نقش برجسته از پیدایش تا .. قابل ارایه در مقطع مختلف کاردانی تا دکترا

مهدی

182 صفحه
379 بازدید
04 فروردین 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
3 ‏نآ زان ناه‎ Pee Io, BOL eet ee 5 1۳ 1 oe LAL A great ‏ع 15 ات‎ ae ference ‏كلا‎ 6۵70, ۷ سك تس Takht-e-Jamshid

صفحه 3:
صخره ای و دیوارهای بزز ۳۳۲ روش هاى متداول براى ديوارنكارى است. با توجه به دشوارى هاى اجراى برچسته پر ۰2 15" طبیعی, همچنان آثار حجمى نقش برجسته زیادی از ۰" گذشته به یادگار مانده است که نمایان گر اراده" انسانی است.

صفحه 4:
تاریخ نقش برجسته در ایران -۱

صفحه 5:
در ایران باستان شاهان ترجیح می‌دادند که خود ره رولیت کنند و چون ملیل بودند که لین رولیت از گر مىدادند آن را بر سينه ستبر كودها نقش

صفحه 6:
-۱ ee Ree es a wee eS ‏سراغ داریم. معمول نبود و شاهان با استبداد بی حد و حصری كه داش‎ ‏مىدادند كه خود رسما رويدادهاى زمان خويش را روايت كد‎ 0 9 ‏رت‎ np ‏گرفته می‌شدند که در عین حال خالی از هی سیاسی نبودند.نمونه بارز این‎ oe EG. Soe ren ene caer ۱ ‏تاريخ نكارى يا تزئين كاخ ها در ايران باستان؛ ميراث هنرى جللب توجهى را‎ ایرانیان به یادگار گذاشته است.

صفحه 7:
ا ‎Dyer‏ ‎SSC ey ets Serene Sacre bC elu meses‏ تأثير خود را بر روى نقاشان طراحان سد ا گذاشته اند. نقش برجسته کوه های نزدیک 5 ‎ee‏ 1 ‎BE re Orne ypeate a ane rt‏ را های نظامی داشته و بر بالای کوه هایی که در مسیر کاروان ها بوده اند به وجود آمده است: در أين نقش برجسته ها كاه شمایل انسانی به صورتی اغراق آمیز طراحی شده است. نقش ‎tev)‏ ال ا ا ل ۱ ‎era roms‏ 1 ال ا ‎IEE‏ ‏كذر زمان نتوانسته ذره اق از زيبايى و شكوه أن كم كنذ

صفحه 8:
0 aE ‏ست با‎ eer eran است و همواره هنرمندان ایرانی از تکنیک های نقش بر< کرده اند ۱ این دلیل است بر اینکه ایران به عنواق مهد سفال منقوش شناخته شود. در این آثار ب] وس تست رد ی مب رو ‎eae ob‏ ور دم و بدیهیات را رعلیت نکرده و گاه از طبیعت نیز پیروی تکرده است. اغلب این قوش الهام كرفته از تخيل هترمند طراح بوده است

صفحه 9:
حقش برجسنه در عصر حاضر " سازی بر روی شفالینه ها ۱ طراحی شده بر روی ظروف سفالی ایرانی به زیبایی هر چه تمام تر سا 0700 SURES ‏ا‎ ‎ee. ee ‏برجسته‎ آموزش نقش پر رنگی در همه کارهای هنری دارد و مجسمه سازى با تكنيك هاى برجسته سازى نيز نياز به آموزش ظرافت هاى هنرى دارد. كلاس هاى آموزشي سفالكرى. نقاشى و طرح برجسته از محبوب ترین دوره هاي آموزشی ۰ ۳ ‎ABS Ae‏

صفحه 10:
‎ira eat‏ يي ‎Pe‏ > اس غربی آیران پراکندهاند. همچنین می گویند که دوران هخامنشی اوج شکوفایی نقوش برجسته در ایران بوده که ازجمله آنها مي توان تخت جمشید در استان فارس, ‎ ‎

صفحه 11:
۳ تقش رست كه غليه ى شاب ول بر ولرين و يليب عونا رأ 9

صفحه 12:

صفحه 13:
اقوام قبل از آریائیها مختلف ایران خصوصاً در منطقه زاگرس , چنین ها و بارس ها به فلات اباناقوامدیگری که و Pu See cee «|e ee bere Saree esters re elec nes ene re rs JOSTENS Py arsenate oe enero erento 0

صفحه 14:
خیلی پیش عر از استقرا ‎aes‏ ‏و ار ات اقوام يان و اكدى ها و سومرى ها كه در بين النهرين و سوريه ساكن بودند ارتباط داشته اند 0 ‏ال‎ ees er Rr eo eed ea ۱ eee ‏ا‎ onic oera . ‏ابلامى ها قرابت داشته اند‎

صفحه 15:

صفحه 16:
ل ا ل غربی لولیبی ها و احتملا در ‎Ee‏ ل ا را و ‎on‏ ‎ress gr pee an) PI ee‏ و ‎SERPs treet es ere see eC erry‏ 00 تحقيقلتى كه ازطرف دانشمندان صورت كرفته لين امر روشن شده است كه ظاهر يتف از مردملنى كه در عصر حاضر بويئه در آذربايجان زندكى مى كنند با تصاوير و مخللمة 0

صفحه 17:
ا ا انا و را 0 آزياتيك( نام نهاده اند »تا از سایر امواج قومی ممتاز باشند. منشأ اين اقوام احتمالاً جنوب دشت هاي روسيه و سيبري بوده است,

صفحه 18:
تحص ۱ 0 1 =

صفحه 19:
لولویی ها لولوبی یا لولو نام قومی آسیایی است که حدود هزار سال 3 کرده و بیش از دوهزارسال در اين نواحی می‌زیستند. این قوم. ا 0 لولوبیان زندگی می‌کردند اا ا 0 نام داشت,

صفحه 20:
ستگ نوشته آنوبانی نی نقش ‎Be ee alae,‏ "لولوبی‌ها" از اقوام زاگرس نشین بوده و پیش از آريا مشتصد سال پیش زندگی می‌کردند. ۶ ‎Cy EN een er eos‏ و

صفحه 21:

صفحه 22:
ابلامیان که بودند؟ پادشاهی ایام نزدیک به دو هزارسال تاپنصد و غ2 تقریبا در تمام مدت از استقلال بر خوردار بوده است.اوج و کرمان .از جنوب تا خلیجفارس و از مغرب تا ‎hk ea a een Mersey‏ بادشاهى كوجكى انود كه بادشاهى بزرك ايلام را تشكيل مى ذاد نزديك به ‎77٠٠‏ ب م كونيك اينشوشينيكا بادشاه نيرومند انشان بين دولتهاى محلى در منطقه اتحاد يديد آورد و خود در راس أن قراركرفت و به اين ترتيب يايه كذارايلام يزرك شدددر قرن 1١ب‏ م؛ ایلامین به پادشاهی پانصد سالهکاسی ها ‎Ree ener‏

صفحه 23:
ايلام , ‎ee‏ و ديرياترين ت ‎aN 0‏ اي دارد. ا ۳۰ ۳۲ ا ‎pire a ea er) eee‏ ‎b)‏ ا ‎Col Pies HEV‏ ‎eS. ees‏ 1 ل باتوجه به تحقیقات ۳۳ بازخواني کتیبه هاي ایلامي میتوان آگاهي ‎te‏ آنها بدست ار Or) re me ee) meme Se) eo FAURE IS REN Rarer ay ‏ار‎ ST aT wpe BE keer veces ie) see Le red 0100 ‏ا الا‎ 77 ‏همسايكي شوش قرار دارد كه أكون رز‎ 00 Re sec ar Ag

صفحه 24:
ایلامیان بدوی . بسسیاری از ویژگیهای نمدن: ال ‎Se ee es‏ ل تصویری خود کردند. شرق شناسان سرت ۱ ۶1 4:۱۱ دوره های 9 جدید. تا ابتدای هزاره دوم پیش از میلاد بوده است. آنها نخستین. يايه هاى تمدن خود را در ناحيه خوز ودر شوش بكلا كردن د . شاه ايلام »6 0511173ا01-15]1ا2نا8 برأى بزرگداشت خود . نخستین تندیسهای ایلامی را در شوش 355

صفحه 25:
ابلامیان نخسست به اور حم حدودسال ۲۰۰۰ پیش از میلاه بسه مر برده و دودمان لارسا (3: گذاری نمودند. تا لین ال لاي 0 لا ‎Jol‏ )51 ا ا 0 گسترش ایلام جلوگیری کرد اما بابلیان نتوانستد از تجدید. قدرت ایلام که صد سال بعد (۱۷۰۰ پیش از میلاد) رخ داد » ‎a‏ ل ‎a aaa‏ لا به ایلام هجوم آورده و آنرا ضمیمه امپراطوری خویش کردند. بدین ترتیب دوران پادشاهی ایلام قدیم به سر آمد و سرزمین ل ل 0 هیتیها و دوباره کاسیتها قرار گرفت.

صفحه 26:
معماری ابلام قدیم یک بنای مربع مستطیل بلند بریک شالوده ایوان دار نشان داده شده نماى جلو داراى يك روزنه هأيى ابوده است . در فسمت يشت ممكن بلها ‎eee eee ee een‏ ا 000 دیده می شود که در سمت چپی را یک پرده نی ایی آنرا از نور آفتاب محافظت میکند . احتمالا مداخل ورودی بوده است و در سمت راست شاید نملیی از یک در 00111111 11110110110131 ا ستوجة مى سار Sa eee

صفحه 27:
۱ ‎١‏ آن آثار فراواني |00 ايلام ا ‎Frc eer] her] Py‏ 007 است. مس ۱ پارتي که در موزه ملي این نظریه که شهر ایذه همان محل تولدایکون‌ش هم اکنون رد شده است. متاسفانه این شور ۰ ۱ Keen ‏فراواني دیده است.‎ ee ica fn

صفحه 28:
النوع زن .و مر ۴ ۰ eae ال ا 0 آند.این نقش برجسته به اواخر هزاره سوم ‎See‏ ات وه هتسه

صفحه 29:

صفحه 30:
9 ‏که ۶ نقش برجسته ایلامی در آنجا حجاری شده است و بقایایی‎ ۱ ree econ es Frye ees Bate Pee ny eas pec POs Pa ۱ eS ‏ار‎ 0 1

صفحه 31:
بادشاه ايلام در سال ۲۷۰۰ پ م بو نشان داده شده است . در لین :5 دارد و دو نفر أو را همراهى مد وزير شاه است. جلوى ‎i a‏ ل ‎Ces Aes‏ شکارچی و یک بز کوهی وجود دارد. در زیر شکارچی سه كاهن ايستاده اند و دو كاو مر و يك بز كوهى را هدايت ميكنئد. بيش از اين سه قوج قربلنى شده اند كه بسر [ل] ارا ‎compare ere cere‏ 0 با خط ایلامی نام برده است . قسمتی از آن به این شرح ی سم هچ لت رت مجسمه ام را در اين جا بر يا داشته ام بس از آنكه رب النوع ‎PI esr ulere mega teen ed‏ من ارزانی کرده بود

صفحه 32:

صفحه 33:
موارد مشاهده می کنیم که لباس ایلامیها تاقوزک ‎Poe al See‏ 4 ۳ مردی گاو تری : چند قریللی دیگر ‎eee eo Breese)‏ ابا احترام دنبال شخضيت وسط صحنه ذر كال رک هت بدت بر ردن ريه

صفحه 34:
1 3 3

صفحه 35:
نقش برجسته دیگری بر روی یک سنگ چهار گوشه بزرگی حجا متر و هشتار سانت است و در چهار سمت ن تسار ۳ ‎OCC ne oer ies‏ ا 0 آنها را دنبال مى كنند. مجسمه ‎eaten‏ 1 ‎a‏ ااا ال ا ‎icc eam geae MCE PCs OR‏ ار ل ‎ere eae ener ee ae a PES ene‏ 0 ‎Pe Scan ee)‏ ب ‎SSRIS (tanh‏ قربانی دیده می شود و ۳۶ غزال و سه گاو بزرگ به سمت راست در حرکتند. ۷ مرد کوچگ ی شمالى 5 نفر ديكر به سوى شاه ميروند. سنك ديكرى در شمال سن اس احتمال مى رود قربنگاه بوده باشد

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
مادها با شيوه معمارى شهرسازى عظيم آشنا بودندددر اين دو استون نقش مهمى در معمارى داشت . ازآنجا كه بناى سس سس سس رس ال ۱ ل 00 هکمتلنه پایتخت ماد اصول شهر شهر كاخ شاهى بهاوضعى عجيب و مستحكم به صورت هفت قلمه ساخته شده است كه هرقلمه درون قلعه ديكر قرار كرفته او لل رو ۰ستاه ارغوشی ابی ا ۳ و....میباشد.کاخی بلدد و مستحکم برای شاه و خزلنه در مرک قرار دارد. 0 0 Sede Se 211111

صفحه 39:
بررسی هثر معماری ماد با کمبود مدارک موجود و ۱ آثار معمارى قلبل بحثى يوده اند . مويد لين مطلب ‎Pentagon ees ee ca Ee eee‏ تپه هکمتلنه و همچنین معماری صخره ای است که از آنها به جای مانده است . بر همین اساس معماری مادی را در دو بخش بررسی می کنیم. معماری.صخره ای : که در دا ۱۱۳ صخره ها ایجاد شده اند ‎٠‏ معماری معمولی به این آثار در محلهایی بنام ل بآ« ‎rer)‏ ا 0 شناسى بدست آمده است. ‎

صفحه 40:
كرمانشاهان)و همجنين در بخشى از خاى عراقا را اک است اغلب جنبه. مذهبی دارند . آنها با ا شناخته شده اند ۱ On ieee TC ene ee yt

صفحه 41:
9 eee nO ‏لستمانند.ف خریکااف قره ق))‎

صفحه 42:

صفحه 43:
۲-آرامگاههلیی که در دو طرف نمای ورودی آنها ده آنها مبدل به قسمت برجته ای ۰۰ ۲ ۳۲

صفحه 44:
گوردخمه قیز قایان دردهکده سورداشی شهرسلیمانه عراق قرر دار . در نار ورو: ‎nee eh ners Ree eo‏ ۱" جلوی دهان گرفته لند و با دست دیگر کمان خود را نگاه داشته اند ۰ کمان بر روی بای << << کر در ایران باستان ۰ هنگام عبادت یا حضور در مقلبل شخصی ٩ eee ee ‏و و‎ Cantor Fic ‏ار‎ ‎. ‏جمله مى توان به حكاكيهاى جام حسنلو وتصوير داريوش در ديوار بيستون اشاره كرد‎ ‏نماى ورودى كور دخمه با دو نيم ستون به سه قسمت تقسيم شده است احتمال ميروة‎ 2 ‏و‎

صفحه 45:
(renters epee ARC 0 nr ees ‏سدفى ار ار‎ ‏سقف ساختمانهای چویی. در بالای نیم‎ ‏ستونها که مقایل در ورودی آرامگاه قرار‎ ‏و سه نقش ديده عى كول كلا‎ ‏نقش آنها خیلی برجسته نیستند و‎ 0 ‏هاى ((اهورامزدا))و ((ماه)) و((آناهيتا)»‎ ‏باشتد . در بالای مدخل دو مرد در حال‎ ۱ ‏آتتدانی است . در دس ار مرا‎ ۰ ‏ميان ايرانيان بود كه كمان را علامت‎ نیروی پادشاهی می دانستند.

صفحه 46:
۱ ke ea een Ie See ee ‏زمان بى برد. اكر اين آرا مكاهها را از نظر اصول ساختمانى مطا لعه كنيم‎ ‏که نمای آنها شباهت به درون سا ختما ن میگردد ودر زمستان بر‎ ‏به علت تا بش متملیل خود وارد ساختمان می شود و اب‎ ‏برای جلوگیری از برف وبران است. کاخهای تخت ج‎ 0 = ee ee ea cos ‏ستون های لین آرامگاه ها گرد هستند و پلیه آتها نیز به صورت بشقاب مدور و وارونه‎ ‏است و گاهی در زیر ن بشقاب نیز پلیه مریعی قرارداده می شود و بعضی اوفات یک‎ ٩ ٩ eae MC leas oe nate eae ad در می آیند. گاهی ستون به دیوار می چسید و صورت نیم ستون ‎ce‏ ٩ . ‏نوع سایه و روشن به وجود می آید‎

صفحه 47:
با شکستی (۵۵۰ ب م) که کوروش بزرگ بر یو حکومت: ۵۸۵ تا ۵۵۰ پ. م) واپسین پا ‎RRO Eo eet‏ ۱- ۰-۷۲۸ ۵۵ پ.م) برپایید و هشامنشی سرد که و ا ا كيلومترى حومه مهاباد قرار دارد ويه دوران مادها تعلق دارد. در كنار شهر دخمه اى به نام راكا قرار دارد و از نظر سیک معماری به كور دخمه هاى نقش رستم هخامنشيان شبيه است بطلعيوس از این شهر باستانی‌به نام داروشاه نام برده اس و ۱( ۳ طرینی ی ند

صفحه 48:

صفحه 49:
8 ۱ با 1 محل دقيق كشف اين كنجينه مشخص نيست ولى ايك التولند آنرا متعلق به تيه الكت قباد در نزدیکی بلخ دانست. ‎hay,‏ ل ا اي و هخامنشى را نشان ميدهد. از جمله آثار ساق لن يك غلاف طلاى رز ۰ ی ار ‎oo LL PECs a Can Sperry elec gr eens veer ene‏ است و احینا نذولتی برای یک معبد بوده اند برش 1 نیز تصویر شتر یا اسب دارند.مشلبه لین ورقه های طلایی در سرخدم لرستان و موس 7 پرسمی در دست نقش 2[ 5-0

صفحه 50:
هخامنشیان در ابتدا شاه بومی پارس بودند. کورش دوم هخامنشی معروف به کورش کبیر ۱ دولت ماد مسلط شد و سپس لیدی و بل را فتح کرد و امپراتوری هخامنشی را تاسیس کرد. ‎tes Pepe Urea Foe‏ ا ‎Se ee ieee te eid‏ ‎Boon Fa be pn oem pe rare Wee ee Pere ee ae Sa Cg‏ اسکندر مقدونی خوردند امپراتوری آنهامتلاشی شد.

صفحه 51:
ب م بر آستياك شاه ماد ويه قولى بدر بزرك خود © ‎aN ee epee a‏ ما بوده استكورش در سال 01 ب م ليدى را,فتح الى أكند. أو سغد و باكتريا و قسمتهارى ا ا ا ‎eres‏ و قلمرو خود در سال ۵۳۰ پ م کشته ميشود. زندگی او در هلله ای از ایهم قرار دارد ۳۷ كورش به نام كمبوجيه جانشين او ميشود .در سال 018 ب م مصر را فتح كرد. له سال بعد ا و کمبوجیه برای باز پس گیری حکومت رو یه پارس نهاد ولی در راهبازگشت کشته می شود زیرادرحین سوار شدن بر لس میت سس و را ربص به ككثوماته شاه دروغين حمله مى كنند و ورا مى كشتد.

صفحه 52:
رح 9 داریوش همه را دوباره مطیع خود می کند و پس از ۱ جنگ در یک سال آرامش به امراتوری هخامنشيان ‎ap‏ را ‎os RPGS Gr RS yy utc 2 cane‏ ‎ee ens Et‏ ل ۱" مقدونیه تا پاکستان واز دریای خزر تا شمال لیبی گسترش می دهد. قبل از مرگ خوه ما۳ پسرش را به شاهی بر میگزینددر زمان خشیارشا گسترش قلمروی حکومت بایان می بابدوقده و تاکسیلا مستقل می شونداو درسال ۴۸۰ پ م نيز از آتنی ها شکستی می خورد و لین شکست ‎٩‏ ‏دوم شاه مى شود. مما لين زمان امبراتورى هخامنشيان قدرت بلا منازع روى زمين مى باشد وتاثير مستقیمی بر روی همسایگان خود می داشت.

صفحه 53:
‎a‏ روج و سر می کند. در این زمان اسکندر پادشاه کشور مقدونیه به | ‏شود و دو سال بعد در كوكمل شكست نهليى را از مهاجمين مى خورد . داريوشن سوم در سال 177 كشته مى شود و سلسله هخامنشى منقرض ميشود.اسكندر خود را شاه هخامنشى مى نامد و تخت جمشيد و ‎ere oe ey‏ ا 0 بین ببرد تخت جمشید را به آتش می کشد. ‎ ‏شکست می خورد. سپاه ایران دوباره نوسازی,

صفحه 54:
معمارى هخامنشى بارزترين هنر هخامنشى هملنا معمارى آن است .كاخها و آرامكاههاى كذشت بيست و بنج قرن همجنان استوار و زيبا هستند.باسارتكا جمشيد.بلبل وكورهاى شاهى نمونه هليى ازمعمارى هخامنشى Coe eee ReaD oe) oreo ‏گذشتگان آنها-وساختمانهای بلند آثاری از هنر معماری‎ بسچ ات و - کشور هخامنشیان هنرمندان برتر نیمی از جهان باستان در خدمت آنان بومند و آنان با ‎sear UPA SUR ET eas et come Fea Pe ROO MER TD‏ ال شاهكارهائ معمارى به شمار فى يلد

صفحه 55:
و 7 i... aaa 5 oy aoe i feb or ROSS ee Ree oe co Se ES ETRE (5), Ce Som avon cre ۰ ESSr Ie iere ay ‏ا ا ا‎ ‏در زمان داريوش و تغيير به شکل یک مرکز مذهبی باقی ملند وبه عتوان محل‎ تاجگذاری شاهان مورد استفاده قرار گرفت.

صفحه 56:
pe eee ae ne oa Ee AE ‏برس ی‎ SLT ‏مانشد تالاربارعام تحت حمایست شیران‎ 00 a Cen So ‏جهان و درخور عظمت و‎ ‏ار‎ eee]

صفحه 57:
پاسارگاد به معتای اردوگاه پارسیان ‎Ss‏ ‎Cy cues eee‏ ‎lee OE ee‏ بنیان نهاد. پاسارگاد جایگاه کاخ‌ها و آرانگاه کورش کس رات 9 ۷ یکی از کاخ‌های من نقش برجسته 1 ‎ete‏ 0 أن دست كاملا ب ‎earl ip ees Gy‏ 000 ‎Salen Ge‏ برجسته بسیار زیاد است اما به طور کلی مردی را نشان می دهد که از فرق سر تا كف يا 7:58 متر وبا فاج ‎Ahi,‏ ۲۹۰ متسر ‎Peel‏ ‏تصویر این تحص ‎oe‏ ‏يعنى بنه طرق ‎BO yess, J ob‏ ‎Be cen oe es eee eee oe kere se ene ae‏ است. يرها و شاهيرها را به دقت در دو يا سه طبقه نشان دادهائد و در +2 ‎١.‏ !سيت إرل ا ‎٩‏ شده ورو هب

صفحه 58:
تخت جمشید را نقریباً همانند ارگ ها ویا دژهای حکومتی و سکونت ‎Ps oa Papa Ye Pp ree PS‏ ۱ یا شهرهای ا ‎Se‏ ‏درون محوطه ای محصرر و دارای استحکامات دفاعی می ساختند که 3 ‎ZCI reo: reo ean Pd‏ ‎Fee Crea ren eety‏ ‎das‏ را ‎ee‏ : نظامی داشتند. چنین الگویی در طرحی شهری از اسلام قا اواخر دوره قاجار در يسيارى از نواحى و مناطق رت جمشید و آنچنان که داریوش در کتیبه ای به آن به عنوان یک دژ اشاره کرده است. باید ‎eg Perc meet ne erred‏ ا ا ی ا ‎eer Fae Ns te? We Sees er igees‏ ۰ ‎eee rer ee eee ees oes ee]‏ ‎٩ eC aero a FeeIiet SPE Pees ne peer one er)‏ تخت جمشید از همان شیوه استفاده شده است.

صفحه 59:
‎ar a 2‏ 2 جلگه مردودشت واقع شده و با تراشیدن قسمتی از کوه به وجود آمده ۱ ورودی بنای تخت جمشید از تخته سنگ های عظیم تراشیده شده اه به يك لیوان منتهی می شود که گاوه های بالدار با سر آدمی ‎epee eee‏ ۲۳ ‎Crom ro PR a ecg‏ ‎ ‎ ‏نازک کاری و حکاکی سراسر بناهای تخت < بنای شاهلنه و مقدس انجام گرفته است. ی زيادى از سر مشق هاى آشورى در برتى جنبه ها از نقش برجسته هاى اقوام ديكر ‎ecco‏ ی ری اال ار ل ل ا مى خورد. همه تصاويرها با وقار و بر کنار از زندگی هستند و در آن هاءاحساس ‎oye) ets a eee al‏ ‎ ‎

صفحه 60:
‎ar oc [pe com‏ را یکی از سنگ تبشته های خشابارشا ثبت شده است بونایان به لس ۳ ۳ مى كفتند .اين محل يكى از بايتختهاى هخامنشيان بودويه دستور داريوش بزرى لاوا ۲ لوسر جنوت ال ا ا ا ا ‏ا ا د

صفحه 61:
شواهدی در دست است که نشان می دهد لين محل در زمان كورش یک مرکز حکومتی بوده ولی از آن دو و همگی از زمان داریوش به بعد ساخته شده اند.در همه کا< را معرفی کرده است.جدا از ‎ao!‏ شدند و پس از گذشت قرنها سالم به ۰ سیده اندلین لوحها اطلاعات جالبی از ال ا رياد

صفحه 62:
مسطح گشت,آنظور که خود او وصف کرده مکانهای مو: با سنگریزه پر شدند تا همگی یکدست و مسطلح شوند او سفالی به جای مانده از خزانه كار مى كردئد. و رد ا ‎eee ieee ane Ses ieee‏ آورندكان در صميميت به نمليش كذاشته شده است. در قسمت مركزى كاخ هزاران لق ‎kT En Se eeeeS‏ و ears ‏بر طبق سنگ نبشته ای از سازنده بنا داریم:‎ ۱ 1 ۱ 1 کذورها پسر هیشناسپ یک هخامننی این ببا ‎est‏

صفحه 63:
معماران و هترمندان معماران. هنرمندان و متخصصان در ساخ جمشید از ملل مختلف ذخ ‎ot‏ ۱ ‎Sg oe oe ci SO SCE)‏

صفحه 64:
حرقدای: در كذر زمان تعدادى از ستونهاى دروازه كاح ‎ae trrine moe‏ م 2520 مانده‌اند. آن‌ها در نگاه اول یکپارچه حقیقت تکه‌تکه هستند و روی هم ‎Camere‏ ا ۳ دو تکه ستون, نقش مهمی برای مقاومت سازه در مقابل زمین لرزه داشته‌است. ‎٩‏ ‏لرزه از خودش واکنش نشان داده و خرد نمی‌شود. اين همان ‎Yoleve cep p yr Corr] meee]‏ > ‎Peers ca ornare‏ ‎

صفحه 65:
آرايش نقوش معماران و هرمندانی که در با ۳ ‎ESR a er rarer‏ 7 ا طوق, یاره و نظایر آن به ‎or‏ ا ل ا ال ‎ers ar reece et mC pase‏ ل ‎oy‏ ا ‎DRTC RU Res or) Se‏ ا 0 ‎PG oe ro rcs‏ حرمسرا وجود دارد. سوم رنگ‌آمیزی, که نمونه‌هایی از آن در ‎oe Ss‏

صفحه 66:

صفحه 67:
1 ل ل ‎ere‏ ا ا ال 0 0 می‌شده و به خوبی روى يك دي قسمت میانی دو سطح را زیره‌تراش باقی ‎Stree le eer gi oer)‏ وت ‎SPO emcee‏ MMS. So taints ory VL aS Coos hg: --.. i aeaane ۳.۰ ‏کر‎ ‏و به همان نسبت یک گودی در تخته دیگر می‌کندند و دو‎ es ‏م‎ (Ev lt es oy OR "ho, ‏قرار می‌گرفت این بود که در ده كل ا‎ ‏مرتبط مىكندتد و آنها ات‎ coe, oa IEE ee ‏ا ار‎ ' ٠ ‏جلجلهاى: استوائه. قلمى و سرتبرى ساحته مر كد‎

صفحه 68:
انزارها سنگ تراشی زمان هخامنشی به تفصیل به وسیله آن یریت بررسی قرار گرفته است. در اینجا من فقط کار بر روی نقوش ‎i mala‏ وا وت ‎oT ESE er eC aERTS kar Come er‏ جمشيد مورد شناسابى قرار كيرد. در بعضى از ی ‎ee eC Bool‏ ۱ ‎oy G5) A eer‏ ار

صفحه 69:
سنكى كه بايستى برداشته شود به ج است با ضربه عمودی و يا ضربه سریع و مورد استفاده قرار مى كرفت. مرحله بعدى احتمالاً استفاده از قلم هاى تخت و بنك 7 از چکش دانه دار استفاده می 00 ) نشلنه هايى از ابزار دندلنه دارى به همين كينه را مى توان ذر زر مرز كل و بوته در بايين شرقى ترين شيرو كاو در روى يهلوى آبادلنا مشاهدة ور ليْنَ نَشلنة 0" علامت دنذالة ذآر ‎CYA‏ ‎pe oecr oe‏ ا رل ال جكش هاى ظريف تر همراه با استفاده از قلم های لبه دار به کار می رفته است. در جزئیات از قلم ها واسکنه های لبه دار تخت و باریک استفاده می شده است. آخرین مرحله صاف کردن سطوح بوسیله مواد ساینده از درجات مختلف و لب بوده وسرانجام : براى زدون خراش هاى باقى مانده از عمل سايش با ماليدن سنك با همان درجه سختى الا سرب يا جرمى كه احتمالاً يوست كوسه بوده استفاده مى شده يس از للن نقوش بر له رلك ‎Rc‏

صفحه 70:
قلم يا كلنك ابزار ليه دار يا دندانه دار استفاده مى كرد. علاوه بر اين ن ‎Uap eects‏ ا ‎Ee Rom Lene cara el ees‏ لبه دار از قلم درز صاف یا چکش دندانه دار از اسکنه دندانه دار eee ca ٩ reo Pen eee ipa ees ern IC peer eee ‏رت‎ a Or heap nen eg rag SPER ‏فلز كارى و براى صنعت ساخت ظروق ستكى وامهرهاى اسنوانة أى از لن‎ 5 ‎er er ee eee ene‏ ا د نمانده. یکی از ین ابزارها همان گونیای بنایان است که مشتمل بر یک لبه صاف. یک ‎oN eee Reece cers‏

صفحه 71:
5) ECGIOR I pet ree Eepyeree il ecre cc ener ‏نشانه مشخصه خود را برای تراز۸۵ و براي گونیا انتخاب مي کنند. علاوه بر این هاء‎ Cee eee etn Stet ae eect See eee ES ‏و رنگ مورد استفاده قرار گرفته است. احتمال دارد که به منظور وارسي و‎ ‏و‎ ener اند 0-0 شكل ‎١‏ وسیله ترکیسی گونیا و تراز يقاياك نشلنه اى از ساير ابزارهابى كه بوسيله حجاران و بنايان مورد استفاده قرار كرفته است باقى ‎ED‏ ا ل ‎Re egy Desc Cater es HV‏ 191 0110107 و ۱ ۱ 0 “CTE eer ee UB pce ae ee ere er op eT نشلنه مشخصه خود را برای تراز/ و برای گونیا انتخاب می کنند. علاوه بر لین هاء آندازه ا ا ا مورد استفاده قرار گرفته است. احتمال دارد که به منظور وارسی و بازدید قللب ها و شاید براى تراشيدن نقوش برجسته از شابلونهاى جونى بيش ساخته | ‎١‏ ل كذه 001

صفحه 72:
تخمین مدت زمانی که برای حکاکی یک نقش تنها صرف شده است ‎CeO ny Ne ies enh eae steel‏ ‎el rs AS cl Ree ne Oe‏ به طورى كه از بررسی نقش های سپردار روی بالکن آپادلنا مشخص شده است. چون بخش های مختلف نقش ها احتمالا بوسیله حجاران متفاوت حکاکی شده است. حداقل ی حکاکی شده اند..

صفحه 73:
ا 01 ها صرف می شده است. سه استاد بنای سنگ کار سه ماه برای 7 ستون آپادانا پس از آنکه تکه منک بریده ۰2۰ ۳-۱7 ا ا 00 ا ‎Pe eas‏ جایی که ۲۴۲ کماندار کوچک ونگهبان و ۱۱۳۶ ‎Re)‏ م ۱ تیم یک یا دو حجار سر نقش ها را حگاگی کرده اندبرای حکاکی این تما حدافل دوازدة ا ‎ES Cm eee eae step Ord ar rg De Prem‏ است.

صفحه 74:
سازمان کار نف سازی در تخت جمشید أكر جه در تفسير نادانه هاق ار 8 07 | ‎per ae ney‏ 0 مشخص کردن کار حجار با گروه حجاران ‎ee‏ ‏تحلیل انجام شده از فصول قبلی بر اساس شواهد ی ‎Cee eee oa‏ به نظر بسیار بی اهمیت می رسیده اا" ت کنم. تمرکز دادن اندیشه بر روی جداول بعضی از نتایج حاصله ا یرو و ال صورت رئوس مطالب تکرار می کنم. روشن ترین كواه براى تفسيم كار بين كروه هاى حجاران روی جبهه شمالی پلکان 221011 رو یر سس را بت

صفحه 75:
11 01 آبادانا يافت مى شود. در اينجا كروه هاى كه با نثلئة و لاسا مربوط به نكهبانان و اشراف را روی جبهه شمللی کرده لند. و حه خودبه جا گذاشته لند در کار مردم تحت حکومت روی < دس و مثل گروه کار کرده لند ولی نشانه ای از خود به وسیله حجاران که دارای نشانه های بوده اند حکاگی شده اند. ‎Pe aoe‏ و بلوکهای سنگ وبه دو گروه تقسیم می شوند. به طوری که یک گروه در جنوب و دیگری درشمال ديوار ايوان قرار كرفته است. نمونه مشلبه در مصر و جايى كه كاركران أرأمكاة ‎CPS Oe RNC ee a a‏ 1710151111 لك است. طرق دست جب و دست راست. لين يك روش مشخص به کار است, ولین روش باب 0 Sa

صفحه 76:
oar ET ‏و‎ Cen Re ‏شرقى به وسيله كروه هاى حكاكى شده اند. در حالى كه تكبانان وأشراف در‎ ‏به وسيله كروه هاى در يلكان شرقى به دست كروه هاى درست شذه‎ ‏لي ل در‎ eel ‏بن حجاران فقط از روی طرح طراحان و طلبق النعل کار‎ "1 ‏مورد یک موضوع ویثه مسأله ای کاملا بی اهمیت بوده‎ ‏نقش هایی حکاکی کرده اند که در بیشتر مواقع ر‎ ‏ار‎ apr ٩ icv ined Sr EEE ‏سرپوشيده رو به جهت دیگری سوای نقش های روی نما دارند.‎ روی پلکان شرقی آپادانا گروهتعداد ۴۹ نگبان شوشی, ۲ مهمتر. ۱ حاجب. اسب ۲ ‎Niro ee rca Se OC ca Pee Pee eS es ee a‏ ۰ شمال شرقی. ۲ حاجب. ۵۲ نگهبان با سپر و ۱۰ نگهبان با نیزه روی محجر ایوال "ر پوشیده شمالی. و ۲۱ کماندار روی پلکان جنوبی حک کرده است.

صفحه 77:
گروه متوسط ۱۳۶ نقش کچک» اسب ویک ره ند نقش دانسته نیست؛ گروه در يك زمان بر روى بيش از يك ‎eee eae see acne‏ ‎RT Sele Se pel‏ در طول سال ادامه داشته. کار کل نما بین ‎Fm ea ele)‏ ا ا ا ل ا ۱ ‎oe ET ave Eee bee Oy ESCs Onc PCa eo‏ دیورهای عظیم گلی- آجری, افزون سقف و تزیین دیوارهای بیرینی و درونی آتمال ل 55

صفحه 78:
این حقیقت که نشانه های حجاران گوناگون روی ساختمانهای متفاوت ویا ساختمانها دیده می شود. روشن می کند كه صنعتكران كوناكونى در حال كار بخش های متفاوت بوده لند؛ برای مثال نوزیع جداگلنه ۳ نم ‎SS (os ate Sle gS lish gle og 8 JS pont‏ 2 ل ‎SOs‏ ‏های هم در آپادنا و هم پلکانهای شرقی وغربی کاخ خشایا ‎IC ean race‏ و استفاده کرده باشند). به همین طربق وجود بعضی از نشانه ها وی بلاهای شمالی ساختمان مرکزی وبا نشان مى دهد كه دريك زمان كاك انشذه لند. و در همين خال اتعداد رياد ۱ كه فقط روى يك ساختمان ‎٩‏ ۰ ‏نشانكر لن است كه اكثر كروه هايى كه روى دو ساختمان كار مى‎ ٩ ‏ا ا‎ oe 00 eegpO es ORNS Ean Ce rarer Pe NCR ORE Scope ces fom eee eer

صفحه 79:
معیار ججاران برای تناسب در تخت جمشید. ‎Ce‏ ا ‎Fae rere‏ ‎can Oa ne‏ و 11 ا نزديك بين بليه هاى سايبان ها روى همه آرامكاه هاء يا شمالی و شرقی 0 را برای ساختن نقش ها توجیه می کند. این پاپیروس کشیده شده ویا شاد روی چوب به. ‎AGC pes ee Oe‏ را اید مسئول درست کردن دفاتر نمونه طرحها بوده اند. این طرحها هم به طور آزاد و هم . رو تحت ات سا سا ی ‏ا 00 ‎ ‎

صفحه 80:
خطوط اصلی نقش ها احتمالا به صورت شماتیک و بدون استفاده از اندازه قیق يا کاربرد شبکه به روی سطح سنگ کشیده می شده است. از آنجا که نقش , ------ ۲ PSY Pes pe nea ra [cee ‏ا ل‎ SOE TSS RU ees gerere ne erences ‏يهلوبى به كار ادامة مى ذاذه أندء‎ ‎es‏ نو ۱ 2 ل ۱ رنگ کرده بوده رنگ می کردند. ‏" وقتی با کار کردن روی بخش های جداگلنه به درجه مطمننی از مهارت رسیدند سعى كرد آنها ار با هم تركيب كنند و يك بوداى عريان كامل توليد تمايند.

صفحه 81:
وقتی پیکره به مدل نزدیک شد. جیالتان آمعلم] برای اينکه بقهمد بخش های مختلف نسبت به يكديكر تناسب درستى دارند» آنها أر با يك بركار | راان ل تا هاى اصلى ب و ا ا 011107001 el ‏متوسل شود وچون می توانستهبا با بدون لین گونه کمک ها خطهای ی و بر با هم‎ ا و يعت مييكر سسمعرس مده enor

صفحه 82:
عقایسه عهتران, اسبها و ارابه ها ا ی زب با سر لس ری ری ن در حال قدم زدن هستند آرايش كوناكونى لين تفكر را كه تزبين ها براى مشخص كردن منظور ارلبه ها به كار رفته اند. غير محتمل مى سازد. منظور از وجود ارلبه هاء همان طور كه كفلا ‎٠‏ ‏شده. مى تواند براى صلح :يا جنكه خدا يا شاه و وليعهد بوذه باشّذه شده ات

صفحه 83:
4 و RP as 3 linc ga as 3 IS ate FE 58 sy pole Cg ‏رد‎ ae Rene ne iy eee

صفحه 84:

صفحه 85:
ی و ‎i yi CoAT‏ 0 ‎ee‏ های مر ۲ ۲ ۲ ‎Dupe reser ges ear Ces en Pee os eee‏ حامل جنگ افزار در لباس مادی در صحنه شمللی تبری را « و ریسمان غلاف کمانش رابا دست چپ گرفته است ی دست چپ و ریسمان غلاف کمان را در دست ۲۳ ۳ ا ا ال ا ا ا 01 ‎ee Caer ene es rene eee led‏ رقیت است ریسمان تراشیده شده است. تکه ای که اخیراً در تخت جمشید ‎CES‏ پای راست است. در صحنه شرقی جای چ است نشان می دهد که دسته تبر روی پای چپ این نقش را بوشاند» ۱۳۷

صفحه 86:
عودسوزها در هر طرف شبيه به هم هستند. ولى عود سوز نزديكتر به شاه در يلكا ‎nC a aed‏ 0 تشخیص بین وضعیت معکوس ویا بازتابی در اراثه عود سوزها ناممکن است. ا ل 10 ‎canon roe)‏ 00 است. ليكن در يلكان شرقى شمشير أو نشان ۱ CeO ee ore rin سایبان در طرف شمال پایه هایی با سعلح مقاطع شش گوشه ای دارد. در حللی که در شرق اين سطح مقاطع دايره اى شكل هستند» ولى آين ممكن است نمونه اى از كار تمام 0 تكهبانان در خارج از سايه بان تصويرهاى بازتابيده شده هستند. به جز آنهليى كذ 017 ‎Co SEOs pes NL oa Romine ee Secon et ra Ce ee‏ بخش هاى مركزى و غربى مرز كل و بوته در نقوش برجسته شمالى هركز حكاكى ‎Ber)‏ ‏است. وهمين طور است مرز شرقى آن. قبلاً تذكر داده ام كه در ‎(TR ips‏ oh enero gl pees (Pai hy

صفحه 87:
ود حب قرص بالدار در معبد هى بيس (داريوش اول) از كتاب ان. دى جى د 08 لور هیر هخابتشی اگر فقط یک نشانه وجود داشته باشد که یتوان آن را نمونه هنر هخامنشی به شمار آورد. به طور حتم همان قرص بالداراست. به وییه فرص بالدار نخت جمشید که يك بيكره انسانى در داخل قرص ايستاده است ليكن. لين موضوع داراى تاريخى طولائى است. و اين نقش نمونه ای تقریبی از مصر است. از جلیی که ريشه گرفته ‎ne ae sie eee is‏ ۰ ‎el ICY oe‏ ره وس سم سس رو مصریان و آشوریان گرفته شده که به نظر می رسد نقش یک خداء هوروس با[ آشور ياشاماش را مجسم مى كلد

صفحه 88:
قرص بالدار تجدید ساختمان شده مربوط به استل کانال از ماسخواً شکل 08 ترص بالدار روی نقرش برجست آشور تصیرپال دوم از ‎ts Bars‏ اخومتگروام هومو. هترین السپرین) (لندتن 1354 ‎Ouest‏ B92 ge My reat aT ahd 590 salle BASES ‏كعاب .وی کنبی «ثباسهای تزیین شده در پیکر» آشور تصیریالمه.‎ ‏میله عرات» ۰۱۹۷۱۰۲۳ لوحة 16 الف‎

صفحه 89:
مشخصات اصلی قرص های بالدار پارسی در شکل بالها, نحوه قرار گرفتن پرهاء ‎Ce i ae ae ened‏ ده قرص. دم و بيج هاى آويخته از طرفين آن مى باشد. 7 0 0[

صفحه 90:
علا ۲۸۶ ۱۱۸۱۸۱۸ ۲ ۲۱ ۱ ييكرء فسان شكل الها جما د كوش eee ‏خلع ملرض عد مر لفت‎ vente aS ۳ كاخ خدايارهاه رب 1 ‎Ceo‏ ‏اح اعم شرق سكم وت لس دس ساطتسان مرکری:شرفه ۲ ۲ 2۱۱۶۱۵ ۷۲۷ ۶ = 35 ak 38 x x 35 > z 5۸۹۸۹۱۳۲ ‏شب داریوش‎ Slee ‏چهارگوش . مبرترلی تفت جسهیه.‎ عع VERNA Md dé

صفحه 91:
a2 ‏شك ل اق س بكار رمق يتقادياق غرى كاج سمايار كناب‎ Ce) hat ‏ا‎ ‎cae‏ ور ری را وی رد ولا ری شش رسای شم مد اس مهس وی ‎

صفحه 92:
نش تجدید متشه ‎peng‏ تيليا تب کل ۱8 سشحه ۳9 تصویر وا شا طبه ری دنر ور پنکان‌ای غربی کاخ ‎Te ak ee i‏

صفحه 93:
ub ‏قرص های بدون بال مربوط به زمان هخامنشیان وجود دارد. گاهی‎ oa ‏كوروش و كاهى اوقات روى آرامكاههاى ديكر كه با يك هلال تر‎ ‏است)لین نقش.‎ » 00 ‏ها معمولاً بالدار هستند. كاهكاهى داراى جهار بال هلك للبت به اهم زاويه ىا‎ ‏تشکیل می دهند. ولی نوع متداول تر آن هما ت که به صورت افقی به‎ ‏كسترده شده بالهاى افقى در دو طيقه قرآر الى كيرئد:‎ بالهاى مربقى شكل با « برهاى» افقى كه در خطوط عمودى روی هم را می پوشانند» ‎Boe i iy Ss al‏ بالهای لب گرد با پرهای طبیعی تر در امتداد طرح بالها؛ این نقش از مصرف گرفته شده. برروى نقش يرجسته رديف سوم روت تچ و ‎yee‏ 50

صفحه 94:
Gouge eS eas

صفحه 95:

صفحه 96:
تمادها 3 2 ا ا ‎Perse‏ اهميت فصلى و شير را نماد تابستان كرم و كا زمستانی دانسته‌اند شاهین ی ۱ ite] Bel Pe aeae] Creu eey ree Et بر درفش هخامنشی تشانه‌ای ی مادی | ۰۱ ۲ 000 شير نماد تابستان گرم بوده‌است لوتوس سرو سيار آرتور پوپ دیوارهای کنگره‌دار را نماد کوهستان‌ها و ستون‌های ‎Rove PeSc gern capree a ern Pen)‏

صفحه 97:
را نشان می‌دهد. در اعتدال بهاری در روز تخست ۲ ‎BIB rr- greed ie baer Caper Cr eee he) Pare Bra‏ خورشید و گاو نماد زمین است.

صفحه 98:
۱ rae ew Lert cove ‏خضوع يا سرافكنده ديد و نمايندكان ملل نه به علوال ا‎ ۳ 0 ‏ا ال ا اا‎ o red 01 ‏ا ا‎ 1 0 ‏ا ا‎ aol eee a eee ‏خود نقش شده‌اند.‎ ‏در سنك نكارهاى تختجمشيد فاصله هر ملت ابه وسيلة يى‎ > ‏ا ا ا ا‎ ‏درجهبندي نمايندكان ملل بر يايه فَرَظلْكٌ و سابقه يا دورى و‎ ‏نزديكى آنهاست مانند مادها, ایلامیهاء خوزیهاء بابلیهاء اشوريان؟‎ ا ا ولو ال ا ا رار ‎ST cre rN s ueteene bas gee‏ ار در صف نمایندگان و درکل تخت جمشید هیچ‌کس سوار ۳۱۲ و ا رس ا رت ‎ere Peer eg | Paral eeel Pe]‏ و دراز کرده‌اند. داشتن عصا نشان از مقام و درجه عالی‌است, کلاه ا ا ا ل ا ا ا را ‎Re hee ieee‏

صفحه 99:
سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران بت ا ا است که در قسمت‌های مختلف کاخ‌های هفاه و 0 ‎Soeaor‏ ا ا ل ل ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ‌تراش : 25 تخته سنكهاى تراشيده و حكاكى شدهاى است كه در ديواره پله-گذرهایی که به سمت تالارها و کاخ‌های جشن و مراسمات 0

صفحه 100:
سنگ‌تبشته‌ها سنگ‌نبشته‌های داریوش بزرگ ل ا 5 1 او ‎EL)‏ ‏ديوار جنوبى تخت جمشيد, سنك نبشته دوم بارسو ديوار جنوبى تخت جمشید, سنگ‌نبشته بابلی ‏ جنوب ‎aatiee cass‏ ی و ‎urere ROL eT E See Tey‏ 9 ‎eer‏ ا لات ل ارس «داريوش شاه بزرك, شاه شاهان, شاه كشورهاء يسر ويشتاسب اا ل ی نشانهاى نسكخانة ميهنى باريس نهادهاست. «داريوش لآ بززگ پسر ماس ما۱۳ ا ‎Se COT Se‏ ره داریوش بسامد شده‌است. «رخبام پنجره شسنگی = ۱ كاخ داريوش شاه» *بیست و چهار رج تنها به زبان پارسی باستان, روی دیوار جنوبی ‎Le‏ ۱

صفحه 101:
۱ kone sey Ree iC aaa CEN Saeko re tor eyl ‏ا د‎ ‏و‎ ‏دیگری نمی‌ترسد.‎ ۳ داریوش شاه گوید: اهورامزد! مرا یاری کت ‎poe ea ees SS Fe]‏ 00 خشكسالى. نه دروغ بيايد؛ اين زا صن جون بخشايشى از اهورامزدا با بفان خاندان ا >

صفحه 102:
ستكنيشتدهاى خشایارشا «سنكنبشته بارسى باستان بلكان كاج و سنگ‌تيشته ایلامی ‎it eT‏ سنگ‌نگاهایاز خشایرشا در موزهملی ایرن.

صفحه 103:

صفحه 104:
ل ا آفرید. که شادی را برای آدم آفرید. که خشایارشا را شاه کرد یک شاه از بسیا فرماندار از بسيارى. من خشايارشاء شاه بزرك. شاه شاهان. شاه سرزمينهاى دارندة همه ؟ در اين زمينٍ بزرى دور و دراز. بسر داريوش شاه هخامنشى. شاه خشايارشا كويد: به خواست اهورامزدا لين دالان همه ‎Sey Keren ne ere Teer)‏ ساخت. هر بتایی که زیبا دیده می‌شود آن همه | شاه خشايارشا كويد: اهورامزدا مرا و شهريارى مرا ببايد و آنجه را كه به دست من ‎Uvel)‏ ور ا 00 شاه خشایارشا گوید: داریوش را پسران دیگری بودند. ولی چنان‌که اهورامزدا را کام ‎Fer) ee cM SS Ane a ite tee ea Send‏ تخت كنار رفت. به خواست اهورامزدا من بر جاىكاه بدر شاه شدم. هنكامى كه من شاه شدم. بسیار ساختمان‌های والا ساختم. آنچه را که به دست پدرم للد ليزن ‎eee Ce oe oad ee eles‏ را ساخت آن همه را به خواست اهورامزدا ساختيم,

صفحه 105:

صفحه 106:
و ااا ل ب ورا يي وجود دارد, موجودیت کتیبه‌هایی است که مربوط به شاهنشاهی هخامنشیان نمی‌شود. عضدالدوله دیا ل ا ‎“STO‏ ‏به عربى و فارسى از سددهاى بعد و اشخاص. آنجا باقی‌مانده که آخرین آ: 3 ‎or‏ ۲" 1 سنگ‌نگاره دوره ساسانبان ([۳ 01311

صفحه 107:
سنگ‌نوشته دوره ساسانیان به خط پهلوی

صفحه 108:
کنیبه‌های کلی در حفاری‌های انجام شده در محل تخت جمشید تعداد ‎ee ec ann ge eres‏ ۳ ۱((۳ 7۳ ‎reer er re oe ier r ect ie‏ ی آمریکا ارسال شد که متأسفانه در بین راه تعداد | اي ا ‎by‏ ا ا ا ا 00 كرفت كه مشخص شد حاوى ذقا 0( ‎Hh). | SS a eee reer nee tes‏ جكونه مىزيستداند به عنوان مثال مشخص شد كليه كاركران و مهندسان در ساخت تخت جمشيد حقوق در يافت داشته (شراب ‎tS‏ ا ا ا ا ا 0 مم ‎DTC ree‏ كودكان مراقبت كنند متأسفانه در تاريخ ‎١181‏ ه.ش. مشكلات زیادی بر سر لين کتیبه‌ها رخ داد به این شکل که تعدادی 5 ادعاق دست داشتن حكومت جمهورى اسلامي در 0 1[ 0( ا رار وا ‎cos)‏ ‏3 ‏عنوان غرامت نمودند:

صفحه 109:
ا ا 00 506 000 57 0 aren rh rreleend ۱ ‏كيلو طلا براى زيباسازى تالارهاى‎ OO Devo Weecpecd rv pe Ree Poe Cor لوحه‌ها خوانده شد ده‌ها لا آیین‌ها به کار رفتهاست.

صفحه 110:
‎oa Guile 9 cuuS5L Ls 91 449 42‏ رستی در میان ايرانيان و ارجكذارى به را ۳ جمشید ‎Pe i). CPST rec ees rer Pee‏ با 50 ‏توجه فراوانی گردید و محمدرضاشاه پهلوی جشن‌های دوهزار و ‏باتصد سال شاهتشاهى 12 در اين سازة كهن بركزار كرد ] ‎ners On Phe‏ رک ‎Peas ten Di DCm re mmr eaa for‏ ۱3 حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب برای تخریب ن عاره ۳۱۱۰ مقاومت مردم و پرسنل تخت جمشید ناکام ماند. ولی امروزه ا ا ا ‏ايران و در ميان ايرانيان و همجنين نماد شكوه كذشتكان الست ‎ ‎ ‎

صفحه 111:
سد سیوند در ۹۵ کیلومتری شمال شیراز. ۵۰ کیلومتری ی رودخانق ا 59 محوطف باستانى ثبت شده در فهرسة دا | ‎jlil, 5 sutter ess)‏ 18( و ‎ay‏ ‏بلاغی جریان داد ۱ ۱۳ را ‎ee‏ ‎A EER Re ee a‏ ‎AE, NOR 0‏ داشت. متأسفانه سر انجام‌لل شد در فروردین ۱۳۸۶ ‎٩‏ ۳ ی ‎ee ny eee‏ ا بسیار زیاد دانسته و اعلام می‌داشتند یک بروژه سب ۳۱ مفيد باعث تخريبى در آثار ملى و ضربه به آنها ۱

صفحه 112:
هیکت کاوش ‎coe ane‏ لا ل علیرضا عسکری چاوردی. ‎a me‏ / اا راز بولونيا بودند.

صفحه 113:
‎ERPS eat We es re‏ از ار ‎Soh Sees‏ ‏می‌شد. از میهمانان در ۵۰ چادر وافر و اشرافی پذ: ‎ICE TCE Re‏ © طی آن محمدرضاشاه پهلوی نطق معروف خود سپس سران و پادشاهان ۶۹ ‎ee‏ عاد ‎cbc‏ ‎CSS eee ee ONC ete Rese REE Ong ‏بر برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی‎ 7682 ‏01ت‎

صفحه 114:
جشن هتر شیراز ال ل 00 ‎Sane hae‏ ا ا 7 ا 000 . و 501 هنرمندان خارجی در ايران بنیان شد؛

صفحه 115:
0 کاخ‌های تخت جمشید.

صفحه 116:
(- amp meet CS Te mec cell ce pec] ‏كه مرمت شذ وبه موزه اختصاص‎ 1 3, ‏از مجموعه كاخهاى تخت جمشيد است.‎ ‏مر ی‎ ۴۳۱ ١ ‏ايوان, دو نكارخانه و يك تالار الست‎ SERCO ‏ا ا‎ Ee] 0 عظيم يك يارجه به ارتفاع ۱ر۲۰ متر به وزن حدود 4 تن در جلو و طرفين قرار دارد. هر یک از اين دو جرز سترگ‌ترین يك يارجهاى است كه در 100 پر تا هشت ستون چوبی با سر ستون‌های گاو دو سرنگه می‌دارد. موزه تخت جمشيد در 78 ارديبهشت ‎1881١‏ خ و مصادف با 14 ‎ey‏ ا ل 0

صفحه 117:
تخت چمشید از نگاه سقر تامه نویسان ‎bene oe een coal Po‏ )- 06[ ی ‏ات سا ارس میت 1 ‎٠‏ ترجمه فارسى) للن را شرح داده و لمن را بنا تفر در حال تكميل أن هستند وقتى ‎ ‎ ‎ ‏بازسازى مىنمود ماليات 0 نسل بر أو بخشوده مىشد. در سياحتنامه فيا باغهای مصفا که با دولاب آبیاری می‌شده اشاره شده كه داريوش و كوروش الخودا ساعتى را در لن به كشاورزى مى برداختهاست. او از اسبهاى تربيت شده كه انها (آ بارس مىخوائدك ياد كردس ‎ ‎ ‎

صفحه 118:
55 چمتقید پس از اسلام در کتابهای مورخان دوران اسلامی از فرن چهارم به بعد تخت جمشید به عنوان با ۲۲ ۲۲ بزرگی بناء سبب شد که تا مدت‌های طولانی ن سلیمان نبی, که هر دو را یکی می‌بندال ۳ ا و شاهان خود را بر دیوارها کنده‌اند! در زمان مسعودی (فرن چهارم ا ‎Nace‏ ‎oT ORI ce OR Ra‏ ‎et es res og‏ ل ‎cl EEA TOA‏ ‎DE Ror‏ ‎Pe eee COS me eS a) ea ame TA SPE)‏ برج ار ‎co ER BS ge ne‏ و ‎LSE OTE aT‏ ی ‎IE ecg reg eat or re eae rer‏ داده‌است. در همان زمان, ابن ‎ses ab |, SCS) ET‏ دانسته و ضمن توصیف آن, برخی ویژگی‌های طبي موجود در مصالح ی

صفحه 119:
الل اد پس از انقلاب ۱۳۵۷ ۳:۱ ‏ماندند. گزارش‌هایی موجود‎ 9 2: ‏تخریب آرامگاه رضا شا‎ ‏ای ی‎ eres) ۱ oorlmet| (st Bere mee SC esr eee ay moery os ce eT DS eo, neti ‏ب‎ IO ۱ ‏ارس در این ای‎ een

صفحه 120:
نگ‌نگاره شاپور دوم در بیشاپور که همانند نقش‌های پیشکش‌آوران تخت جمشید الگویرداری ۲۳

صفحه 121:
oe os gg eae ‏الكوبى براى هنر ملتهاى بعدى هم كشتها ات‎ Lu ‏ال حر الا‎ ‏ار‎ a PR 7: ‏لالم‎ دستور بابى و دو يسرش, اردشير و شاب روش سوزنى در ديوار شمالى, ‎mr‏ حرمسرا كندند و شايور سگانشاه دو کتیبه از خود در کاخ تچر که کاخ داریوش بزرگ ‎ee aes‏ ی ‎Corrs) preree ee uty ee mcs mC te Serie med ae‏ ‎PLA GIIS TPS prec eel vce Ses | iro etme rarrel Secs‏ نقش هدیه پردازان و نجبا در سنگ‌تراشی شاپور یکم در بيشايور. سرستونهاى سنكى كاخي در بيشايور و شيار ستونهاى كجى شيز (تخت سليمان آذربايجان). اينكونه تقليدٌ به خارج از کشور ایران هم رسوخ کرده و حتی در تزبینات و طرح‌های آکرویل آتن هم مشخص است. تأثیر مستقیم سنون‌ها ا اا ا (هلنيسم) روشن است, جنانكه حتى مظهر مردم و دولت هند, يعنى ی

صفحه 122:
مكغاري عدون کر ‎SESS RS Aes Sec can‏ و ۱ ۱ ا ا 0 و ايران و ساختمان دبيرستان انوشيروان دادكز تمونههاى برجستهاى ‎ERG, a ene i‏ لل ‎EES‏ ‎EIS Caer‏ ‎EIGN Ree eoees‏ 0 سنگی آن‌ها پادآور معماری کاخ آپادانا است. زرا 0 شهربانی را کامل‌ترین نمونمبرداری از کاخ‌های پارسه و نخت چمشید دانسته‌اند.

صفحه 123:
‎>a 3‏ ساختمان صندوق بانک ملی ایران

صفحه 124:
ردر دانشکده حقوق و علوم سپاسی دانشگاه تهران

صفحه 125:
11119 0

صفحه 126:
هتل بزرگ داریوش

صفحه 127:
سیرانجام تخت چمشید دست اسکندر مقدونی به آتش کشیده ‎ees‏ ار ۲۲۵ ‎ia‏ ‏بنای مدخل اصلی تخت جمشید ‏ به کاخ آادانا معروف ‎VY lest aw 5 Voi FFL SiS po VE Sy Jeisine 9 cul‏ 1111 ما ا را ‎So) Pa‏ ا ا ‎Poy reeves‏ مقابل متصل و مربوط ‎Bas‏ بلندى صفه در محل كاخ 000 در فهرست آثار تاريخى ايران و نيز در فهرست ميراث جهائى یونسکو به ثبت رسیده‌است.

صفحه 128:
یقت جمشید و نمادهای امروزی Ee Drei en Serer re ree ‏كه ايرانيان اين تكارمها را"‎ ‏و‎ ah, ‏مىكيرند. براى نمونه نشان هواييمابى ملى‎ SC a et re SoSer faetsencemee en ' ‏نكارههاى تخت جمشيد الهام كرفته شدهاست. باشكاه برهوادار‎ ۹ داراى نشان يرنده هماى يارسه است.

صفحه 129:
ار رت زر ‎Ser‏

صفحه 130:
ke ‏نشان بانک پارسیان در تابلو (سنگ‌نگارة شاخ گل تخت‎ 0006

صفحه 131:
Cree به خاطر خشكسالىهاى متعدد و همينطور استفاده غلط از ‎Soe ey er ae ea‏ ال ‎Sees‏ ‏آینده می‌تواند برای این مجموعه خطرساز باشد.

صفحه 132:
مقتیره کورش کبیر ‎OPN RW gh eRe coer ea ony‏ = 0 كاخهاى اطراف ‎Beemer IN eae 5 Pigeon ER RAL‏ مرمر تيره و روشن در ستونهاى كاخ بسيار جشم نواز است. ساخت كا خها. باغ و جويهاق ا ا ا ا 011 ‎ene‏ 00 0 1 درون باغ نیز بناهایی وجود داشتند که انها را از زیر خاک بیرون آورده اند. از باغ ۳28 آثارى از جوى و حوض لبيارى باقى مانده است. درون اتاق شيرولنى دار محفظه اى با أبعاد ل ا ‎eee es Perec]‏ ۱

صفحه 133:
لس سس | جسد کورش را در تبوتی زرین بر تختی ژرین پایه با تشکی از پوستهای ارغونیا تس ] ا و وكوشواره هاى زرينءلباسهاى دوخت و بافت بابل.شلوارهاى و جامه هاى مأذكا | بط ‎RE ee eee emer cnpegnces‏ تا زمان حمله اسکندر درآرامش بوده و در آن باز نشده بود تا اینکه ۲ ۳۳۱ شاه مقدونی غارت شد. ‎rs‏ محوطه اي درون مقبره که اجناس گرائبها [ ۱

صفحه 134:
در قسمت شمالى محوطه باساركاد يك دز نظامى ديده ميشود كه به نام قل نحت نامگذاری شده است.این بنا سنگی است و از کنار هم قرار گرفتن هزاران تخته سنگ اساخته شده است. در محل ديكر. برجى سنكى قرار دارد كه به زندان معروف استاين لكآ ‎ae Perr nee eee ce‏ ا ا 3 الى نگهداری کتابهای مقدس زرتشتی بوده است‌نا کنون هیچکدام از این دو نظریه نایید

صفحه 135:
ار ابنیه مخصوص آبياري باغ پاسارگاد دروازه ورودي باغ چندین ینا در یاغ پاسارگاد قرار داشته ۱ | ‎eer eer‏ اند كه اين مكان 5< داشته است. مراجعین پسس از ۳۸۴ ۱ دیدار با شاه 9 : دردروازه ملل :۳ جود و ‎Soe ene ae ieee‏ ریش دار با کلاه مصری و لباس ایلامی و چهار ال آشوری در آن ایستاده است.در همان نزدیکی رودخانه ای بوده که پل آنرا آب برده است و هیچگونه آثاری از بقایای پل بر جای نماد

صفحه 136:
0010 دروازه ورودی باغ

صفحه 137:
۰ eNO CaS OR RIE Tren ۰ ‏شوند.ستونهايى سقيد به ارتقاع 1 مترابعاد سالن برابر 1:10 ]درة7]1‎ اول از طرف کورش کبیر نوشته است. نوشته ها به سه ایلامی هستند و هر سه یک مطلب را میگویند. 5۲ ۲ ۳۲ ۹ ۰ eK NAN] Tt Te YG We A ce <tr T_T ener yas eam

صفحه 138:
٩ ROR CRT IR He congo Heel oer ECD ٩ eee a TES Ie Te ace i aed) ‏مانتد گاو دمی مانند ماهی و چنگالی مانند پرنده درد‎ ‎ee ee‏ متام ‎ ‏نوشته به سه زبان بر ديوار كا

صفحه 139:
| ena

صفحه 140:
ستونهاى كاخ كورش وه سا تن ‎oe eee‏ ری آنها از مگ ار سرد را تداعى ميك | pean چشم هر بیننده [ ‎Pa vongor roy‏ است و به یوان بزرگی راه دارد که ابعدایوان در حدود ۰ و ل ل 01 ديده ميشود كه احتما لا توسط داريوش اول نوشته شه اند. در خروجی کاخ تصویر شاه حکاکی شده است که در حال بیرون رفتن از کاخ است و مانند سنگ نگاره های ا ال 101

صفحه 141:
Cote ed

صفحه 142:
نقشى از موجود افسانه اى با باى ‎Peel‏ موجودی افسانه ای در بدن انسان و پای گاو

صفحه 143:
نوشته بر روی پیراهن کورش کورش.شاه بزرگ.یک هخامنشی

صفحه 144:
‎eee‏ | لوست ‏تصویر شاه در حال خارج شدن از کاخ

صفحه 145:
STOP eras و سای رک رم روا ‎on‏ ‎Oo OR Jet ee‏ 1 ‎cpeer ere‏ ا ا ‎SERS DO‏ )1( »مع متر ساختاين بئا يك در در سمت غرب داشت. بس از مدتى كنجايش ابن ساختمان جوابگوی خزلنه شاهی نبوده وبه اجبار آنرا بزرگتر می کنند. و وسعت ن تقریبا دو برابر می شود.هر دوی لین مراحل در زمان داریوش صورت گرفت. بعد از او خشیارشا قسمتی از غرب خزانه را حذف می کند آنرا به کاخ حرمسرا اختصاص می دهد و در قسمت شمالی به خزانه اضافاتی انجام می دهد.

صفحه 146:
بار عام داریوش - واقع در عمارت خزانه

صفحه 147:
پایه ستونهای به جای مانده در کاخ خزانه

صفحه 148:
کاخ آپادانا گرد آمدن مهمانان بزرگترین امپرا سنك بدا ادارد. كريتر ار زر که حفاری های تخت جمشید به این سنگ بنا دست یافت. در برجهای شمال شرقی و جنوب شرقی سنگ بنای آپادنا به صورت لوحهای زرین و سیمین کشف شد این لوحها در جعبه ای جا سازی شده بودند. ‎Ce coir era‏ راهی اهورا مزدا اشاره کرده است.

صفحه 149:

صفحه 150:
ا ‎pra ee ane‏ ا ا ا ل ی و ‎Serene cere‏ ۱ قوس دار منقوش به آجرهای لعاب دار وجود داشت و از هر برج پا م مر جرب رسب ره وزن تقریبی هر ستون ۸۵ تن و ارتفاع آنها در حدود < هر سر ستون صورت دو شیر افسانه ای به هم پیوس" ‎eae ee ee eres‏ و داشت و روى آنها نيز جوبهاى ديكرئ عمود بر آنها قرار مى كرفت تا سقف رأ بوش ‎ee ea Ore pet = eee tees.‏ رنگهای تند رنگ آمیزی شده بودند. چشم زبان و بینی گاوها قرمز بود. در سنگ نگاره ها سم حيوانات از طلا و ريش و موى سر از سنگ لاجورد بوده است.

صفحه 151:
٩ ‏امضاى كروههاى مختلف هترى است كه ساخت قسمتى‎ ‏از بتاها را بر عهده داشته اند. وجود لین امضاها نشان از‎ ‏رم سح وی‎ ‏طبق لوحهای خوانده شده از آن زمان مشخص است که‎ ‏آنها حقوق دريافت مى كردند و اين إمضاها شايد حكم‎ لیست حقوق آنها را داشته. 0 هستند. به علت مرتفع بودن تالار اصلى دو بلكان علي شرقى و شمالى از كف صفه وارد ايوانهاى آيادانا كن شدند. بر روى حجارى هاى اين يلكانها اخلتهاى ‎Nypeca‏ 1 ا ا 0 للا وبی شمار سنك نكاره هاى ديكر بر روى آنها حك شده ‎terete ee]‏ 0 ‎ee ee ere‏ ۱ ‎RCA gO ae en‏ 5

صفحه 152:
5 كنكره هاى يلكان كاخ آيادانا

صفحه 153:
‎RC eC RM men Ieee‏ و ‎OEE SD‏ ا ‎A (hh OCR‏ ۰ 017 ‎Ca TOC‏ ا ‎TRIPE om‏ عثلمت و نقوشی که دارند در زمالی که واحدها و ابزار دقیق اندازه گیری وجود ند ‏چند سانتیمتر با هم اختلاف دارند. ‏در دو طرف۴ پلکان شرقی ‎۲۲٩‏ سرباز مسلح به نیزه کمان و ترا أند. هييتهاى نمايندكى 75 كشور براى دادن بيشكش يا 17 ‎a aoe an eg‏ ا ا ال ا ل ل ‎Se eae‏ اا 0 ‏از جنگ و خونریزی هستند نخت جمشید پیام صلح و دوستی دارد. ‎010000 ‎ ‎

صفحه 154:
۱

صفحه 155:
001111 يال و دم آراسته هدیه می آورند) 2011001

صفحه 156:
و eer erate

صفحه 157:
كاخ آيادانا - هراتیان

صفحه 158:

صفحه 159:
کاخ آپادنا -بابلیان

صفحه 160:
کاخ آپادانا - کاپاد و کیه ای ها

صفحه 161:
i ۱

صفحه 162:
ل 0 ‎es 0-0-6‏ اس ا ا 0 ‎eye)‏ دیوارهای داخلی از مرمرسیاه بودند و در آنها تاقچه و پتجره وجود تعبیه شده بود. ارتفا ستونها حدود ۱۴ متر بود و سقف را نگه می داشتند. از سمت جنو ۳ خزانه راه داشت و شرق سالن به انتهاى خيابان سباهان مى رسيد. ؟ طرح بر روى ديوارها حک شده است. صحنه بار عام بر هر طرف درگاههای شمالی جک شده است و در تصویر ۱۰۰ سریاز نقش بسته است. a

صفحه 163:

صفحه 164:
ابر دركاههاى شرقى و غربى جنك شاه با شيرو هيولابه جشم مى خورد. لين ما | درگاه های جنوبی اورنگ شاهی را تشان می دهد که ملتهای تابعه آنراب۷ ۶ اند.آنها دو گروه ۱۴ نفری هستند. ایتدا لین کاخ برای خزانه ساخته شد ملی به خاطر وسعت کا ل ۲ ‎Papeete ey‏ و موزه شيكاكو متعلق به اين كاخ است.

صفحه 165:

صفحه 166:
‎eee aM ae oasis‏ و است . علت نامگذاری ن به اين سبب است که نمایندگان ملل مختلف ابتدا از این دروازه ‎ee Fao Op RTL‏ و دروازه می بایست طوری باشد که قدرت و شکوه هخامنشیان را به همه یاد آوری کنداین بنای زیبا به دستور خشایارشا ساخته شد و شامل یک سالن نسبتا کوچک با مه در و و ۱ قسمتهاى شكسته ستونهاى ديكر بازسازى كرده لند و لين ستون بازسازى شده كامطترين ستون تخت جمشيد مى باشد. نماى داخلى سالن‌با کاشی های سبز آبی نرنجی پوشیده ‏ا 2 501 ‎ ‎ ‎

صفحه 167:
دركاههاى غربى هركدام توسط دو كاونر بالدار ‎ee ek ee esr‏ اا Sree ae Oe eS ee ene (See TAT SR sass ‏نبشته اى به سه ريال‎ om EL ‏دور تادور داخل سالن سكويى ستكى قرار دارد كه محل انتظار مراجعه كنندكان بوده‎ دوجو ‏سالن جای یک میز دیده می شود.کنار هر کدام از در گاهها سوراخی برای لولای در‎ ٩ ‏اا‎ ‎. ‏در کوچکتری تعبیه شده بود‎ See ee eee Rl weeks Roar ene ene eed ROS TO meres ac ear erp yon ee

صفحه 168:

صفحه 169:
کاخ خرفنسرا ‎٩ eae eC ae n eae‏ شامل چتدین ساختمان یک شکل است که ۳ ان.هرکدام یک اتلق بزرگ و چند اناق کوچکتر درن. کرپتر فسمتی از و ‎Ce eee we an‏ ات اتى در سنگ بنای عمارت در قسمت 00 در اين كتيبه اعلام كرده كه او اين و ‎٩‏ ‏2000000 اا ا ا 0 ا ا ا 0 تخت جمشید می آمدند امکان دسترسی به این محل را نداشتند.

صفحه 170:

صفحه 171:
کاخ هد یش کاخ هدیش سالها کاخ خشیارشا نامیده می شد ولی در سال ۱۹۷۹ ‎BO eee ne er eee tes ee)‏ ‎TD een beet ne es ees‏ پلکان غربی سالممانده و پلکان شرقی در ال ۱۳۵۷ بازسازی شده است. ار مركزى كاخ .با +؟ ستون در جنوب حياط بزرك لن قرار دارد. اين حياط توسط ايوان 17 ستونى به تالار راه دارد. در شرق و غرب تالار اتاقهابى قرار دارد و رو به جنوب یک ایوان دیگر نیز دیده می شود که به سمت حرمسرا دید دارد. سنگهای این کاخ زیاد استوار نبوده و در آتش بازی شاه مقدونی از بین رفته ماندد اکتر کاهای دیگر تخت جمشید نقوش و کتیبه های زیادی در دركاههلى اين كاخ وجود دارد و آنها به خشيارشا تعلق دارند

صفحه 172:
تالار مرکزی ۳۶ ستونه هدیش.این تالار به سه اتاق در غرب و سه اناق در شرق راه دارد

صفحه 173:
سربازان سیب بر یا سپاه جاویدان در پلکان کاخ هدیش

صفحه 174:
0100 Pere pee er eke ayer ahd

صفحه 175:
۱ تلاش نا موفق برای کندن نگاره خشیارشا و بردن آن به موزه ای احتمالا در پاریس باشد

صفحه 176:
چس از عبور از دروزه ملل راهب "یکی از طرف جنوب دروازه ملل به سمت آپادلنا و دیگری از سمت ش ابان سپاهان می آيد. اين خیابان ‎nC a‏ مر ی رت اه ری شا داخل صفه بوده و هم اكنون فقطاً ‎ar Oa Seay‏ ا 0 به فواصل حدود۷ متری فرورفتگیهایی در دیوارها موجود است که احتمالا مجل ایستادن ی برای سربزان و نگه داری اشیاءبوده است. همانطور که در شکل می بینید یک سر ستون عقاب به نام هما در سمت شمال خیابان سپاهان نزدیک دروازه ملل قراردارد و دلیل آن مشخص نیست.

صفحه 177:

صفحه 178:
کاخ سه دروازه کاخ سه دروازه یا تالار شورا در مرکز تخت جمشید است که توسط سه ۱ حال صحبت هستند. به اين دلايل اين كاخ را كاخ سه دروازه و 1 ساخت آثرا داده است. تالار مركزى در وسط بنا ‎eee eer ee foe‏ سالن در گاه دارد و شاه از درگاه شرقی رفت و آمد می کرده. در وسط تالار تخته سنگی به ‎٩‏ ‏میگوید از لين سنگ در محاسبات نجومی استفاده می شده و آنرا سنگ گاه نگار ۳ 3 ل ۱ پارسی و مادی و تخت اورنک شامی بر بای سر ان ۳ 10000007

صفحه 179:
COI

صفحه 180:
‎TE as ec ee‏ ا ‎٩ von ace cane cee Bi unter Oe‏ مى كشند و شاه در بالاى لن ايستاده ‎٩ perma eee‏ ا ا ا ا ا ال ‏تخنت ,جمشيد ديذه الى 212 ‎ ‏مقبره جنوبى متعلق به اردشير دوم است. همه مقبره ها شبيه هم هستند و سازتدكان آن از مقبره داریوش بزرگ تقلید کرده اند

صفحه 181:
مقبره داريوش سوم درون مقبره داريوش دوم

صفحه 182:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
50,000 تومان