سیاست و قانون‌گذاریعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

نقش نهادهای قرآنی مردمی در تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی

صفحه 1:
مروری بر نقش نهادهای قرآنی مردمی در تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی ‎ag‏ کنندگان: * محمد حسین فريدونى نايب رئيس هينت مديره اتحادبه تشكل هاى قرآتى ‏* مرتضى سلمانى ماهينى دانشجوى كارشناسى ارشد مديريت اجرابى 848840

صفحه 2:
امروز فرصتی تاریخی و استثنایی ۱ است؛ برای اينکه قرلن در هدایت فکر و عمل انسان ها قدرت و | چیرگی خود را نشان دهد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

صفحه 3:
توسعه فرهنك قر آنى: ” تعميم و تعميق شناخت و ايمان به قرآن و ارتباط و انس با آَن و تحقق مضامين آيات قرآنى در رفتار فردى و اجتماعى اقشار مختلف جامعه

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
جایگاه بخش ق رآنی مردمی در متن منشور ماده۱- اهداف © بندا: ايجاد هماهنكى بين مزسسات و گروه‌های فعال غیردولتی در جهت هم‌افزایی و ارتقاء فعاليت هاى قرآنى در سطح ملى و بين المللى ماده۲- سیاست ها و راهبردها بندء: توسعه مشارکت حداکثری مردم در فعالیتهای قرآنی و تقویت نقش حمایتی و پشتیبانی دولت در گسترش فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور ماده؟- وظایف شورای تخصصی ‎Nay ®‏ تدابیر لازم برای توانمندسازی و جلب مشارکت بخش مردمی و تقویت نقش حمایتی دولت در جهت توسعه فرهنگ قرآنی ‏بند٩:‏ ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ‏ماده۵- اعضای شورای تخصصی ‏© بند ۱۴ مه تفر از ۲ شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی ‏© ماده 4: ‎۰ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مصوبات شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنى براى كليه د مردمی لازمالاجرا است ‎ ‎ ‎

صفحه 7:

صفحه 8:
تعریف: نهاد قرآنی مردمی؛ نهادی رسمی (ثبت شده) یا عمومی و غیرسیاسی است که به فعالیت های قرآنی می پردازد. بسمی» غیرواپنته بنه دستگاه ها ویزگی مروت نهادقرآنی مردمی غیررسمی که در ُن جمعی از اقراد (بيش از © نفر) به صورت داوطلبله و با ‎oe yer NOSES‏ جك كلهم ري ارف قرلن بصورت دوره ای گرد هم میٍ ناد قرتیمردهی رسمی یا غررسمی با عنوان مشخخص هینت ضایر ورگ رنه با مدق تس با له لز طرین رانين ا عر ماعم و ما هر جلمات دوردای رلى تلم متبرت مین گزه هم نی أب أنهاه قرلثي مردمى رسمى داراي أساسنامه و ارکن تشکیلتی(هینت مديره » اروس و .)بك متلق به اشخخاص معين (حقيقى با حقوقى مردمى) بوده و بصورت انتفاعى اداره مى شود. أنهاد قرلئى مردمى رسمى داراى اساستامه و اركان تشكيلاتى (هيئث مديره ‎fi‏ 3 5 35 اشخاص معین(حقیقی با حقوقی مردمی)به صورت داوطلبلنه و غيرانتق. شود ete ‏اسیس و مدیریت می‎ ‏نها قرنى مردمى رسمى ذاراى اساسنامه و اركان تشكيلاتى مردم سالار (داراى نظام عضوكيرى و‎ عمومی اعضابه عنوان بالاترین رکن تتکیلات) که توسط گروهی از اشنعاص حقیقی با | ترین روهی از اشعاص حقیقی با قوتی مردمی به صورت داوطلیانه و طیراتفاهی تاسیس و ره اندزی شده است. | حقوتی مردمی به صور غير التقاعى تاسيس و راه الدازى

صفحه 9:
مدل کار کردی نظام توسعه فرهنگ ق رآنی کار کردهای پشتیبانی کار کردهای اصلی کارکردهای اساسی_ | ابوزش ‎[cosa‏ - a cs | ‏اخلق محصولات تهابى‎ حم ‎=a‏ ‏کزاره های فرهنک قرآفی.

صفحه 10:
سیاست گذاری فرآیندی که به واسطه تن دولت (حاکمیت) به منظور ارلئه پیامدهای از پیش تعیین شده (تفیبرات مطلوب در دنیای واقعى). به مداخله در فضاى جامعه مبادرت می‌ورزد. نقصش نهادهای ق رآنسی مردمسی در سیاست ارق * حوزه تصمیم گیری: حضور سه نفر از صاحبنظران موسسات آموزشى. پژوهشی و تبلیفی ترویجی قرآنی : از طریق اتحادیه تشکل ۰ کمیسیون های وابسته آن. ..

صفحه 11:
هماهنگی و تسهیل مجموعه‌ای از اقدامات غیرالزامآور و عموما انگیزشی از جمله آموزش. ظرفیت‌سازی, ایجاد مشوق و آگاهی‌رسانی که به منظور تسریع در رفع مولنع و تحریک محرک‌ها صورت می‌پذيرد. نقش نهادهای ق رآنی مردمی در هماهنگی و تسهیل *قضاسازی فرهنگی در پین مردم و فعالان قرآنی کشور برای اجرای سیاست ها و ضوابط مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی *تبیین پشتولنه های نظری و عملی سیاست های ضولبط مصوب در بدنه *تولید ایده. روش و شورایتوسعه فرهنگ قرآنی .

صفحه 12:
نظارت و ارزیابی اقداماتی که اولا با تطابق عملکرد بخش‌های مختلف نظام با شاخص‌های عملکردی از پیش تعیسن شده میزان انحراف آنها از اهداف و وظایف را شناسایی نموده و انیا با تحلیل لین انحرافات در کنار رصد کلی نظام. راهکارهای اصلاحی رابه صورت حلقه بازخور به متولیان ارائهمی‌نماید. نقش نهادهای قر آنی مردمی در نظارت و ارزیابی *شناسایی و انتقال کاستی های موجود در بخش های مختلف

صفحه 13:
خب ۱7 نقش نهادهای قرآنی مردصی در تامین منابع مالی *فرهنگ سازی توسعه مشارکت مالی مردمی در فعالیت های قرآنی (ترویج اهتمام به تامین منلبع مللی توسط مردم به کمک تبلیغات فارغ از انتساب ‎(Ae‏ م مللی دولت در فعالیت های

صفحه 14:
نقش نهادهای قرآنی مردصی در تامین منابع ‎iG‏ * شناسایی» ايجاد انكيزه و هدليت استعدادها براى ورود .جه رشته هاى قرآنى حوزه و دانشكاه * راه اندازی دوره های " اى قرآنى در موسسات * راه اندازی مومس

صفحه 15:
خب ۱7 نقش نهادهای قرآفی مردمی در تامین دلنش مورد نیاز نظام توسعه فرهنک قرآنی * تشویق صاحبنظران قرلنی حوزه و دانشگاه به تشکل یافتگی در قللب موسسات تخصصی پژوهشی قرنی در گرلیش های مختلف مورد نیاز 1 مقالات قرآنی (برپایی ۰ برگزاری کارگاه ترویج و آموزش رو

صفحه 16:
تولید مضامین در لین کار کرد با استفاده از نتلیج پژوهش ها. گزاره های قرآنی مورد نیاز نظام تدوین و تبیین می شودبه لین مفهوم که مضامین قرلنی به روز و متناسب با زمان ایجاد می شود. در وهله اول با شناسایی منابع و مضامین قرآنی موجود. آنها را متناسب با نیازمندی‌ها و شرایط کنونی تبیین و در مرحله بعد علاوه بر توسعه و تعمیق آنها. اقدام به خلق مضامین می شود. این امر به‌طور جدی نیازمند تقویت زیرکار کرد پژوهسش در حوزه های علوم قرآنسی. معارف قرآنسی و سسنت معصومین علهم‌السلام و اجتهاد عالمانه در آن است.

صفحه 17:
تمونه گزاره ها سورهکافرون در مه بر پامبر(ص) نازل 2 ‎Claws oi,‏ اهر مشود Eat gah ea رباخواری اعلام جنگ با دا و رسول است. ‎Se eee‏ تماز را پا دازید و زکات پردازید. همه مرجم یت وی ررحرلی دت باس ‎EE IED ae ae‏ تدبر در قرآن وظیفه ای همکاني است. مسئولان بايد اهل قرآن را احترامکند. حوزه هآی مفهومی مضامین ق رآنی ات قرتن در طول ۲۳ سال بر پیامبر(ص) نازل شده أن به دو دسته محکم و متشابه تقسیم ميشوئد.

صفحه 18:
خب ۱7 نقش نمادهای قرتنی مردمی در تولید مضامین *شناسایی و انتقال نیازها (شناسایی پرسش ها و نیازهای جامعه در حوزه مضامین قرآنی و انتقال آن به تولید کنندگان دانش قرآنی) *مشارکت در تولید مضامین قرآنی ‎ .‏ ‏(با استفاده از ظرفیت های پژوهشی نهادهای قرآنی مردمی)

صفحه 19:
تولید هدف 99050۱ کار کرد. تولید محصولاتی (خدمات و کالاها) است که بتوان مضامین قرآنی را در قالب آن به مردم ارائه نمود تا تغیبرات مورد انتظار از سیستم توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه پدید آید. مرحله اول لین کار کرد خلق محصولات واسط (تمهیدگر) است که در لّن جوهر و ماهیت اصلی یک محصول قرآنی ایجاد می‌شود. مرحله دوم این کارکرد. تولید محصولات نهایی است که در آن ماهیت اصلی ایجادشده تبدیل به محصولی چین فیلم. کتاب. نشریه یا یسته های آموزشی و اجرایی می شود.

صفحه 20:
نقش نمادهای قرآنی مردسی در تولید در دو دهه گذشته عمده محصولات آموزشی در حوزه آموزش عمومی قرلنی و بخشی از محصولات تبلیغی ترویجی قرآنی توسط نهادهای قرآنی مردمی تولید شده است. لین ظرفیت در بخش مردمی وجود دارد که بتولند تامین کننده کالاها و خدمات قرآنی مورد نیاز بخش های مختلف جامعه از جمله نیازهای بخش های دولتی و عمومی باشد. راهبردها: * تشکیل گروه های کاری برای طراحی خدمات و کالاهای قرآنی * راه اندازی کارگاه ها و مراکز تولید و نشر محصولات قرآنی

صفحه 21:
فرهنشک سازی تحقق توسعه فرهنگ قرنی نیازمند تعللی نگرش جامعه نسبت به قرّن کریم در حوزه ‎ah‏ علم و عمل است. حرکت در لین مسیر و دست یلبی به تن بليد در نظام تعلیم و ترییت پیگیری شده و توسط نظام فرهنگی و رسانه ای تقوبت كردد. در لين راستا دو زيركاركرد اصلى برای فرهنگ سازی قرلنی

صفحه 22:
عاداترفتاری و نمادهای فیزیکی (تجلی مادی)

صفحه 23:
ممما سس آموزش عمومی برنامه های آموزشی مربوط به خواندن و درک مفاهیم و معارف قرآن که برای انس آحاد جامعه با قرآن و استفاده از آن ارائه می شود. نظام آموزش عمومی قرآن در کشور را می توان شامل سه بخش اصلی آموزش رسمی قرآن در آموزش و پرورش. آموزش های قرآنی ارائه شده توسط دستگاه های دولتی و عمومی. و آموزش های عمیمی قرآن در بخش های مردمی دانست. نقش نهادهای قرآنی مردسی در توسعه آموزش عمومی تاسیس مدارس وابسته به موصسات کارگزاری اجرای آموزش هایٍ * غنی سازی برنامه های آموز توسعه آموزش های مجازی

صفحه 24:
سس تبليغ و ترویج فعالیت هلیی که‌بابه کارگیری دلنش. روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات برای انتقال مضامین قرآنی به جامعه انجام می شود. نقش نهادهای قرتنی مردصی در توسعه فعالیت های تبلیفی توسعه فعالیت های سنتی تبلیفی ترویجی قرلنی ( برگزاری محافل تلاوت قرّن. سخنرانی های مبلغان دینی با محتوای قرآنی و برگزاری مسابقات حفظ. تلاوت و مفاهیم قرآنی) * توسعه استفاده از ابزارهای وین رسانه و ارتباطات و هنر لبا تکیه بر ظرفیت های تخصصی جامعه قرآنی) * توسعه کارگزاری برنامه های تبلیفی تر قرآنی دستگاه های دیلتی و رسانه ای و هنری و... )

صفحه 25:
نظام سازی بازطراحسی و پیده‌سازی نظام‌های اقتصادی: اجتماعسی: سیاسی و فرهنگی و خرده‌نظام‌های آن با تأثیرپذیری از مفاهیم عالیه قوآنی. نظام سازی دارای زیر کار کردهای زیر است: * رصد سایر نظام ها (شناخت نسبت کارکردی نظام های موجود با قرآن و معارف قرآنی) * بازتعریف مضامین (تبدیل ادبيات مضامين قرآنى به ادبيات متناسب با سایر نظام ها) * بازتولید محصولات (تولید محصولات قابل عرضه در شبکه سایر نظام ها) * تبادل و انتقال (تبیین و انتقال مضامین و محصولات در تعامل با سایر نظام ها)

صفحه 26:
و مردمی در نظام سازی * شناسایی کاستی ها و اتحرانات نظام های اقتصادی, اجتماعی, سیاسی و فرهنگی در نسبت.با قرآن و معارف قرآنی و انتقال آن به مسئولان نظام توسعه فرهنگ قرآنی * تشکیل هسته های علمی مشترک_از صاحبنظران معارف قرنی و صاحبنظران علمی وایسته به بخش مردمی فرآنی جهت بازتعریف مضامین قرآنی تشکیل گروه های کاری مشترک میان صاحبنظران معارف قرآنی و اصحاب هنر و رسانه و تولیدکنندگان محصولات نظام های مختلف (وابسته به جامعه قرآنی) چه منظور پیگیری نهادینه شدن ارزش های قرآنی و زدودن ضد ارزش ها در روند تولید کالاها و خدمات * بازاريلبى شبكه اى مردمى_(معرفى جهره به چهره) برای فرهنگ سازی استفاده از محصولات متناسب با ارزش های قرآنی و کاهش استفاده از محصولات نامتناسب با اين ارزش ها * تعامل مستقيم .با نهادهاى صنفى_وابسته به نظام هاى ‎a‏ ص و فرهنگی به منظور تبادل رشته ها و انتقال و ترویج این

صفحه 27:
‎seni = ۳۳ ee =‏ تفت ‏سخن آخر ‏تقویت اتحادیه به عنوان اتاق فکر و ستاد ارتباطی نهادهای قرلنی مردمیبا دیلت. مهم ترین مقدمه و کلید طلایی برای تحقق نقش آفرینی موثر نهادهای ‎ ‏قرآنی مردمی در نظام توسعه فرهنگ قرآنی است. ‎

صفحه 28:
خب ۱7 ere. 7 eee IL, 7 1 ۳ EOS hot با تشکر از حسن توجه شما

رایگان