کسب و کار مدیریت و رهبری

نکته‌ هایی در آیین نگارش نامه‌ ها و دستور خط فارسی

noktehaee_dar_aeene_negareshe_nameha_va_dastoore_khate_farsi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نکته‌ هایی در آیین نگارش نامه‌ ها و دستور خط فارسی”

نکته‌ هایی در آیین نگارش نامه‌ ها و دستور خط فارسی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: گردآوری و تدوین: دكتر سيد سعيد شريعت گروه تحقيق و توسعه، معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تابستان 1390نکته‌هایی درآیین نگارش نامه‌ها و دستور خط فارسي 2

اسلاید 3: نكته‌هايي در آيين نگارش نامه‌هاي اداريتاریخچه نامه نگاری در ایرانمشخصات نامه‌هاي اداري نامه در اصطلاح عبارتست از مكاتباتي كه با هدف معين و مشخص بين اشخاص حقيقي و يا حقوقي و همچنين سازمان‌ها به منظور برقراري ارتباط مبادله مي‌گردد. ويژگيهايي كه باعث مشخص شدن نامه‌هاي اداري مي‌شوند عبارتند از: شماره، تاريخ، عنوان، عنوان واحد گيرنده، عنوان واحد فرستنده، موضوع، عنوان و نام و امضاي شخص صلاحيت‌دار. اندازه و ابعاد نامه‌هاي اداري در دو قطع بزرگ و كوچك استاندارد شده است: قطع بزرگ 210 در 297 ميلي‌متر (4A) و قطع كوچك 148 در 210 ميلي‌متر (5A). قطع 4A مخصوص نامه‌هايي است كه از پنج سطر صفحه 4A بيشتر باشد. قطع 5A مخصوص نامه‌هايي است كه از پنج سطر صفحه 5A كمتر باشد. قطع6A به اندازه 105 در 148 بيشتر براي يادداشت‌هاي اداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. قطع 3A هم به اندازه 297 در 420 براي جدول‌ها، نمودار‌ها و صورت‌هاي مالي و اداري كاربري دارد.3

اسلاید 4: انواع نامه‌هاي ادارينامه‌هاي اداري به لحاظ ماهیت و سطح سازمانیانواع نامه‌هاي اداري از لحاظ زمان اقدامانواع نامه‌هاي اداري به لحاظ امنیتی 4

اسلاید 5: ‌قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی ‌مصوب 1353/11/29 5ماده 1 - اسناد دولتي عبارتند از هر نوع نوشته يا اطلاعات ثبت يا ضبط شده مربوط به وظايف و فعاليتهاي وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي و‌وابسته به به دولت و شركتهاي دولتي از قبيل مراسلات - دفاتر - پرونده - عكس‌ها - نقشه‌ها - كليشه‌ها - نمودارها - فيلم‌ها - ميكرو فيلم‌ها و‌نوارهاي ضبط صوت كه در مراجع مذكور تهيه و يا به آن رسيده باشد. ‌اسناد دولتي سري اسنادي است كه افشاي آنها مغاير با مصالح دولت و يا مملكت باشد. ‌اسناد دولتي محرمانه اسنادي است كه افشاي آنها مغاير با مصالح خاص اداري سازمانهاي مذكور در اين ماده باشد.

اسلاید 6: 6ماده 2 - هر يك از كاركنان سازمانهاي مذكور در ماده يك كه حسب وظيفه مأمور حفظ اسناد سري و محرمانه دولتي بوده يا حسب وظيفه اسناد ‌مزبور در اختيار او بوده و آنها را انتشار داده يا افشاء نمايد يا خارج از حدود وظايف اداري در اختيار ديگران قرار دهد يا به هر نحو، ديگران را از مفاد آنها‌ مطلع سازد در مورد اسناد سري به حبس جنايي درجه 2 از دو تا ده سال و در مورد اسناد محرمانه به حبس جنحه‌اي از شش ماه تا سه سال محكوم‌ مي‌شود همين مجازات حسب مورد مقرر است درباره كساني كه اين اسناد را با علم و اطلاع از سري يا محرمانه بودن آن چاپ يا منتشر نموده و يا ‌موجبات چاپ يا انتشار آن را فراهم نمايند. ‌در صورتي كه افشاي مفاد اسناد مذكور در اثر عدم رعايت نظامات يا در اثر غفلت و مسامحه حفاظت آنها صورت گرفته باشد مجازات او سه ماه تا شش‌ماه حبس جنحه‌اي خواهد بود. ‌ ماده 3 - هر يك از كاركنان سازمانهاي مذكور در ماده 1 يا اشخاص ديگر كه اطلاعات يا مذاكرات يا تصميمات سري و محرمانه دولتي را به نحوي از‌انحاء به كسي كه صلاحيت اطلاع بر آن را ندارد به دهد يا موجبات افشاء يا انتشار آنها را فراهم نمايد عمل مرتكب در حكم افشا يا انتشار اسناد سري يا‌محرمانه دولتي محسوب مي‌شود. ‌ ماده 4 - تعقيب كيفري هر يك از جرايم مذكور در موارد فوق موكول به تقاضاي وزارتخانه يا مؤسسه يا سازماني است كه اسناد آن منتشر يا افشاء ‌شده است.

اسلاید 7: 7ماده 5 - در صورتي كه اعمال فوق به موجب قوانين ديگري مستلزم مجازات شديدتري باشد مرتكب به مجازات اشد محكوم خواهد شد. ‌ماده 6 - هرگاه انتشار يا افشاي اسناد دولتي مذكور در اين قانون متضمن جاسوسي يا جرايم ديگري باشد كه رسيدگي به آن در صلاحيت دادگاههاي‌ نظامي است در دادگاههاي مزبور رسيدگي خواهد شد. ‌ ماده 7 - نيروهاي مسلح از شمول مقررات اين قانون مستثني بوده و تابع قوانين خود مي‌باشند. ‌ ماده 8 - آيين‌نامه طرز نگاهداري اسناد سري و محرمانه دولتي و طبقه‌بندي و نحوه مشخص نمودن نوع اسناد و اطلاعات توسط وزارت دادگستري‌تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. ‌

اسلاید 8: اركان نامه اداريسرلوحه: شامل عنوان بالاي نامه، آرم سازمان یا نشانِ نظام جمهوري اسلامی، شماره، تاریخ و شرحِ پیوست است. آرم در سمت راست، به نام خدا در بالاترین نقطه‌ي وسط، تاریخ، شماره وشرح پیوست هم با ترتیبی که یاد شد در سمت چپ سرلوحه قرار می‌گیرند. عنوان: دراین قسمت دومین بخش از نامه های اداری است که بیشترین کاربرد آن در مشخص کردن مخاطب است.8

اسلاید 9: عنوان نامه را چگونه بايد بنویسيم؟ اگر مخاطب نوشته‌های اداری را به گروه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی دسته‌بندی کنیم ضوابط مورد عمل برای نوشتن مناسب مورد نظر بسیار ساده خواهد بود. الف- عنوان سازمان: برای نامه اداری، عنوان رسمی و ثبت شده سازمان مورد نظر، مخاطب قرار داده می‌شود:  وزارت بازرگانی– اداره کل امور اداری:این شیوه نگارش عنوان برای ارتباط دو سازمان است. برای ارتباط درون سازمانی واحدها عنوان کلی از مثال بالا حذف می‌شود و تنها به ذکر عنوان واحد (اداره کل امور اداری) اکتفا می‌شود.9

اسلاید 10: ب- عنوان اشخاص 1-از به کاربردن عناوین و القاب اضافی خودداری کنید.2-آوردن عناوین نظیر دکتر و مهندس برای کسانی که در واقع آن عنوان را ندارند استهزاء تلقی می‌شود، نه احترام.3-برای افرادی که دارای چندین عنوان و پست اداری هستند، تنها ذکر عنوان مرتبط با موضوع کافیست.4- بهتراست نام اشخاص و در سطر بعد عنوان اداری همراه با لفظ محترم آورده شود.5-به کارگرفتن واژه‌ها مانند مدیریت و ریاستو معاونت پس از ذکر نام اشخاص صحیح نیست. این‌گونه واژه‌ها بیانگر جایگاههای اداری اشخاص است نه شغل سازمانی آنها، بهتر است مطابق با حکم کارگزینی که ابتدا مشخصات فردی و سپس شغل سازمانی درج گردیده استفاده شود.6-اگراسم به کارگرفته نشود، می‌توان از واژه‌های مدیریت، ریاست و معاونت استفاده کرد.7-اگر اولین بار است که به شخصی نامه نوشته می‌شود، ابتدا اسم آن شخص را دقیق شناسایی و از املای آن مطمئن شوید.8-در پاسخ به نامه‌های وارده به مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی) امضا کننده توجه کنید و عنوان نامه را همان گونه که نوشته شده است، مورد خطاب قراردهید. اگر اسم او دارای پسوندی است که در امضا نیاورده، شما هم از نوشتن آن خودداری کنید.10

اسلاید 11: متن از سه قسمت مقدمه، پیام و نتیجه تشکیل می شود: مقدمه مقدمه در فرهنگ‌های فارسی معادل مطلع یا سرآغاز، درآمد و زمینه‌سازی آمده است و عبارتست از: هر مطلبی که در آغاز و ابتدای نوشته وظیفه جذب و جلب داشته و ذهن خواننده را آماده دریافت پیام اصلی نوشته کند: عطف به نامه شماره ...بازگشت به نامه شماره ...در پاسخ به نامه شماره...با توجه به بخشنامه شماره ...در اجرای دستور نامه شماره ...در اجرای دستورتلفنی مورخه ...در اجرای دستورشفاهی آن مقام ...11

اسلاید 12: مقدمه سفارش می‌شود از واژه‌های بازگشت و در پاسخ استفاده شود.چون پاسخ به طور معمول مدتی بعد از وصول نامه، تهیه و ارسال می‌شود. بهتراست بعد از سابقه موضوع نامه نیز ذکر شود تا نیازی به درخواست سابقه و اتلاف وقت نباشد:بازگشت به نامه شماره 446 مورخ 85/7/19 در مورد چگونگی پرداخت پاداش سال کارکنان به آگاهی می‌رساند....چنانچه نامه‌ای به دنبال نوشته‌های قبلی و به منظور پیگیری یا اصلاح نامه قبلی نوشته شود، ذکر سابقه به‌صورت زیرخواهدآمد:پیرو نامه شماره....مورخ ....در مورد نامه‌هایی که ابتدا به ساکن نوشته می‌شود و بدون سابقه قبلی است باید در مقدمه علت و بهانه نوشتن نامه به روشنی بیان شود. به طورمثال:نظر به این که شایسته است مکاتبات و مراسلات فارغ از پیرایه و تعارفات غیرضروری و عاری از اغراق باشد...چنانچه بهانه نوشتن نامه اجرای تکلیف قانونی باشد، اشاره به اصل یا قانون و ماده و تبصره ضروری است.در اجرای ماده 8 قانون مجازات افشای نامه‌های طبقه‌بندی شده و به منظور بررسی و تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه طرز نگاهداری اسناد محرمانه دولتی ...12

اسلاید 13: پیام یا پیکره اصلیاین قسمت از متن، مرکز اصلی نوشته محسوب می‌شود و تمام ارکان و اجرای نامه، مقدمه و موخره‌هایی هستند که باید در خدمت درک صحیح و سریع پیام اصلی باشند. ایراد اصلی نوشته‌های اداری بیشتر ناشی از مبهم بودن و نارسایی متن اصلی نامه است.در موقع نوشتن متن اصلی نامه همواره خود را در مقابل مخاطب فرض کنید. تصور کنید که به جای نوشتن نامه به شما ماموریت داده شده پیام را حضوری و شفاهی به مخاطب برسانید. چه می‌گویید؟ آنچه می‌خواهید بگویید روی کاغذ بیاورید. به همین سادگی و به همان سادگی گفتار، ساختمان اصلی نوشته شما آماده است، با کمی دستکاری عیوب زبانی رفع می‌شود. مختصر بنویسید و جملات را بی‌جهت طولانی نکنید.هر نوشته را به یک موضوع اختصاص دهید. گنجانیدن چند موضوع در یک نامه شما را در ربط آنها دچار مشکل می‌سازد وخواننده پيام اصلی را گم می‌کند. اگر ناگزیر به نوشتن چند موضوع در یک نوشته‌ی اداری هستید، ابتدا به موضوع اصلی و سپس به پیام‌های فرعی بپردازید. بهتر است موضوع‌های مختلف را در بندها و با اختصاص شماره به هریک از هم جدا سازید.13

اسلاید 14: نتیجه یا پایان نوشته نوشته‌های اداری هریک به گونه‌ای پایان می‌یابند، اما مطالب پایانی اغلب نامه‌ها تاکید و تشویق و ترغیب به انجام درخواست و یا سرعت بخشیدن به آن است. صراحت در اعلام موضوع مورد درخواست در این بخش، مخاطب را به تصمیم‌گیری صحیح هدایت می‌کند. مثال:خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم انجام گیرد. با توجه به مطالب فوق انتظار می‌رود همکاران محترم در اجرای مفاد بخشنامه مذکور دقت لازم را داشته باشند.14

اسلاید 15: امضاء و رونوشت امضاء در پایانِ نامه، با یک سطر فاصله از سطر پایانی و در قسمت چپ کادر درج می شود.در قسمت امضاء ابتدا نام حقیقی صاحب امضا و سپس در ذیل نام حقیقی، سمتِ حقوقی امضاء کننده نوشته می‌شود. ذکر تاریخ در امضا جایز و حتی مفید است.ارسال نامه براي گیرندگان بايد قابل توجیه باشد .یعنی گیرندگان کسانی باشند که به هر دلیل موجه، باید از متن نامه مطلع شوند. عنوان رونوشت یا گیرندگان با یک سطر فاصله از خط امضاء در سمتِ راست صفحه، بدون تورفتگی پاراگراف نوشته مي‌شود.15

اسلاید 16: نشانی فرستنده اغلب سازمانها و مؤسسه‌ها نشانی خود را در فُرمِ چاپی کاغذِ نامه‌ها چاپ می‌کنند؛ اما گاهی این نشانی‌ها کامل و جامع یا در محل مناسب درج نمی‌شود .نشانی باید در پایین‌ترین قسمت نامه، در ذیل نام گیرندگان نوشته شود .هدف اصلی از درج نشانی فرستنده در صفحه نامه سرعت و راحتی شناختِ مکان فرستنده است؛ تا اگر مخاطب، مثلاً خواست پاسخ نامه را براي نویسنده بفرستد بتواند براحتی و با سرعت او را بیابد یا با وي تماس بگیرد .در بخش نشانی، ابتدا آدرس و کد ده رقمی پستی، در صورت وجودِ صندوق پستی، شماره‌ي صندوق نوشته شده و سپس شماره تلفن و نمابر ذکر می‌شود.16

اسلاید 17: بخشنامهبخشنامه همان نامه اداري است؛ ولی با این تفاوت که نامه اداري تنها براي یک مخاطب و بخشنامه براي مخاطبان متعدد یا حداقل براي دو مخاطب ارسال می‌شود.هدف از صدور بخشنامه معمولاً ایجاد هماهنگی، ابلاغ مصوبه‌ها و دستور‌هاي دولتی یا اداري و نیز اعلام خبر به مخاطبان است.چون ممکن است سطح معلومات گیرندگان بخشنامه متفاوت باشد، باید تا حد امکان تلاش کرد هنگام نگارش از واژه‌هاي ساده استفاده شود و از به کاربردن اصطلاحات تخصصی پرهیز شود؛ مگر زمانی که مخاطبان داراي تخصصی واحد باشند، نظیر مدیران و کارشناسان و حقوق‌دانان و... بهتر است هر برگ بخشنامه که تکثیر می‌شود، توسط صادر کننده جداگانه امضاء و مهر شود .در این صورت تأثیر بیشتري برگیرنده داشته، بطوري که به لحاظ روانی بخشنامه را مثل نامه و خود را تنها مخاطب مستقیمِ آن می‌بیند. اگر علاوه بر گیرندگان اصلی بخشنامه، بخشنامه براي کس یا کسان دیگري نیز ارسال می‌شود، باید مثل نامه، نام آنان در ذیل امضاي بخشنامه با ذکرِ رونوشت به گیرندگان درج شود.17

اسلاید 18: بخشنامهبخشنامه منشأ حق و تکلیف جدیدی نمی‌شود، اگر چه در صورت عدم مغایرت آن با مفاد قانون و آیین‌نامه لازم الاجرا است.بخشنامه قابل استناد در دادگاه نیست؛ مستند احکام قضایی قرار نمی‌گیرد و اصحاب دعوی نیز نمی‌توانند به آن استناد کنند.بخشنامه فقط در محدوده اداره دارای اثر و برای مرئوسین لازم‌الاتباع است ولی برای غیر آنان تکلیفی ایجاد نمی‌کند.بخشنامه مغایر با قانون یا آیین‌نامه بی‌اعتبار است.18

اسلاید 19: آيين‌نامه«مقرراتی که مقامات صلاحیت‌دار مانند وزیر یا شهردار و غیره وضع نموده و در معرض اجرا می‌گذارند خواه هدف آن تسهیل اجرا و تشریح قانونی از قوانین موضوعه باشد، خواه در مواردی باشد که اساساً قانونی وضع نشده است...»بنابر تعریف مزبور، آیین‌نامه ممکن است با هدف تسهیل اجرای قانون و بیان جزئیات آن وضع شود که در این صورت، به آن آیین‌نامه اجرایی گفته می‌شود. این آیین نامه‌ها، از نظر ماهیت مکمّل قانون هستند. امّا بعضی آیین‌نامه‌ها مقرراتی را بیان می‌کنند که اساساً در رابطه با آن‌ها هیچ قانونی وضع نشده است. این آیین‌نامه‌ها را آیین‌نامه مستقل می‌نامند. این نوع آیین‌نامه‌ها گاهی جایگزین قانون بوده و با آن تفاوتی ندارند.در نتیجه، برخلاف بخشنامه، آیین‌نامه می‌تواند ایجادکنندة حق و تکلیف جدیدی باشد و به همین دلیل ممکن است مستند رأی دادگاه قرار گیرد و اصحاب دعوا نیز می‌توانند به آن استناد کنند. از این رو گفته می شود: بخشنامه‌ها همیشه جنبة اعلامی داشته و شارح هستند، نه مؤسس. حال اگر وزیری با صدور یک بخشنامه حق یا تکلیف جدیدی ایجاد کند، این بخشنامه در حقیقت آیین‌نامه است که به غلط نام بخشنامه بر آن گذاشته‌اند.19

اسلاید 20: صورت‌جلسه گردهمايي افرادي که با هدفی مشخص، در زمان و مکانی معین به گفت و گو درباره‌ي موضوع یا موضوع‌هایی که از پیش اعلام شده می‌پردازند. پس صورت جلسه نیز همچون نامه، آيين‌نامه و گزارش سندي معتبر و قانونی است.ارکان جلسه:جلسه داراي چهار رکن است: اعضاء، موضوع، زمان و مکان جلسه.سازمان جلسه :هر جلسه با حضور رئیس، اعضاء و دبیر جلسه تشکیل می‌شود که اصطلاحأ به اینان سازمان جلسه گفته می‌شود. وظیفه‌ي رئیس، اداره جلسه است که از جمله وظایف او تعیین وقت صحبت براي هر عضو و ممانعت از صحبت‌هاي خارج از موضوع است.اعضاء نیز یکی دیگر از اجزاي سازمان جلسه هستند .وظیفه‌ي اعضا این است که به محض دریافت دعوتنامه با تأمل درباره‌ي موضوعِ جلسه و یادداشت نظرات قابل طرح در جلسه، خود را براي شرکت در نشست آماده کنند.20

اسلاید 21: دبیر جلسه وظايف تهیه و ارسال دعوتنامه، همچنین دریافت اعلام وصول دعوتنامه. فراهم ساختن مقدمات تشکیل جلسه، نظیر نظارت بر تهیه‌ي مکان، در صورتی که جلسه فاقد مکان ثابت است.تنظیم صورت جلسه و گرفتن امضاء از اعضا.نوشتن اسامی غایبین در صورت جلسه و پیگیري علت غیبت عضو غایب.تکثیر صورت جلسه و ارسال براي هر عضو، نیز بایگانی آن. ابلاغ مصوبه‌هاي جلسه به مخاطبان آن.21

اسلاید 22: انواع صورت جلسه صورت‌جلسه مشروح: در این نو ع صورت‌جلسه، چنانکه از عنوان آن پیداست مطالب به گونه‌اي مبسوط، مفصل و با شرح و تفصیل نگاشته می‌شود. صورت‌جلسه نیمه مشروح :در صورت‌جلسه‌ي نیمه مشروح یا نیمه مبسوط مطالب گفته شده به گونه‌اي کوتاه و گزارشی نوشته می‌شود. صورت‌جلسه‌ي خلاصه: صورت جلسه‌ي خلاصه یا مختصر، فشرده و کوتاه‌تر از صورت جلسه نیمه مشروح است.صورت‌جلسه در قالب فرم: چون در بسیاري از سازمان‌ها و اداره‌ها، جلسات با موضوعات مشابه یا تکراري انجام و مطالب عنوان شده نیز به گونه‌اي یکسان تکرار می‌‌شود، براي سرعت بخشیدن به تهیه‌ي صورت جلسه‌ها از فرم‌هاي ثابت استفاده می‌کنند.22

اسلاید 23: و اجزاي آن صورت جلسهشماره، زمان و مکان جلسه :در آغاز اگر جلسه به شکل پیوسته و مرتب برگزار می‌شود شماره جلسه را می‌نویسیم؛ همچنین زمان جلسه را که تاریخ و ساعت شروع جلسه است ثبت می‌کنیم. محل یا مکان تشکیل جلسه را هم می‌نویسیم. موضوع جلسه: ذکر موضوع یا دستور جلسه بیانگر هدفی است که جلسه براي رسیدن به آن هدف تشکیل شده است، اين موضوع باید همان موضوع یا هدفی باشد که در دعوتنامه به اعضاء ابلاغ شده است.رئیس و دبیر: نام رئیس و دبیر جلسه در ذیل موضوع جلسه نوشته می‌شود.اسامی اعضاء شرکت کننده در جلسه :نام حاضران در ابتداي صورت جلسه نوشته می‌شود .در مقابل نام اعضا، سمت سازمانی و شماره معرفی نامه‌ي عضو ذکر می‌شود .نام شرکت کنندگان باید به ترتیب سمت سازمانی از بالا به پایین یا به ترتیب حروف الفبا کافی است.مطالب بیان شده:آنچه رئیس و اعضا در طول جلسه گفته‌اند در این بخش نوشته می‌شود. مصوبه‌ها :طبیعی است که در پایان جلسه، پس از بیان دیدگاه‌ها و جمع بندي نظرات اعضا تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که نتیجه جلسه است. اسامی غایبین: پس از پایان جلسه معلوم می‌شود عده‌اي از دعوت شدگان در جلسه حضور نداشته‌اند. زمان، مکان و موضوع جلسه‌ي بعدي :تاریخ، مکان و دستور جلسه‌ي بعدي-حتی در جلسات دوره‌اي-در این بخش به اختصار نوشته می‌شود. امضاء: درپایان صورت جلسه، دبیر یا منشی، به عنوان نخستین شرکت کننده و نویسنده متن، صورت جلسه را امضاء می‌کند.23

اسلاید 24: ثبت نكات كليدي و مصوبات جلسه ثبت دقيق و كامل مصوبات جلسه نيز مهمترين بخش تدوين يك صورت‌جلسه است. روش كامل ثبت مصوبات جلسه بايد مبتني بر الگوي «H-W5» به شرح ذيل باشد: • شرح موضوع مصوبات (what) • نام محل اجراي مصوبه (where) • نام فرد مسئول (who) • زمان دقيق اجراي مصوبات (when) • دلايل اجراي مصوبه (why) • چگونگي انجام مصوبه (how) 24

اسلاید 25: گزارشگزارش عبارت است از دادن اطلاعات سازمان یافته یا نظر مشورتی در امری که بر مبنای آن اتخاذ تصمیم آگاهانه برای گیرنده امکان‌پذیر باشد.گزارش اطلاعی : اینگونه گزارش بر مبنای وقایع و حقایق تهیه و تنظیم می‌شود و در آن گزارشگر اطلاعات لازم را اعم از پیشامدها و ارقام و آمار در اختیار گیرنده گزارش قرار می‌دهد بدون آنکه درباره مطالب گزارش توضیح بیشتری دهد یا به تفسیر و تحلیل اطلاعات بپردازد. مانند: گزارش روزانه، ماهانه و سالانه.گزارش تحقیقی: گزارشهای تحقیقی یا پژوهشی بر پایه تحقیق و بررسی استوار است. این نوع گزارشها گاهی صرفاً پژوهشی است و در آن گزارشگر تنها به ذکر تحقیقات و کشفیات تازه خود می‌پردازد و به گزارش خود کاملاً جنبه علمی و فنی می‌دهد و گاهی نحوه بهره برداری از کشف و تحقیق نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و راههای استفاده پژوهش و انطباق آن با محیط خارج هم در گزارش منعکس می‌شود.گزارش تحلیلی: این نوع گزارش را می‌توان کاملترین نوع گزارش دانست، زیرا که آمیخته‌ای از گزارش اطلاعی و تحقیقی است. در این نوع گزارش‌ها اطلاعات موجود و تجربه‌های اندوخته از یکسو و تحقیق آزمون‌های جدید از سوی دیگر بکار گرفته می‌شود و گزارش با تجزیه و تحلیل و تفسیر مطالب همراه است معمولا در این نوع گزارش به حل مشکلات و مسائل می‌پردازد و آینده را پیش بینی می‌کند و برای مبنای تحقیق و به صورت علمی پیشنهادهایی ارائه می‌دهد.25

اسلاید 26: نحوه نگارش رزومه رزومه متنی است چند صفحه‌ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان می‌دهد تا ارزیابی اولیه‌ای از توانایی‌های شغلی شما داشته باشند. ۱- اطلاعات شخصی (Personal Details) ۲- سوابق تحصیلي (Education Background )۳- آموزشهاي حرفه‌اي (Professional Training ) ۴- سوابق شغلی (Professional Background)۵- انتشارات و مقالات (Publications) ۶- سایر اطلاعات و توانمندي‌ها (Additional Information) ۷ – علائق (Interests) ۸ – معرف‌ها (References) 26

اسلاید 27: نكته‌هايي در دستورخط فارسي مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگیشورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ‌586 خود (سال 1386)، موضوع فراگیر کردن دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی را با بهره‌گیری از رایانه به این شرح تصویب کرده است: «به منظور ساماندهی نگارش زبان فارسی در محیط‌های رایانه و صیانت از دستور خط صحیح زبان فارسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف مهلت شش ماه نسبت به طراحی نرم‌افزار نوشتار رایانه‌یی مجهز به سیستم غلط‌ یاب خودکار و بر اساس دستور خط زبان فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام کند.»27

اسلاید 28: مشخصات یک نوشته‌ی خوب از طولاني نويسي اجتناب كنيد و متن را ساده نگاه داريد. سريعاً به نكته مورد نظر برسيد. از جملات طولاني پاراگرافهاي طولاني و كلمات زياد چند هجايي پرهيز كنيد.وقتي جمله مي‌سازيد از اين اصول كلي پيروي كنيد: -اغلب جملات را كوتاه، ساده و مستقيم بنويسيد. -از عواملی که در روشنی بیان نویسنده و سهولت درک خواننده، بسیار موثر است، رعایت قواعد نقطه‌گذاری است. -طول متوسط و مطلوب براي جمله 15 تا 20 كلمه است. -در هر جمله تنها يك يا دو تفكر اصلي را منتقل سازيد. -از تأكيد مناسب استفاده كنيد تا اهميت نسبي نظرات را در يك جمله نشان دهيد. -با قرار دادن چند قيد يا شرط، جمله را پيچيده نكنيد. -از جملات جداگانه استفاده كنيد (گاهي از عبارات معترضه استفاده نماييد). -دقت كنيد كه ارتباطها (بين فاعل و فعل) در هر جمله واضح باشند. -از حروف ربط و عبارات ارتباطي استفاده كنيد تا متن براي خواندن روان شود.28

اسلاید 29: مشخصات یک نوشته‌ی خوب هر یک از انواع مطالب را در یک بند جدا و مستقل بیاورید.وحدت موضوع: نویسنده باید در سراسر نوشته از اصل موضوع دور نیفتاده و تمام بحث‌ها و مثال‌ها و اجزای نوشته را با هماهنگی کامل، پیرامون موضوع اصلی بیان کرده و تاثیری واحد در ذهن خواننده القا کند.طریقه نقل سخن دیگران: اگر مطلبی را از کسی عیناً در نوشته خود می‌آوریم باید آنرا در داخل گیومه قرار داده و در پاورقی با ذکر منبع و صفحه بدان اشاره کنیم؛ همچنین از نقل گفته‌ها و نوشته‌های دیگران بدون ضرورت واقعی خودداری کنیم.از تكرار اسامي بپرهيزيد. بكوشيد از تكرار نام خود و يا شركت خود در نامه پرهيز كنيد. به طور كلي استفاده از ضمير فاعلي و ضماير ملكي، نوشته شما را روانتر و قابل فهم‌تر مي‌كند.درست نویسی: تمام محاسن نامه با یک یا چند غلط املایی و انشایی از بین می‌رود. پس اگر در املای کلمه‌ای تردید کردیم و ناچار بودیم که در نامه به کار ببریم باید به کتاب لغت مراجعه کنیم یا از شخص مطلعی بپرسیم. 29

اسلاید 30: نشانه گذاري«.» در پايان هر جمله خبري«،» براي مكث‌هايي كه وجودشان براي درك جمله لازم است. توجه داشته باشيد بجاي آخرين ويرگول از حرف ربط «و» استفاده كنيد.«؛» جمله‌هايي كه داراي مفهوم كامل هستند و با هم ربط منطقي دارند، بانقطه ويرگول از هم جدا مي‌شوند.«:» در موارد زير بكار مي‌رود:الف-قبل از نقل قول مستقيمب-قبل از ذكر مثال30

اسلاید 31: نشانه گذاري«()» در موارد زير بكار مي‌رود: توضيحات مترجم يا نويسنده مانند: استقراض (قرض گرفتن) يا آوردن نام استان بعد از نام شهر يا محلي كه براي اكثر خوانندگان آشنا نيست.«؟» در پايان جمله‌هاي پرسشي.سه نقطه «...» برای نشان دادنِ حذف یك كلمه یا بخشی از متن، نشانه افتادگی از متن اصلی و يا نشان ادامه مطلب.حركت‌گذاري و گذاشتن تشديد تنها وقتي لازم است كه احتمال بدخواني داده شود. مانند: اسبِ سواري، حِرَف، سرِچشمه، بنّا، كُره، كُرّه، بُرد، بَرد، بُرَد. 31

اسلاید 32: نشانه گذاري«» در موارد زير بكار مي‌رود: الف-در دو طرف نقل قول مستقيم يا جزئي، ب-براي تاكيد يا مهمتر ساختن يك عبارت يا اصطلاح ج-براي ذكر واژگان بيگانه كه به فارسي نوشته مي‌شوند ولي براي خواننده نا‌آشنا هستند د- مشخص ساختن اسم‌های خاص و اَعلام و اصطلاحات«!» در پايان جمله‌هايي كه حيرت، خوشحالي و يا استهزاء را برساند.32

اسلاید 33: نشانه گذاريخط فاصله «ـ» در مواردی از قبیل: ـ دو سوی جمله معترضه ـ میان كلمات تركیبی (علمي‌ ـ فرهنگي) ـ پس از كلماتی كه بخشی از آن‌ها به سطر بعد منتقل می‌شود ـ در گفت و گوهایی كه در نمایش‌نامه و داستان است ـ هنگام تقسیم‌بندی‌ها پس از اعداد(1ـ)؛ در این مورد، بعضی هم پس از اعداد در تقسیم بندی یا در پاورقی‌ها، به جای خط فاصله، نقطه می‌گذارند(1.)كروشه [ ] برای افزودن چیزی به متن اصلی، یا بیان اختلاف نسخه. ستاره «*» اغلب در سمت چپ بالای كلمه‌ای در عنوان یا متن برای توضیح خاصي در پاورقی گذاشته می‌شود. 33

اسلاید 34: فاصله انداختن بین علامت‌هایی چون «. ، ؛ : ؟ !»با کلمه‌ی قبلی خود غلط است و رعايت نكردن فاصله بین آنها و کلمه‌ی بعدی‌ هم درست نيست. درست این است: كلمه + علامت نقطه‌گذاری + فاصله (space) + کلمه‌ بعد.رعایت این شیوه، هم شکل ظاهری متن را زیباتر می‌کند و هم باعث می‌شود نقطه‌گذاری‌های متن شما در هر حالتی از دیده شدن در مونیتور و یا چاپ شدن روی کاغذ به هنگام پرینت، به هیچ وجه از انتهای سطر پایین نیفتند.درست بنويسيم34

اسلاید 35: «می» و «نمی» فعل‌ها جدا نوشته می‌شوند، اما نباید به هنگام تایپ کردن از space (کلید فاصله) استفاده کرد.space برای ایجاد فاصله میان کلمات مستقل به‌کار گرفته می‌شود. در این موارد و برخی موارد دیگر باید از (نیم‌فاصله) استفاده کرد. استفاده از (نیم‌فاصله) باعث می‌شود که پیشوند افعال در عین این که جدا دیده می‌شود، در هیچ شرایطی هم از کلمه‌‌ی اصلی خود جدا نشود و مثلا «می» تهِ خط نمی‌ماند و ریشه‌ی فعل اولِ خط بعدی بیفتد. 35توجه

اسلاید 36: خطاهاي رايج در زبان فارسي هدف از تدوين اين مجموعه آن است که شم زبانی همکاران بيش از پيش تقويت شود و حساسيت آنان به خطاهای زبانی افزايش يابد. پيداست که آموزش نکات ويرايشی به صورت سمعی کار ساده‌ای‌ نيست. به همين سبب در تدوين اين مجموعه سعی شده است تا حد امکان نکات مهم و پيچيده با مثالها و نمونه‌های ساده و جمله‌های کوتاه و مختصر مطرح شود، به گونه‌ای که با اندکی دقت بتوان جمله‌ها و عبارات درست را از نادرست تشخيص داد.در تنظيم جملات و عبارات اصلاحی سعی شده است که ساختار اصلی جملات و عبارات حفظ شود و در کلمات و عبارات به کار رفته تغيير داده نشود، مگر در مواردی که تغيير ساختار جمله و يا کلمه و عبارتی ضروری بوده باشد. البته اين بدان معنی نيست که جمله‌های پيشنهادی در اين مجموعه بهترين، ساده‌ترين و زيباترين جمله‌هاست، چه بسا جمله‌های بهتری هم بتوان ساخت.ساده‌نويسی، دوری از تکلف، به کار بردن تعابير درست و همه فهم، پرهيز از خطاهای زبانی و در يک کلام درست نويسی هدف اصلی از تدوين اين مجموعه است. اميد است که از اين طريق حرمت حريم زبان فارسی پاسداری شود والگوی زبان معيار در جامعه، رسالت خود را ايفا کند.36

اسلاید 37: خطاهاي رايج در زبان فارسي1 ـ بيان متکلفانه:ننويسيم: قرارداد سازش بستر فعاليت مردمی ندارد. بنويسيم: قرارداد سازش پايگاه مردمی ندارد. ننويسيم: در دامنه کوه‌های البرز بارش به صورت برف خواهد بود. بنويسيم: در دامنه کوه‌های البرز برف خواهد باريد. ٢ـ اشكال منطقي:ننويسيم: تلفات ناشي از دخانيات به دهها ميليون نفر مي‌رسد. دخانيات به خودي خود تلفات ندارد.بنويسيم: تلفات ناشي از استعمال دخانيات به دهها ميليون نفر مي‌رسد. ننويسيم: محل مانور از اكيناوا به ياماناشي منتقل شد. محل مانور تغيير مي‌كند، منتقل نمي‌شود.بنويسيم: محل مانور از اكيناوا به ياماناشي تغيير كرد. ننويسيم: فرماندهان نظامي توافق آتش‌بس امضاء كردند. توافق نامه را امضا مي كنند، نه توافق رابنويسيم: فرماندهان نظامي توافق نامه آتش‌بس را امضاء كردند. 37

اسلاید 38: خطاهاي رايج در زبان فارسي٣ ـ تعبير معكوس:ننويسيم: اين سيل ده نفر ناپديد بر جاي گذاشت، ناپديد بر جاي نمي‌ماند. بنويسيم: بر اثر اين سيل ده نفر ناپديد شدند. ننويسيم: كاپيتان تيم اسپانيا شادماني خود را به رخ يارانش كشيد. بنويسيم: كاپيتان تيم اسپانيا شادماني خود را به رخ حريف كشيد.  ۴ ـ تغيير نادرست:ننويسيم: در ميان آثار، نستعليق بيشتر نشو و نما مي‌كند. بنويسيم: در ميان آثار، نستعليق از همه بيشتر است. ننويسيم: اختلاف بر سر تماميت ارضي دولتهاست. بنويسيم: اختلاف بر سر تماميت ارضي كشورهاست. 38

اسلاید 39: خطاهاي رايج در زبان فارسي۵ ـ تعبير نامأنوس:ننويسيم: اين كشور درصدد تحكيم حضور خود در شمال آفريقاست. تثبيت حضور نه تحكيم حضوربنويسيم: اين كشور درصدد تثبيت حضور خود در شمال آفريقاست. ننويسيم: تاكنون ٢٨ كشور حضور خود را براي شركت در اين مسابقات اعلام كرده‌اند. حضور را پس از شركت در مسابقات اعلام مي‌كنند، نه قبل از آن.بنويسيم: تاكنون ٢٨ كشور آمادگي خود را براي شركت در اين مسابقات اعلام كرده‌اند.ننويسيم: اظهار مواضع در برخوردهاي سياسي. مواضع را اعلام مي‌كنند نه اظهار.بنويسيم: اعلام مواضع در برخوردهاي سياسي ۶ ـ دشوار نويسي:ننويسيم: ... درصدد وجه قانوني دادن به اقدامات خود برآمده است. بنويسيم: ... درصدد برآمده است كه به اقدامات خود جنبه قانوني بدهد. ننويسيم: بازي به علت وضع نامساعد زمين بازي ناشي از بارندگي اخير برگزار نشد.بنويسيم: به علت وضع نامساعد زمين كه ناشي از بارندگي اخير بود بازي برگزار نشد.39

اسلاید 40: خطاهاي رايج در زبان فارسي٧ ـ درازنويسي:ننويسيم: خانواده‌هايي كه خانه‌هاي آنان در ساحل قرار دارد. بنويسيم: ساحل نشينان ننويسيم: آنها ديروز طي مكالمات تلفني متعددي با يكديگر به گفتگو پرداختند. بنويسيم: آنها ديروز چند بار تلفني گفتگو كردند. 8 ـ دوري اجزاي فعل از هم:ننويسيم: منابع نظامي در سريلانكا امروز خبر از آغاز عمليات جديد نيروهاي ارتش دادند. فعل خبر دادند به دو جزء دور از هم تقسيم شده است.بنويسيم: منابع نظامي در سريلانكا امروز از آغاز عمليات جديد نيروهاي ارتش خبر دادند.ننويسيم: گزارش بعدي ما اختصاص به رويدادهاي فرهنگي و هنري در هفته جاري دارد. فعل اختصاص دارد به دو جزء دور از هم تقسيم شده است.بنويسيم: گزارش بعدي ما به رويدادهاي فرهنگي و هنري در هفته جاري اختصاص دارد.40

اسلاید 41: خطاهاي رايج در زبان فارسي9 ـ كاربرد نادرست فعل داشتن:ننويسيم: از ايشان خواستيم درباره اين مسابقه براي شما توضيحاتي داشته باشند. توضيح دادن نه توضيح داشتنبنويسيم: از ايشان خواستيم درباره اين مسابقه براي شما توضيح دهند. ننويسيم: اميدواريم از اين مسابقات براي شما گزارش هاي مصوري داشته باشيم. گزارش پخش كردن / دادن نه گزارش داشتنبنويسيم: اميدواريم از اين مسابقات براي شما گزارش‌هاي مصوري پخش كنيم. 10 ـ كاربرد نادرست فعل برخوردار بودن:ننويسيم: اين طرح از نقاط ضعف زيادي برخوردار است. بنويسيم: اين طرح نقاط ضعف زيادي دارد. ننويسيم: هواي تهران از آلودگي زيادي برخوردار است. بنويسيم: هواي تهران بسيار آلوده است. 41

اسلاید 42: خطاهاي رايج در زبان فارسي11ـ تقدم و تاخر:ننويسيم: او اين كتاب را نوشت، هنگامي كه ١٨ ساله بود. جاي فعل نوشت در جمله مناسب نيست.بنويسيم: او اين كتاب را در ١٨ سالگي نوشت. ننويسيم: آنها به سه گروه با توجه به امتيازاتي كه دارند، تقسيم مي‌شدند. بنويسيم: آنها با توجه به امتيازاتي كه دارند به سه گروه تقسيم مي‌شوند.  12ـ تكرار:ننويسيم: مذاكره بهترين راهي است كه سر راه يمن و عربستان قرار دارد. واژه راه تكرار شده است.بنويسيم: مذاكره بهترين راهي است كه پيش روي يمن و عربستان قرار دارد. ننويسيم: بهره برداري صحيح از منابع آب در بخش كشاورزي، براي توليد انبوه محصول، در بخش كشاورزي ضروري است.بنويسيم: بهره برداري صحيح از منابع آب در بخش كشاورزي، براي توليد انبوه محصول ضروري است.42

اسلاید 43: با سپاس 43

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید