صفحه 1:
به نام خدا
ارائه فصل جهار
نقش فناوری درسازمان ها
نام استاد
نام دانشجو
صفحه 2:
تعریف فناوری
د فناوری ».عبارت است از فرایندها . روشها . ماشین آلات و فعالیت هایی که داده
های سازمانی (مواد اولیه . داده ها . ایده ها ) را به ستاده های سازماتی (محصولات
و خدمات) تبدیل می کنند . سازمان ها با استفاده از فناوری . داده ها را به ستاده
ها میکنند .
دفناوری های اصلی» سازمان بر ساختار آن تاثیر دارند . فناوریهای اصلی : با
ماموریت اصلی سازمان ها در ارتباط هستند .
صفحه 3:
نمودار زير » هرا بندهات |" اصلی تبدیل را در یک شرکت تولیدی
نشان می دهد .
واحدهای
ستادی
صفحه 4:
فناوری شرکت های تولیدی
* فناوری شرکتهای تولیدی . شامل ۳ 0 5 )2(
فرایندهای تولیدی سنتی و فناوری 8 >
های جدید مانتد «سیستم های
7
0
تولید منعطف» و «تولید ناب» است
صفحه 5:
فرایندهای تولیدی سنتی
بود که توسط
اولین و مهم ترین تحقیقی که در ز
«ژوان وودوارد» انجام گرفت
بر این اساس ۰ وودوارد شرکتها را به ۳ گروه تقسیم بندی کرد :
۱) گروه اول - دسته های کوچک و تولیدات تک محصولی
۲) گروه دوم - دسته های بزرگ و تولیدات انبوه
۳) گروه سوم - فرایند تولید مستمر
صفحه 6:
ارتباط بین پیچیدگی فنی و ویژگی های ساختاری
ردیف
تولید انبوه
۴۸
lor
زياد
زياد
زياد
مکانیکی
تولید تک
محصولی
۳۳
rea
زياد
آرگانیکی
ویژگی ساختاری
تعداد سطوح مدیریت
حیطه ی کنترل
نیروی کار مستقیم به
نسبت مدیران به کل کارکنان
رویه های رسمی
تمرکز
میزان ارتباطات کلامی
میزان ارتباطات مکتوب
ساختار سازمانی
ردیف
|
> او ام > ا< ام
صفحه 7:
فناوری های جدید
> دو فناوری جدید و مهم در سیستم های تولیدی ۰ شامل « سیستم های
تولید منعطف » و « تولید ناب » است . و در ادامه به آنها میپردازیم .
صفحه 8:
سیستم های تولید منعطف
بالاترین میزان خودکار شدن کارخانجات را «سیستم های تولید منعطف» می نامند .
«سیستم های تولید منعطف » همچنین به نام های «تولید یکپارچه ی رایانه ای » »
«کارخانجات هوشمند» . «فناوری های تولیدی پیشرفته » . «تولید چابک» و «کارخانه ی
آینده» نیز شناخته می شود .
تم های تولید منعطف : با
اد ارتباط بین عناصر تولید می شوند که در
دور از هم بوده اند . بنابراین . ربات ها . ماشین آلات ۰ طرح محصولات و تحلیل های
مهندسی . توسط سیستم های تولید منعطف . هماهنگ و یکپارچه می شوند .
سیستم های تولید منعطف . به شرکتهای بزرگ امکان داده اند که محصولات را به
صورت سفارشی . انبوه و با قیمت های پایین ۰ عرضه کنند و در مقابل رقبا . به مزیت
رقابتی دست بیدا کنند .
صفحه 9:
سيستم هاى توليد منعطف از سه عامل زب
۱- طراحی به کمک رایانه
۲- تولید به کمک رایانه
۳- شبکه ی اطلاعاتی یکپارچه
صفحه 10:
> طراحی به کمک رایانه . تولید به کمک رایانه . شبکه های اطلاعاتی
یکپارچه . به سازمانها کمک می کنند که فعالیت های تولیدی خود را
کاملا خودکار نمایند و از نیروهای کار انسانی : بی نیاز شوند .
< یک کارخانه ی ایده آل ۰ می تواند سریعتر خود را از یک محصول به
محصول دیگر جابه جا کند . با سرعت و دقت کار کند . کارهای خود را
بدون کاغذ انجام دهد و اسناد حسابداری خود را بدون SEIS و به
صورت خودکار . ثبت کند .
صفحه 11:
مدیریت چرخه ی حبات محصول
برخی از کارخانه جات پیشرفته . از سیستم نرم افزاری به نام «مدیریت چرخه ی حیات
محصول» استفاده می کنند . اين نرم افزار می تواند یک محصول را از مرحله ی ایده آل تا
مراحل توسعه . تولید . آزمون و حتی نگه داری » مدیریت کند .
< این نرم افزار ۰ ۳ مزیت عمده برای نوآوری محصولات دارد :
داده های مرتبط به ایده ها و محصولات را از همه ی بخش های شرکت . ذخیره می کند .
۲- طرح محصولات را به همه ی بخش های سازمان و حتی تامين کنندگان بیرونی درگیر در
توسعه ی محصولات جدید . اتتقال می دهد .
< ۳- تصاویر سه بعدی را برای آزمون و نگه داری محصولات ارنه می دهد .
< نرم افزار «مدیریت چرخه ی حیات محصول» . برای هماهنگ سازی افراد . تجهیزات و ابزار
آلات مریوط به طراحی ۰ توسعه و تولید محصولات در سرتاسر جهان به كار مى رود :
صفحه 12:
تولید ناب
< «تولید ناب» » سطح نهایی سیستم های تولید منعطف است . سیستم های
تولید منعطف , زمانی به سطح نهایی خود (تولید ناب) در افزایش کیفیت ؛
اراته ی خدمات مشتری و کاهش هزینه ها می رسند که همه ی بخش های
آنها . به صورت وایسته به هم مورد استفاده قرار گیرن و با فرایندهای
مدیریتی منعطف . در یک سیستم تولید ناب . ترکیب گردند .
توليد ناب نيز مانند سیستم های تولید منعطف . از طراحی oy کمک رایانه ؛
تولید به کم رایانه . شبکه های اطلاعاتی یکپارچه و نرم افزار «مدیریت
چرخه ی حیات محصول » استفاده می کند . اما در کانون اصلی آن به جای
ماشین آلات یا نرم افزارها . افراد قرار دارند .
صفحه 13:
* یکی از درس های مهمی که در تولید ناب وجود دارد » اين است که هميشه راهی برای
بهبود وجود دارد .
شرکت های ژاینی مانند ماتسوشیتا . در زمینه ی تولید ناب . همواره رهبر شرکتهای
بهانت بوده اند . شرکت تویوتا نیز در این زمینه . موفقیت های زیادی را کسب کرده
است . این شرکت . از روش Glo مختلفی مانند «سیستم اتبارداری به هنگام» ۰
مدیریت چرخه ی حیات محصول . بهبود مستمر و مشارکت کارکنان استفاده می کند .
* سیستم های تولید منعطف و تولید ناب . به شرکتها امکان می دهند که به سمت
«سفارشی سازی انبوه» حرکت کنند . در سفارشی سازی انبوه . شرکت از فتاوری
تولید انبوه استفاده می کند الاتی را با سرعت و با هزینه ی پایین : متناسب با
توليد انبو مى كند و محصولاتى را با سرعت و با هزينه ى يايين ب با
نیازها و خواسته های تک تک مشتریان . تولید می کند .
صفحه 14:
کارکردهای عملکردی و ساختاری
پر اساس دیدگاه سنتی ۰ شرکتها نمی توانند به طور همزمان ۰ هم تولید انبوه
داشته باشند و هم محصولات سفارشی . آنها
اید محصولات را به صورت انبوه
تولید کنند یا اینکه . آنها را به صورت سفارشی تولید نمایند . اما سیستم های
تولید منعطف : این امکان را به شرکت ها می دهند که بر محدودیت های دیدگاه
سنتی غلبه کنند .سیستم های تولید منعطف . امکان تولید انبوه و سفارشی سازی
محصولات را به طور همزمان برای شرکتها فراهم می کنند .
در بالاترین سطح . سیستم های تولید منعطف . این امکان را به شرکتها می دهند.
که محصولات را برای تک تک مشتریان . سفارشی سازی نمایند . حد نهایی
سیستم های تولید منعطف ۰ «صنعت گری به کمک رایانه » نیز گفته می شود .
صفحه 15:
جدول زير . سیستم های تولید منعطف را با سیستم های تولید سنتی . از نظر
ویژگی های سازمانی مورد مقایسه قرار می دهد .
شاخص ws.
حیطه ی کتترل ساختار
سطوح سلسله مراتب
توافقی و منعطف تکراری وظایف
پایین uy تخصص گرایی
غیرمتمرکز متمرکز تصمیم گیری
خودگردان .ارگانیکی بوروکراتیک .مکانیکی ساختار کلی سازمان
کار تیمی بدون تعامل تعاملات منابع انسانی
گسترده . چندین بار آموزش
اجتملعن
متغير ثابت تقاضاى مشتريان ميان سازمانى _—
اتدک , روابط تزدیک زياد روابط معمولی تامین کنندگان
صفحه 16:
فناوری شرکتهای خدماتی
امروزه . بخش خدمات از روند رو به رشدی در اقتصادهای مختلف برخوردار است .
بخش خدمات . حدود ۸۰ درصد از تولید ناخالص آمریکا و حدود دو سوم تولید
ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته را تشکیل می دهد .
در دنیای کنونی به دلیل وجود فشارهای رقابتی شدید . یکی از مهمترین استراتژی
هایی که سازمانها از طریق آن می توانند به مزب
بهبود کیفیت خدمات خدماتا است .
ت رقابتى يايدار دست بيدا كنند »
کتهای بخش خدمات دارای اهدافی مشابه با شرکتهای بخش تولید هستند . هردو
را ارائه دهند و قابلیت
را جذب و حفظ کند . محصولات با
هایی را در خود توسعه دهند كه به آنها امكان كسب مزيت رقابتی پایدار را
صفحه 17:
ویژگی کلی شرکت های خدماتی
نمودار زیر . ویژگی شرکت های خدماتی را با شرکت های تولیدی مقایسه میکند .
مهمترین تفاوت بین کالاها و خدمات . اين است که کالاها ملموس هستند و خدمات »
ناملموس . خدمات .انتزاعی هستند و غالبا از ایده ها و دانش تشکیل می شوند ¢ نه
کالاهای فیزیکی. بنابراين , خدمات را بايد همزمان با تولید :مصرف کرد برعکس
کالاها که میتوان آنها را برای مصیف در آینده ؛ ذخیره کرد .
صفحه 18:
ps yes cal ليل اسان
اندازهگیری مستقیم ومینی
فن آوری خدماتی
ستاده های ناملموس uk
مصرف همزمان با تولید. ۷ ارانهی پاسخ های کندتر .
وایسته به نیروی کار قایل قبول آست
۸ مکان ارانهی خدمات. تا
اهمیت بسیار زیاد عامل انسانی حدودی مهم است
کیفیت . ادراکی است و اندازه
كيوق إن حشوار ابسدد
۷ ارانه ی پاسخ های سر.
مشتریان . ضرون
۱
a
۴ تعاملات زیاد با مشتریان
۵
۶
محصولات و خدمات محصولات
رستوران ها تولید كنندكان نوشيدنى
لوازم آرایشی شركت هاى فولاد
املاک و مستغلات خودروسازها
کارگزاران بورس شرکت های معدنی
خرده فروشی ها شرکت های گوشی تلفن همراه
صفحه 19:
< تعامل مستقیم بين مشتریان وکارکنان در بخش خدمات . بسیار زیاد است .
اما بین مشتریان و کارکنان هسته ی فنی شرکت های تولیدی . بسیار پایین
است . بنابراین . کارکنان نقش مهمی در شرکتهای خدماتی بر عهده دارند .
> اندازه گیری کیفیت خدمات
» برخلاف کیفیت کالاها . دشوار است و ن
اندازه گیری کرد . ن» سرعت ارائه ی
یز در بخش خدمات .بسیار مهم است .زیر ا مصرف کنندگان . تمایل
خدمات انتظار بکشند .
ان
آن را به صورت
ندارند برای دریاف
صفحه 20:
نظريه صف
> بعد روان شناختى زمان نقش مهمى در «نظريه صف » دارد . نظريه صف
»خطوط انتظار را از طريق رياضيات مورد بررسى قرار ميدهد. نظريه
صف شامل مطالعه ی ریاضی صف های انتظار و فرایندهای تصادفى
مربوط به آن میشود . یک سیستم صف را میتوان به صورت یانی
تعریف کرد که برای دریافت خدمت وارد سیستم می شوند و اگر
خدمت در اختیار نباشد , برای آن منتظر میمانند و پس از انجام خدمت
سیستم را ترک می کنند .
صفحه 21:
ویژگی های خاص بخش خدمات
غیرقایل ذخیره بودن خدمات : شرکت های خدماتی برخلاف شرکتهای تولیدی نمی توانند
خدمات خود را در انبارها ذخیره کنند . اگرٍ یک شرکت تولیدی یک محصول معیوب تولید
»این بتواند در طی فرایند تولید و یا بازرسی های کنترلی شناسایی شود . امادر
بخش خدمات .خدمات ناقص ونامطلوب بلافاصله به دست مشتری میرسد
شخصی بودن ارتباطات در بخش خدمات : شرکتهای فعال در بخش تولید به دلیل وجود
شبکه توزیعی و خرده فروشی .ارتباط غیرشخصی با مشتریان خود دارند .اما ارتباط بين
شرکتهای خدماتی ومشتریان آنها شخصی است .
شخصی بودن ارتباطات بین خدمت دهندگان و مشتریان در خدمات ؛ چالش های خود
را نیز دارد . به دلیل ماهیت شخصی بسیاری از کسب و کارهای خدماتی ۰ مديران اين
شرکتها نه تنها باید دارای دانش و تخصص لازم برای مدیریت شرکت خود باشند .بلکه
باید در مدیریت کارکتان ارانه دهنده ی خدمت نیز دارای مهارت های لازم باشند
صفحه 22:
چالش خودکارسازی یا افزایش کارایی خدمات : شرکت های خدماتی به دلیل
ماهیت شخصی و به هنگام بودن خدمات . نمیتوانند از روش های شرکت های
تولیدی برای افزایش بهره وری خود استفاده کنند .
به علاوه بسیاری از شرکت های خدماتی نمی توانند فعالیت های خود را همانند
شرکت های تولیدی خودکارکنند .
ازطرف دیگر برخی از صنایع خدماتی توانسته اند به خوبی از پیشرفت های
فناوری بهره ببرند و عملیات خود را خودکار کنند .
خودكار كردن خدمات همواره باعث کاهش نیروهای کاری سازمان ها نمی
شوند .
صفحه 23:
افزایش بهره وری بخش خدمات
شرکتهای خدماتی از روشهای مختلفی برای افزایش بهره وری استفاده
۴ روش رایج برای افزایش بهره وری شرکتهای خدماتی شامل موارد
زیر است :
۱ - خودکارسازی عملیات سازمان
۲- ارائه محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع
۳- استفاده از دانش و یادگیری سازمانی
۴- به کارگیری ساختارهای جدید سازمانی
صفحه 24:
خودکار سازی عملیات سازمان
همان طور که در بخش قبلی نیز توضیح داده شد . بسیاری از شرکت های
خدماتی تلاش می کنند فعالیت های خود را به صورت خودکار درآورند .
همچنین ما باید انتظار داشته باشیم که در سالهای آتی تعداد بیشتری از
فعالیت ها و فرایندهای این شرکتها به صورت خودکار باشند .
صفحه 25:
ارائه ی محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع
در فروش متقاطع . شرکت دامنه ی گسترده تری از خدمات خود را در مقابل مشتری قرار می
دهد . در واقع . فروشنده هنگام فروش یک محصول خاص به مشتری . محصولات دیگر
شرکت را نیز به او پيشنهاد می دهد .
فروش محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع نیازمند تفکر مجدد درمورد نقش کارکنان خط
مقدم سازمان است .
اگر کارکنان خط مقدم به خوبی به صحبتهای مشتریان گوش دهند و مهارت های شنود موثر را
در خود تقویت کنند « می توانند راه حل های بهتری را به آنها ارائه دهند و در فروش متقاطع
نیز موفق تر عمل کنند .
تتی . ابزار مفیدی را در اختیار شرکتها قرار می دهند تا
را با انوا مختلف محصولات خود آشنا کنند .
صفحه 26:
استفاده از دانش و بادگیری سازمانی
سازمانها . مدیریت دانش و یادگیری سازمانی را با هدف ارتقای بهره وری با
یکدیگر تلفیق می کنند . مدیریت دانش عبارت است از فرایند ایجاد یک حافظه
سازمانی فراگیر .جامع و با دسترسی آسان .
مدیریت دانش با نام سرمایه معنوی هم شناخته می شود . هدف از ایجاد
يريت دائش ٠ سازماندهی سرمایه معنوی سازمان در یک ساختار رسمی 1
مدیران شرکت های خدماتی نیز با استفاده موثرتر از دانش یادگیری سازمانی «
بهره وری خود را افزایش می دهند .صنعت خرده فروشی نمونه ی مناسبی در
این زمینه است . آنها با استفاده از اطلاعات مشتریان استراتژی های مناسب
تری را برای افزایش سودآوری تنظیم می کنند .
صفحه 27:
به کارگیری ساختارهای جدید سازمانی
* شرکتهای خدماتی همچنین ساختارهای سازمانی خود را مورد بازبینی
قرار می دهند تا ناکارایی ها و گلوگاه ها را حذف کنند .در بسیاری از
موارد . این شرکتها اختیارات بیشتری را به کارکنان خط مقدم خود .
تفویض می کنند .
صفحه 28:
در کشور ما اکثر بیمارستان ها از سیستم اطلاعات بیمارستانی استفاده می
کنند . این سیستم ها را اطلاعات زیر را برای بیمارستانها فراهم می کنند .
* ۱- آمارهای مربوط به میزان بار کاری
۳ ۲- حسابرسی فعالیت ها
* ۳- وضعیت کارکنان شاغل
* ۴- عملکرد مالی
صفحه 29:
ویژگی های سازمانی شرکتیهای خدماتی
* جدول زیر ,ویژگی های سازمانی شرکتهای خدماتی را با شرکتهای
۲
تعداد واحدهای مرزگستر در شرکتهای تولیدی » زیاد است . زیرا در
این شرکتها مشتریان با شرکت ارتباط مستقیم ندارند .
تعداد واحدهای مرز گستر در شرکتهای خدماتی کمتر است زیرا در
این شرکتها مشتریان به طور مستقیم با ارائه دهندگان خدمت ارتیا
دارتة .
صفحه 30:
۳۳ [
2 58 يراكندكى جغرافيايى fo
Tee) كلد ك8 تصميم كيرى
ered) onl UL كت
elo سطح تخصص كاركنان 59 ac
كت ميان فردى نوع مهارت
صفحه 31:
* شرکتهای خدماتی , نیازی ندارند که بزرگ باشند , زیرا آنها باید تا حد
امکان به مشتریان نزدیک باشند . شرکتهای تولیدی باید بزرگ باشند تا
بتوانند از «اقتصاد مقیاس » بهره مند شوند و همچنین + به مواد اوليه و
نیروهای کاری , در یک مکان دسترسی داشته باشند .
کارکنان شرکتهای خدماتی , باید دارای مهارت های اجتماعی و میان
فردی باشند تا بتوانند با سرعت زياد . مشکلات مشتریان را حل کنند .
* در طرف دیگر , در شرکتهای تولیدی , کارکنان خط مقدم باید دارای
دانش فنی باشند تا بتوانند مشکلات فنی را حل کنند .
Pes
صفحه 32:
فناوری واحدهای غیراصلی سازمان
در اين بخش . فناوری واحدهایی از سازمان توضیح داده می شود که
برخلاف هسته ی فنی ۰ نقش اصلی را در سازمان ایفا نمی کنند .
اين بخش . ارتباط بین فناوری واحدهای سازمانی و ساختار سازمانی را
مورد بررسی قرار می دهد .
چارچوبی که بیشترین نقش را در درک فناوری واحدهای سازمانی
داشته است توسط «چارلز پرو» ارائه شد .
پرو دو بعد از فعالیت gle سازمانی را شناسایی کرد که با ساختار و
فرایندهای سازمانی هستند : تنوع و تحلیل پذیری منطقی .
صفحه 33:
co
تنوع »عبارت است از تعداد موارد استثنایی درکارهای <
سازمان .تنوع » نشان دهنده ی تعداد رویدادهای جدید و
غیرمنتظره است که درفرایندهای تولیدی سازمان روی
میدهد.
< تنوع » نشان می دهد که آیا فرایندهای کاری سازمان »
همواره به یک شکل انجام می شوند پا اینکه درزمانهای
سس
صفحه 34:
تحلیل پذیری منطقی
* تحلیل يذيرى منطقى ناجة ميزان از نظن
منطقى .قابل تحليل هستند . زمانى كه تحليل يذيرى منطقى بالا باشد . ميتوان
كارها را به مراحل مشخص تقسيم كرد و مسائل را بر اساس اين مراحل تحليل
نمود .
ان ميدهد كه فعاليت هاى سازمان
* در طرف مقابل . برخی از کارها ازقابلیت تحلیل يذيرى منطقى برخوردار نيستند
ونمی توان آنها را به صورت منطقی و عینی حل کرد . برای حل این مسائل . باید از
روش شهودی استفاده کرد و به تجربه ی افراد تکیه کرد .
صفحه 35:
چارچوب فناوری واحدها
نمودار زیر ۰ چارچوب فناوری واحدها را بر اساس ترکیبی از دو بعد تنوع و تحلیل پذیری منطقی
فروش
کارهای دفتری
ae ae
حسابرسي
هنری
هترهاى زيبا
تجارت”
کارهای هتری
نشان می دهد.
مهندسی
حسایداری مالیاتی
بل عمومن
غیرتکراری
برنامه ریزی استراتژیک
تحقیقات علوم اجتماعی
ت فن آوری
کاربردی
a
i
صفحه 36:
فناوری تکراری
+ درفناوری تکراری . میزان تنوع کم ,و تحلیل پذیری منطقی ءزیاد است .
کارها رسمی و استاندارد هستند . خط مونتاژ خودرو و دایره ی پرداخت
بانک ها دارای فناوری تکراری هستند.
صفحه 37:
فناوری هنری
در فناوری هنری.میزان تنوع کم « وتحلیل پذیری منطقی نیز کم است .
انجاموظایف نیازمند آموزش و تخصص زیاد هستند .زیر اکارکنان باید
براساس قدرت شهودی وتجربه ی خود به عوامل ناملموس محیطی پاسخ
دهند .
صفحه 38:
فناوری مهندسی
* درفناوری مهندسی . میزان تنوع زیاد و تحلیل پذیری منطقی نیز زیاد
است . وظایف در این فناوری .از طریق قواعد و رویه های استاندارد
انجام میشود .مهندسان وحسابداران در اين فناوری قرار میگیرند .
صفحه 39:
فناوری غیر تکراری
در فناوری غیر تکراری .میزان تنوع زیاد وتحلیل پذیری منطقی کم است . برنامه
ریزی استراتژیک .تحقیقات علوم اجتماعی ۰ زیست فناوری و ات کاربردی دارای
فناوری غیرتکراری هستند .
صفحه 40:
طراحی واحدهای سازمانی
بعد از شناسایی فناوری واحدهای سازمانی .باید ساختار مناسب را برای
آنها شناسایی کرد .نمودار زیر ارتباط بین فناوری واحدهای سازمانی
وویژگیهای ساختاری و مدیریتی آنها رانشان می دهد .
© ساختار کلی واحدها به دو دسته ی مکانیکی یا ارگانیکی تقسیم بندی می
شود . فناوریهای تکراری ۰ دارای ساختار مکانیکی و فناوریهای غیرتکراری
دارای ساختار ارگانیکی هستند .
صفحه 41:
رسمیت در حد بالا
تمرکز در حد بالا
آموزش يا تجریه ی کاری کم
حیطه ی کتترل وسیع
ارتباطات مکتوب و عمودی
هنری . ساختار غالبا ارگانیکی
رسمیت در حد متوسط
تمرکز در حد متوسط
تجربه ی کاری
حیطه ی کتترل متوسط تا وسیع
ارتباطات کلامی و اققی
رسمیت در حد متوسط
تمرکز در حد متوسط
آموزش رسمی
حیطه ی کتترل متوسط
ارتباطات مکتوب و عمودی
غیرتکراری ء ساختار ارگانیکی
رسمیت در حد کم
تمرکز در حد کم
آموزش به اضافه ی تجربه ی کاری
حیطه ی کنترل محدود تا متوسط
ارتباطات کلامی و افقی
صفحه 42:
زياد
وا بستكي متقابل واحدهاى سازمانى
نوع ساختار
گروه های
آستانداردسازی .
قوانين و رويه ها
مثال
باتک ها
خطوط
موتتال
بيمارستان
نوع
متوالی
دوطرفه
ردیف
صفحه 43:
وابستگی متقابل
> عبارت است از میزانی که واحدهای سازمان برای انجام وظایف خود . به
منابع ومواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند . وابستگی متقابل کم به
اين معناست که واحدها برای انجام وظایف خود .به میزان کمی به منابع
و مواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند . وابستگی متقابل زياد به اين
معناست که واحدها برای انجام وظایف خود . بهمیزان زیادی به منابع و
مواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند.
صفحه 44:
وايسة بستكى مستقل
> وایستگی مستقل . پایین ترین شکل وایستگی متقابل بين واحدهاى
سازمان است . در این نوع وابستگی .کار بین واحدها جریان نمی یابد .
هر واحد . بخشی از سازمان است و به سازمان کمک می SAS که به
اهدافش برسد .
صفحه 45:
وابستگی متوالی
< وابستگی متوالی زمانی ایجاد میشود که واحدها به صورت ترتیبی به
هم وایسته باشند . در این نوع وابستگی . قطعاتی که در یک واحد
تولید می شوند . به عنوان داده وارد واحد دیگرمیشوند . واحد اول
بايد خوب کار کند تا واحد دوم نیز بتواند به خوبی کار کند .میزان
وابستگی واحدها در وابستگی متوالی .بیشتر از وابستگی مستقل
است . زیرا واحدها با یکدیگرتعامل دارند و عملکرد آنها به یکدیگر
وابسته است .دروابستگی متوالی نیاز سازمان به سازوکارهای افقی
مانند یکپارچه سازها و «گروه های ضربت» افزا
صفحه 46:
وابستگی دوطرفه
وابستگی دوطرفه بالاترین سطح وابستگی بین واحدهاست . دروابستگی
دوطرفه .واحدها به صورت دوطرفه . به هم وابسته هستند .در اين
وابستگی . محصولی که در واحد اول تولید میشود . به عنوان داده وارد واحد
دوم میشود ومحصول واحد دوم به عنوان داده .مجددا وارد مرحله ی اول می
شود تا درتولید محصول مورد استفاده قرار گیرد .
دروابستگی دوطرفه . واحدها باید به طورصمیمانه وهماهنگ با یکدیگر
همكارى كنند . بنابراين »نوع ساختار اين سازمان ها بايد ارگانیکی باشد تا
امكان ارتباط آزاد بين واحدها را فراهم كند .
صفحه 47: