سایرتحقیق و پژوهش

نظریه رشد اخلاقی کلبرگ رشد قضاوت اخلاقی گلبرگ

19 صفحه
514 بازدید
18 تیر 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
مقدمه * کلبرگ نظریه پیائه را گسترش داد. کلبرگ 1 مرحله مجزای رشد اخلاقی را مشخص کرد که ۳ مرحله از آنها بعد از پیدلیش اولیه اصول اخلاقی خود مختار شکل می گیرند. کلبرگ از روش مصاحبه بالینی استفاده کرد. کلبرگ داستان هلیی که تضاد بین ۲ ارزش اخلاقی را نشان می دادند ارائه می کرد و از افراد می پرسید شخصیت داستان باید چه کاری انجام بدهد. * معروف ترین مسئله کلبرگ به نام (مسئله هینز) ارزش اطاعت کردن از قانون (دزدی نکردن را در برابر ارزش جان انسان ( نجات دادن فردی که در حال مرگ است) قرار می دهد. کلبرگ تاکید کرد که نحوه ای که فرد در باره ی لین مسئله استدلال می کند نه محتوای پاسخ ها (اين که دزدی بشود یا نشود) پختگی اخلاقی را تعبین می کند. * در ۶ مرحله اول نظریه کلبرگ افراد پاسخ میدهند دارو باید دزدیده بشود یا نه .

صفحه 3:
* استدلال و محتوای اخلاقی فقط در ۲مرحله آخر به صورت یک نظام اخلاقی منسجم کنار هم قرار میگیرند یعنی وقتی حق انتخاب بین اطاعت کردن از قانون و دفاع کردن از حقوق افراد داده شود افرادی که از لحاظ اخلاقی بسیار پیشرفته هستند از حقوق فردی دفاع میکنند(دزدیدن دارو برای نجات جان یک انسان). * عواملی که از نظر کلبرگ در رشد درک اخلاقی نقش دارند: ۶ روبه رو شدن با مسایل اخلاقی و توجه کردن به نقاط ضعف استدلال های خودشان و پیشرفت در درک دیدگاه دیگران. * سطح بيش عرنى ‎(preconventional level)‏ * اصول اخلاقی به صورت بیرونی کنترل می شود. * اعمال به وسیله پیامدهایشان ارزیابی می شوند. * رفتار هایی که به تنبیه منجر میشوند بد و آن هلیی که به پاداش می انجامند خوب در نظر گرفته می شوند. جهت گیری تنبيه و اطاعت * در این مرحله افراد نمی توانند دیدگاه های مختلف را در نظر بگيرند. * مقاصد افراد را نادیده می گيرند. *بر روی ترس از صاحبان قدرت و اجتناب از تنبیه تمرکز می کنند.

صفحه 4:
‎٠‏ جهت كيرى هدف - وسیله ‏* افراد مى توانند در مورد يك مسثئله ديدكاه هاى مختلف داشته باشند و اين آكاهى عينى است. » قضاوت در مورد عمل درست بر اساس نفع شخصى است. ‏* در لين مرحله مقابله به مثل به صورت لطف برابر است (تو لين كار را براى من بكن من در مقابل أن كار را براى تو خواهم كرد). ‏* سطح عرفی (۱6۷61 6۳0۲:۵8۵1 60۳۷) ‏* و اطاعت از مقررات اجتماعی مهم است اما نه به خاطر نفع شخصی بلکه به خاطر حفظ کردن نظام ‏* اجتماعی موجود و روابط مثبت و نظم اجتماعی.

صفحه 5:
شامل زیر مرحله های زیر است: ۰ جهت گیری پسر خوب دختر خوب (اصول اخلاقی همکاری بین فردی) ؟ اطاعت از مقررات بخاطر این که به هماهنگی اجتماعی کمک میکند. . می خواهند با آدم خوب بودن محبت و تایید دوستان را حفظ کنند. . در لین مرحله افراد توانلیی در نظر گرفتن رابطه آنفر از دیدگاه یک مشاهده گر بی طرف را دارند. . مقابله به مثل ایده ل (آنها همان نگرانی را برای رفاه دیگران ابراز میکنند که برای خودشان ابراز میکنند). * جهت گیری حفظ نظم اجتماعی * گزینه های اخلاقی بر خلاف مرحله قبل به رولبط نزدیک با دیگران وابسته نیستند. » هرگز نباید از قوانین سرپیچی کرد. . مقررات باید به صورت ‎OLS‏ در مورد همه اجرا شود و هر عضو جامعه وظیفه دارد از مقررات اطاعت کند چون مقررات برای تضمین نظم اجتماعی و همکاری بین افراد ضروری اند. * سطح پس عرفی يا اخلاقی (16۷6 ۲6۵۴۷6۵۸۱۵۸۵۱ ۳۵۵) * فراتر رفتن از حمایت بی چون و چرای قوانین * اصول اخلاقی را اصول و ارزش های انتزاعی می دانند که در تمام موقعیت ها و جوامع اجرا می شوند.

صفحه 6:
۰ جهت گیری قرارداد اجتماعی * قوانین و مقررات انعطاف پذیرند و برای پیشبرد اهداف انسان هستند. » امکان تغییر قانون از طریق روش های عادلانه که به نفع اکثریت باشد وجود دارد. . مشارکت آزادلنه در نظام به خاطر لین که رفاه بیشتری برای مردم فراهم شود. * جهت گیری اصول ‎Biker DE!‏ * عمل درست به وسيله اصول اخلاقى خود برگزیده و وجدان تعریف میشود که برای تمام افراد * صرف نظر از قانون و توافق اجتماعی معتبر اند. : در لین مرحله تاکید بر اصول انتزاعی است نه مقررات عینی ۳ افراد معتقدند در این مرحله باید ارزش و شرافت انسانی محترم شمرده بشوند.

صفحه 7:
نکات بسیار مهم نظریه کلبرگ : * در مرحله ۵و 7 پاسخ های مخللف با دزدی وجود ندارد. : استدلال در مرحله او ۲ در اوایل نوجولنی کاهش می پلبد. در حللی که در مرحله ۳تا اواسط نوجولنی افزلیش و بعد کاهش می ۲ »۶ در سال های نوجوانی افزایش ۶ 1 لین که در اولیل بزرگسالی پاسخ عادی فرد می شود : افراد معدودی از مرحله ‎٩‏ ‏فرلتر می روند. : اصول اخلاقی (پس عرفی) تلاش بسیار ژرفی است که به افراد معدودی محدود می شود که در فلسفه ,تحصیلات عالی دارند.

صفحه 8:
مورب لور ان بو بر 7ه درباره مراحل رشد قضاوت اخلاقی ‎ens ge‏ و که ای متمول در نیویورک به دنیا آمد, و دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در یک مدرسه خصوصی ویثه کودکان غالبا با هوش و روتمند ‎ee‏ ‏* کلبرگی بر لین باور بود که انسان در هنگام تولد هیچ مفهومی درباره اخلاق» قضاوت اخلاقی» درستی و صداقت ندارد. وی در یافت که محیط خآنواده نخستین منبع ارلیه دهنده ارزش ها و رشن اخلاق در فرد فى انا

صفحه 9:
*به گمان وی یک فرد عادی با میزان هوش و توانلیی تعامل معمول با سایر افراد جامعه می تواند الگوهای رفتار اخلاقی را بیاموزد. * کودکان شیوه های تفرک از جمله درک مفاهیم اخلاقی مانند عدللت.حق جویی و مساوات را در جریان تجربه های خود می آموزند. * وی فرایند کسب و یادگیری رشد قضاوت اخلاقی در کودکان را در مدت زمان طولانی تر از مدتی که بیاژه به آن معتقد بود تصور می کرد و آن را پدیده ای تدریجی می دانست. * نظریه او از تنوع و گستردگی بیشتری نسبت به نظریه پیایه برخوردار است. کلبرگ در بیان مراحل استدلال اخلاقی بیان می کند که قضاوت اخلاقی به موازات افزليش سنء طبق مراحل معینی رشد كند كلد

صفحه 10:
.تبن أنه مشخص نموده است: * مرحله ‎:١‏ جهت كيرى مبتنى بر مجازات» مرحله ۲: جهت گیری مبتنی بر پاداش * سطح دوم: اخلاق متعارف * مرحله ۳: جهت گیری مبتنی بر دختر و پسر خوب * مرحله ؟: جهت گیری مبتنی بر مراجع قدرت ال م الود ل عر * مرحله ۵. جهت گیری مبتنی بر میثاق های اجتماعی * مرحله ۰7 جهت گیری مبتنی بر اصول ‎DEM‏ * او برای هر سطح دو مرحله به عنوان زیر مجموعه در نظر می گیرد که در مجموع مراحل شش گانه رشد قضاوت اخلاقى ‎Ee ona)‏

صفحه 11:
* سطح اول: اخلاق پیش عرفی يا پیش داوری ؟ در لین سطح رفتار اخلاقی کودک براساس اجتناب از تنبيه و کسب پاداش قابل توجیه است. کودک نسبت به قضاوت های اخلاقی خوب و بد محیط واکنش نشان می دهد. هنوز اخلاق برای کودک امری درونی نیست و معیارهای اخلاقی برای او جنبه حقیقی و واقعی ندارند. چنان که پیش از اين بیان شد اين سطح خود دارای دو مرحله است. * مرحله اول: اخلاق بر پایه تنبیه و اطاعت: * در این مرحله کودک از قوانین اطاعت می کند و این در حالی است که اطاعت او صرفا به دلیل اجتناب از تنبیه است. * مفاهیمی همچون تعهد اخلاقی, منافع گروهی. منافع اجتماعی. حقوق د کودک تنها به نیازها و احساسات خود توجه دارد و دیگران فاقد معنا و مفهوم برای کودک هستند و اكر از انجام عمل غير اخلاقی اجتناب می کند. صرفا به دلیل ترس از تنبیه شدن است.

صفحه 12:
7 مرحله دوم: اخلاق ابزار گونه نسبی: * در این مرحله کودک صرفا به دلیل گرفتن پاداش خود را با قوانین هماهنگی و سازگار می کند. رولبط در لین مرحله بیشتر جنبه تجاری و در قللب یک معامله متقلبل است. اگر کودک نسبت به مقررات اخلاقی ویژه ای سر تسلیم فرود می آورد بیشتر به دلیل پاداش و منافعی است که بر اثر رعایت آن مقررات عاید او می شود. اصل حاکم در اين دوره اصل لذت خواهی است. * سطح دوم: اخلاق عرفی يا قراردادی: * در لین سطح کودکی تلاش می کند رفتار اخلاقی خود را در جهت سازگاری و هماهنگی با نظم اجتماعی جهت دهد. کودک در صدد است که خود رابا آنچه والدین به عنوان درست يا غلط تلقی می کنند. تطبیق دهد. در این سطح نیز نمی توان سخن از درونی شدن معیارهای اخلاقی به میان آورد.

صفحه 13:
* مرحله سوم: اخلاق دختر خوب. پسر خوب بودن * در این مرحله رفتاری خوب است که تایید دیگران را به دنبال داشته باشد. * براى تحقق چنین امری کودک تلاش می کند بیشترین سازگاری و هماهنگی را با معیارهای اخلاقی دوستان و اعضای خانواده داشته باشد. به تعبیری بیشترین سازگاری با گروه در اين مرحله وجود دارد. همنوایی کودک با دیگران نشان از تلاش او برای در امان ماندن از عدم تایید دیگران است. * او در این مرحله در آغاز پذیرش مقررات اجتماعی يا در آغاز قضاوت کردن در مورد خوبی و بدی رفتار براساس انگیزه و قصد است. کودک برای نخستین بار در لین مرحله است كه ميان ا ل ار ل تر و عي قاد كرفا اتناس الهاي إن سورد بررسى قرار نمى دهد.

صفحه 14:
* مرحله چهارم. اخلاق براساس قانون و نظم: * در لین مرحله. فرد خود را تلبع قانون و قواعد اجتماعی می دلند و چنین تبعیتی صرفابه دلیل اجتناب از توبیخ شدن از سوی مراجع قدرت و قانونگذار است. به عبارت دیگر, تبعیت کودک کورکورلنه است و معتقد است که افراد یک جامعه بلید از قوانین اجتماع تبعیت کنند و از هر گونه عیب جویی و انتقاد بپرهیزد. حفظ رعایت قانون برای هر فرد پیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. تبيعت فرد از قوانين جامعه نه بر پایه هماهنگی و انطباق آن قوانین با معیارهای فردی و وجدانی, بلکه بر دلیل حفظ نظم اجتماعی است.

صفحه 15:
* سطح سوم: اخلاق پسا عرفی يا فوق د قراردادی: * در این دوره معیارهای اخلاقی جنبه درونی برای فرد پیدا می کند و فرد به دلیل عوامل بیرونی به عمل اخلاقی دست نمی زند. * اخلاق بر مبنای اصولی جهلنی و فرلتر از قرادادهای اجتماعی تعریف می شود. لین سطح از اخلاق نیز خود به دو مرحله تقسیم می شود.

صفحه 16:
* مرحله پنجم: اخلاق براساس پیمان اجتماعی * فرد در این مرحله تلاش می کند اعمال خود را پر اساس اصولی انجام دهد که همه افراد جامعه آن اصول را برای بهزیستی جامعه ضروری می دانند. فرد از طریق احترام به همگنان خود عزت نفس و احترام به خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر تلاش می کند طبق معیارهایی عمل كند كه هم حقوق فردی و هم حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد. در لین مرحله اخلاق بر مبنای قرارداد اجتماعی بنیان نهاده شده و افراد جامعه هر زمان احساس کنند می توان به اصول و هنجارهایی بهتر از اصول و هنجارهای فعلی دست یافت به تغییر و اصلاح هنجارهای قبلی می پردازند. در لین مرحله نسبت به مراحل قبلی انعطاف پذیری بیشتری را در قوانین و باورهای دینی می توان دید.

صفحه 17:
* مرحله ششم: اخلاق بر اساس اصول جهان شمول: * در مرحله ششم «من» محوری ترین اصل برای فرد است و اعمال خودرا براساس اصولی که خود شخصا انتخاب کرده» انجام می دهد. وجدان فردی و اصول اخلاقی جهانشمول که کلی و مطلق هستند مبنای عمل اخلاقی فرد را تشکیل می دهند. در این مرحله فرد از یک سو درصدد است. خود را با معبارهای اجتماعی مطابقت دهد و از سوی دیگر در جهت تحقق آرمان های درونی خود گام بر می دارد. انگیزه اصلی در انجام عمل اخلاقی نه ترس و انتقاد دیگران بلکه به ندای وجدان است.

صفحه 18:
*مرحله ششم از نگاه کلبرگی کامل ترین مرحله رشد احلاقی است. اصول اخلاقی در اين 1 و نود از عدقت کاس که تک افراد جامعه به راه حلی برسند که مطلوب همه باشد. چنین راه حلی هنگامی * حاصل خواهند شد که هر کس خود رابی طرفلنه در جایگاه دیگری فرض کند. کلبرگ معتقد است اصولی مانند عدللت. عزت همه افراده برابری و .... اصولی هستند که فرد به طور ازادانه آنها را انتخاب می کند زیرا معتقد است چنین اصولی موجبات یک زندگی بهتر را برای همگان فراهم خواهد آورد.

صفحه 19:
پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان