صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
نام استاد:
دانشجو
صفحه 2:
نقش تبلیغات در بازار
نام استاد:
دانشجو
صفحه 3:
تاثیر تبلیغات بر بازار فروش
امروزه تولید و ارلئه کالاجه تنهلیی کلفی نیست زیرا فعالیتهای در حال توسعه
تغییر کرده است و در یک محیط رقابتی بایستی مشتریان را جذب نمود. تب
بخشی از بازاریلبی موفقیت آميزبه حساب می آید و شرکتهای میفقبه ویژه در
pal صادرات. به موازات ارتقای کیفی محصولات خود به دنبال طراحی و به
کارگیری سیستمهای بازریبی پهبا و موثرحی باشند. تبليخبه شما کمک می کند
تا مشتریان کنونی را نسبت به خود وفادار ساخته یا بازارهای جدیدی را برای
خود برگز
صفحه 4:
صفحه 5:
یکی از جنبه هلیی کمبه کمک آنها دیدگاه مشتریان نسبت به شركت شما شكل مى كيرد شیوه های
تبلیغلتی شماست. برای انجام تبلیغات. ابزارها و شیوه های مختلفی وجود دارد که در مطالعه حاضر
مورد بررسی قرار گرفته و مزلی. معلیب و راهکارهای اجرلیی صحیح آنها ارلئه گردیده است. رسانه
های تبلیفی نیز همچون ساير علومبه سرعت در حال تغییر و تحول هستند. در مرحله معرفی کالاء
آگهی های تجاری لبه وبیّه رسانه های ارتباطی انبوه مانند اینترنت) و رولبط عمومی برای ایجاد
آگاهی و علاقمند کردن مشتری بسیار مناسب لند زیرا اینتینت شناسایی مشتریان رابا جمع آوری و
تجزیه و تحلیل ویژگیهای آنها آسان می کند.
در حال حاضر انتخاب هر دام از راهبردها ی تواند موفقیت آمیز باشدبه شرط آنکه به صورت مؤثر
به کار گرفته شود. در هر صورت نمونه موْثر. ترکیبی از راهبردها خواهد بود که بهتر بتواند به نیازهای
بازار و مشتریان نزدیک شده و پاسخگوی آنها باشد.
صفحه 6:
جایگاه تبلیغات در بازاریابی
کاتلر معتقد است بازاریابی فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن افراد و
گروهها از طریق تولید و مبادله کالابا یکدیگرسبه لمر تامین نیازها و خواسته های خود اقدام
می کنند(کاتلر و آرمسترانگ.۲۰۰۱). در واقع بازاریلبی به دنبال تامین و ارضای نیاز است که
شرکت های موفق را از نامیفق متملیز می سازد. بنابرلین بازاریاب ها بلید هموارمبه دنبال آن
باشند که بررسی کنند کهبه چه صورتی می توانند بهتر بیشتر, سریعتر. دقیقتر و در نهلیت
با کیفیت متناسببه مردم. کالاء توامبا خدمت ارلیه نما یند(محمدیان ۱۳۸۲). امروزه مصرف
کنندگانبه گروههای مختلف تقسیم شده اند. در بازار سلیقه های متفایتی وجود دارد و لين
سلایق دایماً دستخوش تغي
شود. برای دستیابی به جایگاه مناسب در بازار وکسب موفقیت. لازم است عوامل مختلفی
و تحول است. هزینه های زیادی صرف تبلیغات و ترویج می
دستبه دست هم دهند. عواملی که در بازاریلبی دخیل می باشند در دهه ۱۹۶۰ توسط جروم
مک کارتی آمیزه بازاریابی يا اجزاى بازاريابى(<ة1/1 1۷13۳16۵۴189) نامگذاری شد.
صفحه 7:
صفحه 8:
اجزای بازاریابی و تعیین جایگاه تبلیغات در آن
هر چند که در دیدگاههای مختلف های دیگری همچون مردم.بسته
بندی,قدرت. برنامه ریزی و متقاعد سازی و... به لین آمیزه افزوده شدند و
صا ان عنوان کردند که های دیگری نیز وجود دارد که در لین سیستم
(سیستم بازاریلبی) اثرگذار است. هلی ساماندهی ّن برای اولین بار تحولی در این
شاخه از علم ایجاد نمود.
صفحه 9:
با توجه به اينکه بعث پیرامون جایگاه تبلیغات در بازاریابی است. با در نظر گرفتن های
سنتی خدشه ایبه موضوع وارد نمی شود..پسبه بررسی جدول ارلیه شده می پردازیم.
در جدول فوق می بینیم کالاء قیمت. توزیع و ترویج فروش مجموعه عواملی هستند که به
تعبیر مک کارتی در بازاریابی نقش اساسی دارند و تولید کننده می تواند آنها را در کنترل
٠ طراحی.
ویژگی نام تجاری, بسته بندی. اندازه. خدمات. تضمین ها. مرجوعی ها). قیمت کالا
خود داشته باشد. یعنی تولید کننده می تولند بر کالا (تنوع محصول.
(فهرست قیمت های فروش. تخفیف ها. کسورات. زمان پرداخت. شرلیط اعتبار). توزیع
(کانالهای توزیح. پوشش کالاء جورکردن کالا. محل عرضه کالاء حمل و نقل). ترویج
بغات. رولبط عمومی و عمومی سازی. فروشندگی شخصی, پیشبرد فروش, بازاریابی
مستقیم) لثر گذار باشد. در لین جدول یکی از "ها ترویج است. ترویج کهبه تعبیری به
عنوان حلقه ار تباطی با مشتری است نقش بسیار مهمی در بازاریابی ایفا میکند.
صفحه 10:
اكر نظام بازاريلبى سازمان رابه مثلبه.يك تیم فوتبال فرض کنیم. آمیزه ترویج و
در راس تن تبلیغات. مهاجمان لین تیم محسوب عی شود (محمدیان؛۱۳۸۲). پس
برای موفقیت تبلیغات لازم است مجموعه عولمل موثر در بازاریلبی (مهاجمان تیم)
همکاری داشته باشندتا بتوانیم به نتیجه مطلوب که هملنا موفقیت در فروش است
. ضعف هریک از لین عولمل. منجربه ایجاد خدشه در کل سیستم می
صفحه 11:
صفحه 12:
عوامل موثر در ترویج عبارتنداز:
1 تبلیغات : هرگینه ارلیه و عرضه ایده ها. کالاهایا خدمات که یک واحد تبلیغلتی. فرد.یا موسسه
انجام دهد که مستلزم پرداخت هزینه باشد (کاتلر,۲۰۰۲)(محمدیان۱۳۷۹.
۲. روابط عمومی: ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی است که با شرکت سر کار دارند از طریق
کسب شهرت خوب. ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب. با برطرف کردن مسایل.
شایعه هاء حرف وحدیث ها و وقایع نامطلوب (کاتلرو آرمسترانگ.۲۰۰۱)(محمدیان. ۱۳۸۲).
یا خرید محصول و خدمات
۳ پیشبرد فروش: محرک های کوتاه مدت برای
(محمدیان»۱۳۸۲).
۴. فروشندگی فردی: فرایند فروشبه شکلی که شامل ارلیه حضوری و فربه فردییک کالا از یک
۰ (محمدیان, LOY AY
فرستنده به یک خریدار است (بون و کرا
۵. با
از طریق بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی (بون و کرتزء ۲۰۰۲).
ابی مستقیم: استفاده از ار تباط مستقیم در جهت رسیدن به مصرف کننده و مخاطب. عمدتاً
صفحه 13:
برای موفقیت در هر یک از عوامل ترویج لازم است سایر عوامل را نیز به کار بگیریم.
ابزارهای گوناگونی در ترویج موثر هستند که بکارگیری آنها در جای مناسب می تولند ما را
به نتیجه مطلوب برساند. در کشور ماء در اذهان عموم مردم. بسیاری از ابزارهای
فروش و رولبط عمومی, فروشندگی شخصی و بازاریلبی مستقیم. به عنوان تبلیغات جای
گرفته است. بلید توجه داشت که جایگاه تبليغبه عنوان یکی از عناصر مهم ترویج یا به
زعم دکتر محمدیان به عنوان مهاجم تیم فوتبال بسیار ملموس تر از سایر عوامل ۱
صفحه 14:
تمایز بین اهداف تبلیغات و بازاریابی
زملنی که افزلیش میزان فروش. هدف نهلیی تبلیغات.بازاریلبی کالاها و خدمات مصرفی
شده. تملیز میان اهداف تبلیغات و بازاریلبی در پرده ابهام قرارگرفته است. تبلیغات (که
بخشی از بازاریلبی است) بیشتر بر جنبه تاثیر رولنی. یعنی »ترجیح دادن بیند« تکیه دارد.
علاوه بر آن. بازاریلبی تمام بخشهای دیگر فعالیت فروش. (ازجمله تبلیغات) را پوشش می
دهد. هریک از لين دو فعالیت بخشی از ریند حرکت کالا لیا خدمات) از مكان توليد.تا محل
مصرف به شمار می آید.
صفحه 15:
تمايز بين اهداف تبلیغات و بازاریابی
در سال ۱۹۳۱ مدیرعامل کوکاکولا (وودروف ۷10008۴۴) صحنه را برای رشد عظیم
کوکا آماده کرد و هدف بازاریلبی خود را قراردادن »کوکاکولا دردسترس هرکس که خواهان
آن است« اعلام کرد. لین نمونه یکی از مثالهای کلاسیک برای ترکیب عناصر رفتاری
بازاریلبی با تاثیرات رولنی تبلیغات است. لین سوال که »هدف تبلیغلتی شما چیست؟«
هزاران بار به وسیله کسانی که تبلیغات را می آفرینند یا آن را تایب
و بازهم پرسیده خواهدشد. بسیاری از شرکتها جواب حاضر و آماده ای برای آن دار
صفحه 16:
درصورتی که باییک نگاه دقیق تر می توان دریافت که پاسخهای آنان بیش از آنكه به
اهداف مشخص تبلیغاتی مربوط باشد. به اهداف بازاریابی ارتباط پیدا می کند.
پسسرواضح است که تبلیغاتبه تنهلیی نمی تولند همه ابعاد فعالیت فروش AP را پوشش
دهد..پس اولین قدم لین است که مشخص کنیمیک شرکت از تبلیغات چه چیزی را انتظار
دارد.
معل قرارگرفتن تبلیغات در جدول آميزه بازاريلبى (جدول )١ جلیگاه فیزیکی آن را نشان
می دهد. تبلیغات زیر مجموعه ای از (فروش انبوه) است که خود زیر (ارلیه محصول) قرار
می گیسسرد. نکته مهم اینجاست که تبلیغات نمی تولند وظیفه لین چهار بخش را به
تنهلیی انجام دهد لما درصورتی که هدفمند باشد. حی تولند بر پیشرفت هر چهار عن
اثرگذار باشد.
صفحه 17:
یک هدف تبلیغلتی. موردمشخصی از ارتباط با مخاطب
معین است.
اهداف را مکتوب کنید: از افراد متعددی در یک شرکت تبلیغلتی بخواهید که اهداف
تبلیغات را برای مشتری خود بنوبسند. همین را نیز از مدیسران محصسول و فروش
مشتری (آگهی دهنده) بخواهید. تعجب نکنید- - عمومً هممبه کوششیهای بازاریابیاشاره
کرده لند..نه نقش منحصربه فرد تبلیغات در بازاریلبی- برای بسیاری از مدیران
اهداف تبلیغات کار دشواری.به نظر می رسد و اگر شما لین مجموعه را كردآورى كنيد به
نظرات گوناگینی برمی خورید. مسیر فروشبه حتمال زاد می خواهد تبلیغات وسیله
ای برای فروش بیشتر کالاها در ماه آینده باشد. درحللی که مدیر بازاریلبی می خواهد
بر روی خلق امتیاز برای نام تجاری تاکید کند. مدیر عامل شرکت ممکن است
بلیغات را نیرویی بدلند که نام سازمان و شهرت ن را بر سر زبانها بیندازد لین عقلید.
همین ترتیب ازسوی افراد مختلف. به صورتهای گوناگون ارائه می شود.
ن شده, در یک دوره زمانی
صفحه 18:
مزایای نوشتن اهداف تبلیغات
- افراد وقتی که ایده روشنی از اینکه چه می کنند دارند. کار خود را بهتر انجام می دهند.
تبلیغات نامریی ترین نیروی فروش است و ترسیسم اهداف به قابل لمس بودن آن کمک می کند.
- تبلیغات بسیار تخصصی شده و برای همین است که هدف مشخص در انتخاب مسیر کمک فراوانی
می کند.
- وقتی اهداف موردتوافق همه قرار می كيرد از به هدررفتن سرمایه و نیرو می کاهد.
- داشتن یک هدف روشن به تیم ایده پردازی و خلاقیت کمک می کند.
