کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریاخلاقمهارت‌های شخصی

نظریه برابری آدامز Adams’4 Equity Theory

صفحه 1:
Adams’ Equity Theory © MGtO Is

صفحه 2:
عنوان مراحل استفاده

صفحه 3:
ایجاد توازن بین داده‌ها و ستانده‌های کارکنان نظریه برابری آدامز بیان‌کننده موازنه‌ای عادلانه است که بین داده‌های یک کارمند (مثل سختی کار. سطح مهارتهاء تحمل, جدیت و اشتیاق به کار و مواردی از لین دست) و ستانده‌های او (مثل حقوق, مزلیاء ستانده‌های غیر ملموس مثل شهرت و شناخته شدن و امثال اين موارد) تناسب برقرار می‌کند. بر اساس این نظریه,ایجاد چنین توازنی موجبات ایجاد یک ارتباط قوی و کارامد با کارمندان را فراهم می‌آورد که نتایج کلی آن اقناع و انگیزه‌مند شدن کارکنان است. خلاصه نظریه: نظریه برایری آدامز را جان استیسی آدامز که یک روانشناس رفتاری و شغلی بود با موضوع توسعه انگیزش شغلی در سال 1963 اراثه کرد. مانند اغلب نظریه‌های انگيزش که قبلا ارائه شده (مااند هرم مازلو, نظریه هرزبرگ و امثال آنها), نظریه برایری آدامز اذعان مي‌کند که عوامل متنوع و ظریفی در ارزیابی و درک کارکنان از ارتباطاتشان با شغل و سایر کارکنان تأثیر دارند. اين نظریه بر پایه این اعتقاد بناشده که افراد در ارتباط با کارشان و هم در ارتباط با همکارانشان, اگر احساس کنند داده آنها از سنانده‌شان بیشتر است. انگیزه خود را از دست می‌دهند. ممکن است کارکنان به اين موضوع به روشهای مختلف عکس‌العمل نشان دهند که شامل بی‌انگیزگی (عموما باعث ایجاد ذهنیتی در کارکنان در مورد تابرابری بین داده و ستانده می‌شود.), کاهش اثربخشی, بیمیلی و در برخی موارد حاد جداشدن و رها کرو کار نون نحوه استفاده از ایزار مهم است که هنگامی که در تلاش برای ارتقاء رضایت شغلی, افزایش سطح انگیزه و کارهای مشایه آن هستیم به عوامل نظریه برابری آدامز و چیزهایی که در بلارفتن سطلح این موارد مؤترند توجه كنيم. برای انجام لين کار توجه نمایید که آیا توازن بین داده‌ها وستانده‌های کارکنان شما برقرار است یا خیر؟ این کار به صورت زیر انجام می‌شود: داده‌ها عموما شامل این موارد می‌شوند:

صفحه 4:
“تلاش *وفاداری کار سخت , *همراهی (تأیید) *مهارت *قابلیت‌ها *قابلیت تطابق *انعطاف‌پذیری تحمل و بردباری *عزم و آراده اق و جدیت «اعتماد به سرپرستان «پشتیباتی از همکاران فداکاری ستانده‌ها نیز عموما شامل موارد زیر است: ۰ مالی (حقوق, مزایا. اعنبار و ...) ‎eats ilo:‏ شامل موارد زیر است: هشهرنو شناخته شدن ولعبار و خوشنامی ومسئوليت واحساسموفقيت ‎oe‏ ولنگیزه واحساسرشد و پسیشرفت امنیتشغلی

صفحه 5:
هرچند بسیاری از اين موارد قابل اندازه‌گیری و مقایسه دقیق نیستند اما اين نظریه بیان می‌دارد که مدیران باید به دتبال ایجاد توازن و تعادل بین داده‌هایی که یک کارمند به مجموعه می‌دهد و ستانده‌هایی که از دریافت می‌کند, باشند. وبر اساس همین نظریه, کارکنان باید در صورت احساس وجود این تعادل راضی و قانع باشند. a ‏نظریه است. البته در حالی که نظریه برابری آدامز‎ al ‏نظریه یه اک بهداشت فردریک هرزیرگ نیز شبیه‎ ‏قطعیت بیشتری داشته و قابل اعتماد است باید گفت که نظریه انگیزش/بهداشت هرزبرگ شفافیت بیشتری در‎ زمینه انگیزش ایچاد می‌کند. نکات کلیدی: مشابه سطوح پنح‌گانه نیازها که توسط مازلو مطرح شد و عوامل دوگانه انگیزش که توسط هرزیرگ ارائه گزدید (دروتی و ببرونی). نظریه برابری آدامز برای انگیزش بیان می‌دازد که خروجن و انگیژه بالا فقط هنگامی از کارمندان قایل انتظار است که او رفتاری منصفانه و عادلانه را احساس کند. درکه یک کارمند به عوامل متعددی بر می‌گردد (به عوامل ستانده در بالا مراجعه کنید). ایده اصلی نهفته در نظریه آدامز ایجاد یک توازن سالم بین ستانده‌ها از یک طرف و داده‌ها از صوی دیگر است که هر کدام وزنی پیدا کنند که منطفا متعادل و پرابر به نظر برسند. آگر آين تواژن از توازن مدنظر کارکنان فاصله زیادی داشته باشد. ممکن است بعضی از کار کنان شخصا به فکر برقراری این توازن بین داده‌ها و ستانده‌ها بيفتند. این کار از طریق درخواست غرامت یا شناخته شدن پیشتر باشد برخی بی‌کیزه می‌شوند و برقی یه تیال کریته‌های شفلن جایگران میگردند

صفحه 6:
ابزارهای مرتبط نظریه انگیزشی هرزیرگ ۲۳6۵۲۷ 66زو۲۷-هناج۷ ۲/۵۱ عدالت سازمانی 6>اکنا 0۳93012۵00۵1 < هرم سلسله مراتب نیازمندی مزلو ‎Hierarchy of Needs‏ ‎We‏ نظریه برابری آدامز بیان‌کننده موازنه‌ای عادلانه است که بین داده‌های یک کارمند (مثل سختی کار, سطح مهارتها, تحمل, جدیت و اشتیاق به کار و مواردی از این دست) و ستانده‌های او (مثل حقوق, مزایار ستانده‌های غیر ملموس مثل شهرت و شناخته شدن و امثال این موارد) تناسب برقرار می‌کند. بر اساس این نظریه, ایجاد چنین توازنی موجبات ایجاد یک ارتباط قوی و کارامد با کارمندان را فراهم می‌آورد که ‎AS wl‏ آن اقناع و انگیزه‌مند شدن کارکنان است. ‎sles‏ نظریه انگیزش بهداشت فردریک هرزبرگ نیز شبیه این نظریه است. البته در حالی که نظریه برابری آدامز قطعیت بیشتری داشته و قابل اعتماد است باید گفت که نظریه انگیزش/بهداشت هرزبرگ شفافیت بیشتری در زمینه انگیزش ایجاد می‌کند. گرچه این ابزار نگرش مفیدی را در مورد ایجاد توازن بین داده‌ها و ستانده‌های کارکنان ایجاد می‌کند, اما توصیه خاصی در مورد نحوه ایجاد توازن بیان نمی‌دارد. ‎ae‏ نظریه برابری آدامز بیان‌کننده موازنه‌ای عادلانه است که بین داده‌های یک کارمند (مثل سختی کار, سطح مهارتها. تحمل, جدیت و اشتیاق به کار و مواردی از این دست) و ستانده‌های او (مثل حقوق, مزایأ ستانده‌های غیر ملموس مثل شهرت و شناخته شدن و امثال این موارد) تناسب برقرار می‌کند. لین نظریه بیان می‌دارد که مدیران باید به دنبال ایجاد توازن و تعادل بین داده‌هایی که یک کارمند به مجموعه می‌دهد و ستانده‌هایی که از آن دریافت می‌کند. باشند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
ماد 3 ‎٩۱| 7‏ ار او دنه 0

صفحه 8:
براق کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام حی تولر جراجعه ۱۸۵۲۵ 5

رایگان