نقش خانواده در کاهش عوارض اعتیاد
اسلاید 1: نقش خانواده در کاهش عوارض اعتیاد
اسلاید 2: خانواده درماني با خانواده معتادان هيج مراجعي يا سوء مصرف كننده موادي را نمي توان به طور موثري معالجه كرد مگر اين كه تعاملات اجتماعي او را در نظر گرفت. افراد روي محيط اجتماعي خود تاثير ميگذارند و به نوبه خود متاثر از آن هستند. وقتي كسي مشكل سوء مصرف مواد پيدا ميكند اين مشكل فقط محدود به او نميشود بلكه تمام سيستمهاي اجتماعي وي را متاثر مي سازد. در عين حال، اين سيستمها اثر متقابل روي ابقاء يا حل مشكل دارند.
اسلاید 3: سيستمي كه با رفتارهاي اعتيادي رابطه تنگاتنگ دارد خانواده است. مشاوران وپزشکان خانواده مي بايد به پويايي هاي خانوادگي موثر بر تك تك مراجعان به دقت نظر كنند. در واقع، سيستم خانواده را مي توان به خودي خود آماج مناسبي براي تغيير در نظر گرفت. كار كردن با خانواده از اين ديدگاه مستلزم آن است كه مشاوران شناختي از نظريه سيستمهاي عمومي و كاربرد آن در مشاوره اعتياد داشته باشند.
اسلاید 4: سوء مصرف مواد و سيستم خانواده رويكرد سيستمي خانواده مدعي است كه علت سوء مصرف مواد حاصل اختلال در عملكرد سيستم خانواده است، زوج درماني و خانواده درماني مي تواند با درمان مشكلات خانوادگي مرتبط با سوء مصرف مواد موثر باشد.
اسلاید 5: Transactional patternsPieces of MDFT ApproachFamilyMDFTAdolescentParent(s)ExtrafamilialTherapist - FamilyPieces of MDFT Approach
اسلاید 6: مرحله 1. دستيابي به ترك. شامل نامتعادل سازي سيستم است طوري كه تغيير سالم امكان پذير باشد. در مرحله 2. سازگاري با ترك،خانواده نياز دارد كه روي تثبيت سيستم كار كند. درمرحله 3.حفظ طولاني مدت ترك، همراه با معضل از نو متعادل سازي سيستم است.
اسلاید 7: Clarify ObjectivesClarify Problem(Problem definition)Resourceful Support System for Addict FamiliesClear InformationEffectiveSocial SupportIdentify aproblemUnderstand addictionGet help from othersShare storiesFind treatmentReduce isolationGet adviceFind treatment Chance ofrecoveryReduce stressFind best tx optionCope w problem Chance ofrecoveryEnhance QOL
اسلاید 8: Orchestration Yields Synergy: Putting the Pieces Together4. Therapist–Family-Extrafamilial1. Therapist - Adolescent Listen to their complaints“There’s something in this for you.” Listen to their stress and burden “You’re the medicine.”3. Therapist - Family Foster positive interaction Help them listen to each otherTeach the how to have successful interactions with agencies Contact the school to set-up a meeting Contact JPO2. Therapist – Parent(s)
اسلاید 9:
اسلاید 10:
اسلاید 11:
اسلاید 12:
اسلاید 13: مرحله 1. قطع الگوهاي مستمر. وقتي درمان شروع ميشود پزشک خانواده به اعضاي خانواده كمك مي كند كه الگوهايي را كه ويژگي سيستم خانواده در گذشته بوده اند، قطع كند.بخشي از نقش مشاور در اين مرحله كمك كردن به اعضاي خانواده است نا بين جايگزينهاي (1) مواجهه شدن با رفتارهاي مصرف مواد و تحت فشار قرار دادن عضوي كه مواد سوء مصرف مي كند براي قبول درمان يا (2) تلاش براي قطع و تغيير رفتارهايي كه سيستم ناسالمي را دامن زده اند، تصميم بگيرند.
اسلاید 14: مواجهه. مواجهه مداخله اي است كه براي افراد دچار مشكل الكل توسط جانسون (1973) رواج يافت. در اين روش ، هر يك از اعضاي خانواده ، دوستان و همكاران اطلاعاتي را براي مواجهه با فرد به عنوان يك گروه جمع مي كنند. تمام حضار شواهد عيني از تاثيري كه مشروبخواري يا شخص روي آنها داشته است، ارايه مي كنند و به شيوه اي حمايت آميز ( مواجهه حمايتي) به فرد فشار مي آورند تا بپذيرد كه او مشكل الكل دارد. هدف از اين مداخله اين است كه برداشت و ذهنيت شخص را طوري تغيير دهد كه به اين باور برسد كه مشروبخواري يا مصرف ماده ديگري منبع مشكلاتي است كه توصيف شده اند. نتيجه مورد نظر اين است كه مراجع ضرورت ورود به درمان را بپذيرد
اسلاید 15: بهبود زندگي خود و رشد و سلامت خانوادهگاهي مواقع، نه لازم است و نه مناسب است كه به شخص براي ورود به درمان فشار آورده شود.اعضاي خانواده ممكن است نياز داشته باشند كه فرايند تغيير را بدون مشاركت سوء مصرف كننده مواد آغاز كنند. بنابراين، يك راه اين است كه بجاي تاكيد بر رفتار مشروبخواري يا مصرف مواد عضو مبتلا بر بهبود زندگي خود و رشد و سلامت خانواده تمركز كنند. از طريق فرايند گسستگي ، اعضاي خانواده ميتوانند الگوهاي خشك و سخت تعامل را قطع كنند و از قبول مسئوليت در قبال رفتارديگران فاصله بگيرند.
اسلاید 16: مرحله2.رويارويي با واقعيت تغيير . وقتي عضوي از خانواده كه سوء مصرف مواد پاك مي شود و ترك مي كند، مشاور در موقعيتي است كه به خانواده كمك كند با آنچه كه در واقع بحران است، مقابله كنند. اگر به بحران به چشم موقعيتي نگاه شود كه مستلزم مهارتهاي مقابله اي خارج از خرانه معمول او است، خانواده با عضو جديدا پاك شده اي مواجهه اند كه آشكارا با اين تعريف جور در مي آيد. مشكلاتي كه خانواده همواره به الكل يا ساير مواد نسبت داده شده است به وجود و حضور خود ادامه مي دهند و منجر به احساس نااميدي مي شوند. خزانه رفتارهاي خانواده منطبق با حضور عضوي است كه سوئ مصرف مواد دارد نه ورود عضو جديدا پاك شده اي كه ديگر قادر نيست به عنوان بيمار معلوم عمل كند.
اسلاید 17: مرحله 3. تعميق و حفظ تغيير. خانواده درماني مانند تمام رويكردهاي ديگر در مشاوره ، بازتاب ديدگاههاي مختلف است. وقتي كه اعضاي خانواده براي تغييرات بلند مدت آماده اند، هر يك از اين مدلهاي خانواده را ميتوان براي خانواده هاي دچار سوء مصرف مواد و الكل سودمند باشند.
اسلاید 18:
اسلاید 19: Brief Strategic Family TherapyImprove family’s ability to resolve conflictsReduce negativity in family interactions
اسلاید 20:
اسلاید 21: بازسازی روابط خانواده با نوجوان معتادروابط ارزشمند: صداقت بجای دروغ 1-مغایرت عمل وگفتار ، بپذیرید 2-هزینه های دروغ گویی را با وی درمیان بگذارید 3- جریمه قانون شکنیبازسازی روابط مفید1-والدین تسلیم بازی انحرافی نشود2-قواعد بازی خودش را دنبالراهکار اتفاق نظر بجای مشاجره
اسلاید 22: روابط مفیدبحث دقیق درباره موضوعات استفاده از عبارت های دقیقتمرکز بر زمان حالمسئولیت پذیریبیان خواسته هامنحرف نشدن از مو ضوع
اسلاید 23: آنچه والدین می گویند1-این هفته تکالیف را تحویل نداده ای )) (موضوع مشخص)2-سه نفر از معلم هایت می گویند قرار بوده تکلیف خودت را به آنها تحویل بدهی ، اما نداده ای.))(جمله ای دقیق)3-برای تحویل تکالیف عقب افتاده ات چه کار می کنی؟(تمرکز بر زمانحال)4-وظیفه تو اینکه تکالیف را انجام بدی و سر موقع تحویل بدی .(انتظار مسولیت پذیری)5-باید برنامه ای برای جبران تکالیف عقب افتاده به ما بدی (بیان مستقیم خواسته)تا وقتی که تکالیف رو انجام ندی ، همین طور با تو حرف می زنم.( رها نکردنموضوع) پاسخ های فرزند 1- من همین طور که قول داده ام ، دارم خیلی کار می کنم . چرا درباره اون حرف نمی زنین؟(موضوعی نامشخص)2-شما همیشه طرف طرف معلما رو میگیرین نه طرف منو(جمله ای افراطی)3-همش گذشته رو به رخم می کشین ! اگر شماها بذارین ، همش رو انجام میدم.(تمرکز بر گذشته یا اینده)4-تقصیر من نیست که معلم ها نمی تونن منو وادار به انجام تکالیفم کنن(عذر و بهانه اوردن)5-شماها به احساسات من اهمیت نمیدین . همش به مدرسه فکر می کنین.(فریب کاری)پس شام چی شد؟ گرسنه ام شده، چرا هیچ وقت سر وقت غذا نمی خوریم؟(تغییر موضوع)
اسلاید 24: بازیافتن قدرت تصمیم گیریبیان مستقیم خواسته ها بجای فریب کاریمقابله با شیوه های اخاذی احساسی نوجوان1-قلدری2-دوست داشتن3-عصبانیت4-رنج بردن5-انتقاد6-بیچارگی7-بی تفاوتی.راهکارهای والدینی
اسلاید 25: بازسازی روابط متقابل سالمسه شکل آن: 1-روابط متقابل (نفع خود ودیگری)2-مصاله جویی (توافق وزیر پاگذاشتن برخی علائق خود)3-معقول بودن(در نظر داشتن بخشهای آسیب پذیر طرف مقابل)
اسلاید 26: تقویت بلوغ وراهکارهای کارآمد الگوی مناسبی باشیددردسترس باشیدانتظارات معقولمسئولیت دادنبدون سرزنش بحث کنیدنشان دهید رفتارهای آنها برای شما مهم است
اسلاید 27: تقویت بلوغ وراهکارهای کارآمدوقت بگذاریدتوجه ونگرانی خود را نشان دهیدقوانین ومحدودیت های خانه راتصریح کنید اجتناب از طعنه، تهمت،برچسب، همدردی طلبی و سزنش خودراهکارهای مقابله با چالش های زندگیآموزش مدیریت زمانحل مساله رفتار شجاعانه
اسلاید 28: نابالغاظهار ناتوانیمقصر دانستن دیگران سختگیریفریب کاریاظهار شکست خوردگیاصرار بر یک انتخاب رفتار غریزیافراط و تفریط مبارزه با واقعیت اصرار بر خواسته های خوداحساسات شدیدگوش نکردن به دیگراناعتراض به موقیعت نزاغ برای برنده شدنبالغرفتار چاره جویانه قبول مسولیت انعطاف پذیریبیان خواسته هاپافشاریگزینه های گوناگونخویشتن داریمیانه روی رعایت جایگاه خود نسبت به واقعیتمیل به بحث و تبادل نظرصحبت درباره احساسات میل به شنیدن حرف های دیگرانحل مشکلات و موقعیت بحث برای درک کردن
اسلاید 29: The end
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.