صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
زمان دقيق يبدايش هندسه به درستى مشخص نيست. اما مسلم است كه يس از كذشت قرنها از عمر آدمى,
درک مفهوم های هندسی میسر گردیده است.
0 EME RCE PCN ver E Sy ant er Be eee
ترئينات نوسنكى , سرشار از شكل هاى كوناكون هندسى است.
BS nen
شنت 0 0
Hee 1
يا ae متراین : اندازه
۳
تومیر
0
هد (CY: FT)
سس
صفحه 3:
نظریه ون هیلی
۱
7 ا ا ا pe eR Pare)
eee ل heerlen icy ere ee cess Se ne ope Reber
PN DR Ed Ie ee Maced Tea Reet ee OO Nae ce ead
Sr ا oe Reeder ea tS fener at) Se ee een ames
آنکه به رشد بیولوژیکی وابسته باشد. معلول شیوه آموزش است. نظریه ون هیلی به این بسنده نکرده و راهکارهاپی را
۱ ا ا ا م ل
هندسی افراد ارائه کرده است.
صفحه 4:
ا 0
RS eee so Nearer oT RY Oe ee)
یه ون هیلی
ا ۱۱ ضعف دانش آموزان در#هندسه ايجاد
۳
ی
تفکر دانش آموزان
حوزه کاری پیره ون هیلی-- تدوین ساختار سطوح تفکر و اصولی که به دانش آموزان در کسب بینش
Regen TTS
صفحه 5:
ا 0
Fee ا
م
توجه همیشگی به هر سه عنصر دشوار است و گاهاً یکی از عناصر نادیده 2
گرفته می شود Bere ibn BRT ee tor Eras Ficreoe any
Ey om See Ee er) پر لم
AW TNS Cerner wr rere 1
PB here PERO SER See or Tye Tee ne Bt yee One oer ree
Ey ا Ree reed cp Conte
9 Pe ene oe Fee eee Ye ee ERE
صفحه 6:
نظریه ون هیلی
لك
هلب تجسم (شناسایی) : در اين سطح, به مفاهیم هندسی به
۱
Oe Ty Cente Weer) br trv Cin ee Coon Wee feo ROSEN Ce
Or Cane or Rey bee Perk Coed ا Creer
BE essen carts ier) escse ene ine el MES Ted]
سطح اول است , روی ظاهر اشکال است. وقتی که او شکلی را مربع
می داند, در كت آن واکنش نشان می دهد و نه به زاویه
ا ا Ree toen eevee 0
اشكالى را كه به مربع شباهت دارند نيز جزو دسته مربع به حساب
بياورد.
صفحه 7:
0
لك et eed
BIC Pre oeeree ا
|
۱ Feet here Eee ee ore keer Eup) rg
۱0 te) Pees Reon ل ee TIL) کسی به دانش آموز یگوید که چهارضلعی کشیده شده
0 Be ea (ce oie e core)
صفحه 8:
0
لك et eed
Sree Recent. Me Set Rel Sire ower Bye eae ied ciel) Re wed ett leer EN go
ايجاب rae روابط ميان اشكال درك مى شود. به طور مثال در جهارضلعى ها موازى بودن
|
مستطیل است چون همه ویژگی های یک مستطیل را دارد (ارتباط میان اشکال). به بیان دیگر دانش
آموز می تواند ویژگی های یک شکل را استنتاج کند و رده های اشکال را تشخیص دهد. تعاریف درک
Batre nec eel ee Ree wed eee Rie Vl cor eee)
صفحه 9:
0
لك et eed
a استنتاج : در اين سطح, تفكر با مفهوم استنتاج؛ عكس يك قضيه ؛ اصول موضوع و شرايط
لازم و کافی در ا ۳ ا م به عنوان روشی برای پایه گذاری نظریه
های هندسی در یک سیستم اصل موضوعی درک می شود و نیز فرد تفاوت میان آنها را تشخیص می
دهد. Be Bie eter eee Meee here) ۱
آنها برهم بر مى آيد و تمايز ن یک حکم و عکس آن را تشخیص می دهد. روش های گوناگون اثبات
يذيرفتنى است و اثبات آنها تنها به خاطر سيرده نمی شوند, بلكه مى توانند توليد شوند.
صفحه 10:
10
ا 0
0
ا ا ل ل در سيستم هاى اصل موضوعى كوناكون مطرح مى
Peeve ۱ ec eater cee ore ive Ree LGR eee Bro)
Renn gee ier per meres perce Sts came WC TPE hy wente ey cgoomroy
وجود مدل هاى عينى درك شود. به بيانى ديكر در اين سطح, هندسه به شدت انتزاعى است.
صفحه 11:
11
نظریه ون هیلی
ویژگی های سطوح نظریه ون
هیلی :
ا
یابد, مگر آنکه پیش از آن, سطح ام را كذرانده باشد.
2) ماهیت درونی و بیرونی اشیای مورد مطالعه : ون هیلی بیان می کند که آنچه سطوح را از یکدیگر متمایز
RE oor) ا TO ene) cor Kener gee RC reg ee Eee |
تشکیل می دهند. در سطح دوم با اشيايى مشخص به نام رده هاى اشكال (كه دستاورد سطح نخست
Tene RS tCaee ates 71
صفحه 12:
RE ا
ed
صفحه 13:
13
0
ویژگی های سطوح نظریه ون
COB ا ra ROCHON Tg Be ie ne Mecca eR RC Nee
رابطه ای که در یک سطح درست است, ممکن است coer eee re etre Sa) روابطى كه اين نمادها
دیگر ل ا ان
2 عدم يادكيرى در صورت ناهمسانی سطوح : دو فرد كه در دو سطح متفاوت استدلال می کنند نمی توانند
ern Reon ااا 000
۱
OS Bon CA CII reais nn oC HE ent any ean ۱[
Peper Fee Ces Pe easy mr Per ceet SB) se PACS ETS Warr teeter
0 ا 2 را آنگونه که معلم CI -ve] ۱
پاسخی بدهد منطبق با سطح تفکر خودش خواهد داد نه در سطح تفکر معلم.
صفحه 14:
14
POC Yer at)
۱ nt ne ST)
6 پیشرفت ار ص ا سر مص سما مار یراع ۲ بلوغ زيستى
8 اشدء به نوع آموزشی که او دریافت می کند وابسته است. هیچ شیوه آموزشی نمی تواند سبب
كردد كه دادر 01 اي 0
پیشرفت کمک کنند, در حالی که برخی دیگر روند پیشروی در سطوح را كند كرده يا از آن جلوكيرى نمايند.
صفحه 15:
15
نظریه ون هیلی
فازهای
يادكيرى 5 ۱ ۱
ال ا ا ا ا ا 000
fete oe pce Eel) ا ا ل ا ل لت
متعلق به اين سطح معرفى مى كردند. 7 5
01 ا Meson] el) هنكام Pore 0 ا kee ever ele
هایی روبرو گردند که بنابر گفته کراولی , به وسیله معلم به دقت به دنبال هم چیده شده اند و قرار است دانش
10 rue let COM tt 1)) أموزان را رفته رفته به كشف ساختارهاى مشخصه سطح جديد,
000 vanees Were yrs Menem te ercner
صفحه 16:
۹
ا 0
2
يادكيرى ۶ 2
1 7 ۱
خود را درباره ساختارهایی که مشاهده کرده اند , بیان و مبادله می کنند. نقش معلم در این میان, به ارائه کمک
ل ل
4 جهت گیری آزاد : در چهارمین مرحله یادگیری, دانش آموز حوزه مطالعه را کم و بیش می شناسد ولی هنوز
ل ا ا ا ا ا
روش هاى كوناكون ياسخ داده شوند و تكاليف باز ياسخ تحقق بيدا كنند.
صفحه 17:
17
نظریه ون هیلی
فازهای
یادگیری
ency ۱ دانش آموز فراگرفته است خود را با سطح جدید وفق دهد, ولی , اکنون
رن ل را Wore ea
Oe CRG recon ne rey Ce hel bee BUNS. caw ke i Bee rE Ca)
کمک کند. ون هیلی خاطر ل لوال Sreeee ren trees nde
Seren tee BE es Oneness CS ee neon Te ا