صفحه 1:
تهیه کننده: مژگان نادرزاده گوارشگی اردیبهشت ماه۱۳۹۴

صفحه 2:
۱ مقدمه نیاز فاصله خلاء بین واقعیت موجود و شرایط مطلوب است که با توجه به ارزشهای جامعه امکان ظهور مى يابد و اكر تغيير شرايط موجود براى ارضاء آن وجود نداشته باشد به صورت بالقوه باقى مى ماند. در اين منظر نياز يك نقش واسطه اى بيدا می کند که رفع آن موجب تحقق هدف يا تسهيل در آن ميشود . از اين رو بايد در ارتباط با هدف (وضعيت مطلوب ) معين و بر اساس معيار ها و استاندارد هاى خاص آن تعيين و سنجيده شود 7771 ۱ 2

صفحه 3:
اولین گام در طراحی هر برنامه» شناسایی نیازهاست. بدون انجام یک نیازسنجی درست. امکان تنظیم درست اهداف برنامه. تخصیص منابع لازم و ارائه دیدگاه ها و روش های مناسب برای رفع این نیازها وجود ندارد. با نیازسنجی مشخص می شود که مشکل در کجاست و کدام بخش از مشکل نیاز به کدام نوع .مداخله دارد نیاز سنجی عبارت است از کاربرد فنونی که بتوان به کمک آنها اطلاعات مناسب را درباره نیاز ها گرد آوری کرد و به الگو ها ی نیاز ها و خواسته های فرد. گروه و جامعه دست يافت (فتحى واجارگاه. کوروش» ۱۳۸۱

صفحه 4:
ما ري ‎ee ee‏ ,بررسی نیاز های آموزشی می باشد perry ‏لجار‎

صفحه 5:

صفحه 6:
نیازسنجی آموزشی یا ارزیابی نیازهای آموزشی, اقدامی است که فاصله پا اختلاف بین « انجه هست» و « انچه باید باشد» را معلوم می کند و نشان می دهد که آموزش بر چه چیزی باید و01 0090000 2 براى فعاليت آموزشى منتهى مى شود كه شامل ياسخهايى براى سؤالهايى نظير « فراكيران جه مطالبى را بايد بياموزند؟ «آموزش به چه روشهایی و چه وقت ارائه خواهد شد؟ چه نوع مطللیا مواد آموزشی‌باید در طختیار آنارقرار »> دادم شود؟» می‌ب‌اشد. (رمبرت۱۹۸۷) د ص2

صفحه 7:
در این میان یکی از رشته های میان رشته ای و میم علوم . رشته ی تربیت بدنی می باشد که همانند ساپر رشته های نظام آموزشی با توجه به دروس و واحدهایی که دانشجویان باید پشت سر بگذارند. توجه به نیازسنجی و واکاوی امکانات و ملزومات هر واحد درسی در این رشته ضروری می نماید. منظور از نیازسنجی آموزشی . شناسایی و بررسی نوع و میزان اطلاعات . دانش و مهارتهای آموزشی مورد نیاز و ملزومات و امکانات آموزشی دروس رشته ی تربیت بدنی برای دانشجویان این رشته می باشد

صفحه 8:
بیان مسئله اکثر اوقات ما عادت کرده ایم که بدون شناخت کافی از ها تا را ببینیم و در اجرای برنامه ها نیز به شکل دستورىء آمرانه و پدرمابانه عمل کنیم. در نتیجه . برنامه ها موفقیت مورد انتظار را نخواهند داشت. نیازسنجی» روشی است که در آن وضع موجود و وضع مطلوب شناسایی شده و سپس اقدام مناسب در جهت کاهش شکاف بین آن دو بعمل می آید. (گوپتا۱۳۸۴)

صفحه 9:
۱ ered an ee ‏سا سا ات ری رت رات ترا‎ ‏باشد. مشخص گردد(بازرگان ۱۳۸۰). پس باید ابتدا نیازهای‎ ‏فراكيران را شناخت. اهداف درس را تعيين كرد و سيس برنامه‎ ‏ريزى درسى را آغاز نمود(عباس زادكان 12174). جون اكر برنامه‎ ‏م ل ل ا‎ ‏.می پابد و درس دارای مبانی روانشناختی خواهد شد‎

صفحه 10:
1 ‎١‏ ا آنیاز آموزشی عبارت است از تغییرات مطلوبی که در فرد يا | افراد یک سازمان از نظر دلنش, مهارت نيا رفتار بايد به | وجود آید تافرد باافراد مزبور بتوانند وظایف و | مسئولیتهای مربوط به شغل خود را در حد مطلوب. قابل ۱ قبول و منطبق با استانداردهای کاری. انجام داده و در | صورت امكان زمينه هاى رشد و تعالى آنها را در ابعاد | مختلف به وجود. آورد . ( ابطحی ۰ ۳۶۸ | 1 ‏اا سس ‎

صفحه 11:
نیاز آموزشی نیازهایی هستند که از طریق آموزش قابل رفع است. اين گونه نیازها تنها در حوزه های دانشی مهار تی نگرشی مطرح می شود. اغلب صاحب نظران نیاز آموزشی را به عنوان فاصله يا شكاف بين وضع مطلوب و موجود در زمينه عملكرد و ساير الزامات شغلى تعريف كرده اند. ار أى نيز آن را به مفهوم نقصان حا ‎os‏ : أمورشى معادل شناخت فقدان؛ کاستی, ‎ee‏ کر کات ارت ور های مرتبط با عملکرد رضایت فعلي است( سلیمان پور ۰ ‎OVA‏

صفحه 12:
خشت اول برنامه ریزی آموزشی. تعیین. شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی است که اگر به درستی طرح ریزی و انجام شود. تمهیدی مهم و اساسی برای اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی و تبعا اثربخشی «آموزشکده هاء دانشکده ها و دانشگاه ها خواهد بود نتیجه اينکه تعیین نیازهای آموزشی نقطه آغاز هر نوع آموزشی است که با توجه به نقش و تاثیری که در اثربخشی و فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی و تصمیم گیری در زمینه های مختلف آموزشی دارد می توان گفت. هیچ وظیفه ای مهم تر از آن در فرایند آموزش و بهسازی وجود ندارد و محدودیت های زمان و بودجه و الزامات اثربخشی اقتضا می کند که نیازهای آموزشی پس از شناسایی» اولویت بندی شوند. اهمیت اولویت بندی از آن جهت است که برنامه ی آموزشی بر مبنای آن خواهد بود و از این رو در خدمت اثربخشی و کارایی آموزش و آموزشکده قرار مى گیرد(عباس زادگان ۱۳۸۱)

صفحه 13:
رشته ی تربیت بدنی به عنوان یک رشته ی میان رشته ای که همانند سایر رشته های آموزشی با توجه به دروس و واحدهایی که فراگیران باید پشت سر بگذارند. توجه به نیازسنجی و واکاوی امکانات و ملزومات هر واحد درسی در اين رشته به چشم می خورد. در جهان معاصر توسعه و گسترش تربیت بدنی و علوم ورزش در ابعاد مختلف چنان افزایش یافته که برنامه و رشته های عام کمتر مى تواند به تامين نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بپردازد. تنوع نیازها . کاربردی شدن رشته های دانشگاهی از یک سو و سفارش سازمان های مختلف جذب کننده ی دانش آموختگان این رشته از سوی دیگر و همچنین وجود تشابهات و تفاوت های موجود برنامه ها و گرایش های رشتهى مذكور در دانشكده ها و دانشكاه هاى تربيت بدنى كشور و حتى در مقايسه با دانشكده هاى تربيت بدنى و علوم ورزش جهان نشان مى دهد كه در شرايط كنونى مى توان با ایجاد ‏ محدود. قدم های مناسبی برای توسعه کیفی و کمی این رشته «برداقت

صفحه 14:
شرایط و نیاز نوین مراکز و سازمان های جذب دانش آموختگان و تمهید معمای ۱ ات شاه هار وتات ارس ال انا بت ده این موضوع از دیدگاه مخاطیان اصلی این رشته بعنی استادان ۰ دانش آموختگان. دانشجویان مقاطع مختلف. مربیان و متخصصین مربوطه نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و مساله از ابعاد مختلف نظری و عملی ارزیابی شود تا گامی بلند در جهت نیازسنجی صحیح این رشته برداشته شود با وجود اینکه سال ها از تربیت دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در داخل کشور می گذرد و با وجود نیاز مبرمی که نسبت به نیازسنجی آموزشی دقیق و اصولی در این رشته داریم. اما هنوز طرحی جامع در جهت ارائه ی خط مشی ها و برنامه های این رشته تدوین نشده است. در این طرح تربیت دانشجویان تربیت بدنی باید طوری باشد که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در حدود اختیارات و توانایی های خود در خدمت تیم ها» مدارسء سازمان ها و جامعه ی خود باشند

صفحه 15:
چرا اقدام به نیا زسنجی کنیم؟ محتوای آموزشی درس تربیت بدنی, از گذشته مورد تأييد متخصصان علوم تربیتی و تربیت بدنی بوده و در مدارس براساس اقذاف:اخنتصاصى تربيت بذاتى إذار سه خيظة الاتناخقى. رواتق حركتى و اجتماعى براى ياسخكويى به نياز هاى دانش آموزان تنظيم شده است. در مورد اهميت و اولويت اين اهداف و نيازهاى متناسب با آن در مقاطع مختلف تحصیلی, اختلاف نظر وجود دارد, البته شناسایی و طبقه بندی این اهداف حتی در سطح یک کلاس ممکن است منطبق با نيازهاى دانش آموزان نباشد. بنابراين شناسايى نيازهاى دانش آموزان از ديدكاه هاى مختلف براى طبقه بندى و اولويت اهداف اختصاصى تربيت بدنى و تدوين فعاليت هاى متناسب

صفحه 16:
ضروری است. برنامه های نیازسنجی در کشور ما از جایگاه روشن و مشخصی برخوردار نیست؛ به همین دلیل از نیاز سنجی می توان به

صفحه 17:
آموزش متشکل از سه بخش اصلی سنجش. آموزش و ارزش یابی تلقی می کند که در مرحلة سنجش, تعیین نیازها و اهداف آموزشی انجام می گیرد. تا مبنایی برای تدوین اهداف آموزشی قرار گیرد. یکی از موّلفه های مهم در برنامه ریزی آموزشی و دست یابی به اهداف تعلیم و تربیت. استفاده از مطالعات نیاز سنجی ‎gly‏ ارائة برنامه هاى آموزشی. خدمات. انطباق خدمات با نیازهای فراگیران. آگاهی از نظرات. خواسته ها و ارزش های مخاطبان و در نهایت جلب رضایت فراگیران است. از همه مهم تر تناسب برنامه های موجود با نیازهای متغیر فردی و گروهی است؛ زیرا بدون آن. برنامه ربزان دچار مشکل ءمی شوند و کارایی و اثر بخشی برنامة درسی از بین می رود د ص2

صفحه 18:
برای نیاز سنجی دیدگاه های متخصصان 1 معلمان 2 دلنش‌آموزلنبا دلنشجوبان 3 ولسین4 حائز اهمیت میباشد

صفحه 19:
مولفه ها (نیازهای مورد ارزیابی) نیازهای اجتماعی - عاطفی 7 سس ۱

صفحه 20:

صفحه 21:
نيازهاي مهارتي - ورزشي آموزش شنا آموزش ژیمناستیک آموزش دو و میدانی آموزش والیبال آموزش فوتبال آموزش بسکتبال آموزش هندبال آموزش تنیس روی میز آموزش بدمینتون آموزش ورزش های رزمی آموزش کشتی آموزش مهار تهای ورزش باستانی آموزش شطرنج

صفحه 22:
اصول حرکت شناسی وبیومکانیک اصول یدگیری و تمرین مهارت ۰ | مدیریت و سازمان های ورزشی مقررات و قوانین ورزشی سیاست و اقتصاد ورزش روان شناسی ورزش اصول ایمنی و ورزش درمانی اصول حفظ وضعیت بدنی

صفحه 23:
نیازهای اجتماعی _ عاطفی کنجکاوی و ماجراجویی آزاد و شاد بودن عضویت در تیم کسب موفقیت و پیروزی داشتن ارتباط بیشتر با افراد پیشرفت در ورزش نمایش توانایی و مهارت

صفحه 24:

صفحه 25:
مقایسه نیازهای جسمانی. مهارتی. شناختی و عاطفی دانش آموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش رحیم رمضانی نژاد*؛» مهریه پناهی#:*» سیدجلیل میریوسفی*#::::. سید محمد سل به طور كلى؛ در اين تحقيق مشخص شد که در دورهابتدایی و راهنمایی, ا- نباز به آموزش حرکات و وضعیت بدنی هنجار ۲- انواع بازیهای حرکتی و مهارتهای ساده ورزشی از نظر کل آزمودنیها بر تمرینات آمادگی جسمانی اولوبت دارد. در صورتی که برای دانش آموزان دوره | متوسطه نیاز به تمرینات آمادگی جسمانی در اولویت دوم قرار میگیرد

صفحه 26:
از نظر نیاز به انواع مهارتهای ورزشی. دیدگاه کل آزمودنیها بر اين است كه در دوره ابتدايى 9 راهنمايى نياز به آموز زش‌مهایتهایب نیادوو ۲- ورزشهایبلیه در اولمیت 1 - قرار دايند ولی‌در دویملبتنلییآموزش ورزشهامانفرادیبرخاشدویه رلهنملییبر آموزش - ورزشهایگ روهیولهیندارد. در دوید دبیرستان| آموزش ورزشهای پایه و ۲- آموزش ورزشهای گروهی بر آموزش ورزشهای انفرادی و آموزش مهارتهای بنیادی مقدم ‎Cowl‏

صفحه 27:
ت نیاز به آموزش آگاهیها و شناخت حرکتی - ورزشی, و همچنین ری ای ای از دیدگاه کل آزمودنیها تفاوت زیادی میان دورههای تحصیلی مشاهده نمیشود. به طوری که نیاز به آموزش .مبانی و اصول زیستی ایمنی و بهداشت ورزشی بر آموزش مبانی و اصول روانشناختی و سپس آموزش مبانی و دول جامعه شناختی علوم ورزشی در اولوبت قرار دارد. همین وضعیت در برآوردن نیازهای اجتماعی - عاطفی مشاهده ميشود. همه آزمودنیها در برآوردن نیاز به ۱- برخورداری از وضعیت ظاهری مناسب. ۲- تفریح و لذتو ۲-لبراز خود یالبراز وجود و خومبیانیت ولفقن_ظر دلشتند ).

صفحه 28:
متخصصان و معلمان در زمینه اولوبت دادن به حرکات و مهارتهای ساده. بازبها و تمرینات آمادگی جسمانی برای سه دوره‌تحصیلی دید گاهی کاملا بکسان دارند. به طوری که اولوبت این نیازها در دوره ابتدلیی به همین ترتیب است و در دوره راهنمایی و متوسطه. تمرینات آمادگی جسمانی در اولویت دوم قرار میگیرند. علاوه بر اينء در هر سه دوره بیشترین توافق نظر میان گروهها در زمينة «اولویت دادن به حرکات و مهار تهای ساده است تس

صفحه 29:
پایان نامه کارشناسی ارشد ۱۳۸۳ استاد راهنمانمهر علی همتی نژاد-رحیم رمضانی نژاد سنجش نیازهای مختلف دانش آموزان در حیطه های شناختی » عاطفی - اجتماعی و روانی - حرکتی اساس برنامه ریزی درس تربیت بدنی و ورزش ست دانشجو:محمود اعرابی

صفحه 30:
اولویت اهداف احتصاصی تربیت بدنی در بین دانش آموزان » معلمان و تحققات تمرینات مربوط به حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طیعی اس اولویت نیازهای مهارتی از دیدگاه دانش آموزان آموزش شطرنج ؛ از دیدگاه تحقیقات آموزش و تمرین الگوهای حرکتی بنیادی ؛ و از دیدگاه معلمان بازی‌های مهارتی و ورزشی ساده است . اولویت نیازهای شناختی از دیدگاه داش آموزان و محققان آشنایی بااصول حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طیی وار دیگاه سلمان اسنای بااصول حرف سنا و ‎ee‏ و ‎ «‏ سس اجتماعی نیز از دیدگاه دانش آموزان » معلمان و محققان داشتن بدنی متناسب و آماده است

صفحه 31:
همچنین تجزبه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق نشان داد که از دیدگاه سه گروه ‎Saal sa‏ با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود دارد . در

صفحه 32:
ز سنجی برنامه درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی کشور دکتر رحیم رمضانی نژاد ۱. دکتر حمید محبی ۲ دکتر مهرعلی همتی نژاد ۳ Ferrey ee نمونه های آماری تحقیق را ۳۸۵ نفر متخصص تربیت بدنی» ۲۶۱۰ نفر معلم تربیت بدنی از وین و ۷۹۵ نفر دلنشموز پایه لبتدلیواز شسهرها ی مرکزی۲۴ لستان‌ک شور تشکیل 48 7 می دادند. پرس شنامة محقق ساخته» ۱۲ نیاز جسمان ی - حرکتی. ۱۵ نیاز مهارت ی - ورزشیء ۱۵ نیاز شناختی و ۱۵ نیاز عاطف ی - اجتماعی را درب ر می گرفت. آزمودنی ها از بین این نیازهاء فقط ۵ نیاز را انتخاب و اولویت بندی کردند

صفحه 33:
ها : از بين نیازهای جسمانی _ حرکتی. حفظ وضعیت بدنی هنجار. انواع حرکات و نرمشهای ساده ی های مهارتی و پرورشی و انواع تمرینات مربوط به آمادگی جسمانی از دیدگاه آزمودنی ها به ترتیب - در رتبه اول الی چهارم قرار دار د. البته تنوع رتبه بندی و اختلاف نظر در اولویت نیازهای مها رتی ورزشی بسیار زیاد است. در نیازهای شناختی اطلاعات مربوط به وضعیت بدنی و تندرستی در اولویت قرار دارند. کسب وضعیت ظاهری شاداب و همچنین لذت بردن. جزء اولین نیازهای عاطفی _ اجتماعی «قرار داشت نتیجه گیری : در هر نیاز آموزشی تواف آزمودنی ها را می توان پایه و اساس الگوی برنامه ریزی درسی قرار داد و در مورد سایر نیازها می توان با استفاده از رو شهای مختلف. توافق نظر لازم را ‎oe‏

صفحه 34:
هدف از نیازسنجی آموزشی. شناسایی ملزومات عملکرد یا نیازهای مشخص آموزشی به منظور کمک به جهت دهی منام در بخشهایی که ‎ot Bo kta‏ كي تبازهایی مد نار هستند که ارتباط نودیکی با رضایت بخفی اهداف و فمالیعهای آموزشی دارند و باعث بهبود بهره وری و تولید برون ده با کیفیت می شوند. توفیق . بیشتر برنامه های دروس تربیت بدنی درتحقق هدف های آموزشی + کمی این رشته و به تبع آن بار علمی و عملی بالای دانش آموختگان آن نیازم: آوردن امکانات لازم مرتبط می باشد. چرا که این نیازها از اولویت خاصی برخوردارند و باید تمام امکانات و نیازهای مطلوب را در اسرع فراهم نمود. در غیر این صورت .برعملکرد و بازده کلی آموزش این رشته اثر منفی خواهتد داشت

صفحه 35:
مشخص شد که برای رشته تربیت بدنی باید یکنواخت به مولفه های بارمای عاطفی احای امس اد واز اام لو داز یک ار و | بی اهمیت انگاشتن نیازهای مختلف دیگر امتناع ورزید. آموزش بیشتر بر | عوامل موثر در آمادگی جسمانی بهتر دانشجویان و در اختیار قرار دادن اطلاعات علمی لازم در این زمینه و یا معرفی کردن منابع علمی معتبر | | صورت گیرد. در وشته های مختلف ورزشی یک مهارت خاص, مهم تر ار | بقيه مهارتها تلقى نشود جرا كه با اين كار ساير مهارتها در رشته ا | تحصيلى تربيت بدنى ناديده كرفته مى شود د ص2

صفحه 36:
منابع اعرابی» محمود ( ۱۳۸۳ ). نیاز سنجی درس تربیت بدنی و ورزش ۱۰ .در دور راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان میریوسفی کوکی, جلیل ( ۱۳۸۲ ). نیازسنجی درس تربیت بدنی و ۲۰ .ورزش در دورة ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان همتینزاد. مهرعلی یمضانینژاد. وحیم و رحیمی وحید ( ۱۳۸۴ ۳۰ . نیاز سنجی درس تربیت بدنی و ورزش در دور دبیرستان. فصلنامه | لمپیکپ یاپی۰۳۱ صفحه ۷ ت۱۱ ۰

صفحه 37:
منابع ابطحی , سید حسین ۱۳۷۹ ارزشیابی برنامه آموزشی » مجموعه مقالات سازمان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی کشور . تهران ابطحی. سید حسن ۱۳۶۶« مفهوم ۰ خواص و مشکلات آموزش کارکنان » مدیریت دولتی ‏ شمارهاول : بازركان» عباس(۱۳۸۰)» نیازسنجی آموزشی در سازمانهاء انتتشارات سمت. چاپ اول. تهران پیری؛ ‎OTR) gage‏ نیازهای آموزشی مربیان کمک های اولیه جمعیت هلال احمره دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی . سال ششم. شماره ۲ (ییایی ۲۰ سلیمان پور . جواد ۱۳۸۱ *برنامه ریزی درسی در آموزش ضمن خدمت سازمان ها » : انتشارات احسن . تهران ‎٠‏ ‏عباس زادگان . سید محمد ۰ ترك زاده : جعفر 1799 «نياز سنجى آموزشى در سازمان ها » شركت سهامی انتشار . تهران ‎٠‏ ‏کیانی(۱۳۹۱). بررسی نگرش ها و نیازهای درس تربیت بدنی دوره ی متوسطه از دیدگاه دانش آموزان پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان