علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

نظریه های رشد نظریه تفرد - جدایی ماهلر

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۰ اسلاید تهیه شده تحت نظر استاد دانشگاه ، کاملا حرفه ای و دارای رفرنس معتبر .

VAHDANI.F95

صفحه 1:
نظریه های رشد "نظريه تفرد - جدابى ماهلر" تهیه کنندگان :

صفحه 2:
MARGARET MAH LER مقدمه مارگرت ماهلر در شهر کوچک استاری یا در مجارستان متولد شد . او در خاطرات خويش ماارش رایک زن زیبا ‎eee‏ توصیف می کند که ماهر رآجد عنوان بود ‎he dws lees lees fas‏ هرت یک دختر ‎gall‏ توصیف میکند که با لین حال از همان ابتدا بارقه های امید را در زمینه ی تحصیلات از خود نشان داد و در ۱۶ سالگی برای ادامه ی تحصیل شهر خود را ترک گفت . اوبه دنبال حرفه ی پزشکی رفت و چند سال بعد به طب و روانپزشکی کودک روی آورد و در زمینه ی اختلالات هیجانی و آموزش های روان تحلیل گری ‎Called‏ داشت .

صفحه 3:
مفاهیم و روش ها در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ دو پیشرفت اساسی در مفاهیم روان پریشی های دوران کودکی یعنی شدید ترین اختلالات دوران کودکی به وجود آمد . در خود ماندگی یا اوتسیم اختلالی نسبتا نادر است که کودکان به صورتی افراطی منزوی هستند و ار دیگران فاصله می گیرند , آنها اعلب از تماسی:جشمی و نگاه مستقیم به دیگران خود داری می کنند و معمولا دچار مشکلات زبلنی هستند. و آنهایی که صحبت می کنند اغلب به پژواک گویی ( تکرار بیهوده ی اصوات ) می پردازند . اگر از کودکان پرسیده شهند اسم شما چیست در جواب می گویند اسم شما چیست ؟ اگر مادر از لین اختلال آگاهی داشته باشد می تولند خیلی زود و قبل از دوسالگی این اختلال را در کودکش تشخیص ده

صفحه 4:
مفاهیم و روش ها پیشرقت تشخیصی دوم تيز يه وسیاه ماهلر پوجود آمد. او ابتذا اختلالى را مطرح كرد که در یا ۴ سالگی با کی دیرتر ظاهر می شود . در لین اختلال کودکان به گونه ای با پرستار خویش ارتباط برقرار می کنند که می ترسند خودشان را از آنان جدا سازند . ماهلر لین اختلال را روان برشی هم زیستی_نامید .از نظر وی رشد طبیعی با یک مرحله ی در خود ماندگی (اوتیستک) به هنجار آغاز می شود . و نوزاد به طور ذلتی روی بسیاری از محرک ها تمرکز می کند.. ماهار اظهار کرد کودکی که در حالت در خود ماندگی قرار دارذ از موحله ی در خود ماندگی به هنجار چندان فاصله نگرفته است و در مورد روان پریشی هم زیستی » کودک از مرحله ی هم زیستی عبور می کند اما از رابطه با دیگزان, به احساس | ‎Cond otal‏ نمی بابد و همچتان که مستقل تر می شود جنلیی ها را تجربه می کند . از نظر ماهلر روان پریشی هم زیستی ۰ بعد از در خود ماندگی ظاهر می شود . کودکان مبتلا به روان پریشی هم زیستی گاهی اوقات به مرحله ی در خود ماندگی برگشت می کنند.

صفحه 5:
مراحل رشد به هنجار آآمرحله ی در خود ماندگی به هنجار(تولد تا یک ماهگی) _ماهلر عنوان کردنوزاد تا یک ماهگی اغلب نصف روز را به خوابیدن و نصف دیگر آن را به بیداری صرف می کند . او هنگامی بیدار می شود که گرسنه است یا تش های درونی دیگر او را تحریک می کند . در طی این زمان نوزاد به تعادل فیزیولوژکی نوینی دست می یلبد . در سال های اخیر محققان اظهار کردند که نوزادان بیشتر از آنچه به نظر می رسد نسبت به مادر خود پاسخگو هستند.

صفحه 6:
See میاحل رشد به هنجار || مرحله ی هم زیستی به هنجار(۱ تا ۵ ماهگی) در حدود یک ماهگی نوزاد از محرک هلیی که از مادر دریافت میکند مانند لس کردن مصنای او +بوی مادرو در آغوش گرفتن او بلحساس لذت بیشتری می کند .اما نوزاد نمی دید که این احساسات از او جدا هستند . او هنوز در وضعیتی وهم آلود زندگی می کند . او گمان می کند که با مادرش یکی است ۰ ماهلرعنوان کرد این حالت نید نمایزهمان چیزی است که آن ,را ( همزیستی ) می نامند . اولین علامت واضح .که نشان دهنده ی لذت بردن کودک از حس های بیرونی در این مرحله است و توسط مادر تجربه می شود , لبخند اجتماعی نوزاد است . مرن

صفحه 7:
مواحل رشد به هنجار .ود ,7 5-2 & در دومین ماه از زندگی نوزاد خیره شدن به چهره ی مادر را آغاز می کند و اولین لبخند اجتماعی او آغاز می شود و آن به لین علت است که مادر هميشه با نوزادش با صدای بچه گلنه صحبت می کند وخیره شلن مقلیل به یک دیگر با خنده های متقلیل و تفلید مادر از صذاى توزاد همكى خطاى حسی نوزاد را درباره ی یکی بودن با مادر تقویت می کند .

صفحه 8:
۲ | Sel به نظر ماهلر » ویژگی حللت همزیستی دوران نوزادی » حس قدرت مطلق است . نوزاد حس میکند که جهان کاملا با آرزوهايش همگون و هماهنگ است . زملنی که نوزاد در آغوش مادر است احساس می کند که جهان با نیازهای او کاملا مطابقت دارد . برگمن میگوید اگرچه ما انچه را که نوزاد تجربه میکند نمی دانیم اما مادران اغلب گزارش میدهند که آنان با نوزاد خویش » احساس یکی بودن می کردند .اما ماهلر متوجه شده بود که مادران نمیتوانند درک کاملا همدلانه ای داشته باشند و هیچ مادری نمی تولند تمامی نیازهای کودک خود را درک کند هستند که به مادران خود در این زمینه کمک می کنند . و اين نوزادان

صفحه 9:
مراحل رشد به هنجار اگر چه نوزاد برای دیدن به حالت تعادل به مادری پاسخگو و آرامش بخش نیاز دارد اما ماهلر عنوان کرد که نوزاد به مادری کاملا راضی کننده نیز ندردبلکه به مادری به اندازهکافی خوب یا مادری با فداکاری معمولی نیاز دارد . حس همزیستی لذت بخش ۰ یعنی احساس وحدت با مادر باعث میشود تا در نوزاد حسی که بنام لنگر ایمن است ایجاد شود. وقتی نوزاد ازمرحله همزیستی بیرون می آید به طرف جهان خارج گرلیش پید می کند و احساس تنهلیی نمی کند بلکه احساس میکند یک لنگر ایمن از خوشبختی و آرامش برای او وجود دارد.

صفحه 10:
میاحل رشد به هنجار [] مرحله تفرد /جدایی تملیز (ازه تا ‎٩‏ ماهگی) از نظر ماهلر نوزاد به سمت کشف دنیایی وسیع تر رانده می شود نیروهای قدرتمند درونی‌نوزاد رامجبور می سازند تا محیط پیرامون خود را بررسی کند به اطراف بحرخد وروی دویای خود بایستد اشاء را در دست بگیرد و خا ۵ ماهگی نوزاد به محيط اطراف مادر نگاه کرده و می دلند که مادر با دیگران متفاوت است. بنابرلین به مادر و آشنایان لبخند می زند در ۵ ماهگی » بررسی های نوزاد متمرکز تر » طولانی تر و فعال تر میشود در حدود ۶ ماهگی نوزادان از مادر فاصله می گیرند تا بهتر بتوانند به او نگاه کنند .

صفحه 11:
میاحل رشد به هنجار ‎es‏ -نوزاد مادر را نگاه میکند او را لمس میکند و سعی میکند با گردنبند مادرش بازی کند نوزاد بیشتر یک شخص مستقل است که مادر خویش و دنیای خارج را بررسی میکند از نظر ماهلردر این مرحله نوزاد از تخم بیرون آمده است . در ۷ ماهگی بسیاری از نوزانان ترس از غزیبه را از خود تشیان می دهند که ممکن است بسیار شدید و با گریه همراه باشد کودکلنی که مراحل همزیستی لذت بخشی داشته باشند معمولا ترس از غریبه کمی از خود نشان میدهند و به غریبه ها با تعجب و کنجکاوی نگاه می کنند نوزادان در این سنین نیز اضطراب جدایی را از خود نشان می دهند از نظر ماهلر دو فرایند در اين مرحله است ( جدایی و تفرد)

صفحه 12:
مراحل رشد به هنجار [] تمرین کردن اوليه ‎٩(‏ تا ۱۳ ماهگی) مرحله تمرین کردن برای سینه خیز رفتن آغاز می شود همین که نوزاد توانست چهار دست پا برود و سپس بایستد » برای کاوش در دنیای وسیع تر ء اشتياق زیادی به خرج میدهد نوزاد اغلب تا حدی از مادر فاصله می گیرد. اما مادر برلیش نقطه اتکاء در خلنه است نگرش مادر در لین مرحله بسیار مهم است . مادران ممکن است از بررسی و کاوش های کودک خود مضطرب شوند و دوگلنه عمل کنند و از لين لحاظ که نقطه اتکا مطمئنی در خلنه باشند. مشکل داشته باشند. آنها ممکن است سعی کنند در فعالیت های کودک اختلال ایجاد کنند و اضطراب خود را به کودک منتقل سازند.و در چنین مواردی اشتیاق کودک برای جستجوی دنیای پیرامون خاموش میشود

صفحه 13:
مراحل رشد به هنجار ۱۲(7 تا ۱۵ حاهگی) حرحله تسمیبرکردن _ماهلر معتقد بود همین که کودکان توانلیی راه رفتن را بيابند » لذت نوزادان در لین فعالیت ها شدت پیدا میکند کودکان که نوپا میشوند از توانلیی خود برای حرکت کردن به اطراف و بررسی جهان پیرامون خود . ذوق زده می شود و از کشفیات خود ‏ لذت واقعی بدست می آورد هر چه سر راه او باشد برلیش جللب است زمین خوردن ها و افتادن ها کمترین اثری بر او ندارند کودک نوپا به حضور مادر خویش بی اعتنا است او برای اينکه مطمن شود که مادر هنوز در دسترس است گاهگاهی به عقب بر میگردد . در این دوره کودک درگیری عاشقانه ای با دنیا دارد .

صفحه 14:
میاحل رشد به هنجار [] نزدیک خواهی (۱۵ تا ۲۴ ماهگی ) در لین مرحله کودکان در عين حال که از راه رفتن » دویدن» پریدن و بازی کردن بدون اينكه توجه چندلنی به مادر داشته باشند احساس لذت میکند آگاهی زیادی از خود نیز پیدا کرده اند . از زمین خوردن ها ناراحت نمی شوند و همین که احساس درد میکنند از مادر میخواهند وارد عمل شود و درد آنها را تخفیف دهند در این مرحله ازمادر و نیاز خویش به او آگاه هستند در چند ماه بعد کودک وارد یک بحران میشود او میخواهد خود مختاری خویش را حفظ کند اما از سوی دیگر مادرش رانیز دوست دارد دریک لحظه به صراحت به خواسته والدینش نه می گوید و در لحظه دیگر به مادرش میچسبد و از مادرش میخواهد به اوتوجه کند

صفحه 15:
میاحل رشد به هنجار کودکان گاهی در آستانه ورود به اتاق بازی قرار میگیرند ولی مطمئن نیستند که وارد اتاق شهند یا خیر ولین نشلنه ای از تنازض است لين دوره برای مادران مشکل و بر زحمت است, و اکر ملار درک کند رفتار کودک ناشی از رشد بهنجار اوست و دوره لن به سر خواهد آمد صبوری

