صفحه 1:
ننش دالشكده مجندسي رأه أهن ذر لوسعه حمل و فقل ريلي كشور 2
صفحه 2:
: نقش حمل و نقل در توسعه 2
۱9 en SET en sper}
جهت دستيابئ به اهداف برنامه هاى توسعه اقتصادى » اجتماعى و فرهنكى :
ety ا ا ل ال ا
۱
7 1379
رقمي بالغ بر 482377 میلیارد ریال بوده است .
صفحه 3:
: اتزاع وسايل حمل رز نتل
۳1 5
" اي
۲ fe)
oats
کارشناسان معتقدند حمل و نقل ريلي از لحاظ اقتصادي » زیست
chee HS play IS sl jee y seals coe بررسایر
روش ناي سسل ور نتل برتري تاحتن دارد .
١ | 6 27 رن
صفحه 4:
حمل و نقل ربلي 2
حمل و نقل درون شهري حم نا
قطار هاي (GR) eh.
2 راه آهن بین شهري
۱ i)
له iS ls BC) Mt oe eR
. هاي پیشرفته دنیا در این صنعت در یافت
صفحه 5:
سر در ترس
Eg آغاز ساختمان رأه آهن
E ULES ES ار
ی reac رل در
6 افتتاح راه آهن تهران مشهد
9 "انتقال راه آهن از سبستم دولني به شوکت سهامي خاص
3 افتناح و آغاز بهره برداری از خظ بافق بندر عباس
5 افتتاح و بهره برذاري از خط مشهد سرخ
09 افتتاح 150 کیلومتر دیگر از خط نهران مشهد
ل 9
صفحه 6:
وضیعت حمل و ثقل ربلي در جیبان =
سهم بخش ريلي در حمل و نقل در کشور هاي مختلف تابع شرایط
خاص آن ها مي باشد ۱
03 و دار محر لس ز بح رار بر سرد سر
tend رها رو رصح رداص لد ره
be jess) publ 27 ور نتل. ریلی. es
آظلاعات آماري.در اين زمينه جه مي كوينذ ؟
a . 1 a Lo! 1
صفحه 7:
زربلا نب 3
کر 9 3
سار 2
وشات لد
mee 2 كك pe"
همكاميبا طرح جامع 0 4+
Perso
وضعيسسبتا نلبسامازدر مد يرينلطلاعاتو ايتباطاتدر شبكه ييلوكشور -1
قامهمتباری مناسب برأى توسعة -2 1610 دو كشور
انشيرا تايار"
در فد را رن در
صفحه 8:
iP Se
۳ سور 026
تا eee
۱ ا ا ل An ny me ren oa
el ل ا
3 00 0 CF eo a
Ip" وبا در نظر گرفتن موارد زیر
۱
لفزليشناوكازرريلي” ؟
. آغاز ف رليند مهندسومجدد در بسهسه بسرداريواز له آكهن- ؟'
لفزليشتقاضاوحمزيار و مساض_در نتيجه Le
. و مناطق صنعتی و شهرری جدید.
.توجه به سسرمايه كذارى ختجهين و نوسازى ايستكاء هاى راء آهئ ضرورى مى ياشد
صفحه 9:
> «
لا سس رس
سرا
به كليكيرودستاورههاوروز علمعد يريت ow 5
در در رت لاد زیر ~
eeee سس سح
وسعنو پیاکنه گید شکباانیله هون دور لفناهد نریونسفاط کشور ۲
سر وا
PO eee ee Lee Sa
شور آیسا و دنش و علوم روز به آن تزریق گر
صفحه 10:
3 id Glos! :با توجه
۳ رد
a BI sic?
ل
ee aD er ae UL a a nonin) 000
:ل با در نظر ترنتن درارد زیر ۱
ویر سوششسودنتشنها 16 لستانکسشورط بسه طور ناقص) و لزوم باسخگوبيسه مطللات۱
بقیهمناطق کشوز
pl يان شتريار نيز بد تربور برساري 1
نسيل شد يذ 27رد جر
راد گنای سدگیز در توسعه طوط و بهیدهسازی مدیرت سقاه
رم
صفحه 11:
۰ در نات تب Ue
1
لا سردیوسطح هر ورو» بلدمارکاریکارک وراه آهی
- تسغییر ماهیتوله آهواز كسازمانکاگروسه بنبسنگاه مدینخدمانو تسوسعه -۲
. ابققة سطح يندع وكايكانه تكريم شخصيطارة ؟ x
الزوم توجه به شاخه هاوجديد علميو تسكنولوئيكودر بحضهند سويله له؟ ا
:وبا در نظر گرفتن موارد زیر
BY ary rene Peer oes Oe ee te ee) oro .
صفحه 12:
رب الا تس ۱
استفاده از آللتغاقله [يمنو سربع -
ck 52 اد ای و مسافر-؟
oe Oran PR ey arias
۳ لد
7 AD Coote) mary 1 err are) Pye a
” A) Np GIF 5 949:
اد آود گیهایبنو- رس رت
Soret in بیشاز استاندارد ناو" م ا Sl ee ee ل ا
تبعيتاز لستاندارمهاوذكهدار.وو تعمي رات يشكيرلنه
AF ین سکم و کرت وس و &
۱
٠ شود بايحران جدى روبرو ار
صفحه 13:
3 Tees) oer
ااال ا iio
تا سور بار لمكن
ی 4 4
. کاهشولبستگیسه خایج از کسشور -4 er ِ
. کاهشحجم سرملیه و ارز مورد نسیاز -ه yay’
Oe eee ۱ =
001 eT
یر ار
اه
صفحه 14:
دانتکد ه مرهند سى ار 0 اهن دن
* گردش مالي راه آهن: بیش از 2080 میلیارد ربال در سال
* ارزش تاسیسات زیر بنبي و نوگان موجو3 در شبکه هاي ریلي کشور 260*1012 ریال
دس رسد دراب سرد بر مر نباز مبرم كشور رابه اونعاء شطع
Teese ees) 1۱
ا ل و
سالهاي نه چندان دور این مرز و بوم » تحقق بافته است
صفحه 15:
۷ تا را =
* "کلنگ احداث ساختمان 25 فروردین اه ,1372
۴ ال :19/6
* ساحت :14000 متر مربع
و
وچ ايران
و"
دکترا
* مبادله تفاهم نامه همكاري با دانشگاه دنیپروپتروفسکي اوکراین در سال 1378
شروع کار آموژشي دانشکده در فضايي حدود 2500 متر مريع
بذيرش 94 دانشجو در مقع كارشناسي در سال تحصيلي 1377- 1376
صفحه 16:
وضعيت كنوني
تعداه دامسچوی کار سساسی 220۰ نب
eestor ار
تعداه دانسجوی کار شناسی ارست 12 تب
استل نار التحصیامن «بیش از تیار
ره بل ۱
00 تقر
© منتدسى خط واسازه هاي ريلى 7 لیر
سس عل ار 0 نثر
" ,مهندسي اين برقي ( كارشناسي ارشد ) pt
* مجموع كادر قئيت علمي نثر
a . 1 a Lo! 1
صفحه 17:
تحهیزات دانشکده 3
امکانات دانشکده
ار
داراي 40 سيستم فعال شامل آخربن ورزن نرم افزارهاي مهندسي موجود در دنيا
ا بر ور
0
Oo eet teers
رقمي که نا به حال هزبنه شده است :1مبلیارد تومان
3- کتابخانه :
oe سا Oa
fee ا
صفحه 18:
همكارى با صنعت د
*" _نمونه اى از ارتباط تنكاتتك دانشكده با صنعت » وجود 1.1 يروذه مهم تحقيقاتى كشور به
تنکیک زیر ند اعضاء هثیت علمی است :
گروه ماشينهلي ریلی * ۰ پروه
مر 2
ens oes اك
ee ES
إضمنا يرو )كار شناسى دانشجويان نين داراى كيفيت بالابى مى باشندالأتعدادى از آنها
سس ا Dl ie)
صفحه 19:
a Ee oe ete
ps ieee pep eee بارس een
با همخاري مسیولا HEN eee SLE
Coe i 3 ern ene e
ee OO SOE a ages
بر رات تن اسان NO es Sy ps gh Sy اولریت ترسند راد
7 Se eI ASI آهن بر
Te
. آرئد
و وت
اي ل و ۳
ایجاد انگیزه براي دانشجویان دآنشکده توسط شناساندن وسعت صنایع ريلي کشور .
8 یه ی داتشكده aah Ge em STO a
0 ی PTs poe a بن متعهد و مشخصص أن در 2
7
صفحه 20:
پرنامه هاي I 0 دن
Deer IVa she aaa etch fered dese
eye reel or Crier neem
پر پر
be تسیا
مولي : تحستلات تکميلي
tee
عمقي : كيفيت آموزشي
ane Ete EE اا 1
برهندسي خط وسازه هلي ريلي : راه اندازي مهندسي خطوط در مقطع كارشناسي ارشد از سال 1383
میندسی حیل و نی .مطلعه و تدوین 2 گام Be Pee a eae rere cfr
tee Teme re Ree Ur Co rae ee Cee ۱
صفحه 21:
نبازهای آتی دانشکده 3
م27
ye earn eer (01 eee I
آيا تربيت حداقل 30 نيروى متخصص در سال براي تکنولوژی خط کشور ,با
ترد به ارتام نرق ٠ ادري ضروري نیست 3
هرينه اانه هر دانشحو برآي دانشكده - هربته احدات 8 Oe lee ees
اين سرمايه كذاري بلند مدت ٠ حتي مي تواند در آينده اي نه جندان دورء با رساندن راه آهن به تكنولوزي
را 0
يكال نرق ترستترين سمال براي نشان دان إبسيت ترج ب دانتریل این رست خابر Sle
صفحه 22:
iS 0
پا استته به سخنان وزیم محترم لو قرایری در حضور متا معظلم رهیری
در هفته دولت و مصوبه نمایند گان محترم مجلس در بنامه پتج ساله سوم مبتی
دسر ار ار ار
ا اسر در سر در مر
٩ 1۱ 2
:نقش حمل و نقل در توسعه
اهميت بخش حمل و نقل به عنوان يكي از مهمترين بخش هاي زير بنايي هر كشور
:جهت دستيابي به اهداف برنامه هاي توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي
• لزوم جابجايي مسافرين در كمترين زمان ( درون شهري و برون شهري ) .
• حمل و نقل كاال با سرعت و ضريب اطمينان باال .
سهم حمل و نقل در توليد ناخالص ملي در سال 1379
رقمي بالغ بر 48227.7ميليارد ريال بوده است .
:انواع وسايل حمل و نقل
هوايي
دريايي
جاده اي
ريلي
كارشناسان معتقدند حمل و نقل ريلي از لحاظ اقتصادي ،زيست
محيطي ،ايمني و حجم باالي كاال و مسافر قابل جابجايي بر ساير
روش هاي حمل و نقل برتري فاحش دارد .
حمل و نقل ريلي
تراموا
.1
حمل و نقل درون شهري
.2
راه آهن بين شهري
مترو
قطار هاي سبك ()LRT
....
راه آهن در دنياي امروز با توجه به امتيازات ذكر شده اهميت ويژه اي
يافته است كه اين موضوع را مي توان از سهم سرمايه گذاري كشور
هاي پيشرفته دنيا در اين صنعت در يافت .
تاريخچه راه آهن ايران
تصويب قانون انحصار قند و شكر براي تامين مصارف راه آهن
9/4/1304
23/7/1306آغاز ساختمان راه آهن
30/11/1315اتصال راه آهن شمال به تهران و عبور اولين قطار
افتتاح راه آهن تهران تبريز
4/2/1336
12/2/1336افتتاح راه آهن تهران مشهد
22/2/1369انتقال راه آهن از سيستم دولتي به شركت سهامي خاص
26/12/1373افتتاح و آغاز بهره برداري از خط بافق بندر عباس
24/2/1375افتتاح و بهره برداري از خط مشهد سرخس
20/12/1379افتتاح 150كيلومتر ديگر از خط تهران مشهد
جايگاه راه آهن ما در عرصه كنوني چيست ؟
وضيعت حمل و نقل ريلي در جهان
سهم بخش ريلي در حمل و نقل در كشور هاي مختلف تابع شرايط
خاص آن ها مي باشد .به طور مثال در اروپا حمل و نقل جاده اي عمدتا
به مسافرت هاي داخلي محدود است و بخش هوايي در مسافرت هاي
بين قاره اي توجيه دارد و باالخره جابجايي در داخل اين قاره و بين
كشور ها كامال در انحصار حمل و نقل ريلي است .
اطالعات آماري در اين زمينه چه مي گويند ؟
:با توجه به اهداف ذيل
1.
افزايش امنيت عمليات بهره برداري در شبكه ريلي كشور 1-
تسريع در ارسال اطالعات و برقراري ارتباطات در تمامي نقاط شبكه ريل 2-
افزايش امنيت اطالعات 3-
ضرورت اطالع رساني صحيح و به موقع به مشتريان 4-
همگامي با طرح جامع فن آوري اطالعات در كشور 5-
2.
3.
:و با در نظر گرفتن موارد زير
وضعيت نسبتا نابسامان در مديريت اطالعات و ارتباطات در شبكه ريلي كشور 1-
وجود بستر هاي اعتباري مناسب براي توسعه ICT 2-در كشور
نقش ارتباطات در فراهم كردن داده هاي الزم براي برنامه ريزي 3-
وابستگي نسبي به خارج از كشور در تامين تجهيزات بستر هاي ارتباطي 4-
نهادينه كردن . ICTدر كشور نيازمند سرمايه گذاري و تربيت نيروي متخصص است
:با توجه به اهداف ذيل
1.
طراحي مناسب ايستگاه ها كه از طرفي موجبات ايجاد اطمينان از حركت قطارها را فراهم نمايد و از سوي ديگر ابعادي متناسب 1-
.با تقاضا داشته باشد
.افزايش قابليت دسترسي و كاربري ناوگان 2-
.وجود تسهيالت و تجهيزات با كارآيي باال در ايستگاه ها براي تسريع و بهبود در ارائه خدمات به مشتريان 3-
بهينه نمودن فرآيند تشكيل و اعزام و كنترل قطارها 4-
.دسترسي هرچه سريعتر مشتريان به ايستگاه ها و تسيالت جانبي آن5-
:و با در نظر گرفتن موارد زير
.توسعه برنامه ريزي شده شبكه ريلي كشور و در نتيجه توسعه كمي وكيفي ايستگاه ها 1-
.افزايش ناوگان ريلي 2-
.آغاز فرايند مهندسي مجدد در بهره برداري از راه آهن 3-
افزايش تقاضاي حمل بار و مسافر در نتيجه توسعه اقتصادي و ايجاد شهرك 4-
.و مناطق صنعتي و شهري جديد
.توجه به سرمايه گذاري ،تجهيز و نوسازي ايستگاه هاي راه آهن ضروري مي باشد
:با توجه به اهداف ذيل
1.
.نوسازي ساختار اداري و تشكيالتي موجود راه آهن جهت افزايش كارايي 1-
.كاهش هزينه هاي جاري راه آهن 2-
.حركت به سمت خصوصي سازي در چهار چوب برنامه سوم توسعه 3-
.به كارگيري دستاوردهاي روز علم مديريت 4-
:و با در نظر گرفتن موارد زير
.قديمي بودن ساختار موجود اداري راه آهن 1-
.وسعت و پراكندگي تشكيالت راه آهن تا دور افتاده ترين نقاط كشور 2-
.حجيم بودن بدنه پرسنلي و تشكيالتي راه آهن 3-
ضروري است هرچه سريع تر سازماندهي جديدي در مجموعه سازمان راه آهن
.كشور ايجاد و دانش و علوم روز به آن تزريق گردد
:با توجه به اهداف ذيل
1.
افزايش ظرفيت حمل بار و مسافر 1-
كاهش زمان سفر و افزايش سرعت بازرگاني2-
دستيابي به بازارهاي جديد در حمل بار و مسافر به ويژه ترانزيت كاال 3-
تقويت جايگاه حمل و نقل ريلي در مقايسه با ساير شقوق حمل و نقل درون شهري يا برون شهري4-
:و با در نظر گرفتن موارد زير
زير پوشش بودن تنها 16استان كشور ( به طور ناقص ) و لزوم پاسخگويي به مطالبات 1-
.بقيه مناطق كشور
فرسوده بودن اغلب خطوط و نياز به نوسازي و بازسازي 2-
نياز شديد شهرهاي بزرگ كشور به حمل و نقل ريلي درون شهري اعم از مترو و قطار سبك شهري 3-
سرمايه گذاري سنگين در توسعه خطوط و بهينه سازي مديريت استفاده
.از خطوط موجود ضروري به نظر مي رسد
:با توجه به اهداف ذيل
1.
.باال بردن سطح بهره وري و راندمان كاري كاركنان راه آهن 1-
.تغيير ماهيت راه آهن از يك سازمان كارگري به يك بنگاه مدرن خدمات و توسعه 2-
.ارتقاء سطح زندگي كاركنان و تكريم شخصيت آنان – 3
لزوم توجه به شاخه هاي جديد علمي و تكنولوژيكي در بحث مهندسي راه آهن 4-
:و با در نظر گرفتن موارد زير
.قرار گرفتن ميانگين سواد پرسنل در حد يكي از پايين ترين سازمان هاي دولتي 1-
باال بودن ميانگين سابقه كار پرسنل و عدم انعطاف پذيري آنها 2-
پايين بودن شديد نسبت كارشناسان و مهندسان به كل پرسنل راه آهن 3-
روند تخصص گرايي در همه دستگاه هاي كشور 4-
.تربيت نيروي انساني متخصص در اين زمينه ضرورت تام و تمام دارد
:با توجه به اهداف ذيل
1.
استفاده از آالت ناقله ايمن و سريع 1 -
پاسخگويي به تقاضاي روزافزون حمل بار و مسافر 2-
كاهش آلودگيهاي صوتي و محيطي 3-
جذاب نمودن سفر براي مسافرين 4-
بهره برداري بهينه ازظرفيت خطوط و ناوگان 5-
:و با در نظر گرفتن موارد زير
.ا يجاد آلود گيهاي سوختهاي فسيلي توسط لكو موتيو هاي ديزلي موجود كه عمده ناوگان را تشكيل مي دهند 1-
استهالك شديد و بيش از استاندارد ناوگان بدليل نا مناسب بودن خطوط و كمبود قطعات يدكي و بهره برداري ناصحيح و نبود تجهيزات جديد نگهداري 2-
.و تعميرات
.عدم تبعيت از استانداردهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه 3-
.وابستگي كامل به خارج در تأمين لوكوموتيو و وابستگي نسبي در تأمين واگن 4-
در صورت عدم تخصيص سرمايه الزم و عدم توجه به مديريت بهينه ناوگان ،راه آهن
.كشور با بحران جدي روبرو خواهد شد
:با توجه به اهداف ذيل
1.
.افزايش رفاه و ايمني مشتريان در نتيجه فعاليت هاي نوسازي ناوگان 1-
.افزايش قابليت كارخانجات داخلي در تأمين نيازهاي راه آهن 2-
.ايجاد اشتغال 3-
.كاهش وابستگي به خارج از كشور 4-
.كاهش حجم سرمايه و ارز مورد نياز 5-
.باال بردن ضريب بهره وري از ناوگان موجود 6-
.افزايش قابليت اطمينان و دسترسي ناوگان – 7
:و با در نظر گرفتن موارد زير
.سطح قابل توجه خرابي هاي اتفاقي 1-
.پتانسيل هاي داخلي موجود در فعاليت هاي توليدي و تعميري ناوگان 2-
.امكان صادرات خدمات و محصوالت در بخش حمل و نقل ريلي 3-
.تمركز حجم قابل توجهي از پرسنل راه آهن در اين بخش 4-
.ضروري است همگام با تكنولوژي هاي روزتجهيز مادي و انساني اين مراكز مد نظر قرار گيرد
دانشكده مهندسي راه آهن
گردش مالي راه آهن :بيش از 7000ميليارد ريال در سال
ارزش تاسيسات زير بنايي و ناوگان موجود در شبكه هاي ريلي كشور 260*10^2ريال
ساماندهي و استفاده بهينه از اين سرمايه گذاري عظيم ،نياز مبرم كشور را به ارتقاء سطح
دانش فني در زمينه هاي مختلف اين صنعت مهم بيان مي كند .
اين امر با دور انديشي ذكاوتمندانه سياستگذاران كالن كشور و مسئوالن حمل و نقل
سالهاي نه چندان دور اين مرز و بوم ،تحقق يافته است :
تاسيس دانشكده مهندسي راه آهن
تاريخچه دانشكده مهندسي راه آهن
كلنگ احداث ساختمان 25فروردين ماه 1372
سال تاسيس 1376 :
مساحت 14000:متر مربع
هزينه ساخت ساختمان دانشكده 2 :ميليارد تومان
مكان :دانشگاه علم و صنعت ايران
مبادله قرارداد با دانشگاه جيائوتانگ شمالي چين جهت آموزش دانشجويان دوره دكترا
مبادله تفاهم نامه همكاري با دانشگاه دنيپروپتروفسكي اوكراين در سال 1378
شروع كار آموزشي دانشكده در فضايي حدود 2500متر مربع
پذيرش 94دانشجو در مقطع كارشناسي در سال تحصيلي 1376 -1377
وضعيت كنوني دانشكده
تعداد دانشجوي كارشناسي 526 :نفر
تعداد فارغ التحصيل 145 :نفر
تعداد دانشجوي كارشناسي ارشد 12 :نفر
معرفي گرايشها :
مهندسي ماشينهاي ريلي
مهندسي خط و سازه هاي ريلي
مهندسي حمل ونقل ريلي
مهندسي راه آهن برقي ( كارشناسي ارشد )
مجموع كادر هئيت علمي
اشتغال فارغ التحصيالن :بيش از %95
تعداداعضاي هئيت علمي :
6نفر
7نفر
6نفر
4نفر
23نفر
تجهيزات دانشكده
امكانات دانشكده :
-1سايت :
داراي 40سيستم فعال شامل آخرين ورژن نرم افزارهاي مهندسي موجود در دنيا
اولين سايت مجهز به تمامي استانداردهاي مهندسي در كشور
-2كارگاهها و آزمايشگاهها :
پيش بيني هزينه ها 7:ميليارد تومان
رقمي كه تا به حال هزينه شده است 1:ميليارد تومان
-3كتابخانه :
داراي بيش از 3000جلد كتاب تخصصي روز جهان در زمينه هاي مهندسي مكانيك ،عمران ،
صنايع ،برق
داراي 140عدد پروژه پاياني دانشجويان و مقاالت روز صنعت حمل و نقل ريلي دنيا
همكاري با صنعت
نمونه اي از ارتباط تنگاتنگ دانشكده با صنعت ،وجود 37پروژه مهم تحقيقاتي كشور به
تفكيك زير نزد اعضاء هئيت علمي است :
گروه ماشينهاي ريلي 10 :پروژه
گروه حمل و نقل ريلي 4 :پروژه
گروه خط و سازه هاي ريلي 15 :پروژه
گروه راه آهن برقي 8 :پروژه
تاسيس معاونت دانشجويي انجمن
مهندسي حمل و نقل ريلي در
دانشكده :
اميد است با تزريق نيروي جوان و
فعال هرچه زودتر شاهد تبديل شدن
اين انجمن به يكي از قطبهاي علمي
كشور در جهت نيل به اهداف چشم
انداز 20ساله كشور در زمينه صنعت
حمل و نقل ريلي باشيم.
ضمنا پروژه هاي كارشناسي دانشجويان نيز داراي كيفيت بااليي مي باشند وتعدادي از آنها
منجر به ساخت وسايل آزمايشگاهي و ثبت ابتكار و اختراع شده اند .
همايش هاي دانشجويي
.1
.2
.3
.4
.5
اولين همايش دانشجويي در ارديبهشت ماه 1380برگزار شد كه مقاالت ارائه شده توسطدانشجويان درآن از سطح علمي خوبي برخوردار بود .
دومين همايش نيز با توجه به اقدامات انجام شده در آبان ماه ، 1383با همكاري مسئوالن و همتدانشجويان برگزار خواهد شد كه اهداف آن به شرح ذيل مي باشد :
در راستاي تحقق اهداف و سياست هاي مصوب برنامه پنج ساله سوم مبني بر اولويت توسعه راه
آهن بر تمامي طرح ها در وزارت راه و ترابري جمهوري اسالمي ايران .
ارايه مقاالت روز در زمينه هاي مكانيك ،عمران ،صنايع ،برق و فناوري اطالعات كه در راه آهن
زمينه هاي كاربردي دارند .
باالتر بردن سطح علمي دانشكده و توسعه توانايي هاي علمي و فني دانشجويان براي شركت در
تحقيقات و فعاليت هاي پژوهشي .
ايجاد انگيزه براي دانشجويان دانشكده توسط شناساندن وسعت صنايع ريلي كشور .
آگاهي مديران ارشد و متخصصان صنايع ريلي كشور از اهداف تاسيس اين دانشكده تخصصي و
استفاده از دانشجويان متعهد و متخصص آن در زمينه پروژه هاي بزرگ ريلي كشور در آينده
نزديك .
برنامه هاي آتي دانشكده
علي رغم نوپا بودن دانشكده ،دروس از طريق تماس دانشكده با مراكز علمي راه آهن دنيا
از جمله امريكا ،چين ،اوكراين ،روسيه ،هند ،هلند ،سوئد و ...تدوين شده اند وتا به حال
60%از دروس بازنگري عمده شده است .
توسعه در سه بعد :
طولي :تحصيالت تكميلي
عرضي :گرايشها
عمقي :كيفيت آموزشي
مهندسي ماشينهاي ريلي :مطالعه و تدوين مهندسي تعميرات و نگهداري در مقطع كارشناسي ارشد
مهندسي خط وسازه هاي ريلي :راه اندازي مهندسي خطوط در مقطع كارشناسي ارشد از سال 1383
مهندسي حمل و نقل ريلي :مطالعه و تدوين 2گرايش فناوري اطالعات و مديريت در مقطع كارشناسي ارشد
مهندسي راه آهن برقي :مطالعه و تدوين مهندسي سيگنالينگ در مقطع كارشناسي ارشد
نيازهاي آتي دانشكده
هزينه احداث هر كيلومتر خط به طور متوسط 250 :ميليون تومان
اگر هر سال به طور متوسط 1000كيلومتر خط ايجاد شود 250 :ميليارد تومان
آيا تربيت حداقل 30نيروي متخصص در سال براي تكنولوژي خط كشور ،با
توجه به ارقام فوق ،امري ضروري نيست ؟
هزينه ساالنه هر دانشجو براي دانشكده = هزينه احداث 8مترخط در سال= 2ميليون تومان
اين سرمايه گذاري بلند مدت ،حتي مي تواند در آينده اي نه چندان دور ،با رساندن راه آهن به تكنولوژي
روز دنيا و استفاده از مهندسي ارزش در پروژه ها ،هزينه هاي جاري راه آهن را تقليل دهد .
مثال فوق ،كوچكترين مثال براي نشان دادن اهميت توجه به دانشجويان اين رشته خاص مهندسي است .
و در نهايت . . .
با استناد به سخنان وزير محترم راه و ترابري در حضور مقام معظم رهبري
در هفته دولت ومصوبه نمايندگان محترم مجلس در برنامه پنج ساله سوم مبني
براولويت توسعه راه آهن بر تمامي طرحها در وزارت راه و ترابري ،اميد
است با فضل پروردگار و بذل عنايت مسئوالن به اين دانشكده جوان شاهد
پيشرفت روز افزون ايران اسالمي عزيز باشيم .
ضمن تشكر از كليه دست اندر كاراني كه هر يك به نوعي در جهت پيشبرد اهداف دانشكده مي كوشند .