صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
انسان فطرتاً شاکر و سپاسگزار کسی است که به او یکی کرده است. سپاسگزاری
پدر و مادر, نشلنه و گواه سلامت فطرت است و کسی که به پدر و مادر خود.
نیکی میکند. از فطرت خود پاسداری کرده است. اهمّت سپاسگزاری از پدر و
مادر» ine است که خدارند پس از آهربه شکر گزاری از حوده شکر پر و مادر را
اده مه مه وا غلی هر و dhs فى عاميين ai نکن
11 الْمَصير i Say
* و انسان را درباره بدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش (به هنگام بارداری) او را با
ناتوانی روی ناتولنی حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان مییابد
(آری او را سفارش کردیم) که شکرگزار من و پدر و مادرت باش که باز
(همه) به سوی من است.*
* و همانطور که کسی نمیتولند شکر پروردگار به جای آورد. شکرگزاری از پدر و
مادر نیز بسیار دشوار و در حدّ محال است.
* در مورد احترام به پدر و مادر در آیات و روایات
از قرآن احترام به والدین را واجب میداند.
صفحه 4:
© از بيامبر اكرم (صلی لیلد وسلم) روایت شده است:
«لن یجزی ولد عن والده حتی یجده مملوکا فیشتریه و یعتقه؛ [۲]
هرگر فرزندی پاداش پدرش را ادا نمیکنده مگر آنکه پدر مملوک باشد و فرزند او را بخرد و آزاد سازد.»
* و نیز از ایشان روایت شده است:
«برّ الوالدین افضل من الصلو و الصوم و الحج و العمرة و الجهاد نی سبیل ال؛ [۳]
نيكى به پدر و مادر برتر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه دا است.:
نیکی به پدر و مادر چنان اهمیتی دارد که حتی پدر و مادری که از نظر دچار انحراف هستند و یا به فرزند خود ظلم کردد!
احترام واقع شوند و فرزند به آنان نیکی کند. [6]
* مادر حق ويزهاى دارد و نيكى به او مقدم است. امام صادق (عليهالسّلام) فرمودندة
* شخصی نزد پیمبر اکرم (صلیالعلی وآلوسلم) آمد و پرسید ای پیمبرابه چه کسی نیکی کنم؟ فرمودند: مادرت. پرسید: سپس به چچه کسی؟
5 ره پرسید: سپس به چه کسی؟ فرمودند: به پدرت. ]0[
صفحه 5:
: از ۱:۲ ما
و جوب پرهبر از ازار بدر و مادر
خداوند در قرآن کریم نیکی به پدر و مادر را وظیهای واجب معرفی فرموده است؛ وظیفهای که پس از «توحید در پرستش؛ ذکر شده است:
«و قضی ریک ال وا ال 4 و لین اخسانً ان علدک الکبر آخذهما i كلامما قلا تملْ لَهُما أن و لا
و به پدر و مادر (خود) احسان كنيد؛ اكر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردكى رسيدند به آنها (حتى) «افه مكو و به آنان پرخاش مکن و
برورد كار نو مقرر كرد که جز او را مبرستيا
با آنها سخنی شاینته بگوی»
Sale لین یه نکی مب پدر و مادر امری وا
اهميت حقوق والدین است.
ب و کوچکترین بیاحترامی.به آنان ممنوع است. لبن وجوب و ممنوعیت. چنانکه گفتيم, پس از بیان وجوب بگانهپرستی ذکر شد» است و این گواه
اهانت و
بی احترامی نسبت به والدين به هيج روى بذبرفته نبست؛ حتى كوجكترين رفتار يا كفتارى كه موجب آزار آنان باشد بر طبق ابن آيه ممنوع اسث. امام وضا (علهاللم) فرمودند:
اكر لفظى كوتاهئر و سبكستر از «اف» وجود داشت. خداوند آن را در آیه ذکر میفرمود. [1]
و در روایت دیگری آمده است که مقصود از «اف» کمترین آزار است و اگر کلمهای وجود داشت که بر آزاری کوچکتر دلالت میکرد؛ خداوند از آن نهی می:
أزار بدر و مادر آمده است. امام باقر (عليهالسّلام) از ببامبر اكرم (صلىالهعليهوآلهوسلم) نقل فرمودند:
توجد من مسيرة الف سنة و لا يجدها [A] edie
روایات بسیاری در نهى از
«اباكم و عقوق الوالدين فان ربح الج
از آزار يدر و مادر بيرهيزيد. زيرا بوى بهشت از هزار سال فاصله احساس مى شود. ولى آزاردهنده پدر و مادر آن را نمیاد.»
آزار والدين حتى اكر آنان ظالم باشند جايز نيست. امام صادق (عليهالسّلام) فرموه:
«من نظر الى ابويه نظر ماقت و هما ظالمان له لم يقبل الله تعالى له صلوة؛ [10]
| كسى كه به بدر و مادرش به حالت دشمنى و تنفر نكاه كند خداوند نمازش را تمى بذيره.»
