کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

نقش سرمایه تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش

صفحه 1:
نقش سرمایه های تفکری در دستیابی به اهداف مديريت دانش ‎Intellectual capital roles for‏ ‎attainment to knowledge‏ ‎management goals‏ دکترحسن پاریگرروش معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ششمين كنفرانس بين المللی 16771 محل اجرا : سالن همايش هاى بين المللى رازى اسفند ماه ۱۳۸۸

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
news?

صفحه 5:
ما در اين کنفرانس: الف)مروری بر مدیریت دانش و برخی اهداف آن ‎A: KM review & some it's objectives‏ ب) توصیف سرمایه های تفکری ‎B: Intellectual capital description‏ ج) نقش سرمایه های تفکری در تحقق اهداف دانش ‎C: The IC role for meeting KM‏ ‎objectives‏

صفحه 6:
خوبست بدانیم دهه حاضر به نام مدیریت دانش شناخته شده است. دراین دهه: ‎Brief‏ ‎history‏ ‏© ‎Knowledge‏ ‎Assets‏ ‏تت ‎Innovation, Growth‏ ‎IT in Support of K-Workers‏ = ‎Revitalization‏ = ۳-۰ Knowledge Management ۳۰۰

صفحه 7:
: ما اكنون در ‎We are now in:‏ لا ابتدای قرن بيست و يكم ‎O Beginning 21 century.‏ ‎Oo‏ ماورای مهندسی مجدد ‎O Beyond reengineering!‏ ‏ا در موج سوم و منحنی دوم ‎O In third waves & second curve.‏ ‎

صفحه 8:
‎Oo‏ در جامعه فرا صنعتی ‎O Post-industrial society‏ ‏دوره سازمانهای چابک, مجازی ‎O Agile & virtual organizations age.‏ ‎

صفحه 9:
لأ دوران سازمانهای با نشان ملی ! ‎O Shamrock organizations age‏ ‎Oo‏ دوران بنگاههای کسب و کار هوشمند ‎O Intelligent enterprise age‏ ‏لا دوره رهبران قوی نه! دوره پیروان قدرتمند ‎O Power of leaders, not ! Power of‏ ‎follower ship.‏ ‎

صفحه 10:
Intellectual capital The Rise of the Knowledge Worker 8 ۱ 53 و 0 Wlobourer & pperaion Berks عسادد قا امساح قا ‎Bernice‏ Bwoveyertal &adwia. Epret & eck ource: Stewart T.A. (1997). intellectual capital.

صفحه 11:
: برخی از اهداف مهم مدیریت دانش ‎Some important KM objectives:‏ لأ دستیابی به دانش و حوزه های دانشی سازمان ‎Reaching to knowledge & organization knowledge‏ ‎areas‏ پنهان از آشکار ‎Developing tacit knowledge to explicit knowledge‏ لا خلق فرهنگ تسهیم و توزیع و بهره گیری از دانش Creation a culture for knowledge sharing, distribution and using ‎Oo‏ تدوین دانش ‎ ‏لا حصول مزيت رقابتى يايدار در دنياى كسب و كار نوين ‎Reaching to sustainable competitive advantages.‏ ‎

صفحه 12:
: برخی از اهداف مهم مدیریت دانش ‎some important KM objectives:‏ لا ارتقاء فضای یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده ‎O Reinforcing & enhancing organizational‏ ‎learning & learning organization.‏ لا حصول مسیری هموار برای حرکت و رشد کارکنان دانشی ‎O Making smooth road for knowledge workers‏ ‎moving‏ لا توجه عمیق به منابع انسانی و سرمایه های تفکری ‎O Attention to H.R & intellectual capitals.‏

صفحه 13:
Soft approach to Km says: ‏:رويكرد نرم در مديريتهلنشمىكويد‎ أ صابع أكاني ميعترين جرع تشكيل دهد سم وتات واه ‎O Human resource is the important KM‏ ‎components.‏ ‏لا این منبع مهم در فضای 1 ارزشهای ]۷[ را معنا می کند. O IT space makes value from human resource.

صفحه 14:
سه عنصر اصلی مدیریت دانش: ‎Km components:‏ 3 People IT Process

صفحه 15:
کار کنان دانشی (دانشگران) Knowledge Workers تنها مزیت رقابتی پایداردر سازمانهای فردا صرفاً Knowledge workers are sustainable competitive tire advantages for tomorrow organizations

صفحه 16:
انديشه کار کنان درسازمانها اصلی ترین ومهمترین سرمایه های سازمان به شمار میب آیند 5

صفحه 17:
:توصیف سرمایه های تفکری ‎Intellectual capital definition:‏ لا سرمايه هاى تفكرى :اصطلاحى است كه براى توصيف مجموعه امکانات قفکری یک سازمان اعم از مستندات ‏ نقشه هاء پایگاههای داده. نرم افزار ها دستوالعمل ها . حق ثبت اختراع و علامت تجاری بهمراه دارائیهای نامشهود آن همچون دانش انسانی . دانش چرائی و با اعتبار و شهرت بکار گرفته می شود. ‎O IC: is a term used to describe a rang of assets‏ ‎including documents, drawing, software ,‏ ‎procedures, patents and trademark together‏ ‎with intangible assets such as know-how,‏ ‎human knowledge and reputation‏

صفحه 18:
توصیف سرمایه های تفکری: ‎‘Intellectual capital definition‏ لآ دانش جمعى كاركنان يك سازمان كه بصورت مستند ويا غيرمستند وجود دارد. O Collective knowledge (whether or not documented) of the individuals in an organization.

صفحه 19:
لا امروزه سازمان های پیشرو نسبت به تدوین بیانیه سرمایه های تفکری اقدام نموده اند. O Today's many success organization have developed their intellectual capital statement.

صفحه 20:
آقایان نورتون و کاپلان با نگاه کارت امتیازی متوارن (4256 نیز تاکید می کنند: سا هدف اصلی بنگاههای کسب و کار و بلکه متولیان بازار سرمایه بایستی به تدوین بیانیه های مربوط به سرمایه های تفکری معطوف باشد. ‎Norton & Kaplan:‏ ‎O The main objective for new business‏ ‎must be pay attention to conceptual‏ ‎capital statement.‏

صفحه 21:
لا به همین دلیل است که تغییرات اساسی در مدل ‎BSC‏ ‏بعمل آمده است. O For this reason, the basic change is accrued in BSC.

صفحه 22:
مدل 85601 در شركت معروف اسكانديا: ‎BSC model in SCANDIA‏ DS ۳ 5

صفحه 23:
2010

صفحه 24:
معیار نسانی Cd Tool ‏وبرايش‎ 33 منابع انسانی برنامه ریزی و مدیریت شده و بهبود می يابند. 3 دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده. توسعه يافته و حفظ می شود. 36 کار کنان در مسایل سازمان مشار کت داده شده و توانمند می شوند. 1 بیرکلوکنانو سازمان گفتماندو سویه بسرقرار 55 6 کارکنانمورد تشویق تسقدیر و توجه قرار مىكيرند ویرایش ۲۰۱۰ 38 برنامه های تب لنسانیازبلهرد سانمان‌حطینمی كنع 319 دانش و قابلیت های_منابع انسانی توسعه مى ‎shy‏ ‏6 منابع انسانی همسو شده مشار کت داده شده و توانمند می شوند. 0 با منلبهلنسانیعر سیلسر سازمانسه طور بخ یبط در 6 سنبع‌لنسلنیمورد ت-شویق تقدير و میلقبیقرار ste

صفحه 25:
: امروزه سرمایه های تفکری را به ۳ بخش تقسیم کرده اند (human capital) sl! cle ab) (structural capital) © ts ‏سرمایه های‎ -۲ (customers Capital) jb 225 cle aloo -Y

صفحه 26:
Intellectual capital taxonomy ‏طقطابندطا سمل ی طا ادا نش‎

صفحه 27:
Intellectual capital picture ‏تصویریاز سرمایه هایتفکری‎ elation capital ا 5 Structure capital Human capital

صفحه 28:
لا آنچه که مهم است : مدل های ساخته شده سازمانها از سرمایه های ۳ گانه فوق است. Simple models has made from these components.

صفحه 29:
لا یکی از کاربردی ترین و ساده ترين مدل ها به نام مدل خلق دانش در زیر نشان داده شده است. ‎O One of the simplest model has shown‏ ‎below:‏

صفحه 30:
مدل خلق ارزش از طریق سرمایه های تفکری * taste ( pasty’ NA es CS sa /S NLS

صفحه 31:
اشعار روز بسیاری از بنگاههای کسب و کار لا حرکت ارزشی بر پایه سرمایه های تفکری ‎O Value driven with Intellectual Capital‏

صفحه 32:
لا آقای توماس استیوارت از صاحبنظران ‎AC‏ ‏به یاد داشته باشید که موضوع سرمایه های تفکری بسیار جدید است و سازمانها تجربه زیادی در این خصوص ندارند. (۱۹۹۸) Tomas Stewart: Remember that intellectual properties subject are very new organizations haven't enough experience.(1998)

صفحه 33:
درصد شرکتها و سازمانهایی که اهداف متنوعی را مرتبط با سرمایه های :تفکری در گزارشات ارایه نموده اند آهمیت منابع اتسقى به عنوان مهمترين درآیی سازمان آفیه برای نیروی جدید. لقعيت. نت حال به وان مهم‌ترین دارآبی سازمان 10 20 30 40 | 50 | 6© 70| 80 | 90 | 0

صفحه 34:
A basic question ‏یکسوا |لساسن‎ لا واقعا چرا نیازمند توجه به سرمایه های تفکری هستیم؟ Why do we need to pay attention to ?intellectual capital

صفحه 35:
صاحبنظران دلایل زیر را برشمرده اند: ‎-١‏ شايستكى هاى كليدى سازمان ارتقاء بخشيده ميشود. ‎Enhancing key competencies‏ -1 ۲- مدیریت دانش توسعه می ‎muh‏ ‎Knowledge management will be Developed‏ -2 ۳- ارتباطات چند سویه بین کارکنان . مشتریان و فن آوری و فرایندهای سازمان شکل می گیرد. ‎Multi - direction relationship between‏ -3 ‎people, customers , IT and process will be developed. ‎

صفحه 36:
۴- دارائیهای ناملموس سازمان آشکار می شود. ‎4-intangible assets will be appeared.‏ ۵-انگیزه در کارکنان در راستای نوآوری و خلاقیت شکل می گیرد. ‎5-employees motivation for innovation &‏ ‎creativity will be shaped.‏ ۶- فضای یادگیری در سازمان تقویت ميشود. 6- learning space in organization will be reinforced.

صفحه 37:
ثضای یادگیری در یکی از مدلهای معروف ‎Learning space in one of the‏ ‎famous models:‏

صفحه 38:
لآ آقای توماس استیوارت در کتاب معروف خود بنام "سرمایه تفکری » ارزش نوین سازمانها " می گوید: O Thomas Stewart says in “intellectual capital , the new wealth of organization”:

صفحه 39:
‎ee eee‏ اصای 1 سار بر دک ورد اساسا هکس سح ‎“ ‎O Competition has become closer and: Human capital is specially prized!! ‎

صفحه 40:
همچنین ایشان بیان می ‎BES‏ ‏لآ هم چنانکه خیلی از بزرگان منتظر سرزمین موعود هستند. من نیز در کنار 010,010 و 0150 منتظر مديران ارشد مالى 0170 هستم! O Thomas Stewart says: As many big people are waiting for “promised land”. I am waiting for chief financial officers (CFO)

صفحه 41:

صفحه 42:
لا پول حرف می زند! ولی فکر نمی کند. O Money talks , but not think

صفحه 43:
‎eS ee ee:‏ با میس ‎Intellectual capitals plays‏ ‎below roles:‏ ‎ ‏- چگونگی بهبود کارایی کارهای دانشی ‎How to improve efficiency of knowledge work?‏ ‏- چگونگی بهبود فرآیندها و پروژه های دانشی ‎How to improve knowledge process& projects?‏ ‏- چگونگی ارزش گذاری دانش سازمانی ‎How to prize the wealth of organizational‏ ‎knowledge ?‏ ‎

صفحه 44:
شرکت معروف مک دونالد با این شعار که : لا * تمام هوش و ذکاوت در دانشگاهها نیست* به سرمایه های تفکری خود که اتفاقاً دارای هوش نسبی متوسط هستند توجه می کندا ‎Mac Donald's :” the universities are not‏ ‎intelligent as a whole “‏ “our intellectual capital have an average IQ! But....

صفحه 45:
لا شرکت های هیولت پاکارده زیراکس > کانن > زیعتس و ... ثير يا چنین رویکردی برنامه عملیاتی خود را تدوین کرده اند. O Hp, Xerox, canon, siemens, ... with this approach have developed their action plans.

صفحه 46:
ای اقدامات توحط سرماد های تغکری عورت ی درد O It require to intellectual capitals

صفحه 47:
۲ دانش خود را واحد بندی می کنند ‎O Modularized their knowledge‏ دانتی حود را استانداردمی کنند. ‎O Standardized their knowledge‏ دانش خود رامنتقل می کنند ‎O Transporting their knowledge‏ دانش خود را متعادل سازی می کنند ‎O Leveraging their knowledge‏ ‎eS iss‏ ‎O Sharing their knowledge‏

صفحه 48:
:سازمانهای امروز بايستى ياد بكيرند ‎Today organization must learn:‏ ‎ae gle O‏ قدرت فکری سازمان را مدیریت کنند؟(صلی ترین دارئی) ‎O Why and how to manage brainpower ?(these most‏ ‎important assets¢‏ ‎O‏ چگونه سرمایه های فکری از دیگر سرمایه های سازمان آزاد می شود؟ ‎O How free up the intellectual capital from another capital ?‏ لآ جكونه كاركنان را در عصر اقتصاد دانش بايه مديريت نمايند؟ ‎O How to manage people in a knowledge - based age?‏ لت چرا و چگونه ساختارهای بوروکراتیک و سلسله مراتبی را برای هميشه فراموش کنند؟ ‎O Why and how forgetting bureaucratic and hierarchy‏ ‎structure forever?‏ ‎

صفحه 49:
:کار کنان سازمان / دپارتمان خود را در یکی از خانه های جدول زیر قرار دهید کارکنان با نفش های غیر قابل تغییر و برجسته خزك كاركتان تور و توس مسر کارکنان با تجربه و مهارتی کارخانه ای و اداری ارزش افزوده بالا دارند کارهای مهمی انجام نمی دهند جابجایی آتها مشکل است جایجایی آنها مشکل است ‎|g‏ ارزش افزوده آنها ياثين است 2 خیلی از کارکتان با مهارتهای متعادل . تک تک چون قارچ هستند بدون مهارت و با مهار تهای مشابه ارزش افزوده بالا برای مشتریان می باشند ارزش افزوده کمی دارند جابجایی آنها آسان است .جابجایی آنها بسیار آسان است

صفحه 50:
.سرمايه هاى تفكرى را تقويت كنيد .با آموزش و یادگیری به خانه ۴ ببرید Emp با فرق گذاری به خانه ۴ يبريد .فعالیت هاى خودكار را قدوين كنيد & .برون سيارى كنيد مرجع: سرمایه های تفکری ار آقای توماس استوا

صفحه 51:
ده اصل مدیریت سرمایه های تفکری: ‎Ten principles for managing‏ ‎:intellectual capitals‏ ۱- مالکیت سرمایه های تفکری را به اشتراک بگذارید. ‎Share intellectual capitals ownership!‏ -1 ۲- موقعیت های یادگیری را برای تیم های کاری و جوامع تمرین ایجاد و آنها را هدایت کنید. ‎Foster teamwork& CoP, and create appropriate‏ -2 ‎learning situations.‏

صفحه 52:
۳- برای کار کنان باهوش و با استعداد . بیشتر سرمایه گذاری کنید. ‎More invest for intelligent & talent employees.‏ -3 اختار سانمانیرا برلیایتباطاتچد سویه هرچه ب کتنید(ک ارکنان مشتربانو..) 4- More prepare organizational structure for multi directional communications.

صفحه 53:
۵- اطلاعات و دانش مورد نیاز سرمایه های تفکری را ساختار دهی و مستمراً مورد ‎ae‏ ‎Substitute IC's info knowledge , and‏ -5 ‎reexamine continuously .‏ ۶- انبار سرمایه های تفکری به موقع ایجاد کنید و نه به مورد را! ‎Create just-in-time inventory for IC , instead‏ -6 ‎of just-in-case!‏

صفحه 54:
۷- از فرصت ها برای خلق روابط ویژه استفاده کنید. حتی با آماده سازی خدمات مدیریتی. ‎Use opportunities for special relationship ,‏ -7 ‎even by providing management services!‏ ۸- فعالیت های دانشی رادر سرتاسر سازمان به مشتریان وصل کنید. ‎Related knowledge activities to customer‏ -8 ‎among organization.‏

صفحه 55:
‎٩‏ بر روی جریان دانش بجای جریان مواد اولیه تمرکز کنید. ‎Focus on knowledge flow , not flow of‏ -9 ‎materials.‏ ‏*1- تلاش كنيد تا سرماية های انسانی ‏ ساختاری و مشتریان همزمان در محیط فناوری اطلاعات فعالیت نمایند. ‎Try for working Human, Structure‏ -10 ‎&Customers capitals together among IT‏ ‎

صفحه 56:
The three major sub-system / Knowledge Management system

صفحه 57:
سازمانهاى نوين به ۰ نیا زمند می باشند. ONew organizations needs TO... eee ee ?

صفحه 58:
Thanks for your attention ‏با تشکر از توجه شما‎

نقش سرمایه های تفکری در دستیابی به اهداف مدیریت دانش ‏Intellectual capital roles for ‏attainment to knowledge ‏management goals دکترحسن یاریگرروش معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ششمین کنفرانس بین المللی ICTM محل اجرا :سالن همایش های بین المللی رازی اسفند ماه 1388 Any news? ما در این کنفرانس: الف)مروری بر مدیریت دانش و برخی اهداف آن ‏A: KM review & some it's objectives ب) توصیف سرمایه های تفکری ‏B: Intellectual capital description ج) نقش سرمایه های تفکری در تحقق اهداف دانش ‏C: The IC role for meeting KM ‏objectives .خوبست بدانیم دهه حاضر به نام مدیریت دانش شناخته شده است :دراین دهه Brief history Knowledge Assets Innovation, Growth IT in Support of K-Workers Revitalization 2000 Knowledge Management 2010 ما اکنون در: We are now in: ابتدای قرن بیست و یکم  Beginning 21 century. ماورای مهندسی مجدد  Beyond reengineering! در موج سوم و منحنی دوم  In third waves & second curve. در جامعه فرا صنعتی  Post-industrial society مجازی، دوره سازمانهای چابک  Agile & virtual organizations age. ! دوران سازمانهای با نشان ملی  Shamrock organizations age دوران بنگاههای کسب و کار هوشمند  Intelligent enterprise age دوره رهبران قوی نه! دوره پیروان قدرتمند  Power of leaders, not ! Power of follower ship. Intellectual capital The Rise of the Knowledge Worker 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% 1900 1910 1920 1930 fa rm wo rke rs se rvi ce m a n a g e ri a l & a d m i n . Source: Stewart T.A. (1997). Intellectual capital. 1940 1950 1960 l a b o u re rs & o p e ra t o rs cl e ri ca l p ro f. & t e ch . 1970 1980 cra ft s sa l e s 1990 2000 برخی از اهداف مهم مدیریت دانش: Some important KM objectives: دستیابی به دانش و حوزه های دانشی سازمان  Reaching to knowledge & organization knowledge areas تدوین دانش پنهان از آشکار  Developing tacit knowledge to explicit knowledge خلق فرهنگ تسهیم و توزیع و بهره گیری از دانش  Creation a culture for knowledge sharing, distribution and using حصول مزیت رقابتی پایدار در دنیای کسب و کار نوین  Reaching to sustainable competitive advantages. برخی از اهداف مهم مدیریت دانش: some important KM objectives: ارتقاء فضای یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده  Reinforcing & enhancing organizational learning & learning organization. حصول مسیری هموار برای حرکت و رشد کارکنان دانشی  Making smooth road for knowledge workers moving توجه عمیق به منابع انسانی و سرمایه های تفکری  Attention to H.R & intellectual capitals. Soft approach to Km says: :رویکرد ن رم در مدیریتدان شم یگ وید منابع انسانی مهمترین جزء تشکیل دهنده مدیریت دانش است. ‏ Human resource is the important KM ‏components. این منبع مهم در فضای ITارزشهای KMرا معنا می کند. ‏ IT space makes value from human resource. سه عنصر اصلی مدیریت دانش: 3 Km components: ًتنها مزیت رقابتی پایداردر سازمانهای فردا صرفا . کارکنان فرهیخته می باشند Knowledge workers are sustainable competitive tire advantages for tomorrow organizations انديشه کارکنان درسازمانها اصلي ترين ومهمترين سرمايه هاي سازمان به شمار مي آيند . ‏Conceptual Properties :توصیف سرمایه های تفکری ‏Intellectual capital definition: سرمایه های تفکری :اصطالحی است که برای توصیف مجموعه امکانات تفکری یک سازمان اعم از مستندات ،نقشه ها ،پایگاههای داده ،نرم افزار ها ، دستوالعمل ها ،حق ثبت اختراع و عالمت تجاری بهمراه دارائیهای نامشهود آن همچون دانش انسانی ،دانش چرائی و یا اعتبار و شهرت بکار گرفته می شود. ‏ IC: is a term used to describe a rang of assets ‏including documents, drawing, software , ‏procedures, patents and trademark together ‏with intangible assets such as know-how, ‏human knowledge and reputation :توصیف سرمایه های تفکری :Intellectual capital definition دانش' جمعی کارکنان یک سازمان که بصورت مستند و یا غیرمستند .وجود دارد  Collective knowledge (whether or not documented) of the individuals in an organization. امروزه سازمان های پیشرو نسبت به تدوین بیانیه سرمایه .های تفکری اقدام نموده اند  Today's many success organization have developed their intellectual capital statement. آقایان نورتون و کاپالن با نگاه کارت امتیازی متوارن ()BSC نیز تاکید می کنند: هدف اصلی بنگاههای کسب و کار و بلکه متولیان بازار سرمایه بایستی به تدوین بیانیه های مربوط به سرمایه های تفکری معطوف باشد. ‏Norton & Kaplan: ‏ The main objective for new business ‏must be pay attention to conceptual ‏capital statement. BSC به همین دلیل است که تغییرات اساسی در مدل .بعمل آمده است  For this reason, the basic change is accrued in BSC . مدل BSCدر شرکت معروف اسکاندیا: ‏BSC model in SCANDIA تمرکز مالی تمرکز فرایند تمرکز بر منابع انسانی تمرکز مشتریان معیارها -معیار منابع انسانی ویرایش 2003 3aمنابع انساني برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابند. ویرایش 2010 'ت'ی 3aبرنام'ه هایم'ناب'عا'ن'سان'ياز را'ه'برد س'از'مانح'مای م ک''نند. 3bدانش و شايستگي کارکنان شناسايي شده ،توسعه يافته و حفظ مي شود. 3bدانش و قابلیت های منابع انسانی توسعه می یابند. 3cکارکنان در مسايل سازمان مشاركت داده شده و 3cمنابع انسانی همسو شده ،مشاركت داده شده توانمند می شوند. و توانمند می شوند. ‏Eمان گEفتماندو سEويه بEرقرار ‏Eكنانو سEاز , 3dبEينكار ‏Eت ‏Eس . ا 'شويق ت''قدير و ت''وج'ه ق'رار م'يگ''يرند , 3eک''ار'ک'نانم'ورد ت' ‏EمانبEه طEور ‏Eسر سEاز ‏Eیدر سرا ‏Eسان ‏Eن ‏Eعا 3dبا مEناب ‏Eند. ‏Eباطدار ‏Eت ‏Eخشر ‏Eثرب ا ا 'شويق ت''قدير و مرا'ق'بتق'رار , 3eم'ناب'عا'ن'سان'یمورد ت' م'يگ''يرند. :امروزه سرمایه های تفکری را به 3بخش تقسیم کرده اند -1سرمایه های انسانی ()human capital -2سرمایه های ساختاری ()structural capital -3سرمایه های مشتریان()customers capital Intellectual capital taxonomy ی دانشهایبندیسرمایه  طبقه سرمایه های تفکری Intellectual. Capital سرمایه های انسانی Human. Capital سرمایه های ساختاری Structure. Capital سرمایه های سازمانی Organization. Capital سرمایه های مشتریان Customer. Capital Intellectual capital picture ت صویریاز س رمایه هایت فکری Relation capital Structure capital Human capital آنچه که مهم است : مدل های ساخته شده سازمانها از سرمایه های 3گانه فوق است. ‏Simple models has made from these ‏components. یکی از کاربردی ترین و ساده ترین مدل ها به نام مدل خلق دانش در زیر نشان داده شده است. ‏ One of the simplest model has shown ‏below: مدل خلق ارزش از طریق سرمایه های تفکری سرمایه انسانی ()HC سرمایه مشتریان ()CC $ سرمایه ساختاری ()SC !شعار روز بسیاری از بنگاههای کسب و کار حرکت ارزشی بر پایه سرمایه های تفکری ‏ Value driven with Intellectual Capital آقای توماس استیوارت از صاحبنظران : IC به یاد داشته باشید که موضوع سرمایه های تفکری بسیار جدید است و سازمانها تجربه زیادی در این خصوص ندارند)1998( . ‏Tomas Stewart: ‏Remember that intellectual properties ‏subject are very new organizations )haven't enough experience.(1998 درصد شرکتها و سازمانهایی که اهداف متنوعی را مرتبط با سرمایه های :تفکری در گزارشات ارایه نموده اند A basic question اساسی : ی کس وا ل واقعا چرا نیازمند توجه به سرمایه های تفکری هستیم؟ Why do we need to pay attention to ?intellectual capital صاحبنظران دالیل زیر را برشمرده اند: - 1شایستگی های کلیدی سازمان ارتقاء بخشیده میشود. 1- Enhancing key competencies -2مدیریت دانش توسعه می یابد. 2- Knowledge management will be Developed - 3ارتباطات چند سویه بین کارکنان ،مشتریان و فن آوری و فرایندهای سازمان شکل می گیرد. 3- Multi - direction relationship between ‏people, customers , IT and process will be ‏developed. . دارائیهای ناملموس سازمان آشکار می شود-4 4-intangible assets will be appeared. .انگیزه در کارکنان در راستای نوآوری و خالقیت شکل می گیرد- 5 5-employees motivation for innovation & creativity will be shaped. . فضای یادگیری در سازمان تقویت میشود-6 6- learning space in organization will be reinforced. فضای یادگیری در یکی از مدلهای معروف ‏Learning space in one of the ‏famous models: فرد فرد فرد گروه فرد فرد فرد فرد فرد گروه گروه سازمان گروه گروه سازمان گروه فرد آقای توماس استیوارت در کتاب معروف خود بنام ”سرمایه تفکری ،ارزش نوین سازمانها ” می گوید: ‏ Thomas Stewart says in “intellectual ‏capital , the new wealth of ‏organization”: ”... رقابت بین 3بخش اصلی ICبسیار نزدیک صورت پذیرفته است و جایزه مخصوص به سرمایه انسانی تعلق گرفته است“.... ‏ Competition has become closer and: !!Human capital is specially prized :همچنین ایشان بیان می کنند من نیز در کنار، هم چنانکه خیلی از بزرگان منتظر سرزمین موعود هستند ! هستمCFO منتظر مدیران ارشد مالیCEO وCKO,CIO  Thomas Stewart says: As many big people are waiting for “promised land”. I am waiting for chief financial officers (CFO) . پول حرف می زند! ولی فکر نمی کند  Money talks , but not think سرمایه های تفکری نقش های زیر را ایفا می کنند: Intellectual capitals plays below roles: - چگونگی بهبود کارایی کارهای دانشیHow to improve efficiency of knowledge work? - چگونگی بهبود فرآیندها و پروژه های دانشیHow to improve knowledge process& projects? - چگونگی ارزش گذاری دانش سازمانی How to prize the wealth of organizational knowledge ? - شرکت معروف مک دونالد با این شعار که : ” تمام هوش و ذکاوت در دانشگاهها نیست“ به سرمایه های تفکری خود که اتفاقاً دارای هوش نسبی متوسط هستند توجه می کند! ‏Mac Donald's :” the universities are not “ intelligent as a whole “our intellectual capital have an ‏average IQ! But…. شرکت های هیولت پاکارد ،زیراکس ،کانن ،زیمنس و .....نیر با چنین رویکردی برنامه عملیاتی خود را تدوین کرده اند. ‏ Hp, Xerox, canon, siemens , … with this ‏approach have developed their action ‏plans. این اقدامات توسط سرمایه های تفکری صورت می پذیرد: ‏ It require to intellectual capitals      دانش خود را واحد بندی می کنند Modularized their knowledge دانش خود را استاندارد می کنند Standardized their knowledge دانش خود رامنتقل می کنند Transporting their knowledge دانش خود را متعادل سازی می کنند Leveraging their knowledge دانش خود را به اشتراک می گذارند Sharing their knowledge      :سازمانهای امروز بایستی یاد بگیرند ‏Today organization must learn: چرا و چگونه قدرت فکری سازمان را مدیریت کنند؟(اصلی ترین دارائی) ‏ Why and how to manage brainpower ?(these most (important assets چگونه سرمایه های فکری از دیگر سرمایه های سازمان آزاد می شود؟ ?  How free up the intellectual capital from another capital چگونه کارکنان را در عصر اقتصاد دانش پایه مدیریت نمایند؟ ? How to manage people in a knowledge – based age چرا و چگونه ساختارهای بوروکراتیک و سلسله مراتبی را برای همیشه فراموش کنند؟ ‏ Why and how forgetting bureaucratic and hierarchy ?structure forever :کارکنان سازمان /دپارتمان خود را در یکی از خانه های جدول زیر قرار دهید کارکنان با نقش های غیر قابل تغییر و برجسته نزد کارکنان منفور و منحوس هستند ارزش افزوده باال دارند جابجایی آنها مشکل است 4 خیلی از کارکنان با مهارتهای متعادل تک تک چون قارچ هستند ارزش افزوده باال برای مشتریان می باشند جابجایی آنها آسان است کارکنان با تجربه و مهارتی کارخانه ای و اداری کارهای مهمی انجام نمی دهند جایجایی آنها مشکل است ارزش افزوده آنها پائین است 2 بدون مهارت و با مهارتهای مشابه ارزش افزوده کمی دارند .جابجایی آنها بسیار آسان است 3 1 .سرمایه های تفکری را تقویت کنید .با آموزش و یادگیری به خانه 4ببرید 2 4 با فرق گذاری به خانه 4ببرید یا .برون سپاری کنید 3 .فعالیت های خودکار را تدوین کنید 1 مرجع :سرمایه های تفکری ار آقای توماس استوارت1999 - :ده اصل مدیریت سرمایه های تفکری Ten principles for managing :intellectual capitals . مالکیت سرمایه های تفکری را به اشتراک بگذارید- 1 1- Share intellectual capitals ownership! موقعیت های یادگیری را برای تیم های کاری و جوامع تمرین ایجاد و آنها- 2 .را هدایت کنید 2- Foster teamwork& CoP, and create appropriate learning situations. - 3برای کارکنان باهوش و با استعداد ،بیشتر سرمایه گذاری کنید. 3- More invest for intelligent & talent employees. س اختار س ازمان یرا ب رایارت باطاتچند س ویه هرچه ب یشتر آماده 4- ان م شتریانو)... ک نید(.ک ارک ن ، 4- More prepare organizational structure for ‏multi directional communications. - 5اطالعات و دانش مورد نیاز سرمایه های تفکری را ساختار دهی و مستمرا ً مورد بازبینی قرار دهید. 5- Substitute IC`s info knowledge , and ‏reexamine continuously . - 6انبار سرمایه های تفکری به موقع ایجاد کنید و نه به مورد را! 6- Create just-in-time inventory for IC , instead !of just-in-case حتی با آماده سازی خدمات. از فرصت ها برای خلق روابط ویژه استفاده کنید- 7 .مدیریتی 7- Use opportunities for special relationship , even by providing management services! . فعالیت های دانشی رادر سرتاسر سازمان به مشتریان وصل کنید- 8 8- Related knowledge activities to customer among organization. -9بر روی جریان دانش بجای جریان مواد اولیه تمرکز کنید. 9- Focus on knowledge flow , not flow of ‏materials. - 10تالش کنید تا سرمایه های انسانی ،ساختاری و مشتریان همزمان در محیط فناوری اطالعات فعالیت نمایند. 10- Try for working Human, Structure &Customers capitals together among IT . The three major sub-system I intellectual property Management system Knowledge Management system T intellectual capital Management system سازمانهای نوین به ……… ...نیازمند می باشند. ‏ New organizations needs ? to………. Thanks for your attention با تشکر از توجه شما

51,000 تومان