کسب و کار مدیریت و رهبری

نقش سرمایه تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش

naghshe_sarmaye_haye_tafakori_dar_dastyabiye_be_ahdaf_modiriyate_danesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش سرمایه تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش”

نقش سرمایه تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش

اسلاید 1: نقش سرمایه های تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش Intellectual capital roles for attainment to knowledge management goalsدکترحسن یاریگرروشمعاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ششمین کنفرانس بین المللی ICTM محل اجرا : سالن همایش های بین المللی رازیاسفند ماه 1388

اسلاید 2:

اسلاید 3:

اسلاید 4: Any news?

اسلاید 5: ما در این کنفرانس: الف)مروری بر مدیریت دانش و برخی اهداف آن A: KM review & some its objectivesب) توصیف سرمایه های تفکریB: Intellectual capital descriptionج) نقش سرمایه های تفکری در تحقق اهداف دانشC: The IC role for meeting KM objectives

اسلاید 6: خوبست بدانیم دهه حاضر به نام مدیریت دانش شناخته شده است. دراین دهه:2000 2010Knowledge ManagementBrief historyRevitalizationIT in Support of K-Workers Innovation, Growth Knowledge Assets

اسلاید 7: ما اکنون در : We are now in:ابتدای قرن بیست و یکمBeginning 21 century.ماورای مهندسی مجددBeyond reengineering!در موج سوم و منحنی دومIn third waves & second curve.

اسلاید 8: در جامعه فرا صنعتیPost-industrial society دوره سازمانهای چابک، مجازیAgile & virtual organizations age.

اسلاید 9: دوران سازمانهای با نشان ملی !Shamrock organizations ageدوران بنگاههای کسب و کار هوشمندIntelligent enterprise ageدوره رهبران قوی نه! دوره پیروان قدرتمندPower of leaders, not ! Power of follower ship.

اسلاید 10: Intellectual capital The Rise of the Knowledge WorkerSource: Stewart T.A. (1997). Intellectual capital.

اسلاید 11: برخی از اهداف مهم مدیریت دانش : Some important KM objectives:دستیابی به دانش و حوزه های دانشی سازمانReaching to knowledge & organization knowledge areasتدوین دانش پنهان از آشکار Developing tacit knowledge to explicit knowledge خلق فرهنگ تسهیم و توزیع و بهره گیری از دانش Creation a culture for knowledge sharing, distribution and usingحصول مزیت رقابتی پایدار در دنیای کسب و کار نوینReaching to sustainable competitive advantages.

اسلاید 12: برخی از اهداف مهم مدیریت دانش : some important KM objectives:ارتقاء فضای یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرندهReinforcing & enhancing organizational learning & learning organization.حصول مسیری هموار برای حرکت و رشد کارکنان دانشیMaking smooth road for knowledge workers movingتوجه عمیق به منابع انسانی و سرمایه های تفکری Attention to H.R & intellectual capitals.

اسلاید 13: Soft approach to Km says: رویکرد نرم در مدیریت دانش می گوید: منابع انسانی مهمترین جزء تشکیل دهنده مدیریت دانش است.Human resource is the important KM components.این منبع مهم در فضای IT ارزشهای KM را معنا می کند.IT space makes value from human resource.

اسلاید 14: سه عنصر اصلی مدیریت دانش: 3 Km components:People ProcessIT

اسلاید 15: Knowledge Workersتنها مزیت رقابتی پایداردر سازمانهای فردا صرفاً کارکنان فرهیخته می باشند . Knowledge workers are sustainable competitive tire advantages for tomorrow organizations کارکنان دانشی (دانشگران)

اسلاید 16: Conceptual Propertiesانديشه کارکنان درسازمانها اصلي ترين ومهمترين سرمايه هاي سازمان به شمار مي آيند .

اسلاید 17: توصیف سرمایه های تفکری: Intellectual capital definition:سرمایه های تفکری :اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه امکانات تفکری یک سازمان اعم از مستندات ، نقشه ها، پایگاههای داده، نرم افزار ها ، دستوالعمل ها ، حق ثبت اختراع و علامت تجاری بهمراه دارائیهای نامشهود آن همچون دانش انسانی ، دانش چرائی و یا اعتبار و شهرت بکار گرفته می شود.IC: is a term used to describe a rang of assets including documents, drawing, software , procedures, patents and trademark together with intangible assets such as know-how, human knowledge and reputation

اسلاید 18: توصیف سرمایه های تفکری: Intellectual capital definition:دانش جمعی کارکنان یک سازمان که بصورت مستند و یا غیرمستند وجود دارد.Collective knowledge (whether or not documented) of the individuals in an organization.

اسلاید 19: امروزه سازمان های پیشرو نسبت به تدوین بیانیه سرمایه های تفکری اقدام نموده اند.Todays many success organization have developed their intellectual capital statement.

اسلاید 20: آقایان نورتون و کاپلان با نگاه کارت امتیازی متوارن (BSC) نیز تاکید می کنند:هدف اصلی بنگاههای کسب و کار و بلکه متولیان بازار سرمایه بایستی به تدوین بیانیه های مربوط به سرمایه های تفکری معطوف باشد.Norton & Kaplan:The main objective for new business must be pay attention to conceptual capital statement.

اسلاید 21: به همین دلیل است که تغییرات اساسی در مدل BSC بعمل آمده است.For this reason, the basic change is accrued in BSC .

اسلاید 22: مدل BSC در شرکت معروف اسکاندیا: BSC model in SCANDIA تمرکز بر منابع انسانیتمرکز مشتریانتمرکز فرایندتمرکز مالی

اسلاید 23:

اسلاید 24: معیارها- معیار منابع انسانیویرایش 2010ویرایش 2003 3a برنامه های منابع انساني از راهبرد سازمان حمایت می کنند. 3b دانش و قابلیت های منابع انسانی توسعه می یابند.3e منابع انسانی مورد تشويق, تقدير و مراقبت قرار مي گيرند. 3a منابع انساني برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابند. 3b دانش و شايستگي کارکنان شناسايي شده، توسعه يافته و حفظ مي شود.3e کارکنان مورد تشويق, تقدير و توجه قرار مي گيرند 3c کارکنان در مسايل سازمان مشاركت داده شده و توانمند می شوند. 3c منابع انسانی همسو شده، مشاركت داده شده و توانمند می شوند.3d با منابع انسانی در سراسر سازمان به طور اثربخش ارتباط دارند.3d بين كاركنان و سازمان, گفتمان دو سويه برقرار است.

اسلاید 25: امروزه سرمایه های تفکری را به 3 بخش تقسیم کرده اند : 1- سرمایه های انسانی (human capital)2- سرمایه های ساختاری (structural capital)3- سرمایه های مشتریان(customers capital)

اسلاید 26: Intellectual capital taxonomy طبقه بندی سرمایه های دانشیسرمایه های تفکریIntellectual. Capitalسرمایه های انسانیHuman. Capitalسرمایه های ساختاریStructure. Capitalسرمایه های مشتریانCustomer. Capitalسرمایه های سازمانیOrganization. Capital

اسلاید 27: Structure capitalHuman capitalRelation capital Intellectual capital picture تصویری از سرمایه های تفکری

اسلاید 28: آنچه که مهم است :مدل های ساخته شده سازمانها از سرمایه های 3 گانه فوق است.Simple models has made from these components.

اسلاید 29: یکی از کاربردی ترین و ساده ترین مدل ها به نام مدل خلق دانش در زیر نشان داده شده است.One of the simplest model has shown below:

اسلاید 30: مدل خلق ارزش از طریق سرمایه های تفکریسرمایه انسانی (HC)سرمایه مشتریان(CC)سرمایه ساختاری(SC)$

اسلاید 31: شعار روز بسیاری از بنگاههای کسب و کار! حرکت ارزشی بر پایه سرمایه های تفکریValue driven with Intellectual Capital

اسلاید 32: آقای توماس استیوارت از صاحبنظران IC :به یاد داشته باشید که موضوع سرمایه های تفکری بسیار جدید است و سازمانها تجربه زیادی در این خصوص ندارند. (1998)Tomas Stewart:Remember that intellectual properties subject are very new organizations havent enough experience.(1998)

اسلاید 33: درصد شرکتها و سازمانهایی که اهداف متنوعی را مرتبط با سرمایه های تفکری در گزارشات ارایه نموده اند:

اسلاید 34: A basic question یک سوال اساسی:واقعا چرا نیازمند توجه به سرمایه های تفکری هستیم؟Why do we need to pay attention to intellectual capital?

اسلاید 35: صاحبنظران دلایل زیر را برشمرده اند: 1- شایستگی های کلیدی سازمان ارتقاء بخشیده میشود.1- Enhancing key competencies2- مدیریت دانش توسعه می یابد.2- Knowledge management will be Developed 3- ارتباطات چند سویه بین کارکنان ، مشتریان و فن آوری و فرایندهای سازمان شکل می گیرد.3- Multi - direction relationship between people, customers , IT and process will be developed.

اسلاید 36: 4- دارائیهای ناملموس سازمان آشکار می شود.4-intangible assets will be appeared.5-انگیزه در کارکنان در راستای نوآوری و خلاقیت شکل می گیرد.5-employees motivation for innovation & creativity will be shaped.6- فضای یادگیری در سازمان تقویت میشود.6- learning space in organization will be reinforced.

اسلاید 37: فضای یادگیری در یکی از مدلهای معروف Learning space in one of the famous models: سازمانگروهفردفردفردسازمانگروهگروهگروهگروهفردفردفردفردفردفردگروه

اسلاید 38: آقای توماس استیوارت در کتاب معروف خود بنام ”سرمایه تفکری ، ارزش نوین سازمانها ” می گوید:Thomas Stewart says in “intellectual capital , the new wealth of organization”:

اسلاید 39: ...” رقابت بین 3 بخش اصلی IC بسیار نزدیک صورت پذیرفته است و جایزه مخصوص به سرمایه انسانی تعلق گرفته است....“Competition has become closer and:Human capital is specially prized!!

اسلاید 40: همچنین ایشان بیان می کنند:هم چنانکه خیلی از بزرگان منتظر سرزمین موعود هستند، من نیز در کنار CKO,CIO و CEO منتظر مدیران ارشد مالی CFO هستم!Thomas Stewart says:As many big people are waiting for “promised land”. I am waiting for chief financial officers (CFO)

اسلاید 41:

اسلاید 42: پول حرف می زند! ولی فکر نمی کند.Money talks , but not think

اسلاید 43: سرمایه های تفکری نقش های زیر را ایفا می کنند: Intellectual capitals plays below roles:چگونگی بهبود کارایی کارهای دانشی How to improve efficiency of knowledge work?چگونگی بهبود فرآیندها و پروژه های دانشیHow to improve knowledge process& projects?چگونگی ارزش گذاری دانش سازمانی How to prize the wealth of organizational knowledge ?

اسلاید 44: شرکت معروف مک دونالد با این شعار که :” تمام هوش و ذکاوت در دانشگاهها نیست“به سرمایه های تفکری خود که اتفاقاً دارای هوش نسبی متوسط هستند توجه می کند!Mac Donalds :” the universities are not intelligent as a whole ““our intellectual capital have an average IQ! But….

اسلاید 45: شرکت های هیولت پاکارد، زیراکس ، کانن ، زیمنس و ..... نیر با چنین رویکردی برنامه عملیاتی خود را تدوین کرده اند. Hp, Xerox, canon, siemens , … with this approach have developed their action plans.

اسلاید 46: این اقدامات توسط سرمایه های تفکری صورت می پذیرد:It require to intellectual capitals

اسلاید 47: دانش خود را واحد بندی می کنندModularized their knowledge دانش خود را استاندارد می کنندStandardized their knowledge دانش خود رامنتقل می کنندTransporting their knowledgeدانش خود را متعادل سازی می کنندLeveraging their knowledgeدانش خود را به اشتراک می گذارندSharing their knowledge

اسلاید 48: سازمانهای امروز بایستی یاد بگیرند: Today organization must learn:چرا و چگونه قدرت فکری سازمان را مدیریت کنند؟(اصلی ترین دارائی)Why and how to manage brainpower ?(these most important assets(چگونه سرمایه های فکری از دیگر سرمایه های سازمان آزاد می شود؟How free up the intellectual capital from another capital ?چگونه کارکنان را در عصر اقتصاد دانش پایه مدیریت نمایند؟How to manage people in a knowledge – based age?چرا و چگونه ساختارهای بوروکراتیک و سلسله مراتبی را برای همیشه فراموش کنند؟ Why and how forgetting bureaucratic and hierarchy structure forever?

اسلاید 49: کارکنان سازمان/ دپارتمان خود را در یکی از خانه های جدول زیر قرار دهید: 2134بدون مهارت و با مهارتهای مشابهارزش افزوده کمی دارندجابجایی آنها بسیار آسان است.کارکنان با تجربه و مهارتی کارخانه ای و اداری کارهای مهمی انجام نمی دهندجایجایی آنها مشکل استارزش افزوده آنها پائین استکارکنان با نقش های غیر قابل تغییر و برجسته نزد کارکنان منفور و منحوس هستندارزش افزوده بالا دارندجابجایی آنها مشکل استخیلی از کارکنان با مهارتهای متعادلتک تک چون قارچ هستندارزش افزوده بالا برای مشتریان می باشندجابجایی آنها آسان است

اسلاید 50: مرجع: سرمایه های تفکری ار آقای توماس استوارت- 1999فعالیت های خودکار را تدوین کنید.با آموزش و یادگیری به خانه 4 ببرید.با فرق گذاری به خانه 4 ببریدیا برون سپاری کنید.سرمایه های تفکری را تقویت کنید.1234

اسلاید 51: ده اصل مدیریت سرمایه های تفکری: Ten principles for managing intellectual capitals:1- مالکیت سرمایه های تفکری را به اشتراک بگذارید.1- Share intellectual capitals ownership!2- موقعیت های یادگیری را برای تیم های کاری و جوامع تمرین ایجاد و آنها را هدایت کنید.2- Foster teamwork& CoP, and create appropriate learning situations.

اسلاید 52: 3- برای کارکنان باهوش و با استعداد ، بیشتر سرمایه گذاری کنید.3- More invest for intelligent & talent employees.4- ساختار سازمانی را برای ارتباطات چند سویه هرچه بیشتر آماده کنید.(کارکنان، مشتریان و...)4- More prepare organizational structure for multi directional communications.

اسلاید 53: 5- اطلاعات و دانش مورد نیاز سرمایه های تفکری را ساختار دهی و مستمراً مورد بازبینی قرار دهید.5- Substitute IC`s info knowledge , and reexamine continuously .6- انبار سرمایه های تفکری به موقع ایجاد کنید و نه به مورد را!6- Create just-in-time inventory for IC , instead of just-in-case!

اسلاید 54: 7- از فرصت ها برای خلق روابط ویژه استفاده کنید. حتی با آماده سازی خدمات مدیریتی.7- Use opportunities for special relationship , even by providing management services!8- فعالیت های دانشی رادر سرتاسر سازمان به مشتریان وصل کنید.8- Related knowledge activities to customer among organization.

اسلاید 55: 9- بر روی جریان دانش بجای جریان مواد اولیه تمرکز کنید.9- Focus on knowledge flow , not flow of materials.10- تلاش کنید تا سرمایه های انسانی ، ساختاری و مشتریان همزمان در محیط فناوری اطلاعات فعالیت نمایند.10- Try for working Human, Structure &Customers capitals together among IT .

اسلاید 56: The three major sub-systemintellectual property Management systemKnowledge Management systemintellectual capital Management systemIT

اسلاید 57: سازمانهای نوین به ………... نیازمند می باشند.New organizations needs to………. ?

اسلاید 58: Thanks for your attentionبا تشکر از توجه شما

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید