صفحه 1:
۰ ۰ ۶ 3 ۰
نوجوانی و مسئله ی رشد جنسی
Adolescence & Sexual
development
صفحه 2:
نوجولنی. مرحله گذار رشد فیزیکی و رولنی انسان است که میان کودکی و جوانی
|
را در بر می گیرد. هرچند که از میان این ها تنها تغییرات زیستی و روانشناختی را
مى توان به آسانى اندازه كيرى كرد.
ازز
صفحه 3:
Sw أذ
0 eee eS Tew seers rae
و نسبت به کاربردش متغیر است.
را ۱
ای ار سا
۱
٠ برخى از لبن موارد شلملء رانندكى وسايل نقليه» داشتن روابط
جنسی قانینی» خدمت سربازی» تهیه و نوشیدن مشروبات الکلی» رای
دادن» قرارداد بستن» تکمیل برخی مقاطع تحصیلیسیا ازدواج است.
| بر خلاف مقطع پیشانوجولنیجا افزلیش استقلال
eT eS ees Le cot BUS baat
صفحه 4:
* تغیبرات و رشد بدنی کودک متناسب با
OP Lee ce red
تغييرات بيولوزيكى است كه همراه با
ل 02
در سير تكامل قرار مى كيرد.
dl ed eel eT Se
هاى شخصيتى كودكى نيز تحت بلوغ هاى
روحی » بلوغ جنسی و بلوغ شخصیتی رشد
کرده و را تبديل به:
کاراکتر نوجوان می کند.
صفحه 5:
2 - oii
تفاوت جنس و جنسیت:
pcos ی ارس دحا جح رل
ae aha یت
Sle a epee ۳
۰ اصطلاح جنسیت اولین بار توسط روان شناس 0۳[
را 2
٠ لازمبه فكر است كه براى استفاده از لين اصطلاح ها هيج
كونه قراردادى وجود ندارد.
صفحه 6:
اشاره دارد به احساسات و كشش جنسى و يا برانكيختكى يا رفتارهاى جنسى با شريك
وس مرهج رز ee
* باورهلیی درباره ی کارکترهای مردیا زن بودن كه دارای اجزلیی زیادی است.از جمله:
یژگی های انقش ها و مشاغلءو فرضيا سح
روان شناس اجتماعی ۶۵91۷ ۸۱166 و همکارزش نقش جنسی را چنین تعریف
کرده اند:
PO No a ad a Mee ol a ated ea ada
گیل
اا Nar Wen OSES See ere ۱۳|
و ع ور ما رم كم
که مردم به آن مشغولند.
صفحه 7:
صفحه 8:
* رويكرد زيستى:
oe ل م ا م ل ۱
ode sy) م ۱
جمله رويكردهاى مطرح در اين زمينه رويكرد تكاملى است.
رویکرد تکاملی: تاریخ تکامل انسان را بر روی تفاوت های جنسی در رفتار
بررسی می کند
* رویکرد اجتماعی:
eS CSc ene cr eed ی ی ۱
مشاهده اى بر روى رفتار مى بردازد.
صفحه 9:
Sw أذ
۰ رویکرد شناختی:
wee ile wen Lorene SYS) RO ae) OL eee ey ۱
RS SEC Beats iy alee ieee nt
رفتارهای مربوط به جنسیت می پردازد.
eae IC) ae
- تئورى شناختى-رشدى
- 00002
صفحه 10:
نظريه يادكيرى اجتماعى
۱ Te eet ae Se cee
ا nee ee Cee eS el eae toes eae
OLDS ال
Bere eran cree)
ا ل SE cet OSD iret el ose eee
5
ار
۱
ا ل ا ا ا اك
ed ead) م NL IS cae ace ee
جنسيتى دارند وسختكيرترند. يسرهايى كهبه بازى دخترلنه رومى كنند با انتقاد
0
صفحه 11:
نظريه شناختى - رشدى
درحدود دو ونيم سالكى. مفهوم غنى ترى از جنس و جنسيت دركودكان ظاهرمى شود.
طبق لین اا ا اا ا ااا ااا جنسیتی دارد.انگیزه داشتن
رفتارمتناسبببا هويت جنسيتى است كه سبب عى شود كودكان.به شيوه ويه جنسيت
خود رفتار کنند. وقتی کودک خودرابه عنوان پسریا دخترشناسایی کرد.برای اکتساب
رفتارهای وابسته به جنسیت خود برانگیخته می شود.
طبق لین نظرییه.
۱
000 Se oe ee ants ke eee ee Rena
ex
200 CC eer Cre | y engewe ee Seren ye Roveree cer] ie cA
شود.
000 م sence ey
صفحه 12:
OED od le Boe
eS) all alee ee ell سا
و رل ی ۱ تس را بربلیه تمایز
Te Sere ere a te ۱
pr rere Pear CesT ie tel ry meaner gee a rey
ااا Ce eS ee
De Or ree Pee Serta perce e tT
را Calg
ee ite RC CS net Terme atte
Bere mer fom elmer Neer EUR y Referee crete rere
صفحه 13:
تلويزيون منعكس كنندهى مردم عادى و زندكى عادى و باورهاى آنان است.
Se Mee a ene mere) ا Rea Me
owe prs eos]
یکی از بیشترین برنامه های دیده شده توسط بچه ها کار تون است.
1 م
Serer EN Ce ل
تفاوت تجربيات درونى و بيرونى را نمى دانند.
آنها كمان مى كنند كه شخصيت هاى كار تونى واقعى هستند.
صفحه 14:
ا ا ليت افرادی به عنوان مدل از جنس
el Dy ea Dea e aloe ل ا 0
كاراكترهاى تلويزيونى مورد علاقه خود را مدل انتخاب مى كنند
| Fee ee
می شود.
| CRS RCT LMT ee Br)
Sect و
|
استد
صفحه 15:
ESP Peary ore are a ee
5
1 ل
eed Payee] Ls
صفحه 16:
کارگردان و سازنده ی کانال های تلویزیونی بیان می کند که این برنامه ها برای پسران
ساخته می شودیه دلا؛
ا ۱
5
طبق نظر 1 ©17©أ©5617 به طور كلى كاراكترهاى زن در فيلم هاى كارتونى:
کمتر از مردان هستند.
0
خيلى فعال نيستند.
مسئوليت كمترى دارند
مادرها در خانه کار می کنند و مردان در کار خانه دخالت نمی کنند.
تن ۳
صفحه 17:
Der Sat ot Ce ents Seda
با اهمیت بیشتر و با مهارت هستند.
رهبرند و قادر به بيان ايده ها هستند.
خطرناک و عصبانی و تهدید کننده تر از زنان هستند.
* فیلم های کارتونی بیشماری وجود دارد که با اين دید ساخته شدند.
a reese اورت »ينا
0 ع دیسمیداد که ن قشهایچنسیغیر سنتیبد هستند
اين كارتون مردان را بر ضد زنان مطرح مى كرد.
ا ا ا ا eee
a ل ا ا ل ل
صفحه 18:
57 ۹
کاراکتر زنان در فیلم های کارتینی با عنوان همسران خلنه. مادران» دوستان دختر,مادربزرگ»
CTs pels enti gen Se eco ۱
ee ee eee NOSE ee ae Res OE ee SRC A a ad
Fal ee Ne Ma a ae MOE Sant Le
5 on onary
TEES م
سنتى را أشكار مى
| م ا ا se ed
9
| eee Ee oT cacy ep he ea Reo
ناراحتى منع مى كنند و دختران را از نمايش عصبانيت و خشم.
ا ا ۱
جنسی کمتری به نمایش گذاشته می شود.
صفحه 19:
* مسأله ی دیگر در ارتباط با جنسیت تغیبر درون جنسی است.(تبدیل زنان به مردان و یا
برعکس)
* لین
pate ped
ل ل ec ol were aoel es
Perron Werte a rca ve eer ا kor
صفحه 20:
1 TT Oss ae ees Pa
حال ك تتا ا Pee Nome
زنهستند و نه مرد
صفحه 21:
شروع سن بلوغ:
* تا سنین 4 تا ٩ سالگی بین دختر و پسر از نظر جسمی بجز
اختلاف در اندامهای جنسی, تفاوت زیادی وجودندارد.
* امابا شروع بلوغ و كامل شدن آنء يك نوجوان يسر شكل
مردانه و يك نوجوان دختر شكل زنانه بيدا مى كند.
Sees) ا ل ل ا 0
Ee
np peewee eee eed PTO becca TE a etc
ا م
صفحه 22:
Sw أذ
Se Re is ahs rates Tt) ae
La) aca Beep esas) OCC) cy ee
است.
* از آنجائیکه طول مدت رشد پسرها طولانی تر از دخترها است.
TOS BS Lee TO RE cel ا
gave pile) (le سرا
BEST SERS BOE nS Sn cto
0 ce ae ات ا meres.)
Pe ec eRe Bid
صفحه 23:
۱ SC EE
Se ee ner herr nl: Tin pee ey)
Peer lea Pye Pre eee eee TRE TON Coe
eB ل ل ا Soe T ol
Recap yee ere rele)
در مجموع. نسبت به جند دهه قبل سن بلوغ قدرى كاهش يافته
ی
زندكى سالم تر و 111501111381013 ©5616 باشد.
و
ل
ده
صفحه 24:
فیزیولوژی بلوغ دختران
صفحه 25:
ap ree) 0 [
اسیدهای تولید سای
۱ ۳
تخمدانها باعث شور وماهیت جنسی
err
از ويزكى هاى
Pe reed
حفظ تولید
می شوند؛
ل ۱
صفحه 26:
زا
TESTICULAR REGULATION
= ۹
a a
متطتطما 0
(From the Sertoli cells) (From the Leyding cells)
صفحه 27:
8 فبزیک جسمی مردانه و عضلات
تسنو ست ل توليك =
oar Tor سس
Pes eke)
۳۳00 "71 RO)
| شور و كشش جسى مرداكه.___ © ١ ويزكى هاى
ون 5 سدم
5552222۲ الو لب
سول های زنی " ETD
می شوند: .۰ 6 تغیبرآت پوستی(جوش و آکنه)تعریق بدن _]
صفحه 28:
ee
CL Loy ا
2
مواد مغذی ع Ja کافی ضرورت دارد . در این دوران
۱
۱
صفحه 29:
۳۹ 0 5
انرزى مورد نياز در دوره نوجوانى
4 ۷
پسران دختران
PREC Oe لالط ئلم
نیاز بصلنرژیدر نوجولنان بسه میزلن وسیعیبه سرعترشد. )
(لنداز م ا بسستگیدارد
صفحه 30:
* کودک تا قبل از دو سالگی هیچ برداشتی از دختر و پسر بودن ندارد. وقتیبه دو سالگی
میرسد از وجود دخترها وپسرها آگاه می شود و تفاوت فیزیکی پدر و مادر را درک
می کند رفته رفته می فهمد که لباس و رفتار مردانه وزنانه کدام است.
*به احساس ثبات جنسیتی دست می یابند یعنی اینکمبه کدام جنس تعلق دارند و جنس
ثابت می ماند. ولی انعطاف پذیری در نقش جنسیتی را دارند.
صفحه 31:
سكت
صفحه 32:
مراحل بلوغ
۱2 Rie)
ee تسه
مرحله ميانى بلوخ
صفحه 33:
مرحله اول بلوغ. مرحله میانی بلوغ مرحله آخر بلوغ
صفحه 34:
صفحه 35:
تمایلات <
٠١ 7 توجه نوجوان به وضع بدن به يزه دستكاء ال ای معطو می شود
اول:
2 05 " توجه به امور جنسی با عاطفه و محبت همراه می شود.
مارد
" علاقه به جنس مخالف در او بیدار می شود. این علاقه ممکن است به یک با
* علاقه از چند نفر به یک نفر معطوف می شود که ممکن است مسن تر باشد.
* علاقه او به سمت فردى از جنس مخالف که همسن اوست معطوف می شود.
صفحه 36:
صفحه 37:
om TS ا one Sa
صفحه 38:
صفحه 39:
3 ارزشهاء علائق و رفتارهايى كه جامعه براى Gel :
.یک جنس خاص متناسب ارزیابی می کن 05 a
منل منطقى بودن مردان ومهريان بون ٠١ استاندارد نقشهاى
لك
صفات و ویژگی هایی که بیش از حد تعمیم
.داده شده است
bale ا يي ا
Rey
صفحه 40:
Apres
جهت گیری
صفحه 41:
۹
صفحه 42:
سودمواجی
مرده
mo
pees
صفحه 43:
+ 9 0 ۱ Dae 6: 2
صفحه 44:
a
1 0 07
صفحه 45:
ی 0
مات ملد و 2 a
a = رپوس
جامعه و مسائل
نوجوانان
۳
رت
صفحه 46:
ميل جنسى انكيزش اصلى ماست
مراحل رشد روانى - جنسى
صفحه 47:
نظريه روانكاوى فرويد
* کودکان دختر و پسر در هنگام تولدبا اينکه تفاوت های جسمی دایند. ولی فلقد هویت
جنسی اند و هر فردی به نسبت های متفاوت. ویژگی های هر یک از دو جنس رلبه ارث می
برد. در عین حال. کودکان تفاوت های جنسیتی را براساس همین واقعیت. یعنی داشتن یا
رجولیت. می آموزند و هویت جنسی آنان بر همین پایه شکل می گیرد
برخلاف فروید که بر جنبه های منفی ویژگی های زنلنه..به ویْه فقدان آلت رجولیت و در
نتیجه. ضعف اخلاقی و منشی زنان تاکید می کرد. چودروف بر جنبه های مثبت ویژگی های
سنتی زنلنه و از سوی دیگر ضعف قابلیت دوست داشتن و پرورش دهندگی در مردان
تاکید کرد. براساس نظریه وی. از آنجا که اولین مرحله جامعه پذیری پسرها و دخترها
توسط مادر انجام می گیرد. کودکان هر دو جنس در بدو لمربا مادر همانندسازی شخصی
عى كنند. ولى در ادامه. يسر ناكزير می شودبا همانندسازیبا پدر. نقش های مردانه را
پذیرا شود.
صفحه 48:
از یک سو. نیروهای زیستیبه رشد پسرها و دخترها جهت داده و آن را محدود
می سازند و از سوی دیگر. رشد زیستی اولیه. واکنش افراد دیگر به کودک را
تحت تاثیر قرار می دهد و همین امر که سرآغاز تاثیر نیروهای اجتماعی است.
کودک را به سمت پذیرش نقش های جنسیتی هدایت می نماید.
* کودک از دو راه عمده, رفتارهای اجتماعی و از جمله نقش های جنسیتی را می
آموزد: نخست. از راه آموزش مستقیم وبه تعبیر دیگر. شرطی سازی کودک با
استفاده از عوامل تقویت کننده؛ در لین روش. کودک با پاداش و تنبیهی که
دریلفت می کند. نسبتبه رفتارهای جنسیتی شرطی شده و آنها را فرا می گیرد؛
دوم. از راه فرایند تقلید که در نظریه فروید با عنوان همانندسازی مطرح شده بود؛
صفحه 49:
* لاینس کللبرگ در نظریه شناختی خود درچی تب مطلب است که چرا پسرها و
دخترها حتی زملنی کهبا مخالفت والسین روبه رو هستند. نقش های جنسی سنتی را
پذیرا می شوند. دو درونمایه اصلی نظریه کالبرگ از این قرارند:
٠ رشد جنسیتی مبتنی بر رشد شناختی وبه ویثه فم بچه ها از جنسیت و
استلزامات آن. براى خود شخص |.
* ؟. كودكان فعالانه خود را جامعه co ply كنند؛ آنها صرفا مهره اى منفعل در برابر
تاثیرهای اجتماعى نيستند.
* برخلاف نظریه های پیشین که بر تقدم رفتارهای جنسیتی بر کسب ههیت جنسی
تاکید می کردند. کللبرگ معتقد است که کودکان در نخستین مرحله. ههیت جنسی
ثابتی را در خود ایجاد می کنند و سپس فعالانه در جستجوی الگوهای مربوط به همان
جنس و آگاهی های دیگری برمی آیند کهبه آنها یاد می دهدبه عنوان یک پسر یا
دختر چگونه رفتار کنند
صفحه 50:
نظریه طرح جنسیتیبا بهره گیری از نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه شناختی -
رشدی, عناصر مربوطبه یادگیری و عناصر شناختی رابا یکدیگر تلفیق می نماید.
بر طبق این نظریه. کودکان اطلاعات دریافتی از محیط را پیرامون طرح ها یا مقوله
هایی متفاوت سازماندهی می کنند که یکی از آنها طرح جنسیتی است.
بر لین اساس. بسیاری از فمینیست هابه منظور دست یلبیبه جامعه ای فارغ از
تابرایری های نسي جوا ل الگوی سنتی جامعه پذیری دختران و پسران
به الگوی دیگری شده اند که بر تربیت انسان های دو جنسیتی
(110115/ا310011001) متمركز است.