صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
در کشور ما عوامل جمعیت شناسی, جغرافیایی.ناریخی.سیاسی.قتصادی. و فلسفی در تشکیل كلاس
gle چندپایه اثرچشمگیری داشته اند و از اين روش برای بر آوردن نیاز آموزش همگانی استفاده می
شود.
جامعه محلی شامل کلیه کسانی است که در موقعیت کلاس های چندپایه زندگی می کنند؛ ممکن است؟
برخی از آن ها فرزندلنی داشته باشند که در کلاس چندپلیه تحصیل می کنند و برخی فرزندی در
کلاس چ نداشته باشند.با لین حال جامعه محلی دارای مهارت ها و نقش های متفایتی از جمله؛
دامدار . کشاورز, روحلئی مقیم. دهیار . بهورز و نیروی انتظامی هستند که می توانند.به شکل های
به معلم کلاس چندپایه کمک کنند.
جامعه محلی حوزه های جغرافیلبی مشخصبا مرز های محدودی دارد که افراد در ن هم دیگر راعی شناسد و نیز
ها و منابع مشترک خود را شناسایی حی کنند و برای رفع آن ها اهداف مشترکی را طراحی نموده و برای دست یابی
لبه اهداف. فعاليت هایبا همکاری یکدیگر انجام می دهند. چنین اجتماعی دو ویژگی دارد: ۱ اعتماد - ۲ همکاری
لین دو ویژگی مانند چسبی اجتماع رلبا هم نگه می دارد و از نفوذ آسيب ها و مشکلات جلو گیری می کند. اساس
این جامعه بر گفت و گو و تعامل استوار است.
موفقیت معلم كلاس چندپلیه به شناخت جامعه محلی بستگی دارد.. اعضای جامعه محلی در زمینه های گوناگونی
نظیر:آموزش به دلنش آموزان. بررسی تکالیف ّن هاءاملا گرفتن. پرسش و پاسخ.نظارت بر ن هاء برگزاری
مسابقات.جشن ها و مراسم ها می توانند همکاری کنند.
صفحه 4:
ملاک انتخاب از
جامعه محلی
اكر به همكارى جامعه محلی در زمینه های مختلف نیاز پیدا کردید. سعی کنید ابتدا اعضای جامعه محلی را شناسایی وطی جلسه ای
ضمن بیان تجربیات اعضای جامعه محلی از تحصیل و زندگی شان, آن ها را مورد ارزشیابی قرار دهید تا از توانعند های آنان آگاه
شوید. ملاک های 9
: Lo
صفحه 5:
عدم حملیت والدین و نگرش منفی ن ها نسبت به جلسه انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهید و در این جلسه با زبانی
آموزش و پرورش یکی از محدویت های کلاس های ساده انتظارات خود را بیان کنید: شيو ی کار و هم چنین چگونگی
چندپایهتلقی می شود. تدريس در كلاس هاى جنديايه را بای نان توضیح دهید
در جلسات اول از مسائل مادی صحبت نکنید. تلاش کنید ابتدا
اعتماد ن ها را جلب کنید و زمینه ی مشارکت ن ها را در جلسات از طریق والدین. بازی ها و سرگرمی ها محلی را
یعدی فراهم کنید. در جلسات بعدی. نقش آن ها را در بهبود کیفیت بشناسید تا از آن ها در ساعات ورزش استفاده کنید.
برنامه های مدرسه برچسته کنید.
اعتماد آن ها را به فرزندان شان افزایش دهید زیرا والدین نظرات شما را در خانه بازگو می کنند. فرزندان شان با شنیدن
جملات مثبتی که شما درباره آن ها گفته اید. خوشحال می شوند و علاقه آن ها نسبت به شما افزایش بيدا مى كند و سعى
می کنند در کلاس درس رفتارهای نامطلوب خود را کاهش دهند و در اداره کلاس به شما کمک کنند.
در بين روستائيان. معمولاً تعدادی کارگر ساختمانی است که بصورت فصلی در شهرهای بزرگ کاری کنند و در فرصت
ایجاد شده به روستا برمی گردند. ضمن هماهنگی با این عزیزان زحمتکش مخصوصاً با مسئولیت دادن.می توان قسمت
عمده ای از تعمیرات را بر عهده آنان گذاشت.به طوری که هزینه مصالح ساختمانی را تعدادی دیگری از اولیاء و کار
ساختمانی و تعمیرات را اینها برعهده بگیرند
نظر آن ها را جویا شوید و به نظرات آن ها اهمیت بدهید. مشارکت آنان در مدرسه سبب می شود تا نسبت به تحصیل
فرزندان شان حساس تر شوند و در تکمیل فعالیت های یاددهی یادگیری - نقش فعال داشته باشند
صفحه 6:
توجیه والدین و آشناکردن آنان در مورد کلاس ها چند پایه
یکی از شرایط موفقیت معلم چندپایه؛آگاه نمودن والدین |
شیوه کار خود و چگونگی همکاری و هم یاری با اوست.
بلید برای آگاه کردن والمین از فعالیت های یاددهی یادگیری و از بین برد
غلط آّن ها نسبت به مدرسه جلسات توجیهی برگزار شود و در آن جلساتبا والدین
درباره چگونگی همکاری با مدرسه و فرزندان خود بحث شودبه آنان بگویید؛ یادگیری
حق فرزند شماست نهبه خاطر معلم. بلکهبه خاطر خود او بلیدبه مدرسه بیاید. او حق
دارد در خلنه و مدرسه فضای راحتی جهت یادگیری داشته باشد وبه محیط شاد و با
نشاطی نیاز دارد.بیش از آن که دستور بپذیرد. راهنمایی شود.امکانات لازم در اختیارش
باشد. مطالعه و یادگیری را مقدم بر دامداری و کشاورزی و سایر فعالیت های دیگر بدان
صفحه 7:
اعضای شورای
دانش آموزی یا
شورای روستا
پادداشت نوشتن در
دفتر دانش آموزان
صفحه 8:
زمینه مشارکت والدین
نظارت بر کار دلنش آموزان. وقتی که معلم مشغول تدریس تشکیل گروه های کوچک کاریبا دلنش آموزان در زمینه ی
به گروه دیگری از دانش آموزان است موضوعاتی که در آن ها توانا هستند. مانند روان خوانی فارسی
Hoa ene © | 1
آموزش .به دلنش آموزان درباره ى فرهنك و آداب و رسوم ا © جمع آوری اطلاعات در موردپیشینه ی دانش آموزان
جامعه
شناسایی مواد و وسایل آموزش, در جامعه محلی والمین عی توانند برخی از وسایل آموزشی را تهیه نموده و
در اختیار معلمان قرار دهند.
کمک در انجام کارها اداری همچون: دسته بندی و پاسخ به
۹ بخش نامه هاء ثبت نمرات در دفتر.همکاری در اجرای اردوهاء و
صفحه 9:
دوزبانگی و چند زبانگی یک پدیده جهلنی است وبه ندرت می توان کشوری را بيدا كرد كه
دست کم بخش کوچکی از جمعیت آنبه دوبيا جند زبان تكلم نکند. در روستا هاى دوزبلنه يا
چند زبنه که کودکان را در منزلبا زانیا لهجه ی محلی خود سخن عی گویند و در مدرسه
زبان فارسی حاکم است. شرایط تدریس برای معلم مشکل است.
معلم براى رفع لين مشكل قبل از آغاز سال تحصیلی جدید دوره آموزشی کوتاه مدت برای
والسين دلنش آموزان پلیه اول برگزار کند. آموزش والدین از طریق برگزاری جلسات آموزش
خانواده و اطلاع رسانی مستمر به منظور داتش افزایی آن ها در زمینه چگونگی تعامل كلامى بأ
فرزندان. تشویق والمین به قصه گویی و کتاب خولنی برای فرزندلنی كه زبان مادريشان غير
زبان فارسی استتا همان یتدا مهارت های آشنلیی با زبان فارسی در کنار زبان مادری تقویت
شود. شعرخوانی و قصه خوانی با استفاده از زبان دوم می تواند به یادگیری آن زبان کمک کند
دلیر كردن كلاس هاى آمادكى در مناطق دو زبلنه برای پلیه های اول ابتدلیی از اقدامات وزار تخانه برای
جبران این نقیصه بود. اما مشکل گویش های متفاوت با گویش آموزش رسمی, مشکلی نیست که فقط با
این شیوه ها رفع گردد.
یه دنبال توسعه رسانه های جمعی و كروهى و كسترش دامنه ى كن به روستا ها به دنبال
توسعه ى شبكه برق باعث شده قسمتی از توانلیی های زبان لازم از برنامه های تلویزیونی
توسط کودک کسب شود.با لین وجود بيشترين مشکلات تحصیلی در سه پلیه اول بخصوص
در پایه اول ابتدایی مربوط به مناطق دوزبانه است
صفحه 10:
جامعه محلی به عنوان معلم يار
وقتی می خواهید از جامعه محلی,به عنوان معلم یار در کلاس استفاده كنيد ابتدا متناسببا موضوع درس از فرد مورد نظر دعوت كنيد تا در
مدرسه حضور پیدا کند و قبل از ورود به کلاس درس . اقدامات زیر را انجام دهید؛
متناسب با موضوع درس. فرد موردنظر را انتخاب کنید و در
تشست صمیعی از او بخواهید تأ هر آموزش آن موضوع درسی به
با مدیر مدرسه يا مدیریت آموزش و پرورش هماهنگی لازم را
)ی ی مد نمی اد |
دانش آموزانبه دلیل شرلیط سنی. آسیب پشیر و در معرض ابتلابهپیماری های عفونی.
حوادث. سوانح و خشونت می باشند. معلم می تواند از بهورز يا بهیار روستا بخواهد تا در
ارتباط با چگونگی ایمنی و حفاظت محیط مدرسه. استفاده از آب آشامیدنی. سرویس
های بهداشتی. بهداشت مواد غذلیی. وبه طور کلی بهداشت فردی و گروهی در صف
آغازیین و حتی کلاس درس توضیح دهد. هم چنین می توانند در تهیه وسایل جعبه
کمک های اولیه و برخی لوازم بهداشتی و برای آموزش های لازم و انجام آزمایش های
کتب درسی با معلم همکاری داشته باشند.
انتظارات خود را به صورت روشن بیان کنید تا دانش آموزان در
راستای آن ها تلاش کنند
صفحه 11:
در مناطق روستایی به علت وجود مراتع وسیع حاصل خیز. دامداران و کشاورزان, می
توانند مهارت های خود رابه دلنش آموزان آموزش دهند ون ها ربا محصولات خود
آشنا کنند. برای مثال؛ کشاورز می تولند دلنش آموزان رابا مراحل کاشت. داشت و
برداشت محصول خود.آشناکند.دمدران هم می تواند دربره وع پوشش حیونات:
غذا محل زندگی و توليد مثل آنان به دانش آموزان آموزش دهند.
تدریس یک پلیه عی پردازد. روحلنی مقیم عي تولندبه صورت داوطلبلن, با حضور در
كلاس چندپلیه به عنوان معلم هدیه های آسمان. آموزش روخولنی و روان خوانی
صحیح قرآن. آموزش نماز.احکام الهی. مشاوره دادن به دانش آموزان در مورد مسایل
مذهبی و اجتماعی به آن ها کمک کند بدین طریق معلم فرصت بیشتری برای تدریس
سایرپلیه ها پیداعی کند. همچنین عی تولند در برگزاری اردوها و جشن های ملی و
مذهبی به معلم کمک کند
صفحه 12:
در روز بزرگداشت نیروی انتظامی.می توانید از نیرو انتظامی مستقر در روستا بخواهید
عا در مدرسه حضور بيدا کنند و در مراسم صف صبحگاهی درباره اهمیت امنیت در
جامعه سخنرانی کنند وبه توضیح نقش خود در لین زمینه بپردازند. هم چنین می
توانند با اهدای کارت همیار پلیس, دانش آموزان را تشویق کنند تا در ایجاد امنیت به
والدین خود کمک نمایند و در خلنه. مدرسه و اماکن دیگر قوانین را رعلیت کنند و
وظایف خود را به درستی انجام دهند
a
کمیته های امداد وادارات بهزیستی به طریق مختلف در جهت رغع مشکلات مالی و
آموزشی در قالب بسته ها کمک های شایانی بهدانش آموزان محروم مدارس چندپایه
کرده اند.