صفحه 1:
صد نکته در پایان نامه نویسی
یزدان منصوریان
استادیار دانشگاه خوارزمي
مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
نخستین جشنواره ملی دانشجویی برترین های سال کتابداری و اطلاع رسانی
کتابخانه ملی؛ بهمن 1961
صفحه 2:
lial
ده محور
8 زال
نتخاب مو ۱ be
| و نكارش 1
د = 2 3
ie oes ) داده ها
گردآوری ne ek
رنه او
صفحه 3:
محور اصلی
ادامه ده
اصلی
1 مثن ۰
۳ در جلسه دفاع
= ۰
از جلسه دفاع 03
ee . استاد را
اخلاق پژو 0
سایر موارد
صفحه 4:
انتخاب موضوع
mans engl 177۲۲۲۳۲
۲ آیا شماره های اخیر مجلات مطرح در رشته خود را مرور کرده اید؟
* آیا خلاصه مقالات ارائه شده در کنفرانسهای اخیر رشته را دیده اید؟
آیا پایان نامه هایی که به تازگی دفاع شده اند را در کتابخانه دیده اید؟
۳ آیا می توانید نقشه ای موضوعی از محدوده رشته خود را ترسیم کنید؟
صفحه 5:
ادامه انتخاب موضوع
LI 1 کتابهای روش پژوهش در حوزه های مرتبط را مطالعه کرده اید؟
"1 آیا زمینه های پژوهشی مورد علاقه خود را می شناسید؟
یا یه رویکرد کی علاقه مند هستید یا رویکرد کیفی را می پسندید؟
١ آیا به مباحث نظری گرایش دارید یا موضوعات کاربردی را ترجیح
می دهید؟
آیا در محل کار/ تحصیل با مشکل یا مسئله ای واقعی روبرو هستید؟
صفحه 6:
تدوین و نگارش پروپوزال
آيا مى توانید مسئله اصلی پژوهش را به روشنی تبیین کنید؟
آيا مى توانيد هدفهای اصلی و ثانویه پژوهش را نشان دهید؟
آیا می توانید اصالت و ارزش موضوع را با اطمینان ثابت کنید؟
آیا می توانید پیوند موضوع را با مباحث مرتبط ترسیم کنید؟
آیا برنامه زمان بندی شده برای انجام پژوهش تدوین کرده اید؟
صفحه 7:
ادامه تدوین و نگارش پروپوزال
آیا پرسشهای اصلی پژوهش را به روشنی تدوین نموده اید؟
آیا روش مناسبی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش یافته اید؟
آیا رویکرد شما در پژوهش استقرایی است يا قیاسی؟
آیا وجه متمایز کننده ای در کار شما وجود دارد که قابل ذکر باشد؟"-
آیا محدوده و محدودیتهای پژوهش خود را می شناسید؟
صفحه 8:
تدوین پیشینه پژو هش
آیا در پایگاههای اصلی رشته خود به جستجو پرداخته اید؟
آيا استراتژی جستجوی شما از جامعیت لازم برخوردار است؟
آیا بهترین كليد واژه ها را در اصطلاحنامه ها یافته اید؟
آیا نتایج بازیابی اطلاعات را نقادانه ارزیابی نموده اید؟
آیا در مرور پیشینه رویکردی تحلیلی و انتقادی داشته اید؟
صفحه 9:
ادامه تدوین پیشینه پژوهش
آيا بيوند مناسبى ميان منابع مورد بررسی ترسیم نموده اید؟
آيا مرور بيشينه نقاط خالى حوزه يزوهشى را نشان مى دهد؟
آیا پژوهش شما می تواند به نحوی نقاط خالی را ترمیم کند؟
آیا می توانید تصویری از روندهای حاکم حوزه را نشان دهید؟
آیا پیشینه پژوهش از جامعیت و انسجام کافی برخوردار است؟
صفحه 10:
گردآوری و تحلیل داده ها
LI روش پژوهش با رویکرد و هدف اولیه همخوانی دارد؟
آیا روش شناسی مورد استفاده با نوع پرسشها تناسب دارد؟
آیا از روایی و پایایی ابزار مورد استفاده اطمینان دارید؟
آیا جامعه پژوهش و ویژگیهای آن به خوبی توصیف شده است؟
آيا روش نمونه گیری با پرسشهای پژوهش متناسب است؟
صفحه 11:
ادامه گردآوری و تحلیل داده ها
آیا حجم و کیفیت داده های گردآمده برای تحلیل مناسب است؟
آیا در گردآوری و تحلیل داده ها از سوگیری پرهیز شده است؟
آیا تاثیرعوامل خطا در گردآوری و تحلیل به حداقل رسیده است؟
UI داده های گردآوری شده پاسخگوی پرسشهای پژوهش است؟ نس
آیا در گردآوری داده ها اصول اخلاق پژوهش رعایت شده است؟
صفحه 12:
ارانه پافته ها و تفسیر نتایج
آیا يافته های پژوهش پاسخگوی پرسشهای اولیه است؟
آیا در ارانه یافته ها ازسطح توصیف به مرحله تحلیل رسیده اید؟
آیايافته های پژزوهش هدف اولیه را محقق ساخته است؟
نتایج حاصل چگونه در عرصه نظر و عمل مفید خواهد بود؟
آیا می توانید جالبترین بخش یافته ها را مشخص سازید؟
صفحه 13:
ع awe oe we
ادامه ارائه يافته ها و تفسير نتا
5 0 +«
آيا خواننده يايان نامه مى توانيد به راحتى نتيجه اصلى را ببيند؟
آيا در ارائه يافته ها از ابزارهاى ترسيمى استفاده شده است؟
آيا سهم شما در تفسير نتايج به اندازه کافی پررنگ است؟
آيا يافته ها را با نتایج آثار معرفی شده در پیشینه مقایسه کرده اید؟ س
آيا پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی مطرح ساخته اید؟
صفحه 14:
Gl sie LI پایان نامه منعکس کننده محتوای آن است؟
آیا چکیده پایان نامه آیینه تمام نمایی از متن اصلی است؟
آیا تعاریف عملیاتی مفاهیم مهم به روشنی ارانه شده است؟
آیا متن پایان نامه از انسجام و یکدستی لازم برخوردار است؟
UI پایان نامه بدون حضور نویسنده آن به اندازه کافی گویاست؟
صفحه 15:
ادامه نگارش متن اصلی
آیا به تمام منابع مورد استفاده به دقت استناد شده است؟
آیا در استناد به منابع از الگویی واحد استفاده شده است؟
آیا ساختار پایان نامه از الگویی منطقی پیروی می کند؟
آیا نکات دستوری نگارش در تدوین متن رعایت شده است؟
آیا پیوستهای مورد نیاز خواننده در انتهای متن اصلی آمده است؟
صفحه 16:
حضور در جلسه دفاع
آيا حجم مطالب براى ارائه در جلسه با وقت آن تناسب دارد؟
آيا جلسه دفاع روايتى ساده از فرايند يزوهش شما و نكات مهم است؟
آيا قبلا در جلسه هاى دفاع دوستان خود شركت داشته ايد؟
آیا قبل از جلسه اصلی. جلسه دفاع آزمایشی داشته اید؟ =
آیا از پرسشهای احتمالی داوران و چگونگی پاسخگویی آگاه هستید؟
صفحه 17:
ادامه حضور در جلسه دفاع
آیا می دانید جلسه دفاع بر خلاف عنوان آن فقط محل دفاع نیست؟
bi می دانید نظرات داوران آخرین فرصت برای اصلاح کار شماست؟
آيا مى دانيد چگونگی بیان مطالب در جلسه دفاع بخشی از مهارتهای
پژوهشی شماست و در تعیین امتیاز نهایی موثر است؟
آیا قبل از جلسه از درستی وسایل ارائه مطالب اطمینان کسب کرده اید؟
آیا قلم و کاغذ برای نوشتن نظرات و پرسشهای داوران همراه دارید؟
صفحه 18:
آیا نظرات شفاهی داوران را در جلسه دفاع با دقت ثبت کرده اید؟
آیا می دانید پس از تحویل پایان نامه به کتابخانه دانشگاه دیگر امکان
اصلاح آن را نخواهید داشت؟
آیا می توانید حداقل یک مقاله پژوهشی از متن اصلی استخراج کنید؟
آيا يايان نامه را پایان مسیر می دانید يا آغازی برای پژوهشهای بعدی؟
اگر دوباره این پژوهش را انجام دهید از چه کاری پرهیز خواهید کرد؟
صفحه 19:
ادامه پس از جلسه دفاع
UI بدون حضور شما پایان نامه می تواند تمام مسیری را که پیموده اید برای
خوانندگان ترسیم کند؟
آیا می توانید نقاط قوت و ضعف کار خود را به روشنی معرفی کنید؟
آیا می توانید به دوستانتان موضوعی برای ادامه پژوهش خود توصیه کنید؟
آیا می توانید مهارتهایی که در حین انجام اين پژوهش آموخته اید بازگو کنید؟
آیا می توانید این پژوهش را مبنای کارهای آتی خود قرار دهید؟
صفحه 20:
اخلاق پژوهش
آیا در استفاده از منابع و آثار دیگران امانت دار بوده اید؟
آیا در استناد به منابعی که استفاده کرده اید دقت کافی داشته اید؟
آيا به نقش همه کسانی که به شما کمک کرده اند اذعان کرده اید؟
آیا در گردآوری داده ها اصول اخلاقی را مبنای کار قرار داده اید؟ سس
آیا در انتقاد از آثار دیگران کاملا منصف و بی طرف بوده اید؟
صفحه 21:
ادامه اخلاق پژوهش
۰ آيا در كزارش يافته ها كاماد صادق و دقیق بوده اید؟
آیا در گردآوری و تحلیل داده ها سوگیری نداشته اید؟
آیا نگران رد پیش فرضهای خود نبوده اید و فقط به داده ها توجه داشته ايد
۳ آیا اطلاعات محرمانه نمونه مورد آزمایش را محرمانه نگه داشته اید؟
آیا پژوهش شما منجر به آزردگی و رنجش جامعه پژوهش نشده است؟
صفحه 22:
سایر موراد
A LSE ٩ اهمارو متاور را ذر کار خود اعمال کرده اید؟
آیا پژوهش را فرصتی ارزشمند برای یادگیری تلقی می کنید؟
"" آيا از انجام پژوهش لذت می برید یا آن را دشوار می پندارید؟
آيا بيش از آنکه نگران یادگیری باشید به فکر دفاع از پایان نامه هستید؟
آيا اكر لازم باشدء برای ویرایش مکرر متن پایان نامه آمادگی دارید؟
صفحه 23:
ادامه سایر موارد
آیا در طول ترم وقت کافی به پژوهش خود اختصاص داده اید؟
آیا اندیشه ها و امور مربوط به پایان نامه را مستند ساخته اید؟
آیا با دوستان خود در مورد موضوع پایان نامه صحبت می کنید؟
آیا علاوه بر اساتید راهنما و مشاور از سایر اساتید گروه و دانشکده
راهنمایی خواسته اید؟
اگر بخواهید دوباره پژوهش کنید» آیا همین مسير را طی خواهید کرد؟
صفحه 24:
* فراموش نکنید که برای کسب موفقیت درهر کاری باید شوقتان
به پیروزی بیش از ترس از شکست باشد.
* فرصتی برای پرسش و پاسخ ...
* از توجه شما سپاسگزارم. پیروز و سربلند باشید.
یزدان منصوریان
ose 49978