سایرتحقیق و پژوهش

نقش افرینی بانوان در جنگ

15 صفحه
655 بازدید
26 مهر 1400

صفحه 1:
موضوع: نقش آفرینی بانوان در جنگ

صفحه 2:
گردآورنده: استاد:ء درس: آشنایی با مبانی دفاع مقدس

صفحه 3:
مقدمه در متون تاریخی» اغلب از نقش زنان درباری و از تأثیر زنان غرب و شرق زده یا به اصطلاح روشنفکر بر تحولات اجتماعی سخن به ميان آمده؛ ولى زنانى كه در حادثه گریبایدف جنبش تنباکو, نهضت مشروطه, کشف حجاب. قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ 5 مشار کت داشته اندء از توده زنان مسلمانی بوده اند که گوش به فرمان مراجع تقلید و به منظور انجام تکلیف شرعی و الهى يا به ميدان مبارزه گذاشتند از دهه ۱۳۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی» اين زنان حضور كسترده تر و مستمرترى از خود نشان دادند. علت آنء اولا: خودباورى بيشترى بوده كه امام خمينى(ره) در زنان يديد آورد . ثانيا : لبيكك آنان به دعوت امام براى حضور سياسى اجتماعی بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامیء زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب » به ایفای نقش های تازه تر و موثرتر در عرصه های جدیدتر بپردازند» از اين رو ش کت در بحران هایی را که در گوشه و کنار کشوره به ویژه در کردستان بر پا شد » جزء وظیفه خود دانستند » ولی آنچه بعد از حدود. ‎/١‏ سال يس از پیروزی ؛ زنان را به کمکک و مساعدت پیشتر طلبید ؛ دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادت های زنان و مردان این مرز و بوم بود.

صفحه 4:
نقش زنان در دوران دقاع مقدس یکی از عرصه هایی که زنان به خوبی در آن نقش خود را ايفا نمودند » حضور در دوران دفاع مقدس است . با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ زنان به عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور؛ وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند . اینان سربازان گمنامی بودند که بار تدار کات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بردوش می کشیدند . هجوم یک باره دشمن به مناطق مرزی و هم چنین بمباران های هوایی به شهرها ایجاب می نمود که زنان به صورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیدا کنند.

صفحه 5:
e e * در قبرستان خرمشهر زن ۶۵ ساله ای را دیدم که تفنگ ام یک بر دوش داشت نقش رزمی زنان در دفاع مقدس بر عهده گرفتند. جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مز کردستان حتی آنان ؛ ک وکتل مولوتف ساختند ؛ تا به جنگ تانک های کوکتل مولوتف ‏ ابندایی ترین کار رزمی خواهران بعدها آن ها خود را به سلاح مجهز کردند تا مردنه با دشمن بجنگند ؛ روایت هايى از راويان » از جمله چه می کنی؟ گفت: پسر و دخترم آنقدر جنگیدند تا شهید شدند و اینجا خفته اند. می روم راه شان را ادامه دهم » هر چه او را منع کردم » نپذیرفت و گفت: باید از دینم دفاع کنم. این تنها وظیفه شما پسرانم نیست ؛ بلکه وظیفه من هم هست ‏ جنگید و سرانجام با ت رکش خمپاره شهید شد. 6 ©

صفحه 6:
پایگاه مر کز اسناد انقلاب اسلامی * از مهم ترین جلوه‌های حضور بانوان ایرانی در دفاع مقدس نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم آوردن تدار کات لازم برای رزمند گان در جبهه‌های جنگ بود . در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثى» بیشتر این خدمات به صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مرا کزی نظير مساجد » حسینیه‌ها » مدارس و غیره با مشار کت فعال بانوان صورت می گرفت . فعالیت زنان مسلمان در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنكك به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آن‌ها متناسب با تانایی‌هایشان فعلیت‌های متتوعی انجام می‌دادند .

صفحه 7:
e در نخستین روزهای تهاجم دشمن بعلی» مسجد جامع خرمشهر مرکز مهم پشتیبانی مدافعانء خرمشهر و جنگ تحمیلی بود . زنان و بانوان در اين ایام به کار پخت و پزه آشپزی و تهیه مواد خوراکی برای رزمند گان اسلام مشغول شدند بنا به نقل مژده امباشی از خواهران قعال در دوران دفاع مقدس ‏ از دیگر مراکز فعال در زمینه پشتیبانی جنگ حسینه اصفهانی‌های خرمشهر بود که شمار زیادی از بانوان در آنجا مشغول فعالیت بودند. بر اساس خاطرات خانم کمایی و فرهانیار نوان زیادی در مسجد پیروز واقع در استگاه ۷ منطقه پیرو بد آیادان و مسجد امام زمان(عج) این شهر کار پخت غذا و در برخی موارد تهیه ساندویچ برای رزمندگان را انجام می‌دادند . همچنین بخشی از بانوان نیز در منازل شان به پخت نان و ارسال آن برای رزمند گان می‌پرداختند . آشپزی؛ تهیه و پخت غذا © ©

صفحه 8:
© e یکی دیگر از فعالیت‌های پشتیبانی و تدارکاتی زنان در دوران دفاع مقدس که پیشتر در روزهای نخستین جنگ تحمیلی و تهاجم دشمن به خرمشهر نمود پیدا می کند . حضور زنان در نزدیکترین محل درگیری نیروهای خودی با دشمن بعثى است . برخی از بانوان پشتیبانی مسجد جامع با استفاده از بشکه و قابلمه با وانت بار آب آشامیدنی را به رزمند گان اسلام می‌رساندند: در این زمینه الهه حجازی می‌گوید: یکی از کارهای که بر عهده من و بعضی از خواهران گذاشته بودن, رساندن آب به رزمند گان در سطح شهر بود . آن روزها از قمقمه و امکانات مخصوص نظامی خبری نبود حتی نیروها با لباس‌ها و کفش‌های معمولی به جنگ می‌رفتند . تانکر آب از آبادان و اطراف خرمشهر میآمد از زیر آتش و توپ و خمپاره می گذشت و اگر سالم به مسجد می‌رسید ؛ ما آن را تقسیم می کردیم . سهم رزمند گان را در قابلمه و بشکه می‌ريختيم و با وانت بار به محله‌های می‌بردیم که در آن جا نیروهای خودی و دشمن در حال نبرد بودند . برخی نیز مانند شهیده شهناز حاجی شاه » بهجت صالح پور و سیده زهرا حسینی به کار توزیع و تقسیم غذا به سنگرهای مدافعان خونین شهر می‌پرداختند . 6 ©

صفحه 9:
© e از جمله امور دیگری که بانوان مشار کتی فعال در آن داشتند » انجام کار بافندگی ؛ خیاطی و دوخت و دوز البسه و سایر وسایلی بود که در شرایط جوی مختلف مورد استفاده رزمند گان قرار می گرفت . در هلال احمر شهر اهواز بانوان زیادی در سالن‌های بز رگ به کار دوختن البسه‌هایی چون: تونیکك » شلوار و... مشغول بوده و عده‌ایی نیز که مهارتی در خیاطی نداشتند به کار تکه دوزی می‌پرداختند . زنان و دختران يزدى؛ ابرقويى و سمنانى نيز با بافتن كلاه » دستكش » ژاکت جوراب و سایرالبسه گرم به یاری جبهه‌های جنگ تحمیلی . در استان اصفهان » جهاد دانشكاهى اصفهان در طى فراخوان و اطلاعیه‌ای اقدام به جذب نیروهای مردمی جهت کار بافند گی و خیاطی نمود که تعداد ۲۰۰۰ نفر از خواهران در سراسر استان اعلام آمادگی نموده و در اموری نظیر دوختن کیسه و انواع مختلف بافتنی‌ها مشغول شدند . در ‎Oke‏ آنان خانمی نابینا بنام حبیبه د کمه لباس‌ها را می‌دوخت . در استان ایلام نیز زنان نقش مهمی در تهیه ملحفه و دوختن پوشاک رزمند گان برعهده داشتند . 6 ©

صفحه 10:
© رزمند گان و مجروحین بود. با توجه به آن که در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران هنوز بسیاری از ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مجهز به ماشین‌های لباس شویی نبودند. لذا زنان به صورت داوطلبانه به این کار مشغول شدند . در این زمان بخشی از زنان که دارای تخصص امداد گری نبودند در بیمارستان می‌پرداختند . در زمینه شستن لباس‌های رزمند گان در پایگاه علم الهدی و ایثار زنان در این زمینه زهرا محمودی می‌گوید : پایگاه علم الهدی در اهواز محل شست و شوی لباس‌های خونی رزمند گان و شهداء بود كه پس از شست و شو و رفو دوباره برای استفاده رزمند گان به جبهه فرستاده می‌شدند . 6 ©

صفحه 11:
جمع آوری کمک‌های مردمی یکی دیگر از فعالیت‌های خودجوش زنان در دوران دفاع مقدس جمع آوری کمکک‌های مردمی و تلاش در جهت تهیه اقلام پر مصرف و ضروری و سایر مایحتاج جبهه‌ها بود . خانم زهرا محمودی با ارتباط يافتن با بازارپارچه فروشان تهران » اقدام ه گرد آوری و تهیه پارچه : دوک نخ ریسی؛ مبلغی وجه نقد و ... نموده و با یاری سایر بانوانی که غالبا از شرکت کنند گان در کلاس‌های قرآن و احکام مساجد بودند با کار شبانه روزی در زیر چادرهای برزنتی در حیاط مساجد اقدام به تهیه البسه » آجیل » پسته ؛ نان لواش؛ شکلات ‏ شیرینی و .. نموده و با کامیون به مناطق جنگی می‌فرستادند .

صفحه 12:
نگهبانی و محافظت از مهمات 9 در پاره‌ای از مواقع نیز بانوان در جابه جایی » نگهداری » نگهبانی و حفاظت از مهمات رزمندگان نقش فعال داشتهاند . خواهران ذخيره سياه خرمشهر در مسجد امام صادق (ع) درحاليكه خود مسلح بودند ؛ کارحفاظت از مهمات را به صورت پست‌های نگهبانی دو ساعته بر عهده داشتند و نیز در بعضی از مواقع کار توزیع سلاح در بین نیروهای داوطلب و مردمی توسط خواهران صورت می گرفت . تمیز نمودن سلاح رزمند گان ‏ خشاب گذاری ؛ خالی کردن بار مهمات از کامیون‌ها و . نیز از زمره فعالیت‌های تدا رکاتی زنان برای جبهه‌های جنگ بود و نیز در مسجد جامع خرمشهر زنان جهت پشتیبانی رزمند گان به نگهبانی از انبار مهمات و تعمیر اسلحه و گلوله گذاری خشاب‌ها می‌پرداختند .

صفحه 13:
ساخت سنگر یکی از اقدامات زنان در آغازین روزهای جنگ تحمیلی ساختن سنگر و پناهگاه بود. برپایه گزارش‌های برخی از بانوانی که در مقاومت سلحشورانه خرمشهر حضورداشته اند » زنان در چیدن دیوار جهت مدافعان پل خرمشهر پیش‌قدم شدند و هم چنین با پرکردن گونی‌های شنی و ساخت سنگرهای خیابانی و مجهز کردن آن‌ها به کوکتل مولوتف در پی جلوگیری از سقوط شهر به دست دشمن بعثی بر آمدند . در سایر مناطق جنگی نیز زنان در پر کردن گونی‌ها برای ساخت سنگر و تهیه کو کتل مولوتف فعال بودند

صفحه 14:
نتیجه گیری * زنان و بانوان کشورمان در برهه های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارزه حمایت گر؛ راوی و مشوق مردان و .... بر آمده اند . جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشار کت زن در هنگامه دفاع و صحنه های نبرد در صدر اسلام ؛ زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می نمود. زنان ايران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام؛ به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری عزم ؛ همت. ایثار گری و کمک رسانی آن‌ها چنین مقاومت پیروزمندان های در آن دوران شکل نمی گرفت.

صفحه 15:
منابع oe ‏هب‎ oo ان ۱۵ « ‎Ke‏ انقلاب اسلا قلار ‎LS‏ اسناد ان كز ا ‎one‏ مر رکه 5 فا اسسه اس»؛ مژ. مقد: 2 > 2 نان 5 ‎aos‏ ‏2 ‏اب ‏9 ‎ ‎

39,000 تومان