علوم مهندسی معماری و عمران

نقش تمثیل یا قیاس در روند طراحی معماری

mamari000

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش تمثیل یا قیاس در روند طراحی معماری”

نقش تمثیل یا قیاس در روند طراحی معماری

اسلاید 1: نقش تمثیل در روند طراحی معماریمحمد مسعود استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهانشاهد ولیدمغربی (کارشناس ارشد معماری )سمیرا سادات حسینی یزدی (کارشناس ارشد معماری) نشریه صفٌه

اسلاید 2: چکیده.هدف این مقاله بسط و تشریح مفهوم تمثیل ( قیاس ) در معماری و جایگاه آن در روند طراحی است. مختصری در مورد مفهوم طراحی تفاوت میان خط مشی های فکری نسل های طراحان معماری مفهوم طرح مایه ( کانسپت ) معرفی جایگاه جدید تمثیل در روند طراحی معماری نقش سازنده تمثیل در ایجاد طرح مایه و روند طراحی

اسلاید 3: مقدمهشناخت نگرش های متفاوت به طراحی معماری و نسل طراحان، تاثیر به سزایی در شناسایی روند طراحی معماری و دستیابی دید ژرف در این حوزه دارد و پرسش های مختلفی ایجاد می کند.آیا معماری صرفاً مجموعه ای ازاجزای مختلف است؟اگرجواب مثبت باشد: ممکن است بپذیریم که طراحی معماری نیز مجموعه ای از تجزیه و تحلیل هاستآما اگر جواب منفی باشد: در این اینجا چند پرسش برای ما پیش می آید:نگاه ما به فرآیند طراحی معماری چه خواهد بود؟آیا در این فرآیند به عامل وحدت بخشی میان تجزیه و تحلیل ها نیاز خواهد شد؟( مهم ترین پرسش ) این عامل وحدت بخش چگونه به وجود می آید؟با توجه به این تغییر نگرش علمی در سده ی بیستم میلادی و باز نگری در مفهوم شناخت، این « طرح واره های ذهنی» هستند که، به شناخت ما از جهان ساختار می بخشند.پس آیا منشاء اساسی شکل گیری طراحی در ذهن طراحان، طرح واره ها هستند؟در این مقاله با شرح این منشاء اساسی و مفاهیمی چون طرح مایه و تمثیل در پی پاسخ به این پرسش ها بر خواهیم آمد.

اسلاید 4: پرسش های اصلی تحقیق. با توجه به انگاشت های متفاوت از مفهوم طراحی طرح مایه ( کانسپت ) چه معنا هایی می تواند داشته باشد؟ رابطه طرح مایه ( کانسپت ) با تمثیل ( قیاس ) در روند طراحی معماری چیست؟ جایگاه و نقش اصلی تمثیل ( قیاس ) در روند طراحی معماری چیست؟

اسلاید 5: تعاریف طراحی.تعریف از منظر جان لنگطراحی کوششی برای ابداع راه حل ها قبل از اجرای آنهاست ( مهم همین « کوشش برای ابداع » است. )او معتقد است طراحی کردن تدوین انگاره ها و کنار هم قرار دادن اجزای آن برای شکل دادن به کلی واحد است. بنابراین طراحی تفکری واگرا و همگرا یا تحلیلی است.تعریف از منظر برایان لاوسونطراحی شامل خلق چیزهای جدید و فعالیتی ابتکاری است.بنابراین می توان نتیجه گرفت طراحی به مثابه ای زنجیره ای از فعالیت هاست که فرآیندی مفهومی و غیر متقن است.

اسلاید 6: دسته بندی طراحاندر یک دسته بندی کلی می توان طراحان را به سه نسل تقسیم بندی کردنسل اول: طرفداران روش های طراحی ، تحلیل و ترکیبنسل دوم: طراحان با روش های مشارکتینسل سوم: طراحان پیرو روش های طرح مایه و آزمون

اسلاید 7: تفاوت نسل طراحان با یکدیگر.روش های مشارکتی نقش طراح را به عنوان تصمیم گیرنده ی اصلی زیر سوال می بردند و تصمیم طراحانه را امری جمعی با مشارکت استفاده کننده گان می دانستند.این نسل تحت تاثیر تحولات و برنامه ریزی شهری و منطقه ای بودند اما حاصل قابل توجهی که بتوان آن را شکل تازه ای از طراحی نامید به بار نیاوردند.برخلاف روش های مشارکتی طراحان نسل اول و سوم نقش تعیین کننده طراح را به رسمیت می شناختند،منتها با تفاوتی که در رویکرد خود نسبت به مسئله داشتند نسل اول عینیت گرا و ملتزم به مولفه های عینی بیرونی بود ولی نسل سوم بر ساختار ذهنی خود طراح تکیه داشتند.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید