صفحه 1:
نظریه های انگیزشی 4 عباس افرازه دانشكده مهندسى صنايع دانشكاه صنعتى امير كبير ۱۳۸۷

صفحه 2:
سا ات ۳ ‎eS‏ قدم اول شناخت انسان 9 هر کجا که موضوع تحقیق به انسان مرتبط باشد. لازم است تا قبل از هر چیز جهت به‌کارگیری عملی. تعربفی شفاف و مشخص از انسان ارائه نمود. 9به دیگر سخن آنکه هر کس که ملیل است ابا دیگر انسانها کاری را انجام دهد و امید دارد که بتواند توانایی‌های اورا به کار گرفته و توسعه دهد لازم است در قدم اول ویژگی‌ها و طبیعت انسان را بشناسد. انگیزشض <<

صفحه 3:
eee انسان موجودی است: ‎zee‏ ‏بركزيده ازطرف خليفه و جانفین او ‎Ce eS‏ آزاد و با ‎Cal‏ ‎at a cals Sa‏ اماتتدار خدا ن مسلط بر طبیعت در ناحیه: و ‎CEP > CE CAD Cea‏ = شین ‎Ce a ati >‏ اش( سا سب وجدان >( مقطرب عقیده پرست >( دروازه مضویت >»-(< تفیل آفریت _ 4 ۳ - 0 4 انگیز ل[ لقأل أل أ

صفحه 4:
سیر انسان شناسی در علم سازمان دریک قرن اخیر در تعریف‌های مرتبطبا انسان در علم سازمان تغییرات اساسی به وقوع پیوسته است. 9 در لین تغییربه صورت تدربجی خواص و توانایی‌های مختلفی از انسان کشف گردیده است. 9 نگرش اول که‌به صورت سطحی و ساده‌به انسان می‌نگربست. تبدیل به یک تصویر پیچیده شده و او راجه عنوان یک منبع با ارزش و غیر قابل جایگزین در سازمان معرفی نموده‌اند. @ + 59 7”

صفحه 5:
تصوير انسان /ياسخ سؤال © ذات انسان مثبت و خوب است. © در درون او دو نيروى درونى متضاد وجود دارد که می‌تولند او رابه دو جهت مخالف یکدیگر هدایت نماید. 9 او لین قدرت را دارد و می تولند که با عقل. آگاهی. خواست و اراده در چار چوب ارزشهای مورد نظر خود و با توجه به امکاناتش جهت حرکت خود را مشخص نماید. © هدف زندگی انسان تحقق خویش و رشد با ایجاد تعادل است. 9 هر چه انسان به سمت رشد پیش می‌رود به همان نسبت بهره‌ورتر می شود. 9 انسان. وسیله. محور. روح و هدف بهره‌وری در سازمانهاست. انگیزش 17 77

صفحه 6:
نظریه‌های انگیزش 9 انگیزش : علت رفتار است 9 تحقیقات کتابخانه‌ای نشان می‌دهند که هیچ نظریه انگیزشی وجود ندارد که تمامی ابعاد مرتبط با انگیزش را در برگیرد. از این رو لازم استتا لین نظریه‌ها توأماً در نظر گرفته شده. یکپارچه شوند و مورد استفاده قرار گیرند. © برای یکپارچه سازی و استفاده از این نظریه‌ها در برنامه‌های انگیزشی لازم است تا فاکتورهای مهم مرتبط‌با هر یک شناخته شهند و تلفیق گردند. 4

صفحه 7:
9 لین نظریه ها که عمدتاً پلیه های نظریه های دیگررا تشکیل می دهند. شامل سه نکته اساسی هستند. منابعی درونی که انسان را تحریک می نمایند. ‎٩‏ فروید: من - فرامن ‎٩‏ یونگ: تز - آنتی تز ‏مسلمان: غریزه - فطرت 9 دو نیروی عمده در درون انسان فعال هستند. © اين دو نيرو باعث بروز و به فعلیت در آوردن خواص انسان و رفتار او می شوند. 9 این امر موجب می شود تا انسان با توجه به سیستم ارزشی خود تصمیم گیری نموده و رفتاری را از خود بروز دهد. 4 ‎

صفحه 8:
نظریه های محتوایی این نظربه ها می کوشند تا عوامل. نیازها و محرکهایی را که افراد را به کار بر می‌انگیزند. دقیقاً مشخص سازند و غالباً نحوه ارضای آنها در سازمان را بیان می‌کنند. 9 در نظریه‌های محتوایی نیازهای انسان در دو گروه تقسیم‌بندی شده‌اند: 9 نیازهای مادی - سطحی - اولیه مانند: عدم بلوغ از نظر ارجریس, نظرییه مک گریگور. نظریه ارگ الدفر و نیازهای سطحی مازلو © نیازهای عللی - رشد- ثانوبه مانند: بلوغ از نظر ارجریس, نظریه ۷ مک گریگور» رشد الدفر و نیاز به خودشکوفایی مازلو 9 انسانها در دو سطح زندگی می کنند: راحت گرا (در نیازهای اولیه) و یا تکامل گرا (نیازهای عالی)

صفحه 9:
5117

صفحه 10:
@ تئوری ۷ کار 61-1 شوایط مطلوب باشد کار مثل بازی طبيعى است. السان: ؟-براى نيل به هدفهاى سازمانى كنترل بوسيله خويشتن غالبا ضرورى است. زشد و خلاقیت: ۲ قابلیت برای خلاقیت در حل مشکلات سازمانی بطور نا محدود بین همه مردم توزیع شده أستد انگیزش: ۴- انگیزش در سطوح اجتماعی احترام و خودیابی و نیز سطوح فیزیولوژیکی و تامین اند می کردد. کنترل: لالأمردم اكر بطور مقتضى انكيزش داشته 9000 نوانند در کار خدو خلاق و خود نظریه ا نظريه لا تئوری 26 کار: ‎-١‏ براى آغلب مردم کار ذاتا مطلوب است انسان: ۲- اغلب مردم جاه طلب نیستند و تعایل اندکی برای پذیرش مسئولیت اند و ترجیح می دهند هدایت شوند. رشد و خلاقیت: ۳- آغلب مردم قابلیت اندکی برای خلاقیت درحل مشکلات سازمانی داند. انگیزش: ۴- انگیزش فقط در سطوح فیزیولوژیکی و تمین ایجاد می‌شود. کنترل: اغلب مردمباید تحت کنترل و غالا جبارقرار گیرند تا مداک تما را تعدو بانه ۳ FEE 3 دیدگاه 16 به انسان غیر قابل اعتماد رشد نيافته مادی

صفحه 11:
2 تلوری بلوغ و عدم بلوغ بلوغ عدم بلوغ فعالیت انفعال عدم وابستگی وابستگی رفتار در ابعاد مختلف رفتار در ابعاد محدود علایق قوی و عمیق علاقمندبهای سطحی و چشم انداز زمانی وسیع محدود (همراه با دوراندیشی) چشم انداز زمانی محدود موقعیت مساوی ‎FHL‏ موقعیت زیر دستی ع آگاهی از خود و کنترل آن |عدم آگاهی بخود ۳ انگیزش 7

صفحه 12:
افعال دو گانه انسانی نوع فعالیت | در حوزه | مختصات | حاصل | برانگیزاننده | منتج شده از التذاذى | ‎melee‏ | حیوان و لذت ميل غرائز و ‎cee‏ انسان رنج در هنگام عمل تدبیری | عقل و فکر | انسان | رضایت بعد | اراده از عمل انگیزش

صفحه 13:
12 ‎TO?‏ جمع بندی نظریه های محتوایی 9 نتلیج تحقیقات مختلف نشان می دهند انسانهایی که در سطح دوم از نیاز قرار دارند به صورت آشکار بهره‌ور تر هستند. ه‌ قات نشان می دهد که همکاران دارای نیازهای درونی در سازمان به عنوان فاکتورهای کلیدی موفقیت عمل می‌نمایند. 9 در دنیای واقعی انسانهای بسیار کمی در سطح بالایی از بلوغ و یا عدم بلوغ قرار دارند. از لین رو در دنیای کاربه عنوان اولین گام در لین خصوص لازم است تا از طرق مناسب نیازهای کارکنان مشخص گردیده و متناسب‌با آن سیستم چبران خدمت (درونی - بیرونی) و برنامه های آموزش و پرورش مناسب طراحی و به اجرا گذاشته شهند. 4

صفحه 14:
نظریه های فر آیندی 9 در نظربه های فرآیندی بیشتر بر جریان و فرآیند انگیزش افراد تاکید شده است.به عبارت دیگر در لین نظریه ها قبل از آنکه‌به یک یا چند عامل خاص که موجب انگیزش ی گردد تکیه شود.به چگونگی و نحوه انگیزش افراد از نظر ادراکی پرداخته شده است. 9 به تعبیر دیگر نظریه های محتولیی بر نیازها و انگیزشهلیی تاکید دارند که علت رفتار هستند. در صورتی که نظریه های فرآیندی انگیزش به لین سوّال پاسخ می دهند که رفتار چگونه قوت می گیرد. هدایت می‌شود. ابقا و يا متوقف می گردد. ; 2۳2 4 7” | ۴ ۱ بل انگیزش

صفحه 15:
9 نظریه انتظار: شناخت تفاوت افراد. ایجاد رابطه بین عملکرد و پاداش و جاذبه هایی که پاداش و شغل برای فرد دارد 9 نظریه برابری: معیار سنجش افراد نسبت‌به برخورد عادلانه سازمان و مدیر با او و دیگران 9 برخورد عادلانه نقش مهمی در آرامش و ایجاد انگیزش ایفا می نماید. 9 تئوری تعیین هدف: تکیه بر اهداف قلبل وصول اما نه چندان سهل. همسویی اهداف مدير فرد و سازمان به عنوان عامل مهم در اثربخشی 9 نظربه تقوبت: تاکید بر تقییت. مثبت و منفی که باعث تداوم اعمال صحیح و جلوگیری از اعمال اشتباه شود. 9 مدل اقتضلیی انگیزش: خصوصیات شغل. شاغل و سازمان - هشت حللت برای انگیزش افرا a 4 4 4 4 5

صفحه 16:
© تلاش و عملکرد انسانها متناسب با سیستم جبران خدمت است. © انسانها معمولاً هزينههاى تلاش خود رابا توجه‌به آنچه از طریق اجتماع و سازمان و نیز پاداشهای درهنی و بیرونی که بدست می‌آورند. مقایسه می کنند. (مطابق رابطه زیر) 9 دراینجا لازم! 6 هر چه منحنی پاداش باللتر رود.متناسب با ن تلاش و میزان هزینه‌هلیی که انسان می‌نملید بیشتر و قلبل قبول‌تر می‌گردد. < 8 تلاش ۸ < زینه تلاش) - (پاداش درونی و ب . تلاش کارکتان با آگاهی از رونی) ۱ ایجاد ارزشهای هزینه ها استرمعية اج هزینه عملکرد در رابطه با پاداش برای کارمند انگیزش نظریه‌های ف رآبندی توسعه نظریه هزینه س سود ۳

صفحه 17:
دلایل رفتار انسان (عشق. سود. ترس) تابع ‏ انگیزه های رفتاری © انسانها باتوجه به نفع بيشتر و ضر ركمتر عمل‌می‌نمایند.(نظریه مصلحت) ت. اميد به بيروزى. موفقيت در رابطهبا بدست آوردن © سود: برنده شدنء موفقي جيزى (مادى - غير مادى) ترس: نگرلنی از آن‌که چیزی را از دست بدهدیابه دست نیاورد. (ترس از تنبیه و مجازات. عدم موفقیت. فرار از عدم موفقیت) 9 عشق: یک آرزو و آرمان ااست. چیزی را دادن ونه بدست آوردن. رفتاری است که بر پایه آگاهی و عقل انجام شود. 9 انگیزه های بر پایه عشق آگاهانه بالاترین تثیر را در عملکرد دارد. ۴ 4

صفحه 18:
کاربرد نظریه های انگیزشی ۵ برای دانستن علت اینکه چرا انسان کاری را انجام نمی دهد؟ 9 در نظریه های عمومی علت رفتار. عوامل منابع محرک درونی انسان و سیستم ارزشی و نیز هدف انسان مطرح می شود. 9 نظربه های محتولیی علت آنکه انسانها بر مبنای چه عواملی. رفتاری را انجام می دهند یا نمی دهند بر مبنای نیازهاءرا مشخص می کنند. 9 در نظریه های فر آیندی عدللت. پاداش و میزان تلاش, با توجه به ترس از عدم موفقیت. شوق به موفقیت و عشق - و فرد کمتر به نفع بيشتر عمل مى نمایند. ۸ 23 & 1

صفحه 19:
2 ‎Wine‏ ‏9 محرکها (برانگیزنده‌ها): عواملی تأثیرگذار بر رفتار هستند که خارج از انسان قرار گرفته‌اند. 9 محرکها بر افراد مختلف تأثیرات مختلفی دارند. از لين رو تأثیر آنها توسط فرد مشخص می‌گردد. © موضوعات اصلی که با سیستم محرکها رابطه تنگاتنگی دارند عبارتند از: فرهنگ. رهبری. سیستم آموزشی. ارزشیلبی. جبران خدمت و نیز سیستم کاری (ابزار - زیرساختها - ساختار و ..) 9 لین عوامل‌به صورت توآماً بر فاکتورهای خواستن. توانستن و امکان داشتن تأثیر می‌گذارند. و از اين طريق بروز شایستگی‌های رفتاری میسر می‌گردد. ۳ انگیزش 555 ۳ ۳ ۱ ۴ =a

صفحه 20:
9 لین نوع از اندازه گیری ها معمولاً از طریق فرمولهلیی که حاصل تقسیم خروجی(ستانده) به ورودی (داده هایی مرتبط با منابع انسانی هستند) بدست می آبند. 9 مشکل اساسی در اپن نوع محاسبات. آن است که فاکتورهای مرتبط با منلیع انسانی را که باعث ایجاد لین میزان از بهره وری شده اند. نمی‌توان از نتلیج بدست آمده از لین روشها مشخص نمود. برای رفع لین نقیصه لازم است تا از طرق دیگر عوامل و فاکتورهای موْثر در ایجاد وضعیتی که منجر به اين حالت شده است را شناسایی نمود. 3 40 7” mee : :

صفحه 21:
فاکتورهای اصلی بهره وری منابع انسان © خواستن: انرزى مىدهد ###كيزه و خواست اقسميم برای انجام یا ترک‌کار © خواستن تابعى است از سيستم: ارزشى افراد (نرمها). ارزيابى و ياداشدهى _توانستن: نشان می‌دهد که اين انرژی چگونه به صورت صحيح بدكار كرفته شود ‎WW pl oF‏ © توانستن: وابسته است به: آموز: تحصیلات. تخصص, تجربه و توانایی جسمی و روحی 9 امکان داشتن: بستری را فراهم می‌نماید تا انرژی فوق به کار گرفته و تبدیل به رفتار شود امکانات امکان داشتن به سازمان و فاکتورهای محیطی وابسته است. نقش خواستن از دو فاکتور دیگر بیشتر است در حالی که هر سه با یکدیگر تعامل دارند. 9 چنانچه یکی از نظرهای فوق مورد توجه قرار نگیرد. شایستگی‌ها یا به صورت محدود بروز نموده يا سريعا نزول مى نمايد. 4ه ۳5

صفحه 22:
9 مدل بهره وری منابع انسانی که انتخاب شده است بر سه عامل ‎Lol‏ خواستن. توانستن و امکان داشتن بنا نهاده شده است. این ارتباط در قالب فرمول زیر نمايش داده شده است: ی ‎Phr = f(W,C, Mics, 21: MAY 9 ۲ ‏بسهره وویستبع‌لنسانی‎ : ۰ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
جمع بندی مدل 9 چنانچه انسان دانش خود را به صورت فعال: بخواهد. بتواند امکان داشته باشد که به کار گیرد. 9 آنگاه می‌توان ادعا نمود که شایستگی‌های رفتاری بالقوه او در عمل به کارگرفته شده با به عبارت دیگر به فعلیت در آمده استد © و بدین ترتیب انسان بهره ور در سازمان به صورت بالفعل لله 2 aa rr << ‏انگیزش‎

نظریه های انگیزشی عباس افرازه دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي امير كبير 1387 1 دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع قدم اول شناخت انسان ه'ر كج'ا ك'ه موضوع تحقي'ق ب'ه انس'ان مرتب'ط باشد ،الزم اس'ت ت'ا قب'ل از ه'ر چي'ز جه'ت به‌كارگيري عمل'ي ،تعريفي شفاف و مشخص از انسان ارائه نمود. ب'ه ديگ'ر س'خن آنك'ه ه'ر ك'س ك'ه ماي'ل اس'ت ت'ا ب'ا ديگر انس'انها كاري را انجام ده'د و امي'د دارد ك'ه بتواند توانايي‌هاي اورا به‌كار گرفت'ه و توس'عه ده'د الزم است در قدم اول ويژگي‌ها و طبيعت انسان را بشناسد. 2 انگیزش انسان موجودي است: دانشگاه اميركبير برگزيده از طرف دانشكدة مهندسي صنايع خداوند خليفه و جانشين او در زمين نيمه ملكوتي و نيمه مادي داراي فطرتي خدا آشنا آزاد و با اختيار امانتدار خدا مسئول خويشتن و جهان مسلط بر طبيعت زمين و آسمانها ملهم به خير و شر در ناحيه جسم محدود وجودش از ضعف آغاز به سوي قوت و كمال سير ميكند. چند بعدي حقيقت جو از نظر ملكات روحي بالقوه است نه بالفعل خودش بايد‘خويش’ را انتخاب نمايد آن چيزي است كه خودش خودش را بسازد از دو سو بي انتها (انحطاط-تكامل) عاشق جمال و زيبايي عاشق خير اخالقي تفاوت خصلتي و اخالقي افراد انسان بي نهايت است نوع نيست ،انواع است خود آگاه جهان آگاه داراي استعداد كمال مطلوب داشتن از يكنواختي ملول ميشود ‌ طالب تجديد و تنوع و نوخواهي توسط ادراك از محدود به نامحدود ميرسد داراي قوه جلب منافع داراي قوه دفع ضرر داراي قوه فكريه داراي قوه عدالت فرزند رشيد خلقت سازنده زمان قادر به تغيير شكل توليد مخترع ابزار و وسايل قادر به تغيير سيستم زندگي خود قادر به تغيير محيط زمين-زمان حيوان ناطق مطلق طلب اليتناهي آرمانخواه ارزش جو سيري ناپذير غير معين آينده نگر عصيانگر اجتماعي خواستار نظم خواستار عدالت دو چهره صاحب وجدان مضطرب عقيده پرست دروازه معنويت تخيل آفرين 3 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع سير انسان شناسي در علم سازمان در ي'ك قرن اخي'ر در تعريف‌هاي مرتب'طب'ا انس'ان در عل'م سازمان تغييرات اساسي به وقوع پيوسته است. در اي'ن تغيي'رب'ه ص'ورت تدريج'ي خواص و توانايي‌هاي مختلفي از انسان كشف گرديده است. نگرش اول ك'ه ب'ه ص'ورت س'طحي و س'اده ب'ه انس'ان مي‌نگريست، تبدي'ل ب'ه ي'ك تص'وير پيچيده شده و او را ب'ه عنوان ي'ك منب'ع با ارزش و غير قابل جايگزين در سازمان معرفی نموده‌اند. 4 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع تصوير انسان/پاسخ سؤال ذات انسان مثبت و خوب است. در درون او دو نيروي درون'ي متضاد وجود دارد ك'ه مي‌توان'د او راب'ه دو جه'ت مخالف يكديگر هدايت نمايد. او اي'ن قدرت را دارد و م'ي توان'د ك'ه ب'ا عق'ل ،آگاه'ي ،خواست و اراده در چار چوب ارزشهاي مورد نظر خود و با توجه به امكاناتش جهت حرکت خود را مشخص نمايد. هدف زندگي انسان تحقق خويش و رشد با ايجاد تعادل است. هر چه انسان به سمت رشد پيش مي‌رود به همان نسبت بهره‌ورتر مي شود. انسان ،وسيله ،محور ،روح و هدف بهره‌وري در سازمانهاست. 5 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظريه‌هاي انگيزش انگیزش :علت رفتار است تحقيقات كتابخانه‌اي نشان مي‌دهن'د ك'ه هي'چ نظري'ه انگيزشي وجود ندارد ك'ه تمام'ي ابعاد مرتب'ط ب'ا انگيزش را در برگیرد .از اين رو الزم اس'ت ت'ا اي'ن نظريه‌ه'ا توأم ًا در نظ'ر گرفت'ه شده ،يكپارچ'ه شوند و مورد استفاده قرار گيرند. براي يكپارچه سازي و استفاده از اين نظريه‌ها در برنامه‌هاي انگيزشي الزم اس'ت ت'ا فاكتورهاي مه'م مرتب'طب'ا ه'ر ي'ك شناخت'ه شون'د و تلفیق گردند. 6 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظريه هاي عمومي این نظریه ه'ا ك'ه عمدت ًا پاي'ه هاي نظري'ه هاي ديگررا تشكي'ل م'ي دهن'د ،شام'ل س'ه نكت'ه اساسي هستند. منابعي دروني كه انسان را تحريك مي نمايند. فرويد :من – فرا من يونگ :تز -آنتي تز مسلمان :غريزه -فطرت دو نيروی عمده در درون انسان فعال هستند. اين دو نيرو باعث بروز و به فعليت در آوردن خواص انسان و رفتار او مي شوند. اي'ن ام'ر موج'ب م'ي شود ت'ا انس'ان ب'ا توج'ه ب'ه س'يستم ارزش'ي خود تص'ميم‌گيري نموده و رفتاري را از خود بروز دهد. 7 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظريه هاي محتوايي این نظري'ه ه'ا م'ي كوش'ن'د ت'ا عوام'ل ،نیازه'ا و محرکهایی را ك'ه افراد را به كار بر دقيقا مشخص س'ازند و غالباً نحوه ارضاي آنها در سازمان را بيان می‌کنند. ً ميانگيزند، ‌ در نظريه‌هاي محتوايي نيازهاي انسان در دو گروه تقسيم‌بندي شده‌اند: نيازهاي مادي ـ س'طحي -اولیه مانن'د :عدم بلوغ از نظ'ر ارجري'س ،نظري'ه xمك گريگور ،نظريه ارگ الدفر و نيازهاي سطحي مازلو نيازهاي عال'ي ـ رش'د -ثانویه مانن'د :بلوغ از نظ'ر ارجريس ،نظريه Yمك گريگور، رشد الدفر و نیاز به خودش'کوفایی مازلو انس'انها در دو س'طح زندگ'ي م'ي كنن'د :راح'ت گرا (در نيازهاي اولي'ه) و يا تكامل‌گرا (نيازهاي عالي) 8 انگیزش دانشگاه اميركبير سلسله مراتب نیازهای مازلو دانشكدة مهندسي صنايع خود شكوفايي خود شکوفایی نياز احترام احترام نياز تعلق اجتماعی نياز ايمني امنیت نيازفيزيول وژيكي فیزیولوژیک 9 انگیزش نظریه Xنظریه Y تئوري X ديدگاه Xبه انسان كار: كار: غير قابل اعتماد -1اگر شرايط مطلوب باشد كار مثل بازي طبيعي است. -1براي اغلب مردم كار ذاتا مطلوب است انسان: انسان: -2براي نيل به هدفهاي سازماني كنترل -2اغلب مردم جاه طلب نيستند و تمايل اندكي براي بوسيله خويشتن غالبا ضروري است. پذيرش مسئوليت دارند و ترجيح مي دهند هدايت شوند. رشد و خالقيت: رشد و خالقيت: -3قابليت براي خالقيت در حل مشكالت سازماني بطور نا محدود بين همه مردم توزيع -3اغلب مردم قابليت اندكي براي خالقيت درحل مشكالت سازماني دارند. دانشگاه اميركبير تئوريY دانشكدة مهندسي صنايع مسئوليت پذير نيست رشد نيافته شده است. انگيزش: انگيزش: -4انگيزش در سطوح اجتماعي ،احترام و -4انگيزش فقط در سطوح فيزيولوژيكي و تامين ايجاد خود يابي و نيز سطوح فيزيولوژيكي و تامين ايجاد مي گردد. ميشود. ‌ كنترل: كنترل: -5مردم اگر بطور مقتضي انگيزش داشته باشند مي‌توانند در كار خدو خالق و خود اغلب مردم بايد تحت كنترل و غالبا اجبار قرار گيرند تا انگیزش سازماني را تحقق بخشند. هدفهاي مادي ضد سازمان 10 تئوري بلوغ و عدم بلوغ دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع عدم بلوغ بلوغ مرحله فعاليت عدم وابستگي رفتار در ابعاد مختلف عاليق قوي و عميق چشم انداز زماني وسيع انفعال وابستگي رفتار در ابعاد محدود عالقمنديهاي سطحي و محدود -1 -2 -3 -4 -5 (همراه با دورانديشي) موقعيت مساوي يا برتر آگاهي از خود و كنترل آن چشم انداز زماني محدود موقعيت زير دستي عدم آگاهي بخود -6 -7 انگیزش 11 دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع افعال دوگانه انساني نوع فعاليت در حوزه مختصات حاصل برانگيزاننده منتج شده از التذاذي حواس' ظاهري حيوان و انسان لذت رنج در هنگام عمل ميل غرائز و طبيعت تدبيري عقل و فكر انسان رضايت بعد اراده عقل و از عمل مصلحت 12 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع جمع بندی نظريه هاي محتوايي نتاي'ج تحقيقات مختل'ف' نشان م'ي دهن'د انس'انهايي ك'ه در سطح دوم از نياز قرار دارند به صو'رت آشكار بهره‌ورتر هستند. تحقیقات نشان' م'ی ده'د که همكاران دارای نيازهاي درون'ي در س'ازمان' به عنوان' فاكتورهاي كليدي موفقيت' عمل مي‌نمايند. در دنياي واقع'ي انس'انهاي بس'يار كم'ي در س'طح باالي'ي از بلوغ و يا عدم بلوغ قرار دارند .از اي'ن رو در دنياي كارب'ه عنو'ان اولي'ن گام در اي'ن خصوص' الزم اس'ت ت'ا از طرق مناس'ب' نيازهاي کارکنان مشخ'ص گرديده و متناس'ب ب'ا آن س'يستم ج'بران' خدم'ت' (درون'ي ـ بيرون'ي) و برنامه هاي آموزش و پرورش مناسب طراحي و به اجرا گذاشته شو'ند. 13 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظریه های فرآیندی در نظریه هاي فرآيندي بيشت'ر بر جريان و فرآين'د انگيزش افراد تاكي'د شده اس'ت.ب'ه عبارت ديگ'ر در این نظریه ه'ا قب'ل از آنك'هب'ه ي'ك ي'ا چن'د عام'ل خاص ك'ه موج'ب انگيزش م'ي گردد تكي'ه شود،ب'ه چگونگي و نحوه انگيزش افراد از نظر ادراكي پرداخته شده است. ب'ه تع'بير ديگ'ر نظریه هاي محتواي'ي بر نيازه'ا و انگيزشهاي'ي تاكي'د دارن'د ك'ه عل'ت رفتار هس'تند .در ص'ورتي ك'ه نظریه هاي فرآيندي انگيزش ب'ه اي'ن س'ؤال پاس'خ م'ي دهن'د ك'ه رفتار چگون'ه قوت م'ي گيرد ،هدايت مي‌شود ،ابقا و يا متوقف مي گردد. 14 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظریه های فرایندی نظري'ه انتظار :شناخ'ت تفاوت افراد ،ایجاد رابط'ه بي'ن عملكرد و پاداش و جاذب'ه هاي'ي ك'ه پاداش و شغل براي فرد دارد 'ه برابري :معيار س'نجش افراد نسبتب'ه برخورد عادالن'ه س'ازمان و مدي'ر با او و ديگران نظري برخورد عادالنه نقش مهمي در آرامش و ايجاد انگيزش ايفا مي نمايد. تئوري تعيي'ن هدف :تکیه بر اهداف قاب'ل وص'ول ام'ا ن'ه چندان س'هل ،همس'ویي اهداف مدير ،فرد و سازمان به عنوان عامل مهم در اثربخشي نظري'ه تقوي'ت :تاكي'د بر تقوي'ت ،مثب'ت و منف'ي ك'ه باع'ث تداوم اعمال ص'حيح و جلوگيري از اعمال اشتباه شود ،تكيه شده. مدل اقتضاي'ي انگيزش :خص'وصيات شغ'ل ،شاغ'ل و س'ازمان -هش'ت حال'ت براي انگيزش افراد 15 انگیزش تالش و عملكرد انسانها متناسب با سيستم جبران خدمت است. انس'انها معمو ً ال هزينه‌هاي تالش خود را ب'ا توج'ه ب'ه آنچ'ه از طري'ق اجتماع و س'ازمان و ني'ز پاداشهاي درون'ي و بيرون'ي كه بدست مي‌آورند ،مقايسه می کنند( .مطابق رابطه زير) < Bتالش < A > ( 0هزينه تالش) – (پاداش دروني و بيروني) در اينجا الزم است با ايجاد ارزشهای بيشتر ،تالش کارکنان با آگاهي ارتقا يابد. ه'ر چ'ه منحن'ي پاداش باالت'ر رود ،متناس'ب ب'ا آ'ن تالش و ميزان هزينه‌هاي'ي ك'ه انس'ان مي‌نماي'د بيشت'ر و قاب'ل قبول‌تر مي‌گردد. هزينه ها باال ب پاداش الف زياد د مقدار عملكرد ج هزينه عملكرد در رابطه با پاداش براي كارمند انگیزش پايين ارزش هزينه و پاداش از نظر كارمند دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع نظريه‌هاي فرآيندي توسعه نظريه هزينه ـ سود كم 16 دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع داليل رفتار انسان (عشق ،سود ،ترس) تابع = انگيزه هاي رفتاري مينمايند( .نظريه مصلحت) انسانها باتوجه به نفع‌بيشتر و ضرركمتر عمل‌ ‌ س'ود :برنده شدن ،موفقي'ت ،امي'د ب'ه پيروزي ،موفقي'ت در رابط'ه ب'ا بدس'ت آوردن چيزي (مادي – غير مادي) آنك'ه چيزي را از دس'ت بده'د ي'اب'ه دس'ت نياورد( .ترس از تن'بيه و ترس :نگران'ي از ‌ مجازات ،عدم موفقيت ،فرار از عدم موفقيت) عش'ق :ي'ك آرزو و آرمان ا س'ت .چيزي را دادن و ن'ه بدس'ت آوردن .رفتاري اس'ت كه بر پايه آگاهي و عقل انجام شود. انگيزه هاي بر پايه عشق آگاهانه باالترين تأثير را در عملكرد دارد. 17 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع كاربرد نظريه هاي انگيزشي براي دانستن علت اينكه چرا انسان كاري را انجام نمي دهد؟ در نظري'ه هاي عموم'ي عل'ت رفتار ،عوام'ل مناب'ع محرك درون'ي انس'ان و سيستم ارزشي و نيز هدف انسان مطرح مي شود. نظري'ه های محتوایي عل'ت آنك'ه انس'انها بر مبناي چ'ه عوامل'ي ،رفتاري را انجام می دهند يا نمي دهند بر مبنای نیازها،را مشخص می کنند. در نظريه های فرآيندي عدال'ت ،پاداش و ميزان تالش ،با توجه به ترس از عدم موفقي'ت ،شوق ب'ه موفقي'ت و عش'ق – و فرد كمت'ر ب'ه نف'ع بيشت'ر عم'ل م'ي نمايند. 18 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع محركها محركه'ا (برانگيزنده‌ه'ا) :عوامل'ي تأثيرگذار بر رفتار هس'تند ك'ه خارج از انسان قرار گرفته‌اند. محركه'ا بر افراد مختل'ف تأثيرات مختلف'ي دارند .از اي'ن رو تأثي'ر آنه'ا توسط فرد مشخص مي‌گردد. موضوعات اص'لي ك'ه ب'ا س'يستم محركه'ا رابط'ه تنگاتنگ'ي دارن'د عبارتند از: فرهن'گ ،ره'بري ،س'يستم آموزش'ي ،ارزشياب'ي ،ج'بران خدم'ت و ني'ز سيستم كاري (ابزار ـ زيرساختها ـ ساختار و )... اي'ن عوام'ل ب'ه ص'ورت توأم ًا بر فاكتورهاي خواس'تن ،توانس'تن و امكان داشتن تأثير مي‌گذارند .و از اين طريق بروز شايستگي‌هاي رفتاري ميسر مي‌گردد. 19 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع بهره وري منابع انساني كالسيك اي'ن نوع از اندازه گيري ه'ا معمو ً ال از طري'ق فرمولهاي'ي ك'ه حاصل تقسيم خروجي(ستانده) به ورودي (داده هايي مرتبط با منابع انساني هستند) بدست مي آيند. مشکل اساسي در اين نوع محاسبات ،آن است كه فاكتورهاي مرتبط ب'ا مناب'ع انس'اني را ك'ه باع'ث ايجاد اي'ن ميزان از بهره وري شده اند، نمي‌توان از نتاي'ج بدس'ت آمده از اي'ن روشه'ا مشخ'ص نمود .براي رفع اي'ن نقيص'ه الزم اس'ت ت'ا از طرق ديگ'ر عوام'ل و فاكتورهاي مؤثر در ايجاد وضعيتي كه منجر به اين حالت شده است را شناسایي نمود. 20 انگیزش دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع فاكتورهاي اصلي بهره وری منابع انسان خواستن :انرژي مي‌دهد انگيزه و خواست تركکار ‌ تصميم براي انجام يا خواستن تابعي است از سيستم :ارزشی افراد (نرمها) ،ارزيابي و پاداش‌دهي توانستن :نشان مي‌دهد كه اين انرژي چگونه به صورت صحيح به‌كار گرفته شود توانايي انجام كار توانستن :وابسته است به :آموزش ،تحصيالت ،تخصص ،تجربه و توانايي جسمي و روحي امكان داشتن :بستري را فراهم مي‌نمايد تا انرژي فوق به‌كار گرفته و تبديل به رفتار شود امكانات امكان داشتن به سازمان و فاكتورهاي محيطي وابسته است. نقش خواستن از دو فاکتور دیگر بیشتر است در حالی که هر سه با یکدیگر تعامل دارند. چنانچه يكي از نظرهاي فوق مورد توجه قرار نگيرد ،شايستگي‌ها يا به صورت محدود بروز نموده يا سريعاً نزول مي نمايد. 21 انگیزش مدل اندازه‌گيري بهره‌وري منابع انساني خاص دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع مدل بهره وري منابع انساني که انتخاب شده است بر سه عامل اصلي خواستن ،توانستن و امكان داشتن بنا نهاده شده است .اين ارتباط در قالب فرمول زیر نمايش داده شده است: )Ppijv= Wj*(Ci+Mv ‏CAN ‏Phr = f (W , C , M)C: ‏W: WILL ‏M: MAY ‏C=∑Ci ‏W=∑Wj ‏M=∑Mv ‏i=1,…,n ‏j=1,…,p ‏v=1,…,k :ب''هره' ور'يم'ناب'عا'ن'سان'يPhr :ا'م'كاندا'ش'تنM :ت''وا'ن'ستنC شرايط محيطي ورودي هاي اصلي فرايند اصلي بهره وري من"ابع انساني توانستن فرايند توانستن ‏C i ‏n ‏W1 خو استن فرايند خواستن ‏j ‏C ‏W :خ'وا'س'تنW ‏Wm امكان داشتن ‏M1 فرايند امكان داشتن ‏Mv … . . بهره وري منابع انساني ‏C1 … . . ‏Phr خروجي هاي فرعي … . . خروجي اصلي ورودي هاي فرعي ‏Mp بازخورد :ب""هره" ور"يم"ناب"عا"ن"سان"ي Phr ف''اك'تور'هايم'وثر ب''را'م'كاندا'ش'تن M1……Mn : , , ف""اك"تور"هايم"وثر ب""ر ت""وا"ن"ستنC1….…Cn : ف'اك'تور'هايم'وثر ب''ر خ'وا'س'تن W1……Wm : درحا"لتام ‏i : Ciت"وا"ن"ستن درحا'لتا'م ‏j :W jخوا'س'تن :Mvا'م'كاندا'ش'تندرحا'لتvام س يس تمبهر ه و ري م ن ابعانس ا نيخ اص انگیزش 22 دانشگاه اميركبير دانشكدة مهندسي صنايع ع بندي مدل جم ‌ چنانچه انسان دانش خود را به صورت فعال :بخواهد ،بتواند و امكان داشته باشد كه به‌كارگيرد، آنگاه مي‌توان ادعا نمود كه شايستگي‌هاي رفتاري بالقوه او در عمل به‌كارگرفته شده يا به عبارت ديگر به فعلیت در آمده است'. و بدین ترتیب انسان بهره ور در سازمان به صورت بالفعل ظهور می یابد. 23 انگیزش

51,000 تومان