- ترسیم اهداف می تواند نتیجه گیری و میزان تاثیر را ممکن سازد.
يس قبل از اقدام به هر كارى در زمينه تبليغات. اول هدف را روشن كنيم
صفحه 19:
صفحه 20:
اهداف تبلیغ
یکی از امداف تبلیغ خلق تصویر برند یا گرایش مطلوب عاطفی به سوی کالاست.
درحقیقت خریدار کالای موردنیاز خود را می خرد اما برند با نام تجاری را انتخاب
می کند. این انتخاب به وسیله مجموعه مفاهیمی که آگهی دهنده بیلی مصرف کننده
طی یک دوره زملنی مشخص می فرستد. در ذهن او ساخته می شود و درنهلیت موجب
برتری گزینه های ذهنی می گردد.
ار كاشى هابيش از ذيكران هر خلق لين تصوير ذفنى تلاش کرده اماب دابل
اينكه اين تصاوير از يك هدف واحد بيروى نکرده اند و بيام يكبارجه اى را دنبال ن
كنند, نتيجه شايسته اى از اين سرمايه كذارى به دست نياورده اندد
صفحه 21:
SxS
نکاتی که در این بررسی ذکر شد. نشان می دهد که درصورت انتخاب
نادرست پیام رسانی از سوی آگهی دهنده. تمامی فعالیت پرهزینه و پرمسئولیت
لاد به هدر مي رود و تاثیر آن به جدلقل می رسد. !ها چه کی سول
و خلق پیام مناسب برای مخاطب است؟ آگهی دهنده. رسانه یا آژانس تبليغاتى؟
صفحه 22:
نتيجه گیری
در بازار آشفته تبلیغات در ایران, گروههای مختلفی از چاپ و نش تا فیلمسازی, از
تولیدکننده کارتن تا مالکان رسانه های گوناگون (فرودگاه تا شهربازی», مدعی
انجام امور تبلیغاتی هستند. هیچ کدام هم خلاف نمی گویند. چرا که همه اين
فعالیتها بخشی از امر ارتباط یک سازمان با دنیای بیرون خود است.
صفحه 23:
اما یک گروه از لین میان بلید مسئولیت تعیین هدف. برنامه رسيدن به اين
خورد فعالیتهای انجام شده را برعهده بگیرد. با وجود اینکه بازاریلبی و ت
مجزا هستند. اما اساسا تبلیغات ابزار مهم
جذب مشتری و تقویت بازار یک کالاست و برای
ترمیج استفاده از یک کالا بعد از کیفیت کالاء نیاز اولیه به حساب میآید. یک بازاریاب موفق
قبل از تبلیخ کال که مهمتیین نحودء آشنلیی خریداربا جنس, کالاىیا خدمات ارلیه شده است.
بلید توانلیی لین را داشته باشد کهبه طور سیستماتیک عمل کند وبا تلفیق اصول بازاریلبی که
ات تنها یکی از ارکان آن است. بتواند راه را برای عرضهء گسترده به بازار هموار کند
صفحه 24:
بنابرلین شرط اصلی موفقیت برای Sa تولید کنندمه کالایا ارایه کنندمء خدمات وییک مدیریت
ازار را به منظور بازاریلبی جذب BLS FAS
اریلبی را داشته باشند و
صحیح. لین است که ابتدا افراد متخصص و آگامبه ب
که قدرت خلاقیت و نوآوری و ترکیب کردن علم و تجربه در زمينهء
بتوانندبا هر ترفندی از نیازهای مشتری آگاهی یافته و زمینه را برای شناساندن کالا به مشتری
مهيا كنند و تعداد مصرف کنندگان کالا را افزایش دهند.
صفحه 25:
صفحه 26:
تجارت و بازار و بازاریلبی موضوعی مهم و پیچیده است و تنها کسانی در لین حوزه موفق
هستند که بتوانند ضمن مشخص کردن هدف و شناختن مشتری و نیازهای آن.با ارایهء
صحیح اطلاعات و مشخصههای کالابه مشتری, بازار فروش کالا را هر چه وسیعتر مهیا
کنند. بهترین روشی که در لین خصوص پیشنهاد میشود لین است که قبل از هر چیز
مخاطبان و نیازهای آنان را بشناسیم ون نیازها رابا کالای تولید شده تطبیق دهیم. باید
-به لین موضوع توجه کرد که یا مشتری بر نیاز خود ولقف است یا خیر؟ یبا محصول و
کالایی که نیاز او را برطرف میکند آشنلیی دارد.یا خیر؟ تازه در لین زمان است که نقش.
تبلیغات آشکار میشود.
صفحه 27:
با تبلیغات مناسب میتوان نگاه مخاطب رلبه سوی نیاز خود معطوف کرد.بیک مبلغ آگاه.
در تبلیغات خودبا ارایهه کامل و حتی بعضی مولفع مبلفهآمیز در توصیف کالا به نياز
مخاطب پاسخ میدهد ومخاطب را ترغیب به استفاده از کالا میکند. در صورتی که
مخاطببه نیاز خود ولقف است بلیدبا تبلیغات و محرکهای مناسب او را وادار به انتخاب
كنيم (انتخاب كالايى كه ما ارليه مىدهيم.) در مسير تبلیغات بلید اعتماد مشتری به نوع
كالا را بالا برد بليد.به او القا كرد كه تنها و تنهابا استفاده از خدمات ما مىتولند به
نيازهاى خود ياسخ بدهد. بايد ناخودآكاه او را جذب بازار كالاى ارايه شده کرد.
صفحه 28:
روش تبليغ نيز بسيار مهم است. تبليغ هاى نهفته شايد بيش ترين اثر را در مخاطب داشته باشندژ تبليغاتى كه
آهسته و آرام.به مرزهاى شخصى رخنه مىكند..نه آشكارا كه مخاطب قصد مقابله.با آن را داشته باشد. مثلا
تبليغ يك كالا در بطن يك فيلم برمخاطب نه تنها مزاحمتی برای مخاطب ایجاد نمیکند بلکه به مرور زمان با
تکرار تبلیغ, اسم و نوع کالا در ذهن مخاطب شکل میگیرد.
لین در حللی است که ميبينيم هنگام پخش تیزرهای تبلیغلتی میان یک برنامفء موفق یا یک مجموعهء
تلویزیینی پربیننده. بسیاری از مخاطبان در مدت زمان تبلیغات شبکههای دیگر را نگاه میکنند. شناخت
مشتری در تعیین روش تبلیغات نیز موثر استبه طور مثال اگر مشتریهای کالای ها عامتر هستندٍ
رسانههای عام تر استفاده کرد.
صفحه 29:
در دهههای پیشین. قبل از ایجاد تجارت الکترونیک و توسعهء راياندهاى خانكى. تمام تبليغات از طريق
رسانههایی از قبیل تلو
شبکههای اینترنتیبه تمام اقشار جامعههای مدنی و روستایی و گسترش تجارت الکترونیک. مقولهء تبلیغات
اینترنتی نیز رواج یافت
موشکافانه تر عمل کرد. در صورتی که روش تبلیغ ما نادرست باشد و نتواند یک کالا را به مخاطب منا
إن» راهيو. مجلات. روزنامهها انجام میشد اما با مرور زمان و رسوخ رایانه و
. در این برهه از زمان که نوع استفاده از رسانه نیز تغییر یافته باید درخصوص تبلیغا
بشناساند. در واقع زمان. هزینه و انرژی صرف شده برای تبلیغات به هدر رفته است.
صفحه 30:
رر. مشکل ترین مرحله آغاز میشود زیک بازاریاب موفق
ار را ترک کند و بلید بتواند مشتری را برای بازار کالای خود
بعد از تبلیغ اولیه و جذب مشتریبه
نبلید بگذارد مشتری عرصهء خرید ب
نگه دارد. تماس مداوم.با مشتری میتولند لین روند را تثبیت کند. بازاریاب میتولند برای نگه
داشتن یک مشتری. اطلاعات تازه درخصوص کالاهای جدیدیا اطلاعلتی درخصوص خدمات پس
از فروش برای مشتری ارسال کرده وبه لین طریق ارتباط خود راجا مشتری مداومت دهد به
گونهای که مشتری هرگز کالای خریداری شده را فراموش نکند.
صفحه 31:
منابع:
۱- مرکز اطلاعات و مدارک علمی ايران/
۳- روزنامه تهران امروز
۳- روزنامه دنیای اقتصاد
۴- روزنامه سرمایه
۵- سایت آفتاب ۷/۷۷/۷/۰۵۴۲۵۰:۲
ع ماهنامه عصر تبلیغات وبزایابی
صفحه 32: