صفحه 1:
صفحه 2:
#تعاریف
#نقشه دانش, فرایند و کاربردهای آن
روش اجرایی ساختن نقشه دانش
#ویژگی های شرکت مادر ونقشه های فکری و چرایی
استفاده از آن
#چارچوب پیشنهادی
صفحه 3:
ee Ste oo a
sa
#درقانون برنامه سوم توسعه ازشرکت های هلدینگ با
عنوان شرکت های مادر تخصصی ob شده است. این
شرکتها محصول توسعه اقتصادی در کشورهای سرمایه
داری هستند.
#شرکت مادر تخصصی, شخصیتی حقوقی است که در
جهت رسیدن به مجموعه اهداف خود, تمام یا بخشی از
سهام شرکت هایی که در یک رشته فعالیت دارند را در
اختیار خود می گیرد و با استفاده از مدیریت راهبردی,
مجموعه شرکت های تحت پوشش خود را اداره می
کندلامهدوی, 1383(
صفحه 4:
۳۳
aaa
ادامه
#نقش اصلی شرکت های مادر , اثرگذاری بر کسب و کار
ها, محصولات و خدمات است به نحوی که عملکرد
گروهی افزایش یافته و هزینه ها بهبود یابدبر این اساس ,
توسعه شرکت های مادر دانش محور , لازم است برای
رشد اقتصادی و شفاف سازی با استفاده از ابزارهای
بهبود , به این امر بپردازند
#يكي از اين ابزارها براي شفافسازي دانش, نقشه دانش
است. در اين مقاله. سعي بر أن است تا با معرفي نقشه
Guild و ابزارهاي لازم براي خلق يك نقشه دانش. به
عنوان ابزاري از مدیریت دانش در سطح سازمانها, نقش
موّثر طراحي و بهكارگيري این ابزار در سازمانها پرداخته
4 شود.
صفحه 5:
ادامه
#دانش مجموعه ای از نگرش ها و تجربیات و آموزه های فراگیری
شده حین کار است که دانستن آن توسط دیگران می تواند ایجاد
ارزش افزوده کند و راهنمای مناسبی برای افکار, رفتار و ارتباطات
می ب ۰
#مديريت _دائش, فرايتد استفاده خلاق: مؤثر و کارآمد از داتش ود
اطلاعات وديذكاه. هاى خبركان و متخصصين سارمان: ei a
مشترى و در نتيجة بة سود خود سارمان است (اقامي و كيهاني.
6 به طورکل رز وان قراس مديريت نانش .| شامل:
شناسايي دانش, تحصیل دانش, توسعه دانش؛ به اشتراككك ذاري
دانش: بهرهبرداري دانش و حفاظت: از دانش دانشت.
صفحه 6:
#مدیریت دانش براي انجام فرآيندهاي خود از ابزارهاي متعددي سود
میجوید از جمله این ابزارهاء میتوان به موارة زیر اشارة كرد:تقشة
تاش این های خی وهای آمر هش انریا ار
بندیها؛ءمدیریت مستندات,مدیریت محتواءنظامهاي خبره و غیره
(امامي و كيهاني, 1386).در حال حاضر, دو روند عمده در مدیریت.
دانش وجود دارد:
1 سنجش سرمایه نامشهود يك سازمان: تهیه و توسعه
نسبتها, شاخصها و الگوهاي ارزيابي و سنجش
2 تهیه نقشه دانش: دریافت دانش افراد و گسترش آن در
سازمان, از طریق فناوري اطلاعات (1۲)
صفحه 7:
3 slo نقيذ
نقشه دانش شامل ۲ جزء میباشد(کیم.۲۰۰۴):
۱- دیاگرام شامل گره ها و اشیاء مستطیلی مشخص کننده دانش کسب شده از فرایند کسب و کار و پیوند میان گره ها است که
به ارتباط میان دانش ها اشاره دارد.
شمان یش وصیفیدانش-2
صفحه 8:
فرآیند کسب و کار
زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات
فرهنگ سازمان
KA: جذب هاتش
KR: gil ios
صفحه 9:
اسر
اس
#تجزیه و تحلیل زيرساختهاي موجود
© همسوسازي مديريت دانش با راهبردهاي سازمان
تعیین نیازمندیها
#شناسايي و تدوین پروفايلهاي افراد و کارشناسان
#طراحي و توسعه زيرساختهاي لازم
٩شناسايي منایع اطلاعاتي
صفحه 10:
.۰ .اس
کاربردهاي نقشه دانش
© يافتن منایع اصلي, فرصتها و محدودیتها براي خلق دانش و روندهاي آن,
* تشویق به استفاده مجدد و ممانعت از دوبارهكاري و صرفهجويي در زمان و هزینهها,
* ایجاد پل ارتياطي بیشتر در زمینه تسهیم, تبادل دانش و تجارب (مؤثر يا ناموفق),
# نمایانتر کردن فرصتهاي يادگيري,
٩ حمایت از ابتکارات و تحقیقات.
* تهیه فهرست و امکان ارزيابي سرمايههاي ناملموس و مزتهاي رقابتي,
#دسترسي و کاربرد مقثر اطلاغاث از طریوق شناساني كار شناسان ذاخل وخارخ از
ازمان.
© اشاعه محصولات, خدمات و فرآیندهاء
۴ ترسیم و بازنمايي شبكههاي خبره,
# پيگيري اهداف تعیین شده,
برجسته سازي و فرصتهاي مناسب در قدرت نفوذ دانش,
# تولید و استخراج پايگاههاي اطلاعاتي براي مشتریان, و غیره (دنهام, 1386(
10
صفحه 11:
کت ...۳۳۲
و سب
صفحه 12:
12
صفحه 13:
ی
ویژگی های شرکت مادر و نقشه های فکری
ویژگی های شرکت های مادر را میتوان در پنج بعد برشمرد:
#نقشه های فکری,
٩ ساختارها, سیستم ها و فرایندهای مادری,
#وظایف, خدمات مرکزی,
#منايع, افراد و مهارت هاء
#عدم تمركزكرايى در روابط
صفحه 14:
مادر استفاده می شود؟
#یافتن فرصت ها, منابع کلیدی و موانع خلق و جریان دانش
© استفاده مجدد و جلوگیری از اختراع دوباره, کاهش زمان
کشف تخصص ها و تبادل دانش
# بهبود پاسخگویی به مشتری, تصمیم گیری و حل مسئله
بوسیله دسترسی به اطلاعات قابل استفاده و متخصصین
داخلی و خارجی.
©ايجاد فرصت های یادگیری و بهره گیری از دانش
#ایجاد مخزنی از ابتکارات دانشی
14
صفحه 15:
و روش اجرایی نقشته 7
دانش در یک مطالعه موردی
# روش اجرایی 6 مرحله ای برای تهیه نقشه دانش یک شرکت تولیدی که داتش ساخت
تولیدات خود را در مدت 30 سال جمع آوری کرده است. به شرح زیر ارائه میگردد:
& تعریف دانش سازمانی
۰ الف . ابتدا دانشن که در یک بخش تخصصی , اتفاق میافتد تعریف میشود .
© آب. یک کارگاه دانش هننتن شناسی به منظور تعیین:نیارهای داتشی :تحلیل منانع
وروذق , توسعه تاکسوئومی و طبقه بندی دانش پایه بزگزار میگردد.
2 - تحلیل نقشه دانش
خراین مرحله نقشه های فزایندداننش بر انساش جریان کار تهیه میگردد.
3- استخراج دانش
٩ داتش براساس هر فرایند تعریف شده در نقشه فرایند استخراج می شود.استخراج دانش
از طریی مصاحبه :و پرسفنامه با خبرکاتی که حدافل 20 سال سابقه میدانی دارند. هید
میشود.حداقل 5 مورد دانش خبرگان به همراه مشخصه های دانش و ارزیابی دانش
تشریح میشود.
© 4 پروفایل سازی دانش
15
صفحه 16:
ی
نمونه ای از یک پروفایل دانش
= شناسه دانش
= تویسنده
آخرین بازنگری Ser
تاريخ انقضاء کلمات کلیدی
a ay
امتیاز دسترسی =
cas =
7 پیش نیاز
توصیف
16
صفحه 17:
وی سس
#توسعه شرکت های مادر دانش محور, علاوه بر رشد اقتصادی
مستلزم توسعه انسانی, فرهنگی و اجتماعی میباشد.
#هدف اصلی مدیریت دانش در سازمان, تبدیل دانش ضمنی
کارکنان به عنوان منبع مهمی در تصمیم گیری و اقدامات عملی
به دانش صریح و مدون برای رسیدن به اهداف لن است.
مدیریت سرمایه های فکری در شرکت sh مادر. می توانند
عملکرد کسب وکار را با انجام مراحل زیر توسعه دهد:1
استخراج دانش
اشتراک دانش
استفاده دوباره از تجربیات و
استفاده از دانش 10۲-00۲۲
مر انم نبا
صفحه 18: