tahlile_raftare_motaghabel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [4 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریه تحلیل رفتار متقابل”

نظریه تحلیل رفتار متقابل

اسلاید 1: ای نام توبهترین ترانه یاد توسرودعاشقانه پاییزدلم بهارگردد تایادتومیزندجوانه

اسلاید 2:

اسلاید 3: نظریه تحلیل رفتار متقابل (transactional analysis ) (اریک برن)

اسلاید 4: Eric Berne

اسلاید 5: بیوگرافیزندگی نامه اریک برن (Eric Berne) اریک برن (Eric Berne) در 10 می 1910 در شهر مونترال کانادا به دنیا آمد. پدرش دکتر دیوید هیلر برنشتاین، پزشک عمومی و مادرش سارا گوردون برنشتاین، یک نویسنده و ویراستار حرفه‌ای بود. اریک تنها یک خواهر به نام گریس داشت که 5 سال از او کوچک‌تر بود. پدرش در سن 38 سالگی با بیماری سل در گذشت. اریک پا در جای پدر گذاشت و دوره پزشکی را با موفقیت به پایان برد. سپس دوره تخصصی جراحی عمومی را شروع کرد و در سال 1935 از دانشکده پزشکی مک‌گیل فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به مدّت 2 سال در کلینیک روان‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه ییل به کار پرداخت

اسلاید 6: بیوگرافی اریک در سال 1941 به موسسه روانکاوی نیویورک پیوست خودش توسط پل فدرن مورد روانکاوری قرار گرفت. کار حرفه‌ایش در روان پزشکی را در بیمارستانی در نیویورک آغاز کرد. اریک در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان روان‌پزشک به ارتش آمریکا پیوست. در سال 1946 خدمتش در ارتش خاتمه یافت و کار حرفه‌ایش را در مرکز روانکاوی سانفرانسیسکو از سر گرفت. در آنجا توسط اریک اریکسون مجدداً مورد روانکاوی قرار گرفت.

اسلاید 7: بیوگرافی اریک برن در سال 1949 برای دومین بار ازدواج کرد. همسر دومش سه فرزند از شوهر قبلیش داشت و صاحب دو پسر نیز از اریک شد. امّا این ازدواج نیز در سال 1964 به جدایی انجامید. رویکرد جدید به روان‌درمانی را در سال 1956 ابداع کرد. در این سال او دو مقاله معروف به نام «شهود: تصویر ایگو» و «حالت‌های ایگو در روان درمانی» منتشر کرد. در این مقاله دوم بود که او مفهوم «کودک، بالغ و والد» و روش سه دایره‌ای برای نمایش آن را معرفی کرد. او نظریه جدید خود را تحلیل ساختاری نامید.

اسلاید 8: بیوگرافی مقاله سوم به نام «تحلیل تبادلی (TA): روشی تازه و اثربخش برای درمان گروهی» در سال 1957 در دعوتی که از او برای حضور در جلسه انجمن روان درمانی گروهی آمریکا به عمل آمد، ارائه شد. در این مقاله بود که او ویژگی‌های جدید و مهم «بازی‌ها و تخیلات» را به سیستم جدید روان‌درمانی خود افزود. اریک برن در سال 1962 مجلّه تحلیل تبادلی را منتشر نمود. دو سال بعد، انجمن بین‌المللی تحلیل تبادلی (ITAA) بنیاد نهاده شد. او در سال 1967 با همسر سومش ازدواج کرد که این ازدواج نیز در سال 1970 به جدایی انجامید. در ماه جون آن سال دچار نخستین سکته قلبی شد و در 26 جون دوباره سکته قلبی دیگری به سراغش آمد که باعث بستری شدنش در بیمارستان گردید. و سه هفته بعد در تاریخ 15 جولای 1970 بر اثر یک سکته قلبی وسیع از دنیا رفت.

اسلاید 9: تحلیل رفتار متقابل چیست؟تعریف انجمن بین المللی تحلیل رفتار متقابل:تحلیل رفتار متقابل نظریه ای است درموردشخصیت وروش منظمی است برای روان درمانی به منظور رشد وتغییرات شخصیتی. درمیان دیدگاههای مختلف روان شناسیTAازنظرعمق تئوری وکاربرد وسیع ومتنوع آن برجسته می باشد.وبه عنوان نظریه شخصیت تصویری از ساختار روانشناسی انسانها به ماارائه می دهد وبه این جهت از یک الگوی سه بخشی به عنوان الگوی حالات نفسی استفاده می کندوهمین الگو به ماکمک میکندتادریابیم انسانهاچگونه عمل رفتار می کنند.TAدر زمینه های مختلفی نظیر :ارتباطات،رشدکودک،مدیریت ،تجزیه وتحلیل سازمانها،روان درمانی ،مشاوره ،مددکاری اجتماعی وبه طورکلی درهرزمینه ای که نیاز به درک افراد ،روابط وارتباطات باشد کاربرد دارد.

اسلاید 10: ریشه های تحلیل رفتار متقابل نظریه تحلیل رفتارمتقابل که درآن برچگونگی روابط متقابل وحالتهای مختلف شخصیت تاکید می شود فکرجدیدی نیست بلکه در گذشته های دور ریشه دارد .انسان همواره می خواسته است که به چگونگی روابطش با خود ودیگران پی ببردوپویاییهای آن راشناسایی کند.اعتقاد به دوبعدخوب وبددرانسان وکشمکش بین آنهااز آغاز پیدایش بشررایج بوده ودرسرتاسرتاریخ وفلسف وادیان از آن یادشده است این اعتقاد به ماهیت دوبعدی انسان درآثارمربوط به تعلیم وتربیت وروان شناسی تاثیرگذاشته است وحتی به صورتهای متنوع وگسترده تری تبیین شده است . از این رو دیدگاه اجزانگرانه برن راشاید بتوانتداوم وتوسعه اعتقادات اولیه دانست.

اسلاید 11: فروید در اوایل قرن بیستم نشان دادکه انسان موجودی چندوجهی است وهرانسان در نیمه هشیارش بخش هایی در حال جدال دارد.از آن پس نظریه های جدید دنبال این بودند که نشان بدهند شخصیت مابخشهای متفاوتی دارد که خود را به فراخور موقعیت وشرایط بروز می دهند وبررفتارماتاثیر می گذارند. وایلدرپنفیلددرسال 1951با انجام یک رشته آزمایش های علمی ثابت کرد که وقتی الکترود ظریفی را وارد قشرگیجگاهی مغز می کنیم مغزبرخی از تجارب قبلی خودواحساسات همراه آنهاراهمچون یک ضبط صوت دوباره پخش می کند.بیماران پنفیلددر حالی این وقایع واحساسات را دوباره پخش می کردند که در حالت عادی آنهارا به یاد نمی آوردند.

اسلاید 12: آزمایشات پنفیلدنتایج زیر رابه ارمغان آورد: - مغز انسان همچون یک ضبط صوت عمل می کند وگرچه برخی از تجارب رافراموش می کند ولی آنهارا ضبط شده دارد. - مغز علاوه بروقایع احساسات متداعی شده باوقایع رانیزحفظ می کند. - انسان می تواند به طور همزمان در دوحالت به سربرد (چون بیمارانی که وقایع واحساسات مخفی خودرادوباره پخش می کردند می توانستند به عنوان یک واقعیت عینی وبیرونی درباره ی آنهاحرف بزنند) - ارتباط مشخصی بین ذهن وبدن وجود دارد ،یعنی زیست شناسی وروان شناسی به هم مرتبطند.مثلا ترس از عنکبوت وحالت تهوع با هم رابطه دارند. - تجربه های مخفی به صورت واضح وروشن دوباره پخش می شوند ودرهنگام پخش دوباره ی خود،احساس ماراتحت الشعاع قرار می دهند.

اسلاید 13: نظریه ومدل اولیه تحلیل رفتار متقابل برن معتقد بود ارتباط کلامی از نوع رو دررو محور روابط اجتماعی (social reltionships)انسان وهمچنین محورروانکاوی است .برای برن نقطه شروع وقتی بود که دونفر به هم می رسند ویکی از آنهاسرصحبت را باز می کند .او این مواجهه را محرک رفتار متقابل می دانست و واکنش طرف مقابل را پاسخ رفتار متقابل .شخصی که محرک را می فرستد کنشگر (operant)است وفرستنده ی پاسخ پاسخگر(respondent).به این ترتیب تحلیل رفتارمتقابل ،روش بررسی این رفتارمتقابل است که «من باتوکاری میکنم وتودرجوابم کاری میکنی».

اسلاید 14: فلسفه تحلیل رفتار متقابل تحلیل رفتار متقابل براساس فرضیه های فلسفی خاصی استوار گردیده است این پیش فرضها ،عباراتی درباره انسان ،زندگی وهدفهای تغییراند. فرضیه های فلسفی تحلیل رفتارمتقابل عبارتند از: «انسانها ذاتاًخوب هستند» من وتوهردو ارزشمند ومحترم هستیم .گاهی ممکن است آنجه را تو انجام می دهی من نه دوست داشته باشم ونه قبول داشته باشم ولی همیشه هرچه هستی تورا می پذیرم . «همه توانایی فکرکردن دارند» همه به جز کسانی که ضایعات مغزی شدیدی دارند قادربه فکرکردن هستند.بنایر این مامسوولیم که مشخص کنیم اززندگی چه می خواهیمونهایتاًهرفردی باپیامد تصمیمات خود زندگی می کند. «سرنوشت انسانهابه دست خودشان تصمیم گیری شده است واین تصمیمات را می توان تغییرداد»

اسلاید 15: پیامد این فرضیه ها دو اصل اساسی به کارگیری تحلیل رفتارمتقابل است: «روش قراردادبستن» متخصص تحلیل رفتار متقابل ومراجع او مسوولیت دوجانبه ای دارند.مشاورمسوول نیست که همه کارها راانجام دهد ومراجع نیزانتظار ندارد که مشاور هرکاری را برای او انجام دهد.این یک قرارداد دوطرفه است که مسوولیت هرفرد را مشخص می کند. «ارتباط باز ونامحدود» برن عقده دارد که مراجع به اندازه درمانگرباید درباره آنچه در کار مشترکشان پیش می آید اطلاعات کامل داشته باشدواین از آن نظریه ناشی می شودکه انسانهادارای نهاد خوبی هستندوهمه توانایی فکر کردن دارند.

اسلاید 16: مفاهیم اساسی TA - الگوی حالات نفسانی(والد ،بالغ،کودک) - روابط متقابل ،نوازش ،سازماندهی زمان - پیش نویس زندگی یا نمایشنامه زندگی - نادیده انگاشتن ،برداشت غلط،همزیستی - تخریب،تمبروبازیهای روانی

اسلاید 17: والدبالغکودکالگوی حالات نفسانی(شخصیتی)

اسلاید 18: من والدینیمن بالغمن کودکی روان بیرونیروان باستانیروان نوسه جنبه روان وحالتهای من

اسلاید 19: حالت نفسانی والد(من والدینی) مجموعه اي از پيشداوريها، باورها و تعصبات ميباشد . اين بخش از شخصيت با دستورالعملهاي زندگي و بايد و نبايدهاي آن سر و كار دارد و والد ميتواند كنترل كند، تصميم بگيرد، نقش بازي كند و دليل تراشي كند و نيز ممكن است دربعضي موارد نيز حق با او باشد. حالت من والدینی مجموعه ای از احساسات نگرشها و طرحهای رفتاری است که ویژگیهایی مشابه همین در والدین هم وجود دارد. حالت من والدینی شامل مجموعه انبوهی از وقایع خارجی و تحمیلی غیر قابل سؤال در مغز است که توسط فرد در خلال سالهای اولیه زندگیش حاصل شده است. این حالت من را بدان دلیل والدینی می گویند که بر اثر مشاهده رفتار و اعمال والدین و منعکس کردن آنها در شخصیت حاصل می آید.

اسلاید 20: برای پیداکردن افکار والدی خود اغلب این سوال به شما کمک می کند:من چه سخنانی از مادر یا پدر درون خود می شنوم؟

اسلاید 21: نشانه ها ی رفتاری وکلامی والد نشانه های رفتاری اخم ،لبهای منقبض،حالت تهدیدباانگشت سبابه،سرتکان دادن،نگاه غضبناک،انگشت نهادن روی لبها،نوازش نمودن،دلسوزی وحمایت کردن نشانه های کلامی گوش کن،یادت نره،چندبارتکرارکنم،اگه من به جای توبودم،هرگز همیشه،هیچوقت

اسلاید 22: حالت نفسانی کودک(من کودکی) در تعاريف TA كودك بعنوان منبع خلاقيت ، بازآفريني و منبع اساسي سرزندگي محسوب ميشود. هيجانات، احساسات و تصوراتي كه كودك دارد ممكن است توسط يك والد سختگير و حتي توسط يك والد نوازشگر سركوب شود كه ميتواند در دراز مدت بر شخصيت فرد اثرات نامطلوبي داشته باشد كه خود ممكن است به بيماريهاي روان تني نيز منجر شود. اين بخش از شخصيت چنانچه تحت نظارت بالغ قرار نگيرد ميتواند ديدگاه غير واقعي نسبت به زندگي داشته و براساس تكانه هاي احساسي و هيجاني رفتار كند. حالت من کودکی مجموعه ای از احساسات نگرشها و طرحهای رفتاری است که بقایایی از دوران کودکی خود فرد هستند. حوادث درونی یعنی پاسخهای کودک به آنچه می بیند و می شنود و نیز تأثیرات کودک از والدینش در حالت «من کودکی» او ثبت و ضبط می شوند.

اسلاید 23: نشانه های رفتاری وکلامی کودک نشانه های رفتاری اشک،لرزش لب،کج خلفی،حیله زدن،شانه بالاانداختن،شادی وخنده نشانه های کلامی کلماتی مانندای کاش ،دلم می خواهد،نمی دانم،به من چه،بیشتر،بزرگتر ،بهتر

اسلاید 24: حالت نفسانی بالغ(من بالغ) خوب پردازش كردن اطلاعات و برخورد مناسب و شايسته از حالات نفساني بالغ سرچشمه ميگيرد. تصميماتي كه منطقي و برمبناي حقايق موجود ميباشند نيز از حالات نفساني بالغ نشات ميگيرند. اظهارنظرهاي منطقي و احساسات اخلاقي ، اهداف و واقعگرايي با اين بخش از شخصيت ما سروكار دارند. حالت «من بالغ»: حالت من بالغ به وسیله مجموعه ای از احساسات نگرشها و طرحهای رفتاری خودمختار و مستقل توصیف می شودکه با واقعیت موجود تطبیق و هماهنگی دارند. حالت من بالغ برای بقا لازم است.این حالت داده ها را به جریان می اندازد تجزیه و تحلیل می کند و احتمالاتی که برای حل و فصل مؤثر دنیای خارج ضروری هستند محاسبه می کند. وظیفه دیگر من بالغ منظم کردن فعالیتهای «من کودکی» و «من والدینی» و واسطه شدن عینی میان آنهاست

اسلاید 25: نشانه های رفتاری وکلامی بالغ نشانه های رفتاری گوش دادن،شناسایی کردن،به فکرفرورفتن،حالت نشستن یا ایستادن کاملا صاف ومحکم نشانه های کلامی کلماتی مانندچرا،چه،چگونه،کجا،کی،چطور،چقدر،ازچه طریق،مقایسه، فکر می کنم،صحیح،اشتباه،به عقیده من

اسلاید 26: والد ،بالغ،کودک وفرامن،من،نهاد تقسیم بندی برن از شخصیت مارا به یاد الگوی مشهور دیگری می اندازد: نظریه فروید این دو الگوشباهتهایی با هم دارند والد شبیه فرامن ((superegoقضاوت کننده است که مشاهده می کند ،دستور می دهد،اصلاح می کند وتهدید می کند.بالغ ((egoشباهتهایی به واقعیت سنجی من دارد وکودک شبیه نهاد(id) یعنی جایگاه غرایز وسائقهای سانسور نشده می باشد.

اسلاید 27: اما وجه افتراق این دونظریه در این جاست که: 1-حالات شخصیتی والد بالغ وکودک هرکدام به صورت نشانه ها وعلائم رفتاری قابل مشاهده تعریف شده اند،در حالی که فرامن ،من ونهاد کاملاًنظری وانتزاعی هستند. 2-حالات شخصیتی هرفرد با هویت خاص وویژه او در ارتباط است درحالی که سه بخش شخصیتی فروید شکلی کلی وعمومی دارد. الگوی روانشناسی فروید وبرن نظریه همسان وواحدی نیستند ولی درعین حال با هم متضاد نیستند. آنها صرفاًتوصیف متفاوتی ازشخصیت هستند.

اسلاید 28: الگوهای حالات نفسانیالگوی ساختاریالگوی کنشی

اسلاید 29: تعریف الگوی کنشی والگوی ساختاری الگوی کنشی بامحتوای حالات نفسانی سروکارداردبه عبارت دیگر درهریک از حالات نفسانی چه عناصری وجود داردددرحالیکه الگوی ساختاری بافرآیند حالات نفسانی سروکارداردوحالات نفسانی راتقسیم بندی کرده وبه مانشان می دهد ازهریک چگونه استفاده می کنیم .ساختار = چه چیز= محتوا کنش = چگونه= فرآیند

اسلاید 30: والد مهربانوتغذیه کننده والد کنترل کننده ومستبدو سرزنش کنندهبالغکودک طبیعی کودک مطیع وسازگارتحلیل کنشی حالات نفسانی

اسلاید 31: اجزای حالات من

اسلاید 32: تقسیمات والد: 1- والد مهربان وتغذیه کننده (حمایتگر)((nurturing parent 1-1-والد حمایتگر مثبت:شامل مراقبتی است که ازتوجه خالص به شخصی که به اوکمک می کنیم فراهم شده باشد. مثال: فردی بابخش مثبت والدحمایتگر به همکارش بگوید: می خواهی تواین کار بهت کمک کنم؟ 2-1-والدحمایتگرمنفی:همان فرد بابخش منفی والد حمایتگرش به همکارش بگوید اومدم که کمکت کنم وکار راازدست اوبقاپدویامادری که بیش ازحدبه فرزندش کمک می کندوبچه را علیل وبی دست وپابار می آورد.

اسلاید 33: 2-والدکنترل کننده ومستبد (انتقادگر)((controlling parent 1-2-والدانتقادگر مثبت:وقتی که دستورهای والدی به دیگران به منظورحمایت از آنهورشدروانی آنها باشد. پزشکی که به بیمارش می گوید :«سیگارنکش »یادآور دستوروالدین آن فرد در کودکی است که می گفتند:«درخیابان جلوی ماشینها ندو» 2-2-والدانتقادگر منفی:بیان کننده رفتارهای والدی است که با تحقیرکردن طرف مقابل همراه باشد. رئیسی که سرمنشی خوددادمی زند «توبازهم اشتباه کردی»ممکن رفتار معلم خشمگین خودرا بازسازی کند که زمانی که6ساله بود به اومی گفت.

اسلاید 34: تقسیمات کودک 1-کودک طبیعیnatural child 1-1-کودک طبیعی مثبت،زمانی که در موقعیت امنی هیجانات ویا احساسهاسی بیان نشده دوره کودکی (غم ،اندوه،ترس ،اشتیاق و...)رابیان می کنیم در این حالت هستیم. 2-1-کودک طبیعی منفی، زمانی که رفتار کودک طبیعی به روشنی می تواند منفی باشد.اگر در یک مهمانی شام رسمی فردی آروغ بزند انگیزه های سانسور شده کودک خودراارضا می کند که پیامدهای اجتماعی ناراحت کننده تر ازوقتی که جلوی آروغ خود را می گرفت برای اودارد.

اسلاید 35: 2-کودک مطیع وسازگار (انطباق یافته) adapted child 2-1-کودک مطیع وسازگارمثبت،قوانینی که درکودکی می آموزیم پیروی ازقانون ومقررات را دربزرگسالی آسان می کندومی توانیم آنچه را می خواهیم بدون صرف انرژی زیاد به دست آوریم. مثال:نگاه کردن به راست وچپ موقع عبور از عرض خیابان ویا درخواست کردن غذا سرمیز شام 2-2--کودک مطیع وسازگارمنفی:الگوهای رفتاری دوران کودکی را که باوضعیت بزرگسالی هیچگونه مناسبتی ندارند رابازنوازی کردن. مثال:درکودکی یادگرفته ایم که برای جلب توجه مادر یاپدر اخم کنیم یا قهر کنیم و در بزرگسالی نیز باقهر واخم می خواهیم به خواسته های خودبرسیم.

اسلاید 36: ترسیم نمودار حالات نفسانیegogram جک دوسیjack dusayبه منظور دریافت اینکه کدام بخش از حالات نفسانی کنشی فرددر شخصیت او موثر ومهم است یک روش شهودی یادرک مستقیم به نام اگوگرام یا نمودار حالات نفسانی پیشنهاد کرده است (شکل زیر). روی محور افقی حالت نفسانی کنشی نوشته می شود و وهرحالتی را که بیشتر از آن استفاده می شود با خطوط عمودی نمایش داده می شود خطوط عمودی بلندتر نمایانگر حالت شخصیتی است که از آن بیشتر استفاده می کنیم.

اسلاید 37: EgogramDeveloped by Jack Dusay, cited in Stewart & Joines, TA Today (1987) p.28Note: Dusay’s Constancy Hypothesis suggests that if you change something about yourself, eg, spend more time in NP, then you will have less of another ego state.PositiveNegativeCP: Controlling ParentNP: Nurturing ParentA: AdultFC: Free ChildAC: Adapted ChildLegend: Ego StatesCPNPAFCACRedrawn by Rob van Tol, 2011. TA Student

اسلاید 38: والد بالغ کودکالگوی ساختاریوالدین ویا جانشینان آنها که هرکدام با حالات نفسانی والد بالغ وکودک خوددرون فکنی شده اند.بالغ تقسیم بندی جزیی نمیشودوالد درون کودک (والدجادویی)بالغ درون کودک(پروفسورکوچولو)کودک درون کودک(کودک فیزیولوژیک)بالغوالدبالغکودکوالدبالغکودک

اسلاید 39: ساختار بالغ محتوای بالغ عبارت است از واکنشهای این زمانی این مکانی ،به صورتهای فکرکردن، احساس کردن ورفتار کردن.یعنی بالغ یک محفظه بایگانی از تمام روشهای واقعیت سنجی وحل مساله است که یک فرد بزرگسال در اختیار دارد.درحالت بالغ فرد به ارزیابی محتوای حالات نفسانی والد وکودک نیز می پردازد . مثال : یک دستور والدی :قبل از اینکه ازخیابان ردشوی چپ وراست خودرانگاه کن .به عنوان بزرگسال این پیام راارزیابی نموده وبه این نتیجه می رسیم که این پیام درواقعیت معنا دارد .این نتیجه گیری دربالغ بایگانی می شود.

اسلاید 40: تشخیص حالات نفسانی اریک برن برای تشخیص حالات نفسانی 4روش ارائه کرده است: 1- تشخیص رفتاری 2- تشخیص رفتارهای اجتماعی 3- تشخیص برمبنای سابقه وشرح حال 4- تشخیص پدیدارشناختی

اسلاید 41: 1- تشخیص رفتاری (کلمات،لحن صدا،ژستهاوحرکات ظاهری،طرزقرارگرفتن،ایستادن وراه رفتن،حالات چهره)

اسلاید 42: 2- تشخیص رفتارهای اجتماعی تشخیص اجتماعی براین عقیده استوار است که دیگران اغلب اوقات با یکی ازحالات نفسانی خودبامن ارتباط برقرار می کنند که تکمیل کننده آن حالت نفسانی است که من از آن استفاده می کنم . برای مثال:رئسی که متوجه می شوند کارمندانش به اوتعظیم وتکریم میکنندویا پشت سرش بدگویی کرده ویاخرابکاری میکنند که هردوآن نشانگر÷اسخهای کودک مطیع وسازگار است به احتمال زیادبا آنهاوالد انتقادگربوده است وبرای تغییر وضعیت باید به جای رفتارهای والدانه رفتارهای بالغانه به کاربد واکنشهای کارکنان می تواند نمایانگر این مساله باشدکه اوتاچه حدتوانسته است گرایشهای والدی خودرا تغییردهد.

اسلاید 43: 3- تشخیص برمبنای سابقه وشرح حال دراین نوع تشخیص سوالاتی درباره دوران کودکی فرد می پرسیم وهمچنین درباره والدین او .این به مافرصت خواهدداد که بررسی مجددی برروی برداشتهای خودمان ازحالات شخص به عمل آوریم.تحقیق در مورد زندگی گذشته یک فرد می تواند حاوی اطلاعات مهمی باشد .اگر این فرد فرزندی بوده که درمقابل والدینش برطبق آنچه احساس میکرده واکنش نشان میداده در حالت کودک قراردارد ودرصورتی که حالات وطریقه صحبت او دقیقا شبیه والدینش است پس احتمالا در حالت والد می باشد.

اسلاید 44: 4- تشخیص پدیدارشناختی گاهی اوقات ممکن است به جای به یاد آوردن گذشته آن گذشته دومرتبه به تجربه درآید .به نظربرن اعتبار پدیدار شناختی زمانی اتفاق می افتد که شخص بتواند حالت نفسانی رابه طور کامل دوباره تجربه کند.

اسلاید 45: آسیب شناسی حالات نفسانی 1-آلودگی بسیاری اوقات بخشی از محتوی حالت کودک یاوالد با محتوی بالغ اشتباه گرفته می شود در این حالت بالغ آلودگی دارد

اسلاید 46: والدبالغکودک 1-1-آلودگی به والدزمانی که پیامهای والدرا باواقعیات بالغ اشتباه کنیم این نوع آلودگی به وجود میاید درسطح ضعیف آلودگی توسط بالغ توسط والد به تعصبات منجر می شود .بیشترین این آلودگی درزمینه های فرهنگ، سیاست،مذهب ،نژاد،جنسیت به وجود می آید.مثال:اصفهانیها خسیسند.مردها فقط به فکرخودشان هستند.

اسلاید 47: والد2-1-آلودگی به کودک چنین حالتی موجب هذیان میشود وواقعیتها تحریف می شوند ازعلایم معمول ترس وخیالات است مثال:اززمان تولد قدم من نحس بودهبالغکودک

اسلاید 48: والد2-2-آلودگی دوطرفه زمانی است که تعصبهای والد وتوهمات کودک مرزهای بالغ را تهدید میکند مثال:والد:پزشکان جوان تشخیص صحیح نمی دهند کودک:من پزشکان جوان راقبول ندارمبالغکودک

اسلاید 49: آسیب شناسی حالات نفسانی 2- طرد(حذف یا بیرون راندن) وقتی شخص یکی یا بیش از یکی از حالات نفسانی خودرامسدود می کند این حالت رخ می دهد

اسلاید 50: 2-1-طرد کودک از ساختار شخصیت نادیده گرفتن تفریح حاصل این فرآیند است 2-2-طرد والد از ساختار شخصیت فقدان وجدان وارزش گذاری 2-3-طرد بالغ از ساختار شخصیت احساس گناه وسرزنش 2-4-طرد والدبه همراه بالغ وضعیت بیماران روانی حاد 2-5-طرد والدبه همراه کودک بدون احساس کودک وبدون ارزشها وحکمهای والد 2-6-طرد بالغ به همراه کودک حمایت از خود ودیگران وزندگی براساس عقاید وتعصبات

اسلاید 51: روابط متقابل

اسلاید 52: قوانین ایجاد رابطه 1-قابل پیش بینی بودن 2-وقتی رابطه متقابلی متقاطع می شود در رابطه اخلالی حاصل می شود یک یا دوطرف رابطه باید تغییر حالت نفسانی دهند تارابطه را دوباره ایجادکنند. 3-پیامد رفتاری یک رابطه متقابل باپیامهای نهانی درسطوح روانشناختی مشخص می شود نه درسطح اجتماعی.

اسلاید 53: رابطه متقابل مکمل رابطه ای است که بردارهای رابطه متقابل موازی باشندوآن حالت نفسانی که مورد خطاب قرار می گیرد همان باشد که پاسخ می دهد.

اسلاید 54: والدبالغکودکوالدکودکبالغرابطه متقابل مکمل

اسلاید 55: روابط متقابل متقاطع رابطه ای است که بردارهای رابطه متقابل آن موازی نباشندوهمدیگر را قطع کنند وآن حالت نفسانی که مورد خطاب قرار می گیرد همان نباشد که پاسخ می دهد.

اسلاید 56: والدبالغکودکوالدکودکبالغرابطه متقابل متقاطع

اسلاید 57: رابطه متقابل همراه با پیامهای پنهانی دریک رابطه متقابل همراه باپیامهای پنهانی دو پیام در آن واحد ردوبدل میشود یکی از آنها پیامی روشن وواضح وپذیرا درسطح اجتماعی است دیگری پوشیده وپنهان ویا پیامی است که درسطوح روانشناختی قراردارد. اغلب اوقات محتوای سطح اجتماعی این رابطه بالغ به بالغ می باشد در حالی که پیامهای سطوح روانشناختی نهانی آن معمولا والد به کودک یا کودک به والد است

اسلاید 58: نوازشها انتخاب کلمه نوازش توسط برن به نیاز اولیه برای لمس شدن مربوط می شود .برن می گوید که مابه عنوان افراد بزرگسال هنوز در کاوش تماس جسمی هستیم ولی یاد میگیریم که شکلهای دیگردرک حضور دیگری راجانشین لمس جسمی کنیم.یک تبسم یک تعریف ویاحتی یک اخم نشان می دهد که حضورمادرک شده است. کلامی یاغیر کلامی کلامی:از یک سلام تا یک مکالمه عریض وطویل غیرکلامی :دست تکان دادن ،بغل کردن ،دست دادن و.... مثبت یا منفی مثبت:نوازش گیرنده احساس وتجربه خوبی پیداکند منفی:یک تجربه ناخوشایند ودردناک برای نوازش گیرنده شرطی یاغیرشرطی شرطی:به کاری انجام می دهید مربوط می شود غیرشرطی:به آنچه واقعا هستید مربوط است

اسلاید 59: بانک نوازش و قواعد استفاده از آن در روابطنوازش نخواه .به خود نوازش نده .در حضور کسی به او نوازش نده نوازش زمانی ارزش دارد که بدون درخواست آن را به من بدهند .تا التماس نکرده اند نوازش نده .تا نوازش دریافت نکرده ای نوازش نده .وقتی نوازش به تو می دهند آن را نگیر .نوازش کنم ، سوارم می شوند .

اسلاید 60: Almost NeverSeldomOftenFrequentlyUsually Almost AlwaysAlmost NeverSeldomOftenFrequentlyUsually Almost AlwaysStroking ProfileDeveloped by Jim McKenna. Cited in Stewart & Joines, TA Today (1987) p.80Note: McKenna’s inverse relationship suggests that if someone has a high positive (eg, give a lot of positive strokes), they are likely to have a low negative (eg, give few negative strokes) and vice versa.GiveTakeAsk ForRefuse to GivePositiveNegativeLegend: StrokesRedrawn by Rob van Tol, 2011. TA Student

اسلاید 61: سازماندهی زمان هرگاه انسانهابه شکل دونفری یاگروهی در کنارهم قرار میگیرند،به 6روش متفاوت می توانند این اوقات رابایکدیگربگذرانند. 1-انزوا 2-مراسم ومناسک 3-وقت گذرانی 4-فعالیتها 5-بازیهای روانی 6-صمیمیت

اسلاید 62: بازیهای روانی اریک برن یک سری الگوهای رفتار اجتماعی نا سالم را به عنوان بازی تعریف می کند.این رفتارهای تکرار شونده و منحرف اصولا برای به دست آوردن نوازش هستند اما در عوض احساسات منفی را تقویت میکنند و مانند ماسک جلوی بروز مستقیم احساسات و افکار را می گیرند.اریک برن برای این بازی‌ها اسم‌های آشنایی انتخاب کرده.کتاب بازی‌ها نوشتهٔ اریک برن در اوایل دهه شصت موفقیت قابل ملاحظه‌ای به دست آورد. منظور ازبازی تفریح ولذت بردن نیست .بازی ارتباط متقابل موازی باهدف نهفته است که تاحصول نتیجه نهایی پیش بینی شده ومشخص پیش میرود. یازیهای روانی یکی از روشهای پرکردن وقت ،گذراندن عمروارتباط بادیگران است که به نوعی کسب نوازش است.

اسلاید 63: بازیها یا نمایشها شامل تبادل روابط متقابل پنهان می باشند.آنچه در سطح اجتماعی رخ می دهد با سطح روانشناختی آن متفاوت است.این بازیها تکراری هستند .بدون آگاهی بالغ صورت می گیرند.بازیها همراه با یک احساس تخریب پایان می یابند.در بازیها لحظه ای از شگفت زدگی یا گیجی وجود دارد.در بازیها همیشه سود یا نفعی نهفته است .در هر بازی یک مثلث وجود دارد که دارای سه ضلع است زجر دهنده ، نجات دهنده ، قربانی .

اسلاید 64: تحلیل بازیها بازیهای روانی مانع ازایجادصمیمیت ،صداقت وصراحت بوده ودارای 4ویژگی اصلی هستند: 1-بازی بایک رابطه متقابل موازی شروع می شود که ازنظراجتماعی قابل قبول است 2-درزیر رابطه موازی یک رابطه پنهان وجوددارد که هدف اصلی بازی درآن نهفته است 3- بازی به یک نتیجه قابل پیش بینی ختم می شودکه همان هدف اصلی بازی است 4-بخش بالغ دربازیهاحضورندارد

اسلاید 65: تحلیل بازیها -بازیها ظاهرا منطقی ولی دارای یک انگیزه پنهانی هستند -بازیها روانی شامل یک سری قوانین ودر نهایت پاداش می باشند - بازیها غالبا تکراری هستند وافراد آن رفتارها رابه شکل قبل تکرار می کنند - اگر بازیهای روانی از والدین گرفته شده باشند بازی ازبخش والد شروع میشود واگر از تجربه های دوران کودکی باشد ازکودک فرد شروع خواهدشد - بازی بانتیجه ای به پایان میرسد که در آن حداقل یکی از شرکت کنندگان دربازی احساس بد وبازنده بودن خواهدکردوبه نوعی به احساس منفی میرسد

اسلاید 66: مثلث نمایشی کارپمن کارپمن نمودار ساده وموثری را برای تجزیه وتحلیل بازیهای روانی طرحریزی کرد وآنرا مثلث نمایش نامید اوبراین باور است که هروقت افراد به بازیهای روانی می پردازند قدم بریکی از نقشهای پیش نویس خود می نهندیعنی زجردهنده ،نجات دهنده وقربانی زجردهنده کسی است که دیگران راتحقیر وسرزنش می کندازنظرزجردهنده دیگران افرادی مادون وغیرخوب هستند نجات دهنده نیزدیگران راافرادی مادون وغیرخوب می بیندولی ازسطح بالاتری کمک ارائه می دهداوبراین باور است که من بایستی به دیگران کمک کنم زیرا آنها توان کافی برای کمک به خودندارند قربانی این خودش است که مادون وغیرخوب است اوگاهی اوقات به دنبال زجردهنده ای میگردد که اوراتحقیر کندویا دنبال نجات دهنده ای است که به اوکمک کند

اسلاید 67: مثلث نمایشی کارپمن نجات دهندهزجردهندهقربانی

اسلاید 68: Time Structuring Pie ChartStewart & Joines, TA Today (1987) pp.94-95Withdrawal(carrying on an internal monologue)Intimacy(expressing authentic uncensored feelings)Rituals(pre-programmed social interaction)Games(transactions where both end feeling bad)Pastimes(talking about something, but not doing)Activities (doing something, or planning to do it)To edit, press Alt and click & drag at the same time, to move the line to the desired angle. Zoom in to make any final edits to get the edges right Redrawn by Rob van Tol, 2011. TA Student

اسلاید 69: پیش نویس زندگی اریک برن پیش نویش زندگی را طرح ناخودآگاه زندگی تعریف کرده است واین طور آن راتوضیح می دهد: طرح زندگی که در دوران کودکی ریخته شده وبه وسیله والدین تقویت می گردد وبالاترین میزان نمود آن درانتخابهایی است که شخص درزندگی به عمل می آورد.

اسلاید 70: قصه زندگی و ارتباطجهان بینی کلی شما نسبت به زندگی است که به طور واضح دارای آغاز ، بخش میانی و پایانی است.چیزی است که شما آن را در دوران کودکی انتخاب کرده اید.رفتاری که خودآگاهانه یا ناخود آگاهانه انتخاب می کنید به وسیله پیش نویس زندگی تنظیم می شود.در واقع تصمیمی است که در دوران کودکی برای آینده زندگی خود می گیرید.آنها به وسیله والدین تقویت می شوند. و بهترین روش زنده ماندن در مرحله کودکی است.در ا ین قصه قهرمان ، افسانه و داستان رویاها و اشیاء وجود دارد.

اسلاید 71: مفاهیم پیش نویس زندگی 1-پیش نویس طرح زندگی است 2-پیش نویس به سوی سرانجامی هدایت می شود 3-پیش نویس براساس تصمیمات دوران کودکی قراردارد 4-پیش نویس به وسیله والدین تقویت میگردد 5-پیش نویس خارج از حیطه آگاهی ماست 6-برای توجیه پیش نویس واقعیت تحریف می شود 7- پیش نویس خارج از محدوده ی آگاهي است – برن آن را پیش آگاهی می خواند. ‘8- واقعيت دوباره تعريف میشود تا پیش نویس را توجيه كند – مثلا مردم واقعيت را از دید خود تفسير مي كنند.

اسلاید 72: تقسیمات پیش نویس زندگی 1- برنده وموفق کسی که به اهداف خود می رسد.اگر درکودکی تصمیم گرفت میلیونر شودوبزرگسالی به این هدف رسید برنده است 2-بازنده کسی که به اهداف خود نمیرسد 3-غیربرنده یامعمولی وپیش پاافتاده یک راه حاشیه ای را که به سختی امروز رابه فردا میرساندنه برندگی دارد ونه بازندگی این شخص هرگزخود رابه خطر نمی اندازد

اسلاید 73: بیان قصه های زندگی و باز نویسی آنتو چه طور آدمی هستیاینها را چه کسی به تو گفته استچه کسان مهمی در زندگی ات داشته ایچه خاطره ای از آنها در ذهن داریتصور کنید مادرتان(پدرتان یا....) روبروی شما نشسته است و خوش حال است چه چیزی به شما می گویدوقتی کار خوبی انجام می هید چه جملاتی به شما می گویدوقتی کار زشتی انجام داده اید به شما چه می گویدوقتی از شما انتظار دارد کار خوبی را انجام دهید به شما چه می گویدبرای اینکه شما را از کار زشتی باز دارد چه چیزی به شما می گویدحالات عصبانی بودن مادرت چگونه استپیامهای تکراری مادرت چه چیزهایی بودند

اسلاید 74: وضعیت های زندگی

اسلاید 75: چهاردیدگاه وضعیت های زندگی 1-من خوب هستم،شماخوب هستید. 2-من خوب نیستم،شماخوب هستید. 3-من خوب نیستم،شماخوب نیستید. 4-من خوب نیستم،شماخوب نیستید.

اسلاید 76: نمودار جدولی وضعیت زندگیوضعیت موفق وسالموضعیت انزواوگوشه گیریوضعیت خودبزرگ انگاریوضیعت بیهودگی وپوچیمن خوب هستمشماخوب هستیدمن خوب نیستمشماخوب نیستید

اسلاید 77: پیامهای پیش نویسبازدارنده های دوازده گانه: نباش ، خودت نباش ، بچه نباش ، بزرگ نشو، تو نمی خواهی، مهم نباش ، تو با بقیه فرق می کنی، مریض باش ، فکر نکن، احساس نکن، روند پیش نویس زندگی : تا اینکه ....، بعد از ....، هرگز....، همیشه ...، تقریباً... ، سوق دهنده ها : کامل باش ، دیگران را خشنود کن ، سخت کوش باش ، عجله کن ،

اسلاید 78: تخریب وتمبر در هرخانواده ای برای کودکان قوانینی به صورت علنی یاضمنی وضع می گردد که برطبق این قوانین دامنه محدودی از احساسها برای کودک مجاز وقابل بیان هستند کودک به تدریج یاد می گیرد که برخی احساسها را ابراز وبرخی راسرکوب کند ویا آنرابه شکل دیگری غیر از آنچه هست بروز دهد به این نوع احساسها که واقعی نیستند احساسهای تخریبیracket feelingگفته می شود اگر احساسهای تخریبی درزمان ومکان خود بیان نشده وانباشته شوند در تحلیل رفتار به آن جمع آوری تمبر میگویند

اسلاید 79: درمان درمان یک روش درمان قراردادی است که در آن مراجع از طریق انعقاد قراردادی دقیقا تعیین می کند که در نظر دارد به درمان به چه هدفهایی نایل آید. پس از نوشتن قرارداد اگر مشاور یا درمانگر قادر باشد مراجع را در رسیدن به اهدافش یاری دهد کار را با مراجع آغاز می کند و در غیر این صورت از روان درمانی امتناع می ورزد. روان درمانی یا مشاوره زمانی خاتمه می یابد که اهداف مندرج در قرارداد حاصل شده باشد. مشاور یا درمانگر در مقام یک متخصص در زمینه های تحلیل ساختی و روابط متقابل وارد عمل می شود و به تحلیل وقت گذرانیهاکلک بازیها و قصه های فرد می پردازد تا اینکه سرانجام روابط متقاطع و حالتهای طرد و آلودگی را در فرد از بین ببرد و حالت من بالغ را در فرد فعال کند.

اسلاید 80: کاربرد شیوه تحلیل رفتار متقابل شیوه تحلیلی برن اولین مرتبه در موقعیتهای گروهی بوجود آمد و از نظر علمی بهترین شیوه گروه درمانی است. به همین ترتیب در درمان خانوادگی و مشاجرات گروهی نقش بسزایی دارد و بیش از سایر شیوه ها مؤثر می افتد. در مورد بیماران مبتلا به مواد مخدر و الکل و منحرفان رفتاریجنایتکاران بزهکاران و پاره ای از پسیکوزها و نوروزها نتایج سودمندی به همراه می آورد.

اسلاید 81: GoalsIdentify and restore distorted and damaged ego states.Develop the capacity to use all ego states.Use the adult ego state with its reasoning powers.Alter inappropriate life scripts.Adopt a position of “I’m OK, You’re OK.”

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید