نظریه ی ثرندایک
اسلاید 1: نظریه های یادگیری فصل سوم:نظریه ثرندایک ارائه کنفرانس:ایمان بهرامی،آرین امیدی،شهریار گلشن استاد مربوطه:جناب آقای دامرودی
اسلاید 2: اندیشه های مربوط به یادگیری قبل از ثرندایکبا اینکه ثرندایک علمی ترین و مدون ترین نظریه های یادگیری را اولین بار ارائه کرد ولی بدین معنا نیست که قبل از وی هیچ نوع اندیشه ای راجع به یادگیری نبوده است.از نخستین کسانیکه در این زمینه اظهاراتی داشتند ارسطو و افلاطون بوده اند.یکی از نطریه های یادگیری که از قبل از ثرندایک مطرح بوده است نظریه هربارت است وی در تلاش بود تا اصول روانشناسی را در آموزش و پرورش بکار بگیرد.از نظر هربارت یادگیری در سه مرحله در سه سطح صورت می گیرد:1:مرحله فعالیت حسی2:مرحله حافظه3:مرحله تفکر تاملی یا فهمیدناز نظر هربارت یادگیری در یک گام پنجگانه صورت می گیرد:1:آمادگی یا ایجاد آمادگی 2:ارائه یا عرضه مطالب 3:مقایسه و انتزاع 4:تعمیم 5:کاربرد
اسلاید 3: پیوند گرایینظریه ثرندایک به پیوند بین محرک و پاسخ اشاره دارد.این پیوند به صورت عصبی بین محرک و پاسخ برقرار میی گردد به همین دلیل نظریه وی به پیوندگرایی معروف است. پیوند گرایی مطرح شده از سوی ثرندایک نوعی تداعی گری نیز محسوب می شود چون در این پیوند محرک با پاسخ تداعی می شود.آزمایشی بودننظریه ثرندایک در تبیین یادگیری یک رویکرد آزمایشی(تجربی) دارد.ثرندایک تلاش کرده تا مفهوم یادگیری را به صورت عینی مطرح کند از این جهت به روش های علمی مقید است.گزینش و پیوندثرندایک اعتقاد داشت یادگیری به صورت کوشش و خطا و گزینش و پیوند صورت می گیرد.از نظر او یادگیری به صورت مستقیم و درنتیجه تمرین های مکرر صورت می گیرد(کوشش و خطا) و مبنی بر هیچ نوع تفکر و استدلالی نیستمثال:گربه ای که در قفس است از راه کوشش و خطا سعی در رهایی از قفس دارد نه از راه تفکر و استدلال
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.