صفحه 1:
صفحه 2:
اصول مدیریت آموزشی
فصل هتم « نظریه سیستم اجتماعی»
دراین فصل پس ازتریف وتوصیف سازمان به عنوان یک
سيستم اجتماعى يك مدل نظرى خاص مديريت آموزشى را
معرفى مى كنيم
۱۳ اس ما رل enone
یعنی سیستم اجتماعی صورت پذیرد.
صفحه 3:
۱ ex at TO) Ber)
meer ا ا ا ا د
.های علمی است
سیستم اجتماعی »متشکل از فعالیت های ساختمند *
۰
.روابط اجتماعی .با هم پیونددارند
سیستم اجتماعی .مفهوم یا سازه ای کلی است که به *
1
آ<تضجض_ضزس:ز_بلة*ة<ز.[::[_::[[ا-د__ا<-_. ى/! 6 8 818 خا ة
صفحه 4:
گیریم که »
ء با ترجدیه تساريف بيشين نتيجة هى
|
همه سازمان هاى رسمى ,سيستم
te 7
هاى اجتماعى محسوب مى شو
ولی همه سیستم های اجتماعی
تس
مار
صفحه 5:
Z Sra G98
لمت اعی as ۳۹۳
۹ mr | Ip, :
کرده اند z 2
ise ۱ ۴
۱ سيستم لجتماعیازلجزاءمویژگیها
۳
« فعالتای:
aa
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
سیستم اجتماعی :واحد اساسی تحلیل مدیریت
عمل مدیریت دردرون شبکه ای«
ازرو ابط متقابل ,یا به طور کلی روابط
.اجتماعلی اتفاق می افتد
سیستم اجتماعی عام ترین زمینه»
. رفتاراجتماعى است
صفحه 10:
اصول مدیریت آموزشی
فصل هفتم
« مدل سيستم اجتماعى»
- این مدل بر آن است که انسان موجودی روانی - اجتماعی است و
رفتار او تکت تاثیر دو وجه ویژگی های روانی هریت آچگواعی
قرار ۶
صفحه 11:
Sree ener
2 Tete eee or!
Bye D Peeve eee ere) Ter eae
TP VPP er ree 7
صفحه 12:
Sree ener
فرایند مدیریت از سه نقطه نظر قابل ملاحظه است:
|( از لحاظ ساختاری
© از لحاظ كاركردى
ا 2
" ۳ حصح"ح"ح"ح"حح"ح"حح"ححححححةححح"حح ححححآححححة اس سس ۳
صفحه 13:
وجه ساختار
مديريت به صورت سلسله مراتبى از "
روابط رییس ومرئوس »دریک سیستم
. اجتماعبی است
به عباززتى فرايند مديريت ايك تتندو .
رفتاراجتماعی درساختار سلسله مراتبی
. سازمان است
>
صفحه 14:
وجه کارکرد
سلسه مر اتب روابط ءجایگاه تخصیص 9
وتركيب مناصب وتسهيلات به منظور
. تحقق بخشيدن اهداف سيستم است
كه دراين فرايند همكارى رييس *
بوسر ترس انرق كرورى امت
صفحه 15:
وجه عملکرد
فرایند مدیریت درشرایطی که کنش وواکنش "
هاى متقابل ميان آفر اد ايجاب كنند صورت
حي د
واين روابط بین رييس ومرئوس الزاما براساس "
الزامات سازمانی نخواهد بود ورفتارها در
.عمل با موازين ومقررات تفاوت دارد
صفحه 16:
اصول مدیریت آموزشی
« وجوه تحلیلی سیستم اجتماعی »
6 لل eS Yee cS) cS
Ee ee
وجه روانی سیستم بعد شخصی یا فردی نامیده می شود. -
صفحه 17:
Sree ener
« وجوه تحليلى سيستم اجتماعى »
oer)
رفتار مشهود a سازمان یاسیستم
فیک ۰ ول /
بعد شخصی
ار ۱۳
صفحه 18:
بعدهنجارى يا سازمانى
بعد هنجاری شامل جوانب قانونی وساختاری سیستم است
بعد هنجاری از عناصر زیر تشکیل شده است:
( انتظارات re 5-5-7
ا ۷
صفحه 19:
Sree ener
SB Pees eee ore ems Rewer ti)
©هنقش ها بر حسب انتظارات » هنجارها ء حقوق و وظايف
تعيين مى شوند.
صفحه 20:
Sree ener
نقش ها به وسیله سازیمان تعیین می شوند.
ene ۳-0
6 نقش های سازمانی مکمل یکدیگرند.
صفحه 21:
Sree ener
رسک
c\tes PB ESS Cee eva م
سیستم اجتماعی اشاره می کند.
( نیازها. پیش آمادگی ها (GS eons)
صفحه 22:
Sree ener
شخصيت مفهومى روانشناختى است.
نيازها: بيش آمادكى ها وازه اى مركب است كه مفهوم آن
صفحه 23:
صفحه 24:
Sree ener
با توجه به ظات بيان ث 2
شت د د برف
B=f(R.P)
صفحه 25:
Sree ener
رفتار سازمانی مشهود (8) همیشه تابعی است (6)
nse ار شخصيت (58)
[= a OL We oe كه رابطه
زا را
صفحه 26:
اصول مدیریت آموزشی
نسبت هاى متغير نقش و شخصيت در رفتار
8
Ao
3 لك
صفحه 27:
» دو 3
0 ere Trp ECTS Cte ise roe y)
1 eve rn tens rs
ever ا it SES Be
CORPS ES CI) Se Sem By
رفتار او همساز است..
صفحه 28:
دو نیرویی که به .. ... . . . کمک 9
سی شنند شخصی گردن نقش وسازمانی کردن
شسخصیت ناسیده سیشرند
* شخصی کردن برروی انتظار ات نقش سازمانی
“SSA SS ath ly as سل
ey eee Tee Ue Tew TEED.
.كند
صفحه 29:
Sree ener
تعازضات ,فردی و سازمانی
tS ل We Tee
POT asap ye Cre ir Wire Tr eS ire.
دارد.توافق نداشته باشد.بروز می کند.
صفحه 30:
Sree ener
اا ee CW ا باشد در
TOE ۱
صفحه 31:
Sree ener
Se ee Tals een enka
انگیزه های متضاد فردی ایجاد می شود و به شخصیت فرد
صفحه 32:
اصول مدیریت آموزشی
ملاک های رفتار سازمانی
مهم ترین ملاک های سنجش رفتار. در- سازمان عبارتند از
© © ©
صفحه 33:
اصول مدیریت آموزشی
اثربخشی: هنگامی تحقق می یابد که سازیمان به نتایج مطلوب
خود نائل شود.
كارايى: نسبت میان بریوندادها و دریوندادها
در صورت منطقی بودن کارایی نام دارید.
صفحه 34:
Sree ener
ES) ا
صفحه 35:
Sree ener
aoe By
- ملاك اثربخش رفتارى است كه مورد ارزشيابى قرار مى كيرد
« كارايى »
۱ ا ا Bye
صفحه 36:
Sree ener
«رضایت »
-به رابطهأميان انتظارات سازمانى و نيازهاى فردى اشاره دارد
۱۳ B eye ee SI were
Rees terete p)
صفحه 37:
Maia 9)
یعنی آمادگی برای ادامه فعالیت و آغازوتداوم فعالیت *
ایحا اسان بویا توف BS A
صفحه 38:
روك كك قا Gh Sa) يذيرى-همانندسازى 7
تا ار ار
.كه لنتظار ا تسازمانبا نيازهاوشخصىو تولفقدارد
همائند سسازىإشاره داردبه تولفقميانلهدلفسازمان:*” "
بارزشها ءهفها ونيازهاوشخصىئفرد
0-8 تيرد برو حر سكو له مط ر عاقيا "
صفحه 39:
Sree ener
ee م
S oP o> UN von LE ا ape
BOD PSP TU Tg ee Or ota ar
رهبرى_بل -. بعد شخصى بيوستككى دارد. -
صفحه 40:
Sree ener
در چهارچوب تئوری سیستم.اجتماعی سه سبک مدیریت یا
رهیری قابل تشخیص است:
كاه 0
سبى موقعيت مدار -2©
صفحه 41:
Sree ener
| سبک هنجارمدار: این سبک با تاکید بر بعد هنجاری به
Sens Rae ee eS eke) دا
موظف به اجرای مقررات هستند.
صفحه 42:
Sree ener
©2- سبكىافرد مدار: اين سبى بر بعد شخصى تاكيد داشته و
انگیزه ها ونیازهای فردی کارکنان سازمان را مورد تاکید قرار
att a
صفحه 43:
Sree ener
0 سبک موقعیت مدار: سبک متغیری است که با توجه به
شرایط و موقعیت ها به تناوب به هر یک از بعدهای هنجاری و
۳
صفحه 44:
eB Oe ا
صفحه 45:
Sree ener
۳
این اصطلاح در .علم سازمان معمولا در دو معنی استعمال می
شود
00
صفحه 46:
eS k= er rere
OSS er ا eee io)
سازمانی دلالت دارند.
- اين تعريف به معناى « روابط انسانى » تزديك-است:
صفحه 47:
Sree ener
eee وسيع اجتماعی دارد.در مقابل 0-7 0 ۳ SPS)
رفتار سازمانى دقيق تر است.هردو به موضوع واحدى اشاره مى
کنند.
صفحه 48:
Sree ener
ANOS Te roe ee ae
روابط انسانی به کاریبرد نظریه ها و یافته های علمی می پردازد
صفحه 49:
اصول مدیریت آموزشی
Pete Pe Pees Is RISO c Is re PES
علمی بهره می جویند.
-تفاوت ايندو مثل تفاوت باتولوزيست و طبيب است.
۳۳ 0 ee :
صفحه 50:
اصول مدیریت آموزشی
رفتار سازمانى را در سه سظح مى توان ملاحظه كرد:
01- تحليل رفتار فردى در سازمان
©- تحليل رفتار كروهى در سازمان
©- تحليل رفتار بيجيده در سازمان
_س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>. 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳
صفحه 51:
Sree ener
اهم ویژگیهای روانشناختی بای فهم رفتار فردی:
0ادراک: مرحله آغازین رفتار است.
أب علریق فرد به تجریه های خود معتا مس حم
صفحه 52:
Sree ener
۱۳ OID) RCTs EBT CEE <)
ا ل Use mB) S)
- یادگیری در هر رفتار انسانی نقش دارد.
صفحه 53:
Sree ener
نگرش: یک وضع روانی است حاکی از اینکه فرد نسبت به
epee ۱
صفحه 54:
اصول مدیریت آموزشی
»> انگیزش: وضعیت روانی که رفتار. را در جهت هدف یا
1
صفحه 55:
Sree ener
« رابطه بین نیاز » سائق و هدف »
صفحه 56:
اصول مدیریت آموزشی
أ 1 1 23201311
اا ل ا 200
ee ere | 0
صفحه 57:
Sree ener
See Mees Ears ey م
تسكين دهد.
صفحه 58:
Sree ener
iste Sys Bin fy Sin i 3! lal ola Rl alls -
اسثت.
- انكيزه هاى همانند از طريق رفتارهاى متفاوتى تظاهر”مى كنند.
صفحه 59:
Sree ener
- انگیزه های متفاوت از طریق رفتارهای همانند بروز می کنند.
- انگیزه ها ممکن است در اشکال دگرگون شده ظاهز شوند.
صفحه 60:
Sree ener
PES SP ISS Se ew ا
باشد.
صفحه 61:
2 U4)
* رفتارگروهی یا رفتارسازمانی مقوله خاصی
7 wilte DSS)
بيوندد he AY.
ا ES ey)
ردیر بش بش اس
* واحد اساسی درسازمان وسیستم اجتماعی نقشی
است که به انسان واگذار می شود
ححح"حح" سس سح سس سس ح"ححآححاححآحح"حاححآحاحآح"ح"حاح"ح ""
صفحه 62:
رفتارگروهی
ل Tew esos! SES 00
كروهى رفتارسازمانى را تشكيل مى دهند.
nN
OS eee.)
صفحه 63:
مقاصد گروه ج-جوگروه <س-گروه غیررسمی
al g
وه غير رسمى جه سیستماجتماعم
(سازمان)
(سازمان
شكل ٠ ١ : رابطه بعد گروهی رفتار سازمانی با
صفحه 64:
تاثير بعد فرهنكى بررفتارسازمانی
ارزشها ون ولو توم فح رسك
vig | | ! a
انتظارات A abel tae Ge
ale coe
Nise
زشها ج-رسوم قومی Kas,
|
J)
سازمانی
شکل ۷-۱۳ :تأثر مد فرهنگی پر رفتار
صفحه 65: