کسب و کار مدیریت و رهبری

نظریه های انگیزشی

nazariye_haye_angizeshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریه های انگیزشی”

نظریه های انگیزشی

اسلاید 1: 1نظریه های انگیزشی عباس افرازهدانشكده مهندسي صنايعدانشگاه صنعتي امير كبير1387

اسلاید 2: 2انگیزشقدم اول شناخت انسانهر كجا كه موضوع تحقيق به انسان مرتبط باشد، لازم است تا قبل از هر چيز جهت به‌كارگيري عملي، تعريفي شفاف و مشخص از انسان ارائه نمود.به ديگر سخن آنكه هر كس كه مايل است تا با ديگر انسانها كاري را انجام دهد و اميد دارد كه بتواند توانايي‌هاي اورا به‌كار گرفته و توسعه دهد لازم است در قدم اول ويژگي‌ها و طبيعت انسان را بشناسد.

اسلاید 3: 3انگیزشبرگزيده از طرف خداوندانسان موجودي است:آزاد و با اختيارداراي فطرتي خدا آشنانيمه ملكوتي و نيمه ماديخليفه و جانشين او در زمينامانتدار خدادر ناحيه جسم محدودملهم به خير و شرمسلط بر طبيعت زمين و آسمانهامسئول خويشتن و جهانوجودش از ضعف آغاز به سوي قوت و كمال سير ميكند.خودش بايد‘خويش’ را انتخاب نمايداز نظر ملكات روحي بالقوه است نه بالفعلحقيقت جوچند بعديآن چيزي است كه خودش خودش را بسازدتفاوت خصلتي و اخلاقي افراد انسان بي نهايت استعاشق خير اخلاقيعاشق جمال و زيبايياز دو سو بي انتها(انحطاط-تكامل)نوع نيست، انواع استاز يكنواختي ملول مي‌شودداراي استعدادكمال مطلوب داشتنجهان آگاهخود آگاهطالب تجديد و تنوع و نوخواهيداراي قوه فكريهداراي قوه دفع ضررداراي قوه جلب منافعتوسط ادراك از محدود به نامحدود ميرسدداراي قوه عدالتمخترع ابزار و وسايلقادر به تغيير شكل توليدسازنده زمانفرزند رشيد خلقتقادر به تغيير سيستم زندگي خودلايتناهيمطلق طلبحيوان ناطققادر به تغيير محيط زمين-زمانآرمانخواهآينده نگرغير معينسيري ناپذيرارزش جوعصيانگردو چهرهخواستار عدالتخواستار نظماجتماعيصاحب وجدانتخيل آفريندروازه معنويتعقيده پرستمضطرب

اسلاید 4: 4انگیزشسير انسان شناسي در علم سازمان در يك قرن اخير در تعريف‌هاي مرتبط با انسان در علم سازمان تغييرات اساسي به وقوع پيوسته است. در اين تغيير به صورت تدريجي خواص و توانايي‌هاي مختلفي از انسان كشف گرديده است.نگرش اول كه به صورت سطحي و ساده به انسان مي‌نگريست، تبديل به يك تصوير پيچيده شده و او را به عنوان يك منبع با ارزش و غير قابل جايگزين در سازمان معرفی نموده‌اند.

اسلاید 5: 5انگیزش تصوير انسان/پاسخ سؤالذات انسان مثبت و خوب است.در درون او دو نيروي دروني متضاد وجود دارد كه مي‌تواند او را به دو جهت مخالف يكديگر هدايت نمايد.او اين قدرت را دارد و مي تواند كه با عقل، آگاهي، خواست و اراده در چار چوب ارزشهاي مورد نظر خود و با توجه به امكاناتش جهت حرکت خود را مشخص نمايد.هدف زندگي انسان تحقق خويش و رشد با ايجاد تعادل است.هر چه انسان به سمت رشد پيش مي‌رود به همان نسبت بهره‌ورتر مي شود. انسان، وسيله، محور، روح و هدف بهره‌وري در سازمانهاست.

اسلاید 6: 6انگیزشنظريه‌هاي انگيزشانگیزش : علت رفتار استتحقيقات كتابخانه‌اي نشان مي‌دهند كه هيچ نظريه انگيزشي وجود ندارد كه تمامي ابعاد مرتبط با انگيزش را در برگیرد. از اين رو لازم است تا اين نظريه‌ها توأماً در نظر گرفته شده، يكپارچه شوند و مورد استفاده قرار گيرند. براي يكپارچه سازي و استفاده از اين نظريه‌ها در برنامه‌هاي انگيزشي لازم است تا فاكتورهاي مهم مرتبط با هر يك شناخته شوند و تلفیق گردند.

اسلاید 7: 7انگیزشنظريه هاي عمومي این نظریه ها كه عمدتاً پايه هاي نظريه هاي ديگررا تشكيل مي دهند، شامل سه نكته اساسي هستند.منابعي دروني كه انسان را تحريك مي نمايند.فرويد: من – فرا من يونگ: تز - آنتي تزمسلمان: غريزه - فطرتدو نيروی عمده در درون انسان فعال هستند.اين دو نيرو باعث بروز و به فعليت در آوردن خواص انسان و رفتار او مي شوند.اين امر موجب مي شود تا انسان با توجه به سيستم ارزشي خود تصميم‌گيري نموده و رفتاري را از خود بروز دهد.

اسلاید 8: 8انگیزشنظريه هاي محتوايياین نظريه ها مي كوشند تا عوامل، نیازها و محرکهایی را كه افراد را به كار بر مي‌انگيزند، دقيقاً مشخص سازند و غالباً نحوه ارضاي آنها در سازمان را بيان می‌کنند. در نظريه‌هاي محتوايي نيازهاي انسان در دو گروه تقسيم‌بندي شده‌اند:نيازهاي مادي ـ سطحي - اولیه مانند: عدم بلوغ از نظر ارجريس، نظريه xمك گريگور، نظريه ارگ الدفر و نيازهاي سطحي مازلو نيازهاي عالي ـ رشد- ثانویه مانند: بلوغ از نظر ارجريس، نظريهY مك گريگور، رشد الدفر و نیاز به خودشکوفایی مازلو انسانها در دو سطح زندگي مي كنند: راحت گرا (در نيازهاي اوليه) و يا تكامل‌گرا (نيازهاي عالي)

اسلاید 9: 9انگیزشفیزیولوژیکامنیتاجتماعیاحترامخود شکوفاییسلسله مراتب نیازهای مازلوخود شكوفايينياز ايمنينيازفيزيولوژيكينياز احترامنياز تعلق

اسلاید 10: 10انگیزشنظریه X نظریه Y

اسلاید 11: 11انگیزشتئوري بلوغ و عدم بلوغ

اسلاید 12: 12انگیزشافعال دوگانه انساني

اسلاید 13: 13انگیزش جمع بندی نظريه هاي محتوايينتايج تحقيقات مختلف نشان مي دهند انسانهايي كه در سطح دوم از نياز قرار دارند به صورت آشكار بهره‌ورتر هستند.تحقیقات نشان می دهد که همكاران دارای نيازهاي دروني در سازمان به عنوان فاكتورهاي كليدي موفقيت عمل مي‌نمايند. در دنياي واقعي انسانهاي بسيار كمي در سطح بالايي از بلوغ و يا عدم بلوغ قرار دارند. از اين رو در دنياي كار به عنوان اولين گام در اين خصوص لازم است تا از طرق مناسب نيازهاي کارکنان مشخص گرديده و متناسب با آن سيستم جبران خدمت (دروني ـ بيروني) و برنامه هاي آموزش و پرورش مناسب طراحي و به اجرا گذاشته شوند.

اسلاید 14: 14انگیزشنظریه های فرآیندیدر نظریه هاي فرآيندي بيشتر بر جريان و فرآيند انگيزش افراد تاكيد شده است. به عبارت ديگر در این نظریه ها قبل از آنكه به يك يا چند عامل خاص كه موجب انگيزش مي گردد تكيه شود، به چگونگي و نحوه انگيزش افراد از نظر ادراكي پرداخته شده است.به تعبير ديگر نظریه هاي محتوايي بر نيازها و انگيزشهايي تاكيد دارند كه علت رفتار هستند. در صورتي كه نظریه هاي فرآيندي انگيزش به اين سؤال پاسخ مي دهند كه رفتار چگونه قوت مي گيرد، هدايت مي‌شود، ابقا و يا متوقف مي گردد.

اسلاید 15: 15انگیزشنظریه های فرایندینظريه انتظار: شناخت تفاوت افراد، ایجاد رابطه بين عملكرد و پاداش و جاذبه هايي كه پاداش و شغل براي فرد دارد نظريه برابري: معيار سنجش افراد نسبت به برخورد عادلانه سازمان و مدير با او و ديگران برخورد عادلانه نقش مهمي در آرامش و ايجاد انگيزش ايفا مي نمايد.تئوري تعيين هدف: تکیه بر اهداف قابل وصول اما نه چندان سهل، همسویي اهداف مدير، فرد و سازمان به عنوان عامل مهم در اثربخشينظريه تقويت: تاكيد بر تقويت، مثبت و منفي كه باعث تداوم اعمال صحيح و جلوگيري از اعمال اشتباه شود، تكيه شده.مدل اقتضايي انگيزش: خصوصيات شغل، شاغل و سازمان - هشت حالت براي انگيزش افراد

اسلاید 16: 16انگیزشنظريه‌هاي فرآيندي توسعه نظريه هزينه ـ سود تلاش و عملكرد انسانها متناسب با سيستم جبران خدمت است.انسانها معمولاً هزينه‌هاي تلاش خود را با توجه به آنچه از طريق اجتماع و سازمان و نيز پاداشهاي دروني و بيروني كه بدست مي‌آورند، مقايسه می کنند. (مطابق رابطه زير) < B تلاش A <> 0 (هزينه تلاش) – (پاداش دروني و بيروني) در اينجا لازم است با ايجاد ارزشهای بيشتر، تلاش کارکنان با آگاهي ارتقا يابد. هر چه منحني پاداش بالاتر رود، متناسب با آن تلاش و ميزان هزينه‌هايي كه انسان مي‌نمايد بيشتر و قابل قبول‌تر مي‌گردد.زياد د مقدار عملكرد ج كم هزينه عملكرد در رابطه با پاداش براي كارمند هزينه ها بالا پايين ارزش هزينه و پاداش از نظر كارمندپاداشالفب

اسلاید 17: 17انگیزشدلايل رفتار انسان(عشق، سود، ترس) تابع = انگيزه هاي رفتاريانسانها باتوجه به نفع‌بيشتر و ضرركمتر عمل‌مي‌نمايند. (نظريه مصلحت)سود: برنده شدن، موفقيت، اميد به پيروزي، موفقيت در رابطه با بدست آوردن چيزي (مادي – غير مادي)ترس: نگراني از آن‌كه چيزي را از دست بدهد يا به دست نياورد. (ترس از تنبيه و مجازات، عدم موفقيت، فرار از عدم موفقيت)عشق: يك آرزو و آرمان ا ست. چيزي را دادن و نه بدست آوردن. رفتاري است كه بر پايه آگاهي و عقل انجام شود.انگيزه هاي بر پايه عشق آگاهانه بالاترين تأثير را در عملكرد دارد.

اسلاید 18: 18انگیزشكاربرد نظريه هاي انگيزشيبراي دانستن علت اينكه چرا انسان كاري را انجام نمي دهد؟در نظريه هاي عمومي علت رفتار، عوامل منابع محرك دروني انسان و سيستم ارزشي و نيز هدف انسان مطرح مي شود.نظريه های محتوایي علت آنكه انسانها بر مبناي چه عواملي، رفتاري را انجام می دهند يا نمي دهند بر مبنای نیازها،را مشخص می کنند.در نظريه های فرآيندي عدالت، پاداش و ميزان تلاش، با توجه به ترس از عدم موفقيت، شوق به موفقيت و عشق – و فرد كمتر به نفع بيشتر عمل مي نمايند.

اسلاید 19: 19انگیزش محركها محركها (برانگيزنده‌ها): عواملي تأثيرگذار بر رفتار هستند كه خارج از انسان قرار گرفته‌اند. محركها بر افراد مختلف تأثيرات مختلفي دارند. از اين رو تأثير آنها توسط فرد مشخص مي‌گردد. موضوعات اصلي كه با سيستم محركها رابطه تنگاتنگي دارند عبارتند از: فرهنگ، رهبري، سيستم آموزشي، ارزشيابي، جبران خدمت و نيز سيستم كاري (ابزار ـ زيرساختها ـ ساختار و ...) اين عوامل به صورت توأماً بر فاكتورهاي خواستن، توانستن و امكان داشتن تأثير مي‌گذارند. و از اين طريق بروز شايستگي‌هاي رفتاري ميسر مي‌گردد.

اسلاید 20: 20انگیزشبهره وري منابع انساني كلاسيكاين نوع از اندازه گيري ها معمولاً از طريق فرمولهايي كه حاصل تقسيم خروجي(ستانده) به ورودي (داده هايي مرتبط با منابع انساني هستند) بدست مي آيند. مشکل اساسي در اين نوع محاسبات، آن است كه فاكتورهاي مرتبط با منابع انساني را كه باعث ايجاد اين ميزان از بهره وري شده اند، نمي‌توان از نتايج بدست آمده از اين روشها مشخص نمود. براي رفع اين نقيصه لازم است تا از طرق ديگر عوامل و فاكتورهاي مؤثر در ايجاد وضعيتي كه منجر به اين حالت شده است را شناسایي نمود.

اسلاید 21: 21انگیزشفاكتورهاي اصلي بهره وری منابع انسان خواستن: انرژي مي‌دهد انگيزه و خواست تصميم براي انجام يا ترك‌کار خواستن تابعي است از سيستم: ارزشی افراد (نرمها)، ارزيابي و پاداش‌دهي توانستن: نشان مي‌دهد كه اين انرژي چگونه به صورت صحيح به‌كار گرفته شود توانايي انجام كارتوانستن: وابسته است به: آموزش، تحصيلات، تخصص، تجربه و توانايي جسمي و روحيامكان داشتن: بستري را فراهم مي‌نمايد تا انرژي فوق به‌كار گرفته و تبديل به رفتار شود امكاناتامكان داشتن به سازمان و فاكتورهاي محيطي وابسته است.نقش خواستن از دو فاکتور دیگر بیشتر است در حالی که هر سه با یکدیگر تعامل دارند.چنانچه يكي از نظرهاي فوق مورد توجه قرار نگيرد، شايستگي‌ها يا به صورت محدود بروز نموده يا سريعاً نزول مي نمايد.

اسلاید 22: 22انگیزشمدل اندازه‌گيري بهره‌وري منابع انساني خاصمدل بهره وري منابع انساني که انتخاب شده است بر سه عامل اصلي خواستن، توانستن و امكان داشتن بنا نهاده شده است. اين ارتباط در قالب فرمول زیر نمايش داده شده است:Phr = f (W , C , M) Phr بهره وري منابع انساني :M امكان داشتن :C توانستن :W خواستن :…..…..…..توانستنC iخواستنW jامكان داشتن M vW1ورودي هاي فرعي فرايند توانستنفرايند امكان داشتن فرايند اصلي بهره وري منابع انسانيبازخوردC1C nWmM1MpPhr بهره وري منابع انساني خروجي هاي فرعيورودي هاي اصليخروجي اصليشرايط محيطيC1….…Cn : فاكتورهاي موثر بر توانستن , Phr بهره وري منابع انساني : W1……Wm : فاكتورهاي موثر بر خواستن , M1……Mn : فاكتورهاي موثر بر امكان داشتن Ci : توانستن درحالت iامWj: خواستن درحالت jامMv: امكان داشتن درحالت vامفرايند خواستن سيستم بهره وري منابع انساني خاص Ppijv= Wj*(Ci+Mv)C: CANW: WILLM: MAYC=∑CiW=∑Wj M=∑Mv i=1,…,nj=1,…,pv=1,…,k

اسلاید 23: 23انگیزشجمع‌ بندي مدلچنانچه انسان دانش خود را به صورت فعال: بخواهد، بتواند و امكان داشته باشد كه به‌كارگيرد، آنگاه مي‌توان ادعا نمود كه شايستگي‌هاي رفتاري بالقوه او در عمل به‌كارگرفته شده يا به عبارت ديگر به فعلیت در آمده است. و بدین ترتیب انسان بهره ور در سازمان به صورت بالفعل ظهور می یابد.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید