نقش دانشکده مهندسی راه آهن در توسعه حمل و نقل ریلی کشور
اسلاید 1: نقش دانشكده مهندسي راه آهن در توسعه حمل و نقل ريلي كشورمعرفي دانشكده و علل احداث آن
اسلاید 2: نقش حمل و نقل در توسعه : لزوم جابجايي مسافرين در كمترين زمان ( درون شهري و برون شهري ) . حمل و نقل كالا با سرعت و ضريب اطمينان بالا . اهميت بخش حمل و نقل به عنوان يكي از مهمترين بخش هاي زير بنايي هر كشورجهت دستيابي به اهداف برنامه هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي :سهم حمل و نقل در توليد ناخالص ملي در سال 1379رقمي بالغ بر 48227.7 ميليارد ريال بوده است .
اسلاید 3: انواع وسايل حمل و نقل :هوايي دريايي جاده اي ريليكارشناسان معتقدند حمل و نقل ريلي از لحاظ اقتصادي ، زيست محيطي ، ايمني و حجم بالاي كالا و مسافر قابل جابجايي بر ساير روش هاي حمل و نقل برتري فاحش دارد .
اسلاید 4: حمل و نقل ريلي حمل و نقل درون شهري راه آهن بين شهري تراموا مترو قطار هاي سبك (LRT) . . . .راه آهن در دنياي امروز با توجه به امتيازات ذكر شده اهميت ويژه اي يافته است كه اين موضوع را مي توان از سهم سرمايه گذاري كشور هاي پيشرفته دنيا در اين صنعت در يافت .
اسلاید 5: تاريخچه راه آهن ايران 9/4/1304 تصويب قانون انحصار قند و شكر براي تامين مصارف راه آهن 23/7/1306 آغاز ساختمان راه آهن 30/11/1315 اتصال راه آهن شمال به تهران و عبور اولين قطار4/2/1336 افتتاح راه آهن تهران تبريز12/2/1336 افتتاح راه آهن تهران مشهد22/2/1369 انتقال راه آهن از سيستم دولتي به شركت سهامي خاص 26/12/1373 افتتاح و آغاز بهره برداري از خط بافق بندر عباس24/2/1375 افتتاح و بهره برداري از خط مشهد سرخس 20/12/1379 افتتاح 150 كيلومتر ديگر از خط تهران مشهد جايگاه راه آهن ما در عرصه كنوني چيست ؟
اسلاید 6: وضيعت حمل و نقل ريلي در جهان سهم بخش ريلي در حمل و نقل در كشور هاي مختلف تابع شرايط خاص آن ها مي باشد . به طور مثال در اروپا حمل و نقل جاده اي عمدتا به مسافرت هاي داخلي محدود است و بخش هوايي در مسافرت هاي بين قاره اي توجيه دارد و بالاخره جابجايي در داخل اين قاره و بين كشور ها كاملا در انحصار حمل و نقل ريلي است .اطلاعات آماري در اين زمينه چه مي گويند ؟
اسلاید 7: با توجه به اهداف ذيل : 1- افزايش امنيت عمليات بهره برداري در شبكه ريلي كشور2- تسريع در ارسال اطلاعات و برقراري ارتباطات در تمامي نقاط شبكه ريل3- افزايش امنيت اطلاعات4- ضرورت اطلاع رساني صحيح و به موقع به مشتريان 5- همگامي با طرح جامع فن آوري اطلاعات در كشورو با در نظر گرفتن موارد زير :1- وضعيت نسبتا نابسامان در مديريت اطلاعات و ارتباطات در شبكه ريلي كشور در كشور ICT 2- وجود بستر هاي اعتباري مناسب براي توسعه 3- نقش ارتباطات در فراهم كردن داده هاي لازم براي برنامه ريزي4- وابستگي نسبي به خارج از كشور در تامين تجهيزات بستر هاي ارتباطي در كشور نيازمند سرمايه گذاري و تربيت نيروي متخصص است . ICT نهادينه كردن ارتباطات
اسلاید 8: با توجه به اهداف ذيل : 1- طراحي مناسب ايستگاه ها كه از طرفي موجبات ايجاد اطمينان از حركت قطارها را فراهم نمايد و از سوي ديگر ابعادي متناسب با تقاضا داشته باشد . 2- افزايش قابليت دسترسي و كاربري ناوگان . 3- وجود تسهيلات و تجهيزات با كارآيي بالا در ايستگاه ها براي تسريع و بهبود در ارائه خدمات به مشتريان . 4- بهينه نمودن فرآيند تشكيل و اعزام و كنترل قطارها5-دسترسي هرچه سريعتر مشتريان به ايستگاه ها و تسيلات جانبي آن . و با در نظر گرفتن موارد زير :1- توسعه برنامه ريزي شده شبكه ريلي كشور و در نتيجه توسعه كمي وكيفي ايستگاه ها . 2- افزايش ناوگان ريلي .3- آغاز فرايند مهندسي مجدد در بهره برداري از راه آهن . 4- افزايش تقاضاي حمل بار و مسافر در نتيجه توسعه اقتصادي و ايجاد شهرك و مناطق صنعتي و شهري جديد .توجه به سرمايه گذاري ، تجهيز و نوسازي ايستگاه هاي راه آهن ضروري مي باشد. ايستگاه ها
اسلاید 9: با توجه به اهداف ذيل : 1- نوسازي ساختار اداري و تشكيلاتي موجود راه آهن جهت افزايش كارايي .2- كاهش هزينه هاي جاري راه آهن .3- حركت به سمت خصوصي سازي در چهار چوب برنامه سوم توسعه .4- به كارگيري دستاوردهاي روز علم مديريت .و با در نظر گرفتن موارد زير :1- قديمي بودن ساختار موجود اداري راه آهن . 2- وسعت و پراكندگي تشكيلات راه آهن تا دور افتاده ترين نقاط كشور .3- حجيم بودن بدنه پرسنلي و تشكيلاتي راه آهن . ضروري است هرچه سريع تر سازماندهي جديدي در مجموعه سازمان راه آهن كشور ايجاد و دانش و علوم روز به آن تزريق گردد . ساختار اداري تشكيلاتي
اسلاید 10: با توجه به اهداف ذيل : 1- افزايش ظرفيت حمل بار و مسافر 2-كاهش زمان سفر و افزايش سرعت بازرگاني3- دستيابي به بازارهاي جديد در حمل بار و مسافر به ويژه ترانزيت كالا 4-تقويت جايگاه حمل و نقل ريلي در مقايسه با ساير شقوق حمل و نقل درون شهري يا برون شهري و با در نظر گرفتن موارد زير :1- زير پوشش بودن تنها 16 استان كشور ( به طور ناقص ) و لزوم پاسخگويي به مطالبات بقيه مناطق كشور .2- فرسوده بودن اغلب خطوط و نياز به نوسازي و بازسازي 3- نياز شديد شهرهاي بزرگ كشور به حمل و نقل ريلي درون شهري اعم از مترو و قطار سبك شهريسرمايه گذاري سنگين در توسعه خطوط و بهينه سازي مديريت استفاده از خطوط موجود ضروري به نظر مي رسد .خطوط
اسلاید 11: با توجه به اهداف ذيل : 1- بالا بردن سطح بهره وري و راندمان كاري كاركنان راه آهن . 2- تغيير ماهيت راه آهن از يك سازمان كارگري به يك بنگاه مدرن خدمات و توسعه . 3 – ارتقاء سطح زندگي كاركنان و تكريم شخصيت آنان . 4- لزوم توجه به شاخه هاي جديد علمي و تكنولوژيكي در بحث مهندسي راه آهن و با در نظر گرفتن موارد زير :1- قرار گرفتن ميانگين سواد پرسنل در حد يكي از پايين ترين سازمان هاي دولتي . 2- بالا بودن ميانگين سابقه كار پرسنل و عدم انعطاف پذيري آنها 3- پايين بودن شديد نسبت كارشناسان و مهندسان به كل پرسنل راه آهن 4- روند تخصص گرايي در همه دستگاه هاي كشور تربيت نيروي انساني متخصص در اين زمينه ضرورت تام و تمام دارد . نيروي انساني
اسلاید 12: با توجه به اهداف ذيل : 1- استفاده از آلات ناقله ايمن و سريع2- پاسخگويي به تقاضاي روزافزون حمل بار و مسافر3- كاهش آلودگيهاي صوتي و محيطي4- جذاب نمودن سفر براي مسافرين5- بهره برداري بهينه ازظرفيت خطوط و ناوگانو با در نظر گرفتن موارد زير :1- ايجاد آلود گيهاي سوختهاي فسيلي توسط لكو موتيو هاي ديزلي موجود كه عمده ناوگان را تشكيل مي دهند . 2- استهلاك شديد و بيش از استاندارد ناوگان بدليل نا مناسب بودن خطوط و كمبود قطعات يدكي و بهره برداري ناصحيح و نبود تجهيزات جديد نگهداري و تعميرات . 3- عدم تبعيت از استانداردهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه . 4- وابستگي كامل به خارج در تأمين لوكوموتيو و وابستگي نسبي در تأمين واگن .در صورت عدم تخصيص سرمايه لازم و عدم توجه به مديريت بهينه ناوگان ، راه آهن كشور با بحران جدي روبرو خواهد شد . ناوگان
اسلاید 13: با توجه به اهداف ذيل : 1- افزايش رفاه و ايمني مشتريان در نتيجه فعاليت هاي نوسازي ناوگان .2- افزايش قابليت كارخانجات داخلي در تأمين نيازهاي راه آهن .3- ايجاد اشتغال . 4- كاهش وابستگي به خارج از كشور . 5- كاهش حجم سرمايه و ارز مورد نياز . 6- بالا بردن ضريب بهره وري از ناوگان موجود . 7 – افزايش قابليت اطمينان و دسترسي ناوگان . و با در نظر گرفتن موارد زير :1- سطح قابل توجه خرابي هاي اتفاقي . 2- پتانسيل هاي داخلي موجود در فعاليت هاي توليدي و تعميري ناوگان . 3- امكان صادرات خدمات و محصولات در بخش حمل و نقل ريلي . 4- تمركز حجم قابل توجهي از پرسنل راه آهن در اين بخش . ضروري است همگام با تكنولوژي هاي روزتجهيز مادي و انساني اين مراكز مد نظر قرار گيرد . كارخنجات توليدي و مراكز تعميراتي
اسلاید 14: دانشكده مهندسي راه آهن گردش مالي راه آهن : بيش از 7000 ميليارد ريال در سالارزش تاسيسات زير بنايي و ناوگان موجود در شبكه هاي ريلي كشور 2^10*260 ريال ساماندهي و استفاده بهينه از اين سرمايه گذاري عظيم ، نياز مبرم كشور را به ارتقاء سطح دانش فني در زمينه هاي مختلف اين صنعت مهم بيان مي كند .اين امر با دور انديشي ذكاوتمندانه سياستگذاران كلان كشور و مسئولان حمل و نقل سالهاي نه چندان دور اين مرز و بوم ، تحقق يافته است :تاسيس دانشكده مهندسي راه آهن
اسلاید 15: تاريخچه دانشكده مهندسي راه آهن كلنگ احداث ساختمان 25 فروردين ماه 1372سال تاسيس : 1376مساحت :14000 متر مربعهزينه ساخت ساختمان دانشكده : 2 ميليارد تومانمكان : دانشگاه علم و صنعت ايرانمبادله قرارداد با دانشگاه جيائوتانگ شمالي چين جهت آموزش دانشجويان دوره دكترا مبادله تفاهم نامه همكاري با دانشگاه دنيپروپتروفسكي اوكراين در سال 1378شروع كار آموزشي دانشكده در فضايي حدود 2500 متر مربع پذيرش 94 دانشجو در مقطع كارشناسي در سال تحصيلي 1377- 1376
اسلاید 16: وضعيت كنوني دانشكده تعداد دانشجوي كارشناسي : 526 نفر تعداد دانشجوي كارشناسي ارشد : 12 نفر تعداد فارغ التحصيل : 145 نفر اشتغال فارغ التحصيلان : بيش از 95% معرفي گرايشها : تعداداعضاي هئيت علمي :مهندسي ماشينهاي ريلي 6 نفرمهندسي خط و سازه هاي ريلي 7 نفرمهندسي حمل ونقل ريلي 6 نفرمهندسي راه آهن برقي ( كارشناسي ارشد ) 4 نفرمجموع كادر هئيت علمي 23 نفر
اسلاید 17: تجهيزات دانشكدهامكانات دانشكده :1- سايت : داراي 40 سيستم فعال شامل آخرين ورژن نرم افزارهاي مهندسي موجود در دنيا اولين سايت مجهز به تمامي استانداردهاي مهندسي در كشور 2- كارگاهها و آزمايشگاهها : پيش بيني هزينه ها :7 ميليارد تومان رقمي كه تا به حال هزينه شده است :1ميليارد تومان3- كتابخانه : داراي بيش از 3000 جلد كتاب تخصصي روز جهان در زمينه هاي مهندسي مكانيك ، عمران ، صنايع ، برق داراي 140 عدد پروژه پاياني دانشجويان و مقالات روز صنعت حمل و نقل ريلي دنيا
اسلاید 18: همكاري با صنعت نمونه اي از ارتباط تنگاتنگ دانشكده با صنعت ، وجود 37 پروژه مهم تحقيقاتي كشور به تفكيك زير نزد اعضاء هئيت علمي است :گروه ماشينهاي ريلي : 10 پروژه گروه حمل و نقل ريلي : 4 پروژهگروه خط و سازه هاي ريلي : 15 پروژه گروه راه آهن برقي : 8 پروژه ضمنا پروژه هاي كارشناسي دانشجويان نيز داراي كيفيت بالايي مي باشند وتعدادي از آنها منجر به ساخت وسايل آزمايشگاهي و ثبت ابتكار و اختراع شده اند .تاسيس معاونت دانشجويي انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي در دانشكده :اميد است با تزريق نيروي جوان و فعال هرچه زودتر شاهد تبديل شدن اين انجمن به يكي از قطبهاي علمي كشور در جهت نيل به اهداف چشم انداز 20 ساله كشور در زمينه صنعت حمل و نقل ريلي باشيم.
اسلاید 19: همايش هاي دانشجويي - اولين همايش دانشجويي در ارديبهشت ماه 1380 برگزار شد كه مقالات ارائه شده توسط دانشجويان درآن از سطح علمي خوبي برخوردار بود .- دومين همايش نيز با توجه به اقدامات انجام شده در آبان ماه 1383 ، با همكاري مسئولان و همت دانشجويان برگزار خواهد شد كه اهداف آن به شرح ذيل مي باشد :در راستاي تحقق اهداف و سياست هاي مصوب برنامه پنج ساله سوم مبني بر اولويت توسعه راه آهن بر تمامي طرح ها در وزارت راه و ترابري جمهوري اسلامي ايران . ارايه مقالات روز در زمينه هاي مكانيك ، عمران ، صنايع ، برق و فناوري اطلاعات كه در راه آهن زمينه هاي كاربردي دارند .بالاتر بردن سطح علمي دانشكده و توسعه توانايي هاي علمي و فني دانشجويان براي شركت در تحقيقات و فعاليت هاي پژوهشي . ايجاد انگيزه براي دانشجويان دانشكده توسط شناساندن وسعت صنايع ريلي كشور . آگاهي مديران ارشد و متخصصان صنايع ريلي كشور از اهداف تاسيس اين دانشكده تخصصي و استفاده از دانشجويان متعهد و متخصص آن در زمينه پروژه هاي بزرگ ريلي كشور در آينده نزديك .
اسلاید 20: برنامه هاي آتي دانشكده علي رغم نوپا بودن دانشكده ، دروس از طريق تماس دانشكده با مراكز علمي راه آهن دنيا از جمله امريكا ، چين ، اوكراين ، روسيه ، هند ، هلند ، سوئد و ... تدوين شده اند وتا به حال 60% از دروس بازنگري عمده شده است .توسعه در سه بعد : طولي : تحصيلات تكميلي عرضي : گرايشها عمقي : كيفيت آموزشيمهندسي ماشينهاي ريلي : مطالعه و تدوين مهندسي تعميرات و نگهداري در مقطع كارشناسي ارشدمهندسي خط وسازه هاي ريلي : راه اندازي مهندسي خطوط در مقطع كارشناسي ارشد از سال 1383مهندسي حمل و نقل ريلي : مطالعه و تدوين 2 گرايش فناوري اطلاعات و مديريت در مقطع كارشناسي ارشدمهندسي راه آهن برقي : مطالعه و تدوين مهندسي سيگنالينگ در مقطع كارشناسي ارشد
اسلاید 21: نيازهاي آتي دانشكده هزينه احداث هر كيلومتر خط به طور متوسط : 250 ميليون توماناگر هر سال به طور متوسط 1000 كيلومتر خط ايجاد شود : 250 ميليارد تومانآيا تربيت حداقل 30 نيروي متخصص در سال براي تكنولوژي خط كشور ، با توجه به ارقام فوق ، امري ضروري نيست ؟هزينه سالانه هر دانشجو براي دانشكده = هزينه احداث 8 مترخط در سال= 2 ميليون توماناين سرمايه گذاري بلند مدت ، حتي مي تواند در آينده اي نه چندان دور، با رساندن راه آهن به تكنولوژي روز دنيا و استفاده از مهندسي ارزش در پروژه ها ، هزينه هاي جاري راه آهن را تقليل دهد .مثال فوق، كوچكترين مثال براي نشان دادن اهميت توجه به دانشجويان اين رشته خاص مهندسي است .
اسلاید 22: و در نهايت . . . با استناد به سخنان وزير محترم راه و ترابري در حضور مقام معظم رهبري در هفته دولت ومصوبه نمايندگان محترم مجلس در برنامه پنج ساله سوم مبني براولويت توسعه راه آهن بر تمامي طرحها در وزارت راه و ترابري ، اميد است با فضل پروردگار و بذل عنايت مسئولان به اين دانشكده جوان شاهد پيشرفت روز افزون ايران اسلامي عزيز باشيم .ضمن تشكر از كليه دست اندر كاراني كه هر يك به نوعي در جهت پيشبرد اهداف دانشكده مي كوشند .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.