علوم انسانی و علوم اجتماعی رسانه و شبکه‌های اجتماعی

نهضت جهانی سلامت اجتماعی و سبک زندگی سالم

nehzate_jahanie_salamate_ejtemae_va_sabke_zendegie_salem

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نهضت جهانی سلامت اجتماعی و سبک زندگی سالم”

نهضت جهانی سلامت اجتماعی و سبک زندگی سالم

اسلاید 1: نهضت جهانی سلامت اجتماعیوسبک زندگی سالم

اسلاید 2: الف: خاستگاه سلامت اجتماعی در قرآن وروایات ب: سلامت اجتماعی به مثابه زبان وادبیّات متفاهم وجامعه پذیر

اسلاید 3: نهضت سلامت اجتماعی؛ راهبرد وگفتمان جهانی نبویسلامت لوگوی دعوت نامۀ نبوی به سران جهان: (هرقل شاه روم، کسری شاه ایران، مقوقس شاه مصر، هرمزان فرماندار کسری و...) متن نامه به پادشاه روم: بسم الله الرحمن الرحيم. سلام على من اتبع الهدى. أما بعد فإني أدعوك بدعاية الاسلام أسلم تسلم، أسلم (بحار، ج20، ص386)

اسلاید 4: نهضت سلامت اجتماعی؛ راهبرد وگفتمان جهانی نبوی قال رسول الله صلّی الله علیه وآله: الا اخبرکم بخیر اخلاق الدنیا و آلاخره قالو ا بلی. قال: افشاء السلام فی العالم .رسول خدا فرمود: آیا شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت آگاه نکنم؟ گفتند: بلی فرمود: بر شما باد به طنین اندازی سلام وسلامت در سطح جهانی فی العالممستدرک الوسائل، ج8، ص 362.

اسلاید 5: سلامت محمل کارآمد در تحوّل فرهنگ وسبک زندگیبرای تحوّل فرهنگی در جامعه نیازمند محملی فعّال واثر گذار هستیم که در سایۀ آن بتوانیم فرهنگ جامعه وسبک زندگی جامعه را دگرگون سازیم. در واقع محمل تحوّل آفرین به مثابه گفتمان تحوّل فرهنگی یک جامعه، نقش آفرینی می نماید. زیرا آن محمل قابلیّت فروبردن مردم را در خود دارد و می تواند مسأله ودغدغۀ آنان باشد به گونه ای که مردم بتوانند به آسانی با آن ارتباط برقرار کنند. امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:خوض الناس في الشي ء مقدمة الكائن فرورفتن فکر مردم در هر چیزی مقدّمه وزمینۀ تحقّق آن است. غررالحکم، حدیث 11042.

اسلاید 6: سلامت اجتماعی، زبان جهان شمول زبان سلامت اجتماعی زبان فطری و متفاهم جامعۀ بشری است که سبک زندگی سالم را برای همۀ جامعه انسانی به ارمغان میآ ورد.

اسلاید 7: تأکید اسلام بر ایجاد وحفظ سلامت اجتماعی 1 قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ (15) يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (16) مائدهيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (208) بقره ای ایمان آورندگان همگی درسلامت و صلح و انقیاد و اطاعت داخل شوید. راغب مى گويد: كلمه (سلم ) و (سلامت ) به معناى دور بودن از آفات ظاهرى و باطنى است . علّامّۀ طباطبایی نیز با بیان مطلب وی آن را تلقی به قبول کرده است. ر.ک: مفردات راغب، ذیل واژۀ سلم و تفسیر المیزان، ذیل آیۀ یوم لاینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم. آیات 88 - 89 شعرا.لذا خداوند متعال در آیه شریفه 25 سوره یونس دعوت به دارالسلام میکند و بعد میفرماید یهدی الی صراط مستقیم یعنی دعوت گری به سلام و سلامت هدایت به صراط مستقیم را بدنبال دارد. وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (25)هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23)حشر

اسلاید 8: تأکید اسلام بر ایجاد وحفظ سلامت اجتماعی 2 عن امیر المؤمنین علی علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ تَعَالى قَدْ خَصَّكُمْ بِالإِسْلاَمِ وَ اسْتَخْلَصَكُمْ لَهُ ، وَ ذَلِكَ لأَنَّهُ اسْمُ سَلاَمَةٍ ، وَ جِمَاعُ كَرَامَةٍ . نهج البلاغه، خ152.و قال علیه السلام: ثلاث خصال من كن فيه سلمت له الدنيا و الآخرة من أمر بالمعروف و ائتمر به و نهى عن المنكر و انتهى عنه و حافظ على حدود الله . امالی مفید، ص118.