صفحه 16:
میاحل رشد به هنجار [| آغاز ثبات شی ء هیجانی و تثبیت فردیت (۲۴ تا ۳۰ ماهگی) کودک چگونه می تولند میان نیازهای متضاد خویش ‏ یعنی خود مختاری و پرستاری مادر توازن ایجاد کند؟ کودک می تولند لین کار را از طریق ایجاد تصویر درینی مثبتی از مادره که می تولند حتی در غیاب مادر نیز به آن دسترسى داشته باشد به بهترين نحو انجام دهد. لين تصوير درونی ثبات شی هیجلنی نامیده می شود. برای رسيدن به ثبات شى دو شرط لازم است : نخست اينكه كودك بايد به ثبات شى؛ مفهومى كه بيازه مطرح كرده أست دست يابد. دوم اينكه كودك به جيزى نياز دارد كه اريكسون .كن را اعتماد اساسى .مئ.ناميد؛ يعنى اين حس كه مادر شخصى قليل اعتماد و قلبل ييثن بينى اسست .و هنكامى كه اواتياز داقبته باثي می نود به سامر اتکا کند.

صفحه 17:
میاحل رشد به هنجار در نوزاد چنین اعتمادی در نخستین مرحله » یعنی مرحله همزیستی آغاز میشود و در مرحله بعد یعنی تملیز‌تمرین کردن »و نزدیک خواهی بیشتر رشد می کند .در لین مرحله کودک نیاز دارد تا تصویری از یک مادر خوب را درونی سازد.

صفحه 18:
میاحل رشد به هنجار کودک لین کار را از طریق بازی های وانمود سازی به صورت گسترده انجام می دهد کودک در بازی های خود اشیلیی رابه عنوان نماد والدین» خود و افراد دیگر قرار می دهد و تصویر محکمی از مادر خود می سازد. کودک گاهی از سوی مادرش در فشار است و ممکن است از مادرش عصبانی باشد مانند آموزش توللت رفتن بنابراین برای کودک مشکل است که مادر را بعنوان شخص واحدی در نظر بگیرد که هم دوست داشتنی و هم عصبانی کننده است اما اگر تجربه های مثبت به اندازه کافی باشند ثبات شی هیجانی ظهور خواهد یافت.

صفحه 19:
میاحل رشد به هنجار هنگامی که صحبت از پرورش طبیعی کودک است ماهلر دسترس پذیری هیجانی مادر را مطرح ميكند در دوره همزیستی بهنجاره درنوزاد احساسی از ریشه داشتن وتکیه داشتن در مکانی همراه با آرامش و ایمنی بوجود می آید؛ اما همچنانکه کودک به صورت فردی مستقل پیش میرود نیاز دارد تا از دسترس پذیری دایمی مادر: اطمینان داشته باشد.. مثال :هنگامی که نوزاد چهار دست و پا راه میرود مادر را بعنوان تکیه گاهی مطمئن برای بررسی و جستجوی خویش در نظر می گیرد .

صفحه 20:
میاحل رشد به هنجار نوزاد جرات ید حرج میدهد ویه کنکاش دنیای پیرآمون خود من پردازد آها گاهی اوقات پشست سر خود را بررسی میکند و قبل از اينکه دوباره دست به کنکاش بزند نزد مادر بر می گردد واللین با اراستن وبا حضور مطمتن ‎os!‏ کودکان را نشویی میکنند جا دنبای اطراف خود را ورد پررسی قرار دهند ويا کودکی که در اغوش مادرش به غریبه ها با دقت می نگرد حضور به همراه آرامش مادر به نوزاد این اعتماد را میدهد که فرد غریبه رابا مادر مقایسه کند . در اینگونه مثالها می بینیم که چگینه حضور همراه با آرامش مراقب » استقلال را در کودک پرورش می دهد . واللین بایستی در کنار کودک باشند و نبلید یادگیری کودک را کنترل کنند بلکه صبورانه در کنارش باشند و اجازه دهند کودک به کشفیات خود بپردازند .

صفحه 21:
فرایند درون سازی فرایند درون سازی پیچیده است. اما کودک این کار را از طریق بازی های وانمود سازی به صورتی گسترده انجام می دهد. کودک در بازی های خود » اشیایی را به عنوان نماد والدین» خودش و سایر افراده قرار می دهد و در ساختار رولنی خود» تصویر مستحکمی از مادر می سازد. انجام چنین کاری تا ی ا ل اگر تجربه های مثبت به اندازه کافی باشند» ثبات ث 4 همچنین هسته عزت تفس ظهور خواهد یافت. این موارد ازنرشد ادامه می یابند و در سال است تفر کننده

صفحه 22:
کاربردهای عملی ماهلر بصورتی کاملا مستقیم» به درمان کودکان آشفته می پرداخت پیش از ماهلر براین عقیده بودن كه درمانگران باید سعی کنند که کودک را در یک اتاق بازی به تنهایی درمان کنند. اما ماهلرء در مقابل؛ کار با نوزادان را به همراه مادرشان آغاز کرد و سعی کرد تا تجربه همزبستی لذتبخش تر و همگون تری را تسهیل کند. در مورد کودکان در خود مانده» هدف او اين بود كه انها رابه مرحله همزیستی به پیش یبرد و برای کودکان مبتلا به روان پریشی همزیستی, حالت همزیستی کامل تر و همگون تری را بوجود آورد. ماهلر معتقد بود که کودکان اعتماد و یگانگی لذتبخشی را تجربه نکرده اند که آنها را قادر سازد تا از مادر خود مستقل باشند.

صفحه 23:
کاربردهای عملی در مقلبل» در پی رسش کارکردهای حرکتی و شناختی» کودکان قبل از اينکه از نظر هیجانی آماده باشند خود را جدا احساس می کنند آنها احساس آسیب پذیری و تنهایی می کنند و تجربه های جدلیی جدید (مانند شروع دوران کودکستان؛ یا تولد خواهریا برادر /باعث میشود که آنها احساس جدا شدگی کنند و بطور نا امیددلنه ای به مادر خود بچسبند. آنچه آنها بدان نیاز دارند. تشویق مجدد به جدایی نیست؛ بلکه ایجاد باه ای از اعتماد و تقایل رولنی استه بطوریکه بتوانند با اطمینان بیشتری با دنیای بیرون خود برخورد کنند.

صفحه 24:
کاربردهای عملی هنگامی که صحبت از پرورش طبیعی کودک است ماهلر به کرات "دسترس پذیری هیجانی "مادر را مطرحمی کند در دوره همزیستی بهنجاره در نوزاء احسامنی ازريشه داشتن و تکید داشتن در مکانی همراه با آرامش و ایمنی بوجود می آیذ اما همچنانکه کودک بصورت فردی مستقل پیش می.رود؛ نیا دارد نا از دسترسن پذیری نایمی:مادر اطمینان داشته باشد؛ هنگامی که نوزاد چهار دست و با راه می: رود مادر رابعنوان تکیه گاهی مطمئن برای بررسی و جستجوی خویش در نظر می گیرد. نوزاد جرات جه خرج می ذهذ وبه کنکاش در دنیای پیرآمون خود می بردازده اما گاهی اوقات بنشت سر خود. را بررسی مى كند و قبل ازاينكه مجددا دست به كنكاش بزندء نزد مادر بر می گردد.

صفحه 25:
کاربردهای عملی والدين با برخوردارى از آرامش و با حضور مطمئن خود کودکان را تشویق می کنند تا دنیای اطراف خود را مورد بررسی قراز دهند. نوزاد به شیوه های دیگری :هم از حضور با تبات مادر خود استناده می کند تا چیزهلیی درباره خودش بیاموزد هنگامی که نوزاد به شش ماهگی یا بیشتر می رسد حضور مادر که با آرامش و امنیت همراه است. به نوزاد اجازه می دهد تا او رابا چشم ها و دستهای خویش بررسی کند. اگر مادر در حالیکه نوزاد. را در بغل دارده به فرد غریبه ای نزدیک شنود: حضور همراه با آرامشن مادرء به نوزاد این اعتماد را می دهد تا فرد غریبه را مورد بررسی قرار دهد به او نگاه کند. شاید برگردد و فرد غریبه را با مادر مقایسه کند و شاید خود را به او نزدیک سازد و او را لمس کند.

صفحه 26:
کاربردهای عملی لین ویژگی مراقب و این حضور همرا با آرامش. خصوصیتی است که درعقلید نظریه پردازان دیگر هم به آسانی یافت می شود.مونتسوری در مورد موقعیت هایی صحبت کرده است که در آنها شیوه حضور صبورانه یک بزرگسال برای نوزاد فرصت اکتشاف را همراه می آورد .هرگاه پدری فرزند نو پای خود را بای قدم زدن به پارک می برد یا با اوبد پیاده روی می پردازد می تولند خود را با آهنگ خرکت کودک هماهنگ سازد یعنی هنگامی که کودک می ایستد تا اشیاء را بررسی کند. او نیز توقف کند و هنگامی که کودک تکه ای چوب سنگ یا گودال ب را وارسی می کنداو نیز صبوزانه پاسنند. پذر در همان هنگامی که ایستاده است. ممکن است از شوق که کودک در وارسی اشیاء به خرج می دهد احساس لذت کند. حضور پدر برای امنیت کودک ضروری است. اما لازم نيست كه يدر به کودک آموزش دهد. بلکه آنچه لازم است او انجام دهد لین است که صبورانه حضور داشته باشد و قلبل دسترس باشد در این صورت کودک خودشر تواند بیاموزد .

صفحه 27:
کاربرهای عملی والدين از طريق ايجاد ممنوعیت. نمی تونند به کودک کمکی بکنند لین کار تنها می تواند باعث اضطراب کودک شود. والدین همچنین نبايد يادكيرى كودك را كنترل كتند. آنها تنها بايد به شكلى قابل دسترس و صبورانه در کنار کودک باشند و اجازه دهند کودک به کشفیات خود بپردازد . لین روش فرزند پروری شیوه ای خاص در میان انواع شیوه های پرورش فرزند است . در لین شیوه تمامی تعاملات صمیمانه بين وللد و کودک مورد توجه قرار گرفته نشده اما به نظر می رسد مسئله مهمی با شد .

صفحه 28:
ارزشیابی !| ارزشیابی _ماهلر نظریه فروید رابه سمت یک جهت گیری بین فردی سوق داد. منتقدین» ماهلر رابه دلیل اطلاق حالتهای مرضی دوران طفولیت مورد انتقاد قرار داده اند. یعنی اینکه ماهلر ابتدا سعی کرده است تا حللت های مرضی ( درخود ماندگی) را درک کند و سپس آنها را در یک دوره طفولیت بهنجار در نظر بگیرد.

صفحه 29:
۲ آشنترن هم ارزشیابی ين عنوان می کند که مراحل اولیه نظریه ماهلره به ویثه مرحله درخودماندگی اشتباه است. اینطور مه نظر ی رن که در مرحله در خودماندگی + با علیی محرکی که در اي فرض شفه. نوراد اسادلا خود را از دنیای خارج جدا می سازد. در حقیقت اشترن اشاره می کند که تحقیقات آزمایشگاهی رو به افزلیش و تحلیل فیلمهای بسیار دقیقی که از تعاملات مادر -نوزاد گرفته شده. نشان می دهد که نوزاد علاقه مندى زيادى به واقعيت بيزونى دار و اين توانايئ را نيز دارد تا آن را خارج از خويش احساس کند. * انتقاد ديكر اينكه ماهلر غالبا طورى عنوان كرده است.كه كويى:مادر تنها شخص: مطرح در زندكئ:نوزاد است. به غلاوه ماهلر بيشتر بر جدليى تا ورزيدن و ارتباط روانى متقابل. كرده است تا بر شكل كيرى ظرفيت هاى نوين براى عشق

صفحه 30:

34,000 تومان