=
صفحه 6:
فروتنی در برابر والدین
" فروتنی در ر مهربلنی, سفارش خدا و مصداقی از نیکی ب
پدر و مادر است و نشانهای از روح شکرگزاری به شمار میرود:
بو فض Si get UP رخف و فرب از
“DN ۱
7 دو بال فروتنى خويش را از سر مهربلتى در برابر آنان فرود
آن دو را رحمت کن چنانکه مرا در خردی پروردند.»
؟ از این بخش از آیه که فرمود: او
دریافت که طلب رحمت و بخشایش برای والدین نیز ریشه در احساس
شکرگزاری انسان دارد
* امام صادق (علیهالشلام) فرمودند:
* «لا تملا عینیک من النظر اليهما الا برحمة و ره و لا ترفع صوتک فوق اصواتهماء
ولا يدك فوق ايديهماء و لا تقدم قدمهما؛ [۱۲]
* چشمانت را جز به مهربنی و نرمی به آنن دوز و صدایت را از صدای آنان
بلندتر مکن و دستت را بالاتر از دست آنان مبر و بر آنان پیشی مگیر.»
صفحه 7:
وظيفه فرزند يس از فوت والدین
فرزند حتی پس از آنکه پدر و مادرش از دنیا میروند. همچنان وظیفهای اخلاقی دارد. او باید برای آنان
نماز بگزارد و از خداوند برایشان درخواست رحمت و مغفرت کند. از امام باقر (علیهالتلام) روایت شده
است:
Sh? لعبدلیکون بارژابوالدیه فی حاتهما شم یموتان فلا یقضی عنهما دینهما و لا يستغفر لهما فيكتبه الله
عاقاً و لنه لیکون bite لهما فی حباتهما غیر باز بهما فاذا ملتا قضی دینهما و استففر لهما فیکبه ال Gb
Ov]
هرآ کسی که نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار بود. پس از مرگ آنها دی آنان را ادا نمیکند و برای
آنان استغفار نمینملید. پس خداوند او را در شمار آزاردهندگان قرار میدهد. و بسا که کسی آزاردهنده
پدر و مادرش بوده و در حیاتشان به آنان نیکی نمیکرده است. ولی پس از مرگ آنها دی آنها را ادا کرده
و برایشان استغفار نموده است. پس خداوند او را در شمار نیکیکنندگان به والدین قرار میدهد.»
7 از این رولیت فهمیده میشود که او وظیفه سپاسگزاری از پدر و مار با مرگ آنها اتمه نمییابد و
دیگر اینکه خداوند راه را براي جبران کوتاهیهای فرزند حطاکار بازگزارده است.
صفحه 8:
در مورد احترام به يدر و مادر در آيات و روايات خيلى سفارش شده است ما در اين جا فقط به بعضى نكات كه نشان دهنده اهميث احسان به بدر و مادر است اشاره مى كنيم:
نیکی به والدین در کنار توحید
«لا تعبدون الا الله و بالوالدين احسافاء [04]
«و اعبدوا الله و لا تشركوا به شينا و بالوالدين احساناء [18]
«الا تشركوا به شينا و بالوالدين احساناه [13]
:و قضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احساقاه [99]
بنی لا تشرك بلله ان الشرك لظلم عظيم و وصينا الانسان بوالديه» [14] [14]
از اين آيات معلوم مىشود كه عقوق والدين بعد از شرك به خدا در شمار بزركترين گنهن و با خود اين از بزركترين آنها است و از آن طرف هم معلوم میشود كه واجبترين واجبها احسان
ابه در و ماهر است. ]5٠[
- احترام انيياء نسيث به والدينشان
از بعضى آبات اين درس مهم را از انبياء مى آموزيم خداوند در مورد یحبی (علیهالتلام) میفرماید: «و برا بوالدیه [۳۱]
و در مورد عيسى مى فرمايد: او بر
شداوند مرا نسبت به مدرم نیک کار قرار امه است و جبار و شقی قرار ند
در سالهایآغاز بشت پر اسلام(صلی ثعاب وآلاوسلم) ود رزخ حشرت وین موه و دیآ هر که در ای مه سم جشرآد جر یام
(صلی اف له ول وسلم اه باد مهرانیهای او برخاست و او را احترامزادی کرد و كوشداى از فرش ود را كسترد و بدر رضاهى خبرد را ووى َن نشلئد طول ت
شد. حضرت گوشه دیگر فرش را رای او پهن كرد و او را روى آن نشانيد و محبث فراوائى به مادر رضاعى خود كرد [55]
صفحه 9:
rans
00 ا
ام کنید «و وصینا الانسان بوالدیه حسناه. [۲4]
مادران و پدران هم احترام آنها اختصاصی به پدد
PS eye eee Om Ce
peed ee Oe ea ete he a CIS re ل
کافر هستند و فرزند را دعوت به کفر میکنند خداوند فقط در این مورد اجازه عدم اطاعت داده است اما با اي
ا 0
تشرک بی ما لیس
صفحه 10:
نکات احترام والدین در قر آن
5 > هم رديف بودن شكر ندا
ان اشکر لی و لوالدیک؛ [7۷]
* له از ترسیه کردم) که برای من و پدر و مادرشی شکر به جا آور» همان طور که ملاحظه میشود در لین لیه خداوند و شکر
واللین در یک ردیف قرار گرفهلند. لذا امام رضا (علیهالشلام) میفرماید: خدا امر فرموده به شکرگذاری از حودش و برای
والدین؛ پس اگر کسی والدین را شکر نکند خدا را هم نمیکند. TVA]
5 > تواضع آشکار
آيه هو اخفض لهما جناح الذل من الرحمة» [۲۹]
” در رابطه با تواضع و فروتنى نسبت به يدر و مادر است. جناح به معناى پر و بال گستران است که کنلیه از مبالغه در تواضع و
خضوع زيانى و عملى است مثل جوجهاى كه بال و بر خود را باز مىكند تا مهر و محبت مادر را تحريك كند و او را به فراهم
ساختن غذا وادار سازد از اين که در این آیه جناح مقيد به «ذل» شده استفاده مى شود كه انسان بايد در معاشرت و كفتكو با يدر
و مادرش طورى رفتار كند كه يدر و مادر تواضع و خضوع او را احساس کنند و بفهمند كه او را در برابر آنها خوار مىكند و
نسبت به ایشان محبت و مهر دارد. [۳۰]
صفحه 11:
ثر احترام به والدین
" غفران الهی: خداوند در سوره اسراء بعد از آنکه دستور میدهد که نسبت به پدر و مادر نیکی و احترام و خضوع داشته باشید بعد از آن
عو فرمايد: «ربكم اعلم بما فى نفوسكم ان تخرنوا صالدمين قانه عان فلاوايين شفورا: 3 ۳[
© خدا به آنجه در دلهاى شما است إز خود شما آكادتر است اكر همانا در دل انديشه صلاح دارید خدا هرکه را با نیت پاک به دركاه او تضرع و
توبه كند البته خواهد بخشيد.»
را ده ادا
نگاه محبت آمیزفرزند
Sie eg pt
صفحه 12:
و یکی از آثار بیحرمتی به پدر و مادر گرفتار شدن به عذاب الهی است:
ا ا ا ل ا 0 Erie once) 1
اساطير الاولين» [55]
ea ا one re acre veer one ence ee ese Sy eee
۱ وعده میدهید که من در روز قيامت مبعوث میشوم در حالی که
|
اهنیا د eee 1 Ene ل Rel
از لين آيه معلوم مىشود لين فرزند كاملا .به بدر و مادر بىاحترامى 7 = ~
ده است سرانجام كار جئين افرادى را در أيه بعد روشن میکند و مىفرمليد: «اولنك النين حق علیهم القول فى امم قد خلت من قبلهم من
0 ري 2
yen eae ber ater cee Gr Fc ev re ny eee pecan aera
eras ايا
صفحه 13:
لقمان :سره ۱۳۱ آیه ۰
فيض كاشانى. محمد بن شاه مرتضى؛ المحجة البيضاء. ج17 ص 476.
کاشانی. محمد بن شاه مرتضی. المحجة البيضاء. SPE go Ng
فیض کاشانی, محمد بن شاه مرتضی. المحجة الیضاء ج۳: ص4۳۹
اسراء آسوره ۰۱۷ آید۲۳
۲ ص ۳۶۱ حدیث ۷
طبرسی. فضل بن حسن. مجمع البيان. ج1: ص۳۱
3 ساء/سورهک آ۳.
1 انعام/سورها آیه ۱۵۱
7 اسراء/سوره۱۷, یه ۲۳
کاشانی. محمد بن شاه مرتضی. المحجا البيضاء. ج ۳ ص 549 - 56۱.
7۸ لقمان آسوره۳۱ آیه15.
٩ تقماناسوره ۳۱ آيه18.
۰ 1 طباطبایی محمد حسین. المیزان, ج۰۱۳ ص ۷٩
۱ مریم اسوره۱۹ Meat
۲ مریم اسوره۹ آیه۳۲.
۳ 7 اشتهاردی, مهدی . محمد داستان دوستان, ج۳: ص 4۷
5 عنکبوت/سوره۲۹ Aa
0۵ تقمان اسوره۳۱: آیه۱۵.
لقمان سوره ۳۱ آبه ۱5
۷ لقمان سوره ۳۱ آبه ۱5
۸ محمدی ری شهری. محمد. میزان الحکمه: ج ۰۱۰ ص۷۰۹
٩ اسراء/سوره۱۷ آبه ۲6
۰ طباطبانی. محمد حسين.
۱ اسراء/سوره۱۷: آید۲۵
۲ احقاف سورهک آیه ۱۷
۳ احقاف اسوره آیه۱۸
۶ 3 مكارم شيرازى. ناصر. تفسير نمونه. ج۳۱ ص۳۳۷
تفسير الميزان. چ ۱۳: ص ۸۰
صفحه 14: