صفحه 1:
۱ ۳ بنیاد ین
۱ هو :
سند
در
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
معل سح امتتدر نسلیاست که تماممقذرا ات یک
كشور. به آن نسل سيرده مى شود و تربيت شما بايد همرادتال
is
صفحه 5:
صفحه 6:
وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی, متولی فرآیند تعلیم
و تربیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت؛ قوامبخش فرهنگ عمومی و تعالیبخش جامعه
اسلامی برآنناس نظام معبار استلامی: با مار کت قانواده: انفادها و سازمانهای دولتی و
غیردولتی است. اين نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگیهای پایه زمینه دستیابی
دانشآموزان در سنین لاژلتعلیم طی ۱۲ پایه تحصیلی (چهار دوره سه ساله) به مراتبی
از حیات طیبه در ابعاد فردی, خانوادگی, اجتماعی و جهانی را بهصورت نظاممند. همگانی؛
عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد. انجام اين مهم نقش زیرساختی
در نظام تعليم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت.
صفحه 7:
مدرسه در افق چشمانداز ۱۴۰۴
بر پای این چشماندازه مدرسه جلوهای است از تحقق مراتب حیات طیبه. کانون عرضة خدمات
و فرصتهای تعلیم و تربیتی. زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین و
تعالی پیوسته هویت آنان پراساس نظام معیار اسلامی. در چارچوب فلسفه و رهنامة نظام تعلیم
و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران که دارای ویژگیهای زیر است:
©» تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق. جهان خلقت.
تخود و asian SRI لیگ رای کیت ادوص اكرات ىع مدای قودبآووجه
کارآمدی کارآفریتی؛ پرهیز از اسراف و وایستگی به دنیاء همدلی احترام» اعتماد» وقت شناسی:
نظم. جدیت. ایقارگری. قانون گرایی. نقادی و نوآوری. استکبارستیزی. دفاع از محرومان و
مستضعفان و ارزشهای انقلاب اسلامی»
© نقطة اتکای دولت و ملت در رشد. تعالی و پیشرقت کشور و کانون تربیت محا
* بر خوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزههای عملیاتی در چار چوب سیاستهای
محلی. منطقهای و ملی
صفحه 8:
هدفهای کلان
۱- تربیت انسانی موحد. ممن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیتها و وظایف در
برابر خداء خود, دیگران و طبیعت حقیقت جو و عاقل, عدالتخواه و صلحجو ظلم ستیز: جهاد گر,
شجاع و ایثارگر و وطندوست. مهرورزه جمع گرا و جهانیاندیش, ولایتمدار و منتظر و تلاش گر
در جهت تحقق حکومت عدل جهانی, با اراده و امیدواره خودباور و دارای عزت نفس, امانتداره
دانا و تواناء پاکدامن و با حیء انتخابگر و آزادمنش, متخلق به اخلاق اسلامیء خلاق و کارآفرین
و مقتصد و ماهره سالم و بانشاط: قانونمدار و نظمپذیر و Solel ورود به زندگی شایسته فردی,
عانادگی و احصمافی براساسی قفا lal hss
صفحه 9:
حیات طیبه
وم مظلوت وتكاكى بقررذر هم ابعا نو مراقب: بوانماس nea pS زانتلانی (مبانی وا روش ها
مزال Shan Beles SENET Cal C alles ها ینت وس Soll, AN ssh asl
شند. این گونة زندگانی مستلزم ارتباط آگاهانه و اختیاری با حقیقت خستی: و تشدید رابطه یا او
در همه شون فردی و اجتماعی زندگی است که باید براساس انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانه
نظام معيار متاسب با دین اسلام باشد. بنابراین. یکی از مشخصات اصلی خیات اطیب نكي بن
ارزش غایی زتدگی - قرب الیالّه - و نظام معیار متناسب با آن یعنی مبانی و ارزشهای مقبول
دین اسلام است. زیرا با توجه به لزوم پذیرش ربوبیت خداوند متعال, بهعنوان يگانة رب حقیقی
جهن و اسان این نظامهعیان جهت آنسالسی محومصعی یات ظیبه راندر همه مراتب و انتاه
آن مشخص مینماید. بنابراین انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانة تظام معیار ربوبی و انطباق همة
ابعاد زندگی با این نظام (تقوا», وجه تمایز اساسی حیات طیبه از زندگی غیردینی (< سکولار)
uly محسوب میشود که نقطة اوج و حقیقت آن در جامعه جهانی مهدوی محقق می گردد.
صفحه 10:
و معلم و مربی
«معلم» و «مربی» (مترادف هم به کار رفته است) به فردی اطلاق میشود که رسالت خطیر
تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارد.
اك
ل معلم (مربى) بهعنوان هدایت کننده و اسوهای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربي”
- مؤثرترين عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
2 ,
صفحه 11:
معلم است که :
- بصیرت و تعالی در زمینههای گوناگون عبادی - اخلاقی. اعتقادی. سیاسی. اجتماعی و
فرهنگی
کرامت فافی و اکتنایی اسان و کسب فضایل اعلاقی از جمله: ایمان: تقو تولی: و تبری»
عمل ضالح. خودباوری: روحیه مجاهدت. ظلمستیزی, علم حکمت. عفت. شجاعت. عدالت.
صداقت. ایتار و فداکاری
سلامت جسمانی. نشاط و تقویت اراده
تكوين وتعالى جديههاى انسانى هويت دان آموران براق تقويت زوايطظ عق تحور عدالت كستتر
و مهرورزانه با همه انسانها در سراسر جهان
- منزلت علم نافع, هدایت گر و توانمندساز و مقام و جايكاه عالم و معلم
«پرورش, ارتقا و تعمیق انواع و.مراتب فقلائیت در همة ساختهای تعلیم و تربیت
- ارتقای جایگاه و نقش تربیتی خانواده و مشارکت اثربخش آن با نظام تعلیم و تربیت
صفحه 12:
بنيادین نگاه وییه وممتازیبه معلم شده است.دراین سند معلم به
واستاد شناخته شده است ونه کارمند.لین یک تحول عمیق
در متارييخ نظام آموزش وپرورش حی باشد که اگر در عمل هم موفق شود
ببه معنای واقعی کلمه متحول خواهد شد.چون ضلمن تحول واقعی در
پرورش معلم می باشد.اگر بهترین محتوا,پیشرفته ترین امکانات
ت آوزشی در آموزش وپرورش پیاده شود لما معلم تغییر نیلبد هیا معلم با
۳
نات همسو نباشد تمام حرکات ابتر خواهدماند.
صفحه 13:
دن معلم در سند تحول بنیادین یعنی اینکه یک معلم قبل از
باشد پژوهشگر است.به عبارت دیگر پژوهشگری مقدمه معلمی است
پژوهشگر نباشد نمی تواند معلم باشد واین همان نکته ای است که در
قبل در نظام آموزشی ما از آن غفلت شده ومعلم را کارمند محسوب کرده
ن مقدمه این نکته روشن می شود که سند تحول بنیادین یک سند
تب که چشم انداز وافق نظام آموزشی را بسیار روشن وامیدوار کننده می
كل آنجه در اين برهه اهميت دارد ونياز به توجه بيشتر دارد جكونكى اجراى
باشد كه اكر اهميت آن بيشتر از خود سند نباشد كمتر نيست.
صفحه 14:
ل بنیادین بعنوان فردی فکور,پژوهشگر واستاد می باشد که در فرایند
ی فعال است وسعی دارد فرایند یادگیری و آموزش اثربخش باشد و این امر
شلد مگر اینکه معلم پژوهشگر باشد ورمز موفقیت هر معلم فعالیت در راستای
تحول بنیادین می باشد.
cle دارد به انسانهای مومن.پرانگیزه.صبور.امیدوار.خوش بین.علاقمند به منافع
ن به قله هاى كمال شخصی وجمعی.انسانهای با ابتکار.متفکر.اهل تحقیق.اهل
بوجود خواهد آورد؟اینجاست که نقش معلم روشن می 9.996 P=
صفحه 15:
در تربیت است و او باید فرزندان این کشور را در ابعاد گوناکون شامل
منطبق بر نظام معیار اسلامی تربیت کند.
انسانهایی موحد و مومن و متعهد به مسئولیتها در برابر خداءخود. دیگران و طبیعت.
3 عاقل.عدات خواه و صلح جوء ظلم ستیز. .شجاع و ایثارگر و وطن دوست.مهرورز جمع
پش, و تلاشگر در جهت حکومت عدل جهانی. با اراده و امیدوار خودباور و دارای
(دمنش.متخلق به اخلاق اسلامی.خلاق و کار آفرین و مقتصد و ماهر.سالم و با
و نظم پذیرو آماده ی ورود به زندگی..... موفق شود.
که عالمان عارف در طول عمرشان به تربیت تعداد انگشت شماری از آنها موفق می
مان باید همردیف عالمان عارف و استادان اخلاق والبته واجدین مهارتهای علمی
می و روحی باشند تا به باری خدا و فراهم بودن سایر شرایط درامر تربیت
صفحه 16:
سند تحول بنیادین
۶ ۱-تربیت دینی و اخلاقی ۲- تربیت سیاسی و اجتماعی ۳- تربیت زیستی و
نری و زیبا شناختی۵- تربیت اقتصادی و حرفه ای ۶- تربیت علمی و فناوری
که تعلیم و تربیت دانش آموزان بر اساس آنها صورت خواهد گرفت. همچنین در
ادينء محور فعاليت هاى مدارس بايد بر ينج عنصر علم. ایمان. اخلاق, عمل و تفکر
م اهداف. ماموريتها و جشم انداز سند بنيادين آموزش و يرورش رسيدن به حيات
صفحه 17:
لیادین فاقد نگاه صنفی بوده و بر اساس این سند هر كس در
ورش کار می کند وظیفه تربیت اسلامی دارد.پرورش نسلی
. پیرو قرآن و عترت بزرگ ترین وظیفه و رسالت متولیان
يم و تربیت بویژه معلمان است. خودشناسی. ارتباط با خدا و
دب خلقت را از ثمرات اجرای تحول بنیادین است موفقیت آموزش
این امر منوط به همکاری تنگاتنگ سایر دستگاه های دولتی و
صفحه 18:
ش تربیت انسان است که باید بر اساس سند تحول بنیادین در ساحت های شش گانه
خلاقی. زیستی و بدنی .اجتماعی و سیاسی. اقتصادی و حرفه ای. علمی و فناوری. هنری
آتربیت شوند تا دانش آموزانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گیرند .موضوع
ت های ششگانه باید در دستور کار جدی همکاران قرار گیرددشمن برای به انحراف کشیدن
نماید تا آنان را به سمت بی هویتی سوق دهد. لذا باید با مدیربت جهادی به تقویت ایمان و
ان در همه ساحت ها پرداخته تا با توطثه های دشمنان مقابله کنیم . تدوین سند چشم
مدت برای آموزش و پرورش استان در همه حوزه ها با رویکرد سند تحول بنيادين و سند
باید دردستور کار قرار گیرد. سند تحول بنیادبن یک سند راهبردی در حوزه تعلیم
و اساس فعالیت ها کار دارد تا همه امور براساس موازین و آموزهای اسلامی باشد.
صفحه 19:
بنیادین تغییر نگرش و تفکر است سند تحول. آموزش و پرورش را
اجتماعی. مدرسه را کانون فرهنگی وتربیتی و معلم را شخصیت
می wile
س بايد با استفاده از قابلیت ها و توانایی های بالای خود برنامه های
جرايى نمودن سند تحول و تربیت نسل آینده.تدوین نموده و معلمان نیز
لازم . محیط شاد و با نشاطی را برای ادامه تحصیل دانش آموزان
صفحه 20:
صفحه 21:
۳
hen oh |
ecg ne
بیترت ر مان
صفحه 22:
من الله توفيق
بيه و تنظيم : زهرا سلطانى راد |