علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

نگرشی بر جریان نوظهور معنویت گرا

aftab_va_sayeha_jaryane_nozohore_maanaviyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نگرشی بر جریان نوظهور معنویت گرا”

نگرشی بر جریان نوظهور معنویت گرا

اسلاید 1: آفتاب و سايه هانگرشي بر جريان نوظهور معنويت گرا مؤلف: دكتر محمدتقي فعاليتهيه و تنظيم پاور پوينت: مجموعه فرهنگي و هنري صرير

اسلاید 2: بسمه تعاليتوضيحات:كتاب آفتاب و سايه ها با موضوع شناخت جريان هاي نو معنوي و عرفانهاي بدون شريعت و نوظهور توسط حجت الاسلام و المسلمين دكتر فعالي (جانباز) در سال 1386 به چاپ دوم رسيده است. اين كتاب كه توسط انتشارات نجم الهدي در قم منتشر شده است عرفان هاي نوظهور هندي، آمريكايي، يهودي، مسيحي و ... را مورد بررسي و نقد و تحليل قرار داده است.اين كتاب در 416 صفحه به چاپ رسيده كه خلاصه آن براي استفاده عموم در 168 تصوير در اين پاور پوينت تنظيم شده است.

اسلاید 3: عرفان هاي نوظهورهنديفرا علم آمريكاييذنمسيحييهود

اسلاید 4: عرفان هاي هنديآيين هاي باستانيآيين هاي عرفاني نوظهور

اسلاید 5: آيين هاي باستانيآيين وداييآيين برهمنيسم (هندوييسم)آيين جينآيين بوداآيين تنتره

اسلاید 6: آيين وداييدر اين آيين قوای طبیعی مقدس بوده و مورد تقدیس قرار می گيردچندگانه پرستي و خدایان متعدد رواج دارد.شراب خواري و آتش به عنوان یک پدیده مقدس مورد احترام استودا در لغت به معنای دانش است و دارای چهار بخش مي باشد:1 ـ ریگ ودا: قطعات حمد و ستایش است.2 ـ سامه ودا: سروده هایی است که به هنگام نوشیدن شراب میخورند.3 ـ ریجور ودا: ادعیه مخصوص قربانی و ذبح است.4 ـ آتهروه ودا: قصد سحر، جادو و نفرین كردن است.

اسلاید 7: آيين هندوييسم آيينبرهمنيسم(هندوييسم)نظام كاستكتاب هاسهراه نجات

اسلاید 8: آيين هندوئيسماواخر قرن 7 ق از م مسیح برهمنان صاحب قدرت شدند. آنها معتقد بودند روحانیون مرتبه بالایی در اجتماع دارند. به تدریج چندگانه پرستی را رها کردند و به وحدت روي آوردند. بنابراین اندیشه،وحدت و اعتقاد به روح مطلق ازلی وابدی را «ایندرا» يا «میترا» یا «آگنی» می نامند.قائل به مسئله تناسخ یا قانون سمساره بوده و جهان را سه مرحله می دانند : زایش، زیست، نابودیقانون سمساره قانونی است بالاتر از حاکم که آنرا قانون عمل و عکس العمل مي دانند.

اسلاید 9: نظام كاست طبقات مختلف در اين نظام:ـ طبقه برهمنان يا روحانيونـ طبقه کشتریه ها یا اشراف و امرا. ـ طبقه ویسیه ها یا کشاورزان و صنعتگران. ـ طبقه شودره ها یا طبقه چاکران و خدمتگزاران. هر كس در 4 طبقه فوق نبود جزء نجس ها یا پاریا محسوب مي شد. یکی از نتایج مهم که نظام طبقاتي کاست در هند داشت اين بود كه: ـ هرگونه سعی و تلاش بشر برای ایجاد برابری یا عدالت اجتماعی بی فایده است، تلاش برای عدالت، امر ضداخلاقی است. اين طبقات را آرياييها در قرن هفتم قبل از ميلاد در هند تشكيل دادند.

اسلاید 10: كتاب ها کتاب ها: کتاب وداها، کتاب اپنیشادها (حضور در مجلس معلم) مهمترین اصول عرفانی:ـ وجود اصالت وحدت یا مرنیسمـ ریشه هاچه مادی و چه غیرمادی، در دریای حقیقت و وحدت مستغرقند.ـ عالم وحدت فوق عالم محسوسات است و در منتهای عالم ماده قرار دارد و ذاتا قائم به نفس است و از آن معمولا به برهمن تعبیر می شود. ـ غیر از آن هر چه هست وهم و خیالی بیش نیست که به آن «مایا» گفته می شود.

اسلاید 11: سه راه نجات عرفان برهمنان سه طریق (راه نجات) برای انسانی معرفی می کند: الف) طریقه عمل: سالک باید سعی کند به وسیله عمل و عبادت به منزل نجات دست یابد. این روش در کتابی به نام مانو جمع آوری شده است. ب) طریقه علم: سبب اصلی تمام دردها و شرور انسان؛ جهل و خطای فکری است. مراحلي که سالک باید طی کند به شرح زير است:ـ مرحله طلب و تحصیل: طالب باید بر طبق دستور شریعت عمل کند. کمربندی به کمر ببندد، در خانه معلمی اقامت كند تا اینکه به 25 سالگی برسد. ـ مرحله ازدواج: که باید همسر برای خود اختیار نماید و فرزندی تربیت کند که وارث او باشد. ـ مرحله رهبانیت: باید از دنیا به کلی اعراض نماید و به جنگلی پناه برد. سرنوشت عوامل خود را به فرزندش واگذار نماید. ـ مرحله ترک دنیا: مراقبه و تفكر عميق و استغراق ج) طریقه اخلاص: روش اخلاص یا بهکتی عبارت است از علاقه خالصانه و ایمان خاص به یکی از خدایان هندو.

اسلاید 12: آيينجينآيين جين اعتقاداتاعمال روحاني

اسلاید 13: آيين جينمؤسس آيين جينيسم کسی است به نام مهاویره (مرد بزرگ یا پهلوان بزرگ). در سال 527 ق از م در ایالت بهار متولد شده ودر سال 599 ق از م در همان ایالت بهار چشم از جهان فروبست. وي در هیچ قریه ای بیش از یک روز و در هیچ شهری بیش از پنج روز نماند. دو آيين مقابل برهمنيسم با شعار نجات انسان قيام كرد. يكي جينيسم و ديگري بوديسم.

اسلاید 14: اعمال روحاني آيين جين پرهیز از قتل و آزار موجودات زنده. پرهیز از دروغ و هر قول و فعلی که موجب غضب یا حرص شود. اجتناب از هر چیزی که به انسان اعطاء نشده باشد. اجتناب از شهوت جنسی. خودداری از هرگونه علاقه به هر چیز. (5 عمل فوق مخصوص مرتاضان اين فرقه مي باشد ضمن اينكه اعتقاد به تناسخ و قانون كرمه نيز از اصول آنها بشمار مي رفت و براي مردم نيز 12 دستور ساده تر صادر كرده بودند)

اسلاید 15: اعتقادات آيين جين نجات روح از تمام آلام بدون تحمل رنج وریاضت شدید به دست نمی آید.ریاضت و کشتن نفس به صورت افراطی، اولین و مهمترین اصل در مکتب جین است. پیروی از قاعده اهیمسا، بدين معنی كه هیچ جانداری مورد تعرض قرار نگيرد. کشاورزی ازدیدگاه آنها حرام است. استمداد از بشر یا کتاب بشری بی اثر است. روحانیون هيچ تاثیری در زندگی ندارند،وداها مقدس نیستند و هر فرد باید از درون خود استمداد و كمك جوید و تنها وسیله براي نجات، ریاضت است.

اسلاید 16: آيينبودامعرفي بودا اخلاقيات ازنظر بوداآموزه هاي بودامراحل سير و سلوك از منظر بوداقواعد ده گانه بودا كتاب و فرق بودا نقد بودا

اسلاید 17: معرفي بودا بودا حدود 560 ق از م در شمال هند نزدیک شهر بنارس در خانواده ای ازطایفه کشتریه متولد شد. نامش در کودکی سیدارته گوتمه بود که بعدها به بودا مشهور شد. بر اساس غيبگويي پيشگويان، پدرش تا 23 سالگی در قصري او را از منظر عموم دور کرده بود.وي در36 سالگي از قصر خارج شد و به حقيقت نايل آمد و پس از آن در شهر بنارس (شهر عرفاني) به ترويج انديشه هاي خود پرداخت. تا اينكه پس از 45 سال كه دائم به وعظ و خطابه مشغول بود، سرانجام در سفري در شمال بنارس بيمار شد و در همان مكان درگذشت. بودا به قانون كرمه، تناسخ، ترك دين، رهايي از آلام روحي و ... معتقد بود.

اسلاید 18: اخلاقيات از نظر بودازندگی رنج است.تولد، ازدواج، بیماری، پیری و مرگ همه رنج است. اما تناسخ رنجی بالاتر که باید از آن رهایی جست. منشاءرنج، آرزوی انسان یا تشنگی است و يا خوشی هایی که ناپایدار است، میل به شهوت، شوق به خوشگذرانی و مال، همه از علل رنج است. از رنج بایدخلاص شدوتنها راه آن ترک امیال وهواهای نفسانی و رهایی از آرزوهاست. انسان باید از چهار میل: آرزو، شهوت، خطا و نادانی بگذرد تا به نیروانه نایل آید. راههای ترک رنج همان برنامه سیر و سلوک است و 8 طريق دارد.

اسلاید 19: آموزه هاي بوداداشتن اعتقاد به قانون تناسخ و کرمه.رد كردن هرگونه تفکرغامض و پیچیده فلسفی كه آن را مايه نجات بشر نمی دانست. استفاده ازروش روانشناسی درهدايت انسانها به جاي روش فلسفي اعتقاد به اينكه عالم مملو است از خدایان مذکر و مؤنث، شیاطین، ارواح و اشباح،ولی همه آنها محدود وفانی اند ومحکوم به تناسخ، و روح انسان باید به مقام نفي و فنا برسد. اعتقاد به اينكه هرچه دراین عالم وجود دارد چه در آفاق و چه در انفس و چه در ظاهر و باطن در حال سیر و حرکت است، همواره در حال تغيير و تحول است.

اسلاید 20: مراحل سير و سلوك از منظر بودا 8 گام بودا براي ترك رنج:ـ شناخت درست ـ اندیشه درست ـ گفتار درستـ کردار درست ـ زیست درست ـ سعی درست ـ آگاهی درست ـ یکدلی درست بودا اساس مكتب خود را بر مهرباني و محبت به ديگران بنا كرده است (محبت آري، تعلق هرگز) لذا 10 قاعده در اين رابطه وضع كرده است.

اسلاید 21: قواعد ده گانه بودااجتناب از بیجان کردن جانوان.احتراز تصرف در مالی که به شخص عطا نشده است.پرهیز از بی عصمتی و ناپاکدامنی. احتراز از مکر و فریب.خودداری از مستی و شراب خواری.خودداری از پرخوری و شکم پروری خاصه به هنگام بعد از ظهر. چشم پوشیدن از تماشای رقص و آواز طربناک و تماشای لهو و لعب. اجتناب از استعمال زیور و عطریات و آرایشها. نخفتن در بسترهای نرم. احتراز از پذیرش زر و سیم (رشوه).

اسلاید 22: كتاب و فرق بوداقدیمی ترین کتاب مقدس بودا به زبان پالی نوشته شده که تی پیتکه یا سبدهای سه گانه است. فرق منشعب از بودا: ـ «مهایانه» که در چین، کره، ژاپن، تبت و مغولستان (لامائیسم) توسعه یافت.ـ «هینیانه» که در برمه، تایلند و کامبوج رونق یافت.ـ توسعه فرهنگ بوديسم در کشور آمریکا.

اسلاید 23: نقد بوداعدم وجود فلسفه به طور عام در مكتب بودا بودا اعتقادی به خدا ندارد و به تعبیری بودسیم یک نظام سکولار است و عرفان اين تفكر عرفان انزوا مي باشد. بودا با تصور اینکه آزاد است و می تواند آینده خود را هرگونه که می خواهد بسازد تقدیر جهان را منتفی مي داند. بودا مدافع اصل تناسخ است. (توضيح اينكه اصل تناسخ منشعب ازعرفان يهود دركتاب زوهر مي باشد.)

اسلاید 24: آيينتنترهمعرفي تنتره اعتقادات تنتره احكام تنتره نقد تنتره

اسلاید 25: معرفي تنترهتنتره از شاخه های مکاتب عرفانی و رازآلود هندی است که آدمی را به بهره گیری از همة جنبه های وجودی خویش فرا می خواند.انسان از تمام توان مادی و معنوی به ویژه امکانات جسمی و مادی برای کمال وتعالی استفاده ميکند.از نفی دنیا خبری نیست، بلکه باید از تمام مواهب الهی استفاده کند و گوشه گیری و انزوا در این مکتب معنا ندارد.کتاب مقدس تننزه، کامه سوتره است.

اسلاید 26: اعتقادات تنترهجهان از قطب های متضاد تشکیل شده است: مانند سرد و گرم، نرم و سخت دو قطب مهم از نظر انرژی کیهانی را «شیوا» و «شکتی» می نامند. نیروی شیوا در مرد و نیروی شکتی در زن ظهور می کند.عالم کیهانی بر اساس جنسیت اداره می شود. در متون «هاتایوگا» دو نیروی بزرگ که جنبه جنسیتی دارد مطرح شده است. یکی بنام «آیدا» که نیروی فکری یا هوشیاری یا منفی یا نیروی مونث است و دیگری نیروی «پینگالا» یا نیروی حیات یا نیروی جسمی، مثبت یا نیروی مذکراست.اتحادی که بین این دونیرو است انسان رابه حقیقت میرساند.مقام زن را از مرد بالاتر می داند. مقصود آنها برتری اجتماعی نیست، بلکه تنها حالت روحانی و سطح آگاهی بالاتری برای زن قائل است.مفهوم زن در مكتب تنتره بیداری نیروی روحی یعنی کندالینی در بدن زن زودتر پایدار می شود. وقتی که مرد به عمیق ترین لایه های ذهنی می رود و بر می گردد قادر نیست تمامی تجارب خود را به یادآورد ولي زن اينطور نيست. حالات و تجارب بیرونی زن مانند علاقه به زیبایی و همدردی بیشتر از مرد است. زن همیشه انتقال دهنده اصلی انرژی است اما مرد تنها یک رابط است. مفهوم کندالینی به معنای حوض انرژی است که به آن قدرت مار هم می گویند، زیرا به صورت مار در کنار ستون فقرات به صورت حلقوی قرار دارد و معمولاً خفته است.

اسلاید 27: احكام تنترهاعمال دسته جمعی که پیروان تنتره انجام می دهند تا به مقام عالی برسند: ـ انجام تمرین های یوگا.ـ خواندن اذکار مقدس.ـ خوردن گوشت.ـ تشریفات نوشیدن شراب.ـ استفاده از برخی مواد نیروزا.ـ برگزاری مراسم آمیزش جنسی به صورت دسته جمعی.

اسلاید 28: نقد تنترهجسم، بزرگترین مانع برای صعود معنوی است آئین تانتریک جسم را تا حد پرستش بالا برده و آن را به معبد مبدل ساخته است. قائل به تناسخ می باشند که برگرفته از اوپنیشادها است. بنابراین توبه، انابه، شفاعت، عفو و غفران نه تأثیر گذارند و نه معنا و مفهومی خواهند داشت. (تناسخ نخستین مبنا و مهمترین اصل آئین های عرفانی هند است). در نوشته ها،اوپنیشادها به سمت اصالت وحدت می روند و در بیشتر کلمات آنها: حقیقت، مظهر، هستی، اعمال و افکار بشری مطرح است و انسان را به سوی امر واحد سوق می دهند كه آن امر قطعاً خدا نيست. تمام کتاب هایی که در عرفانهای هندی مقدس شمرده می شود حاصل تجربیات درونی انسان است. ریاضت در عرف هندیان زجر دادن یا میراندن نفس است که اعتقاد آئین جین مي باشد.

اسلاید 29: آيين هايعرفاني نوظهوريوگااشوساي بابارام اللهكريشنايوگاناندادالاييلاماي

اسلاید 30: يوگاپيشينهتاريخياهداف و فوايدبدنها،ناديها،چاكراهاانواع

اسلاید 31: پيشينه تاريخيیوگا به معنای پیوستن، مهار کردن و جفت کردن بوده و معادل فارسی آن یوغ است.مکاتب فلسفی هند: ـ نیابه ـ ویشیشیکهـ یوگاـ پوروه میمانساـ سانکهیه ـ ویدانته الف) شنکره ب) رامانوجهج) مدوه

اسلاید 32: انواعيوگامنترهكرمهبهكتيكندالينيراجاپاتانجلي

اسلاید 33: منتره يوگا اين نوع ازيوگامربوط به راهبه هايي است كه در معبدهاي تبتي به خواندن اوراد مي پردازند. منتره يوگا برآن است كه بصيرت وآگاهي دروني تنها از طريق به زبان آوردن اصوات و كلمات و جملات مرسوم به منتره به دست مي آيد. آنها معتقدند كه اذكار منتره به تمركز فرد براي تعالي فكر كمك مي كند.

اسلاید 34: كرمه يوگااين شاخه يوگا بر اساس اين تفكر شكل گرفته است كه از طريق سكوت و آرامش مي توان به تعهدات زندگي دست يافت. فقدان نظم و برنامه ريزي از ويژگيهاي كرمه يوگاست. آنها ميگويند در زمان حال غوطه ور شدن و فراموش كردن گذشته وآينده به انسان استقرار وآرامش ميدهد.

اسلاید 35: بهكتي يوگا اين يوگا بعنوان يوگاي عبادت براي افراد مذهبي مطرح است. در واقع در اين روش، عبادت نقشي ندارد، بلكه تمركز بر مفهوم خدا (مفهوم ذهني) در مراقبه مد نظر است و انسان از اين طريق (مثلاً) به دانش و معرفت دست مي يابد.

اسلاید 36: كنداليني يوگا اين شاخه از يوگا براساس تحريك مركز انرژيانسان يعني كنداليني شكل مي گيرد و روشي است براي باز كردن و فعال ساختن چاكراهاي انسان.

اسلاید 37: راجا يوگا اين شعبه از يوگا نوعي مراقبه علمي است كه به صورت سلسله مراتبي انجام مي شود.

اسلاید 38: يوگا پاتانجلي پاتانجلي حكيمي است كه در قرن دوم ميلادي مي زيسته و رساله اي بنام يوگا سوتره دارد كه 8 مرحله دارد: 1 ـ مرحله يمه (پرهيزكاريها): اهيمسا (بي آزاري) ـ ستيه (راستگويي) ـ آستيه (دزدي نكردن) ـ براهمه چاريا (پرهيز از ارتباط جنسي) ـ آپاري گراها (عدم حرص). 2 ـ نياما (واجبات): سوچا (نظافت و پاكي) ـ سانتوشا (قناعت) ـ تپس (رياضت) ـ سوادايا (تعمق) ـ پرانيدانا توجه محض).3 ـ آسانا (نشستن) 4 ـ پراناياما (علم تنفس)5 ـ پراتيهارا (كنترل ارگان هاي حسي)6 ـ دهارانا (تمركز نيروي معنوي)7 ـ ديانا (مراقبه ـ مديتيشن)8 ـ سمادهاي (پيوستن و اتصال)

اسلاید 39: بدنها،ناديها وچاكراهابدنهاناديهاچاكراها

اسلاید 40: بدنهاي لطيف يا بدنهاي انرژي در يوگا اعتقاد بر اين است كه انسان داراي هفت بدن است كه هر يك داراي ارتعاشات مخصوصي مي باشد. انواع بدنها به شرح زير مي باشد: ـ بدن مادي يا فيزيكيـ بدن اثيري يا اتري ـ بدن ستاره اي يا احساسي يا اختريـ بدن ذهني ـ بدن روحانيـ بدن كيهاني ـ نيروانيمي گويند: هر كدام از اين بدن ها داراي ارتعاشات و فركانس هاي خاص هستند.

اسلاید 41: ناديها يا كانالهاي انرژيناديها به منزله شبكه ظريفي از شريانها است. اصطلاح نادي در زبان سنسكريت به معناي ني،رگ ياسياهرگ است. عملكرد آن حمل انرژي حيات يا پرانه به تمام سيستم انرژي انسان است.انرژي بدن از قسمت انتهايي ستون فقرات سرچشمه گرفته و از طريق ناديها به كل بدن و بيرون هدايت مي شود. در بدن سه نادي اصلي وجود دارد يكي نادي مستقيم كه از كنداليني شروع و به سمت بالا كشيده مي شود كه نام آن سوشومنا مي باشد. دركنار اين نادي دوكانال انرژي ديگر به صورت مارپيچ از كنداليني تا مغز سر ادامه دارد: يكي به نام آيدا و ديگري به نام پينگالا. آيدا به سوراخ چپ بيني و پينگالا به سوراخ راست بيني منتهي مي شود.

اسلاید 42: چاكراها يا مراكز انرژي جايي كه دو نادي اصلي يعني آيدا وپينگالا به هم ميرسندچاكرا ناميده مي شود. چاكراها مراكزانرژي بدن هستندكه به هفت مركزتقسيم ميشوند:ـ چاكراي اول كه به آن چاكراي پايه گفته مي شود. در انتهاي ستون فقرات ـ مربوط به حس بويايي با رنگ سرخ آتشينـ چاكراي دوم كه به آن چاكراي خاجي گفته مي شود. در نزديكي ناف است ـ مربوط به غدد جنسي با رنگ نارنجي.ـ چاكراي سوم كه به آن شبكه خورشيدي گفته مي شود. بالاتر از ناف است. مربوط به حس بينايي با رنگ زرد طلايي.ـ چاكراي چهارم كه به آن چاكراي قلبي گفته مي شود. وسط سينه است. ـ مربوط به حس لامسه به رنگ سبز و يا صورتي. ـ چاكراي پنجم كه به آن مركز ارتباطات گفته مي شود. بين گردن و حنجره است ـ مربوط به حس شنوايي با رنگ آبي. ـ چاكراي ششم كه به آن چاكراي فرمان يا چشم گفته مي شود. در پيشاني است ـ مربوط به همه احساس ها و فراحس به رنگ آبي تيره.ـ چاكراي هفتم كه به آن لوتوس هزار گلبرگ گفته مي شود. در قله سر است ـ مربوط به كمال انساني با رنگ سفيد و بنفش. اهل يوگا بر موسيقي درماني، سنگ درماني، رايحه درماني، انرژي درماني، كريستال درماني، ازدواج درماني، خانواده درماني و ... اصرار دارند..

اسلاید 43: اهداف وفوايد يوگافوايدكالبدماديفوايدكالبدهايانرژييوگا درزندگيروزمرهآرامشوتعادل

اسلاید 44: فوايد كالبد ماديبراي يوگا فوائد ومنافعي تعريف شده است كه ضمن اثرداشتن انسان را به طريقت هاي عرفاني شرقي رهنمون مي سازد. برخي از پيامد هاي مثبت تكنيك هاي يوگا ، به جنبه مادي و كالبد فيزيكي باز مي گردد. آثاري از قبيل: كاهش سردردهاي شديد، پاك شدن سينوس ها ، داشتن اندامي مناسب ، درمان تنگي نفس ، كاهش فشارخون ، پيشگيري از ضايعات استخواني و بروز پوكي استخوان ، انعطاف مفاصل بدن، صاف شدن شكم، تسكين كمر دردهاي مزمن، جريان مناسب خون و استحكام ستون فقرات. بايد از كساني كه به يوگا روي آورده اند سوال كرد چقدر در درمان هاي فوق موفق بوده اند؟

اسلاید 45: فوايد كالبدهاي انرژي بخش ديگري ازآثارمثبت وپيامدهاي موزون يوگابه كالبد غير فيزيكي ولطيف باز ميگردد.آثار مثبتي از قبيل: كاهش اختلالات روحي ـ رواني ، مهار طغيان هاي عاطفي، آرامش فكر، زندگي صلح آميز، عملكرد بهتر احساسات وعواطف و فرار از آشفتگي ها و پراكندگي ها.(البته از نظر علمي ثابت نشده كه اتفاقات فوق در رابطه با يوگا به عنوان پيامدهاي مثبت تلقي مي شود،بلكه عده اي نيز دراثرممارست دچاراختلالات رواني شده اند).

اسلاید 46: يوگا در زندگي روزمرهتكنيكهاي يوگاميتواندخردمندانه درزندگي روزمره انساني نقش آفرين باشد و در سطحي ترين لايه هاي حيات به كارانسان بيايد. اموري از قبيل:كاهش بي حوصلگي دركار،ازكوره درنرفتن هنگام جيغ هاي متمادي بچه، كنترل خشم هنگام رانندگي، غلبه بر سرما و گرما، رهايي ازخشمهاي سركوب شده، كاهش فرسودگي هاي درازمدت دركار، افزايش انطباق بامحيط براي معلولان و آسيب ديدگان، كاهش دردهاي زايمان براي زنان باردار، تقويت قدرت تجسم براي كودكان، ايجاد نشاط براي سالمندان و پيشگيري از افزايش بيماريهاي صعب العلاج. (البته از نظر علمي ثابت نشده كه اتفاقات فوق در رابطه با يوگا به عنوان پيامدهاي مثبت تلقي مي شود،بلكه عده اي نيز دراثرممارست دچاراختلالات روحي و رواني شده كه منجر به متلاشي شدن نهادهاي اجتماعي نيز شده است).

اسلاید 47: آرامش و تعادلبيشتر مردم كشورهاي صنعتي امروزه بر اثر زندگي ماشيني به سختي افسرده شده اندوداراي زندگي پر از تنش و استرس زا هستند و به همين لحاظ احساس مي كنند:ـ حركات يوگا باعث كاهش استرس بوده و به حالت خلسه و بي ارادگي فرو مي برد. ـ يوگا باعث آرامش دهي و هماهنگي ميان ذهن و بدن مي شود به همين علت استقبال زيادي از آن شده است. ـ يوگا باعث مي شود انسان بر مشكلات دروني خود فايق آمده و مصرف داروهاي اعصاب و روان را كاهش مي دهد. ـ معلمان بزرگ يوگا به شاگردان خود قدرت فراواني براي رويارويي با مشكلات روزمره مي بخشند.

اسلاید 48: اشوگاهشمارزندگياستادانآثارنام و شخصيتتعاليماصولتحليل وبررسي

اسلاید 49: گاهشمار زندگي اشودر11 دسامبر 1931 در روستای کوچوادا دراستان مادیاپرادش هند دیده به جهان گشود. او والدينش را زوجی عاشق و یکدل می داند. در سال 1938 پدر بزرگ خود را از دست داد .گفته ميشود در سال 1952 در 21 سالگی نورالهی و حالت روشن بینی و اشراق برای او حاصل شد. درسال 1953از دانشگاه سائوگردر رشته فلسفه دانش آموخته و9 سال دردانشگاه جبال پور به تدریس فلسفه مشغول بود. در اواخر دهه 60 به ابداع تکنیکهای منحصر به فرد مراقبه پرداخت. درسال1974درپونای هندکمونی تأسیس کرد.(کمون بین المللی اوشو) بزرگترین مرکز مراقبه در هند است . در سال 1981 به آمریکا رفت و در آمریکا،مرکزی را خریداری کردند و نام آن را(راجنیش پورام) گذاشتند. در سال 1985 به خاطر فساد اخلاقی از آمریکا اخراج شد و در سال 1990 از دنیا رفت.

اسلاید 50: استادان اوشوماگابابا، یعنی فنجان بزرگ، او عادت داشت همیشه فنجانش همراهش باشد.پاگال بابا: او يكي از مردان برجسته هند مي باشد كه نقشي مؤثر بر اوشو داشته است. ماستا بابا: از او بعنوان انسان درجه يك و در برابر او هميشه اظهار ادب و تسليم مي كرده است. بودا:اشو از بودا وشيخ كبير(رام ا...)بيش از همه تأثيرپذيرفته و از آندو بعنوان راهنما و الگو ياد مي كند.

اسلاید 51: آثار اشو اشو کتاب مدون ندارد ولی 7000 سخنرانی و 1700 نوار ویدئوکاست از وی برجای مانده است. آثار اوشو دارای ویژگی های زیر است:ـ از زبان بسیار ساده و روزمره بهره می گیرد تا برای همگان قابل فهم باشد.ـ از قصه و حکایت زیاد استفاده کرده است. ـ از آثار و رنجه و تعالیم رهایی بخش سخن گفته است. طبقه بندی آثار اوشودر كتابهاي ديگران ـ سخنرانی: در موضوعات بلوغ، راز بزرگ، راز شهامت و خلاقیت. ـ پرسش و پاسخ: مزه ای از ملکوت، یک زندگی یک ترانه یک رقص، کودک نوین. ـ کلمات قصار: اشاره به کتابهای آفتاب در سایه، یک فنجان چای، شورشی، پیوند، بشنو از این خموش، عشق رقص زندگی،الماسهاي اوشو.

اسلاید 52: نام و شخصيت اشونام كامل او باگوان شري راجنيش است. راجنيش نام پدري اشو است. لقب باگوان به معناي آقا و سرور است و شري، لقبي احترام آميز به معناي مقرب و مقدس است. نخستين بار ويليام جيمز، روانشناس آمريكايي نام اشو را بر او نهاد.در کودکی عصیانگر و متمرد و روح استقلال طلبی داشته است. بسیار متکبر و غرور و حتی خود را بالاتر از مارکس، لنین، مائو و حتی مسیح می داند.

اسلاید 53: تعاليم اشوبخشی از آن برگرفته از آئین بوداست.بخشی برگرفته از افکار و تعلیمات تانتریک است. بخشی برگرفته از حرکات یوگا می باشد.اوشو از عرفان اسلامی هم تأثیراتی را گرفته است.اشو پيرو آئینهای عرفانی هند است.

اسلاید 54: اصول عرفاني مكتب اشو عشق: یکی ازمهمترین اصولی است که اوشو به شدت بر آن تأکید دارد،اصل عشق و عشق ورزی است. کتابهایی که پیامهای اوشو را نقل کرده است: یک فنجان چای، عشق و رقص زندگی است.اوشو قائل است که عشق باید زمینی باشد، عشق متعلق ندارد، بلکه خود عشق، خداست. نفس، سم است: اوشو بشدت به نفس می تازد و صراحتاً می گوید نفس برای انسان و برای رشد همانند سم است. نفی ذهن: ذهن هرگز توانایی دیدن کل را ندارد. این محدودیت بزرگ ذهن است که همیشه بخشی از هر چیز را می بیند نه کل آن را. اوشو منتقد علم و تکنولوژی و فلسفه است و بنابر نظر اوشو انسان تنها با قلب به خدا می رسد. درون:یکی ازراههای بی خود شدن و به عمق درون رسیدن رقص وپایکوبی تا حد افراط است. مراقبه: یعنی تهی شدن ذهن از تمام محتویات، افکار، تصورات، خاطرات، امیال و آرزوها. مراقبه هدیه ای الهی است. تمام هنر مراقبه، ایجاد آرامش، سکوت و سروی جاودانه در وجود تو است که معجزه وار درونت را سرشار می سازد.

اسلاید 55: تحليل و بررسيمکتب عرفانی اوشو، متشكل از سه آئین تنتره، یوگا و بودا است. درباره خدا نیازی نیست قضاوتی انجام گیرد. اوشو معتقد است خدا را فراموش کنيد. حقیقت را فراموش کنيد. من به شما می گویم تنها به دنبال عشق باشید. چهره اصیل هر کودک چهره خدا است. نفی زهد و توبه نفی زیارت نفی الگوهای ارزشی: هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه خود شما یک بودا باشید. نقی تقدیر جواز بت پرستی نفی اعتقادات نفی مذهب: اوشو خود را یک مذهب و خودش را مدرس دیانت نو می شمارد. علم و فن آوری نفی می شود ، فلسفه نفی می شود، زیارت ، دعا ، نیایش ، اعتقادات ، توسل به واسطه توبه و زهد نفی می شود. مذهب هم سرانجام نفی می شود. تنها چیزی که اثبات می شود عشق است،آن هم زمینی و خاکی که در نهایت به شهوت و سکس می انجامد. تنها چیزی که مقدس است و پل آسمان است و باعث اتحاد با نیروانه است رابطه جنسی طولانی مدت است و این است عرفان مدرن اوشو.

اسلاید 56: ساي بابامعرفي ساي باباآموزه هاي ساتيا ساي بابانقد

اسلاید 57: معرفي ساي باباساي بابا اول،سای باباشیردی در28دسامبر1835 در حیدرآباد بدنیا آمد و در خانواده ای برهمن بزرگ شد و درسال 1918 از دنیارفت. او تعالیمش را از کتابهای مقدس هندوها و اسلام گرفت و قائل به تناسخ و قانون کرمه است.او درهندچندان طرفدارندارد.دومين ساي بابا، سوامی ساتیا سای بابا است كه یکی از فرق فعال وجذاب در هند است که متأثر از عرفان بودا است. سوامی در نوامبر 1926 در هند متولد شد. اين فرقه در ايران هم طرفداراني دارد.

اسلاید 58: آموزه هاي ساتيا ساي بابا سای بابا همانند عارفان هندی به اصول اعتقادی هندی کاملاً معتقد و پایبند است. وي اصل یوگا را پذیرفته است. یکی از اصول خیلی مهم در اندیشه سای بابا ذکر خداست. توجه به عالم درون واعتقاد به ثروت اندوزی نيز از اصول اين فرقهمي باشد. عوامل تأثیر گذار در سیر و سلوک: ـ خدا ـ پرهیز از خوردن گوشت

اسلاید 59: نقد ساي باباسای بابا دربارة خدا تعابیر خاصی دارد که تصویر روشنی از خدا ندارد.گاهی قائل به حلول همه خدایی یا پانتئیسم و گاه خدا را از سنخ روح کیهانی و انرژی می داند. در عرفان ساي بابا مهمترین پدیده که ازآسیبهاوبیماریهای روحی ـ روانی، انسان مدرن را التیام می دهد، عشق و محبت است که متأثر از تعالیم بوداست. تمامی ادیان و مذاهب در اين عرفان برابرند و هیچ دینی برتری ندارد. اندیشه های مسیحیت در افکار سای بابا موج می زند. او مي گويد ذكر مراتبي دارد، ظاهري، خفي و حقيقي كه انسان را به آرامش مي رساند ولي با روزه مخالف است.

اسلاید 60: رام اللهراماننده در قرن 13 میلادی به عنوان یکی از مصلحان و پیشوایان بزرگ هندی ظهور کرد.او در يكي ازمذاهب معروف هند به نام مكتب ويشنو اصلاحاتي پديد آورد و مكتبي موسوم به نئوويشنوييسم بنا كرد.شيخ كبير نيز در سال 1440 میلادی به دنیا آمد و درسال 1518 از دنیا رفت. شغلش بافندگي و به شعر و شاعري نيز علاقه وافري داشت. در مكتب اوخوردن گوشت حیوانات حلال شد. او ملقب به پانتیس بود و مادرش تابع آيين سيك و پدرش مسلمان بود. اعتقاد به تناسخ و چرخش گوناگون ارواح بود و از سوی دیگر اعتقاد به خدای یگانه داشت. بابانانک: یکی از شاگردان شیخ کبیر است درسال 1469 میلادی بدنیا آمد و در سال 1538میلادی فوت کرد. بابانانک آئین سیك را پایه گذاری کرد و حمایت كننده اين فرقه به طور مستقیم بريتانيا بود که این مکتب مخلوطی از افکار اسلام و تفکر هندو است. وي ترکیبی میان خدای اسلام و خدای وشینو فراهم آورده است. خدای اسلام «الله» و خدای ویشنو «رام» است و از اینجا فرقه ای بنام «رام الله» پدید آمد.

اسلاید 61: كريشنامعرفي كريشنااعتقاداتآثاركريشنادر ايراننقد كريشنا

اسلاید 62: معرفي كريشناکرشینا مورتی: متولد 1896 میلادی در جنوب هند است که پس از عمری تلاش به سال 1986 در سن 91 سالگی دیده از جهان فرو بست. اودرخانواده اي برهمن متولد شد.تحصیلات وي دراروپا در رشته روان شناسی بود.چكيده اعتقادات اوبه خودشناسی وآزادشناسي دروني است. او اعتقاد به سفر روحي و دروني داشت و طي مسافرت هاي متعددي كه به سراسر اروپا و آمريكا انجام داد، بر آن بود كه يكايك آدميان در درون خود به رستاخيزي بزرگ همراه با صلح و آرامش برسند.

اسلاید 63: اعتقادات كريشنا در مجموع اعتقادات كريشنا به دو دسته تقسيم مي شود: ـ دعوت به خودشناسی که نتیجه آن کم شدن آلام و رنج های روحی انسان است.ـ رو آوردن به درون كه تنها راه بصيرت و بينش است و اين بصيرت وبينش است كه انسان را از تنهايي بيمارگونه مي رهاند.

اسلاید 64: آثار كريشناتعالیم کرشینا مورتی حضور در هستی حقیقت و واقعیت پرواز عقاببرای جوانان قدرت تغییر نگاه در سکوت خشونت و خلاقیت عرفان خودشناسی (بنیادی در هند مسئول ترویج افکار و اندیشه های کرشینا مورتی است).

اسلاید 65: كريشنا در ايرانرهبرگروه شخصی بنام«وارناکریشنا» است و مریدان عمدتاً از قشر جوان هستند. داشتن محافل هفتگی،در محافل ابتداسازهای هندي نواخته مي شود و بعد چراغ ها را خاموش میکنند و به يك رقص خاصی می پردازند و البته گاهي از ذکرهای هندی و «الله اکبر» نيز استفاده مي شود. در محفل کریشنا مخلوطی از اندیشه های بودا، سای بابا، یوگاآموزش داده ميشود.به جزاين موارد،پاره اي انحرافات در اين جماعت نيز قابل تامل است.

اسلاید 66: نقد كريشنا اساس تفکرکریشنا مورتی ترکیبی از عناصرآئینهای هندو، یعنی تناسخ، قانون کرمه و یوگا از یک سو و اندیشه روان شناختی که امروز مطرح است از سوي ديگر. دوارنا کریشنا:یکی از بزرگترین کتاب هندوها که درعالم ادبیات هند شهرت زیادی دارد. خدا را مظهر و نماینده کريشنا می نامند. یکی از آنها میرزا غلام احمد قادیانی (1326-1255ق) است که پیروانش او را مظهر جدید از کریشنا معرفی می کنند که جماعت احمدیه یا قادیانیه پدید آمد. کریشنادر ابتدا هندو بود،ولی بعد مسیحی،سپس بودایی و پس از آن مسلمان شد و در نهایت به آئین هندو بازگشت. او معتقد بود خداگاهی بنام کریشنا،گاهی عیسی، گاهی بودا،گاهی رام، گاهی محمد(ص) جلوه می کند.جوهره اصلی پیام راما کریشنا مدارا و مصالحه است تمام ادیان و مذاهب برابرند و انسان را به سرمنزل مقصود می رسانند.

اسلاید 67: يوگاناندامعرفي يوگانانداشاگرداناعتقاداتآثار ترجمهشده

اسلاید 68: معرفي يوگاناندا موکوندالعل گوش،که مشهوربه یوگاناندا است.در پنجم ژانویه 1893 در گوراکپور بدنیا آمد تا 27سالگی در هند بود.درسال 1920 به آمریکا رفت. پس از 32 سال زندگی در آمریکا از دنیا رفت. استادش شخصي به نام سوآی شری یوکتشوار است. يوگاناندا معبدی در سرامپور داشت که نزدیک کلکته بود. یوگاناندا در لغت به معنای سرور و بهجت از طریق اتصال الهی است. در سال1935به هند بازگشت و لقب«پاراهانسا» به معنای قوی و برتر را گرفت وي لقب «کریایوگا» را از استادش، یعنی لاهیری ماهاسایا و نیز از آواتاربزرگ باباچی دریافت کرده بود. وي در سال 1920 در کنگره بین المللی لیبرالهای مذهبی در بوستون آمریکا شركت كرد و در سال 1925م انجمن خودشکوفایی را تأسیس نمود.

اسلاید 69: شاگردان مكتب يوگانانداشاگردان برجسته اي كه به لحاظ مراتب عرفاني اين مكتب را ياري كردند به شرح زير هستند:ـ راجارسی جاکاناندا (1955- 1892) ـ شری دایاماتارئیس انجمن خودشکوفایی(SRF) است. ـ سوآمی کریاناندا از بهترین شاگردان یوگاناندا است که در تفسير کتاب گیتا وي (يوگاناندا) را كمك کرد. شخصیتهای مشهوری که با يوگاناندا دیدار داشته اند:ـ رابیند رانات تاگور ـ ماهاتا گاندی ـ رئیس جمهور آمریکا بنام کالوین لولیج

اسلاید 70: اعتقادات يوگانانداکشف عالم درون و بیرون و همانند کردن آنها دانش عینی و تجربیات درونی را گسترش دادن تا انسان به ورای محدودیتهای دانش تجربی برده شود. کسی كه بر خود مسلط است از کسی که بر طبیعت تسلط دارد برتر است. خدا دارای جلوه های گوناگون است.برای مثال: ایشوارا جلوه حکمران بودن، کالی یا مادر الهی قائل بودن به تثلیث (همچون مسيحيت)علت خداپرستی : نیاز به رفع رنج، دین، نظم در جهان و قانون علت و معلول.اعتقاد به اين جمله كه خداوند، فراسوی عقل و خرد است.انرژی کیهانی جرقه هایی ازهوش است که لطیف تر از انرژی اتمی وتشکیل دهنده زندگی است. مایا، قدرت اغفال کننده موجود در ساختار خلقت است که بوسیله آن وحدت به صورت کثرت ظاهر می شود مایا اصل نسبيت،تعکیس، تضاد، دوگانگی، مراتب مخالف وضدشیطان و اهریمنی است. او معتقد است، خلقت رویای خدا است. کل کیهان و کائنات، بازتاب اندیشه آفریدگار است. تأثیر ستارگان در عالم و زندگی انسانی قطعي است.قائل به سنگ درمانی است.اعتقاد به تناسخ و نوزایی دارد.

اسلاید 71: آثار ترجمه شده به فارسيسرگذشت یک یوگی انسان در جستجوی جاودانگی سخنانی از پاراماهاسنا یوگاناندا او کجاست؟ خوشه هایی از باغ عشقتقویم معنوی (اندیشه های الهام بخش برای هر روز) پیروزمندی در زندگی شور عشق الهی زندگی بدون هراس خروش خمها (نقدی بر رباعیات خیام) گرد معبد عشق

اسلاید 72: دالاييلامايمعرفيافكارنقد

اسلاید 73: معرفي دالايي لاماي چهاردهم تنزین گیاتسو در ششم جولای 1935 در روستایی بنام تاکتسر، در تبت و در خانواده ای کشاورز و پر جمعیت بدنیا آمد. بودائیان تبت برای مقام دالایی لاما اهمیت بسیاری قائل هستند وآنهاراتناسخهای بودای مهرمی دانند که برای خدمت رسانی به مردم تجسمی دوباره می یابد. لاماییسم شاخه ای از دو مذهب اصلی بودیسم و ماهیانه است. در هشتم اکتبر 1939 وارد لهاسا شد و در 22 فوریه 1940 در پنجسالگی تاجگذاری کرد و در سن 24 سالگی یعنی سال 1959 در امتحانات دکترا در لهاسا به مقام گش لارامپا رسید. در سال 1951 در شهر دارمو اقامت داشت و در سال 1954 از مقام رین پوچه پس از12 سال به مقام گلونگ رسید و نخستین آئین مصروف به کالاچاکرا را در کاخ نوربولینگ كا به جا آورد. در سال 1956 با مائو زدونگ و دیگر رهبران چین ازجمله چوان لای، چوت، دنگ زیائوپنگ دیدار کرد و در سال 1957 به هند رفت. در سال 1959 دولت تبت را تشکیل داد و در سال 1963 مجلس نمایندگان مردم تبت را پایه گذاری کرد و تاکنون 52 کشور جهان را دیده است. در 10 دسامبر 1989 جایزه نوبل به او اعطا شد. درسال 1992 قوه قضائیه تبت را تشکیل داد و درسال 2006 عنوان افتخاری و استادی در دانشگاه موری آمریکا را پذیرفت.

اسلاید 74: افكار دالايي لامامهمترین هدف زندگی رسیدن به شادی است. اساس و طبیعت اولیه انسان متانت، مهربانی و خوبی است نه تهاجم و تجاوز. همدردی واقعی نزد او نوعی احساس احترام برای دیگران و درک حق شاد زیستن آنهاست ، نه تاسف خوردن برای دیگران یا رابطه دوستی داشتن با نزدیکان قائل به قانون تناسخ و کرمه است. انتخاب دین امری است مرتبط با حقوق فردی انسان ، بنابراین همانگونه که افراد مختلف حق دارند غذای متناوب انتخاب کنند این به ذائقه آنها بستگی دارد، گزینش دین هم با شرایط روحی افراد فرق دارد. بر اساس تعالیم بودا نادانی و جهل سرمنشاء ارزشهای منفی اخلاقی است. صلح جهانی پایدار در پرتو آرامش باطن رخ می دهد و تنها امری که ثابت است، جمال باطنی است بر این اساس آئین بودا ، بهترین آئین برای صلح جهانی است.

اسلاید 75: او از یک سو معتقد به آئین عرفانی هندو است و از سوی دیگر تحت تأثیر عرفان مسیحیت و اصول و قواعد روان شناسی است.محور اصلی افکار دالایی لاما شاد زیستن و زندگی شادمانه است. دنیا به لحاظ ساختار و ماهیت محل آرامش و شادی کامل نمی باشد. لاما در زمینه معرفت و دینداری ، قائل به تنوع و تکثر و به اصطلاح پلورالیسم است. دالایی لاما معتقد به هراگماتیسم آمریکایی است يعني آنکه هر آنچه مفید است حقیقت است. نقد افكار دالايي لاما

اسلاید 76: سرخپوستياكنكارپائولو كوئيلوعرفان هاي آمريكايي

اسلاید 77: عرفان هايسرخپوستيتولتكسوساحري

اسلاید 78: تولتكمعرفيآموزه هاروش هاي اهلي شدننقد

اسلاید 79: معرفي تولتكتولتکها خردمندانی از مردان و زنان بودند که درخطه جنوبی مکزیک زندگی می کردند که هزاران سال پیش برای رهایی از رنج و هدایت واقعی انسان و حفظ معرفت معنوی پدید آمده اند. تولتکها به صورت گروهی که متشکل از نادال (استاد) و شاگردان در تئوتی هواکان(شهرقدیمی اهرام درخارج ازمکزیکوسیتی ودرصحرای مکزیک) گرد هم می آمدند تا در آنجا به خدا تبدیل شوند. شخصیت حکیمی بنام «دون میگوئل روئیز» به عنوان یک ناوال، اما ناوال جدید از سلسله تولتکها و عقابان سلحشور به میان آمده است تا آموزه های پرقدرت آنان را به بشریت عرضه کند. گفتنی است: کارلوس کاستاندا و پائولوكوئیلو هم از میراث خواران خردمندی تولتکها به شمار می آیند.

اسلاید 80: آموزه هاي عرفان تولتكهر آنچه می بینیم یا می شنویم چیزی جز یک رؤیا نیست. موجودات بشر پیش از تولد، در حال دیدن رؤیا هستند. نظام باورها و هنجارها، یک کتاب قانون است که انسان را مقید به انجام آن می کند. چیزی درون هر انسانی وجود دارد که درباره آن قضاوت می کند که قاضی درون است. شکستن مقررات كتاب قانون، زخم های عاطفی شدیدی بر انسان وارد می سازد و اینها سم عاطفی نام دارد.

اسلاید 81: روش هاي اهلي شدننکته اساسی که تولتک ها بر آن تأکید دارند، این است که روند اهلی شدن سرآغاز رنج بشر است. الف) تسلط برآگاهی: اگر انسان نداند که از کجا آمده است یا در جستجوی چیست نمی تواند آزاد باشد. ب) تسلط بر دگرگونی: چگونه رویایی، تغيير زندگی و چهار میثاق بعنوان خلاصه ای از تسلط بر دگرگونی است. ـ با کلام خود گناه نکنید. (گفتار نيك) ـ هیچ چیز را به خودتان ربط ندهید. (كردار نيك)ـ تصورات باطل نکنید. (پندار نيك)ـ همیشه بیشترین تلاش خود را انجام دهید. ج) تسلط بر عشق: عشق همان قصد و نیت است که بخشی از زندگی است.

اسلاید 82: نقد عرفان تولتكبیشتر گزاره های آنها اخلاقی و سطحي است در صورتیکه درعرفان و اخلاق اسلامی به لایه هاي عمیق تر پرداخته مي شود.اصول و عناصر عرفان تولتک ، بیشتر از آن که يك عرفان باشد،یک سلسله گزاره های اخلاقی ناقص است.

اسلاید 83: عرفان سومعرفيآموزه هاآثارآئين چپق

اسلاید 84: معرفي عرفان سو قوم داکوتا درقرن 19شناخته شدندو به عنوان قویترین قوم دشتهای مکزیک به دلها هراس انداختند. شاخه اوگ لا لاسر، دارای آئین کهنی است که امروزه بیشتر به عنوان خرد معنوی سو مطرح است. رئیس دسته بنام گوزن سیاه، در سال 1862 متولد و در سال 1950 فوت كرده است.

اسلاید 85: آموزه هاي عرفان سو گاومیش نماد کل جهان است که همه چیز را در خود دارد و نماد نوع انسان است. گوشت (سردست) گاومیش است كه مقدس مي باشد. كل آفرينش مقدس است. تمام خويشي هاي روي زمين، رمز خويشي بزرگ و حقيقي است كه انسان را به آسمان وصل مي كند. نماد اتصال انسان به آسمان، چپق مقدس است.

اسلاید 86: آثار عرفان سوگوزن سیاه سخن میگوید:نوشته جان.ج.نیهارتچپق مقدس؛ نوشته جوزف براون

اسلاید 87: آئين چپقتطهیر با دود به وسیله گیاه های مقدس.گسترش چپق برای اینکه تمامی عالم را در برگیرد.قربانی کردن کل عالم در آتش چپق.(زبان عرفان سو همراه با رمز و ابهام بسيار است و پيچيدگيزيادي دارد)

اسلاید 88: ساحريمعرفيكاستانداميراثمكتوبآموزه هايكاستاندافنونراهگشانقد

اسلاید 89: معرفي كاستاندانماینده عرفان ساحری:کارلوس کاستاندا مهمترین نماينده نوعي عرفان سرخ پوستی است که بنام عرفان عقاب معروف است. در سال 1935 در نزدیکی سائوپائولو، در کشور برزیل متولد شد و در 6 سالگی به بوينس آیرس سفر کرد. وي در 16سالگی به لس آنجلس آمد و در طی سفری به میلان رفت ومجسمه سازی را آموخت.در سال 1959 شهروندآمریکا شد و در سال 1973 در رشته مردم شناسی دکترا گرفت. در سال 1998 از دنیا رفت و موسسه اي در آمریکا آثارش را توزیع می کند و در سال 1998 فیلم گذر جادویی کاستاندا تولید شد.گفتنی است هانری کربن یکی از طرفداران و علاقه مندان کاستاندا به شمار می آید.

اسلاید 90: ميراث مكتوب كاستاندااز او به طور کلی 12 کتاب و یک دوره ماهنامه چهار شماره ای است که از سال 1968 تاکنون چاپ شده است. کتابهای وی بیشتر جهت پرده برداری از سیمای فرهنگ و عرفان سرخ پوستان آمریکا دارد. کتابهای کاستاندا:ـ آموزشها دون خوان: رساله فوق لیسانس وی است. ـ واقعیت جاودانه: در مورد جادو و جادوگری صحبت می کند. ـ سفر به ایکستلان که در فارسی بنام سفر به دیگر سو ترجمه شده است. ـ داستانهای اقتدار ـ دومین حلقه اقتدار ـ ارمغان عقاب ـ آتش درون ـ قدرت سکوت ـ هنر رؤیابينیـ حرکات جادویی: حکمتهای علمی شمنهای مکزیکی باستان ـ چرخ زمان: اندیشه شمنهای مکزیکی درباره زندگی ـ جنبه فعال بی نهایت ـ آئین جنگاوران

اسلاید 91: آموزه هاي كاستاندا يا عرفان جادورویابینی: دنیایی که می بینی توهمی بیش نیست. راه ما راه دل است نه عقل، دنیای هر کسی تصویر او از دنیا است. آموزه های رویابینی: الف ـ خاموش ساختن ذهن، ب ـ متوقف کردن گفتگوی درونی چهار دشمن: در طریق معرفت باید جنگید و انسان برای رسیدن به مقصود باید با این چهار دشمن بجنگد. الف) ترس: ترس از ناشناخته ها و تازگیها، ترس دشمن انسان. ب) وضوح: همیشه این توهم را ایجاد می کند که در آستانه هدف رسیده ایم و تجربیات ما قطعی است. ولي راه رسيدن به قله دور است. در نهايت بايد بر وضوح چيره شد.ج) اقتدار: غلبه فكري بر همنوعان و وقايع و رسيدن به واقعيت از طريق معرفت. د) کهولت: آشنايي با فكر پيري، اين دشمن بتدريج نيروي حياتي ما را مي ربايد و انرژي ما را كم مي كند.

اسلاید 92: فنون راهگشافنون راهگشا شامل چهار تكنيك مي باشد: ـ تكنيك اول: شكارچي بودنـ تكنيك دوم: نفي وابستگي ـ تكنيك سوم: قواعد و وظايف طريقت معرفتـ تكنيك چهارم: فنون راهگشا كه شامل چهار قسم مي باشد:الف) عمل کردن بدون چشم داشت.ب) درست راه رفتن ج) خیره شدن: افزایش قدرت ذهند) از بین بردن گذشته شخصی

اسلاید 93: نقد عرفان ساحريسحر به هر شکلی حرام است و به هیچ وجه قابل تائید شریعت اسلامي نیست. رؤیابینی درعرفان سرخپوستی به معنای تفسیروبرداشت از دنیاست. ایده آلیسم شکلی از شکاکیت است. استفاده از مواد توهم زای گیاهی ، نه تنها انسان را به واقعیت نمی رساند بلکه از واقعیت دور می کند.در افکار عرفان ساحری نوعی بحران هویت موج می زند. مرگ برای بهینه سازی زندگانی مادی نیست. بیشتر گزاره های کاستاندا اخلاقی ناقص است نه عرفاني.

اسلاید 94: عرفاناكنكارمعرفيآثارآموزه هاسفر روحنفسانياتاصول سه گانه توئيچلروش هاياكنكارمراتبانسانطبقاتعامنقد

اسلاید 95: معرفي عرفان اكنكاریکی از مکاتب عرفانی کاملاً نو است که در آمریکا پدید آمده است و درایران پیروان زیادی دارد.مؤسس اين گروه پال توئیچل می باشد. وي در اواخر قرن حاضر در کنتاکی آمریکا بدنیا آمد. در خلال جنگ جهانی دوم عضو نیروی دریایی آمریکا شد و در سال 1971 از دنيا رفت. نامبرده درسال 1965 کارگاه آموزشی سفر روح را در ایالت کالیفرنیا دایر ساخت و مؤسسه اکنکار درسال 1970 تأسیس شد.از سال 1971 - 1981 سری داروین گرایس، به عنوان استاد حق در طریقت اکنکار كلاس هايي را براي آموزش داير نمود.

اسلاید 96: آثار ترجمه شده به فارسي شریعت کی سوگماد دندان ببر نسیم تحول سرزمین های دور اکنکار کلید جهان های اسرار کتیبه رشیدیه خداوند امثال الحکم کلام زنده نامه هایی به گیل برخي از كتاب هاي فوق توسط آقاي اهرپور در ايران ترجمه شده است. اهرپور كه استاد اين فرقه بود مدت ها پيش فوت كرده است.

اسلاید 97: آموزه هاي اكنكارسفر روح يا انعكاس روح و يا جدايي روح از بدن با داشتن دانش اصيل باستاني. مؤلفه های اساسی اکنکار: ـ دانش سفر باستاني روح. ـ تفكر، نور و صوت. ـ ركن موثر در بدن و بازگشت روح است.روش ها مراتب انسان طبقات عالم استادان حق اکنکار در زندگی

اسلاید 98: سفر روح روح (آتماساروپ) کالبد طبیعی انسان است که اکثریت نسل متفکر طی اعصار متمادی استفاده از آن را فراموش کرده اند. هدف اکنکار (حکمت باستانی برای سفر روح) قادر ساختن روح برای ترک کالبد فیزیکی و سفر آن به سمت دنیاهای معنوی ماوراء و در نهایت وصول به سرزمین بهشت حقیقی (آنامی لوك) جایی که سوگماد درآن به سر می برد. نام های سفر روح: ـ انعکاس ـ جدایی روح از بدن ـ تجربه بیرون از کالبد ـ سفر معنوی ـ سفير روح ـ فرد مقدس ـ نماینده خداـ ست گودو

اسلاید 99: نفسانيات از ديدگاه اكنكار کاما یا شهوت کرودا یا خشم لوبها یا طمع موها یا وابستگی آهنکار یا خودپرستی نقره ای مجرای قابل رؤیتی است که ازپشت گردن انسان آغاز، از ریسمان نقره ای: ریسمان کالبد ذهنی می گذرد و به روح اتصال می یابد. حالت استغراق یا خلسه عمیق:حالتی است که درآن بطورکلی ارتباط جهانهای بیرون قطع میشود وفقط با جهانهای درون رابطه برقرار مي كند.بیشتر آموزه های اکنکار شبیه آموزه های هندی خصوصاً بوداست. جهان بینی در اکنکار طیف بسیار گسترده ای دارد که شامل علوم و جهان بیني های مذاهب می شود.دانش اکنکار به دور از جهان مادی است.آنها درباره خلقت و نظام هستی با کشف شخصی طی طریق می کنند.

اسلاید 100: اصول سه گانه توئيچلتتوری ذهنی تئوری آگاهی کیهانی سفر روح ـ تئوری ذهنی: اصل ذهن است و مبدا مقدس ذهن خداست. همه چیز از این نقطه آغاز و به همین نقطه می انجامد. اين مكتب متاثراست از انديشه هاي: لاک، کانت، برکلی، کنفوسیوس. ـ تئوری آگاهی کیهانی: كه ازمكتب هاي هندي سرچشمه گرفته است. ـ سفر روح انشعابی از 3 منبع است: الف) آناهادیوگا: که شاخه ای از یوگاست در هند باستان تکوین یافته است. ب) صوفی گری: جریان معنویت گرایی در هند.ج) لامائیسم: صورتی از بودا که در تبت ظهور کرد.

اسلاید 101: روش هاي اكنكار روش تخیلی: ازقانونی پیروی می کند که «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاست»برای انعکاس روح کافی است خود رادر مکان معین و زمان مشخص تصور کنیم. روش صوتی: این همان روشی است که عارفان درکوههای هیمالیا از آن بهره می برند. روش هیپتونیزم:شما ازمرحله آگاهی جسمانی خارج شده وبا تمرکز بر روی شیئی براق مانند: سکه، وارد نوع دیگر از آگاهی خواهید شد. روش سوگماد: بر روی زمین نشسته پاها را به طرف جلو دراز کرده و چشم را بسته نفس عمیقی بکشیم و با دست پاهارا لمس کرده و کلمه سوگماد را تکرار کنیم.

اسلاید 102: مراتب انسان انسان، هر خدایی راكه می خواهد می تواند بپرستد، اما اولین وظیفه کشف خود است. یکی از مسائل مهم اکنکار این است که انسان دارای کالبدهای مختلف است. (شبیه بحث 7 بدن در یوگا) ـ شناخت بدن فیزیکی یا حیوانی خود که با چشم دیده می شود. ـ کالبدنورانی که بنام سوخشام ساروپ که این همان بدن اثیری است.ـ کالبد تجلي كه به آن، کاران ساروپ مي گويند كه درون كالبد اثيري قرار دارد.ـ کالبد ذهنی که بنام نیج ماناس ساروپ است که معمولاً به صورت تخم مرغ وجود دارد. (قانون تناسخ یا کرمه) ـ طبقه روح است كه بعد ازگذشتن از4 كالبد فوق انسان خود را به صورت روح خالص نظاره مي كند.

اسلاید 103: طبقات عالمتوئیچل طبقات عالم را در 3 قسمت خلاصه می کند: ـ طبقه سوگماد: دارای سه خصوصیت تثلیثی: هست بودن، اینجا بودن، قادر متعال به تمامی جهان ها. ـ فرشتگان سکوت ـ سفیران روح

اسلاید 104: نقد اكنكارسفر روح که مهمترین اصل عرفان اکنکار است. همان خلع بدن یا موت اختیاری است. (در عرفان اسلامی این پایین ترین مرحله سالک است). نور وصوت محور اساسی عرفان اکنکار است و این چیزجدیدی نیست. عرفان اکنکار آمیخته با عرفان هندی است. تاکید بر قانون کرمه که همان عمل و عکس العمل است. در این آئین جایی برای خدا نیست.فقط سخن از بهشت است که ارتباطی با خدا ندارد و معتقد است جهنم توسط کلیسا اختراع شد ه تا بشر را از قتل و خونریزی نجات دهد و بشر را به سوی تمدن سوق دهد

اسلاید 105: عرفانپائولو كوئيلومعرفيآثاركتبترجمهشده نقد

اسلاید 106: معرفي پائولو كوئيلو پائولودر اوت 1947 در شهر ریودوژانيرو،پایتخت سابق برزیل در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. پدرش مهندس و مادرش خانه دار بود.در7 سالگی او را به مدرسه يسوعیان گذاشتند که محیط و مقررات آن مطلوب پائولو نبود. از نوجوانی عاشق شعر و شاعری و نویسندگی بود و در جوانی به کار تئاتر و روزنامه نگاری روی آورد که خانواده اش خیلی راضی نبودند. او در سال 1960 به جنبش هیپی گری روی آورد و متأثر از مارکس انگلس، وچگوارا بود و در نهايت متاثر از فرقه رام (RAM) شد. پائولو که دچار بحران معنوی شده بود به بی ایمانی، مواد مخدر، مواد توهم زا، سحر و جادو و استفاده فراوان از مشروبات الکلی پناه برد. پائولو در سال 1973 با هدف دفاع از آزادیهای فردی، عضو سازمانی شد که مخالف سرمایه داری بود و یک سلسله داستانهای مصور طنز بنام کرینگها منتشر کرد. در سال 1977 پس از ازدواجش به لندن رفت. وي در زندگی فردی شکست خورده محسوب مي شود زيرا تا سال 1979، 3 مرتبه ازدواج کرد. پائولو ملاقاتی را با شیمون پرز داشت و از او هدیه ای دریافت کرد. در خرداد 1379 به ایران سفر کرد و نخستین نویسنده غیرمسلمان که پس از انقلاب به ایران سفر کرده است.

اسلاید 107: آثار پائولو كوئيلوبیشتر آثار پائولو را ، آرش حجازی بر اساس اجازه کتبی او به فارسی برگردانده که توسط نشر کاروان منتشر شده است. تاکنون بیش از52 میلیون نسخه از کتابهای او به فروش رفته وبنا به گزارش نشریه فرانسوی لیردرسال 1999پائولو كوئيلو دومین نویسنده پرفروش جهان در سال 1998 است.

اسلاید 108: كتب ترجمه شده به فارسيخاطرات یک مغ راهنماي دلاور نورکیمیاگردومين مكتوببریدا نامه هاي عاشقانه يك پيامبرـ موضوعات زير در كتاب هاي پائولو موج مي زند:عطیه برترالف) عشق در قالب داستان هاي متفاوتورونيكا تصميم مي گيرد بميردب) عرفان و اشراق از نوع ساحريوالکریهاج) سياست با گرايش همبستگي جهاني و ضديت با ظلمشيطان و دوشيزه پريممکتوبكمياگر 2 (يازده دقيقه)کوه پنجمزهير قصه هايي براي پدران، فرزندان، نوه هاکنار رود پیدرا نشستیم و گریستیمچون رود جاري باش

اسلاید 109: نقد عرفان پائولو كوئيلو متأثر از عهد عتیق، عهد جدید و عرفان هندی است. از شخصیت شیمون پرز و داستانهای یهودی الهام گرفته است. از پلورالیسم مذهبی و فرقه ای حمایت می کند. او بر این باور است که قلب ما بهترین راهنمای ماست. چه در سفر زمینی و درونی و چه در سفر بیرونی و ره توشه همان عشق است که لزوماً باید زمینی و جنسی باشد. تمام آثارش در قالب رمان و قصه است. عرفان جدیدی را معرفی می کند که همان عرفان مردمی است. متأثر از عقاید مارکس و اعتقاد به جهان بدون طبقه است. اندیشه های اومتأثرازعرفان ساحری، عرفان مسیحیت، عرفان یهود و افکارش مارکسیستی است.

اسلاید 110: عرفان مسيحيتعريف عرفانعارفان مسيحيانديشه عرفانپولس قديسقرون اوليهقرون وسطيفرقه فرانسيسيانعارفان انگليسيعرفان آلماناسپانيافرانسويشاهدان يهوهنقدتحليل

اسلاید 111: عرفان از منظر مسيحيت عرفان:شهودمستقیم و تجربه بی واسطه خداست،بنابراین عرفان را میتوان نوعی تجربه دانست و در این باره از تجربه عرفانی سخن گفت. بنابر نظر نویسندگان مسیحی معرفت ما به خدا از 3 منبع است: ـ مراجعه به جهان طبیعت که الهیات طبیعی است. ـ الهیات جزئی که طریق متون مقدس و نیزتجلی خداوند در صورت مسیح است. الهیات جزئی در قالب تثلیث ، هبوط و خلقت مطرح می شود. ـ تجربه،بی واسطه و رؤیت مستقیم خداست که به آن الهیات عرفانی گفته می شود.

اسلاید 112: عارفان مسيحي عارفان مسيحي را مي توان به دو بخش تقسيم كرد: خدا محور: عرفان خدا محور از طریق آگوستین قدیس به جهان مسیحیت راه یافت. مسیح محور:بر اساس تعالیم پولس مقدس در سده نخستین میلادی شکل گرفته است.

اسلاید 113: انديشه عارفان مسيحياندیشه عارفان مسیح محور بر 3 اصل تاکید دارند:ـ تزکیه: تهذیب نفس و کناره گیری از علایق دنیوی است که تا اندازه ای به واسطه ندامت و تلاش خود سالک از هنگامی که با جدیت؛ حیات معنوی را آغازمی کندکه عبارت طریق تزکیه کننده ازسوی قدیس یوحنای صلیبی مطرح شده است. ـ اشراق: همراه با آرامش سالک به خدا و ادراک ارزشهای حقیقی زیستن در نور اوکه پاداش اراده تسلیم شده است. همانگونه که آنجلا فولینیويی گفته که تمام عالم آکنده از خداست. تمام هنرمندانی که در وجودشان، عشق به زیبایی از عشق به خود قوی تر است بهره ای از این اشراق دارند. ـ اتحاد: به معنای هماهنگی کامل و عاری از خود بینی و اراده تولد یافته با خداست که نسبت عارف کامل به خیرازلی را همچون نسبت دست انسان به خود او قرار می دهد. معنای حقیقی نکاح روحانی نفس ، یعنی اتحاد با خدا که در اعمال فرقه فریسیان مي باشد ، نظیر قدسیه ترزا ، قدسیان فرقه کواکر.

اسلاید 114: پولس قديس معروف به یهودی طرسوس؛ یکی از بزرگترین رسولان؛ مبلغان و متألهان مسیحی است. وی از یک خانواده یهودی و به عنوان یک شهروند رومی متولد شد. او به ساخت خیمه سازی مشغول بود. پولس در مدرسه یهودی غمالائیل به تحصیل پرداخت و متون مقدس و ادبیات قدیم یهود و روم را آموخت و سرانجام در میان فرقه فریسیان به مقام استادی رسید. وی هرگز در دوران حیات حضرت عیسی با او ملاقاتی نداشت. هر چند هنگام تصلیب در اورشلیم بود. پس از عروج مسیح وی یکی از بی رحم ترین شکنجه گران مسیحیان بود و در تعقیب و نابودی مسیحیان از هیچ اقدامی فرو گذار نمی کرد سه سال در عربستان عزلت گزید و پس از آن به اورشلیم بازگشت و جانشین يهودای «اسخریو طی» شد. اختلافی میان پولس و پطروس است: پطروس معتقد بود مسیحیت شعبه ای از آئین یهود است و باید قوانین موسایی را با دقت و بدون مسامحه اجراء کرد و ظهور مسیح صرفا برای نجات یهود بوده و یهود قوم برگزیده خدا و وارث سرزمین موعود است. پولس معتقد بودمسیح مبلغ آئین عشق است وعشق قومیت و ملیت نمی شناسد و مسیح برای نجات و رستگاری نوع بشر به صلیب کشیده شده بنابراین باید آئین عشق مسیح را درسراسر جهان گستراند. و اوسفرهای زیادی انجام داد ودر عهد جدید چهارده رساله به پولس نسبت داده شده است که چهار رساله آن به اذعان تمامی علمای مسیحی به دست پولس نوشته نشده است. اساس جامعه مسیحیت نخستین درحوزه معنویت عرفان؛حیات عبادی خود را مرهون عهد عتیق ادبیات یهود وحتی شعر یهود است .بسیاری از راهبان مسیحی همچون بندیکت؛ برنارد؛ لویولایی از پولس متاثر بود.

اسلاید 115: عرفان در قروناوليه مسيحيكاسينقديس آگوستين

اسلاید 116: كاسين یکی از عارفان مسیحی در دوره های اولیه مسیحیت مي باشد كه نمادی از فرهنگ معنوی مسیحیت است. کتاب کاسین «گفتگوها» می باشد که پس از آنکه سالیانی در صحراها و دیرهای مصر به ریاضت پرداخت ارتباط با خدا را امری امکان پذیر دانست و نشان داد که با تزکیه نفس می توان به حالتی از پرستش و ستایش خالصانه رسید.

اسلاید 117: قديس آگوستين آگوستين یکی از عارفان مسیحی قرن چهارم است که کتاب اعترافات او متأثر از نامه های پولس می باشد. آگوستین در کتاب «عظمت روح» مرحله آخر صعود معنوی راتوصیف کرده ووصول به حیات روحانی همراه با آرامش را به تجلی می نشیند. آگوستين بااشتياق به احسان وميل به رها شدن، محبت خدا را به موجي خروشان در درون خود تبديل كرده و واجد تجربه بي واسطه مواجهه با خدا مي شود.

اسلاید 118: عرفان مسيحيدر قرون وسطيهيلدگاردريچاردبرنارد

اسلاید 119: هيلدگارد نخستین زن عارفی است که به رغم وضع جسمانی نامناسب و نامساعد تأثیر حیرت آوری برحیات عرفانی مسیحیت از خود برجای گذارد. از نظر هیلدگارد خدا نور است. هرجا دراندیشه های عرفانی عالم مسیحیت اندیشه نور مطرح است ، از او متأثر است.

اسلاید 120: ريچارد ساکن صومعه سنت ویکتور است.او عرفان عاطفی و رمانتیک را مطرح و در واقع عقل و عشق را در هم آمیخت. وي معتقد بود با کمک عقل می تواند در حریم الهی تأملات فکری کند و به وسیله فهم عرفانی می تواند سه مرحله انبساط ذهن، صعود ذهن و بیگانگی ذهن را تحقق بخشد. کتابهای ریچارد:ـ بنیامین صفیر یا آمادگی روح ـ بنیامین کبیر یا تامل عرفانی ـ رساله مراتب چهارگانه محبت سوزان

اسلاید 121: برنارد قدیس برنارد در اوان جوانی به فرقه سیسترسیان پیوست. این فرقه مسیحی که نخستین بار در اوایل قرن 11به دست روبر، در فرانسه ایجاد شد. معتقد به ریاضت همراه با عشق به خدا بود. کتاب های برنارد:ـ سرودهای روحانی ـ درباره محبت خدا

اسلاید 122: فرقه فرانسيسيان فرانسیس قدیس بنیانگذار فرقه است. در این فرقه فقر جایگاه ویژه دارد. عرفان فرانسیس يك عرفانی است که از ندامت آغازمی شود. باعزلت گزینی استمرارمی یابدو تا مسیح شدن پیش می رود.

اسلاید 123: عرفان انگليسييقرون وسطي ريچارد رول والترهيلتون جولياننوروي چي

اسلاید 124: ريچارد رول ريچاردرول درقرن چهاردهم م ظهورکرد.رول معتقدبودکه برای سلوک معنوی 3 مرحله را سالک باید طی کند: ـ حرارتـ حلاوتـ ترنم رول قديس هميشه خودرا در ميان انضباطي سخت و نشاطي روح افزا ميديد و از اين طريق عرفان آفرینشگروآزادی عقیده رابه جهان مسیحیت در انگلیس هدیه کرد.

اسلاید 125: والتر هيلتون ادبیات او مسیحی محور، نوشته های آمیخته با کتاب مقدس و نگاهش بیشتر کشیش مآبانه و تابع آگوستین بود. او به اورشلیم هم سفر کرد و معتقد است به دست آوردن محبت و به قله رسیدن در اورشلیم ممكن است. کتاب ها: ـ میزان کمالـ آواز ملائک وي در اين دو كتاب درصدد ساختن دوباره شخصيت آدمي است. هيلتون وظايف اجتماعي رامحكوم كرده و انسانها را به سمت معنويت فرا مي خواند.

اسلاید 126: جوليان نوروي چي وي متولد 1343 ميلادي است و همواره از ضعف بدن رنج مي برد تا در سن 70 سالگي با دنيا وداع كرد. جولیان عارفی درون گراست و تا حدی اهل فلسفه است. او خود را به عنوان زنی ادیب که دارای عمق و اندیشه ، احساسات عرفانی ، تواضعی دلنشین و استعدادی فلسفی است معرفی می کند. کتاب های وی:ـ تجلیات عشق الهیـ الهامات وي در اين دو كتاب گزارش يي از الهامات معنوي و مكاشفات خود را ارائه كرده است.

اسلاید 127: عرفان آلمان عرفان مسیحیت درآلمان به جززوزو (1295ـ 1365م) و رد سیبروک (1293 ـ 1381)، اکهارت را دارد. اكهارت متولد1260 م و پدر عرفان آلمان است و از برجستگی هاي خاصی برخوردار مي باشد. اکهارت در آلمان موسس فرقه دوستان خداست. اكهارت سعي كرد وحدت وجود را با انديشه هاي مسيحيت سازگار كند و مفاهيم ذهني را ساده نمايد. او مي گفت براي رويت خدا نبايد آني به چيز ديگري توجه شود.

اسلاید 128: عرفان اسپانيا قدیس لویولایی،قدیس پیترالکانتارایی وقدیس یوحنای صلیبی از عارفان بزرگ اسپانیا بوده که همگی درقرن16زندگی میکردند. اما قدسیه ترزا جایگاه والایی دارد.او دختری بود ازطبقه اشراف با روحیه رمانتیک؛ پرشور و با معاشرت های اجتماعی و در سن 20 سالگی نوآموز فرقه کرملیها شد. ترزا بعد از بيماري و زمينگير شدن تسليم عرفان شد و مدارج عبادت را در سكون و اتحاد طي كرد و به اوج عرفان و خلسه رسيد.

اسلاید 129: عرفان فرانسويمادام آکاری، قدسیه شانتال، پاسکال و فنلون نقش مهمی در عرفان فرانسوی در قرن 17 داشتند که توانستند فرقه جماعت اهل توکل را تاسیس کنند. عارفان جدید مسیحیت: روان توی (1868ـ 1905)، ماری اسلسر (1847ـ 1915) شارل دوفوکاله (1858ـ 1916) و در نهایت شخصی که هنوز در قید حیات است، مبلغ تغییر کیش داده هندی به نام سادهو و سادرسینگ است.عرفان مسيحيت همراه با تأملات و تجارب عرفاني با تاكيد بر دو عنصر توان معنوي و تجربة عرفاني توانست حيات بخش كليساي مقدس تاكنون باشد.

اسلاید 130: گروه شاهدان يهوه مدتی است گروهی به نام شاهدان یهوه در ایران در میان جوانان مشغول فعالیت اند. آنها از راهبه های زن فراوان استفاده می کنند و یکی از ابزارهای مهم آنها تشکیل کلیسای خانگی است. اقدامات آنها ارائه جاذبه های صلح ودوستی از مسیحیت و عرضه صورتی خشن و ضد صلح از اسلام است.

اسلاید 131: نقد عرفان مسيحيتمتفکران و الهیون مسیحی پذیرفته اند که ، اعتقادات مسیحیت و مسئله تثلیت قابل دفاع عقلانی نیست. از این رو لازم دانستند که دین را از عقل به دل منتقل کنند. طرح تجربه دینی بنا بر مکتب پراگماتیسم شکل گرفته است. دین مسیحیت امروز از جامعه و نیز از سیاست کنار رفته و این همان شعار دین از سیاست جداست.

اسلاید 132: تحليل عرفان مسيحيتمهمترین محور اساسی عرفان مسیحیت تجربه عرفانی است. یعنی تجربه دینی (آگاهی بی واسطه از مقام الوهیت) است.تجربه دینی در 6 قسم تقسیم می شود:ـ تجربه تفسيري ـ تجربه شبه حسی ـ تجربه وحیانی ـ تجربه احیاگر ـ تجربه مینویـ تجربه عرفانی تجربه ای است که در ارتباط با خدا باشد و انسان را از قید زمان و مکان رها کند.

اسلاید 133: عرفان يهودمعرفينقد

اسلاید 134: معرفي عرفان يهود عرفان یهود در فارسی به نام : آئین قباله ، قبالا ، کابالا می گویند. آئین قبالادر واقع عرفان و اشراقي است که در برگیرنده دو مفهوم اشراق و یزدان شناسی است. قبالا دارای ویژگی های مشترکی با آئین رازوار نو افلاطونی است و هم با عرفان مسیحی. آئين پارسي ـ زرتشتي بر ساختارآئين قبالايي بي تأثيرنبوده است. بعد از طرح اين آئين در اروپا، شيادان به دعوي مسيحيت كاذب برخواستند و موجب زحمت اهل ايمان شدند.

اسلاید 135: نقد عرفان يهود یهود اساسا عرفان ندارد و اگر چیزی به نام قبالا مطرح است در واقع ترکیب و اختلاطی ازکیشهای عرفانی دیگراست.کیش هایی مثل عرفان مسیحیت، یوگا و آئین های هندی و تفکر نو افلاطونی، آئين زرتشتي و تصوف.

اسلاید 136: آيين ذنعرفان تائوتائوئيسم اصول ذن اقسام ذن نقد

اسلاید 137: تائوئيسمبرگرفته از چین باستان است و این نظریه برای کیفیت تبدل هر موجودی از موجودات و نیز برای چگونگی تناسب و انتظامی که در عالم طبیعت وجود دارد رضیه ای به وجود می آید و آن اینکه حسن تناسب و کمال انتظام که درسراسرطبیعت از آسمان و زمین نمودار است.نتیجه قوه کیهانی تائو است. تائو قائل به خیر و شراست.دیانت چینیان با پرستش زمین و طبیعت آمیخته است. چینی ها معتقدند که سراسر عالم طبیعت، با وجود ارواح گوناگون زنده است. بنابراین آنها به پرستش ارواح هم معتقدند. مبدع تائوئیسم کسی است به نام لائوتزو،که درایالت چو،در سال 604 ق.م به دنیا آمده است و رساله تائو كه به كنفوسيوس داد از او است.

اسلاید 138: عرفان تائو تائو فلسفه اي است داراي 3 صورت:ـ صورت فلسفي که مشتمل بر تعالیم عرفانی است و در قرن 4 و 5 میلاد شکل گرفته است. ـ جنبه سحری و جادویی که مربوط به قرن دوم قبل از میلاد است.ـ جنبه رسمی که از سال 165میلادی به عنوان یک دین در چین رسمیت یافت. در عرفان تائو براي نيل به وحدت وتناسب بايد عقل را رها كرد و به مشاهده روي آورد.

اسلاید 139: اصول ذنذن واژه ای ژاپنی است ولی منشاء چینی داردکه این مکتب گرفته شده از مکتب بودایی است درقرن ششم م ، یک راهب سیلانی مذهب بودایی را به چین برد که نام این راهب بودیدارما است و موسس معبد شائولین در سال 496 میلادی است که ترکیبی از افکار تائوئيسم را با هم مخلوط کرد و ذن بودیسم را پایه گذاری نموده است. ذن به معناي مراقبه، مديتيشن يا تفكر است. (به مراقبه نشستن)هوشیاری و آگاهی برطرف ساختن پريشاني های درونی انسان است که از دوگانه انگاری ذهن حاصل می شود. نداشتن متون مقدس و اخذ تعاليم از مكتب يوگا كارا.ساتوری را نمی توان تعریف کرد، زیرا جایگاه آن فراتر از مفاهیم و خارج از حیطه زمان، در حالتی از بیگانگی، قبل از تولد یک و دو، قرار دارد. ساتوری شهودی قدرتی است که در هر ذهنی وجود دارد. ساتوری در طول زندگی روزانه تجربه می شود. هیچ استاد ذنی چیزیرا تدریس نمی کند. چیزی برای تدریس وجود ندارد. راه نجات را فقط در مراقبه و مدیتشین می دانند و آموختن فلسفه، علم و تاریخ هیچ تأثیری ندارد.

اسلاید 140: اقسام ذنذن بون پو: افزایش سلامتی جسمی ذن گدو: تمرینهایی برای شکوفایی نیروهای فوق طبیعی. ذن شوجو:حالتی است که همه ادراکات حسی قطع شده و انسان تنها به آرامش درونی می رسد. ذن داي جو: يك نوع حالت پیوستگی و وحدت با همه موجودات. ذن سای جوجو: یافتن بودای درون.

اسلاید 141: نقد آيين ذندر مكتب ذن، متون مقدس جايگاهي ندارد،مناسك و علم و ساختن معبد نفي شده است، انزوا طلبي مطلق، حاكم است هر گونه عقلانيت و فلسفه مطرود است. علم هم در نظر اين مكتب جايي ندارد.در آيين ذن، خدا نيست، معاد نيست،وحي و نبوت نيست و اساساً ديني وجود ندارد.آنچه دراين آيين به چشم مي خورد نيروي تائو و عوامل طبيعي است كه هيچ ارتباطي به عرفان ندارد. اساس مكتب ذن ، بوداست و اين آيين سرشار از ايده هاي فرهنگ هندوست.

اسلاید 142: فراعلم (فراروانشناسي و فرادرماني)فنگ شوييريكيتاروتان. ال. پيهيپنوتيسممديتيشنتجسم خلاقمؤفقيتچهره شناسيكف شناسيتأثير ستارگانتأثير حيواناتپيشگوييطالع بينيروانشناسيرنگ درمانيموسيقي درمانيمعنا درمانيبازي درمانيهنر درمانيمغناطيس درمانيخنده درمانيهاله بينيسنگ درمانيازدواجنقد

اسلاید 143: فنگ شوييترجمه لغوی باد و آب است و مفهوم آن این است که هرچه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است. حتی اشیاء بی جان. فنگ شویی هنر و علم، زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون و مبداء آن در تعالیم تائو است. بزرگترین هدف فنگ شویی ، یافتن مکانی است که سلامت روحی و جسمی و به طور کلی ، زندگی ما در آن از انرژی مثبت تأثیر پذیرد.

اسلاید 144: ريكيواژه ای است ژاپنی و به معنای انرژی نیروی حیاتی است «ری» به معنای روح متعالی، جهان و قدرت پنهان و «كی» به معنای انرژی نیروی حیاتی است. همه ما انرژی ریكی را از دوران کودکی دارند. همه می توانند دستشان را روی بدن دیگری بگذارندو با انتقال انرژی مغناطیسی فرایند شفا را سرعت ببخشند. ریكی هرگز فرستاده نمیشود بلکه از طریق کانال گرفته می شود. در میان قرن 19 شیوه ریكی یا شفا با دست، به همت دکتر میکائوئو سویی تجدید حیات شدوپس ازاودکترچی جیروها یا شی ء جایگزین او شد و دومین استاد اعظم ریکی در این سنت بود.

اسلاید 145: تاروت مجموعه ای از کارت ها است که به گونه مختلف در کنار هم قرار می گیرند. کارتها تلفیقی از 2 دسته کارت است که بیشترشبيه رمل واسطرلاب است و از روی این کارت ها شخصیت و آینده بینی را انجام می دهند. تعداد،نام كارتها، نوع استفاده وتفسيرآنها دركشورهاي مختلف فرق دارد.

اسلاید 146: ان. ال. پيمخفف Neuro Linguistic Programming یا برنامه ریز عصبی ـ زبانی است. انسانها معمولا اطلاعات خود را از طریق دنیای پیرامون از کانال های دیداری و شنیداری به دست می آورند. اگر ما از بین کانال های ارتباطی از کانال های ترجیحی و برتر خود استفاده کنیم می توانیم با دیگران ارتباط برتری برقرار کنیم. مبدع ریچاردبندلر و جان گریندر است. (1970 ميلادي)دين علم بطورطبيعي از علم زبان شناسي،عصب شناسي،روانشناسي و علم ارتباطات مايه مي گيرد. گفته مي شود با تلفيق دين ، علوم قدرت تأثير گذاري انسان ارتقاء مي يابد.

اسلاید 147: هيپنوتيسم در لغت به معنی خواب است. البته هیپنوتیسم خواب نیست، نوعی حالت خواب گونه ای است که در واقع حالتی از روان آدمی است. خواب مصنوعی که از زمان دکتر آنتوان مسمر در سال 1774 ارزش درمانی پیدا کرد. در اين خواب عميق تمركز فكري به ميزان صددرصد ميرسد و توجه به كلي از همه چيز سلب مي شود و لذا گفته مي شود ميتوان فرد خواب رفته را تا اندازه اي درمان كرد.

اسلاید 148: مديتيشنهدف مدیتیشن آن است که بخشی از وجود را که محو و ناشناخته مانده است، شناخته شود. مدیتشین،افزایش کارایی در زندگی روزمره است. بر اساس ساختمان شخصیت انسان به ماکمک می کند تا مشکلات را در زندگی روزمره بهتر، راحت تر و آسان تر حل کنیم. مدیتیشن بازگشت به خانه است و به معنای تفکر و مراقبه و تمرکز است. برخي از گروندگان به اين تعليم متأسفانه مديتيشن را بجاي نماز قرار مي دهند. (گاه مديتيشن آثار سويي بر فكر، جسم و روح مي گذارد و گاه توأم با بي غذايي و يا مصرف داروهاي توهم زا مي شود)

اسلاید 149: تجسم خلاقخلاقیت مجموعه ای از توانائیها و ویژگی هایی است که موجب تفکر خلاق می شود. خلاقیت شکل دادن به عناصرمختلف برای پدیدآوردن صورتی جدید است. امروزه خلاقيت را ويژگي ذاتي نمي دانند ، بلكه علم اكتسابي تلقي مي شود. در اين حركت مباحث معنوي و ... جاي ندارد و فقط به عنوان يك پديده علمي مورد توجه است.

اسلاید 150: مؤفقيتمؤفقیت تکنیکهایی است که درحوزه های گسترده ای به کار می رود و مورد نیاز انسان است.تكنيك هاي مقابله با اضطراب، افسردگي،تنهايي، كم رويي، شكست، دلسردي، ترس، درد، خشم، پيري و تكنيك هاي ارتباط مؤثر، تصميم گيري، اعتماد به نفس، خوشبختي، شاد زيستن، پولدار شدن، كلمات شفابخش، ذهن برتر، مهارت هاي زندگي، مديريت و ... از آن جمله مي باشد. در تكنيك هاي مؤفقيت كمتر مباحث ديني مطرح است و سعي شده از كتاب هاي ترجمه شده استفاده شود. (كساني كه در اين مسائل به بيراهه رفته اند بيشتر خود را دچار آسيب كرده اند تا مؤفقيت!)

اسلاید 151: چهره شناسي (قيافه شناسي)درساختمان وخطوط صورت می توان سرگذشت،طرز فکر،ویژگیهای اخلاقی، میزان نیاز به صمیمیت، اخلاق کاری سلایق شخصی را پیدا کرد. صورت را می توان همچون نقشه ای تلقی کرد که راه را برای درک عمیق تر خود و دیگران به ما نشان می دهد و مانند یک نقشه این اطلاعات را در اختیار اشخاص قرار دهد. صورت به 3 منطقه تقسیم شده است: ـ آسمانی: از پیشانی مرز رویش مو تا شقیقه ها است. ـ منطقه انسانی: از شقیقه تا نوک بینی است. ـ منطقه زمینی: از نوک بینی تا انتهای چانه.در اين روش با تشخيص عرض و طول پيشاني، صورت، بيني، چانه و ... گذشته و آينده افراد خوانده مي شود. (اين روش بيشتر شبيه روش هاي خرافي مي باشد).

اسلاید 152: كف شناسي (كف بيني)به طور متوسط تعداد سی خط در کف دست وجود دارد که 6 خط آن به عنوان اساس کف بینی است: ـ خط زندگی ـ خط سرـ خط قلبـ خط شغل ـ خط مؤفقیتـ خط ازدواج خطوط دست تركيب هايي را به وجود مي آورند كه كف بين ها از ان براي پيش بيني براي آينده افراد استفاده مي كنند.(اين روش بيشتر خرافي تلقي مي شود).

اسلاید 153: تاثير ستارگان بر سرنوشت انسانتأثیر ستارگان بر سرنوشت انسان ها همان برج های 12 گانه است كه در طول سال وضعیت متولدان در آن ماه را مشخص می کند. بر مبناي اين ماه ها، هوش،فعاليت،خودمحوري، تحمل ، عمل گرايي ، احساسات و ... در افراد تشخيص داده مي شوند.مثلاًً مي گويند متولدين فروردين (برج حمل) افرادي فعال مي باشند.

اسلاید 154: تأثير حيوانات بر انسانبرخي افراد معتقدند که حیوانات بر زندگی آنها تأثیر گذاشته و در خلق و خوی آنها تأثیر می گذارد. حيوانات به دسته هاي مختلف تقسيم مي شوند مانندپرندگان خزندگان و... كه هر يك تأثيراتي بروضعيت ظاهري و باطني انسان دارند. در اين روش مؤفقيت ها،آرامش، سلائق و ... با حضور انواع حيوانات سنجيده مي شود.مثلاٌ مي گويند: مار ماهي ها به ما مي آموزند كه كنار بايستيم و منتظر فرصت ها بمانيم. (در گروه ايليا رام ا... اعتقاد فوق بسيار قوي مطرح شده است).

اسلاید 155: پيشگوييآدمي از زماني كه خودش را شناخت ، توان پيشگويي پيدا كرد. چون درون خود نيرويي را يافت كه مي توانست با آن آينده را ببيند. انسان مي تواند نيروي روحي خود را چنان تقويت كند تا بتواند با وسايلي كه در خانه در اختيار دارد، مثل شمع، سيب، آب ، يخ ، تفاله چايي و امثال آن دست به پيش بيني بزند. مهم اين است كه انسان ذهن خود را آماده كند تا نيروهاي فوق طبيعي را بپذيرد.(برخي شيادان از اين روش براي تاثيرگذاري بر ديگران استفاده ميكنند).

اسلاید 156: طالع بيني گسترش انواع طالع بيني ، مانندچيني، هندي ، آريايي، ايراني،مصري،خورشيدي،فيثاغورثي، شمسي و... امروزه بسيار زياد شده است بخصوص ترجمه كتابهاي خارجي به اين مساله دامن زده است. دراين روش از طریق اعداد وجداول خاص سرنوشت انسان را پیش گویی می کنند. مي گويند در اين روش بازشناسي انرژي هاي زندگي، تعادل، ثبات، و انضباط و ... به زندگي باز مي گردد.

اسلاید 157: روانشناسي كاربرديبخش مهمي از روانشناسي امروزه به روانشناسي كاربردي يا به تعبيري به كاربرد روانشناسي در امور مختلف مي پردازد. اهم مباحث روانشناسي كاربردي عبارت اند از: روانشناسي در عمق، روانشناسي روابط انسان، روانشناسي زن، روانشناسي پول، روانشناسي رنگها، روانشناسي افراد موفق، روانشناسي شرم وگناه،روانشناسي عشق،روانشناسي خلاقيت روانشناسي اضطراب، روانشناسي قضايي، روانشناسي اهمال كاري،روانشناسي ترس،روانشناسي كمال، روانشناسي تنبلي، روانشناسي خشم، روانشناسي پيروزي، روانشناسي معنوي و روانشناسي بازي.

اسلاید 158: رنگ درمانيرنگ زماني ظاهر ميگردد كه فركانس نوري درمحيطي متناسب شدت گرفته و متظاهر گردد. رنگ به رغم داشتن ويژگي هاي ايجاد انگيزه، هوس،شادماني،ساختاري وحتي تهييجي، داراي خصوصيات سوزاننده و براننده نيز هست. هر رنگ داراي ويژگي هاي منحصر به فرد درماني و تعادل برانگيزي است كه مي توانند تا اعماق نيروي ادراك و شعور ما نفوذ كنند.در اين روش هر رنگ مفهومي دارد،مثلاًرنگ سفيد احساسات را بيان مي كند، رنگ سرخ روح افزايي و ...

اسلاید 159: موسيقي درمانييك سلسله اصول به ما مي گويد كه جوهر بشر انرژي است و اگر حالت هاي انرژي بدن و ارگان انساني از تعادل خارج گردد، نقاط ضعف و بيماريها به انسان روي مي آورد. بهبهودي در گرو تعادل انرژي بدن است. در اين روش يكي از شيوه هاي موثردر تعادل انرژي بدن،موسيقي درماني است كه چهار اصل دارد: ـ اصل اول: ارتعاش.ـ اصل دوم: ريتم.ـ اصل سوم: اصل تن يا طنين. ـ اصل چهارم: صدا حالتي از انرژي است. از اين طريق مي توان روي الگوهاي مختلف انرژي بدن تاثيرگذار بود.

اسلاید 160: معنا درماني مفهوم درمان به وسيله «معنا»تقريباعكس روان درماني سنتي است. زيرادر روان درماني سنتي با بيمارمانند يك انسان رفتار نشده است. زندگي ميتواند داراي معنا باشد يا از معنا وارزش تهي شده باشد. اگر يك زندگي خالي از معنا شود، بيماريهاي فراواني آغاز خواهند شد.بنابراين يكي ازشيوه هاي درماني انساني،استفاده از معنا درماني است؛بدين معنا كه بايد به زندگي معناوهدف بخشيد و از اين طريق اميد و شادي را به ارمغان آورد. اين شيوه تحت تاثير مكتب اگزيستانسياليسم است.

اسلاید 161: بازي درماني مانميتوانيم به شيوه مشاوره با بزرگسالان به مشاوره باكودكان بپردازيم به گونه اي كه عدم پيروي ازاين موضوع دركساني كه هرگز مشاوره اي با كودكان نداشته اند ، به چشم مي خورد. مشاوره با بزرگسالان از راه نشستن در كنار آنها و دعوت آنها براي صحبت كردن با ماست. اگر به عنوان مشاوره با كودكان كار مي كنيم بايد بگذاريم كودكان به طور آزاد و راحت درباره موضوعاتي كه آزارشان ميدهد، صحبت كنند پس لازم است از مهارت هاي مشاوره اي كلامي همراه با روشهاي ديگر استفاده كنيم. هدف اين روش توانا ساختن كودكان براي ايجاد رابطه و ... است.

اسلاید 162: هنر درماني با هنر انسان قادر است به عواطف عميق دست يابد. هنرها مي توانند نحوه احساس انسان را نسبت به جهان و خودمان تغيير دهند. هنر درماني نيازمند برخورد عاطفي با اثر است. نيازمند تعاملي دوگانه با نمادهاست. هنر درماني مانند ساير درمانها تقويت كننده اميد رهايي از دردهاي رواني است. انسان احساسات بهتري پيدا مي كند و شانس بهبهودي او افزايش مي يابد. شكلهاي هنري، عواطف قدرتمندي رابراي انسان به ارمغان مي آورد. مانند تئاتر، شعر و ...

اسلاید 163: مغناطيس درماني انسان مي تواند با كمك درمان مغناطيسي، پزشك خود باشد. بر اساس اين روش، درمان با استفاده از مغناطيس طبيعي صورت مي گيرد. زمين يك مغناطيس عظيم و داراي ميدان مغناطيسي بزرگ است. همه اجرام سماوي داراي ميدان مغناطيسي هستند. دراين روش انسان به طور مداوم در دريايي از امواج مغناطيسي غوطه ور است، بنابراين مي تواند با استفاده از ميدان مغناطيسي كنترل شده يا مغناطيس مصنوعي سلامتي رابازگرداند وآرامش ازدست رفته راباز يابد.( در مورد اجراي اين روش ، بدون استفاده از متخصصان كار به اشكالات عديده بر ميخورد).

اسلاید 164: خنده درمانيدنيا از آن كساني است كه از آن استفاده ميكنند و تنها انسان هاي مسرور و شاد مالكان حقيقي دنيا به شمار مي آيند.انسان بايد عقل و هوش خود را با نشاط و شادي دمساز كند تاهزاران آسيب از او دور شود. كسي كه شاد و خندان است هميشه وسيله شاد وخندان راخواهد يافت.انسان بايد همواره شادمان و خشنود باشد و نعمت هاي خود را بشناسد و نه محروميت ها را.(در اين روش اسلام دستورات خاصي دارد و الا صرف خنديدن به هر چيز تمسخر و تحقير ديگران را در پي دارد).

اسلاید 165: هاله بيني و انرژي درمانيهاله، حوزه انرژي اطراف بدن است كه تمام موجودات زنده آن را دارند. هاله ها رنگها و طرحهاي مختلفي دارند.كساني كه توان هاله بيني دارند،از مشاهده طرحها و رنگ ها وفرمهاي هاله اطراف بدن يك انسان ميتوانندتمامي اطلاعات درون او را به دست آورند كه از آن جمله بيماري هاي تك تك اعضاء بدن است.در اين روش از شيوه عكاسي كرليان نيز استفاده مي شود. (در اين روش گاه مسائل خرافي نيز مطرح مي باشد).

اسلاید 166: سنگ درماني (جوهر درماني يا كريستال درماني) مي توان ازشفابخشي با كريستال به عنوان درمانگري استفاده كرد. خواص شفا بخشي كريستال ها از هزاران سال پيش شناخته شده بود.كريستال ها فوايد بي شماري دارند؛از جمله:دور شدن از تنشها و فشارها،سرشار كردن محيط كار و زندگي از آرامش، محافظت در مقابل انرژي هاي منفي و مخرب، افزايش قدرت تمركز و مديتيشن، تقويت قدرت ذهن و خلاقيت و افزايش نيروي ذهن و حيات. مساله سنگ درماني با هفت چاكراي يوگاارتباط نزديك دارد زيرا براي هر چاكرا يك نوع سنگ توصيه كرده اند.

اسلاید 167: ازدواج درماني ازدواج درماني يا خانواده درماني نوعي روان درماني مربوط به زن و شوهر است كه معطوف به بهبهود روابط زناشويي و از اين طريق نيل به آرامش است. ازدواجي كه درآن زن و شوهرفقط در پي تأمين نيازهاي خود باشند تعارضاتي لاينحل باقي مي گذارد، اما هدف كلي ازدواج در ماني افزايش تقابلات و تعاملات دو جانبه مثبت ميان زن و شوهر است.( نگاه هاي متفاوت به اين روش، باعث شده كه گاه ازدواج ها به تعالي نرسد ).

اسلاید 168: نقد فراعلم و فراروانشناسيبعضي از اين دستاوردها واقعيت علمي ندارد و بيشترايجاد هيجانات آني و كاذب است.بعضي از اين پديده ها از نظر علم تأييد نشده اند و بعضي ديگر پژوهش هاي علمي در باره آنها هنوز ناقص است. از سوي ديگر بايد گفت اگر هم نسبت به بعضي از موارد مطالعات فراعلم تاثيري و تاييدي ديده شد، اينها هيچ ارتباطي به عرفان ندارند، زيرا چنان كه بارها گفته شد: عرفان ، فقط معرفت و تقرب به خداست

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید