صفحه 1:
صفحه 2:
احتیاج دائمی انسان به داشتن
برنامه ای که بتواند پاسخگوی
نیازهای او باشد و سعادت بشر را
تضمین کند. سیب شده است که در
طول تاریخ همواره شاهد ارائه
برنامه های متفاوت و گاه متضاد از
جانب مکاتب بشری باشیم.
ال هدایت الهی
صفحه 3:
نیاز های بر تر
١ل شناخت هدف زندگی : انسان میخواهد بداند «برای چه زندگی میکند؟» و كدام هدف است
كه مى تواند با اطمينان خاطر زندكىاش را صرف آن نمايد؟ او مىداند كه اكر هدف حقيقى خود را
نشناسد یا در شناخت آن دجار خطا شود عمر خود را از دست داده است.
از اين رو امام سجاد مق پیوسته اين دعا را مى كرد كه :
«خدایا ایام زندگانی مرا به آن جیزی اختصاص بده که مرا برای آن آفریدهای»۲
صفحه 4:
نیاز های بر تر
۲- درک آیندة خویش : انسان با این سژال مهم و اساسی نیز رویدروست که : «آینده او چگونه
است؟»؛ Ub زندگی او با مرگ تمام میشود با دفتر حیات او به شکل دبگری گشوده میگردد؟»» «اكر
ole به شکل دیگری ادامه میباید و انسان زندگی ابدی را پس از مرگ آغاز خواهد کرده نحوة
زندگی او پس از مرگ جکونه است؟» «زاد و توشه سفر به جهان دیگر جیست؟» و «خوشبختی وی
در آن سرا در گرو انجام جه کارهایی است؟»
oy. ; 00 17
و wis) PE Id PRN
HG
1 db 77 pug Ye mer fi (teal 2
صفحه 5:
نیاز های بر تر
۳ کنف راه درست زندگی : راه زندگی با «جگونه زیستن» که ارتباط دقیقی با دو نیاز قبلی
دارد. دغدغة دیگر انسانهای فکور و خردمند است. این دغدغه از آن رو دغدغهای جدی است
که انسان فقط یکبار به دنیا میآید و یکبار زندگی در دنیا را تحربه میکند. بنابراین در این فرصت
تكرارتشدنىء بايد از بين همه راههایی که پیش روی اوست, راهی را برای زندگی انتخاب کند که به آن
مطمئن باشد و بتواند از هم سرمایههایی که خدا به او داده است به خوبی بهرهمند شود و به آن هدف
برتری که خداوند در خلقت او فرار داده است. پرسد.
5722-2-5
EET
صفحه 6:
2۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵ ۵۵۵۵۵۵۹۵۵۵۵۵۵۵۵۸
تدبردر قرآن ”
درآيات سورة عصر تدبر كنيد وبا كمك دوستان
خود. به سؤالات باسخ دهيد :
والقصر | الانساق Sl] SpA Yad il
بو الضایحات و تواضوا ال و تواضوا اسب
۱- خداوند در این سوره به چه چیزی سوگند خورده است؟ جرا؟
١ جه زیان و خسارتی انسان را تهدید میکند؟
۳ جه کسانی دجار خسارت و زیان نمیشوند؟
صفحه 7:
ویژگی زیر را داشته باشد :
الف) کاملاً درست و قابل اعتماد باشد؛ زیرا هر پاسخ احتمالی و مشکوک نبازمند تجربه و آزمون
پاسخ به اين سوّالها باید حدا قل دو
است. در حالی که عمر محدود آدمی برای جنین تجریهای کافی نیست, بهخصوص که راههای
پیشنهادی هم بسیار زیاد و گوناگوناند.
ب) همه جانبه بانسد؛ به طوری که به نبازهای مختلف انسان به صورت هماهنگ پاسخ دهد زیراایعاد
جسمیو روحی» فردی و اجتماعی و دنیوی و آخروی وی» بیوند و ارتباط کامل و تتگاتتگی با هم دارند
و نمیتوان برای هر دی جداگانه برنامه ریزی كرد.
الا ا كل لوس ل سل ان ا لكل
١ آكاهى كاملى از خلقت انسانء جايكاه او در نظام هستى, ابعاد دقيق و ظريف روحى و جسمى و
نیز فردی و اجتماعی او داشته باشد.
۲-همحنن بداند که انسانهاء بس از مرف. جه سرنوشتی دارند و حهعافس در انتظار آهاست.
صفحه 8:
شيوة هدایت خداو ند
خداوند هر مخلوقی را متناسب با ویژگیهایی که در وجودش قرار داده است هدایت میکند. ۲ انسان
ویژگیهایی دارد که او را از سایر مخلوقات متمایز می کند و همین امر سیب شده شیوه هدایت او با سایر
مخلوقات متفاوت باشد.
یکی از ویژگیهای انسان, تواتابی تفکر و انجام کارها به کمک فکر و اندیشه و دیگری قدرت اختیار و
انتخاب اوست؛ یعنی انسان, ابتدا دربارة هرکاری که می خواهد انجام دهد, تفکر می کند و اگر تشخیص
داد که آن کار مفید است و او را به هدفش میرساند» آن را انتخاب میکند و انجام مىدهد.
هدایت خداوند نیز از مسیر این دو ویژگی میگذرد؛ یعنی خداوند برنامة هدایت انسان را که در
بركيرندة باسخ به سوالات بنیادین بشر است» از طریق پیامبران میفرستد. تا انسانها با تفکر در این
برنامه و پی بردن به ویژگیها و امتیازات آن, با اختیار خود این برنامه را انتخاب کنند و در زندگی به کار
بندند و به هدفی که خداوند در خلقت آنها فرار داده است؛ برسند.
انسان با عقل خود در بيام الهى تفكر مىكند و با كسب معرفت و تشخيص بايدها و نبايدهاء راد
صحیح زندگی را مییابد و پیش میرود.
صفحه 9:
امام کاظم 3 به شماگرد برجسنه خود. هشامبن حکم» فرمود :
ای هشام, خداوند رسولانش را به سوی بندگان نفرستاد. جز برای آنکه بندگان در پیام الهی تعقل
کنند. کسانی این پیم را بهتر میپذیرند که از معرفت برتری برخوردار باشند و آنان كه در تعقل و تفكر
پرترنده نسبت به فرمانهای الهی دانانرند و آن کتن که عقلش کامل بر است. زیذاتس دردنبا و آخرزت
پالاتر است.۱
بنابراين با كنار هم قرار گرفتن عقل و رحی مىتوان به باسح سؤالهاى اساسى دست يافت. البته
انسان به علت دارا بودن اختبار میتواند رادهای دیگری را نیز برگزیند. اما جنان که گفته شد. جون هر
برنامة ديكرى غير از برنامة خداوند نمیتواند پاسخ درستی به آن نیازها بدهد» انسان زیان خواهد کرد و
با دست خالی دبا را ترک گفته و به دیار آخرت خواهد شتافت و در آنجا زیان خود را مشاهده خواهد
کرد pee SOLA گس را باس تسده می تراد
قدیناء الیل نا شاکزا وتا وا"
صفحه 10:
Dig pends as ين gw a te Snag
لاق معکم. ۱ ولتنصرته قال. آقرزتم و خدتمءلی ذلکم. اضری قالوا آقررنا
ee 4/1١! فاشهدوا وَأَنا مَعَكَمْ من الشاهدين
= EES
أفغير دين الله يَبِْغُون وله ja tsi فی السماوات والازض طوْغا وکْرّقا والیّه eee
ae 1 1 0
خر ۹
عل نت بئان نف نت gh a وق يقب ولايد
5 موسی وعیسی والنبیُون من رهم لا نفرقه بين أحد مثهم ونخن له مُسْلمُونَ
cll de i At
44
نت وم دقن بل مه وف فى الآخرة من الخسرين 400
صفحه 11:
و [یاد کن] هنگامی را که خداوند از پیامبران پیمان كرفت كه هر كاه به شما کتاب و حکمتی دادم
سپس شما را فرستاده ای آمد که آنچه را با شماست تصديق كرد البته به او ايعان بياوريد و حتما
یاریش کنید آنگاه فرمود آیا اقرار کردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید گفتند آری اقرار کردیم
فرمود پس گواه باشید و من با شما از گواهانم (۸۱)
پس کسانی که بعد از این [پیمان] روی برتابند آنان خود نافرمانانند (AY)
آیا جز دین خدا را می جویند با آنکه هر که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او
نهاده است و به سوی او بازگردانیده می شوید (۸۳)
بگو به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل
گردیده و آنچه به موسی و عیسی و انبیای [دیگر] از جانب پروردگارشان داده شده گرویدیم و میان
هیچ يك از آنان فرق نمی گذاریم و ما او را فرمانبرداریم (۸۶)
و هر که جز اسلام دینی [دیگر] جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانکاران
است (Ao)