علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

نقد و بررسی معنويت مدرن و عرفانهای کاذب

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:

صفحه 3:
ل .(نهج البلاغه اخطبه ۳۸) شبهه را از این رو شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد « اولبای خدا چراغشان در فضای شبهه ناک پقین است و لکن دشمنان خدا در این فضا به ضلالت مي‌خوانند.

صفحه 4:
حاسكاة معنودت مدرن ١.معنويت‏ مدرن در راستاى ياسخ به نسبت ميان عقل 9 ن و جمع سنت ‎ee‏ ب 00 . معنویت مدرن برآیند آدرا تك دو ضرورت است؛ ضرورت مدرن بودن و ضرورت فرارفتن از ماديت و توجه به ساحتهای زار وجود نان ۲ معنویت را منشاً دیکری نیز هست و تن کاهش درد و رنج است. از لین نظرء معنوبت رنگ وبوی روان شناختی پیدا می نماید؛ روان‌شناسی‌ای که ناظر به بهداشت روانی و زند گی بهتر و بی غدغه‌تراست.

صفحه 5:
i معنویّت مدرن نحوه‌اي مواجهه با جهان هستي است که در اثر آن» شخص با رضایت باطن زندگي کند و دستخوش اضطراب » دلهره و نوميدي تلود

صفحه 6:
Se ore 3 آرامش( رنجهای بیرونی و درونی انسان را آزار ندهد), ۲.شادی (آدمی افسرده و بی‌نشاط نباشد). ۲ امید(به زندگی دنیوی خود امیدوار بوده و ز به آینده خوش‌بین باشد).

صفحه 7:

صفحه 8:
مفهوم‌شناسي 1 . عرفان : در اصطلاحي عام و كلي‌به معناي نوعي درک حقايق است كه از راه دل و شهود به دست آمده باشد. آ. عرفان : «شناخت شهودی و باطنی خدای متعال» اسماءء صفات و افعال أل ‎ee‏ قرب الهي؛ شیوة سلوکي: تلبع شریعت و دستورات ب. عرفان کاذب: هدف: رضلیت خاطر؛ شيوة ة سلوکي: بي‌توجه به ۳ 4

صفحه 9:
تعنولوژی ذهن ۳

صفحه 10:
البته وى ‎ba‏ ‎ita te.‏ ا لسن مورب افلتی ندارد.به همین دلیل می‌گفت: «من روحلنی هیج یک از ادیان نیستم. برای ‎Gls‏ هیچ دینی نیز یامده‌ام. نين أمددام كد هيدو هتدوی نهتر ی مسلمان, مسلمان هتری و صلیحیمسیحی بهتری:باشد» وی.مسبر؟ خود را صرقا ایجاد تحول در درون انسانها دانست و أصول دعوت خود را بر يلية بدج ارزش انسانى حقيقت. يرهيزكارى, صلمبى إراسش»:عدى :و يرهين از خشونت ببنا تهاده است: .وی عصاره همه آدیان را دعوت-به سوى همين بح عقيقت مىدلند وامسقد است أكر مالحبان.اديان بر هت حقیقت متمرکز شوند. ‎ELF‏ دينى و دركيرىهاى فرقداى از ميان برجيده خواهد شد. واههای به سوی.خدا را متکلر می‌داند اما مقصد. همه وا واحد.

صفحه 11:
* سای‌بابا برای دعوت خود معبد بزرگی به نام پراشانتی نیلایام به معنای آشیانة صلح برین تأسیس کرده است. در معبد او به مناسبت اعیاد همةٌ ادیان مراسم برگزار می‌شود. در اعیادی همچون کریسمس, عید فطر عید نوروزه سال نوی چینیان و اعیاد هندوها مراسمی به همین مناسبت‌ها در معبد او برگزار می‌گردد. سای بلبابه تناسخ و قانون کارماء که بعدا دربارة آن بحث خواهیم کرد معتقد است و چنین پیشگویی کرده است که در سن ‎٩۱‏ سالگی لین جسم خود را ترک خواهد کرد و هست سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فردی ديكر منتقل خواهد شد.

صفحه 12:
مد هد و > منابع مطالعاتی: تعلیمات ساتیا سای‌بابا (تعلیم معنوی 1( ترجمه رویا مصباحی مقدم زندگی من پیام من؛ ترجمه پروین بیات سخنان ساتیا سای‌بابا (تعالیم معنوی ‎AE‏ افکار الهی برای ۳۹۵ روز سال, ترجمه پروین بیات» درخت ارزشها را آبیاری کنیم. ترجمه پروین بیات» یوگای عاشقانه, ترجمة آزادة مصاحبی

صفحه 13:
* «رام الم الم نام خدای متعال در اسلام است و رام نام خدای آیین آیین‌های بزرگ هندوستآن, ‎ale eo‏ ان ام ری این است 5 ‎ond}‏ © شیوة تبليغى رام اه در ایران شبیه گولدکوئیست است. هی فردی برای آنکه در حلقه رام اف اقیبماند بای هفتدای یک تفر جدید راچه رم اه دعوت کند وال از ‎ise‏ ‏بيروان رام الله خارج خواهد ام‌هایی از قبیل «جریان مات ‎oe NOS fa,‏ ل فق بع كات اران مد ند ن فارسی وجود داره و لن کتابی است با عنوان «جريان هدايت الهى» كه توسط شخصي به نام ييمان الهىء از مجموعة تعاليم |. م. رام ألله رهبر اين فرقه در ايران: تدوين سده است»

صفحه 14:
* سال ۱۹۴۷ در کشور بررزیل به دنیا آمد. * در سنین نوجولنی و جولنی احساسات ضد مذهبی شديدي داشته است. * از سن هفده سالگي به بعد سه بار در بیمارستان رولني بستري بوده است. مدت‌هاي مديدي از داروهاي اعصاب و روان استفاده مي‌کرده است. و سپس به استفاده از مواد مخدر روی آورد.

صفحه 15:
سوابق منفي کوئلیو: ؟ايفاي نقش درتئاترهاي ضد اخلاقي و مستهجن * جاب مجموعة داستانهاى. كمدي. سكسى بسنا کرینگ-ها ‎(Grieepka)‏ با کمک رائول سیکسا ‎ics‏ حلي اين آثار را شیوه‌ای ‎gots acon‏ أزاذى اتسايها فلعداد كروك ا ات ‎DOSE‏ ‏انداخت. #اقدام به خودكشي

صفحه 16:
* در يكي از مسافرتهاي خودبه ارمپا. در آلمانبا هاتفي غيبي آشنا شد. آن مرد از او خواست مجنداً به آیین کاتولیک ایمان بیاورد. آنن رد از کوتلیو خواست تا جاده‌ای- که به سوی- سانتیاگو ختم می‌شود را بپیماید. این جاده که میان اسپانیا و فرانسه کشیدء شده یک جاده خاص مذهبی است که زاشران مذهبی بسیاریم این مسافت را طبی می‌کنند. در سال ۷ ۱۹۸ یک سال يس از انجام اين كارء کوئلیو اولين اش حنود «زائى كوم پوستل» را در آن باره خلق کرد

صفحه 17:
© در ماه سپتامبی ۱۹۹۹ از اسررائیل دیدن کرد. کتاب‌های-او در لت جا فروش فوق العاده‌ای- داشت و مسوولان حکومتی- از مضجامین آنها حمایت گر‌دند. ® در سال 2000 در اجلاس سالانة جهانی‌سازی- داوس (سویس) سختران مدعو بود. وی در این نشست پیر‌امون أثار خود ونوع عمرفانى كه النا ‎aS,‏ سخنراني کرد. در آن نشست شیمون پرز از او قدردانی می کند ومی‌گوید معنويتى كله شما مبلغ آن هستید در خاورميانه براى ما بسیار مفيد است وما بدين شيوه مىتوانيم صلح و آرامش را در كشور نود حكمفرها كنيم. * وي در مسابقات جام جهلني 2006به عنوان مهمان افتخاري فیفا در کشور آلمان بود. ۱ ۱

صفحه 18:
سفر به ايران * در سال ‎7٠٠٠١‏ توسط موسسه كفتكوى تمدنهابه اييان دعوت شد. اويس از انقلات اسلاتن خرة را ازلیج نوبستده غسضسامانی مامد كة يه طول زسمی از اییان دیدار کرده است. به رغم اينکه در اییان قانون کنی رایت وجو ندارد وی.موفق می‌شود عق التالیف آثار چاپ شده خود را در ایران دریافت کند. خود وی می‌گویسد هدایای گرانبهای بسسیاری را در اییان فریافت: کزته است؛ ار قدعی خد کذار ایران اخساس غریت نمی كيده ويا مردمی آشنا شده که سالیان طولانی آنها را می‌شناخته است. * کتابهای او تا به حال به ۵۶ زبان دنیا توجمه شده اند © در رديف ده نويسندة برتر جهان شناخته می‌شود.

صفحه 19:
برخي از آثار کوئلیو اعترافات یک سالک ترجمة دل‌آرا قهرمان, تهران بهجت. دوم ۱۳۷۹. كيمياكر؛ ترجمة آرش حجازى؛ تهوان» کاروان» ۰۱۳۸۶ ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد.ترجمة‌آرش حجازی, ۰۱۳۸6 مکنوب اول, ترجمة آرش حجازی, تهران؛ کاروان» ۱۳۸۶. دومین مکتوب» ترجمة آرزش حجازی, بهرام جعفری: ۰۱۳۸۳ خاطرات یک مغ» ترجمهٌ آرش حجازی» >۱۳۸. بریدا؛ توجمٌ آرش حجازی و بهرام جعفری» ۱۳۸۶. ۰۱۳۸۳ ‏برتر توجمة آرش حجازی؛‎ Ashe

صفحه 20:
رزمآ ور نورترجمة آرش حجازی؛ ۰۱۳۸۶ کنار رود پیدرا نشستتم و گریه کردم ترجمة آرش حجازی, ۰۱۳۸۶ والکریها, ترجمة سوسن اردکانی؛ ۰۱۳۸۶ كوه پنجم. ترجمة آرش حجازی؛ ۱۳۸۶. شیطان و دوشیزه پریم. ترجمه آرش حجازی >۱۳۸. قصههايى بواى بدران» فرزندان؛ نودهاء ترجمةآرش حجازى. 17184. زهيرء ترجمة آرش حجازى؛ >۱۳۸. قاموس فرزانكى؛ ترجمة آرش حجازی» ۰۱۳۸۶ رسالة دلاوران اسراق, توجمةٌ محمود سلطانیه؛ ‎AVAL‏

صفحه 21:
* در یازده دسامب ‎۱٩۳۱‏ متولد شد. ‎۱٩‏ ژانویه ۱۹۹۰ از دنیا رفت. * در سال ۱۹۷۵ کمون خویش را در شهی (پونا) در هند بیان نهد و بسیاری از رده مخصوصا از جها ن غربه به آنجا مسرازبى شدند. آم‌وزه کمون اوشویکی جک از بزرگترین ما اکر معنويتهاي نوظهور و مدرن در جهان بشمار آمده و می‌آید. *إوشو در طي سه دهه خود شخصاً به تطیم و آموزش کسانی كه نزرد اومى مدندء يرداخت.

صفحه 22:
۴ در 1981 به آمریکا مهاجرت کرد. دلیل اولیه اوبرای این سفر معالحه بود ولی به علت وجود پیرروان بسیار در آمریکه تصمیم گرفت ‎lest aS‏ بماند. * در بسا ۱۷۸۹ اوشو راب نتض قانون مایت متیهم کرده واورا دستگیر نموده و به دادگاه کشاندند. در پی این وقایع؛ اوشو مجبور به ترک خاک آمریکا و با زگشت به هند شد.

صفحه 23:
؟ او شخصا هیچ کتابی ننوشته است. کتابهای نشر شدة به نام اوشو که تعداد آنها م بش از عنوان می‌رسد. ؟ حدود ۷۰۰ سخترانی از اوشو بس روى نوار کاست و ۱۷۰۰ سخترانی بس روی ار ویدئو ضبط شده است. ‎‘Cocke: leer uta °‏ چاپ انگلستان ن از اوشو به عنوان یکی از یز ساز قررن بیستم میلادی ياد رده است. * روزنامة ‎Guada Didday‏ جاب هند نیز او را در زمردده شخصیتی س‌نوشت هند را تفییم داده اد (در کنار شخصیتهایی همچون گاندی؛ نهرو و بودا ) قرار داده است»

صفحه 24:
برخی از آثر ترجمه شدة اوشو واه كمال؛ مترجم پروین رحیم‌زاده. ۱۳۷۴. فقط ی کآسمان, ترجمه مرضیه شنکایی» ۱۳۷۵. جييست؟: مترجم رضأ قاضده 706 نغمة زندكىء بروين رحيم زاده ۰۱۳۷۹ آه این .» محسن خاتمی» ۰۱۳۷۹ عشسق» رقص, زندگی. فرشید قهرمانی, ۰۱۳۷۹ زندگی به روایت بودا: شهرام قائدی, ۰۱۳۷۹

صفحه 25:
* راز (دو جلد)؛ محسن خاتمی؛ ۱۳۸۰ ؟ الماس‌های اوشسو مرجان فرجی؛ ۰۱۳۸۰ * مراقبه»هنر وجد و سرور. فرامرز جواهری‌نی؛ ۱۳۸۰. © خلاقیت. مرجان فرجی؛ ۱۳۸۰ ۴ بلوغ. مرجان فرجی: ۱۳۸۰. * کودک نوین, مرجان فرجی؛ ۰۱۳۸۰ * يك زندكى؛ يك ترانهء يك رقص» سیروس سعدوندیا؛ ۱۳۸۰

صفحه 26:
۶ اینک برکه‌ای کهن, سیروس سعدوندیا ۱۳۸۰ * آيندة طلایی. مرجان فرجی؛ ۰۱۳۸۰ © آفتاب در سایه. عبدالعلی براتی, ۱۳۸۰. * ضربان قلب حقیقت مطلق, مرضیه شنکایی. ۰۱۳۸۱ * شهامت عشق ورزیدن, موسوی ‎ly‏ ۱۳۸۱. * زوربای بودایی. سیحا برزگر, ۱۳۸۲. * هفت بدن, هفت چاکراء سیروس سعدوندیان, ‎VAY‏ ‏تائوئیزم (دو جلد)4 فرشتة جنيدى؛ ۱۳۸۲

صفحه 27:
‎a J‏ و بنیانگذار مکتسب اکنکار, در جنگ جهانسی دوم در ‎ ‏نیروی ‎Ane‏ آمریکا مشغول فعالیت بود. #ذبرای آشتایی بت و و#عسائل عريوظ ابه ابح عوودبه ميدوسهان ‎ae‏ کرد. ‏# هر سال ۱۹۶۵ در ابالات متحده آمریکا ادعنا کرد کنه:شنوه‌ای ععتوی و آیینی دینی با نام «اکنکار» به معنای «دلنش باستانی سفی روح» را کشف كيذه ايت ‏6 در سال.:۱۹۷موسستذای غیر اتفاغی با غنوان اکنکار تأسیسر نموفری فر سال :۱۹۷۱ از دتبا رفت. شصت کتاب آز او به خاپ رسیده است. تاکنون؛ حدود يك تیزم آنها به زبان فارسی ترجمه‌فنده ات

صفحه 28:
* رهبر فعلي لین آیین: هارولد کلمپ است. از سال ۱۹۸۱ تاکنون. وي نیز افسر نيروي هوايي امریکا بوده است. ‎agi ©‏ بیش از بیست عنوان کتاب در مورد اکنکار نوشته است. هم ساله در نقاط مختلف جهان سمینارهای اک بر زار می‌شود که هارولد کلمپ در آنها سخترانی می‌کند. البته همایش سراسری و اصلی این مکتب هس ساله در روز ۲۲ اکتب که سالروز تولد پال توئیچل است در مک اصلى اين مکتب در آمریکا بر‌گزار می‌شود. أکیست‌ها ابتدای سال معنوی خود را همین تاريخ می‌دانند.

صفحه 29:
*_ از آیین اکنکار افزون بر سايتي رسمي تاكنون كتابهاي زيادي در تبليغ و ترويج ايده‌هاي خود به رس رهش :در قاری زر و و ید میج تفاي * آزادي معنوي چیست؟: هارولد کلمپ؛ آیا زندگي یک قدم زدن اتفاقي استگ هارولد کلمپ؛ استاد رویا» هارولد کلمپ؛ ترجمة شهرام محمنپور؛ اکنکار حکمت بامتائي براي عصر حاضر. تاد کرامر و داگلاس منسون؛ ترجمة مهيار جلالياتي؛ بنجة زمان؛ بال تونيجل؛ ترجمة مرجان داوري: تمرينات معنوي؛ هارولد کلمپ» ترجمة مرجان داودي» در بيشكاه استادان اك؛ فيل موريميتسو؛ ترجمة مهيار جلالياني:

صفحه 30:
* دفترچة معنوي. پال توئیچل ترجمة هوشنگ اهرپور» ۶ دندان بیر پال تونیچل» ترجمة هوشنگ اهرپور» * راه بقاي معنوي در عصر حاضر. هارولد کلمپ» ترجمة مهیار جلالياني؛ روحنوردان سرزمين‌هاي دور: هارولد کلمپ ترجمة هوشنگ اهرپور؛ زیان سري روياهاي بيداري. مایک اوري» ترجمة محمدعلي اخلاقدوست؛ سرزمين‌هاي دور؛ پال توئیچل. هوشنگ اهرپور سه نقاب گایا پال توئیچل» تر. ارژنگ, شاهينها باز ميكردند» هارولد كلمب ترجمة محمدعلي اخلاقدوست: * شرق خطرء يال توئيجل؛ ترجمة يحيي فقيه» * طريق دارماء بال توئيجل» ترجمة مينو ارذنك»ه

صفحه 31:
© طنين پرخروش اک. پال توئیچل, ترجمة مینو ارژنگ. ۶ حکمت اک (گزیده‌هایی از کتاب)؛ هارولد کلمپ؛ * کودک در سرزمین وحش. هارولد کلمپ ترجمة مینو ارژنگ. * گفتگوهايي با استاد. پال تونیچل ترجمة هوشنگ اهرپور» * كياهان شفا دهندكان سح رآميز» يال توئيجل؛ ترجمة عبدالرضا فقیه, ۶ ماتنها نیستیم. رابرت مارشء ترجمة امينة اخوان تفتي» * نامه‌هاي طريق نورء يال تونيجل» ترجمة مينو ارزنك. © نسيمي از بهشت. براد استايكرء ترجمة هوشنك اهربورء * هنر رؤيا بيني؛ هارولد كلمب؛ ترجمة مهيار جلالياني؛ ۶ يادداشت‌هاي خرد. هارولد کلمپ. ترجمة هوشنگ اهرپور و مهیار جلالياني»

صفحه 32:
عرفان سرخ‌پوستي ‎٩‏ کارلوس کاستاندا در سال ‎۱٩۳۱‏ به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۸ از دنیا رفت. دربارة ملیست او اختلاف اسست: برزیسل, پرو. برای تحقیسق دربار؛ موضوع پایان‌نامة فوق‌لیسانس خود دربارة گياهان طبی و روانگردان, در سال ۱۹۶۰ به مکزیک ‎acy‏ در ایستگاه اتوبوسی در آریزونا با پیرمردی بسه نام دون خوان که ظاهراً متخصص كياهان دارويى بود آشنا شد. دون خوان او رابا دنیای سير و سلوک آشنا کرد وبه عنوان پیر و راهنمای طریقت او عمل کرد. نتيجة آشنلیی با دون خوان لين شد که کاستاندا از آرزوی دیرین خود ذربار؟ 7 امون گیاهان دارویی دست ‎ ‏می‌کشد و فريفتة شخصیت دون خوان می‌شود. کاستاندا در سال ۱۹۶۸ نخستین کتاب خود را با عنوان «آموزش‌های دون خوان» به چاپ رساند. اینکه آیا دون خوان واقعاً وجود داشته است یا نه هیچ سندی جز اظهارات کاستاندا ندارد. سندیت مطالب کاستاندا تاکنون اثبات نشده است.

صفحه 33:
* كتابهاى كاستاندا به هفده زيان دنيا ترجمه كرديده است. در ده شصت بسياري از كتابهاى اوبه زبان فارسى نين تررچمه شدند. در سال ۱۹۹۸ در سن ۷۳ سالگی از دنیا رفتت. خبر مرگ او در همان روز در روزنامة همشهرى منتش شد و روزنامة جامعد در ۴۰ خرداد ۱۳۷۷ به عنوان مرگ مرموز شاكرد دون خوان» به آن پررداخت. همین روزنامه چندی بعد مقاله‌ای با عنوان (کاستانداء سالک حییران مضربی» به چاپ رساند. جسد او را سوزاندند و خاکسترش را به مکنریک بر‌دند.

صفحه 34:
برخی از آنار عرفان سرخ پوستی © کاستاندا وآموزش‌های دون خوان. لوتار ار. لوتگه. مهران کندری و مسعود کاظمی. فردوس: ۳۶۶ * افسانه‌های قدرت. کاستاندا؛ مهران کندری و مسعود کاظمی, فردوس پنجم» ۱۳۶۸. © تعلیمات دون خوان. كاستانداء ترجمة حسین نی شباهنگ, چهارم ۰۱۳۷۱ * طریقت تولنک‌ها گفتگویی با کارلوس کاستاندا, گراسیتلا کوروالان. ترجمةٌ مهران کندری. فردوسء دوم ۱۳۷۱ ۴ آتش درون. کاستاند؛ مهران کندری و مسعود کاظمی, فردوس. چهارم. ۱۳۷۱. © هدية عقاب. کاستاندا؛ ترجمة مهران کندری و مسعود کاظمی, قردوس, سوم؛ ۱۳۶۸. * قدرت سکوت. کارلوس کاستاندا؛ ترجمة مهران کندری» فردوس, سوم؛ ۰۱۳۷۱

صفحه 35:
دالایی لامای چهاردهم (تنزین گیاتسو) ‎ra‏

صفحه 36:
دالایی لامای چهاردهم (تنزین گیاتسو) ® دز سال ۱۹۳۵ در تبت و در غانواده‌ای کشاورزبه:دنيا آد. در سن دو سا او را به اعنوان تجسم دوبارة دالایی لامای سیزدهم؛ توبتن گیاتسو, (م: ‎)1٩۳۲‏ ‏پنداشتند. ‎See oss 9‏ يسما بيد عنوان دالايى چهاردهم از سوی مقامات سمی تبت معرفی شد. در سال ۱۹۵۹ دولت ‎dees) Gab tess‏ ۹۶۲ نخستين يارلمان تبتيان در تبعيد را شكل ‎=a‏ : وی بته کشورهای زیادی مسافرت می‌کند و می‌کوشد تا دولت مستقلی که از سوی همة مجامع بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شود. در تبت تشکیل دهد. غربیان نیز حمایت‌های ویژه‌ای از او دارند. در حضور اعضای کنگرة حقوق بشر آمریکا و اعضای پارلمان اروپا سخنرانی کرده است. در سال ۱۹۸۹ جايزة صلح نوبل را به او داه‌اند. از سال ۹ تا سال ۱۹۹۹ بیش از ۵۰ دکترای انتخاری و مدرک دانشگاهی دریافت گرده است: ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
آثار علمی دالایی لامای چهاردهم © تاکنو * برخی از آثار منتشر شده از دالایی لاما به زبان فارسی عبارتند از: * هنر شادمانکی دالایی لام؛ ترجمه محمدعلی حمیدرفیعی» تهران» تندیس» ۰۱۳۸۰ © آذرخشی در ظلمت. دالایی لاماه ترجمه غلامحسین سالمی» تهران. تندیس, ۱۳۸۰. ‎٩‏ عسق و همدردی دالایی لامه میترا کیوان‌مهر تهران» ‎ple‏ ۱۳۸۴. * زندگی در راهی بهتر. دالایی لام؛ ترجمه فرامرز جواهری‌نی؛ تهران, ماهی: ۰۱۳۸۱ از ۵۰ کتاب از او منتشر شده است.

صفحه 38:
فالوي دافا يا فالون كونك ر و است براى تزكية ذهن و مایخ ‎eng‏ در سال به وسيله تسخصى به در جين مطرح شد. ‎cle‏ 459 ذهن دی نع وم مین دا هدف ان یی اواز تزکیه از ‎On‏ برئن رنخ و سختی تعاليم فالون دافا تاكنون به بيش از ‎٠‏ +۴ زبان زندة دنا از جمله زبان فارسی ترجمه شده و در آختیار مردم قرار گرفته | ۴ دارای سایتی فعال به زبان فارسی هستند: سدس کتاب جولّن فالون وی در سال ۱۹۹۲ در پکن به عنوان پرفروش توین کتاب معرفی شد

صفحه 39:
* در کشورهای مختلف آسیایی, اروبایی و آمریکایی تاکنون بیش از یک هزار جایزه و تقدیرنامه به فالون دافا داده شده است. در سایت فارسی این آیین. نام ۸۱ كشور و ايالت و شهری که فالون دافا در آنجا به فعالیت مشغول است ذكر شده است. همه فعالیت‌های مربوط به اين آيين و همة آموزشهاى أن به صورت رايكان است. و براى جذب افراد نيز هيج محدوديتى قائل نيستند: نه محدوديت سنىء نه محدوديت جغرافيايى و نه محدوديت مذهبى.

صفحه 40:
© روش معنوی مدیتیش متعالی یا تی. ام. در سال ۱۹۵۷ در هندوستان توسط شخصی به نام ماهاریشی ماهش یوگی, پایه گذاری شد. تاریخ زندگی ماهاریشی ماهش تاریخی پر رمز و راز ا تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست. خود وی عمد تلاش داشت پيشينة زندگی خود را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. درعین حال, گفته شده است در فاصلهٌ سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۸ به دنیا آمده است. در سال ۱۹۴۰ تا سال ۱۹۵۳ تحت تعالیم برخى از مرتاضان و معنو هندی قرار گرفت. از سال ۱۹۵۷ رسماً به آموزش شیوة ابداعی خود پرداخت. ‎Gig, Lol‏ کار او از سال ۱۹۵۹ بود که در آمریکابه آموزش‌های معنوی پرداخت. وی نام روش معنوی ابداعی خود را مد. متعالی نهاد. داراى نمايند قانونی در ایران است. (شخصی به نام همیلا امیرابراهیمی که مدیر مؤسسداى با نام «مؤسسة علم هوش خلاق ایران» نیز هست.)

صفحه 41:
© سرود عشق و خداوند ( ۱۳۷۶) 9 علم همتی وافن زیستن ( ۱۳۷۴) © مديتيشن : مراقبه ( ۱۳۷۲) 9 معت [عر ان کهن) ۱۳۷۴.

صفحه 42:
\ شاخصه‌هاي عرفانهاي كاذب

صفحه 43:
انزواي سياسي و اجتماعي

صفحه 44:
نادیده گرفتن اعتقاد به خدا و یا انکار وجود او © خدا در عرفان اوشو * «روح, خود خداوند است»[١]‏ «مردم به نزد مسن مىآيند و مىكويند ما آرزوى جستجوى خداوند را داريم. من به أنها مىكويم در اين باره با صن صحبت نكنيد. اين مقوله رابه بحث نكشيد. هر گونه صحبتي دربارة جستجوى خدا بىفايده است. هيج معنا و تيوس در اتوص كرض لس ۲] «کلمة خدا نقط يك بهلنه است. ابزارى است براى ابراز احساسات ما به كل. در ولقع كل هستى خداست. كل. الهى است و وقتى شما لبریز احساس الوهیت شوید. با کل هستی یکی خواهید شد. راه حل مشكل شما رسيدن به لن وحدت است هر كاه انسان به نقطهاى برسد كه خودش را كاملاً خار. از ذهن بییند. لن وقت انسان خدا شده است.»[۳] «.. خدای صن حتی یک شخص ن یک حضور است. ... خدای من چیزی عینی, آنجاء نیست. خدای من همان ذ اينجا.»[ ؟] * [1]. راز يزرك. صل ١٠؛‏ [؟]. همان. صة؟1؛ [5]. همان. ص ١8١1018-1!؛‏ [5]. كو نوين, ص ۶۲

صفحه 45:
؟ خدا در عرفان اکنکار # عرفان اکنکار هدف اصلی تمرینات معنوی خود را خداشناسی می‌دلند [۱] اما خدای مورد نظر اکنکار با خدای ادیان الهی متفاوت است. ‎gli!‏ بعضاً تأکید می‌کنند که خدایی که ادیان الهی و حتی برخی از ادیان هندی مبلغ لن هستند. اساسا وجود ندارد. ‎eee ei.‏ ربازار تارزء رهير معنوی خود. می گوید خدایی که | ‎hol a.‏ مطرح می‌کنند وجود خارجی ندارد. ‎eel‏ خوذ: آنان است:[1 ۲1 ‎te ee eet‏ ؟۴[]. سرزمین‌های دور پال توئیچل. ص ۲۷.

صفحه 46:
شادمانگي به عنوان هدف غايي * هدف اصلي بسياري از عرفان‌هاي نوظهور «شادي و آرامش و امید» است. * از مکاتب سنتي مي‌توان به لذت‌گرایان و کلبیان و اپیکوریان اشاره کرد. ؟ دالاهي لاما: «سن بر لین باور هستم که هدف اصلي زندگي جست‌وجوي خوشبختي است. این امري بديهي است. اینکه معتقدبه دین باشیم‌یا نباشیم. و اينکه پیرو کدام مذهب هستیم. تفاوت زيادي نمي‌کند؛ همة ما در زندگي خود به دنبال چيزي مطلوب مي‌گرديم.به همین دلیل.به نظر من حرکت زندگي رو به سوي خوشبختي و شادمانگي است» * هنر شادمانكي. دالابي لاما. به روايت اج. كأتلر. ترجمة محمدعلي حميدرفيعي. تهران. تنديس. دوم. 1380. ص9

صفحه 47:
۴ سای‌بابا: «مآموریت من اعطای شوق و شادی‌به شماست که از ضعف و ترس دورتان کنم- مآموریت من پراکندن شادمانی است از این جهت هميشه آمادهام ميان شما بيايم نه يكبار دوبار يا سه بار هر زمان كه شما مرا بخواهيد. اسمم ساتيا من راستى هستم اعمللم ساتيا جلال و شكوه من ساتيا تنها آرزوى من شادمانى شماست. شادى شما شادى من است شادمانی جدا از شما ندارم. قدرت من غیرقابل اندازه‌گیری است تولد من غیر قابل توضیح و غیر قابل درک و پیمایش است.» * (نراشهای الماس خداوند. سیما کوندار: ‎(Age‏

صفحه 48:
* فالون دافا: انگیزة اصلی تمرین‌کنندة فالون دافا فقط باید تزكية ذهن و بدن باشد. اما هدف از تزكية ذهن و بدن جيست؟ لمى هنكجى مىكويدء با تزكية ذهن و بدن است كه فرد مى تواند رنج و سختى خود را از بين ببرد. و زندكى او توأم با آرامش و شادى باشد.

صفحه 49:
نفى عقلانیت و خرد كرابي ‎٩‏ آشو با افتخار می‌گوید «من صاحب هیچ نظام فلسفی نیستم. من حتی نمی‌دلنم که دیروز چه گفته‌ام. به لین موضوع اصلاً ‎ab pS‏ كتم؛ من فقط پاسخگوی این لحظه‌ام. من پاسخگوی حرف‌های دیروز نیستم. برو از دیروزی بپرس- قطعاً بيدايش نخواهى كرد. فردا نيز مرا نخوا افت. نه دیروزی وجود دارد و نه فردایی تنها همین لحظه است که واقعیت دارد» (یسد,بدب.سی:۷) ‎

صفحه 50:
؟ برخی از صوفیان مسلمان نیز تعابیر تندی نسبت به جایگاه عقل و منطق و فلسفه دارند. مباحث عقلی را بند راه سالکان و عاشقان می‌دانند. و راه وصول به مقامات عرفلنی را شکستن این بندها و رها شدن از دست عقل و منطق می‌دانند: عقل بند رهروان و عاشقانست ای پسر بند بشكنء ره ميان اندر عيان است ای پسر

صفحه 51:
* اكر كسى مدعی باشدبا اصول فلسفه و منطق و عقل می‌تولند هم رازها و حقایق عالم را کشف نماید. روشن است که ادعایی بلندپروازانه و دست‌نایافتنی دارد. در عین حال اگر کسی گمان کند که با بی‌اعتنلیی به عقل و منطق نیز می‌تولند به حقايق دست يابد, او نيز در خيالى خام به سر مىبرد.

صفحه 52:
؟ عرفان حقیقی, «عرفانی عقلانی» است. نه تنها با عقلائیت سازگار است که همراه آسن است. عرفان بدون عقلاییست؛ عرفانی انسانی نخواهد بود همانطور که عقلائیت منهای عرفان از اسان موجودی تک ساحتی و خشک و خسن می‌سازد. انسان کامل. از دیدگاه اسالام» انسانی است که همه ابعاد وجودی‌اش هماهنگ با همم پیشرفت نمایند. هیچ بعدی را فدای بعد دیگر نکند.

صفحه 53:
© تذكر: * عقلانيت مورد تأييد برخى معنويتهاى نوظهور عقلانيتى مادى و اينجهلنى است. به همين دليل عقلانيتى منهاى دين و ناسازكار با دين و مدافع تساهل و تسامح است.

صفحه 54:
شریعت‌ستیزی و فقه گریزی

صفحه 55:
دين‌ستيزي در آیین اوشو * «اگس میل جنسی تو واقعً ارضاء شود احتیاجی به آنن همه وعده‌های پوچ نداری» چون به خواسته‌ات رسیده‌ای. اگس میل جنسی تو نکوهش, سکوب و نابود شود اگس تو را مجبور کرردند از این بابت احساس گناه کنی» آنن وقت موهو پررستی مىتواند براى هميشه به حياتش ادامه دهد. با اين تررفند است که موهوم و موهوم بمرستى انرثيى خويش را ازخودكشى توبه دست م ىآورد!» وى دين را ساخته و برداختة روحانيان مىداند وم ى كويد روحانيان جون نازشان در ترويج دين نهفته استه دين را مس يا ذككه داشتهاند والا اديان به خودی خود هیچ جذابیتی ندارند! (ا 152

صفحه 56:
* اوشو«كناه» را ساخته و پرداختة روحانیان به منظور تسلط بر توده‌ها می‌داند و می‌گوید: «(گناه یکی از قدیمی تررفندها بای سلطبه بر مدع است. آنها در تو احساس گناه ایجاد می‌کنند. آنها ایده‌هایی بس احمقانه به خوردت می‌دهند که قادر به محقق ساختن آنها نیستی. سپس كناه به وجود می‌آید وهمین که گناء به وجود آمده تو به دام افتاده‌ای. گناه راز کاسبی هم به اصطلاح ادیان تثبیت شده (بنیاد گرا ) است.» (لماس‌هاي اشوء 258.9(

صفحه 57:
دامن زدن به مسائل جنسي * كونليو:«براي تحقق تشرف. بايد با لين نيرو آشنا شوي. بقیه چیزها نيروي جنسي ساحران, به استادان ‎Sy‏ تعلق دارد و چس از مراسم با آنها آشنا مي‌شوي. پس چطور با لن رو به رو شوم؟ یک فرمول ساده است ... فرمول لین است در تمام مدت رابطة جنسي. از حواس پنجکانهات استفاده کن. اگر در لحظة اوج لذت جنسي. همة این حواس با هم از راه برسند. براي تشرف پذیرفته مي‌شوي. برید. ص ۰192 193.

صفحه 58:
* اوشوسکس را امری مقدس و مهم‌تررین نيرروي زندگی دانسته و همگان را از نکوهش سکس بر سثر داخته ومد اس که همة هک رگوذرهاي زندگي از طبر این یو رخ مىدهد. سكس را مقدمة عبادت می‌داند. البته نه هر سکسی را؛ پلکه سکسی که از روی شور و س‌خوشی باشد! چنین سکسی است که مولد عشق است و عشق نیز مولد عبادت است. اوشوء سکس را تنها در ارتباط با غیس هم‌جنس خلاصه نمی‌کند؛ بلکه همجنس‌بازی را نین تقدیس می‌کند. و بهترین مکان بای دین‌شناسی و خداشناسی را کاباره‌ها می‌داند و نه کلیساها و مساجد! (الماس‌هاي اشوء ص383. و ص126)

صفحه 59:
؟ اوشو انسان ایدهّل را در قللب تركيبي با عنوان «زورباي بودليي» معرفي مي‌کند. زوربا شخصيتي است زميني و اهل خوشگذراني‌هاي دنيوي و جسماني. اما بودا مظهر عرفان و معنویت و زهد و کناره‌گيري از دنیا است. وي در این باره مي كويد: «همة تلاش من ب يك جين مت مكدز است: آفربنش انسانی نوین مثل ((زربای بودا» در یک کمون نمونه هم افراد از هس دوى اين کینیت‌ها برخوردار خواهند بود

صفحه 60:
ترویج لاباليگري ® «اکنون لینییک واقعیت علمي مبرهن و مسجُل است که تنبیه کردن هر کس‌به خاطر جنايتي که مرتکب شده. حملقت محض است. این درست به این مي‌ماند که کسي را به خاطر مسلول بودن تنبیه کنند و یا چون سرطان دارد او را به زندان بیندازند.»اوشو در ادلمه مي‌گهید در جامعة ایدمّل من. دادگاه وجود دارد لمً حقوق‌دان‌ها و وکیلان در آن او ‎i.‏ .اوشو مي كويد كسي كه دست به تجاوز سبه هیچ وجه نمي‌توان او را واقعاً مسوول چنان رفتاري دانست! اوییا به ذليل يمري از كشيترها و ادليه عزو ‎yaa pes UE ney‏ . در مورد زن هم آینده طلايي. ص ۰117-116 ‎

صفحه 61:
نمونه‌هايي از شربعت گريزي صوفیان بكتاشيه : خواندن دعای ((ناد علی» و دم گررفتن و نواختن نی و امثال آن 1 به جاي ذما 5 تلقي ‎ish) AAS,‏ ‎ais‏ ی ار وظایف شسرعى مي ‎sr us)‏ در احوالات مولوى جنين نقلي شده است كد در حال گوش دادن بهنوای ریا بود که کسی به !۱ ذکر داد که وقت نماز عص فرا رسيده است. اما آودرپاسخ وی کنت: ی نی آن نز دیگه داعیان حقند. یکی ظاهی را به خدمت مت محبت و معرفت حق دعوت مینماید.» ‎Ne SH jan gh ay)‏ اصره)

صفحه 62:
ابوسعید ابوالخیر (375- 440ق) حاضر نشد براي نماز دست از سماع صوفیانه بکشد و همانطور که در حال رقص بود. مي‌گفت: «ما در ذماز بم»! «اسار التوحيد فى مقامات الشيخ اب وسعيد: محمد بن منور: ص:۲۹)

صفحه 63:
برخي از صوفیان معاصر براي وصول به مقام «بي‌خودي» از مواد تخیر کننده‌ای چون بنگ و افیون نیز استفاده مي‌کنند . «صوفیه ‎oly‏ تحریک اعصاب و نیلبه حللي که از ّن تعبیر به بی‌خودی می‌کنند گاه‌به مواد تخدیرکننده یا سکراور متوسل می‌شده‌اند. ‎Gane‏ قهوه به تحریک اعصاب می‌پرداخته‌اند. و گویند هم شاخلي مخترع شربت قهوه بوده است بعضی دیگربه بنگ و ‎oe‏ ) مي‌پرداخته‌لند و برخی هم دست به شرآب می‌زده‌اند و از لین همه قصدشان رهلیی از خود و از خودي بوده است‌با وسایل مصنوعي.» (ارزش میراث صوفیه, عبدالحسین زرین گوبه ص۹4)

صفحه 64:
نمونه‌هايي از نگرش‌هاي لا ابالیگرانة صوفیان 1_تحسین دزدي براي مبارزه با نفس و درمان بيماري‌هاي قلبي؛ 2 توجیه عمل خلاف شرع سماع سبه لین صورت که ارتکاب لین معصیت موچب دودي از سایر گناهان ‎mas‏ «اگس دست ب هم زننده هوای دستشان ‎Si gaya‏ پا برنارند هواى ‎eS alti‏ شود. . جون بدين أريق هوا از اعفرايشان تتصان از بار حنويشتن ذكاه توانند داشت.») (اسرارالتوسید فى مقامات الشيخ ابى سعيد؛ محمد بن منو ص ۲۲۳ 3. ترویج عشق مجازي و همن با نوجوانان زیبارو در تو که به دید صفا مینگريم نی از پی شهوت و هوا مینگریم ديدار خوشت آيينه لطن خدا استماء در تو بدان لطلف خدا مینگریم

صفحه 65:
تشویق مریدان به گناه براي رهايي از غرور 5. تشویق مریدان به ارتکاب گناه برای نیل به مقام تائبین «التائب من الذنب کمن لاذنب له». 6 تشویق به گناه به منظور آشنایی فرد گناهکار با حجاب‌های ظلمانی مناقب العارفين؛ شمسالدين افالاكي؛ ‎(AEE ae lg‏

صفحه 66:
نقد و بررسی *نكتة اول: همة عرفانهاى كاذب. اعم از آيينهاى سنتی و جدیسد. علیرغم انکار شریعت. خود دارای شریعت ویژة خویش هستند. آیین اوشو و اکنکار و کوئلیو خود تعالیم فقهی و دستورالعمل‌های رفتاری خاص دارند! به عنوان مثال. مراقبه‌های اوشو همگی از این سنخ‌اند. و يا تمرین‌های معنوی اکنکار چیزی جز دستورالعمل‌های رفتاری نیستند. اینها خود به یک معنا ایجاد محدودیت برای افراد است.

صفحه 67:
#نكتة دوم: حقيقت لن است که اگر عرفان راهی است برای رسیدن به خدا و تقرب به او بايد دانست كه جز با عمل کردن به دستورات خداوند. وصول به چنین هدفی امکان ندازد. خدأیمتعال تین فرموده آنعت-قر كس مرا می‌خواهد باید از پیامبر اسلام و احکامی که توسط او بیان می‌شود پیرقی نملید: «قل ان كنتم تحبّون الله فاتبعونى يحيبكم الله».

صفحه 68:
؟ نکتةٌ سوم: هیچ انسانی به درجة معرفتی و شهودی پیامبر اکرم و امامان معصوم نرسیده است و نخواهد رسید و این حقیقتی است که مورد اتفاق همه صوفیان مسلمان است. اما ن انوار قدسیه لحظه‌ای از عمل به دستورات شرعی فروگذار نکردند.

صفحه 69:
* نكتة چهارم: اصولاً وصول به بی‌نهایت و ادعای استغنای کامل معنا و مفهوم ندارد..به تعبیر مرحوم علامةٌ محمدتقی جعفری, از شارحان بنام م مثلوی معنوی: رم | مانند سیر طبیعی و حرکت معمولی فرض ‎Sess ool SF‏ زیر تصور پایان و آغاز و و ‎ook‏ اندازه بی‌ساس است که فرو رفتن در تناقض ‎pees‏ ‎ase me‏ ؛ جلالالدين كو : هلو ظهرت الحقائق بطلت الشرائع» به بازیگری ذهنی و رولنی بترم و أضتانقا به به وفع یلبی هل (تفسير وتقد و تحلیل منوی, محمدتقی جعفری: ۰۱۱ صص ۱۹-۱۱۸

صفحه 70:
ناسازگاری بُعد مادی و روحی وجود انسان ؟ این ویژگی را نیز می‌توان در بسیاری از عرفان‌های شرقی اعم از عرفان‌های هندی, بودایی و جینی یافت -فزون بر لن؛ در برخی از مكلتب اخلاقی و عرفلنی یونان باستان از جمله مکتب کلبیون نیز مطرح بوده است . برخی از آیین‌های ایران باستان همچون آیین ملنی نیز کما بيش مدافع لين ايده بودند. در عرفان مسيحى نيز لين مسأله به قوت مطرح است. * داستان شكايت سه تن از زنان مدينه از همسرانشان در نزد بيامبر در اين باره مشهور است.

صفحه 71:
یکی دیگر از اموری که ناسازگاری بعد مادی و این‌جهلنی وجود انسان با بعد روحی و معنوی او را در مکاقب و آیین‌های دروغین عرفلنی نشان می‌دهد مسألة انزوا و كوش هنشسينى است. اينان غالبا لين كار رابه هدف کسب توجه و تمرکز لازم می‌دانند. اصل در چنین عرفان‌هایی توجه و تمرکز و مدیتیشن است. لذا هر چیزی که موجب تقویت این حالت شود «خوب» وبا ارزش و هر چیزی که موجب ضعف در تمرکز و توجه گرد «بد» و بی‌ارزش تلقی می‌گردد.

صفحه 72:
* یکی دیگر از شواهد ناسازکاردانستن بعد این جهانی وجود انسان با بعد روحی و معنوی او در عرفان‌های کاذب مسألة بی‌توجهی آنهابه مسائل سیاسی و حکومتی و نفی سیاست و پلید دانستن آن است. در عرفان‌های كاذب به يك معنا اصالت با فردگرایی و لذت‌گرایی فردی است. آنچه که برای آنان مهم است سعادت سالک و عارف است و لو به قیمت مشاهده ظلم و ستم بر مردمان باشد.

صفحه 73:
؟ نکتة اول: تعارضی میان بعد مادی و بعد روحی وجود انسان نیست. نمی‌توان به انگیزةٌ تقویت و سعادت یکی دیگری را نادیده گرفت. بهره‌مندی مشروع از لذت‌های جنسی نه تنها تعارض و تضادیبا معنویت و عرفان ندارد؛ بلکه شرط تکامل معنوی انسان و یکی از بهترین اسباب و وسایل وصول به سعادت واقعی است.

صفحه 74:
* نكتة دوم: اسلام با دیدگاه فرویدی و نگرش معنوی افرادی همچون اوشو نیز به شدت مخللف است و افسا ررگسیختگی و بىبند و بارى در مسأل جنسی را به شدت نهی کرده است.

صفحه 75:
© نكتة سوم: در نقد انزواطلبی و گوشه‌نشینی صوفیان و عارفان دروغین می‌گوییم که حق آن است که برای اصلاح درون هرگز نمی‌توان از اصلاح برون غافل بود. این دو چنان در هم تنیده‌لند که تفکیک آنها از یکدیگر بسیار دشوار است. به همین دلیل عرفان حقیقی و عارفان حقیقی افزون بر مبارزه با دشمن درون با دشمنان بیرونی نیز مبارزه می‌کنند و لین مبارزه را برای حیات معنوی انسان لازم می‌دانند. هر چند مبارزات درونی را دشوارتر و سخت‌تر از مبارزات بیرونی می‌دانند.

صفحه 76:
؟ نکتةٌ چهارم: راه اصلی وصول به هدف عرفان؛ «بندگی» خداوند است. بندكى به معناى عام. بندكى در همه ارکان و ساحت‌های وجودی انسان. هر یک از غرایز انسانی؛ از جمله غريزة نوع‌دوستی و دیگرخواهی نیز بندگی خاص خود را دارند. عارف حقیقی کسی است که حق بندگی همةٌ ابعاد وجودی‌اش را ادا می‌کند. نمی‌توان ادعای محبت خدا و عشق الهی داشت اما نسبت به مخلوقات او بی‌اعتنا بود و در سیاست و مدیریت و تدبیر امور بندگان الپهی هیچ دخالتی نکرد و خود را کنار کشید.

صفحه 77:
* نكتة ينجم: دربارة رابطة معنویت و سیاست نظریات متعددی مطرح شده که می‌توان ‎ee ergy‏ جدليى معنويت از سياست» وحنظرید تعامل ت و سیاست» جای داد. ایی معنویت و سیاست دو دسته مدافع دارد: أ طرفى برخي از موی گرایان دروغین و سرکرده‌های عرفان‌های کاذب به پندار دفاع از معنو ت مى خواهند لن را از سيا دور نکه دارند و از طرف دیگر برخی از سیاستمداران و قدرت‌گوایان غیر الهى به منظور بهرمبردارىهاى مادى و اجتماعى از توده‌ها و باز گذاشتن دست سیاستمداران برای حفظ قدرت و سیاست خود. ساحت سیاست را جدای از ساحت عوفان و معنویت می‌دانند. حق لن است که این نظریه, از طرفی نائسی از عدم درک درست عیفان و معنویت است و از طرف دیگر معلول برداشت نادرست از سیاست است:

صفحه 78:
* نكتة ششم: نفس قدرت و سیاست را نمی‌توان خوب یا بد دانست. اگر همراه با معنویت حقیقی و در راستای تحقق معارف الههی و خدمت به خلق خدا بائسد» جزء بهترین کارهاست. اما اگر موجب غرور و خودبزرگبینی و ستم بر زیردستان و تجاوز به حقوق و مقررات الهی باشد.بد است. بنابرلین نمی‌توان سیاستمداران و قدرت‌گرایان را صرفا به این دلیل که دنبال سیاست و قدرت‌اند افرادی بد و پلید دانست.

صفحه 79:
* نكتة هفتم: بزرگ‌ترین طراحان معنویت و عرفان در بیین بشریت. یعنی پیامبران و اولیاء دین؛ همگی برای استقرار نظام سیاسی و حکومت دینی و الهی تلاش کرده‌اند و با طاغوت‌های زمان خویش درافتاده‌اند و لحظه‌ای در مبارزه با ظلم و ظالمان کوتاهی نکرده‌اند. و لین خود بهترین دلیل برای همراهی معنویت و عرفان حقیقی با سیاست و تدبیر امور اجتماعی مردمان است.

صفحه 80:
© نكته هشتم: ستركر دمهاى عرقان هاي كاذات هر جند ظاهر با سیاست و سیاستمداران ماش وان نود راجه حدم دطلت در سامت و مسائل اج بتماعی دعوت می کنند» آما تردیدی نیست که هدف اصلی و پنهان آنان از چنین توصیه‌ای هدفی سیاسی است. اگر نیک بنگریم مئبينيم كه عرفانهاى كاذب خود يديدههايى كاملا سياس هستتد. لذأ از سوى قدرتمندان و سياستمداران غربى به سدت مورد تبليغ و حمليت قرار مى كيرند. جكونه مي توا باور كرد كد بديدهاي كه مخللف سياست باسد. از سوی استمدارآن و قدرتمندان @ شده واز هر كونه ‎Lom‏ دار گردد؟ بهترین مکان‌ها ها | اربابا یتی برخوردار گردد؟ بهترین مکان‌ها و نفرب از سوی آربابان زر و زور و سیاست در اخار نان قوار كيرة؟

صفحه 81:
ائكار معاد و طررح مسا تتاسخ وجه مشترک همة عرفان‌هاي شرقي و غيبي و سرخ‌پوستي همین است. البته لین مسأله. امر جديدي نیست. تناسخ از ويژگي‌هاي مشهور ادیان و آيين‌هاي هندي است. در یونان باستان و از سوي فیثاغوریان هم مطرح شده است. (در عالم اسلام ظاهراً فقط دروزی‌ها به تناسخ اعتقاد داشته‌اند)

صفحه 82:
‎te 8‏ است. تعبیری دیگر از قانون علیت است. یا به تعبير حنودشان شكل معنوى لن قانون فلسفی و فیزریکی است. به این صورت که هر عملی» عکس العملی مساوی و در خلاف جهت خود را تولیید می‌کند. در اکنکار» بررخلاف آییهای هندی؛ تناسخ را یک تنبیه نمي‌داننه بلکه هدف آن را آموزش عشق وارتقاء معنوی می‌پندارند. به این صورت که ا گر کسی در یک کالبد جسمانی خوده مرتکب خطایی شده باشد و آزادی‌های انسانی خود را محدود کرده باشده او فرصت تجديد نظس در رقتار خود را بار دي وبارهاى ديكس نيز داره. اوموقواند در بازكشت مجدد خود» با توصل به ماهانتا و بيسروى ازدستور العملهاى ‎IGS‏ به بازسازی روح خود بپردازد.

صفحه 83:
تناسخ و پاسخ‌دهی به مشکلات روحی ؟ «اگس ما در زندگی‌های گنشته مور آزار قررار گرفته و ترس را تجربه کررده باشیم؛ احتمالا هنوز این عواطف را در حافظٌ روانی خود حنظ کرده‌ايم و شاید به همین دلیل در زندگی کنونی از احساس ترس و تنش در عذابيم. ( (اکنکار حکمت باستاني براي عصر حاضر. صص 40-39.)

صفحه 84:
تناسخ و قانون بقاي ماده و انرژي ؟ ماده نه هرگز به وجود می‌آید ونه هرگز از بین می‌رود؛ تنها می‌تولند از شکلی به شکل دیگر تبدیل شود. تعداد ارواح عللم همواره ثابت‌لند؛ اما لازم نيست كه همة ارواح همیشه به شکل انسان متناسخ شوند. افزون بر لین وقتی که یک انسان از دنیا می‌روده مستلزم لمن نيست كه روح او بلافاصله به بدن انسان یا حیولنی دیگر منتقل گردد؛ بلکه ممکن است روح او به مدت يك روز تا يك هزار سال يا بیشتر در سایر عوللم به حیات خود ادامه دهد - اما نهایتا و در زمان مقرر که بنا است بدهى کارمیک خود را بپردازده بار دیگر به شکل انسانی متناسخ خواهد شد. نكر رس لیس 25 ]1

صفحه 85:
تناسخ و حل اختلافات شخصیتی والدین و فرزندان * استدلال دیگر آیین اکنکار برای اثبات تناسخ این است که اختلافات شخصیتی والدین و فرزندانشان را جز از راه تناسخ نمی‌توان توجیه کرد. چطور می‌شود که والدین یک کودک هیچ علاقه‌ای به موسیقی ندارند» اما فرزند آنان نه تنها علاقمند به موسیقی می‌شود بلکه استعدادی درخشان در موسیقی هم دارد؟ بر اساس تناسخ لین اختلاف به سادگی قابل توجیه است. «شاید او این استعداد را در زندگی قبلی پرورش داده و خاطرات ضعیفی از آن دوران دارد.»

صفحه 86:
استدلال از راه تجربةٌ شخصی ۶ اوشو نیز از مدافعان جدی تناسخ است. او برای اثبات تناسخ تمسک به تجربة شخصی است. وی می‌گوید «من مراقبه کرده‌ام. من به نقطه‌ای رسیده‌ام که از آنجا می‌توانسم زندگی‌های قبلی خود را ببینم و همین برهان بسنده است. لین شناخت من است. اين تجربة من است اين به ميراث هندوان» باورها يا هيج جيز ديكرشان ربطى ندارد. من بر اساس اختيار خود سخن مى كويم» ‎ots su!)‏ كجين. ص >6)

صفحه 87:
* دالایی لاما: کسانی که به تناسخ باور دارند. در مصیبت‌ها یا اصلا رنجی _نمی‌برند و یا تحمل مصیبت و جدلیی دوستان و عزیزان برای او خیلی آسان است. اعتقاد به قانون کارما اين فایده را دارد که فرد می‌داند همه جيز در اختيار خود او است. سر: 0 رفتارهاى خود او دارد. دالايى لاما می‌کوشد به اعتقاد به كارما نبايد باعث رکود و بی‌تحرکی جون زندكى كنونىشان از ييش رقم خورده است يس نبليد هيج حركتى براى اصلاح وضع موجود داشته باشند. وى از كارما باوري فعال مىسازد و مى كويد با توجه به لين باور بليد دانست كه زندكى ايندة ما در دست خود ما است پس برای بهتر شدن زندگی آینده‌مان باید تلاش

صفحه 88:
نقد و بررسي غ به این معنا که مکاتب هندی و بودایی و آیین‌های نوظهور معنوی مثل اوشو و ار و کوئلیو می‌گویند قطعا باطل است. هم از نظر فلسنی و هم از نظس دینی. ۰ وش هک ی رهم ده‌ام وبا تجربة ن رسید: ‎Cl‏ ارزش منطقی و Sas ‏ا در ا‎ ee el ‏تج نداشتاند‎ ‏بر اساس‌قانون کارماء اموری از قبیل یل وی استففار» عنو الهی» احباط عمل؛ و امثال آن‎ * ‏عکسالعمل قطعی خود را دارد و با هیچ وسیله‌ای‎ eet Fey 7 be ‏نمی‌توان‎ ۰

صفحه 89:
۴این سخن که با تناسخ بخواهيم علت اختلافات شخصیتی فرزندان را والدین توجیه کنیم نیز واضح البطلان است. این حاکی از نادیده گرفتن اختیار آدمیان در شکل‌دهصی به شخصیت خودشان و ناسی از جهل نسبت به عوامل شکل‌دهی به شخصیت انسان است.

صفحه 90:
‎adi‏ کثرت‌گرايي عرفاني *به سوي کعبه راه بسیار است ‏من ز دریا شوم تو از خشكي داي & راه‌هابه تعداد انفاس خلایق است. هیچکدام ترجيحي بر ديگري ندارد. مهم نتیجه است. نه وسیله. ؟ سماع و رقص عارفلنه به همان اندازه درست است که عرفان اسلامي مبتني بر شربعت. * عرفان‌هاي هندي و شرقي و غربي و امثال ّن.به همان اندازه ها را به نتیجه مي‌رسانند که عرفان مبتني بر وحي.

صفحه 91:
# دالایی لاما می‌گوید: «در لين جهان آدم‌های مختلفی هستند. و باورهای مختلفی دارند. پنج میلیارد انسان روی کرة خاک زندگی می‌کنند و من معتقدم مابه پنج ميليارد دين مختلف نياز داریم, چرا که در برداشت‌ها و تفکرات انسان‌ها تنوع بسیار گسترده‌ای وجود دارد. به اعتقاد من هر انسانی باید از یک مسیر معنوی عبور کند که برای او و در نسبت با باورهلیش. بهترین باشد. ... من فکر می‌کنم که اگر ما تنها يك دين داشتيم. طوبلى نم ىكشيد كه لمن دين كرهى از كار فرو بستة بش شیر نمی دود اگربیک رستوران داشتیم و لُن رستوران تنها یک نوع غدا داشت- - هر روز, یک نوع غذا- پس از مدتی, چند مشتری می‌داشت؟ انسان‌ها به وجود تنوع در غذای خود نیاز دارند؛ چرا که سلالق مختلفی دارند. کار ادیان هم تغذية معنوی بشر است. و به گمان من هم ما متوجه هستیم كه تنوع اديا نفع ماست.» هنر شادمانگی, صص ۰۲۹۵-۲۹۴

صفحه 92:
نقد و بررسي )1( 1 از صوفیان رفتارها و سخنن متضبادی. در این باب به دست ما رسیده است. بررطی از آنان علیمرغم تأکید بر پاییندی نسبت به دستورات شرعی و نادرست شمردن هس گونه شریمت‌گرریزی» در مواقعی یا خود رفتارهای کاملاً خلاف شرع را مرتکب می‌شدند و یا سخنان خلافه زبان می‌راندند ویا ‎AST‏ رفتارها وسخنان لاف دین دیگران را مورد تأید قرار م‌دادند. مثلاء بایزید بسطامی» به دلیل آنکه نمی‌دانست پيامب ‎LSI‏ چگونه خربزه می‌خورده استه از خوردن آنن اجتتاب می‌کررد. ویا از گنتگو با پیرری كه آب دهان خود به سوی قبله انداحنته بودء صرف نظ كررد. در عين حال همین فررد در شطحیات خود سخنانی خلاف شرع دارد.

صفحه 93:
نقد و بررسي )2( 2 رسیدن به مدل مقصود و بر‌خورداری از قررب الهی و مقاع فنای حقیقیء که اوج اهداف عارفان استه راء ويثة خود را می‌طلبد؛ با هر راهي نمي‌توان به این هدف رسید. رسیدن‌به مقام فنا و قرب الهي را شی‌توان با ناضرفانی او ید حست آوردبچگونه ممکن است با نادیده گررفتن فرماهای محبوب و معشوق بتوان به بارگاه او راه پلفت1 یک عاشق حتیة حتیتی هرگ به خوداجازه نمدهد که لحظ‌ای از ید مشوق خافل بماند ؛ در هم حركات و سكناتش همواره به دنبال رضایت معشوق ق است,

صفحه 94:
نقد و پررسي )3( 3. هیچ کس توانليي رسیدن‌به اوج معنوبت بيلمبر اسلام و امامان معصوم را ندارد. آنان با بالا رفتن از نردبان شربعتببه لحن مقام رفیع دست یافته‌اند. پیلمبر تا آخرین ساعات عمر لحظداي در انجام دستورات الهي كوتاهي نكرد. اميرمؤمنان در محراب نماز به شهادت رسيد و امام حسين در ساية عمل‌به فريضة لمربه معروف و نهي از منكر به آن مقام بزرگ دست یافت. 4 عقل و شرع حکم می‌کندد که بهترین و صائبترين وسيلة وصول .به حقيقت بلكه تنها وسیلة َن, متابعت از شریعت وحیانی است. وید سکن است رهام نار و سین باك انا ناراد راز بندگان دریغ نماید؟ اگس حتیقی باطنی وجود دارند که دارند و اگس راهی ببرای وصول به آنها وجود دارده این راء متحصی در راه شریمت است و پس.

صفحه 95:
کار خارق العاده و حقانیت ۴ اگر کشرتگرایی عیرفانی- نادرست است پس کارهای خارة العده‌ای که از ری مرتاضبان و صوفیان و عارفان سایر ملل و ادیان مشاهده می‌کنیم را چگونه بایدتوجیه کرد؟ تلقي بسیاری از مردمان این است که انجام لین کارها نشانة حقانیت است. و حتی بعضا بر‌ضی از صوفیان بوده‌اند که در عمل همین مسأله را ال مي‌کردهاند و در پاسخ نقدهای دینی‌ای که به عملکرردهای آنان می‌شده با امراز و اظهار کاری خارق العد» بر شرریعت‌گررینری خود سرپوش می‌نهادند. تقل می‌کنند: ابوسعید ابوالخیس» در روز روشن شمعی را برافروخته بود؛ شخصی به او اعتراض کرد و این کار را مصداق اسراف دانست. ابوسعید به جای پاسخ منطیقی دادن به این نقد و یا پنيرش آن و تشک از ناقده ‎LAS SVAN‏ سر و صورت ناد را در آتش سوزاند و سپس ایین شعس را سرود که: هس آنن شمعی که ایزد برضروزد کسی کش پف کند سبلت بسوزد. ) اسرار التوحید» ص۰۱۱۲(

صفحه 96:
کار خارق‌العاده نشانة حقانیت نیست )1( #روح انسانی دارای قدرتی شگفت‌انگین است. هم انسانی اگر بتواند غراين حيواني را سكوب نمايده مىتواند از قدرت روح خود استفاده كند. سنت الهى در اين عالم به این صورت است که هم كس به هس ميرزان و به هس انگیه‌ای که نلاش نماید از حاصل تلاش خود بهره حواهد برد.

صفحه 97:
کار خارق‌العاده نشانة حقانیت نیست (2) * به ابوسعيد ابوالخيس كنتند: «ذلان كس بس روى آب می‌رود.» وی در پاسخ گفت: (سیلاستهبزشی(قورباغه و بعریي(گنجشک این ی رویآجای رود « دربارة شخص ديكرى كنتتد كه: «فلان كس در هوا هرد بازهم در باسخ كذد ا سار ‎oS Sin uss Coat‏ هروک لحطله ار شهج بهشهری مي رود 6 ایند دز بلس ‎iS‏ لفت: («شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مضرب می‌رود. این چنین چین‌ها را بس قیمتی نیستا. رد آنن بود كه ميان وداد و ستد کند و زن خواهد و با خلق دررآمینزد و یک لحظه از خداى نود غافل نباشد. » تنحات الانس, عبدالرحمن جاميء صه۳۰.(

صفحه 98:
کرامات و انجام کارهای خارقالعاده دست می‌يابنده اف و زنديق اوه یی دارم خواستهاند که ((اگر کسی را دارای چنان کراماتی یافتید که در آسمان مهرد دلباخته او نشوید تن گاه که رفتا راورا در برابر امس و نهی الهی و رعایت آداب شرعی ببینید.۲[6] کارهای خارق العاده‌ای را می‌توان از کرامت الهی دانست. 4 رسای ا ا آمده باشند؛ هس چند هیچ عارف حتية را براى دست يابى به كارهاى خارق العاده انجام نمی‌دهد. او فقط با ‎Sis eee eae Stns Seek kas‏ ‎ny eee D‏ میزران نی از قدرت فوق طبیعی به‌سند می‌شود. * [1].ر.ک:نفحات الانس. عبدالرحمن جامي. ص26. به نقل از شیخ شهاب‌الدین سهروردي. * 2[1].الرسالة القشيرية. عبدالکریم بن هوازن القشيري. ص14 9 ری هی روط سه رده کر رود که از راه‌های خلاف شرع به ‎al‏

صفحه 99:
مکاشفات رحماني و حقانیت * مکاشفات رحماني نیز هرگز نشانة حقائیت سالک نيستند. حداکثر این است که چنین حالتي همچون رزياهاي صادقه است. هرگز نمي‌توان دیدن روياهاي صادقه را نشانة ولي ‎pall‏ بودن یک فرد دانست. چه بسیارند افراد تبه‌کار و گاءآلودي که خواب‌هاي صادق دیده و مي‌بینند. عزیز مصر, که فردي بت‌پرست و غیر موحد بود خواب صادق دیدا البته این سخن درستي است که داشتن مکاشفه نیازمند لطافت روحي خاصي است؛ اما لطافت روحي داشتن یک حرف است و حق بودن حرفي دیگر. افزون بر اين» «کشف و مکاشفه در نزد اولياي خدا و عارفان وارسته از امور پیش پا افاه‌اي است که کمترین اعتنايي به آن ندارند و هیچ توجهي به آن نمي‌کنند. ... اولياي خدا اين امور را بازي‌هايي کودکانهتلفي مي‌کنند.» در جستجوي عرفان أسلامي؛ صص 0 60

صفحه 100:
نفي واقع‌گرايي ارزشي عارفان اک در پاسخ به لين پرسش که آیا اکنکار با سقط جنین یا همجنس بازی مخالفت می‌کند؟ می‌گویند: «اكنكار موضوعاتى از قبيل سقط جنين, طلاق یا كرايش جنسى رابه عنوان تصميماتى شخصى در نظر كرفته و به عنوان يك سازمان نظرى نمىدهد.» * ترويج تساهل و تسامح از سوی پائلو کوئلیو

صفحه 101:
پيروي از استاد - که با نام‌های مختلفی نم‌گذاری می‌شود: مثلا در اکنکار ن را سات گورو می‌نامند و او را نمایندة خدا دانسته و معتقدند تنها در سای هدایت او می‌توان به مرحلة خودشناسی و شکوفایی معنوی رسید.

صفحه 102:
* جایگاه استاد در این تلقی در حقیقت جایگاه پیامببران و بلکه جایگاه خدا است. زیرا پیاسببران جرلت و جسارت تخلف از دستورات خداوند را ندارند و خود را فقط ‎Haul‏ ابلاغ دستورات و خواسته‌های الهی به بش می‌دانند و خداوند نين اختيارى ج ابلاغ دستورات او را به آناننداده است: «(و ما علی الرسول الا البلاخ»؛ اما استاد و بيس در تصوف و عرفان‌های کاذب حق.هس گونه دخالت و تصرفی در احکام الهی را دارد. به همین دلیل ممکن است به سالک دستور دهد دزدی کند. و او نه ‎UY‏ ‏حق مسربيجى از این دستور را ندارد؛ بلکه حق چون و چرا هم ندارد.

صفحه 103:
ایجاد مکان‌هاي مقدس اختصاصي * خانقاه © لنكر و زاويه © معبد زرين اك © كمون اوشو (apts) ‏برين‎ che dial

صفحه 104:
علت تأثيرگذاري عرفان‌هاي کاذب ‎0.١‏ علت اصلی جهل افراد است: ‏.0 معمولاً اعضای این فرقه‌ها دلیسته‌تر و پاییندتر هستند. ‏۲ _ مخفی کاری آنان لین حللت را در ذهن خیلی افراد ایجاد می‌کند که حتماً چیز مهمی دارند ... ‏؟. کنترل هم جوانب زندگی مریدان از نوع غذاء محل مسکن, همسر. لباس و ...

صفحه 105:
علت تأثيرگذاري عرفان‌هاي کاذب 2 بمیاران محبت: وعده شفل, مسکن, تسکین آلام روحی, بفبود امراض مزمن یا صعب العلاج جسمی, قرار گرفتن در محیطی صمیمی, یافتن یاران شفیق ... ۶ ادعا می‌کنند که راهی سریع. مرحله‌بندی شده و قابل اجرا برای رسیدن به حقیقت دارند که نیازی به عمل به دستورات دینی ندارد. ‎oy‏ ساده و در دست‌رس جلوه دادن تجربه‌های معنوی جدید ۸ کم‌کاری عالمان و مبلغان دینی در ارائُ معارف معنوی + ارضای یجدان معنوی از یک سو و فارغ بودن از شریعت و خطوط قرمز آن از سوی دیگر .

صفحه 106:
راه‌هاي مقابله (1) 5 ازافهاي نظري: شناخت عرفان حقيقي و عرفانهاي كاذب ‎dette ple ۰‏ هس کج ا ا افرگذاري لين نوع مکاتب ‏2 طراحي ميندسي اخلاقي و تربيتي در سطح خرد و کلان * پرهیز از نگاه بخشي و جزيره‌اي. 3 تأكيد بر عقلائیت و پرهیز از امور خرافي: بیشتر فریب‌خوردگان این عرصه زنان هستند. رويابيني. فال‌بيني. ‎‘wae‏ . کف‌بيني. سنگ درماني و فرادرملني و سحر و جادو و احضار روج ‎ ‎ ‎ ‎wife ۰‏ ري از نفوذ خرافات در عزاداري‌ها. به ویژه عزاداري‌هاي خانگي!

صفحه 107:
راه‌هاي مقابله (2) 9 ا عملي: . افشاكري و ايجاد حساسيت در ميان افراد و خانوادهها 2 جلوكيري از فعاليتهاي خزندة دشمنان و تهاجم اخلاقي و معنوي آنان 3 استفاده از ظرفیت مجلاس مذهبي و خانگي و پايگاه‌هاي بسیچ براي معرفي عرفان حقيقي * احياي ابعاد عرفلني و اخلاقي عاشورا: فاطميه. شعبانیه. دهة فجر. هفتة دفاع مقدس وامثال آن.

صفحه 108:
4 ارائة الگوهاي عيني: داستان‌هاي عارفان و عالمان راستین؛ داستان‌هاي شهیدان. 5 خودسازي به منظور جامعه‌سازي: مي‌توانند الگوي عيني و متحرک ارزش‌ها و اخلاقیات اسلامي باشند.

صفحه 109:
las ol, @ نیست در لوح دلم جز الف قامت یار/چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم ؟ الهی و الحقني ‎Sie oo‏ الابهج فاكون لك عارفاً و عن سواك منحرفاً ودک تبخاتفا مراقب

صفحه 110:
ناامیدی از انسان‌ها * امام علي (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) توصیه مي‌کند که: ان استطعت ان لايكون بينك و بين الم ذو نعمة فافعل. عارفان حقيقي از خلق و خوشايندها و بدآيندهاي آنان» بينيازند. © به دليل هيجكاره دانستن مردم و خدا را يكانه فاعل حقيقي دانستن تحمل جفاي خلق نيز بر آنان آسان ميشود. البته تحمل جفاي خلق ملازم با ظلميذيري نيست.

صفحه 111:
خوددوستی روان‌شناختی ۶ به شدت مراقب و مواظب خودشان هستند. به همین دلیل هرگز به وضع موجود خود قانع نيستند. دائماً در انديشة بهتر كردن اوضاع دروني خودند. يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم لایضرکم من ضلّ اذا اهتديتم © خوددوستي به معناي خودبزرگبيني نیست. تواضع آنان از همه کس بهتر است.

صفحه 112:
* غیر از خود فرد هیچکس نمي‌تواند عارف بودن یا نبودن کسي را درک کند. ما تنها مي‌توانيم علائم و نشانه‌هايي را به دست آوریم. كساني که به گوهر راستین عرفان دست يافته باشند اهل تظاهر و به دنبال اسم و رسم و عنوان نیستند. به همین دلیل براي عامة مردمان قابل شناخت و تشخیص نیستند. هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و زبانش دوختند. سر حق را آن سزد آموختن کز بیانش لب تواند دوختن

صفحه 113:
‎ed‏ بهاري همداني در تذکرة المتقین:از جملة آنها [مغرورین] ‏طايفه‌اي است که خود را عارف مي‌دانند و از عرفان اکتفا کرده به ‏شاک و خفض الصوت و سر پائین انداختن و آه سرد کشیدن و شبیه ‏به جا آوردن لاسیمااگر بشنود كلامي را در عشق و محبت و توحید ‏فقر مع عدم معرفة معناها بل بعضي تجاوز کرده به شهیق و نهیق و ‏اختراع بعضي از انکار و لتنظي بالاشار و سایر حرکات شنیمه به گمان ‏اینکه این اطوار شخص را به مقامي مي‌رساند. نه چنین است» بل اسباب سخط و غضب الهي است.

صفحه 114:
پررهییر از ضرقه گرایی یکی از آفات گیرایش‌های عررفانى ضرق هكرايى است. مباحث عررفانى زميدة مساعدى براى بيدايش فرقههای مختلف پدید م‌آورد. بسیاری از مردم وقتی کاری خارق العاده از ضردي مىبيندد به دليل آنکه واز كليل جني كار هابي را دود آنن را نشانه ودليل حقانيت رفتار و كن می‌پندارند. به همین دلیل عالاقه‌ای عاطنی و قلبی نسبت به جنين افرادى بيدا م ىكندد واين حنود زمينه ایجاد فرقه‌های جدید را پدید می‌آورد. اما عارفان حتیقی ه كن به دنبال سوء استفاده از جنين موقعيتهايى نيستند. و به هيج وجه اجازة جنين بهرمبرداری‌هايی از گفتار و رفتار خود را نمی‌دهند. به همین دلیل هیچ یک از عارفان حقیقی در طول تاريخ ‎aban‏ یک فرقه یا گروه خاصی در عررض سایر فرقه‌ها و گرروههای مسلمان نشد‌اند.

صفحه 115:
صراحت و اجتتاب از مبهم گویی * هرگن به بهانة اينکه زبان عرفان زبانی خاص است سخنان چند پهلو که موجب سوء استفادة دیگران شوده بر زیان نمی‌رانند. همانگونه که پیامبران و امامان معصوع چنین بودند. هررگن به گونه‌ای سخن نمی گفتند یا به گونه‌ای رفتار نمی‌کر‌دند که هس کسی بررداشتی متتاسب با میل خود از گفتار و رفتار آنان داشته باشد.

صفحه 116:
* رسيدن به كمال و سعادت نهايى بدون ریاضت و تسرین‌های سخت جسمی و روحی امکان‌پذیر نیست. * «لن تنالوا الب حتى تننتوا مما تحبون» «افضل الاعمال ما اكرهت عليه ‎Suid‏

صفحه 117:
* آیا ریاضت ارزش مقدمی و وسیله‌ای و اببراری دارد یا ارزش غایی و نهایی؟ روشن است که ارزش ریاضت ارزشی مقدمی و ابنراری است. اما آی می‌توان از هس وسیله‌ای برای رسیدن به خدا کمک گررفت؟ جواب منفی است. بر اساس نظام علّى و مطولی حاكم بس عالم؛ هر فطی مطول خاص خود را دارد و هر مطولی» علت ويثية خود را ,طلید. ریاضت‌ها هم به مززلة علت‌هایی بای وصول به همان هدف مقدس هستند. اما أيه جدانوع رياضيتو واقعاعا را به كن نص مي رسائد واججة نوع رياغنتي فارا ار كن دور می‌سازد؛ از دو راه می‌توان فهمید: عقل و شرع.

صفحه 118:
برای عضویت در شبکه دانشجویان ایران عدد ۱ را به شماره زير ييامك كنيد لطقا آدرس ما را به خاطر داشته باشید. AD .COM

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان