صفحه 1:
dye نش
نظریه های یادگیری
دکتر السون و هرگنهان
۱ { | وو
9 ۰ م 30 3
استاد: دکتر منشثی
تهیه: الهام ایران نژاد
پاییز ۱۴۰۰
صفحه 2:
نظریه های آماری تلاشی برای ایجاد نظامی خرد اما محکم اند.
استیس نظریه گاتری را به صورت کمی و آماری بیان کرد.
Statistical learning theory 7 0
نظريه آمارى يادكيرى
stimulus sampling theory GST) prs فرشیه های نظربه تمونه گیری
۱. یک موقعیت یادگیری دارای تعداد زیاد اما محدودی محرک است. شرایط آزمایش
Sir Ss.
شرایط در حال تغيير
درونی
۲ همه پاسخ هایی که در موقعیت داده می شوند دو دسته اند. درست - ۸۸1 نادرست - ۸۸2
۳ هر یک از عناصر در مجموعه محرک يا به 4.1 یا 22 وصل شده اند. در ابتدای آزمایش همه عناصر به ۸۸2 شرطی اند و
پاسخ درستی داده نمی شود.
در هر کوشش بخش کوچکی از محرک ها نمونه گیری می شود (6)
پس از هر کوشش عناصر نمونه به مجموعه محرک ها از می گردد. ون
عناصر محرک نمونه گیری شده ممکن است دوباره نمونه گیری شوند.
صفحه 3:
۵. حالت نظام- در هر لحظه معین نسبتی از عناصر ٩ است که به ۸۸1 یا ۸۸2 وابسته wil
5
یک کوشش یادگیری با یک پاسخ پایان می یابد و محرک های نمونه در آن کوشش به ۸1 يا ۸2 شرطی می شوند. _"لررر
با افزایش شمار عناصر شرطی شده به ۸۸1 احتمال فرا خوانده شدن پاسخ درست در ابتدای کوشش افزایش می یابد. شمار عناصر
1 بتدریج لفزایش می یاید. a" 5
ت عناصر شرطی شده در موقعیت (5) در sla! هر کوشش در نمونه ((6) بازتاب مى يابد.
اگر ۶۰ درصد از محرک های موقعیت به پاسخ درست شرطی شده اند تنها ۴۰ درصد عناصر نمونه در این کوشش می تواند به 1.
شرطی شود.
احتمال رویدادن پاسخ درست به حالت نظام وابسته است (۸2 + لش
صفحه 4:
تسبت عناهر شرطی شده یه آن
۳ A “A ye + a.
نسبت محرک های
همه عناصر محرک موقعیت
(Gln Spee ee
ا و0 شرطى شجدهباياسخ
تاد درست
سرعت یادگیری دو فرد مقایسه و
احتمال پاسخ درست در ابتدا صفر a
نسبت نمونه گیری ۵ درصد در مقايسه با + 5
os
7 اختمال در کوشش های ۰ احتمال اينكه در كوشش اول به
گذشته شرطی نشده. ياسخ درست شرطى نبوده
05
P,= 1-(1-0)(1-0.05)?
۶۵:10 )1-0()1-0.2(۳
=0.2
صفحه 5:
uae is
Aye Ay i
oe paid
03 pote
#عنصر محركك
۸۰ عاصر در 9)
,1۴ عناصر در
صفحه 6:
تعمیم
احتمال رخداد پاسخ درست با نسبت عناصر محرک شرطی شده به آن پاسخ برابر است.
re
بازگشت عناصر شرطی شده از ۸1 به ۸2
بازگشت خود بخودی
59 یلار موقت لس که معکرلستدر زمارهییسولینمونه گسرعور دسترسنباشد و بسولیخاموشونسمونه
وه ۸۸2 تغيير نكرهه باش و باحضور دوبیه در موقعیتاسخ را فرلبخولند.
جورکردن احتمال
ازمایش قدیمی چراغ
اگر چراغ سمت راست در 1۸۰ ماود روشن شود آزمودنی پیش بینی خواهد كرد كه همان چراغ در حدود 1۸۰ کوشش ها روشن
خواهد شد که این را جور کردن احتمال گویند.
11 - )۲ رت 1
\ 6yFt—_
احتمال رویداد پاسخ جور شده با احتمال رویداد جور شده
احتمال رویداد 1 < El
احتمال رویداد 1 - 17 < 182
پاسخ نادرست در کوشش 12م پا
صفحه 7:
الگوی یادگیری مارکوف استیس
وگ هد بت ری تریجی استه بعنی کم کم از
کوششی به کوشش دیگر افزلیش می یبد. هال و اسکینر با ثرندايك 2 پاسخ درست از 80 درصد کوشش ها بیشتر نمیشود
هم نظر بودند.
اما گاتری می گفت یادگیری همه یا هیچ است و به دلیل پیچید"
تکلیف یادگیری است که تدریجی به نظر می رسد. نظریه پردازان
گشتالتی هم یادگیری بینشی را ناگهانی می دانند.
احتمال رویداد 6680- 17
نظریه اولیه نمونه گیری محرک استیس هر دو دیدگاه افزلیشی و همه
يا هيج مربوط به فرآیند یادگیری را پذیرفته بود.
عناصر محرک نمونه گیری شده در هر کوشش, همه يا هيج شرطی می , |
شوند.
عناصر موقعیت در هر کوشش نمونه گیری می شوند پس یادگیری ,]
افزایشی پیشرفت می کند.
اگر تعداد عناصر محیط بسیار کوچک باشند تفییر سریع به حالت
یادگیری همخوان با فرآيند ماركوف كه يك تغيير تند و جهشى در
احتمال ياسخ نت روی می دهد
صفحه 8:
آزمایش جفت های متداعی
وقتی که به آزمودنی ها اولین ماده هر جفت نشان داده
می شود. بلید از میان ۴ پاسخ که تنها یکی از آنها درست
است پاسخ مورد نظر را برگزینند. بنابراین احتمال انتخاب
درست از سوی آنها بر مبنای تصادف یک چهارم COND)
اگر یک آزمودنی در یک کوشش درست حدس می زد.
احتمال حدس زدن پاسخ درست از سوی آن آزمودنی در
ee در همان سطح
باقى مى ماند.
نهم اين است GES Geel as در میاحل
متفاوت باسخ درست را ياد كرفتند. يعنى وقتى كه
آزمودنی ها یاد گرفتند. کاملاً یاد گرفتند امالین یادگیری
برای آزمودنی های مختلف در کوشش های متفاوت رخ
می داد.
صفحه 9:
اگر تفاوت های فردی یادگیری نادیده گرفته شود و یک
منحنی برای همه افراد با استفاده از میانگین احتمال
پاسخدهی افراد گروه کشیده شود منحنی افزایشی به
دست مى آيد به اين معنی که به مرور لفراد بیشتری به
یادگیری رسیده اند و احتمال دادن پاسخ درست برای
گروه افزایش می یاید.
اگر در یک گروه چهار نفری یکی پاسخ درست داده باشد:
دیدگاه افزایشی: احتمال دادن پاسخ درست برای گروه در
کوشش بعدی لز - به ۰.۲۵ افزایش یافته است.
دیدگاه همه یا هیچ: یک نفر یه احتمال ۱۰۰ درصد و سه
نفر به احتمال ۰ پاسخ درست می دهند.
--# PiCnst Na)
ریت شده(0)
5۱2222۳
صفحه 10:
دو رویکرد همه یا هیچ و افزایشی
عدم العم ۸ آزمودنی * ۸ جفت تداعی - ۳۸۴ پاسخ ممکن
الاب
انتقاد اندرود و كيل به نتيجه كيرى استيس از اين آزمايش
صفحه 11:
استیس و روان شناسی شناختی
اگرچه استیس یادگیری را مجاورتی می دانست. اما به تازگی مکانیسم های شناختی را هم مورد تاکید قرار داد. هم گاتری و هم
استیس یادگیری را تداعی مکانیکی بین رویدادهای مجاور می دانند.
اهمیت حافظه
پیش تر استبس معتقد بود محرک و پاسخ از راه مجاورت با هم تداعی می شوند. اما بعدها عنصر سومی را به نام حافظه اضافه کرد.
مدل وارسی تصمیم گیری 4
طبق نظر استیس ابتدا آزمودنی ارزش هر پاسخ را یاد می گیرد و لین اطلاع را در حافظه ذخیره می کند. بعدا وقتی موقعیت پاسخ" 3 5
فرا مى رسدء آزمودنی موقعیت را وارسی می کند. آزمودنی پاسخی را خواهد داد که با ارزش ترین بازده را فراهم می آورد. و
از ظر استیس در عملیات مسلح بلاترمثل زبان, حافظه نقش مهم تری درد. وی چنین فرض می کند كه خاطرات سناده يا هم/
ترکیب می شوند و خاطرات پیچیده را فراهم می آورند. از الفبا شروع و سلسله مراتبی ادامه تا به دستور زبان پایان يابد.
کنش متقابل فرایند های شناختی پیچیده و محرک های حسی پاسخدهی در موقعیت را تعیین می کند.
5
الكوى آرايشي شناختى: رده بندى و طبقه Be TGA
:3
رویکرد استیس به رده بندی کاملا شناختی است. اما بین رفتارهایی که در این نظریه و نظریه نمونه گیری محرک (85) بود
شباهت وجود دارد
صفحه 12:
ویژگی های مهم و آشکار یک محرک مورد توجه قرار مى كيرد.
جنبه هایی از محرک همراه اطلاعات عضویت در رده در یک کوشش آموخته مى شود.
ویژگی های محرک و شاخص طبقه به صورت یک مجموعه (یک آرایش) در حافظه
ذخیره می شود و یژگی های مهم برای مقایسه با محرک دیگر آماده نگه داشته می
شود. رده بندی محرک تازه بر اساس شباهت صفات آن با صفات محرک ذخیره شده
است. شباهت با 55 ,
تاکید در SST بر جمع تداعی های محرک_پاسخ در گذشته بود و در الگوی آرایش
بر رده بندی و مقایسه رویدادهای حال و آینده است.
oe bl, SST محرک ها جمع و در الگوی آرایش ضرب می شون
صفحه 13:
در 98 روابط بین محرک ها جمع می شوند.
جدول ٩-۱
محرکهای آموزشی
عتاقو ۲
نمونه گیری
at
“An
محرکهای آزمون
8 YA
بزرگ .۲ کوچک ۷
ریز بوه آبى ۳۷
ز۳۳ دایره ۳ مریع
= 19 7
۱
B 33%
یکی از سه تا شبیه
صفحه 14:
محرک ۸1
محرک ۸2
محرک 81
محرک 82
محرکهای آموزشی ۱۸
3 بزرگ
عتاصر _
ع 5 قرمز
تمونه كيرى
ec F
اندازه | رنگ ]| شکل | ویژگی های ۸
۱ ۱1 بزرگ
۱ ۱ 5 قرمز
۱ ۱ ]۱ مربع
١| ١ |5
شباهت با طبقه خود سس »(1+9)
جمع شباهت با طبقه های موجود 5*۰ + 86۶ +S) 1(
XB \B vA
بزرگ کوچک کوچک
قرمز آبی آبی
دایره دایره مریع
شباهت با طبقه ۸ | ویژگی های 18 | شباهت با طبقه 28
1ج (1 ۳۳1 کوچک لو - وود
5 و*1*1) آبی $2 = (1*s*s)
3و د وهی | دایره -(1*1*1)
(1*1*s) =S (1*s*s) = 7
- احتمال درست طبقه بندی کردن
صفحه 15:
دیدگاه استیس درباره تقویت
ییت از با حفظ تداعی بین محرک ها و پاسخ ها از یادگیری زدایی تداعی بین آنها جلوگیری می کند. در دیدگاه جدید نقش
تقویت خبری دهی از رابطه محرک-پاسخ و همچنین پاسخ-پیامد است. موجود به یاد می سیارد چه پاسخی په پیامدی داشته است
و ربطی به تقویت ندارد.
استیس بین عملکرد و یادگیری تفاوت قلثل می شود. تنبيه و تقويت متغيرهاى عملكردى هستند. زيرا يادكيرى در نبود آنها اتفاق
ميافتد و آنها تعيين مى كنند موادى كه قبلا آموخته شدند جكونه در رفتار ظاهر خواهند شد.
کاثری عملکرد را تمایل سلسله ای از پاسح آموخته شده برای رسیدن به هد میدلند و نقش تقویت خبری است که به محرک های
حاری افزوده می شود و رفتار رابه سویی هدلیت می کند. استیس مدل سیبرنتیک از انسان دارد که رفتار بر لثر بازخورد م
صورت ماشینی هدایت می گردد.
یادگرفتن باد گیری
می بید در یک محیط پیچیده یادگیری به همه پا هی شرفت می کن ی 1
در زمان (کوشش های دیگر)
همه نظریه های افزایشی قابل کاهش به همه یا هیچ اند نکته میزلن مطالب اموخته افزلیشی است.
شده در هر کوشش است.
صفحه 16:
هایلو با آزملیش هلیی که بر روی میمون ها انجام داد دریافت که میمون ها هرچه مسایل بیشتری را حل کنند در حل مسايل
اند می شوت در »سابل اوه ی تمیز میمون ها آشتباهات زیادی را مرتکب می شدند اما به مرور لین اشتباها کم تر می
شدند (یادگرفتن یادگیری). هارلو این پدیده را آمایه یادگیری_نامید.
یادگیری حاصل از کوشش های یادگیری اولیه کند
و دلرای ماهیت افزایشی بود. اما یادگیری های
عي سر واكك لوجي همة ما عبج بود هارلو
براى تبيين نتليج خود از مفهوم «عامل های خطا»
استفاده کرد. a
راهیردهای نادرستی که پیش از اینکه بتوان مسئلد
را حل کرد باید خاموش شوند.
پردهدیداری یک سویه
ترجيج موقعيت
7
نگهداری محرک 1
بثقاب نح رکه
صفحه 17:
جایگاه فعلی الگوهای ریاضی یادگیری
استفاده از مدل های ریاضی در روانشناسی نسبتانو . هر گاه فرصت پدست حداده تا از علم ریاضیات در روانشناسی استفاده
شود. از آن استقبال زیادی به عمل آمده است. 9 ریاضیات. توصیف دقیق از پدیده هلیی است که
eee ee اس در واس بتطالعه شذند ذر حال حاضر تعداد زيادى فرمول بندى رياضى براى. توصيف يديده
های مختلف بادگیری وجود دارد اما این فرمول بندی ها وحدت بخش نیستند.
ارزیابی
برتری ها از نظر شپرد
تغیبر جهت دادن نظریه یادگیری به سوی نظریه های شناختی
سادگی
* دوری از رفتارگرایان اصلی دهه ۱۹۵۰ و گسترش نظریه به مفاهیم طبقه بندی و مفهوم آموزی
* دامنه محدود نظریه در مقایسه با نظریه های ثراندایک (به اموزش پرورش گسترده شد) و یا
پاولف (زبان اموزی).
انتقادها ۰
استیس هم چون نظریه گاتری بر نیرومندی پیوندهای یادگیری به غیر از مجاورت محرک
- پاسخ, مکانیسم دیگری را لازم نمی داند.
ای و هراتس به خود اجازه داحند با انتزاعات ریاضی شرلیط آزمایشی را شدینا محدود.
سازد و به موقعیت واقعی نتوان تعمیم داد.
صفحه 18: