صفحه 1:
نکارش بخش مقدمه
کار گاه مقاله نویسی فارسی
ee ed ۱
CO eh Deal
a ord eee
Gorgan.nrc2011@yahoo.com
صفحه 2:
له نويسي
مقاله علمي معمولاً در نتیجه پژوهش منطقي, ژرف و متمرکز نظري, عملي یا
مختلط, به کوشش یک یا چند نفر در یک موضوع تازه و با رويكردي جدید با جهت
دستيابي به نتايجي تازه, تهیه و منتشر میگردد. (اعتماد و همکاران. 1381, ص2)
* چنین مقالهاي در واقع گزارشي است که محقق از يافتههاي علمي و نتایج
اقدامات پژوهشي خود براي استفاده سایر پژوهشگران. متخصصان و علافهمندان
به دست میدهد.
صفحه 3:
#تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهشهاي انجام شده,
يكي از مهمترین مراحل پژوهشگري به شمار میرود؛ زیرا
اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهاي علمي خود را در اختیار
سایر محققان قرار دهد, پژوهش او هر اندازه هم که مهم
باشد, به پیشرفت علم كمكي نخواهد کرد؛ چون رشد و
گسترش هر عملي از طریق ارائه و به هم پیوستن دانش
فراهم آمده از سوي فردفرد اندیشمندان آن علم تحقق
مییابد.
صفحه 4:
© همان طور که پژوهشگر پیش از اقدام به پژوهش, نیازمند توجه و بررسي يافتههاي
علمي پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند يافتههاي علمي خود را گسترش
بخشد, دیگران نیز باید بتوانند به يافتههاي پژوهشي او دسترسي پیدا کنند و با
استفاوه از آنها فحالیتهای علمي خود را سازمان دادم مر ترمیم و تكميل آن تكوشته.
از امتيازهاي مهم یک مقاله میتوان به مختصر ومفید بودن, بروز بودن و جامع بودن
آن اشاره کرد؛ زیرا محقق میتواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یک رساله,
پایاننامه. پژوهش, يا حتي یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمي بیان کند تا
پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهي یابند و در صورت
نیاز بیشتر, به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.
صفحه 5:
#بدین منظور, امروزه نشریات گوناگوني در زمينههاي مختلف
علمي- پژوهشي نشر مییابد و مقالههاي به چاپ رسیده در آنها,
اطلاعات فراواني را در اختیار دانش پژوهان قرار میدهند. لازم
است محققان با شیوه تدوین مقالات علمي آشنا باشند تا بتوانند
با استفاده از شيوههاي صحیح, با سهولت, نتایج تحقیقات و
مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار علاقهمندان قرار
دهند.
نوشتن مقاله مستلزم رعایت اصولي در ابعاد مختلف محتوايي,
ساختاري و نگارشي است
صفحه 6:
علاکهای عحتوابي مقاله
یکت از عهسترین plane quale allie ole علمی و آرزشعتدي کنفي آن است.
ub allio يافتههاي مهمي را در دانش بشر گزارش نماید و داراي پيامي آشکار
باشد؛ بنابراین پیش از تهیه مقاله, محقق باید از خود بپرسد که آیا مطالب او
آنقدر مهم است که انتشار آن قابل توجیه باشد. آیا دیگران از آن بهره خواهند
برد؟ و آیا نتایج پژوهش اوء کار آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟ (هومن, 1378,
ص 82).
در اینجا به چندین اصل مهم از اصول و معيارهاي محتوايي پژوهش علمي اشاره
میگردد که توجه به آنها قبل از تهیه مقاله به ارتقاي کیفیت آن کمک مینماید.
صفحه 7:
الف) فرایند تفکر
#تفکر, تلاش براي معلوم کردن مجهول با استفاده از علوم
موجود است. بنابراین اساسیترین محور محتوايي یک پژوهش
علمي, cul ul که مجهولي را روشن نماید. بر اين اساس,
هر پژوهش علمي در پي پاسخ دادن به پرسشهايي است که
تاکنون براي مخاطبان کشف نشده است. از اين رو پژوهش
علمي هميشه با طرح یک یا چند سئوال آغاز میشود که
محقق در صدد پاسخگويي به آنهاست.
صفحه 8:
ب) منطقي بودن
© منطق كه راه درست انديشيدن (تصور) و صحيح استدلال آوردن
(تصدیق) را میآموزاند. (مطهري, 1372, ص 21) ابزار ضروري یک
مقاله علمي است و محقق باید شايستگي لازم را در استدلال
آوردن, تحلیل محتوا و نتيجهگيري داشته باشد. قواعد تعریف,
طبقهبندي, استنباطهاي قياسي و استقرايي, روشهاي مختلف
نمونهبرداري و غیره همه از ويژگيهاي منطقي یک مقاله علمي است
که محقق باید به آنها توجه داشته باشد. (هومن, 1374 ص 19).
صفحه 9:
ج) انسجام و نظامدار بودن
© مرتبط بودن اجزاي مختلف allio با همدیگر, همچنین
متناسب بودن آنها با عنوان مقاله و ارتباط عناوین فرعي
با همدیگر, از جمله مواردي است که به تحقیق, يكپارچگي
و انسجام میبخشد. بر اين اساس, محقق بايد عناوين
فرعي مقاله خود را با نظمي منطقي از یکدیگر مجزا
کارا
صفحه 10:
تراكمي بودن
#از آنجا كه هدف يزوهش. ياسخ به سئوال هايي است که تا
آن زمان دست کم از نظر محقق, ياسخي منطقي براي
ol وجود نداشته است, هر پژوهش علمي باید از یک سو
به منظور کشف دانش جدید, و از سوي دیگر, براي تكميل
دانش, صورت پذیرد. بنابراین هدف اصلي یک مقاله,
کشف يا تکمیل دانش بشري است., نه تکرار دوباره آن با
عبارات مختلف. (هومن, 1374 ص 20).
صفحه 11:
#هر پژوهش علمي باید نيازهاي اساسي جامعه علمي خود
را در نظر گرفته, در صدد حل ul مسایل برآید؛ بنابراین از
طرح موضوعاتي که از اولویت تحقيقي برخوردار نیستند و
جامعه علمي, بدانها نیاز ندارد, باید احتراز نمود.
صفحه 12:
سس سح جح
خلاقیت و Srgloi
#هر تحقیق علمي زماني میتواند در ارتقاي سطح دانش,
موفق و موثر باشد که از فكري بدیع و خلاق برخوردار
باشد. مقالاتي که به جمع آوري صرف بسنده میکنند,
نمیتوانند سهم عمدهاي در پیشرفت دانش بشري داشته
باشند.
صفحه 13:
#از جمله مواردي که محقق در گزارش نويسي پژوهش
خود (مقاله) باید بدان توجه کند, پرهیز از حاشيهروي و
زيادهگويي افراطي است؛ همچنان که خلاصهگويي نباید به
حدّي باشد که به ابهام و ایهام منجر شود؛ بر اين اساس
محقق باید به حدّي مطالب را تبیین کند که مقصود وي
براي خواننده. روشن شود.
صفحه 14:
= ela Lose: cube
#هر رشته علمي, متشکل از نظریهها و قوانيني است که
مورد اتفاق صاحبنظران آن فن است؛ از آنجا که تحقیقات
role در اين پژوهشگاه در حیطه مشترک علوم انساني-
اسلامي است. يافتههاي به دست آمده در تحقیقات ميداني
یا توصيفي نباید با اصول مباني ديني و همچنین با قوانین
كلي ol رشته تخصصي منافات داشته باشد.
صفحه 15:
#هدف نهايي علم, صورتبندي یک «نظریه»(3) و «تبیین
گردن»(4] يكي از اصول مهم نظریه است. (دلاون
1 ص 33) ار اين رو محقق بايد بتواند مباحت علمي
خود را به روشني توضيح دهد و با زبان كويا آن را تبيين و
از كلي گويي اجتناب نماید.
صفحه 16:
-
ساختار مقاله علمي
نوشتن مقاله مستلزم داشتن طرحي مدوّن است. در گزارش
یک تحقیق نه تنها باید ارزشهاي محتوايي را مراعات کرد,
بلکه باید از ساختار روشمندي نیز پيروي کرد. امروزه
تحقیقات فراواني انجام میشود, اما تنها بخش کوچکي از آنها
در مقالات منتشر میگردد. يكي از دلایل آن. عدم مهارت
محقق در تهیه و تدوین ساختاري مقاله علمي است.
صفحه 17:
#ساختار مقاله و تهیه گزارش از یک پژوهش علمي, با
توجه به روش به کار گرفته شده در پژوهش, متفاوت
است. دانشمندان در یک تقسیم بندي كلي, روشهاي
استفاده شده در علوم را به دو دسته تقسیم میکنند.
روشهاي كمي که در آنها از دادههاي كي در تحقیق
استفاده میشود (تحقیقات ميداني) و روشهاي كيفي که در
آنها از دادههاي كيفي استفاده میشود.(سرمد و همکاران,
9 ص 78).
صفحه 18:
#مراحل گزارش یک پژوهش (مقاله) با توجه به روش اتخاذ
شده در تحقیق, با تفاوت هايي بیان میگردد.
#به دلیل یکسان بودن هر دو روش در مراحل مقدماتي, و براي
پرهیز از تکرار در اینجا مراحل مقدماتي را به صورت مجزا
میأوریم.
صفحه 19:
وم باون سا =
عنوان؛:عفهوم اصلي مقاله: زا تشان میدهد و باند به طوز خلاصهر
مضمون اصلي پژوهش را نشان دهد. عنوان مقاله باید جذاب
باشد, يعني به گونهاي انتخاب شود که نظر خوانندگان را که
معمولاً ابتدا فهرست عناوین مندرج در یک مجله علمي را
میخوانند به خود جلب نماید. همچنین عنوان باید کوتاه و گویا و
تنها بیانگر متفيرهاي اصلي پژوهش باشد. تعداد کلمات در عنوان
را حداکثر دوازده واژه بیان کردهاند. (سیف, 1375 ص 12).
صفحه 20:
بعد از عنوان پژوهش, نام مولف یا مولفان ذکر میشود و در سطر زیر آن, نام
دانشگاه با موستته as هر یک از مولفان در آن مشفولبه کارند. میاید آگر
پژوهش به وسیله دو یا چند نفر انجام بگیرد و همه آنها به یک دانشگاه یا
موسسه وابسته باشند, نام مّسسه یکبار, آن هم به دنبال نام مولفان ذکر
ميشود. اما اگر هر یک از موْلفان به سازمان خاصي وابسته باشند, بايد بعد
از نام هر یک از آنان, بلافاصله نام موسسهاي که به آن وابستهاند, ذکر
شود. ترتیب قرار گرفتن نام مولفان به دنبال یکدیگر, معمولاً متناسب با
میزان مشارکت آنان در انجام پژوهش است؛ اما اگر میزان مشارکت همه
افراد در اجراي پژوهش یکسان باشد, اسامي آنان به ترتیب حروف الفبا در
دتبال هم قراز میگیرد. (هومن: 1378 ص 84(
صفحه 21:
ae
چکیده, خلاصه جامعي از محتواي یک گزارش پژوهشي است که همه مراحل و
اجراي اصلي پژوهش را در خود دارد. هدفهاء پرسشهاء روشهاء يافتهها و نتايج
پژوهش, به اختصار, در چکیده آورده میشود. در متن جكيده بايد از ذکر هرگونه
توضیح اضافي خودداري شود. مطالب چکیده بايد فقط به صورت گزارش (بدون
ارزشيابي و نقد) از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضي تهیه
شود.
© چکیده در حقیقت بخشي کامل, جامع و مستقل از اصل گزارش در نظر گرفته
میشود و نباید پیش از انجام گزارش, پژوهش تهیه شود. طول چکیده براي مقاله,
بستگي به روشهاي خاص هر مجله دارد و معمولاً بين صد نا 150کلمه پيشنهاد
شده است.
صفحه 22:
sul واژگان
معمولاً در انتهاي چکیده, واژگان كليدي پژوهش را بیان میکنند تا
به خوانتده کمک کنند, پس از خواندن چکیده و آلشنايي اجمالي
با روند تحقیق, بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتي در اين مقاله
مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با توجه به حجم و
محتواي مقاله, پنج تا هفت واه كليدي در هر مقاله بیان
میشود.
صفحه 23:
پژوهش ميداني
روشها و اصول كلي ناظر بر گزارش فعالیت پژوهشي
شاخههاي علوم, تقریبا به طور خاصي به کار میروند که
همگي متكي بر «روش علمي» است. انجمن روان شناسان
(824) به منظور تسهیل در امر انتقال روش نتایج پژوهش.
الگوي استاندارد شدهاي را در اختیار مولفان قرار داده تا در
موقع تهیه گزارش پژوهشي خود, آن اصول را به کار گیرند )
صفحه 24:
معيارهاي مقدمه ي يك مقاله
صفحه 25:
سح سح سیر
ae مقد َ
© بلافاصله پس از چکیده مقاله بخش مقدمه با معرفي آغاز مي شود. در اين بخش
موارد زیر منظور مي شوند :
1- هدف پژوهش
۴ 2- مسئله مورد پژوهش
۴ 3- فرضیه یا فرضیه ها
صفحه 26:
ادامه مقدمه
4-جایگاه مسئله مورد پژوهش در رابطه با پژوهشهاي مربوط به آن.
© در معرفي یا مقدمه مقاله موارد بالا را باید در دو یا سه پاراگراف به
صورت فشرده و منسجم توضیح داد و تصویر روشني از آنچه در پژوهش
انجام گرفته است و دلایل توجيهي آن را در اختیار خوانندگان گذاشت.
# تحقیقات را بایکدیگر تلفیق کنید و درارتباط با یکدیگر مورد بحث و برر
سي قرار دهید.
© نوعي تداوم منطقي yu تحقیقات گذشته و جاري برقرار نمایید.
# از کل بحث يك نتیجه گيري در رابطه با موضوع تحقیق به عمل آورید و
آن را به موضوع خودتان ربط دهيد.
صفحه 27:
ادامه مقدمه
۰
هر مقاله علمي با یک مقدمه شروع میشود و آن. خلاصهاي از
فصل اول و دوم پایان نامهها و رسالهها(یا تحقیقات)است که
#به طور مختصر به بیان کلیات تحقیق و بررسي مختصري از
پیشینه آن میپردازد؛
* بنابراین در مقدمه مقاله
* مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنيادي
و كاربردي به صورت مختصر بیان میگردد
صفحه 28:
ادامه مقدمه
و سپس به بررسي سوابق پژوهشي که به طور مستقیم بد
موضوع تحقیق مرتبط است, پرداخته میشود. مقدمه باید یک
منطق اساسي را در تحقیق بیان کند و به خواننده نشان دهد
که چرا این تحقیق ادامه متطقي گزارشهاي بیشین است.
© در اين بخش پس از نتيجهگيري از پژوهشهاي بررسي شده,
محقق باید پرسشهاي پژوهش خود را به صورت استفهامي
بیان کرده و (به تعریف متغيرهاي تحقیق به صورت عملياتي
بپردازد). (هومن, 1378, ص 87(
صفحه 29:
ارش که رعایت آن در تحریر مقاله علمي
ضروري به نظر ميرسد
#الف) متن علمي تا جدٌ ممکن باید مختصر و مفید باشد. به همین
جهت لازم است از آوردن نقل قولهاي غيرضروري و حجمافزا,
ا نهاي شاعرانه و ذوقي. بيانهاي عاطفي واحساسي و گزافهنويسي
تناب شود.
ب) از آوردن عبارتهاي مبهم. مغلق و پیچیده و واژههاي نامأنوس
بايد احتراز
ج) بايد از ذكر بندهاي طولاني و جملههاي بلند خودداري شود.
د) مطالب باید ساده, روان, جذاب و به گونهاي صریح و روشن بیان
دد.
صفحه 30:
ر) دز نقل مطالب, ضروري است امانتداري را با ذکر مشخضات:
دقيق منيع رعايت نفود. هر چند در اين باب نيايد به دام اقراط و
تفريط - که حمل بر فضل فروشي یا سهلانگاري است- افتاد.
هر بخش از توشته که شامل یک آندیشه و مطلب خاصي است.
3 دی له (onset) آورده شود.
ص) بايد از به كاربردن كلمات مترادف به جهت افزايش حجم اجتناب
شود.
ط) بايد از به كاربردن افراطي حروف اضافه و حروف ربط در متن
غ) بايذ از به كاريردن تعبيرهاي نامناسب و غاميانه و استعمال الفاظ
نارواء ركيئ و غيراخلاقي احتراز شود.
آيين نكارش . رسمالخط فارسي و ديكري آيين نشانهكذاري است
رعايت شود:
صفحه 31:
.بر پزوهش
اصول به aid TIS شده در پژوهشهاي توصيفي باتوجه به
روشهاي به کارگرفته شده, با اصول پژوهشهاي ميداني,
مقداري متفاوت است. هر چند این اصول ممکن است با
توجه به موضوعهاي مختلف تحقيقي و رشتههاي مختلف,
تغییر نماید. ساختار كلياي که تقریبا همه پژوهشهاي
توصيفي باید در قالب آن درآیند, به شرح زیر است.
صفحه 32:
مقدمه
آنچه در مقدمه یک مقاله تحقیق کتابخانهاي قرارمیگیرد - همانند
تحقیقات ميداني - كلياتي است كه محقق بايد قبل از شروع بحث, آن
را براي خواننده روشن نماید؛ مانند تعریف و بیان مسئله تحقیق, تبیین
ضرورت انجام آن و اهدافي که اين تحقیق به دنبال دارد. همچنین
محقق باید خلاصهاي از سابقه بحث را - که به طور مستقیم مرتبط با
موضوع است - بیان کند و در نهایت توضیح دهد که اين مقاله به دنبال
کشف يا به دستآوردن چه مسئلهاي است؛ به عبارتي, مجهولات یا
سوالهاي مورد نظر چیست که این مقاله درصدد بیان آنهااست.
صفحه 33:
در ابن بخش: وؤلف ورد اصل ميمئله ميشود. در اينجا بابد ا توجه > موضوعي که
مقاله در بي تحقيق آن است, عناوين فرعيتر از هم متمايز كردند. محقق در تبيين
اين قسمت از بحث.: بايد اضول مهم قواعد محتوابي مقاله را مورد توجه قراردهد و
سعي كند آنها را مراعات نمايد؛ اصولي مانند: منطقي و مستدل بودن, منظم و
منسجمبودن, تناسپ بحث با عنوان اصلي, ارتباط منطقي بین عناوین فرعیتر در
مسئله, خلاقیت و نوآوري در محتواء اجتناب از كليگويي, مستندبودن بحث به
نظريههاي علمي و ديني, جلوگيري از حاشيهروي افراطي که به انحراف بحث از
puto اصلي میانجامد و موجب خستگي خواننده میشود و همچنین پرهیز از
خلاصهگويي و موجزگويي تفريطي که به ابهام در فهم میانجامد. رعایت امانت
حقوق مولفان, اجتناب از استناددادن به صورت افراطي, توجهداشتن به ابعاد
مختلف مسثله و امثال اينها.
صفحه 34:
در این قسمت محقق باید به نتیجه معقول, منطقي و مستدل
برسد. نداشتن تعصب و سوگيري غیرمنصفانه در نتيجهگيري,
ارتباطذادن نتایج با مباحت مطرح شده در پيشینه, ارائة
راهبردها و پيشنهادهايي براي تحقیقات آینده, مشخصکردن
نقش نتایج در پیشبرد علوم بنيادي و كاربردي و امثال آن, از
جمله مواردي است که محقق باید به آنهاتوجه داشته باشد.
صفحه 35:
ارجاعات
اعتبار یک گزارش پژوهشي علاوه بر صحت و دقت دادهها و
استدلال حاصل ار آنهاء یه نان و مراعی است که از
اطلاعات آنها در پژوهش استفاده شده است. ارجاعات از
موارذ مهم ساختار یک معاله علمي است, به وسبله آن,
چگونگي استفاده از انديشههاي دیگران را به خواننده
معرفي مینماید. در اين قسمت به دو بحث مهم ارجاعات
اشاره میشود که يكي شیوه ارجاع دادن در متن است و
ديگري شیوه ذکر منایع در پایان مقاله.