صفحه 1:
صفحه 2:
ارائه:
صفحه 3:
سوه
—
صفحه 4:
صفحه 5:
است.
روحی سك
* نظریه های زبادی در مورد کیفیت تکامل کودکان ارائه شده 2 ¥
است.
صفحه 6:
٠ 1-تکامل ذهنی (پیاژه)
۰ 2-تکامل اخلاقی (پیژه و کوهلبرگ)
* 3-تکامل عاطفی (اریکسون)
*_ 4تکامل جنسی (فروید)
*_ 5-تکامل روحی (فولر)
صفحه 7:
۳ ۳ دی oe vw
تکامل ذهنی: گرچه تستهای
استانداری برای اندازه گیری هوش و
فعالیتهای ذهنی وجود دارد ولی روشی
که بتواند تکامل بالقوه هوش را اندازه
گیری کند وجود ندارد. ۱
۲ تکامل ذهنی_چگونگی مشگل گشلیی و یا
برخورد فرد را با یک موقعیت نشان می
دهد.
تکامل ذهنی از دوره شیرخوارگی شروع و
سایان متمادی ادامه
مى يابد.
صفحه 8:
احل تحول شناختی و عملیات ازدیدگاء بیاژ» 7ب
1 حوره حسی و حرکتی
2عوره پیش عملیاتی
3حوره عملیات عینی
4عوره تفکر انتتراعی
صفحه 9:
:مرحله حسى وحم ركتى (از تولد تا دو سالكى )
كودك تا يايان اين رحلهء قادر به درونى سا
شناختی او به
صفحه 10:
۲ )دوره پیش عملیاتی(2 تا سالگی)
کودک می تواند اشیا و وقایع را از حواس و کارهای خود جدا بداند
کودک : محدود به زمان حال ؛ نیست (برعکس دوره حسی و حرکتی ). بود و ث
حال و گذشته و آینده را در مییاید.
کار کردهای عادی؛ مثل زدان رشد می یاید.
کودک هنوز توانایی جداکردن علائم از موضوع (واقعیت از علائم) را ندارد.
این صورت است که نمی تواند «خود را در موقعیت دیگرران قررار دهد. (تصویر)
کودک در این مرحله حاندار بندار است.
کودک در مرحله پیش عملیاتی
صفحه 11:
۳ مرحله عملیات عینی( از هفت تا یازده سالگی ) :
در این مرحله کودک؛ توانایی انجام اعمال منطقی را دارد » اما
محسوس نه با امور فرضی و پدیده های انتزاعی
به عنوان مثال؛ اگر اين مسئله براى كودك طررح شود كه : اگرر رنگ موی پریسا از زهرا ر؟
و رنگ موی پریسا از مریم تیره تم است رنگ موی چه کسی از همه تیره تراست؟
* دراين مرحله؛ كودك نيازى به انجام اعمال كوشش و خطا ندارد
اعمال را پیش بینی کند و نتايج را از پیش حدس بزند.(آنسوی
* كودك که دراین مرحله به درك مفاهيم بقاء ماده؛ عددء وزن؛
دست مى يابد.
صفحه 12:
: «مرحله تک انتزلع(( عملیاتصورواز ۱۱ تا ۱۵ ساسگی-4
در آخرین مرحله رشد ذهنی کودک به تدریج توانایی تفکس بر حسب ! کشب
مسی کند.اندیشه هاي فرد علاوه بر اشیاء محسويرء موارد احتمالى و فرفأل 4و ١
مى شود . ald a BU به فرضيه سازى و استدلال قباسي مى شود . Ly, 53
در مرحله قبلى « عمليات محسوس » كودك بى حسب واقعيات عينى و موجود مى انديشد ب" 9
ene دک و 1 م 3 00
فيل باشد بس موس بز رك از فبدانت . زیرر|قنها بر حسب واقعیات عینی و موجود می اندیشد . ft:
اما اندیشه نوجوان ۷ مرحله تفك انتراعی ) فرضیات و امکانات را نییر شامل می شود . 7 +
صفحه 13:
نظرریه رشد اریکسون رشد روانی-اجتماعی
اصلی در نظریسه مراحسل روانی-اجتماعسی اریکسون؛ رشد هویت خود ( 600
است. «هويت خود)» حس آگاهانه خود است که ما از طریق تعاملات اجتماعی رشد 3
a
صفحه 14:
مراحل رشد روان - احتماعى از د بدكاه ارد
1-از تولد تا يكسالكى شيرخواركى(حس اعتماد)
2-3-1 سالگی نوپایی(خودمختاری)
3-3-6 سالگی خردسالی(حس ابتکار)
4-12-6 سالگی نوباوگی(سازندگی)
صفحه 15:
مرحله ١ رشد روانی- اجتماعی: اعتماد در راب بیاعتمادی
1 ۱ ۷
نخستین مرحله نظریه رشد روانی -اجتماعی اریکسون بین تولد تا یک § ety
و بنیادیترین مرحله در زندگی است. #7 2 ۳ 5
*_ به دلیل آنن که نوزاد به طور کامل وایسته است» رشد اعتماد در او تک ess
اطمینان کسی که از او پررستاری میکند بستگی دارد. 4 4
* اگس اعتماد به نحو موفتیتآمیزی در کودک رشد یابد» او در دنیا احساس Bs
کرد. اگم پرستار ناسا زگار» پس زننده یا از نظس عاطفی غیمرقابل دستر. بها
Ao oe 9 d
رش حس بیاعتمادی در کودک کمک ميکند. 1
صفحه 16:
* کودک(1-3 سال) باید بتواند دامن
مادر را ترک کرده و پس از فاصله
گرفتن بتواند افکار و تمایلات خود را
* كودكانى كه این مرحله را با موفقیت
پشت سربگذارنده به ارزش نفس دست
خواهند یافت در ظیر این صورته به
ارزش خود و دیگران مشکوک شده و
حس شرمندگی, تردید و خجالت به
خود راه خواهند داد.
صفحه 17:
Aa» 3h) اجتماعی؛
در خلال سالهای قبل از مدرسه(3-6 سال)» کودکان شود
نمايى و اعمال كنترل بر دنیای خود از طرريق برحى بازیه
اجتماعی میکنند.
کودکانی که این مرحله را با موفقیت بگذراننده حس توانایی شخصی پم
قابلیت رهبرری دیگران را پیدا میکنند. و آنهایی که در به دست آوردق این
مهارتها ناکام میماننه حس گناهه شک به خود و کمبود ابتکا
ميماند.
صفحه 18:
مرحله ؟ رشد روانی-اجتماعی: کوشایی در براب حقارت
اين مرحله سالهاى اول مدرسهء تقرريباً از سالگی تا
١ سالكى را در بررمیگیررد.
* کودکان از طریق تعاملات اجتماعی شروع به رشد
حس غرور نسبت به دستاوردها و توانائیهای خود
میکنند.
* کودکانی که توسط والدین یا مطمان تشویق و هدایت
میشونه حس کفایت» صلاحیت و اعتقاد به تواناییهای
خود در آنها به وجود میآید.
آنهایی که از سوی والدین» معلمان يا همسن و سالهاى
خود به قدر کافی مورد تشویق قرار نمیگيرند به
توانایی خود بای موفقیته شک خواهند کررد.
صفحه 19:
نظریه فروید در ارتباط با تکامل جنسی: بر خلاف عقا
رلیج امروزی فروید عقیده داشت که احساسات جنسی
طور ناگهانی در دوره بلوغ و نوجوانی پدیدار نمی شود.
از مرحله شیرخوارگی وجود دارد و بتدریج از یک شکل
با موسله یهاوخ دنگر تغییز Li کردم
صفحه 20:
صفحه 21:
*
مرحله دهانی + Re
2
59
مترادف به دوران شیرخوارگی ey
حس دهانی بیشترین رضایت را برای شیرخوار فراهم م 0 ie
صفحه 22:
* مترادف با دوره نوپایی
* کودک بیشترین لذت شهوانی را
ES! fe
صفحه 23:
مترادف با دوره خردسالی
بیشترین لذت شهوانی مربوط به ناحیه تناسلی است.
عقده ادیپ و الکترا در اواخر این مرحله ظاهر می شود.
صفحه 24:
صفحه 25:
* از 12 سالگی شروع تا بزرگسالی ادامه می یابد.
* ظهور صفات انوبه جنسی
کشمکشهای روانی- جنسی مربوط به عقده ادیپ مجددا ظاهر
ela
صفحه 26:
صفحه 27:
قراردادی: خودمداری
قضاوت اخلاقی کودک بر یاه نفس عمل است:
آنچه که پاداش می آورد به عنوان عمل صالح و آنچه
مى شود عمل اشتباه تلقى. می شود.
صفحه 28:
رفتار صحیح آن چیزی است که نظام آن را بپذیرد یا تال
* چنانچه رفتارشان مورد پذیرش قرار نگیرد احساس gpl
صفحه 29:
سطح سوم: اخلاقیات پس قراردادی
مربوط به دوره نوجوانی و بزرگسال است.
نوجوان به مرحله ای می رسد که بر اساس J ovr 9 SEE
برمی دارد.
* هر گونه اعمالی که با اين اصول مطابقت کند آن را صحیح تلقی ۹
علیرغم پاداش یا سرزنش.