niaz_sanji_pajoheshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نیازسنجی پژوهشی ۲”

نیازسنجی پژوهشی ۲

اسلاید 1: نیازسنجی پژوهشی

اسلاید 2: مفهوم نیازسنجی پژوهشی با توجه به تعریف نیاز و نیازسنجی، نیازسنجی پژوهشی به فرایند پیچیدة شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت در بین پروژه های مختلف تحقیقاتی اشاره می کند تا از این رهگذر مبنای قابل دفاعی برای تخصیص مؤثر منابع فراهم آید (Fathi, 2005. p3) در عین حال ضروری است تا از لحاظ مفهومی بین شناسایی نیازهای پژوهشی (RNI) ، تعیین اولویت های تحقیقاتی (RPS) و نیز تخصیص منابع (RA) تفاوت قایل شویم. این مفاهیم در حقیقت زیرمجموعه و بخش هایی از فرایند نیازسنجی پژوهشی هستند و به درک بهتر آن کمک می کنند. شناسایی نیازهای پژوهشی عبارت از فرایند شناسایی تمام طرح ها و عناوین پژوهشی بالقوه، صرف نظر از کیفیت و اولویت آنها است. به عبارت روشن تر در شناسایی نیازهای پژوهشی، دستیابی به حداکثر عناوین و موضوعات تحقیقاتی هدف اصلی را تشکیل می دهد (Fathi, 2001) در حالی که تعیین اولویت های تحقیقاتی به معنای فرایند گزینش و انتخاب برخی از عناوین برای پژوهش از بین مجموعه متنوعی از موضوعات پژوهشی است (Falconi, 1991. P41) و تنها پس از اجرای شناسایی نیازهای پژوهشی و اولویت بندی آنها، یک سازمان یا مؤسسه می تواند مبنای علمی و منطقی معینی را برای تخصیص منابع به طرح های پژوهشی به صورت شفاف و قابل دفاع فراهم نماید.

اسلاید 3: اهداف نیازسنجی پژوهشی بسترسازی لازم برای بکارگیری نتایج و یافته های تحقیقات از طریق اجرای طرح های پژوهشی ضروری و مورد نیاز؛ آینده نگری در امر پژوهش و پرهیز از تصمیم گیری های لحظه ای و غیر استراتژیک در حوزه پژوهش؛ زمینه سازی برای ارتباط و اتصال هر چه بیشتر تصمیمات و تحقیقات از طریق انجام تحقیقات اساسی مورد نیاز سازمان یا وزارتخانه؛ تدوین برنامه های پژوهشی مبتنی بر مشارکت کلیه گروه ها و عوامل دخیل در سطح سازمان.

اسلاید 4: رویکردهای نیازسنجی پژوهشی 1- رویکرد آسیب شناختی 2- رویکرد موضوعی / محتوایی 3- رویکرد تقاضا – محور 4- رویکرد عرضه – محور 5- رویکرد اداری – مدیریتی 6- رویکرد نظامدار

اسلاید 5: برنامه‌ريزي پژوهشي چيست؟ برنامه‌ريزي پژوهشي فرايندي است كه به وسيله آن محتواي يك برنامه پژوهشي در افق زماني ميان‌مدت تا بلندمدت بطور جزئي تعريف و تصريح مي‌شود. محتواي يك برنامه پژوهشي مشتمل بر عناوين طرح‌هاي تحقيقاتي، منابع موردنياز براي اجراي طرح‌هاي پژوهشي به ويژه منابع انساني شامل تعداد محققان، و تركيب تخصص آنها)، تجهيزات ويژه (اگر مورد نياز باشد)، و بودجه‌بندي براي اجراي برنامه پژوهشي است. بودجه‌بندي عمدتاً مبتني بر فرم‌هاي مرتبط با هزينه‌هاي اجرايي برحسب پژوهشگر است و از كشوري به كشور ديگر و حتي از شهري به شهر ديگر در يك كشور متفاوت است. در فرايند برنامه‌ريزي پژوهشي معمولاً پژوهش در قالب «برنامه‌هاي تحقيقاتي» سازماندهي مي‌شود. هر برنامه پژوهشي مشتمل بر مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي تحقيقاتي است كه در قالب «قلمرو‌ها يا پروژه‌هاي تحقيقاتي» سازماندهي شده‌اند (Capo et al, 2001). پروژه‌هاي تحقيقاتي بدنبال تحقق مجموعه‌اي از هدف‌ها در ارتباط با توسعه ملي و يا نيازهاي كاربران ويژه در يك قلمرو يا بخش خاص هستند. قلمرو يا بخش فرعي كه توسط برنامه پژوهشي تحت پوشش قرار مي‌گيرد مي‌تواند در ارتباط با كالا يا خدمات معين، مناطق جغرافيايي خاص، عوامل توليدي، گروه‌هاي كاربران، يك رشته خاص و يا هر زمينه ديگري باشد.

اسلاید 6: فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) چيست؟ AHP يك ابزار حمايت از تصميم‌گيري است كه هدف اصلي آن غلبه بر مسائل پيچيده و چندوجهي نظير اولويت‌بندي پروژه‌هاي تحقيقاتي و يا تخصيص منابع پژوهشي است. اين روش به پژوهشگران كمك مي‌كند تا يك مسأله موردنظر در تصميم‌گيري را در قالب يك نظام سلسله مراتبي سازمان داده و عناصر آن را تجزيه و تحليل كنند و از طريق مقايسه عناصر مختلف، برتري‌هاي موجود در شقوق مختلف عمل را تعيين نمايند. مؤلفه‌هاي اصلي AHP عبارت از فرايند خلاق «سازماندهي و تحليل يك ساختار سلسله مراتبي» و نيز «فرايند تحليلي قضاوت كردن» مي‌باشد. «سازماندهي و تحليل سلسله مراتب» موجب مي‌شود تا اطلاعات و بينش مفصلي به دست ‌آيد و به شركت كنندگان كمك مي‌كند تا به يك درك و فهم مشترك از عوامل مهم در يك مسأله مرتبط با تصميم‌گيري دست يابند. در حالي كه «قضاوت كردن» فرايندي است كه ابزار لازم را براي شناسايي و كمي سازي ترجيحات تصميم‌گيرندگان فراهم مي‌سازد. بنابراين AHP يك روش قدرتمند و انعطاف پذير براي تصميم‌گيري است كه بدون غفلت از اين حقيقت كه حل مسائل مهم در تصميم‌گيري‌ها فرايندي است كه مستلزم استفاده از تفكر خلاق، يادگيري، و بازبيني نتايج است؛ مباني علمي – منطقي لازم را در اختيار افراد قرار مي‌دهد.

اسلاید 7: طراحی درخت محدودیت برای آماده سازی اطلاعات اولیه و ضروری برای تدوین درخت محدودیت، انجام تحلیل بخش یا بخش فرعی مربوطه (برای مثال آموزش و پرورش یا بخش فرعی آن مثل آموزش ابتدایی) ضروری است تا مواد خام اولیه برای برگزاری کارگاه آموزشی تدارک دیده شود. قلمرو و عمق مطالعه بخش ذیربط بستگی به میزان پیچیدگی های موجود در آن بخش و منابع در دسترس (فیزیکی، مالی، انسانی و زمانی) دارد. علی القاعده تجزیه و تحلیل بخشی نیازمند تشکیل یک تیم یا گروه بین رشته ای و جمع آوری اطلاعات موردنیاز است. یکی از متداول ترین ابزارها برای این نوع مطالعه، انجام تحلیل [1]- SWOT (Strengths, weaknesses, opportunities and threats) (مطالعه قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهایی است که بخش ذیربط با آن مواجه است) در ارتباط با هر بخش می باشد.

اسلاید 8: پيمايش - چک لیست: در این ابزار، ابتدا مجموعه ای از عناوین فهرست می شود و سپس یک نفر (یا گروه) را تعیین می کنند که آن عنوان موردنیاز برای پژوهش است یا خیر. پس در اینجا فقط بود یا نبود یک صفت یا ویژگی به صورت بله – نه مدنظر است. ویژگی چک لیست های خوب: 1- نسبتاً کوتاه است. 2- هر مادة فهرست به طور کاملاً روشن موضوع مورد ارزشیابی را بیان می کند. 3- هر ماده بر یک عنوان پژوهشی مشخص تأکید دارد. 4- تنها عنوان یا طرح پژوهشی مهم و قابل تحقیق منظور می شوند.... 2- پرسشنامه های مبتنی بر مقیاس لیکرت:

اسلاید 9: 2- پرسشنامه های مبتنی بر لیکرت دوطرفه در تعیین نیازهای پژوهشی می توان از ظرفیت و امکانات بالقوه پرسشنامه استفاده بهتری به عمل آورد. برای این کار تبدیل لیکرت یکطرفه (بدان سان که در صفحات قبل از آنها یاد شد) به لیکرت دوطرفه می تواند بسیار سودمند باشد. شکل زیر این مهم را نشان می دهد که در پژوهش ویژه ای در ایران به کار گرفته شده است (Fathi & Kamkari, 2003).

اسلاید 10: از تحلیل نتایج حاصل از لیکرت دوطرفه می توان طبقات مختلف نیازهای پژوهشی را شناسایی کرد. جدول زیر این مهم را نشان می دهد.

اسلاید 11: 3- پرسشنامه ویژه نیازسنجی پژوهشی از مهم ترین معایب پرسشنامه های مبتنی بر مقیاس لیکرت آن است که افراد شرکت کننده در پاسخ به این سؤال که به چه میزان پژوهش در زمینه عوامل مؤثر بر افت تحصیلی ضروری است، معیارهای متفاوتی را در ذهن خود مدنظر دارند. برهی اهمیت سازمانی موضوع، برخی نیازهای دانش آموزان، و برخی معیارهای دیگری را در ذهن دارند.

اسلاید 12: 1= کم2= متوسط3= زیاد پرسشنامه ویژه نیازسنجی پژوهشی مبتنی بر معیار 4- پرسشنامه تلفیقی: در صورت تلفیق لیکرت دوطرفه با پرسشنامه نیازسنجی مبتنی بر معیار، پرسشنامه ویژه ای شکل می گیرد که دارای کاربرد فوق العاده می باشد. به شکل صفحه بعد به عنوان نمونه ای از این ابزار توجه کنید. 0 = هیچ1 = کــم2 = متوسط3 = زیاد

اسلاید 13: 5- پیمایش مؤسسه باتل این مؤسسه نیازها را در قالب یک پرسشنامه ویژه مطرح نموده و مورد بررسی قرار داده است. در مطالعه ای که این مؤسسه انجام داده است، 85 عنوان مطرح شده و از اعضاء خواسته شده است تا دربارة هر یک از آنها در قالب مقیاس زیر عکس العمل نشان دهند:باید باشدنمی دانمبه هیچ وجهکــممتوسطزیادبسیار زیاد ؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5واقعاً هستنمی دانمبه هیچ وجهکــممتوسطزیادبسیار زیاد ؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5؟ ------------1---------2---------3---------4---------5منبع: (BIS, 1976)

اسلاید 14: در پروژه ای در دانشگاه نیویورک این ابزار را با اندکی تغییر برای تعیین نیازها در وضع موجود و وضع مطلوب به کار برده است. در اینجا مقیاس پنج درجه ای مورد استفاده واقع شده است. شکل زیر این مهم را نشان می دهد: باید باشد در حال حاضر هست(New York University, 1978)

اسلاید 15: (CFK, 1973)شکل فوق، عنوان نیاز و مقیاس درجه بندی استفاده شده را نشان می دهد. مستطیل های انتهای هر ستون برای محاسبه مجموعه رتبه ها بکار می رود.

اسلاید 16: 6- روش پل و گال پل و گال (1976) در چارچوب تحلیل فاصله و شکاف بین وضع موجود و هدف ها (وضع ایده آل) روش ویژه ای را برای تجزیه و تحلیل نتایج و اولویت بندی نیازها عرضه کرده اند. این روش که از آن تحت عنوان الگوی سنجش مربعی نام برده می شود، مجموعه برداشت ها و انتظارات از (وضع) ایده آل و واقعی برای مدیران یک مؤسسه یا سازمان نشان می دهد. چارچوب اصلی الگوی ذیربط به شرح زیر می باشد:حداکثر واقعیحداکثر ایده آلازحداقل ایده آلحداقل واقعیبهحداکثر ایده آلحداقل واقعیحداکثر ایده آلحداکثر واقعیحداقل ایده آلحداقل واقعیحداقل ایده آلحداکثر واقعی

اسلاید 17: 7- روش هرشکوویتز این روش به دنبال آن است تا موارد و زمینه هایی که بسیار حیاتی تر بوده و نیازمند توجه بیشتر هستند شناسایی کند. هرشکوویتز براساس این روش ماتریس ویژه ای را طراحی کرده است (Hershkowitz, 1972) او داده های مربوط به وضع موجود (آنچه که به دست آمده) را با شرایط ایده آل (داده های مربوط به اهمیت و ضرورت) را به دو بخش تقسیم کرده است تا یک ماتریس 2×2 را که در شکل زیر می بینید بدست آورد.BADCتحقق هدف اهمیت هدفشکل : ماتریس نشان دهنده داده های مربوط به میزان تحقق هدف ها و میزان اهمیت هدف ها(Hershkowitz, 1972)

اسلاید 18: 8- روش روکی روکی نیز با استفاده از رویکرد مشابهی در اولویت بندی نیازها، هدف ها را برحسب اهمیت به سه دستة بالا، متوسط و پایین طبقه بندی کرده است. سپس وضع فعلی را از اولویت های مربوط به هدف ها (وضع مطلوب) کم کرده است تا شکاف را تعیین کند و در این راستا از ماتریسی شبیه شکل زیر استفاده کرده است:شکاف (فاصله)شکاف (فاصله)شکاف (فاصله)کــممتوسطزیاداولویت هدفCBAزیادDCBمتوسطFDCکــمماتریس بیانگر داده های مرتبط با فاصله و شکاف و اولویت هدف (Rookey, 1975. P17) مواردی که در خانه A قرار می گیرند بیانگر حداکثر نیاز و آنهایی که در خانة E قرار می گیرند بیانگر حداقل نیاز به آنها می باشد. دو خانه مربوط، B، سه خانه مرتبط با C و دو خانة مرتبط با D بیانگر نیازهای مهم و بدون واسطه هستند.

اسلاید 19: 9- روش هستون و دیگران این روش، هدف ها برحسب تأثیر آنها در افزایش «نسبت دسترسی» و «اهمیت» مورد ارزیابی قرار می گیرند. چارچوب مورد استفاده به شرح زیر است:همانطور که ملاحظه می شود، 80 درصد دانش آموزان یک پایه مشخص به ملاک های تعیین شده برای یک هدف دست یافتند. گروه نیازسنجی برآورد کرده بودند که انتظار می رود 95 درصد بچه ها به این سطح دست یابند. بنابراین افزایش محتمل در حصول به هدف ها 15 درصد بود. (15 درصد – 80 درصد – 95 درصد). در بخش دوم برای جمع آوری اطلاعات، از شرکت کنندگان خواسته شده بود اهمیت هدف را در یک مقیاس پنج درجه ای رتبه بندی نمایند. میانگین حاصله برای این هدف 7/4 بود. اولویت محاسبه شده برای این هدف از طریق ضرب 70/4 × 15% ، (705/0) به دست آمد. این اولویت بالاترین اولویت به دست آمده برای تمام هدف ها بود و در نتیجه رتبه اول برای هدف ذیربط منظور شد.

اسلاید 20: 10- روش دانشگاه فلوریدا نظام پیچیده تر اولویت بندی نسبت به آنچه که تا کنون گفته شد در دانشگاه فلوریدای امریکا ابداع شده است. این روش که چارچوب آن را در زیر مشاهده می کنید، علاوه بر استفاده از داده های نیازسنجی، اطلاعات در خصوص صحت داده ها، هزینه / اثربخشی، ارتباط داخلی با سایر نیازها و هدف ها، اهمیت و حساسیت نیاز و امکان سنجی بالقوه طرح های بدست آمده نیز جمع آوری می شود.خیلی، زیاد، بسیار زیاد (4)کم، جزئی، ناچیز (1)

اسلاید 21: فن دلفی فن دلفی یک رویکرد پژوهشی است که برای ایجاد توافق در خصوص موضوعات و عناوین پژوهشی از طریق اجرای پیمایش های مبتنی بر پرسشنامه چند مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد مراحل دلفی می تواند متغیر و بین 2 تا 4 مرحله باشد. . اساساً دلفی از لحاظ لغوی نام یک پیشگوی یونان باستان است که برای افراد که خواهان آگاهی از آینده بودند، پیش بینی و آینده نگری می کرد. در عین حال در این زمینه نیز نوعی توافق وجود دارد که این فن برای اولین بار در مطالعات پیش بینی در کمپانی راند برای ارتش امریکا در سال 1944 به کار گرفته شد از آن زمان به بعد این روش به یک ابزار عمده جمع آوری اطلاعات در عرصه های مختلف به ویژه نظرخواهی از متخصصان و کارشناسان مبدل گردد و در عین حال پژوهشگران در ساختار و محتوای این فن تغییرات عمده ای به وجود آوردند. هدف فن دلفی مقصود اصلی از اجرای فن دلفی عبارت است از جمع آوری اطلاعاتی از طریق یک فرایند سازمان یافته در موقعیت هایی که تنها راه ممکن برای رسیدن به هدف، جمع آوری دیدگاه ها و نقطه نظرات باشد اساساً تعریف دقیق مسأله، جمع آوری نظرات و ایجاد توافق بین نظرات و دیدگاه های افراد مبنایی را برای تعیین اولویت های تحقیقاتی فراهم می کند

اسلاید 22: فیش باول فن فیش باول فنی است که در آن گروه نیازسنجی، تعدادی از افراد را که قرار است از آنها در مورد نیازهای پژوهشی گروهی خاص سؤال گردد و نظرخواهی شود، مورد توجه قرار داده و آنها را در یک مکان گرد هم آورده و ملاقات می کند. در این فن، گروه نیازسنجی، کل گروه (گروه اصلی) مخاطبان را به گروه های فرعی 6 تا 8 نفره تقسیم می کند تا نظرات و عقاید آنها را در خصوص نیازهای پژوهشی جویا شود. سپس از آنها (گروه های فرعی) درخواست می گردد که عقاید و نظرات خود را با توافق هم (تمام افراد یک گروه فرعی) مشخص نمایند و پس از انجام این کار از میان خود، یک نفر نماینده انتخاب کنند تا نظرات آنها را به گروه اصلی انتقال دهد (Kaufman, 1991). این کار به وسیله تدارک جایگاه نمایندگان به شکل مدور و رو در رو انجام می پذیرد. نمایندگان در جایگاه ویژة خود قرار می گیرند و به بحث و تبادل نظر می پردازند. به منظور اجازه به افراد گروه های فرعی که به عنوان نماینده انتخاب شده اند تا نظرات ضروری خود را بیان کنند، صندلی ویژه ای در مکان مدور مخصوص نمایندگان در نظر گرفته شده است.

اسلاید 23: کارگاه آموزشی رهنمودهایی برای برنامه ریزی و سازماندهی کارگاه های آموزشی سازمان دهی، کارگاه آموزشی مشارکت و همکاری افراد را به حداکثر می رساند و هدف دوگانة «آموزش» و «تولید» را محقق می سازد. کارکنان و مدیران پژوهشی علاقه زیادی به کاربرد تکنیک های سازماندهی کارگاه آموزشی در وظایف کاری و حرفه ای خود نشان می دهند. برخی از مدیران مدارس بزرگ کارگاه های آموزشی خاصی را برای کارکنان خود سازمان داده اند تا بمنظور تلاش جهت شناسایی اولویت های پژوهشی در حوزه هایی نظیر برنامه ریزی درسی، انضباط مدرسه، اخلاق و جو حاکم بر مدرسه، و ... از روش های نوین و مؤثرتر بهره جویند. یک کارگاه آموزشی برای تحقق اهداف معینی در یک قلمرو علمی یا حرفه ای خاص طراحی می شود. کارگاه آموزشی با توجه به ماهیت مفروض آن، باید بسیار انعطاف پذیر می باشد. اصول اساسی نظیر مشارکت، همکاری و کمک، توافق، بازخورد و تولید بسیار مهم می باشد. برگزاری کارگاه آموزشی تلاشی است برای کاربرد این اصول تا از طریق آن اولویت های تحقیقاتی شناسایی و در دستور کار قرار گیرد.

اسلاید 24: 3- فن فیش باون این فن توسط ویت کین (Witkin, 1995) مطرح شده است. این فن در صدد شناسایی دلایل و عوامل ایجادکننده یک نیاز یا مسأله عمده است. زمانی استفاده می شود که دلایل عمده بروز مسأله، محدود باشند. مسأله عمده شناسایی شده به دقت تعریف می شود و در قسمت «سر ماهی» نوشته می شود. طبقات یا زمینه های وسیع، شناسایی و در قسمت استخوان ماهی نوشته می شود. از طریق فرایند بارش مغزی، ایده ها و دلایل اصلی در ذیل هر طبقه شناسایی و در محل مرتبط نوشته می شود.

اسلاید 25: محاسن: برای واحدهای مختلف سازمانی و نیز نیازها و مسائل مختلف مناسب است. علاوه بر عوامل آشکار، در فهم مسائل و مشکلات پنهان نیز کمک می کند. جنبه شوخی و تفریحی آن برای افرادی که آن را اجرا می کنند. معایب: توالی علل و اینکه مسائل فرعی نیز علت یابی شوند مورد غفلت قرار می گیرد. توجه به چند علت یا مسأله محدود می تواند نیازسنجی را منحرف یا محدود کند. 4- گروه های متمرکز دعوت از افراد برای شرکت در یک جلسه یکی از روش های عمده جمع آوری اطلاعات برای تعیین عناوین پژوهشی است.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید