سایر آموزش

نظریه های یادگیری تولمن

toolman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریه های یادگیری تولمن”

نظریه های یادگیری تولمن

اسلاید 1: تهیه کنندگان:عرفان زاهدی پور محمد رضا ملایجردی

اسلاید 2: فصل هشتم نظریه یادگیری علامتی تولمن هدف­های یادگیری از شما انتظار می رود بعد از مطالعه این فصل بتوانید: 1. مهمترین ویژگی نظریه تولمن را توضیح داده و تشریح کنید تولمن از چه ابعادی یک رفتارگرا به حساب نمی آید. ۲. توضیح دهید که منظور تولمن از رفتار یکپارچه چه بوده است. ٣. توضیح دهید که چرا به نظریه تولمن رفتار گاریی هدفمند گفته شد. ۴. نظریه تولمن را راجع به مفهوم یادگیری توضیح داده و وجه اشتراک و اختلاف دیدگاه وی را با سایر دیدگاه­ها مقایسه کنید. 5. در نظریه تولمن تقویت و عوامل انگیزشی چه جایگاهی دارد، توضیح دهید. ۶ تشریح کنید که تولمن در ارتباط با کوشش و خطاه چه موضعی دارد. ۷. یادگیری نهفته را تشریح کنید. ۸ توضیح دهید که تولمن خاموشی را چگونه تبیین می کند. 9. توضیح دهید که هدف تولمن از آزمایشهای مربوط به یادگیری مکان» چه بوده است، و در این ارتباط به چه نتایجی رسیده است. ۱۰. انواع یادگیری تولمن را نام برده و هر یک را توضیح دهید.

اسلاید 3: به آزمایش و خطا نپرداختند بلکه به کسب بینش» رسیدند. به همین دلیل گشتالتی¬ها با ثرندایک اختلاف اساسی داشتند چون ثرندایک اعتقاد داشت که یادگیری از طریق کوشش و خطا صورت می گیرد. تحلیل روانشناسان گشتالت از مسأله یادگیری با این مفروضه آغاز می شود که قوانین سازمان یابی ادراک در زمینه یادگیری نیز صادقند.لوین می گفت رفتار انسان در هر زمان معین به وسیله تعداد کل واقعیتهای روان شناختی که در آن زمان تجربه می شوند تعیین می گردد وی نظریه خودش را نظریه میدانی نام نهاد. در نزد روان شناسان گشتالت انگیزش یادگیری حالت عدم تعادلی است که در ذهن فرد رخ می دهد، که حاصل این عدم تعادل رسیدن به راه حل مسأله است که به صورت ناگهانی انجام می گیرد. روان شناسان گشتالت به دنبال طرح قوانین سازمان یابی بوده اند که عبارتست از قانون طرح گرایی، مجاروت، مشابهت، ادامه خوب، شکل و زمینه و قانون ترمیم. ادراک تحت تأثیر این قوانین است. از نظر روانشناسان گشتالت حافظه و یادآوری یک خاطره متضمن فعال شدن مجدد یک رد حافظه ایی است در واقع احیای همان قرآنیدهای ادراکی است که در ادراک اولیه نیز در کار بوده اند. از نظر آنها فراموشی با تغییر در مسیر ردهای حافظه ایلی ارتباط دارد. ردهای حافظه ایی در نتیجه تباهی تدریجی، یا به این علت که بخشی از میدان های آشفته و بدساخت را تشکیل می دهند و یا به علت جذب شدن در ردهای حافظه ایی تازه، از بین می رود.

اسلاید 4: مقدمه ادوارد چیس تولمن (۱۹۵۹-۱۸۸۶) با تلفيق نظریه گشتالت و رفتارگرایی نظریه جدیدی را بنیانگذاری کرده است که نام های مختلفی دارد که از آن جمله یادگیری علامتی است. او در مهمترین کتاب نظامدار خود به نام رفتار هدف نگر در حیوانها و انسانها (۱۹۳۲) دیدگاه خود را نظریه رفتارگرایی هدف نگر» نامیده است. بعدها خود او و دیگران از این نظریه تحت عنوان «نظریه علامت - گشتالته ، نظریه «علامت - مدلول » و «نظریه انتظار یاد کردند، اصطلاحات اخیر همه بر ماهیت شناختی این نظریه تأکید دارند و آن را از نظریات محرک - پاسخ ثرندایک، گاتری، هال و اسکینر متمایز می سازند. اصطلاح «یادگیری علامتی» نام کوتاه مناسبی به نظر می رسد که فشرده عبارت «علامت - گشتالت» را نیز در بر دارد.تولمن نیز رفتار گرا بوده است، اما در قالبی کاملا متفاوت با الگوی واتسون، پاولف یا گاتری، مسئله عمده از نظر تولمن این بود که چگونه می توان بین نظریه رفتار و مفاهیمی از قبیل معرفت، اندیشیدن، نقشه چینی، استنباط، هدف و قصد ارتباط برقرار کرد. تولمن یک رفتار گرای عامی» بود و مثل یک عامی باهوش که بخواهد رفتار شخص دیگری را توصیف کند، او هم رفتار حیوان را به اعتبار انگیزه ها، شناختهاء انتظارها، و قصدها و هدف­های آن توصیف می کرد.

اسلاید 5: علیرغم تغییراتی که تولمن در آرای خودش داده بود نظام تولمن به شدت مقيد به ویژگیهای زیر بوده است:1. نظام تولمن یک نظام اصيل رفتارگرا بود که در آن شیوه درون نگری (که یک روش ذهنی بوده است) به عنوان یک روش بررسی و نیز احساسات خام» به عنوان داده های دانش روان شناسی مردود شناخته می شد. هر جا هم که او از هشیاری و اندیشیدن و مانند اینها سخن می گفت مقصودش در واقع تفسیرهایی از رفتار مشهود بود. ۲. نظام تولمن یک نظام رفتارگرای یکپارچه نگر بود نه یک نظام رفتارگرای ذره نگر ، تولمن به مطالعه رفتار می پرداخت اما نه رفتار جزئی و بسیار کوچک؛ بلکه رفتار مورد مطالعه وی کلی و یکپارچه بوده است.۳. در نظام تولمن موضوع شناختی «هدف» از اهمیت خاصی برخوردار است. در این نظام، هدف، رفتار مورد نظر است و همیشه بر این نگاه تأكید می شود که تلاش برای رسیدن به هدف خاصی، به زنجیره عمل، وحدت و پیوستگی می بخشد. برعکس، ماشین ساده محرک - پاسخ، که صرفأ سلسله مراتبی از پاسخها را بر حسب نیرومندی آنها در یک موقعیت محرک صادر می کند، جاندار مورد نظر تولمن از اطلاعات خود درباره روابط «محرک - عمل - پی آمد» بهره می گیرد تا خواسته ها با نیازهای خود را برآورده سازد.

3,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید