صفحه 1:
به نام خدا ارائه فصل جهار نقش فناوری درسازمان ها نام استاد نام دانشجو

صفحه 2:
تعریف فناوری د فناوری ».عبارت است از فرایندها . روشها . ماشین آلات و فعالیت هایی که داده های سازمانی (مواد اولیه . داده ها . ایده ها ) را به ستاده های سازماتی (محصولات و خدمات) تبدیل می کنند . سازمان ها با استفاده از فناوری . داده ها را به ستاده ها میکنند . دفناوری های اصلی» سازمان بر ساختار آن تاثیر دارند . فناوریهای اصلی : با ماموریت اصلی سازمان ها در ارتباط هستند .

صفحه 3:
نمودار زير » هرا بندهات |" اصلی تبدیل را در یک شرکت تولیدی نشان می دهد . واحدهای ستادی

صفحه 4:
فناوری شرکت های تولیدی * فناوری شرکتهای تولیدی . شامل ۳ 0 5 )2( فرایندهای تولیدی سنتی و فناوری 8 > های جدید مانتد «سیستم های 7 0 تولید منعطف» و «تولید ناب» است

صفحه 5:
فرایندهای تولیدی سنتی بود که توسط اولین و مهم ترین تحقیقی که در ز «ژوان وودوارد» انجام گرفت بر این اساس ۰ وودوارد شرکتها را به ۳ گروه تقسیم بندی کرد : ۱) گروه اول - دسته های کوچک و تولیدات تک محصولی ۲) گروه دوم - دسته های بزرگ و تولیدات انبوه ۳) گروه سوم - فرایند تولید مستمر

صفحه 6:
ارتباط بین پیچیدگی فنی و ویژگی های ساختاری ردیف تولید انبوه ۴۸ lor زياد زياد زياد مکانیکی تولید تک محصولی ۳۳ rea زياد آرگانیکی ویژگی ساختاری تعداد سطوح مدیریت حیطه ی کنترل نیروی کار مستقیم به نسبت مدیران به کل کارکنان رویه های رسمی تمرکز میزان ارتباطات کلامی میزان ارتباطات مکتوب ساختار سازمانی ردیف | > او ام > ا< ام

صفحه 7:
فناوری های جدید > دو فناوری جدید و مهم در سیستم های تولیدی ۰ شامل « سیستم های تولید منعطف » و « تولید ناب » است . و در ادامه به آنها میپردازیم .

صفحه 8:
سیستم های تولید منعطف بالاترین میزان خودکار شدن کارخانجات را «سیستم های تولید منعطف» می نامند . «سیستم های تولید منعطف » همچنین به نام های «تولید یکپارچه ی رایانه ای » » «کارخانجات هوشمند» . «فناوری های تولیدی پیشرفته » . «تولید چابک» و «کارخانه ی آینده» نیز شناخته می شود . تم های تولید منعطف : با اد ارتباط بین عناصر تولید می شوند که در دور از هم بوده اند . بنابراین . ربات ها . ماشین آلات ۰ طرح محصولات و تحلیل های مهندسی . توسط سیستم های تولید منعطف . هماهنگ و یکپارچه می شوند . سیستم های تولید منعطف . به شرکتهای بزرگ امکان داده اند که محصولات را به صورت سفارشی . انبوه و با قیمت های پایین ۰ عرضه کنند و در مقابل رقبا . به مزیت رقابتی دست بیدا کنند .

صفحه 9:
سيستم هاى توليد منعطف از سه عامل زب ۱- طراحی به کمک رایانه ۲- تولید به کمک رایانه ۳- شبکه ی اطلاعاتی یکپارچه

صفحه 10:
> طراحی به کمک رایانه . تولید به کمک رایانه . شبکه های اطلاعاتی یکپارچه . به سازمانها کمک می کنند که فعالیت های تولیدی خود را کاملا خودکار نمایند و از نیروهای کار انسانی : بی نیاز شوند . < یک کارخانه ی ایده آل ۰ می تواند سریعتر خود را از یک محصول به محصول دیگر جابه جا کند . با سرعت و دقت کار کند . کارهای خود را بدون کاغذ انجام دهد و اسناد حسابداری خود را بدون ‎SEIS‏ و به صورت خودکار . ثبت کند .

صفحه 11:
مدیریت چرخه ی حبات محصول برخی از کارخانه جات پیشرفته . از سیستم نرم افزاری به نام «مدیریت چرخه ی حیات محصول» استفاده می کنند . اين نرم افزار می تواند یک محصول را از مرحله ی ایده آل تا مراحل توسعه . تولید . آزمون و حتی نگه داری » مدیریت کند . < این نرم افزار ۰ ۳ مزیت عمده برای نوآوری محصولات دارد : داده های مرتبط به ایده ها و محصولات را از همه ی بخش های شرکت . ذخیره می کند . ۲- طرح محصولات را به همه ی بخش های سازمان و حتی تامين کنندگان بیرونی درگیر در توسعه ی محصولات جدید . اتتقال می دهد . < ۳- تصاویر سه بعدی را برای آزمون و نگه داری محصولات ارنه می دهد . < نرم افزار «مدیریت چرخه ی حیات محصول» . برای هماهنگ سازی افراد . تجهیزات و ابزار آلات مریوط به طراحی ۰ توسعه و تولید محصولات در سرتاسر جهان به كار مى رود :

صفحه 12:
تولید ناب < «تولید ناب» » سطح نهایی سیستم های تولید منعطف است . سیستم های تولید منعطف , زمانی به سطح نهایی خود (تولید ناب) در افزایش کیفیت ؛ اراته ی خدمات مشتری و کاهش هزینه ها می رسند که همه ی بخش های آنها . به صورت وایسته به هم مورد استفاده قرار گیرن و با فرایندهای مدیریتی منعطف . در یک سیستم تولید ناب . ترکیب گردند . توليد ناب نيز مانند سیستم های تولید منعطف . از طراحی ‎oy‏ کمک رایانه ؛ تولید به کم رایانه . شبکه های اطلاعاتی یکپارچه و نرم افزار «مدیریت چرخه ی حیات محصول » استفاده می کند . اما در کانون اصلی آن به جای ماشین آلات یا نرم افزارها . افراد قرار دارند .

صفحه 13:
* یکی از درس های مهمی که در تولید ناب وجود دارد » اين است که هميشه راهی برای بهبود وجود دارد . شرکت های ژاینی مانند ماتسوشیتا . در زمینه ی تولید ناب . همواره رهبر شرکتهای بهانت بوده اند . شرکت تویوتا نیز در این زمینه . موفقیت های زیادی را کسب کرده است . این شرکت . از روش ‎Glo‏ مختلفی مانند «سیستم اتبارداری به هنگام» ۰ مدیریت چرخه ی حیات محصول . بهبود مستمر و مشارکت کارکنان استفاده می کند . * سیستم های تولید منعطف و تولید ناب . به شرکتها امکان می دهند که به سمت «سفارشی سازی انبوه» حرکت کنند . در سفارشی سازی انبوه . شرکت از فتاوری تولید انبوه استفاده می کند الاتی را با سرعت و با هزینه ی پایین : متناسب با توليد انبو مى كند و محصولاتى را با سرعت و با هزينه ى يايين ب با نیازها و خواسته های تک تک مشتریان . تولید می کند .

صفحه 14:
کارکردهای عملکردی و ساختاری پر اساس دیدگاه سنتی ۰ شرکتها نمی توانند به طور همزمان ۰ هم تولید انبوه داشته باشند و هم محصولات سفارشی . آنها اید محصولات را به صورت انبوه تولید کنند یا اینکه . آنها را به صورت سفارشی تولید نمایند . اما سیستم های تولید منعطف : این امکان را به شرکت ها می دهند که بر محدودیت های دیدگاه سنتی غلبه کنند .سیستم های تولید منعطف . امکان تولید انبوه و سفارشی سازی محصولات را به طور همزمان برای شرکتها فراهم می کنند . در بالاترین سطح . سیستم های تولید منعطف . این امکان را به شرکتها می دهند. که محصولات را برای تک تک مشتریان . سفارشی سازی نمایند . حد نهایی سیستم های تولید منعطف ۰ «صنعت گری به کمک رایانه » نیز گفته می شود .

صفحه 15:
جدول زير . سیستم های تولید منعطف را با سیستم های تولید سنتی . از نظر ویژگی های سازمانی مورد مقایسه قرار می دهد . شاخص ‎ws.‏ ‏حیطه ی کتترل ساختار سطوح سلسله مراتب توافقی و منعطف تکراری وظایف پایین ‎uy‏ تخصص گرایی غیرمتمرکز متمرکز تصمیم گیری خودگردان .ارگانیکی ‏ بوروکراتیک .مکانیکی ‏ ساختار کلی سازمان کار تیمی بدون تعامل تعاملات منابع انسانی گسترده . چندین بار آموزش اجتملعن متغير ثابت تقاضاى مشتريان ميان سازمانى _— اتدک , روابط تزدیک زياد روابط معمولی تامین کنندگان

صفحه 16:
فناوری شرکتهای خدماتی امروزه . بخش خدمات از روند رو به رشدی در اقتصادهای مختلف برخوردار است . بخش خدمات . حدود ۸۰ درصد از تولید ناخالص آمریکا و حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته را تشکیل می دهد . در دنیای کنونی به دلیل وجود فشارهای رقابتی شدید . یکی از مهمترین استراتژی هایی که سازمانها از طریق آن می توانند به مزب بهبود کیفیت خدمات خدماتا است . ت رقابتى يايدار دست بيدا كنند » کتهای بخش خدمات دارای اهدافی مشابه با شرکتهای بخش تولید هستند . هردو را ارائه دهند و قابلیت را جذب و حفظ کند . محصولات با هایی را در خود توسعه دهند كه به آنها امكان كسب مزيت رقابتی پایدار را

صفحه 17:
ویژگی کلی شرکت های خدماتی نمودار زیر . ویژگی شرکت های خدماتی را با شرکت های تولیدی مقایسه میکند . مهمترین تفاوت بین کالاها و خدمات . اين است که کالاها ملموس هستند و خدمات » ناملموس . خدمات .انتزاعی هستند و غالبا از ایده ها و دانش تشکیل می شوند ¢ نه کالاهای فیزیکی. بنابراين , خدمات را بايد همزمان با تولید :مصرف کرد برعکس کالاها که میتوان آنها را برای مصیف در آینده ؛ ذخیره کرد .

صفحه 18:
‎ps yes cal‏ ليل اسان اندازهگیری مستقیم ومینی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏فن آوری خدماتی ‏ستاده های ناملموس ‎uk‏ ‏مصرف همزمان با تولید. ۷ ارانه‌ی پاسخ های کندتر . وایسته به نیروی کار قایل قبول آست ‏۸ مکان ارانه‌ی خدمات. تا ‏اهمیت بسیار زیاد عامل انسانی حدودی مهم است کیفیت . ادراکی است و اندازه كيوق إن حشوار ابسدد ‏۷ ارانه ی پاسخ های سر. مشتریان . ضرون ‏۱ ‎a‏ ‏۴ تعاملات زیاد با مشتریان ۵ ۶ ‏محصولات و خدمات محصولات رستوران ها تولید كنندكان نوشيدنى لوازم آرایشی شركت هاى فولاد املاک و مستغلات خودروسازها کارگزاران بورس شرکت های معدنی ‏خرده فروشی ها شرکت های گوشی تلفن همراه ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
< تعامل مستقیم بين مشتریان وکارکنان در بخش خدمات . بسیار زیاد است . اما بین مشتریان و کارکنان هسته ی فنی شرکت های تولیدی . بسیار پایین است . بنابراین . کارکنان نقش مهمی در شرکتهای خدماتی بر عهده دارند . > اندازه گیری کیفیت خدمات » برخلاف کیفیت کالاها . دشوار است و ن اندازه گیری کرد . ن» سرعت ارائه ی یز در بخش خدمات .بسیار مهم است .زیر ا مصرف کنندگان . تمایل خدمات انتظار بکشند . ان آن را به صورت ندارند برای دریاف

صفحه 20:
نظريه صف > بعد روان شناختى زمان نقش مهمى در «نظريه صف » دارد . نظريه صف »خطوط انتظار را از طريق رياضيات مورد بررسى قرار ميدهد. نظريه صف شامل مطالعه ی ریاضی صف های انتظار و فرایندهای تصادفى مربوط به آن میشود . یک سیستم صف را میتوان به صورت یانی تعریف کرد که برای دریافت خدمت وارد سیستم می شوند و اگر خدمت در اختیار نباشد , برای آن منتظر میمانند و پس از انجام خدمت سیستم را ترک می کنند .

صفحه 21:
ویژگی های خاص بخش خدمات غیرقایل ذخیره بودن خدمات : شرکت های خدماتی برخلاف شرکتهای تولیدی نمی توانند خدمات خود را در انبارها ذخیره کنند . اگرٍ یک شرکت تولیدی یک محصول معیوب تولید »این بتواند در طی فرایند تولید و یا بازرسی های کنترلی شناسایی شود . امادر بخش خدمات .خدمات ناقص ونامطلوب بلافاصله به دست مشتری میرسد شخصی بودن ارتباطات در بخش خدمات : شرکتهای فعال در بخش تولید به دلیل وجود شبکه توزیعی و خرده فروشی .ارتباط غیرشخصی با مشتریان خود دارند .اما ارتباط بين شرکتهای خدماتی ومشتریان آنها شخصی است . شخصی بودن ارتباطات بین خدمت دهندگان و مشتریان در خدمات ؛ چالش های خود را نیز دارد . به دلیل ماهیت شخصی بسیاری از کسب و کارهای خدماتی ۰ مديران اين شرکتها نه تنها باید دارای دانش و تخصص لازم برای مدیریت شرکت خود باشند .بلکه باید در مدیریت کارکتان ارانه دهنده ی خدمت نیز دارای مهارت های لازم باشند

صفحه 22:
چالش خودکارسازی یا افزایش کارایی خدمات : شرکت های خدماتی به دلیل ماهیت شخصی و به هنگام بودن خدمات . نمیتوانند از روش های شرکت های تولیدی برای افزایش بهره وری خود استفاده کنند . به علاوه بسیاری از شرکت های خدماتی نمی توانند فعالیت های خود را همانند شرکت های تولیدی خودکارکنند . ازطرف دیگر برخی از صنایع خدماتی توانسته اند به خوبی از پیشرفت های فناوری بهره ببرند و عملیات خود را خودکار کنند . خودكار كردن خدمات همواره باعث کاهش نیروهای کاری سازمان ها نمی شوند .

صفحه 23:
افزایش بهره وری بخش خدمات شرکتهای خدماتی از روشهای مختلفی برای افزایش بهره وری استفاده ۴ روش رایج برای افزایش بهره وری شرکتهای خدماتی شامل موارد زیر است : ۱ - خودکارسازی عملیات سازمان ۲- ارائه محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع ۳- استفاده از دانش و یادگیری سازمانی ۴- به کارگیری ساختارهای جدید سازمانی

صفحه 24:
خودکار سازی عملیات سازمان همان طور که در بخش قبلی نیز توضیح داده شد . بسیاری از شرکت های خدماتی تلاش می کنند فعالیت های خود را به صورت خودکار درآورند . همچنین ما باید انتظار داشته باشیم که در سالهای آتی تعداد بیشتری از فعالیت ها و فرایندهای این شرکتها به صورت خودکار باشند .

صفحه 25:
ارائه ی محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع در فروش متقاطع . شرکت دامنه ی گسترده تری از خدمات خود را در مقابل مشتری قرار می دهد . در واقع . فروشنده هنگام فروش یک محصول خاص به مشتری . محصولات دیگر شرکت را نیز به او پيشنهاد می دهد . فروش محصولات مجموعه ای یا فروش متقاطع نیازمند تفکر مجدد درمورد نقش کارکنان خط مقدم سازمان است . اگر کارکنان خط مقدم به خوبی به صحبتهای مشتریان گوش دهند و مهارت های شنود موثر را در خود تقویت کنند « می توانند راه حل های بهتری را به آنها ارائه دهند و در فروش متقاطع نیز موفق تر عمل کنند . تتی . ابزار مفیدی را در اختیار شرکتها قرار می دهند تا را با انوا مختلف محصولات خود آشنا کنند .

صفحه 26:
استفاده از دانش و بادگیری سازمانی سازمانها . مدیریت دانش و یادگیری سازمانی را با هدف ارتقای بهره وری با یکدیگر تلفیق می کنند . مدیریت دانش عبارت است از فرایند ایجاد یک حافظه سازمانی فراگیر .جامع و با دسترسی آسان . مدیریت دانش با نام سرمایه معنوی هم شناخته می شود . هدف از ایجاد يريت دائش ‎٠‏ سازماندهی سرمایه معنوی سازمان در یک ساختار رسمی 1 مدیران شرکت های خدماتی نیز با استفاده موثرتر از دانش یادگیری سازمانی « بهره وری خود را افزایش می دهند .صنعت خرده فروشی نمونه ی مناسبی در این زمینه است . آنها با استفاده از اطلاعات مشتریان ‏ استراتژی های مناسب تری را برای افزایش سودآوری تنظیم می کنند .

صفحه 27:
به کارگیری ساختارهای جدید سازمانی * شرکتهای خدماتی همچنین ساختارهای سازمانی خود را مورد بازبینی قرار می دهند تا ناکارایی ها و گلوگاه ها را حذف کنند .در بسیاری از موارد . این شرکتها اختیارات بیشتری را به کارکنان خط مقدم خود . تفویض می کنند .

صفحه 28:
در کشور ما اکثر بیمارستان ها از سیستم اطلاعات بیمارستانی استفاده می کنند . این سیستم ها را اطلاعات زیر را برای بیمارستانها فراهم می کنند . * ۱- آمارهای مربوط به میزان بار کاری ۳ ۲- حسابرسی فعالیت ها * ۳- وضعیت کارکنان شاغل * ۴- عملکرد مالی

صفحه 29:
ویژگی های سازمانی شرکتیهای خدماتی * جدول زیر ,ویژگی های سازمانی شرکتهای خدماتی را با شرکتهای ۲ تعداد واحدهای مرزگستر در شرکتهای تولیدی » زیاد است . زیرا در این شرکتها مشتریان با شرکت ارتباط مستقیم ندارند . تعداد واحدهای مرز گستر در شرکتهای خدماتی کمتر است زیرا در این شرکتها مشتریان به طور مستقیم با ارائه دهندگان خدمت ارتیا دارتة .

صفحه 30:
۳۳ [ 2 58 يراكندكى جغرافيايى ‎fo‏ ‎Tee)‏ كلد ك8 تصميم كيرى ‎ered) onl UL‏ كت elo ‏سطح تخصص كاركنان‎ 59 ac كت ميان فردى نوع مهارت

صفحه 31:
* شرکتهای خدماتی , نیازی ندارند که بزرگ باشند , زیرا آنها باید تا حد امکان به مشتریان نزدیک باشند . شرکتهای تولیدی باید بزرگ باشند تا بتوانند از «اقتصاد مقیاس » بهره مند شوند و همچنین + به مواد اوليه و نیروهای کاری , در یک مکان دسترسی داشته باشند . کارکنان شرکتهای خدماتی , باید دارای مهارت های اجتماعی و میان فردی باشند تا بتوانند با سرعت زياد . مشکلات مشتریان را حل کنند . * در طرف دیگر , در شرکتهای تولیدی , کارکنان خط مقدم باید دارای دانش فنی باشند تا بتوانند مشکلات فنی را حل کنند . Pes

صفحه 32:
فناوری واحدهای غیراصلی سازمان در اين بخش . فناوری واحدهایی از سازمان توضیح داده می شود که برخلاف هسته ی فنی ۰ نقش اصلی را در سازمان ایفا نمی کنند . اين بخش . ارتباط بین فناوری واحدهای سازمانی و ساختار سازمانی را مورد بررسی قرار می دهد . چارچوبی که بیشترین نقش را در درک فناوری واحدهای سازمانی داشته است ‏ توسط «چارلز پرو» ارائه شد . پرو دو بعد از فعالیت ‎gle‏ سازمانی را شناسایی کرد که با ساختار و فرایندهای سازمانی هستند : تنوع و تحلیل پذیری منطقی .

صفحه 33:
co ‏تنوع »عبارت است از تعداد موارد استثنایی درکارهای‎ < ‏سازمان .تنوع » نشان دهنده ی تعداد رویدادهای جدید و‎ غیرمنتظره است که درفرایندهای تولیدی سازمان روی میدهد. < تنوع » نشان می دهد که آیا فرایندهای کاری سازمان » همواره به یک شکل انجام می شوند پا اینکه درزمانهای سس

صفحه 34:
تحلیل پذیری منطقی * تحلیل يذيرى منطقى ناجة ميزان از نظن منطقى .قابل تحليل هستند . زمانى كه تحليل يذيرى منطقى بالا باشد . ميتوان كارها را به مراحل مشخص تقسيم كرد و مسائل را بر اساس اين مراحل تحليل نمود . ان ميدهد كه فعاليت هاى سازمان * در طرف مقابل . برخی از کارها ازقابلیت تحلیل يذيرى منطقى برخوردار نيستند ونمی توان آنها را به صورت منطقی و عینی حل کرد . برای حل این مسائل . باید از روش شهودی استفاده کرد و به تجربه ی افراد تکیه کرد .

صفحه 35:
چارچوب فناوری واحدها نمودار زیر ۰ چارچوب فناوری واحدها را بر اساس ترکیبی از دو بعد تنوع و تحلیل پذیری منطقی فروش کارهای دفتری ‎ae ae‏ حسابرسي هنری هترهاى زيبا تجارت” کارهای هتری نشان می دهد. مهندسی حسایداری مالیاتی بل عمومن غیرتکراری برنامه ریزی استراتژیک تحقیقات علوم اجتماعی ت فن آوری کاربردی a i

صفحه 36:
فناوری تکراری + درفناوری تکراری . میزان تنوع کم ,و تحلیل پذیری منطقی ءزیاد است . کارها رسمی و استاندارد هستند . خط مونتاژ خودرو و دایره ی پرداخت بانک ها دارای فناوری تکراری هستند.

صفحه 37:
فناوری هنری در فناوری هنری.میزان تنوع کم « وتحلیل پذیری منطقی نیز کم است . انجاموظایف نیازمند آموزش و تخصص زیاد هستند .زیر اکارکنان باید براساس قدرت شهودی وتجربه ی خود به عوامل ناملموس محیطی پاسخ دهند .

صفحه 38:
فناوری مهندسی * درفناوری مهندسی . میزان تنوع زیاد و تحلیل پذیری منطقی نیز زیاد است . وظایف در این فناوری .از طریق قواعد و رویه های استاندارد انجام میشود .مهندسان وحسابداران در اين فناوری قرار میگیرند .

صفحه 39:
فناوری غیر تکراری در فناوری غیر تکراری .میزان تنوع زیاد وتحلیل پذیری منطقی کم است . برنامه ریزی استراتژیک .تحقیقات علوم اجتماعی ۰ زیست فناوری و ات کاربردی دارای فناوری غیرتکراری هستند .

صفحه 40:
طراحی واحدهای سازمانی بعد از شناسایی فناوری واحدهای سازمانی .باید ساختار مناسب را برای آنها شناسایی کرد .نمودار زیر ارتباط بین فناوری واحدهای سازمانی وویژگیهای ساختاری و مدیریتی آنها رانشان می دهد . © ساختار کلی واحدها به دو دسته ی مکانیکی یا ارگانیکی تقسیم بندی می شود . فناوریهای تکراری ۰ دارای ساختار مکانیکی و فناوریهای غیرتکراری دارای ساختار ارگانیکی هستند .

صفحه 41:
رسمیت در حد بالا تمرکز در حد بالا آموزش يا تجریه ی کاری کم حیطه ی کتترل وسیع ارتباطات مکتوب و عمودی هنری . ساختار غالبا ارگانیکی رسمیت در حد متوسط تمرکز در حد متوسط تجربه ی کاری حیطه ی کتترل متوسط تا وسیع ارتباطات کلامی و اققی رسمیت در حد متوسط تمرکز در حد متوسط آموزش رسمی حیطه ی کتترل متوسط ارتباطات مکتوب و عمودی غیرتکراری ء ساختار ارگانیکی رسمیت در حد کم تمرکز در حد کم آموزش به اضافه ی تجربه ی کاری حیطه ی کنترل محدود تا متوسط ارتباطات کلامی و افقی

صفحه 42:
زياد وا بستكي متقابل واحدهاى سازمانى نوع ساختار گروه های آستانداردسازی . قوانين و رويه ها مثال باتک ها خطوط موتتال بيمارستان نوع متوالی دوطرفه ردیف

صفحه 43:
وابستگی متقابل > عبارت است از میزانی که واحدهای سازمان برای انجام وظایف خود . به منابع ومواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند . وابستگی متقابل کم به اين معناست که واحدها برای انجام وظایف خود .به میزان کمی به منابع و مواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند . وابستگی متقابل زياد به اين معناست که واحدها برای انجام وظایف خود . بهمیزان زیادی به منابع و مواد اولیه ی واحدهای دیگرنیاز دارند.

صفحه 44:
وايسة بستكى مستقل > وایستگی مستقل . پایین ترین شکل وایستگی متقابل بين واحدهاى سازمان است . در این نوع وابستگی .کار بین واحدها جریان نمی یابد . هر واحد . بخشی از سازمان است و به سازمان کمک می ‎SAS‏ که به اهدافش برسد .

صفحه 45:
وابستگی متوالی < وابستگی متوالی زمانی ایجاد میشود که واحدها به صورت ترتیبی به هم وایسته باشند . در این نوع وابستگی . قطعاتی که در یک واحد تولید می شوند . به عنوان داده وارد واحد دیگرمیشوند . واحد اول بايد خوب کار کند تا واحد دوم نیز بتواند به خوبی کار کند .میزان وابستگی واحدها در وابستگی متوالی .بیشتر از وابستگی مستقل است . زیرا واحدها با یکدیگرتعامل دارند و عملکرد آنها به یکدیگر وابسته است .دروابستگی متوالی نیاز سازمان به سازوکارهای افقی مانند یکپارچه سازها و «گروه های ضربت» افزا

صفحه 46:
وابستگی دوطرفه وابستگی دوطرفه بالاترین سطح وابستگی بین واحدهاست . دروابستگی دوطرفه .واحدها به صورت دوطرفه . به هم وابسته هستند .در اين وابستگی . محصولی که در واحد اول تولید میشود . به عنوان داده وارد واحد دوم میشود ومحصول واحد دوم به عنوان داده .مجددا وارد مرحله ی اول می شود تا درتولید محصول مورد استفاده قرار گیرد . دروابستگی دوطرفه . واحدها باید به طورصمیمانه وهماهنگ با یکدیگر همكارى كنند . بنابراين »نوع ساختار اين سازمان ها بايد ارگانیکی باشد تا امكان ارتباط آزاد بين واحدها را فراهم كند .

صفحه 47:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
79,000 تومان