پزشکی و سلامت تغذیه

نوشابه های انرژی زا

noshabehaye_energyza

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نوشابه های انرژی زا”

نوشابه های انرژی زا

اسلاید 1: تغذيهنوشابه هاي انرژي زا

اسلاید 2: نوشابه هاي انرژي زا مدتي است كه سر و صداي فراواني پيرو مقوله نوشابه هاي انرژي زا به گوش مي رسد. حتما مي دانيد كه كمپاني هاي بزرگي در سراسر دنيادست به كار توليد و عرضه اين نوشابه ها زده اند و تبليغات فراواني پيرامون اين محصولات بزرگ در سراسر دنيا صورت مي گيرد. . از سوي ديگر از اطراف واكناف مي شنويم كه اين نوشابه ها مضرند، به ارگان هاي بدن آسيب مي زنند، اعصاب را به هم مي ريزند

اسلاید 3: نوشابه های انرژی زاچه نوع نوشيدني هايي هستند؟نوشابه های انرژی زا در واقع نوشیدنی هایی هستند که در آنها افزودنی هایی از قبیل :محرک های مجاز ویتامین ها (خصوصا ویتامین B) مواد معدنی و ترکیبات ارگوژنیکی( هر آنچه كه براي بهبود عملكرد ورزشي كمك كننده باشد)مثل: قندها( گلوکز یا شکر) کافئین سدیمدانه قهوه کراتین بیکربنات و تائورین که تولید انرژی می کنند، به کار رفته است. امروزه این نوشیدنی های بانام نوشیدنیهای انرژی زا بازار بسیار خوبی در باشگاههای ورزشی و فروشگاههای مواد غذایی پیدا کرده است.

اسلاید 4: اولین نوشابه انرژی زا Jolt Cola : نوشابه ای با میزان کافئین بسیار زیاد به عنوان اولین نوشابه انرژی زا از سال 1980 در آمریکای شمالی به بازار آمد. در این نوشابه درصد کافئین و شکر بیشتر از حد معمول بود خریداران آن اغلب جوانان، افراد پر تحرک و متخصصین بودند. بعدها این نوشابه درمیان افرادی که کارهای فنی انجام می دادند رایج شد.هر چند خریداران می دانستند این نوشابه صد در صد سالم نیست، اما همین که به آنان امکان می داد ساعات بیشتری از روز را کار کنند برایشان کافی بود. Jolt Cola هنوز به عنوان یک نوشابه انرژی زای شناخته شده در سراسر دنیا به فروش می رسد

اسلاید 5: نوشابه هاي انرژي زا از كجا مي آيند؟ در حال حاضر، در داخل کشور یک شرکت ((Sinergy تولید کننده نوشابه ورزشی می باشد.بقیه شرکتهای ایرانی توزیع کننده مکملها و نوشابه های ورزشی، فقط وارد کننده مارکهای مختلف نوشیدنی های ورزشی از جمله: Phantom,Mega basic , Orgazma, Bomba , Shark ,Red Bull از کشوراتریش Lacteez از کانادا Gensan از ایتالیا Power Goldاز سنگاپور هستند .

اسلاید 6: بالاترین بازار فروش . در حال حاضر Red Bull هفتاد درصد از بازار فروش این نوع نوشابه ها را در دست دارد. در کشور ژاپن قدمت این نوشابه ها به سال 1960 برمی گردد، در آن زمان این نوشیدنی در بطری های دارو به فروش می رسید. آن دسته از کارگران ژاپنی که مجبور بودند شب ها بیدار بمانند از آن استفاده می کردند. اوایل قرن 21، افزیش تعداد و نوع این نوع نوشابه ها، بازار نوشابه های الکلی را تحت تاثیر قرار داد.

اسلاید 7: طرف داراران این نوشابه ها؟ این نوع از نوشیدنی ها بیشتر :در میان جوانان و دانش آموزان افراد پر تحرک ورزشکاران در بین متخصصین کامپیوتر هکر ها و به طور کلی افرادی که ساعت ها مقابل کامپیوتر می نشینند و کمتر می خوابند، بیشترین مصرف را داراست..

اسلاید 8: اين نوشابه هادر چه رده ای طبقه بندي مي شوند؟ اين نوشابه ها در رده نوشيدني هاي غير الكلي طبقه بندي مي شوند . در واقع اين نوشابه ها تقريبا با چاي و قهوه قابل مقايسه هستند.

اسلاید 9: چه مواقعي اين نوشابه ها مصرف شود؟ کسانی که به فاصله 2 ساعت قبل از ورزش غذا می خورند و یا اصلا هیج غذایی مصرف نمی کنند، می توانند 1 ساعت پیش از شروع ورزش از یک نوشابه ورزشی پرکربوهیدرات استفاده کنند.بهترین انتخاب در زمان خوردن یک نوشابه کربو هیدراتی / الکترولیتی بدون هر گونه مواد افزودنی دیگر، یک ساعت قبل از ورزش، می باشد.به علاوه نوشابه های ورزشی دارای قند نسبتا زیاد خیلی سریع تر از غذاهای جامد جذب می شوند و می توانند مانع بروز ناراحتی های گوارشی شوند0 نیاز افراد متفاوت است و کارایی و فواید احتمالی نوشابه‌های ورزش بر مبنای شدت و مدت ورزش، شرایط محیطی، و ویژگی‌های فردی ورزشکار، متفاوت خواهد بود .

اسلاید 10: هدف از مصرف نوشابه های انرژی زا؟به غیر از افزایش عملکرد ورزشی به منظور اهداف دیگری چون کاهش اثرات تضعیف کننده الکل بر CNS نیز مصرف می شوند.برخي سبب جايگزيني قندها والكتروليتها مي شوند. برخي سبب فراهم شدن پروتئين هاي مكمل مي شوند. برخي سبب فراهم شدن ويتامين ها و كافئين و ساير مواد مي شوند اما نوشابه های جایگزین کننده آب و الکترولیتها مثل : Powerade و Gatoradeبه منظور افزایش عملکرد ورزشی یا کاهش اثرات دهیدراسیون مصرف می شوند.

اسلاید 11: تفاوت نوشابه هاي انرژي زا با قهوه،افزودني هايي نظير ويتامين هاي خانواده B و C در نوشابه هاي انرژي زا است كه تاثير چشمگير و انكارناپذيري در تامين سلامت انسان بر عهده دارند. نوشابه هاي انرژي زا چيزي غير از يك نوشيدني مقوي نيست و به نظر مي رسد اگر ملاحظات تغذيه اي كه در مورد مصرف هر ماده غذايي وجود دارد در مورد آنها رعايت شود، مصرف آن دست كم از نوشابه هاي عادي مفيدتر خواهد بود.

اسلاید 12: تفاوت نوشابه های انرژی زا با نوشابه های ورزشینوشابه های انرژی زا با نوشابه های ورزشی(sports drinks( متفاوت هستند. اکثر نوشابه های انرژی زا شکر و کافئین فراوان دارند. در حالیکه نوشابه های ورزشی برای متعادل کردن میزان مواد قندی، آب و مواد مغذی مصرف می شوند و درصد به کار رفته این مواد در آنها معادل مقداری است که در بدن موجود است.

اسلاید 13: آیا این نوشیدنی ها مضرند؟نوشابه انرژي زا مثل هر خوراكي مصنوعي و حتي طبيعي مي تواند مفيد و در عين حال مضر باشد . اين ضرر يا منفعت را جدا از مواد سازنده اين خوراكي به فاكتورهاي ديگري چون: فيزيولوژي فرد مصرف كننده مقدار مصرف و نوع مصرف نيز مرتبط است.

اسلاید 14: آیا نوشابه‌های انرژي زا سرطان‌زا هستند؟وزارت بهداشت آمریکا، اظهار داشت که در نوشابه‌های غیر الکلی مقادیر قابل توجهی بنزن یافت شده استسازمان غذا و داروی آمریکا نیز بیان کرد که طی آزمایشات انجام شده بر روی بیش از 100 قوطی نوشابه، مشخص شده است که در 5 میلیارد لیتر، مقادیر قابل توجهی از این ماده سرطان زا وجود دارد. . بنزن یکی از مواد سرطان زا است. بنزن: ماده‌ای معطر است که از تقطیر یا قطران به دست می‌آید و انباشت آن در بدن به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه‌های غیر الکلی سالانه جان صدها تن را می‌گیرد. از این روست که FDA از کارخانجات تولیدکننده این نوشابه‌ها خواسته تا در نحوه تولید قوطی‌ها و مواد تشکیل دهنده، دقت لازم و کافی اعمال کنند .

اسلاید 15: نظرات یک متخصص تغذیهخانم لیز اپل گیت (Liz Applegate) متخصص تغذیه بخش ورزش دانشگاه کالیفورنیا اعتقاد دارد که :این نوشیدنیها در واقع یک قوطی کافئین همراه با شکر هستند. در وب سایت Red Bull توصیه شده است که این محصول را قبل از فعالیت ورزشی شدید و یا هنگام کم شدن انرژی در طی مسابقه مصرف کنید. ولی خانم اپلگیت به مصرف کنندگان این نوشیدنیها اخطار کرده است که به هیچ وجه در طی ورزش از آن استفاده نکنند زیرا عصاره کافئین و شکر موجب میشود که توانایی بدن در جذب آب کم شده یا از بین برود.

اسلاید 16: نظرات یک متخصص قلب دکتر لارنس اسپرلینگ Laurence Sperling، متخصص قلب می گوید:یک مورد نگران کننده دیگر، ترکیب نوشیدنیهای انرژی زا با نوشابه های الکلی است. ترکیب کافئین و الکل، ترکیبی بسیار خطرناک است و میتواند موجب مشکلات ابتدایی قلبی مانند تپش قلب و افزایش فشار خون، تا حمله قلبی را به وجود آورد.البته در وب سایت Red Bull نوشته است : با توجه به گزارشات طبی، این نوشیدنی اثری بر هضم الکل ندارد.

اسلاید 17: ترکیب نوشیدنیهای انرژی زا با الکل چه خطراتی دارد؟ نظر یک متخصص تغذیه: ترکیب الکل و کافئین علاوه بر خطرات قلبی خطر جانبی دیگری نیز در بر دارد. ترکیب یک ماده محرک با الکل، که خاصیت آرام بخش دارد، موجب میشود که نه تنها فرد مصرف کننده بیش از حد الکل بنوشد، بلکه به خاطر حس هوشیاری مصنوعی که به او دست داده است، متوجه مستی خود نیز نشده و با دست زدن به اعمالی که در آن به هوشیاری کامل نیاز است(مانند رانندگی) خطراتی برای خود و دیگران به وجود بیاورد.

اسلاید 18: آیا این نوشابه ها اعتیاد آور است؟ تنها مواد اعتیاد آوری که در این نوشابه ها وجود دارند، کافئین و گیاه گوارانا (guarana) است که مصرف زیاد و طولانی مدت شان باعث می شود به آن ها عادت کنیم ..درصد این مواد در نوشابه های انرژی زا تقریبا با مقدارشان در قهوه برابراست ، البته میزان کافئین در انواع مختلف قهوه ها بسته به میزان برشته شدن دانه هایش، متفاوت است.ترک این مواد کار سختی نیست و سردرد از اصلی ترین عواقب آن است، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا معمولا جنبه روانی دارد.

اسلاید 19: اثر مخرب نوشابه های انرژی زا بر دختران نظر يک کارشناس تغذيه (خانم پل گیت ): اثر مخرب نوشابه هاي انرژي زا موجود در بازار بر دختران به دليل فعاليت کمتر بدني بيش از پسران است به طوري که يکي از دلايل کاهش سن يائسگي در زنان همين مسئله مي باشد.وی افزود اگر مصرف نوشابه از دوران کودکي به صورت يک عادت در آيد سبب بيماري چاقي در بين آنان خواهد شد و همچنین زمينه پوسيدگي دندان را فراهم مي آورد .

اسلاید 20: نوشابه های ورزشی و الکترولیت هانوشابه های ورزشی به منظور فراهم ساختن الکترولیتها و جایگزینی مواد معدنی ضروری از دست داده شده در جریان تعریق ابداع شدند. الکترولیتها همان مواد معدنی هستند و عرق حاوی مقادیر متفاوتی از الکترولیتهاست و سدیم و کلر، اصلی‌ترین الکترولیتهای عرق می‌باشند .الکترولیتهایی که معمولاً در نوشابه‌‌های ورزشی یافت می‌شوند، مثل سدیم کلر و پتاسیم در جلوگیری از گرفتگی های عضلانی، نقش کلیدی دارند.جایگزینی سدیم در جلوگیری از هیپوناترمی حیاتی است. هیپوناترمی: یک وضعیت خیلی خطرناک حاصل از سطوح خیلی پایین سدیم خون که از هر دوی مصرف بیش از حد آب بدون الکترولیتها (آب مقطر) و اتلاف بیش از حد سدیم از طریق تعریق در عدم حضور جایگزینی سدیم رخ می‌دهد.

اسلاید 21: در نوشابه های انرژی زا از چه موادي استفاده مي شود كه سازندگان آن ادعا مي كنند به بدن انرژي مي دهد و خستگي را از بين مي برد؟.

اسلاید 22: عمده موادي كه در ساخت آنها به كار رفته عبارتند از : كافئين، نياسين ويتامين۳B، انواع شيرين كننده هاي طبيعي و مصنوعي، ويتامينC، چند نوع اسيد آمينه و طعم دهنده هاي ديگر. ويتامين  ها به خصوص ويتامين هاي B و C چون در آب محلول هستند و اضافات آنها از بدن دفع مي شود، بنابراين مصرف آنها عملا بدون مانع است. مواد شيرين كننده مثل اسپارتام، گلوكز و... در تمام خوراكي هاي شيرين وجود دارند و از طرق ديگر هم مصرف مي شوند پس نمي توانند چندان مشكل آفرين باشند چون همان ملاحظاتي كه براي مصرف شيريني ها وجود دارد اينجا هم مي تواند لحاظ شود.

اسلاید 23: اماچه چيزي در نوشابه هاي انرژي زا وجود دارد که عمده ترين خواص اين خوراكي ها به آن مربوط مي شود؟. كافئين

اسلاید 24: كافئينمفيد يا مضر بودن اين نوشابه ها به نوعي به خواص تغذيه اي كافئين باز مي گردد. حتما مي دانيد كه: کافئین یک آلکالوئید محرک است که به طور طبیعی در برگها و دانه های تعدادی از گیاهان یافت شده و اغلب به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی شناخته می شود و ماده اصلي تشكيل دهنده قهوه است.معمولا کافئین هر روز، از منابع غذایی چون: قهوه، چای، شکلات و تعداد زیادی از نوشابه های غیر الکلی و نوشابه های ورزشی وارد بدن می شود. اين ماده، محرك سيستم عصبي است. تحريك سيستم عصبي توسط اين ماده باعث مي شود تا فرد به طور نسبي احساس خستگي كمتري كرده و كمابيش بتواند فكر خود را بهتر متمركز كند.

اسلاید 25: .كافئين متابوليسم بدن را افزايش مي دهد و از اين راه در فعاليت هاي فكري و بدني مي تواند كمكي براي تامين انرژي بيشتر در بدن باشد. در عين حال كافئين ترشح آدرنالين را افزايش مي دهد و از اين راه باعث سرعت جريان خون و بالا رفتن ضربان قلب مي شود. اين افزايش جريان، خود مي تواند اسيد لاكتيك موجود در عضلات را سريعتر از سلول هاي عضلاني خارج كرده تا حدودي خستگي عضلاني را برطرف كند. همچنین کافئین موجود در نوشابه ها باعث می شود سیستم عصبی بدن در حالت آماده باش یا به اصطلاح تحریک قرار گیرد و فرد تصور می کند انرژی بیشتری دارد. کارشناسان هشدار داده اند که در برخی از این نوشابه ها مقداری کافئین با مقادیری از مواد آرام بخش  وجود دارد تا افراد احساس خوبی داشته باشند، اما فعالیت عصبی را تشدید و دیگری را سرکوب می کند و ممکن است منجر به تغییرات شدید در ضربان قلب و حتی سکته و مرگ نیز شود .

اسلاید 26: .اما مصرف زياد از حد كافئين مي تواند باعث بي خوابي، اختلال در ضربان قلب، ناراحتي هاي گوارشي و لرزش شود. در عين حال كافئين مثل تئين موجود در چاي نوعي وابستگي خفيف در مصرف كننده ايجاد مي كند.به همين دليل افراد چاي خوار يا قهوه خوار در طول روز چندين و چند ليوان چاي يا قهوه مي نوشند. در سطحي بسيار بالاتر البته اين وابستگي شبيه اعتياد به مواد مخدر است. اما نكته جالب ميزان كافئين نوشابه هاي انرژي زا است. هر قوطي نوشابه انرژي زا به طور معمول  ، معادل يك فنجان قهوه كافئين دارد.  این در حالی است که میزان زیاد کافئین می تواند موجب بروز عوارضی نیز در بدن شود.

اسلاید 27: شكل پروتئین در نوشابه‌های ورزشیپروتئین در نوشابه‌های ورزشی، یا به شکل پروتئین کامل مثل کازئین، وی پروتئین‌ و یا به صورت اسیدهای آمینه مثل آرژنین، گلوتامین و یا بصورت غیر معمول‌تر در قالب اسید‌های آمینه شاخه ‌دار لوسین، ایزولوسین و والین افزوده می‌شود. پروتئین در تدارک انرژی در حین ورزش نقش خیلی زیادی ندارد. نقش اصلی آن در بدن، نقش ساختاری است. برخی تحقیقات نیز گزارش کرده‌‌اند که نوشابه‌های ورزشی حاوی پروتئین و کربوهیدرات باعث افزایش بیشتر بازسازی گلیکوژن نسبت به ساير انواعي که فقط دارای کربوهیدرات می‌باشند .

اسلاید 28: اسيدهاي آمينه شاخه‌دارموجود در نوشابه‌های ورزش BCAA (اسيدهاي آمينه شاخه‌دار):نظریة علمی در مورد افزودن BCAA به نوشابه‌های ورزش این است که این اسیدهای آمینه در حین ورزشهای طولانی مدت، در زمان کاهش سطوح گلوکز خون و گلیکوژن، به منظور تولید انرژی مصرف می‌شوند. زمانی که سطوح BCAA کاهش می‌یابد، انتقال تریپتوفان از سد خونی مغزی افزایش می يابد که منجر به خستگی عمومی بدن می‌شود (به خاطر افزایش سروتونین). به نظر می‌رسد که استفاده از مکمل BCAA، سبب به تاخیر انداختن شروع این خستگی عمومی بدن شود. به علاوه، مصرف کربوهیدرات در حین ورزش از افت سطوح BCAA جلوگیری کرده و در نتیجه از بروز خستگی عمومی بدن جلوگیری می‌کند .

اسلاید 29: اسمولالیته نوشیدنی کربوهیدراتی/ الکترولیتی در نوشيدني هاي کربوهیدراتی/ الکترولیتی کربوهیدرات سبب افزایش اسمولالیته محلول شده و به ابن ترتیب، سبب کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش جریان آب به سمت روده می‌شود. اسمولالیته اکثر نوشیدنی های کربوهیدراتی/ الکترولیتی موجود در بازار، نزدیک به اسمولالیته مایعات بدن انسان می باشد و بنابراین این نوشیدنیها هیچ‌ مشکلی ایجاد نمی‌کنند

اسلاید 30: ..شاداب باشيد

اسلاید 31: تريپتوفان تريپتوفان پيش‌ساز سروتونين مي‌باشد. استفاده از مكمل تريپتوفان با هدف افزايش سروتونين در جهت افزايش تحمل درد در حين انجام ورزش شديد انجام مي‌شود

اسلاید 32: گلوتامات برخي محققان عقيده دارند كه ممكن است در ورزشكاري كه دچار سندرم بيش تمريني است، سطوح گلوتامين پلاسمايي كاهش پيدا كند و عملكرد سيستم ايمني تحت تاثير واقع شود كه در نهايت به بيماري و افت اجرا منجر خواهد شد.اگرچه ممكن است كه گلوتامين موجب تحريك سنتز گليكوژن عضله شود، اما تحقيقات، هيچ گونه مزاياي آن را نسبت به كربوهيدراتهاي معمولي، گزارش نكردند و مشخص شد كه مصرف كوتاه مدت يا دراز مدت گلوتامين ، فاقد هر گونه اثر ارگوژنيكي بر اجراي قدرتي و يا اقزايش جرم عضله بوده است.

اسلاید 33: تورينتورين يك اسيد آمينه غير ضروري حاوي سولفور مي باشد و بعد از گلوتامين، فراوانترين اسيد آمينه عضله اسكلتي محسوب مي شود. تورين به دليل نداشتن يك كد ژنتيكي، نمي تواند در ساختمان پروتئينها و آنزيمها به كار رود، ولي در چندين فرايند فيزيولوژيكي مثل انقباض قلبي و فعاليت آنتي اكسيداني نقش دارد. همچنين تورين توليد نيروي عضلاني را با افزايش ذخيره و رها سازي كلسيم از شبكه ساركوپلاسمي، افزايش ميدهد. فيبر هاي عضلاني ممكن است در پاسخ به تكانه هاي عصبي، انقباض پذيري خود را با افزايش و يا كاهش سطوح تورين در داخل عضلات تعديل كنند. بنا براين تصور مي شود ، افزايش غلظت تورين مثلا از طريق مصرف نوشابه انرژي زا مي تواند توليد نيروي عضلاني را افزايش دهد.

اسلاید 34: آسپارتات آسپارتات پتاسيم و منيزيم، نمكهاي اسيد آسپارتيك هستند. آنها به عنوان عوامل ارگوژنيكي ، و با هدف افزايش متابوليسم اسيدهاي چرب و صرفه جوئي در مصرف گليكوژن عضلاني و كاهش تجمع آمونياك در حين ورزش، استفاده مي شوند. نتايج تحقيقات در مورد اثرات استفاده از مكمل آسپارتات بر اجراي وزشي داراي تناقض است. اما حدود 50 درصد از شواهد تحقيقي ، بهبود عملكرد در حين عملكرد هوازي را نشان داده اند.

اسلاید 35: تيروزينتيروزين پيش ماده توليد كاتكولامينها و انتقال دهنده هاي عصبي (اپي نفرين، نوراپي نفرين و دوپامين) مي باشد. بعضي محققان گزارش كرده اند كه:توليد نامناسب اين هورمونها مي تواند، اثرات نامطلوبي بر عملكرد ورزشي داشته باشد و بنابراين تيروزين مي تواند يك عامل ارگوژنيك تلقي شود.ارنيتين، ليزين و آرژنين، در تلاش براي افزايش هورمون رشد و با هدف افزايش جرم بدون چربي بدن و قدرت استفاده شده اند. با اين وجود هيچ كدام از تحقيقات انجام شده بر روي وزنه برداران، افزايش GH و يا قدرت و توان عضلاني را نشان ندادند .مصرف دزهاي خوراكي كه بتواند چنين اثراتي را داشته باشد، مي تواند سبب بروز ناراحتي هاي گوارشي نيز بشود.آرژنين پيش ماده ساخت اكسيد نيتريك مي باشد، و از اين لحاظ ممكن است ارگوژنيك تلقي شود.NO (اكسيد نيتريك )ممكن است به بهبود جريان خون و عملكرد استقامتي منجر شود.

اسلاید 36: گلوكورونولاكتون گلوكورونولاكتون، يك متابوليت طبيعي بدن است و در نوشابه هاي انرژي زا مثل رد بول يافت مي شود. در مورد كينيتيك گلوكورونولاكتون در انسانها اطلاعات محدودي وجود دارد. گلوكورونولاكتون، سريعا در بدن متابوليزه مي شود و غلظت آن تا 5 ساعت در اوج مي ماند و همچنين يك ساعت پس از مصرف، به شكل اسيد كلوكاريك در ادرار ظاهر مي شودشواهدي وجود دارد كه بيان مي كنند، ممكن است گلوكورونولاكتون اثرات مثبتي بر بهبود عملكرد ورزشي داشته باشد.

اسلاید 37: ويتامينها و مواد معدنيبه دليل عدم جامعيت تحقيقاتي كه تا كنون بر روي ويتامينها انجام شده اند، در حال حاضر امكان توصيف واكنشهاي ما بين متابوليسم ويتامينها و عملكرد ورزشي وجود ندارد. بدين منظور، ارزيابي دقيق ميزان دريافت ويتامينها و مواد معدني، اندازه گيري بيو شيميايي وضعيت ويتاميني بدن و تعيين ميزان فعاليت بدني روزانه مورد نياز مي باشد و تا كنون تحقيقات خيلي كمي چنين اطلاعاتي را فراهم كرده اند.

اسلاید 38: كروم كروم ممكن است به عنوان يك كوفاكتور انسولين عمل كند. كروم به جذب مواد مغذي از قبيل گلوكز، اسيدهاي آمينه و چربي‌ها به داخل سلولهاي بدن كمك مي‌كند. اما طبق تحقيقات، كروميوم هيچ گونه اثراتي بر افزايش قدرت يا توان نداشت.

اسلاید 39: اينوزين اينوزين يك نوكلئوتيد مي باشد كه تصور مي شود، داراي اثرات ارگوژنيكي مختلفي چون افزايش عملكرد استقامتي از طريق تسهيل تحويل اكسيژن به عضلات در حين ورزش باشد. اگر چه تعداد تحقيقات محدود مي باشد، ولي نشان داده شده است كه اينوزين در ورزشكاران استقامتي، هيچ گونه فوايدي براي بهبود عملكردهاي قلبي عروقي و يا متابوليكي در حين ورزش بيشينه و يا زير بيشينه نداشته است.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید