کسب و کارفروش و بازاریابی

نظریه وابستگی - Dependency Theory

صفحه 1:
نظریه وابستگی Dependency Theory eR (elo) oly

صفحه 2:

صفحه 3:
این نظریه, یک نظریه در حوزه ارتباطات اجتماعی محسوب می‌شود. این نظریه به مطالعمی بررسی تاثیرات بلندمدت رسانه‌ها بر روی مخاطبین می‌پردازد. این نظریه اولین نظریه‌ای است که مخاطب را درنظر می‌گیرد و در فرایندهای ارتباطی به عنوان یک بخش فعال آن را محسوب می‌کند و از اين جهت پر خلاف نظریه "نظریه سوزن تزریقی" است. بر اساس این تتوری, فرص می‌شود که مردم با یک سری اهداف مشخص از رسانه‌ها استفاده می‌کنند و به دبال رفع یک سری نیازهای مشخصی هستند. بر اساس ابن تثوری یک ارتباط جدایی‌تاپذیر بين مخاطبین, رسانه و سیستم بزر؟ اجتماعی وجود دارد. باتوجه به آنکه یادگیری از تجریه ناشی می‌شود؛ و تجربیات محدود هستند. مردم برای کسب نجریه و يادكيرى بيشتر يه رسانهها روى مىآورند. از طرفى ل نار از رساته تيز باعث ایجاد یک ‎iy‏ بين مخاطبین می‌شود. اين درچه وابستگی به طور کاملا مستقیم متناسب است با - طرفیت یک رسانه برای برآورده کردن نیازهای یک فرد - ثيات اجتماعی: در یک دوره از تعییرات شدید اجتماعی مانند انتخایات ریاست جمهوری. درگیری: بحران و ... افراد به دتبال ارزیابی مجدد اعتقادات, ارژش‌ها و باورهای خود هستند و به دنبال بررسی انتخاب‌های جدبد می‌گردند. در این شرابط انسان‌ها بیشتر نیازمند یک مشاوره و سیستم پشتیبانی فکری قوی هستند و به همین دلیل وایستگی‌ها به رسانه نیز بیش از پیش می‌شود. - مخاطیین به عنوان یک جزء فعال در فرایندهای ارتباطاتی, رسانه مورد نظر خود را بر اساس نیازهای فردی و عوامل خارجی مانند فرهنگ, مذهبی, اعتقادات سیاسی, شرایط اقتصادی و ... انتحاب می‌کنند. در نتیجه هرچه تعداد رسانه‌هایی که نیاژهای فرد را برطرف می‌کند پیشتر باشد. وابستگی مخاطبین به یک رسانه کمتر می‌شود - در نهایت به عنوان فاکتور چهارم. میزان وابستگی به رسانه‌ها و یر رسانه‌ها وابسته به ویژگی‌های رولنی افراد است اما اين ویژگی‌ها نیز بر اساس عوامل خارجی‌ای که در مورد قبل ذکر شد. ایجاد می‌شود. ای ی کی سا از وا ار بای با ‎slr‏ کرش ادف بالیس توس با قدرتی که دارد, به اهداف خود دست پیدا کند. چهار مرحله نیز در روند ایجاد وابستگی وجود دارد: 1- افراد برای برآورده کرده نبازهای کون سرگزمی, درک بیشنر, دریاقت اطلاعات بیشتر و .. جذب رساده‌ها می‌شوند. 2- ایجاد رابطه وابستگی با شدت‌های مختلفی شروع می‌شود. هرچه ایجاد رابطه وابستگی شدت بیشتری داشته باشد. تحریک شناختی و عاطقی بیشتر خواهد بود. تحریک عاطفی رضایت فرد را افزایش می‌دهد و تحریک شناختی موجب افزایش رضایت توجه فرد می‌شود. 3- تفويت اين دو نوع محركء یک سطح مشارکت بالاتری را فعال مي‌کند که طی آن فرد می‌تواتداطلاعات را پردازش کند و به خاطر بسپرد. ‎en‏ یرت مر بو سم ار ا ار ‎i i‏

صفحه 4:
‘Agenda Setting Theory sjluanur» ab > |i Commandments for Media 10 ‏قرمان برای مشتریان رسانه‎ 10 > Consumers Cultivation Theory ‏خ نطربهکاشت‎ Hynodermic Needle Thean & ‏بر روی نیازهای اقراد‎ sh ‏مزایا‎ ‏قابلیت آطمینان بالا برای تاثبرات بلندمدت رسانه‌ها‎ + )۳ - مانند نظریه کاشت و سایر نظریه‌هایی که اثرات بلندمدت رسانه‌ها را اعلام می‌کنند, اين نظریه برخلاف نظریه اقناع است و تاثبر رسانه‌ها در کوتاه مدت را در د. در صورتی که شواهدی وجود دارد که رسانه‌ها در كوتاهمدت نيز دارای تاثیرات مهمی هستند که نتایج ناشی از تبلیغات نیز نمونه‌ای از اين تاثیرات است. ۰ این نظریه می‌تواند کچی‌هایی داشته باشد, چرا که اين نظریه به صورت مستقیم از داده‌هایی که از افراد بدست آمده است, ایجاد شده است و افراد ممکن است وآقعا تاثیر واقعی رسانه‌ها را نفهمند. اتود در تبتیعات و در تتیجه تون *_كاربرد بالا در جاری‌سازی استراتژی سازمان و تاثیر بر فرهنک سازمانی

صفحه 5:
منابع مورد Pe a a ‏]ل‎ wens Li Lata: Cae)

صفحه 6:
۱ porrer sre (0۳۱۳ ‏و‎ MGTools.ir

رایگان