنوان شکل ‏دیده شده و کدام المان زمین خواهد بود. ‏شکل: شی یا نقطه توجه اضلی و زمین: پس‌زمینه پشت یا اطراف شکل ‏می‌باشد. ‏گاهی اوقات شکل هميشه یک شی نیست. می‌تولند یک ناحیه باشد. ذهن ما ‏کوچک‌ترین یا پرکنتراست‌ترین (تاریک‌ترین با روشن‌ترین) ناحیه را به عنوان ‏شکل و ناحیه بزرگتر را به عنوان زمین خواهد دید. ‎

صفحه 22:
| سركوشت مشترك قانون سرنوشت مشترک ©1786 (01101) توضيح مىدهد كه المان‌های بصری که با هم در یک جهت حرکت می‌کنند. به صورت بخشی از یک گروه واحد دیده می‌شوند. بنابرلين زملنی که ما یک صحنه را با گروهی از المان‌های در حال حرکت با یکدیگر می‌بينيم. ذهن مان رابه صورت یک گروه خواهد دید و المان‌های دیگری که ثلبت می‌مانند یا در جهت دیگری حرکت می‌کنند. خارج از گروه در نظر گرفته خواهند شد. با درك اين قانون. می‌توانیم تصویری از یک گروه ایجا کنیم ‎as‏ 8 واقع شامل المان‌های مختلف است یا می‌توانیم المان‌هایی را از گروه حذف کنیم.

صفحه 23:
oo ‏نزدیکی‎ گروهی از المان‌ها که به یکدیگر نزدیک هستند. احتمال بیشتری وجود دارد که متعلق به یکدیگر دیده شوند. نسبت به وقتی که از هم دور باشند. بنابراین. اگر ما بخواهيم ارتباطی بین المان‌ها در یک تصویر ایجاد کنیم» بايد آنها را نزديك يكديكر قرار دهيم.

صفحه 24:
اگر المان‌ها شبیه یکدیگر باشند. ذهن ما آنها را متعلق به یک گروه می‌بیند. قانون شباهت را می‌توان با استفاده از رنگ. شکل, اندازه بافت یا هر ویژگی دیگر ایجاد کرد. المان‌های غیر مرتبط که ویژگی‌های مشابهی دارند. به صورت یک گروه دیده خواهند شد. با درک قانون شباهت. می‌توانیم با استفاده از رنگ. شکل, اندازه یا بافت المان‌های غیر مرتبط. بین آنها ارتباط ایجاد کنیم. تكرار» زیر مجموعه اين قانون است.

صفحه 25:
Oo تداوم قانون تداوم توضیح می‌دهد که ذهن ما تمایل دارد آشکال یا خطوط را فراتر از نقطه پایانشان ادامه دهد. اشياء به عنوان یک کل گروه‌بندی می‌شوند؛ اگر هم‌خط باشند پا یک خط جهت را دنبال کنند. تا زملنی که آشکال یا خطوط ادامه‌دار باشند. حتی اگر بخش‌بخش و مجزا باشند. به صورت یک المان واحد دیده می‌شوند و هرچه بخش‌های آنها نرم‌تر باشد. بیشتر آنها را به صورت یک شکل یا خطوط یکپارچه می‌بینیم. از تداوم مانند خطوط هدایت‌گر نیز می‌توان برای هدلیت نگاه بینندگان به سمت سوژه اصلی که می‌خواهیم آنها ببینند. استفاده کرد.

صفحه 26:
یکی از کارهای خوبی که ذهن ما می‌تولند انجام دهد. توانليى كامل كردن آشکللی است که وجود ندارند. ذهن ما تملیل به تکمیل کردن اشیاء ناتمام دارد. این قانون خاتمه است که برای توضیح این که ذهن ما چگونه می‌تولند فاصله بیین اشیا یا خطوطی که کامل نیستند را پر کند. مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذهن ما توانایی تشخیص المان‌های یک تصویر را دارد. حتی اگر آن المان تنها بخشی از شی بزرکتر باشد. در یک تصویر. آشکال کامل می‌توانند ‎LS‏ کننده باشند. از لین رو ما می‌توانیم اطلاعات کافی به ذهن بدهیم تا بتولند آشکال را شکل دهد. اما هنوز هم کمی جا برای تخیل باقی بگذاریم.

صفحه 27:
4 مراجع و منایع wis From Gestalt Theory To Image Analysis https://www.graphicdesign.spokanefalls.edu https://www.interaction-design.org https://www.verywellmind.com https://www.newdesign. ir https://www.lenzak.com https://www.sitedar.com https://www.roonegar.com

صفحه 28:
با تشکر از توجه شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
35,000 تومان