اسلاید 9: تأکید اسلام بر ایجاد وحفظ سلامت اجتماعی3 پیامبر گرامی اسلام فرمود: المسلم من سلم النّاس من لسانه و یده؛ مسلمان كسی است كه مردم از دست و زبان او آسوده باشند. اصول كافی، جلد 2، باب المؤمن و علاماته و صفاته.امیر مؤ منان علی علیه السلام فرمود: اسلم تسلم . اسلام بیاور تا سالم باشی . همان، 1363.اللهم أنت السلام و منك السلام و إليك يعود السلام طبق روایات اسم خداوند سلام است، جایگاه ابدی ما دارالسلام است. تحیت ما سلام است. اسم دین ما و مجموعه ادیان ابراهیمی اسلام است.

اسلاید 10: تأکید اسلام بر ایجاد وحفظ سلامت اجتماعی 4 قال رجل للحسين بن علي عليه السلام: يابن رسول الله! أنا من شيعتكم. قال عليه السلام: أتق الله و لا تدعين شيئا، يقول الله لك: كذبت و فجرت في دعواك! ان شيعتنا من سلمت قلوبهم من كل غش و دغل ، و لكن قل: أنا من مواليكم و محبيكم.مردی به امام حسین(علیه السلام) گفت:من، شیعه شما هستم.امام فرمود: تقوا داشته باش! چیزی نگو که خدا بگوید «دروغ گفتی و در ادعایت، گمراهی به خرج دادی ».شیعه ی ما، کسی است که قلبش از هرگونه شائبه و دغلکاری، پاک باشد. بنابراین، بگو: من، از دوستان و علاقه مندان شما هستم.الدغل: الفساد (الصحاح: ج 4 صص 1697 «دغل»).تنبيه الخواطر: ج 2 ص 106، التفسير المنسوب الي الامام العسكري عليه السلام: ص 309 ح 154، بحارالأنوار: ج 68 ص 156 ح 11.

اسلاید 11: تأکید اسلام بر ایجاد وحفظ سلامت اجتماعی5 امام سجاد علیه السلام: و أما حق أهل ملتك عامة فاضمار السلامةوامّا حق همکیشان تو به طور عام این است که در دل برایشان سلامت بخواهیامام صادق عليه السّلام: إن يَسلَمِ النّاسُ مِن ثَلاثَةِ أَشياءَ كانَتْ سَلامَةً شامِلَةً: لِسانُ السُّوءِ و يَدُ السُّوءِ و فِعلُ السُّوءِ.اگر مردم از سه چيز در امان باشند سلامتي كامل و شامل دارند: زبان بد، دست بد و عمل بد.گوينده

اسلاید 12: مرض قلبی کانون جنگ نرم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (51) فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ (52) ... (54) إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (56) مائده(5)، صص51-56.

اسلاید 13: قلمرو سلامت اجتماعی سلامت در هنگام تولّدسلامت در هنگام مرگسلامت در رستاخیزدر مورد عیسی: وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (33) مریمدر مورد یحیی: وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا (15) مریميَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89) شعراء

اسلاید 14: حوزه های سلامت اجتماعی سلامت دین ونفسوتمنحنی السلامه فی دینی ونفسی. مفاتیح الجنان، دعای روز شنبه.سلامت قلبانّ شیعتنا من سلمت قلوبهم من کلّ غشّ وغلّ و دغل. فرهنگ سخنان امام حسین، ص 476.لا علم کطلب السلامه ولا سلامه کسلامه القلب. بحار الانوار، ج78، ص164.لا یصدر عن القلب السلیم الّا المعنی المستقیم. غرر الحکم، 894.سلامت اوقات فراغتفَإِنْ قَدَّرْتَ لَنا فَراغاً مِنْ شُغْل، فَاجْعَلْهُ فَراغَ سَلامَة، لاتُدْرِكُنا فيهِ تَبِعَةٌ، وَلا تَلْحَقُنا فيهِ سَأْمَةٌ پس اگر برای ما آسودگی از کاری مقّدر فرمودی، آن را آسودگی همراه با سلامت قرار بده که پیامدی برای ما نداشته وملامتی از آن به ما نرسد. صحیفۀ سجّادیّه، دعای 11. ... .

اسلاید 15: تقابل شیطان با نهضت جهانی سلامت اجتماعیيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (21) نورای مؤمنان! دنبال گام های شیطان مروید وهر کس از گامهای شیطان تبعیّت کند[ بداند که] او به زشتی وبدی امر می کند.حرکت همیشه در واقع یک امر دوحیثی است ویک حیث ایجابی ویک حیث سلبی دارد. مانند حب و بغض ویا تولی و تبری . در بحث سلامت اجتماعی، حیث ایجابی در واقع همان نهضت جهانی سلامت اجتماعی است و حیث سلبی نهضت جهانی بر علیه ابلیس است.

