کسب و کارآموزشعلوم مهندسیمنابع انسانی و مشاغلمهندسی صنایع و موادسایر

نقش آموزش در بهسازی و توسعه نیروی انسانی

صفحه 1:
he ‏ام‎ نقش آموزش در بهسازی و توسعه نیروی انسانی د ص2

صفحه 2:
” در دنياى در حال تغيبر كنونى» ضرورت آموزش در سازمان ها و نهادها به دلايل فراوان يذيرفته شده است. تغييرات فن أورى سبب دكركونى در شبكه ها وروش هاى سازمان مى شود و هر تغييرى کسب دانش ومهارت های جدید را ضروری می سازد . میزان کمی و کیفی این آنقدر زیاد است که گاهی اوقات مدیران و کارکنان را دچار وحشت می کند وممکن است احساس کنند که فرصت و توان سازگاری با لین تغییرات را ندارند .با همه سختی ها و مشکلات باید پذیرفت که ادامه حیات سازمان تا حدود زیادی به دانش .آگاهی و مهارت های گوناگون و جدید بستگی درد . د ص2

صفحه 3:
* هرچه دانش و مهارت های کارکنان با نیازهای جامعه و پیشرفت های علمی وتغییرات فن آوری, هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد درجه اطمینان از موفقیت فرد و سازمان بالاتر می رود . د ص2

صفحه 4:
آموزش ... چرا؟ من از فقر بر امتم بیم ندارم لکن از آنچه بیمناکم. سوء تدبیر است. پیامبر اعظم (ص) د ص2

صفحه 5:
"آموزش کارکنان از زمان هخامنشیان» كورش جه مى كويد : امر آموزش را ادامه بده و بكذار اتباع تو بتوانند بخوانندوبنويسند كه هر جه عقل و فهمشان بيشتر شود تو راحتتر ميتواني پادشاهي کنی و یزدان پرست باش د ص2

صفحه 6:
تعاریفی از آموزش "آموزش, تجربه ای است مبتنی بر یادگیری به منظور ایجاد تغییرات نسبتاً ماندگار در فرد جهت افزایش توان فردی و سازمانی در زمینه مهارتهای شغلی و فردی "آموزش فعالیتی است که باعث ایجاد رفتار ماهرانه فردی می شود. "آموزش یعنی افزایش دانش فرد به صورتی که تآثيرات مثبت بر نگرش و رفتار وی داشته باشد د ص2

صفحه 7:
تعاریفی از آموزش *هدف نظام آموزش و بهسازی در یک سازمان به عنوان یکی از کارکردهلی مهم مدیریت منابع انسانی. فراهم آوردن زمینه ای است که براساس آن توانایی های بالقوه افرادبه فعل در آید واستعدادهای آنان شکوفا گردد. د ص2

صفحه 8:
تعاریفی از آموزش "آموزش روش تین خواسته ها یا هدف فرد نیست بلكه چگونگی رسیدن به اهداف یا خواسته هاست آموزش این نیست که گها برويم آموزش این اس ت له ‎Selo‏ برويع د ص2

صفحه 9:
آموزش ... چرا؟ دلایل نیاز به آموزش ‎١‏ تغییر نیازها ۲ _ نیاز به پیشرفت و توسعه ۲ توانمند سازی نیروی انسانی + تغییر نگرش فکری کارمندان استفاده از تکنولوژیهای جدید تغییر شغل يا جابجای شغلی 1

صفحه 10:
‎ae <2 he 7 >‏ ویژگیهای آموزش اثربخش ایجاد باور و اعتقاد به اهمیت آموزش (بازگو نمودن نتایج حاصل از آموزش) پرورش ویژگیهای شخصیتی , تقویت فرهنگ سازمانی و منش کارکنان تاکید بر تشکیل گروه های کاری(یادگیری مشارکتی) ‏تقویت اعتماد به نفس کارکنان در یادگیری ‏" تنوع در مطالب آموزشی جدید متناسب با وظایف ‏ایجاد محیط آرام وشاد آموزشی 7

صفحه 11:
مراحل نیازسنجی آموزش ‎٠‏ هدفپای سازمان چیست؟ ‎٠‏ چه وظایفی باید انجام شوند تا این هدفها بدست‌آیند؟ ‎٠‏ هر یک از کارکنان باید چه رفتارهایی داشته باشد تا بتواند وظایفی را که برایش معین شده است انجام ‎Same‏ ‏' کارکنان برای اجرای رفتارهای لازم از نظر مهارت دانش و ‏نگرشها چه کمبودهایی دارد؟

صفحه 12:
انواع آموزش آموزش در حين كار ‎٠‏ آموزش خارج از محیط کار ‏د ص2

صفحه 13:
نتایج حاصل از آموزش 7 افزايش رضایت شغلی " ایجاد ارتباط مطلوب تر بین پرسنل و ارباب رجوع " افزایش انگیزه " افزایش خلاقیت و نوآوری " افزایش بهره وری " افزایش پذیرش تکنولوژی و روشهای جدید " افزايش توان ریسک پذیری هوشمندانه

صفحه 14:
معیارهای سنجش آموزش مو‌ثر (ارزیابی مجریان) " ساعت آموزش " تعداد افراد آموزش پذیر " میزان تنوع عناوین آموزشی " افزایش خلاقیت و نوآوری " میزان تولیدات رسانه ای (آموزش مشتری) " طرح درس (کاتالوگ های آموزشی) د ص2

صفحه 15:
معیارهای ارزیابی آموزش موفق (ارزیابی آموزش بديران) " بهبود (توسعه) رفتار کاری " افزایش کارایی بهبود حل مشکلات " کاهش هزینه ها افزايش كميت وكيفيت تولید " افزایش رضایت مشتریان ,

صفحه 16:
یک داستان + چند وقتي بود در بخش مراقبت هاي ویژه يك بیمارستان معروف؛ بیماران يك تخت بخصوص در حدود ساعت ۱۱ صبح روزهاي یکشنبه جان مي سپردند و این موضوع ربطي به نوع بيماري و شدت و ضعف مرض آنان نداشت. این مسئله باعث شگفتي پزشکان آن بخش شده بود به طوري که بعضي آن را با مسائل ماوراي طبيعي و بعضي دیگر با خرافات و ارواح و اجنه و موارد دیگر در ارتباط مي دانستند. + كسي قادر به حل این مسئله نبود که چرا بیمار آن تخت » درست در ساعت ۱ صبح روزهاي یکشنبه مي میرد. به همین دلیل گروهي از پزشکان متخصص بین المللي براي بررسي موضوع تشکیل جلسه دادند و پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر بالاخره تصمیم بر این شد که در اولین یکشنبه ماهء جند دقيقه قبل از ساعت ۱ ۱ در محل مذکور براي مشاهده این پدیده عجیب و غریب حاضر شوند. در محل و ساعت موعود» بعضي كوجكي در دست كرفته ودر حال دعا بودند؛ بعضي دوربين فيلمبرداري با خود آورده و ..

صفحه 17:
* دو دقیقه به ساعت ۱۱ مانده بود که «پوكي جانسون» نظافتچي پاره وقت روزهاي یکشنبه وارد اتاق شد. دوشاخه برق دستگاه حفظ حيات (556۳ 5۱۱000۲۲ ۱1۴6) را از پریز برق درآورد و دوشاخه جاروبرقي خود را به پریز زد و مشغول کار شد!! سه نکته در این داستان. نظافتچي پاره وقت روزهاي یکشنبه چقدر منظم است! (مدیران مربوط به آموزش نيروي انساني بیمارستان» آموزش لازم را به نيروي انساني نداده اند «.بیشتر مسائلي که عجیب و ناشناخته به نظر مي رسند علت هاي پیچیده و ناشناخته ندارند ware

صفحه 18:
عوامل کاهش دهنده اثر آموزش "عدم وجود انگیزه کافی "صرفا برای رفع مسئولیت ۲ صرفا برای کسب گواهینامه های مربوط “صرفًا برلى كسب مزاياى مادى “عدم امكان به کارگیری مطالب آموخته شده درمحيط كار ‎a”‏ وجود آمدن تضادهايى بين كاركنان ومسئولان رده بالای سازمان

صفحه 19:
پایه و اساس توسعه سازمان توسعه انسانی است د ص2

صفحه 20:

صفحه 21:
انسان محور توسعه همه جانبه جوامع است مراحل توسعه:

صفحه 22:
توسعه انسانی چگونه است؟ " آموزش هرگز نباید به آموزش تخصصی کارکنان محدود شود بلکه باید ایجاد نوعی « فرهنگ کاری »جدید در کارکنان را مورد توجه قرار دهد. د ص2

صفحه 23:
مفهوم توسعه «جامعه توسعه یافته بدون انسان شایسته محقق نمی شود در نتیجه توسعه باید در راستای رشد الهی انسان و حرکت جامعه به سوی حق تعالی باشد و توسعه ای قابل قبول است که با تکامل و تعالی رومی انسان هماهنگ و سازگار د ص2 wb

صفحه 24:
معیارهای ارزیابی توسعه فردی " توسعه علم و دانش ( میزان کاربرد علم وکارایی آن در جامعه) * تعهد نسبت به کارو روحیه تلاشگری 1 روحیه تغییر پذیری و نوع آوری و گرایش به پیشرفت " نظم پذیری و احترام و عمل به قانون " مشارکت عمومی در برنامه ریزی و سیاست گذاری واجرا " احترام به آزادی و اعتقاد به برابری انسانهاورعایت حقوق

صفحه 25:
بیشتر بدانیم: ‎http://www.mgtsolution.com *‏ ‎/http://amoozeshkarkonan.blogfa.com »‏ ‎/http://www.bazyab.com »‏ کتابها: < صدري» سید صدرالدین » نظام آموزش کارکنان دولت ۰ جاب اول < ابيلي» خدایار ۰" سیستم هاي توسعه منابع انسانيی" د ص2 < مجلات: + ماهنامه تدبیر © فصلنامه مهندسی فرهنگی

صفحه 26:

نقش آموزش در بهسازی و توسعه نیروی انسانی در دنيای در حال تغيي ر كنون ي ،ضرورت آموزش در س ازمان ه ا و نهادها به داليل فراوان پذيرفته شده است .تغييرات فن آوري سبب دگرگون ي در شبك ه ه ا وروش هاي س ازمان م ي شود و ه ر تغييري كسب دانش ومهارت هاي جديد را ضروری می سازد .ميزان ك ّمي و كيف ي اي ن تغييرات آنقدر زياد اس ت ك ه گاه ي اوقات مديران و كاركنان را دچار وحش ت م ي كن د وممك ن اس ت احس اس كنن د ك ه فرصت و توان سازگاري با اين تغييرات را ندارند .با همه سختي ها و مشكالت بايد پذيرفت كه ادامه حيات سازمان تا حدود زيادي به دانش ،آگاهي و مهارت هاي گوناگون و جديد بستگي دارد . هرچه دانش و مهارت های كاركنان با نيازهاي جامعه و پيشرفت هاي علمي وتغييرات فن آوري ،هماهنگي و انطباق بيشتری داشته باشد درجه اطمينان از موفقيت فرد و سازمان باالتر می رود . من از فقر بر امتم بيم ندارم لكن از آنچه بيمناكم ،سوء تدبير است. پيامبر اعظم (ص) امر آموزش را ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانندوبنويسند كه هر چه عقل و فهمشان بيشتر شود تو راحتتر ميتواني پادشاهي كنی و يزدان پرست باش آموزش ،تجربه اي است مبتني بر يادگيري به منظور ايجاد تغييرات نسبتاً ماندگار در فرد جهت افزایش توان فردی و سازمانی در زمینه مهارتهای شغلی و فردی آموزش فعالیتی است که باعث ايجاد رفتار ماهرانه فردی می شود. آموزش یعنی افزایش دانش فرد به صورتی که تآثيرات مثبت بر نگرش و رفتار وی داشته باشد هدف نظام آموزش و بهس ازي در ي ك س ازمان ب ه عنوان يك ي از كاركردهاي مه م مديري ت مناب ع انس اني ،فراه م آوردن زمين ه اي اس ت ك ه براس اس آ ن تواناي ي هاي بالقوه افرادب ه فعل درآيد واستعدادهاي آنان شكوفا گردد. آموزش ،روش تعيين خواسته ها یا هدف فرد نیست بلکه چگونگی رسيدن به اهداف یا خواسته هاست آموزش اين نيست که کجا برويم آموزش اين است که چگونه برويم .1 .2 .3 .4 .5 .6 تغيير نيازها نياز به پيشرفت و توسعه توانمند سازی نيروی انسانی تغيير نگرش فکری کارمندان استفاده از تکنولوژيهای جديد تغيير شغل يا جابجاي شغلي ايجاد باور و اعتقاد به اهميت آموزش (بازگو نمودن نتایج حاصل از آموزش) پرورش ويژگيهاي شخصيتي ‌،تقويت فرهنگ سازماني و منش کارکنان تاکید بر تشکیل گروه های کاری(يادگيری مشارکتی) تقويت اعتماد به نفس کارکنان در يادگيری تنوع در مطالب آموزشی جديد متناسب با وظايف ايجاد محيط آرام وشاد آموزشی .1 هدفهاي سازمان چيست؟ .2 چه وظايفي بايد انجام شوند تا اين هدفها بدست‌آيند؟ .3 هر ي ك از كاركنان بايد چ ه رفتارهايي داشت ه باش د ت ا بتواند وظايفي را كه برايش معين شده است انجام دهد؟ .4 كاركنان براي اجراي رفتارهاي الزم از نظ ر مهارت ،دانش و نگرشها چه كمبودهايي دارند؟ .1 آموزش در حين کار .2 آموزش خارج از محيط کار افزايش رضايت شغلی ‏ايجاد ارتباط مطلوب تر بين پرسنل و ارباب رجوع ‏افزايش انگيزه ‏افزايش خالقيت و نوآوری ‏افزايش بهره وری ‏افزايش پذيرش تکنولوژی و روشهای جديد ‏افزايش توان ريسک پذيری هوشمندانه ساعت آموزش ‏تعداد افراد آموزش پذير ‏ميزان تنوع عناوين آموزشی ‏افزايش خالقيت و نوآوری ‏ميزان توليدات رسانه ای (آموزش مشتری) ‏طرح درس (کاتالوگ های آموزشی) بهبود (توسعه) رفتار کاری ‏افزايش کارايی ‏بهبود حل مشکالت ‏کاهش هزينه ها ‏افزايش کميت وکيفيت توليد ‏افزايش رضايت مشتريان  ‏ چن(د وقت(ي بود در بخ(ش مراقب(ت هاي ويژ(ه يك بيمارس(تان معروف ،بيماران يك تخ(ت بخص(وص در حدود س(اعت ۱۱ص(بح روزهاي يكشنب(ه جان م(ي س(پردند و اين موضوع ربط((ي ب((ه نوع بيماري و شدت و ضع((ف مرض آنان نداشت. اين مس(ئله باع(ث شگفت(ي پزشكان آ(ن بخ(ش شده بود ب(ه طوري ك(ه بعض(ي آ(ن را ب(ا مس(ائل ماوراي ط(بيعي و بعض(ي ديگ(ر ب(ا خرافات و ارواح و اجن(ه و موارد ديگر در ارتباط مي دانستند. كس(ي قادر ب(ه ح(ل اين مس(ئله نبود ك(ه چرا بيمار آ(ن تخ(ت ،درس(ت در س(اعت ۱ ۱ص((بح روزهاي يكشنب((ه م((ي ميرد .ب((ه همين دليل گروه((ي از پزشكان متخص((ص بين الملل((ي براي بررس((ي موضوع تشكيل جلس((ه دادن((د و پ((س از س(اعت ه(ا بح(ث و تبادل نظ(ر باالخره تص(ميم بر اين ش(د ك(ه در اولين يكشنب(ه ماه ،چن((د دقيق((ه قب((ل از س((اعت ۱ ۱در مح((ل مذكور براي مشاهده اين پديده عجيب و غريب حاض((ر شوند .در مح((ل و س((اعت موعود ،بعض((ي ص((ليب كوچك(ي در دس(ت گرفت(ه و در حال دع(ا بودن(د ،بعض(ي دوربين فيلم(برداري ب(ا خود آورده و ... دو دقيق(ه ب(ه س(اعت ۱۱مانده بود ك(ه «پوك(ي جانس(ون» نظافتچ(ي پاره وق((ت روزهاي يكشنب((ه وارد اتاق شد .دوشاخ((ه برق دس((تگاه حف((ظ حيات ( )Life support systemرا از پريز برق درآورد و دوشاخه جاروبرقي خود را به پريز زد و مشغول كار شد!! سه نکته در اين داستان: .1نظافتچي پاره وقت روزهاي يكشنبه چقدر منظم است! .2مديران مربوط ب((((ه آموز(ش نيروي انس((((اني بيمارس((((تان، آموزش الز(م را به نيروي انساني نداده اند .3بيشت(ر مس(ائلي ك(ه عجيب و ناشناخت(ه ب(ه نظ(ر م(ي رس(ند عل(ت هاي پيچيده و ناشناخته ندارند عدم وجود انگيزه کافی صرف ًا براي رفع مسئوليت صرفا برای کسب گواهينامه هاي مربوط ً  صرفا برای کسب مزاياي مادي ً  عدم امكان به كارگيري مطالب آموخته شده درمحيط كار به وجود آمدن تضادهايي بين كاركنان ومسئوالن رده باالي سازمان انسان محور توسعه همه جانبه جوامع است مراحل توسعه: آموزش هرگز نبايد به آموزش تخصصي كاركنان محدود شود بلكه بايد ايجاد نوعي « فرهنگ كاري »جديد در كاركنان را مورد توجه قرار دهد. جامع(ه توس(عه یافت(ه بدون انس(ان شایس(ته محق(ق نمی شود در نتیج(ه توس(عه بای(د در راس(تای رش(د الهی انس(ان و حرک(ت جامع(ه ب(ه س(وی ح(ق تعال(ی باشد و توسعه ای قابل قبول است که با تکامل و تعال ی روح ی انس ان هماهن گ و سازگار باشد. توسعه علم و دانش ( میزان کاربرد علم وکارایی آن در جامعه) تعهد نسبت به کارو روحیه تالشگری روحیه تغییر پذیری و نوع آوری و گرایش به پیشرفت نظم پذیری و احترام و عمل به قانون مشارکت عمومی در برنامه ریزی و سیاست گذاری واجرا احترام به آزادی و اعتقاد به برابری انسانهاورعایت حقوق  ‏http://www.mgtsolution.com /http://amoozeshkarkonan.blogfa.com /http://www.bazyab.com ‏ کتابها: صدري ،سيد صدرالدين ،نظام آموزش كاركنان دولت ،چاپ اول ابيلي ،خدايار "،سيستم هاي توسعه منابع انساني" ‏ مجالت: ماهنامه تدبیر فصلنامه مهندسی فرهنگی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

51,000 تومان