اسلاید 16: فرایند ناسالم سازی جامعه توسّط شیاطینفَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ (54) زخرف شیطان قومش را خوار وخفیف کرد پس آنها مطیع او شدند. همانا آنان مدام فسق می ورزیدند.فرایند ناسالم سازی جامعه توسّط شیطانفسق اجتماعیاستخفاف اجتماعیاطاعت اجتماعی

اسلاید 17: یک نمونۀ تاریخی امام حسین علیه السلام: در خطبه ای در روز عاشورا علّت عدم تمکین کوفیان به سخنان خود را وضعیّت ناسالم آنان عنوان می کند.كلكم عاص لامري غير مستمع قولي، فقد ملئت بطونكم من الحرام .شما همگی بر من طغیان کرده وبه سخنانم گوش نمی دهید چرا که شکمهایتان از حرام پرشده است.العوالم، ص270.

اسلاید 18: راهبرد کلیدی برای مقابله با شیطان إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا (6) فاطروَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا (119)نساءامام سجاد :وبصرنا ما نكائده به ... اللهم اجعلنا في نظم أعدائه ... نأمر بمناواته من أطاع أمرنا صحیفۀ سجادّیّه، دعای 17.امیرالمؤمنین در تبیین راهبرد مذکور فرموده اند: فَأصْبَحَ أعْظَمَ فِى دينِكُمْ حَرْجا، وَ أوْرى فِى دُنْياكُمْ قَدْحا، مِنَ الَّذِينَ أصْبَحْتُمْ لَهُمْ مُناصِبِينَ، وَ عَلَيْهِمْ مُتَألِّبِينَ فاجْعَلُوا عَلَيْهِ حَدَّكُمْ، وَ لَهُ جِدَّكُمْ نهج البلاغه، خطبۀ 192.شیطان بیش از کسانی که آشکارا با آنان دشمنی می ورزید وبرای جنگ با آنان جمع می شوید بر پیکر دین شما زخم می زند وبرای فساد دنیایتان آتش می افروزد پس خشم ونیروی خودرا برای نبرد با او به کار گیرید ودر این راه از هیچ تلاشی دریغ نورزید.

اسلاید 19: مدل استراتژیک سلامت اجتماعیفقط جامعه سالم می تواند حاکمیت سالم را تحمل کند.إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (56) مائدهوَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (54) أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (55) فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (56) نملإِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ (81) وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (82) اعراف ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ (10) روموَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (8) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (11)

اسلاید 20: نمودارجامعۀ سالم شناخت نظام ولایت ولایت پذیری رحمانی( خدا، رسول وامام) شکل گیری حزب الله وجامعۀ صالحان غلبه و پیروزی ********جامعۀ ناسالم ولایت پذیری شیطانی ( شیاطین انس وجنّ)

اسلاید 21: بیان نظریّۀ راهبردی «سلامت اجتماعی زبان متفاهم اجتماعی»از آنجا که سلامت اجتماعی، زبان تفاهم اجتماعی را به همراه دارد، می توان با رویکرد سلامت ورزی، هر آنچه که ساختار سالم جامعه را به چالش می کشاند به مقابله پرداخت و از روند ناسالم سازی جامعه پیش گیری کرد واین نیازمند دو جریان نظام فرهنگ سازی سلامت ورزی و نظام اجرایی همراه با اقتدار نرم است.

اسلاید 22: نظام اجرایی سلامت اجتماعیهمدلی وهمراهی مردم مقاومت در برابر تغییر را از بین می برد.آسیب های اجتماعی به عنوان منکرات، شناخته شده واز بین بردن آنها در رأس مطالبات مردم قرار می گیرد.فرهنگ سلامت ورزی به مثابه زبان قانون، نقش آفرینی می کند واز اقتدار نرم برخوردار است.اقتدار نرم از پشتوانۀ ادبیّات سلامت اجتماعی برخوردار است و به رغم اینکه به صورت غیر مستقیم پیامهای دینی را منتقل می کند مشکل دین گریزی حاصل از پیام رسانی مستقیم دینی را ایجاد نمی کند.این ادبیّات عموم مخاطبین اعمّ از متدیّنین وغیر آنها را دربر می گیرد ومجاب می کند.زبان سلامت ورزی به جهت مبتنی بودن بر راهبرد «کلّم النّاس علی قدر عقولهم» از ظرفیّت بالای ارتباط گیری ودغدغه آفرینی مردم برخوردار است . أُصول الكافي 1، ص 15. امام رضا فرمود:إن الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعوناادبیّات سلامت اجتماعی می تواند یکی از بهترین راهها برای رساندن محاسن کلام ائمّه به مردم باشد.

اسلاید 23: منابع ومآخذقرآن کریمنهج البلاغهصحیفۀ سجّادیّهغررالحکماصول كافیبحار الانوارفرهنگ سخنان امام حسین علیه السلامالعوالمامالی شیخ طوسیشرح ملا صالح مازندرانی بر اصول کافی

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید