صفحه 1:
ب 0 هدف گداری و برنامه ریزی
7 در کار و زندگی
منصورد هستانى منفرد
.661-601 را67)©. 00000
صفحه 2:
ذهن ما باغچه است
کل در آن باید کاشت
کر تکاری» کل من
علف هرز در آن می روید
زحمت گاشتن یک گل سرخ
کمتر از زحمت برداشتن هرزگی آن علف است
مرحوم مجتبی کاشانی
ممور دهتای 5 هد کذاری و رم ریز موجووو
صفحه 3:
11
آپنده خود راء خودتان شکل (MBO
و کرنه دیکری آن را برابتان شکل
خواهد داد
موجووو
صفحه 4:
11
اکر ندلنی به کجا می روی» هر کز
نخواهی دانست کی به آنجا یی رسی
وقتی نمی دانی به کجا خواهی رفت
به هرطرف می خواهی برو !
in gms ae که موجهو
صفحه 5:
صفحه 6:
؟آینده مکلنی نیست که آنجا میرویمآینده
جایی است که آنرا ممی سازیم.
*راههليى كهبه آينده ختم مى شوند يافتنى
نیستند.بلکه ساختنی اند بگونه ای که
ساختن لین راه ها هم آپنده و هم سازنده
را بكلى دكركون مى كند.
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 7:
* از آن کسانی است برای لحظه
های زند گی طرح و برنامه
دارند
؟ از آن کسانی است انتخاب می
کنند که کجا باشند. کجا
بروند؛ چگونه بروند و کدام
راه را انتخاب کنند
* از آن کسانی است که تکلیف
خودشان را با زندگی
خودشان تعیین می کنند
an te ge gs ae 2 کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 8:
* از آن کسانی است که به جای
ایستادن در برابر امواج بر آن
سوار می شوند
* از آن کسانی است که با جای
ساختن سد در برابر امواچ »
قایقی بر روی آن می سازند
* از آن کسانی است که می
دانند چرا زندگی می کنند.
کجا هستند و به کجا خواهند
رفت
an te ge gs pate کذاری و پر ریز
موموروو
صفحه 9:
* آجر های باورهای شما بناهای
آینده شما را خواهند ساخت
* اگر این آجر ها هوشمندانه محکم.
متناسب. با ثبات و نظم وترتیب
oe شوند زیباترین آینده از آن
شما است
© محدودیت فقط ساخته ذهن ما است
ما بيش از محدوديت های محیط
محدود در باور هاى خودمان هستيم
9 متصوردهتانی مر :که هدف ذاری و رویز
©
Mi
صفحه 10:
. آً
آينده از آن كيست؟
اميد و بينش مثبت نسبت به آينده
© هدف و برنامه مشخص براى آينده
* مهارت تفكر و تصميم كيرى و حل مسئله
* مهارت هاى ارتباطى:
* باخود
* با دیگران
* با جهان
صفحه 11:
موفقیت یک انتخاب
است ونه يكت
Coplay
6552-5-1
بش Cress Ve
مس .
a fe a
صفحه 12:
صفحه 13:
انتخاب با شما است
۷
متصوردهتانی مر :که هدف ذاری و رویز
©
Mi
صفحه 14:
آبنده متفاوت از گدشته است
an te ge gs ae کذاری و ره ریز
موموروو
صفحه 15:
9
Mri
برای ساختن آینده به چه چیزهایی نیاز داریم؟
۱ داشتن بینشی مثبت و انگیزاننده نسبت به آينده
۲ کسب مهارت های تفکر و حل مسئله
۳ کسب مهارت های هدف گذاری در کار و زندگی
4 كسب مهارت هاى ارتباط موثر:
١ باخود
۲ بادیگران
باجهان
0 داشتن و کسب شایستگی ثبات و پایداری در عمل
داشتن اندیشه ای بزرکت » شروعی کوچکت رشد و ارتقاء سریع
an te ge gs ae 3 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 16:
* خواسته از پیش تعبین شده با تمام وجود ( اگر باتمام
وجود آنرا نخواسته باشیم در آنصورت هوس است )
؟ تجلی یک انسان
؟ تابلوی زند گی فرد و يا سازمان
دانایی ها و آ گاهی هایی که روند فعالیت ها و نتبجه آن را
برای فرد و یا سازمان در آینده مشخص می کند
an te ge gs ae 3 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 17:
® ایستادن در مقابل گیشه زندگی و درخواست بلیط بدون
ذکر مقصد
؟ ایستادن در مقابل امواج زندگی به جای موج سواری
* دوست داریم بحران زده شویم تا چاره را بیابیم
an te ge gs ae o کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 18:
* برروی خط جدول زمانی زند گی خود مهم ترین اهداف
به ثمر رسیده را بنویسید:
an te ge gs ae 9 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 19:
ويذكى هاى هدف مندی در زند گی rt
چیست ؟
* بيش رو بودن
© سالم ترء جدى تنرء خوش برخوردتر بودن
؟ موج سوار بودن
* انكيزه كافى براى مبارزه داشتن
* فعال شدن مكانيزم هاى موفقيت
* داشتن سبكك و روش كارى
* احساس كاميابى
* انگیزه براى حركت » رفتن و تحول يافتن
* تحول - جارى كردن بتانسيل ها در تمام ابعاد وجود و توازن بين آنها
an te ge gs ae 3 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 20:
‘rt
چقدر در زند گی هدف مشخصی داریم ؟
666
ee
1 ۳ مطالعات انجام شدهدر دانشگاه ییل کمتر از Gab
eo
دانشجویان برای خود اهداف و برنامه مکتوبی در
زند گی داشتند . در کتب مختلف اشاره میی شود که
فقط ۱۰ مردم در زندگی خود هدف مشخصی دارند
و کمتر از ۳/ مردم اهداف خود را روی کاغذ
مکتوب کرده اند.
هر وقت احساس کردیم که در زندگی به خواسته
هایمان نمی رسیم باید ابتدا بررسی کنیم که جزو
کدام دسته هستیم. ۰/۹۰ ۸۷ با ٩/۳
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 21:
*؟ چقدر در زندگی اهداف خودمان را مکتوب کرده ایم؟
؟ آیاتابه حال تنوری روزهای عللی و یابد را بر روی کاغذ
آورده اید ؟
*در هر روز برای رشد خود انتظارات تولید کرده ایم؟
* بدنبال روش ها نرفته ایم » در هیچ کجای ايران در نظام
آموزشی رسمی و یا فرهنگی و اجتماعی مکانیزم هدف
گذاری آموزش داده نشده است ( سندرم دیگران )
an te ge gs ae ea کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 22:
فراموش تکنید ! =
* شما آن جيزى نيستيد كه فكر مى كنيد هستید
* شما در مقابل كارها شكست نمى خوريد بلكه در مقابل
تفكرات خود شكست مى خوريد
* شكست - تفكر به بن بست رسيده
* ترس از شكست - ترس از ناتوانى در اداره توسعه و تعالى
an te ge gs ae ee کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 23:
به خاطر داشته باشید
* شما آنجنان كه فكر مى كنيد هستيد
* شما در مقابل اتفاقات بيروز نمى شويد بلكه در مقابل
تفكرات خود بيروز مى شويد
* بيروزى - تفكر انعطاف يذير
* ذيوانه كسى است كه كار ثابتى مى كند ولى نتيجه
متفاوتى مى خواهد
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 24:
:1 چرا هدف گذاری لازم است ؟
؟ وقتی اهداف خود را می نویسید » خلاقيت بيدا مى كنيد و
يس از آن با اتكيزه دست به كار مى شويد
© هدف كذارى قدرت است
* تا پیش از این می گفتند : دانایی قدرت است
© امروزه می گویند توان انجام عمل قدرت است
؟ تنها داشتن اطلاعات تخصصی کافی نیست به عمل بردن
دانش مهم ترین اصل است
an te ge gs ae oe کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 25:
فرمول موفقیت
۴اول تصمیم بگیر چه می خواهی
*بعد تصمیم بگیر که برای رسیدن به آن بهای
آنرا بپردازی
*بهای آنرا بپرداز
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 26:
۷ گام هدف گذاری
® ول : تبدیل آرزوها به هدف: مشخص کنید كه نتيجه
دلخواه چیست؟
؟ دوم : تعیین مهلت برای دستیابی به هدف
؟ سوم : اولویت بندی اهداف ( جدول زمان بندی )
؟ چهارم : کسب مهارت های مورد نیاز
؟ پنجم : شناسایی موانع
* ششم : مدل سازی
* هفتم : تجسم خلاق و عمل كردن
an te ge gs ae 0 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 27:
Mri
گیهای یکت هدف خوب 29
* كاملاً مشخص » تعريف شده, واضح » همراه با جزئیات » منطقی و
Shek
* مکتوب و توسط خودتان تعیین شود . بدون تکیه بر عوامل خارجی
* قابل اندازه گیری
* قابل تقسیم و شکسته شدن به اجزا و ایستگاههای کوچکتر
* منطبق بر ارزش ها
؟ با انگیزه های قوی تر و مناسب تر
؟ زمان بندی شده
* قابل اجرا و دست یافتنی و دیدنی و قابل تجسم با جزئیات
؟ متناسب با روحبات و امکانات شما
؟ با شناخت دقیق و عمیق
oe مور دهتابی مره ,اه هدف Sis lig SRP هوجو
صفحه 28:
ویژگیهای یکت هدف خوب
۶
اختصاصیاسته سیم ۰
قابلس نجشاستاهمصی() ۰
قابلس ذ یر شاستادم») ۰
منطبوبر ولقعیانستصلجج) ۰
زمانمندلست Deve ۰
ق بلس وسدلسلمیو) ۰
مشوقو لنکیزلنندهلست بیج ۰
an te ge gs ae 0 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 29:
تحقق یکت رویا
یک هدف دلخواه خود رابنو
تاريخ نهایی:
فواید مورد انتظار:
برنامه ریزی:
مشکلات و موانع:
راه حل های شما:
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 30:
.
in tt
°
ise
شرایط فراگیری یک مهارت
ت و کل واقعی به خدای بز رک واستعانت از او راهگشای اصلی در
هر کار مهم است.
انتخاب هدف که در قسمت قبل توضیح داده شد.
تمرین مناسب از نظر کمیت و کیفیت
بالا بردن معیارهای شخصی خود (میزان انتظار تان ازخودتان را با
نوجه به استعدادها و زميئة وان و ببنش هاى خودتان” *
بطور دقیق مشخص نمایید
الگوبرداری از قسمتهای مثبت و قابل توجه در مسیر تحقق اهداف
و درحین یاد گیری مهارت.
برداشت ذهنی مثبت از خود (خویشتن پذیری مثبت - خود
باوری مثبت)
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 31:
ise
شرایط فراگیری یک مهارت
۷ نظارت دقیق و منطقی در کلیه مراحل پیشرفت در مهارت
۸ دارا بودن حوصله کافی
٩ برخورد منطقی و مثبت با وقایع و پدیده هایی که در حین
فراكيرى يك مهارت با آن برخورذ می کنید.
۰ ستفاده از تکنیک های تصوير سازی ذهنی
۱.ستفاده از اصل پاداش و تقویت نقاط مثبت در حين فراكيرى
ارت.
9.11 هر مهارتی, توجه به شرایط جزئی و رعایت موارد ظاهراً ساده
پسیار مهم است.
۳ ستفاده به موقع از راهنمایبهای اساتید و افراد با تجربه یکی
ازعوامل بسیار مهم درفرا گیری و پایداری یک مهارت است.
an te ge gs ae oa کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 32:
شرایط فراگیری یکت مهارت
NE خونسردی همراه با جدیت و روحیه آرام و مطمئن باعث سرعت و دقت در
ف را گیری مهارت می شود.
جدولی تهیه کنید که با تکمیل آن بتوانید ارزیابی روشنی از وضعیت رشد و
پیشرفت خودتان داشته باشید"
7 انسان ها WE ترجیج می دهند کاری را انجام دهند پدون آتكه
چگونگی آن فکر کنند. در دوره های آموزشی و بعد از آن و
تحصیل و زند گی حرفه ای توجه به چگونگی انجام کار می تواند نتیجه را بهبود
بخشد.
AY در هر قسمت از زندگی خود, بطور ,کلی پذیرش مسئولیت توسط شماء كمكك
موثری در راستای تحقق اهداف به شمار می آید.
۸ به عنوان مثال می توانید در ارتباط با مهارتهای بدی بطور مشخص و دقیق
ارت و ارزیابی خاصی را شروع کنید.
VA - از تجربيات ديكران يلى بسازید برای پیشرفت سریع و موثر در مسیرهای منتهی
به اهداف
an te ge gs ae ee کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 33:
قاط شروع مناسب
غلبه بر فشارها - شر ایط مطالعه- کار گروهی - استفاده از کلاسهای درس- تسلط بر
زمان و مديريت زمان- برنامه ريزى درسى - گذراندن إبر بار يك روز تحصبلى-
روز تعطيلى- روز شلوغ - روز خلوت و... تهيه كزارش درسى - تهيه مقاله - حل
اله - امتحان دادن - مهارتهای مربوط به حافظه - یادداشت برداری درخ
حافظه اصول مباحه و مذا کر اه متفرانس و ین شفاهمي - ارتباطات کلامی
heey بت ما اوه مطالعاتی 7 شیوه مطالعه-
حواس - مد د و - تصاویر ذ
PEST os - خودارزبانی - خودستانی - خود رآهبری - Sh
مور هس وزه دید چني مرت اقا یگران
افزایش حوزه دیدچشم- سرعت
مطالب علو -سازماندهی خی که توا
استفاده از نیمکره راست مغز- یاد گیری خلاق tou يت مشاهده- استفاده
صحیح از قدرت- اخود آگاه - تسلط برذهن -خود سنجی -رعایت کلیه مراحل
مطالعه- tat تم تاد - تشخیص نظارت کلیدی بحثها -
مطالعه اجما ae ارتباط و تداعی- برجسته سازی- زمان بندی
صحیح در gene العه - ت
مات ردان باق درونى كردن شيوه ها- مد يريتوير الكيزه ها و باورها و ارش
ها - هتر فکز کردن: - لاوش روحيه ل عد 3 سج كر وجوه
ee
صفحه 34:
اهداف مبتنی بر ارزش های فردی
*اهداف مبتنى بر ارزش چیست ؟
* آيا اهداف وارزش هاى مهم زندكى تان
همسویی دارند؟
Ode Owed Oiws
an te ge gs ae oe کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 35:
برنامه ریزی جامع زند گی
* رویاها
“اهداف
؟ارزش ها
* برنامه اجرایی
؟ فعالیت های روزانه
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز
Ke
Fo
موجووو
صفحه 36:
Sri
:1 فاکتورهای موثر بر انتخاب هدف
۴ ]گاهی در انتخاب اهداف وجنبه های مختلف OT
؟ نارضایتی مثبت ( حزن سیز )
؟ تجسم اهداف
* هدف را به يك عبارت تاکیدی تبديل كنيد
* هدف را مجسم کنید : اگر ... می شد آنگاه ال
Gur * را به ناخودآ گاه خود بفرستید و منتظر قدرت کائنات باشید
( زند گی هر چه را بخواهی به تو خواهد داد)
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 37:
Tie
Fo
کانون های زندگی فردی برای هدف گداری
؟ امنیت: احساس حضور خویش در صحنه
* هدایت: احساس رهبری و داشتن هدف
؟ حکمت: احساس داشتن نگرش نسبت به خود و دیگران
* قدرت: احساس توانایی در انجام امور
و an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 38:
۳
ملاکت های ارزش گذاری برای زند گی
*؟ حوادث و اتفاقات دور و بر ما:
١ در کنترل مستقیم ما هستند: ناشی از خود یا برخوردهای ما یا تفکرات ما
است
* بايد تكرش ها باور ها و رفتار هایمان را مورد تجدید نظر قرار بدهیم
+ در کنترل مستقیم ما نیستند: ناشی از دیگران و تفکرات آنها است
* بايد شيوه هاى نفوذ خود در ديكران را تغيير دهيم( حلقه تكرانى و حلقه
نفوذ)
۳ برآنها كنترلى نداريم: تقدير و تصادفى است
* اختيار داريم كه با آنها رفج ببريم يا به دنبال دليلى براى آنها بباييم
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 39:
Tie
Fo
دو راه دستيابى به مغز راست:
© كسترش ديدكاه ( جرا؟ كه جى ؟ و .....)
؟ تجسم و عبارات تاكيدى : در ذهن از بايان آغاز كنيدء با
استفاده از قدرت تجسم مغز راست يك عبارت تاكيدى
an te ge gs ae eo کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 40:
5
rt
یک عبارت تاکیدی خوب پنج ویژگی دارد:
شخصی است
مشبت است
مربوط به زمان حال است
بصری است
عاطفی است
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 41:
©
Mri
ایجاد نیروی جمعی در هدف گذاری
* به جای شدن يا نشدن به چگونه شدن بیاندیش
؟ به جای انجام درست کار به انجام کار درست بیاندیش
* به جای انتخاب راه حل اول يا دوم به راه حل سوم
بياند يش
هماهنگی یگانگی نیست . یکنواختی الزاما اتحاد نیست . تعاون
در ژرفای دل ظاهر شده و در عمل می آید
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 42:
©
rt
: چهار نسل از مدیریت زمان و برنامه
(Do =I) cole cum exe ©
؟ تقویم » سررسید و دفترچه یادداشت
؟ دفترچه های اولویت بندی شده
ماتريس مدیریت زمان *
an te ge gs ae eo کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 43:
انواع فعالیت ها
مدیریت زمان کاربردی
متصوردهتانی مره :که هدف کذاری و پر ریز
صفحه 44:
©
۳
Mri
جدول مديريت زمان و برنامه ريزى
ص
pe ۲ ۱
غیرمهم | of 1
oe متصوردهتانی مر :که هدف ذاری و رویز موموروو
صفحه 45:
©
rt
مشکلات عمده افراد در مدیریت زمان :
© آنچه را آسان به دست آوریم ارچ نمی نهیم. گرانقدر
بودن چیزها به آنها ارزش می دهد.
* ناتوانایی در تعیین اولویت ها
* ناتوانایی یا تمایل به سازماندهی حول اولویت ها
* ناتوانی در نظم و ترتیب برای به اجرا در آوردن آنها
eo متصوردهتانی مره :رکه هد کذاری و رم ریز موجووو
صفحه 46:
0 چرخه تعالی انسان
؟ ما در درجه بینهایت معصومیت به دنیا می آییم
* آسیب می بینیم
* بديين مى شویم
* احساس آسيب يذيرى مى كنيم
* ترسو مى شويم
* مى توانيم شهامت را به دست بياوريم
* تجربه كنيم
* به تجربيات خود عمق بدهيم
* با اينكار وسيع شويم
* بزرك شويم
* با بز رگ شدن ما جهان ما کوچک می شود
* و ما دوباره بینهایت معصوم می شویم.
an te ge gs ae eo کذاری و ره ریز
Tie
Fo
موجووو
صفحه 47:
666
ee
* منتظر بمان
* تامل oF
۶ قاطع باش
° صریح باش
۶ بکو آری
© بكو نه
اما معطل نشو
اما توقف تكن
اما لجباز نباش
اما كستاخ نباش
اما تكو حتماً
اما تكو ابداً
an te ge gs ae کذاری و ره ریز
@
: هر چیز در جهان دوبار خلق می شود ۸1۳
اول در ذهن آدمی و دوم در روی زمين
موجووو
صفحه 48:
تصمیم گیری موثر
jie
0.6.P.W,0.6c,Octer CIO
wansvur @dehestrct.ws
چاو تست
صفحه 49:
هیچ کدام از تصمیم های شما خنثی نیست !
هر تصمیم شما بر کل سرنوشت شما اثر دارد!
The mind is not a vessel to be filled, it is a flame to be lit”
lato
an te ge gs ae eo کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 50:
Sri
چالش های پیش رو
۴ در WL های مربوط به تصمیم گیری معمولا بر فعالیت هائی تا کید
می شود که پس از شناسائی مساله ؛ انتخاب گزینه ها و اهداف را
مشخص می کنند. اکثر آنها بر "روش های حل ساله" تم رکز می
کنند و آنچنان اهمیتی به "روش های تعریف مساله" نمی دهند.
* یک پرسش اساسی: مسئله چکونه تعریف می شود ؟
*؟ پاسخ کلیدی: یک فرآیند خلاقانه برای شناسائی سائل و فرصت
های تصمیم. تعریف و شفاف سازی اهداف و نهایتا ابداع و شناسائی
کزینه ها
an te ge gs ae eo کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 51:
© چیسی: (SIR P pd
rt Alternative-Focused
Thinking (AFT)
؟ تصمیم گیران هنگام مواجهه با مشکلات و مسائل, قبل از هر اقدامی
بر گزینه های موجود و در دسترس تمرکز کرده و مجموعه
مناسبی از گزینه ها را به دست می آورند. سپس از طریق تعریف
معیارها و اهداف. گزینه ها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین
گزینه را انتخاب می کنند
؟ ویژگی اصلی: برخورد منفعلانه و غیر پیش دستانه» عدم کنترل بر
موقعیت تصمیم. سر کوب خلاقیت و نوآوری
an te ge gs ae ea کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 52:
نفخر كرزسى حيست
Thinking موه او rh
(VFT)
* ارزش یعنی آنچه برای ما مهم است؛ ارزش ها همان اصول ارزیابی هستند که از آنها
برای ارزیابی پیامدهای بالفعل و بالقوه اقدام و عدم اقدام. گزینه های پیشنهادی و
تصمیم ها استفاده می کنیم.
* ارزش ها از جنس معیارهاء سنجه ها و اهداف هستند و شامل اصول اخلاقی؛ رهنمودهاء
اولویت هاء مطلوب ها و غیره می شوند.
؟ در هر تصمیم گیری ارزش ها اهمیت بنیادی دارند و گزینه ها فقط " ابزاری" برای
تحقق ارزش ها هستند. بنابراین هنگام تفکر باید نخست بر ارزش ها تمر کز کرد و نه بر
گزینه هائی که احتمالا این ارزش ها را محقق می سازند.
* شعار تفکر ارزشی: اول ارزش ها و بعد كزينه ها
* تفکر ارزشی اساسا از دو فعالیت تشکیل می شود:
* نخست درباره چیستی خواسته هایمان تصمیم می گیریم و سپس چنگونگی تحقق آنها را
مشخص می کنیم.
an te ge gs ae ee کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 53:
©
Mri
)۱ تفاوت تفکر گزینه ای و تفکر ارزشی(
؟ تفکر ارزشی و تفکر گزینه ای صرفا دو رویکرد متفاوت برای
حل مسائل و تصمیم گیری نیستند.
* تنها هدف تفکر گزینه ای. حل مساله با مشکل تصمیم گیری
است.
*؟ما تفکر ارزشی دامنه کاربرد گسترده تری دارد. حل مساله
تنها یکی از اهداف آن است.
* هدف مهم تر تفکر ارزشی شناسائی " فرصت های تصمیم*
است؛ تصمیم هائی که توسط دیگران یا شرایطی که خارج
از کنترل شماست. پدید نیامده اند.
an te ge gs ae ee کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 54:
©
Mri
)۲ تفاوت تفکر گزینه ای و تفکر ارزشی(
تشخیص و تعریف مسئله
تعيين ارزش ها
ابداع كزينه ها
ارزيابى كزينه ها
انتخاب یک كزينه
۱. تشخیص و تعریف مسئله
۲ شناسایی گزینه ها
۳ تعیین ارزش ها
#۶ ارزیابی گزینه ها
۵ انتخاب یک گزینه
مد هت مان
an te ge gs ae oe کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 55:
شکل 1 تلکرارزشی در یک نگاه
وموم
صفحه 56:
Ke
Fo
شناسائی اهداف در تصمیم گیری
فهرست دغدغه هاء نگرانی هاء علاقه مندى هاء آرزو ها و خواسته ها
دلائل ترجیح گزینه ها. گزینه های فرضی کامل و هولناک
سائل و نقاط ضعف. دلائل و چرائی اهمیت این نقاط ضعف
پیامد ها: اثرات گزینه ها بر حسب میزان تحقق اهداف. پیامدهای غیر قابل قبول, امطلوب. و
آجتناب اپذیر
اندازهای متفاوت: هر کسی از دید گاه خود به مساله نگاه می کند. نگاه به افق های دور. از
بين بردن واقعيت كرائى
۴ ساختار دهی اهداف: ۰۷ 2 دو ی. چگونه 16 به ل منجر می شود؟ :با 2 تعامل می کند که
خود به 1 منجر می شود و بر ۷ تاثیر می گذارد.
تعریف هدف: هدف عبارت است از آنچه که مى خواهیم به آن دست پیدا کنیم. گزاره معرف یک هدف معین شامل سه
مولفه اساسی است که عبارتند از :
موضوع, زمینه, و جهت ترجیح
سازی ایمتی تردد خودروها در جاده های کشور
موضوع : ایمنی
زمینه: تردد خودروها در جاده های کشور
وه corner S22 Rear aah EC MT ae
( ببشينه سازى يا كمينه سازی)
صفحه 57:
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در تصمیم مد
2 گیری ارزشی در یکت نگاه
9 یکت مثال طی قدمهای:
* ساختن سلسله مراتبى
* محاسبه وزن
* مثال: با توجه به جهار معيارقيمتء. مصرف سوخت. راحتی
و مدل از بين سه اتومبيل © و © و 0) مى خواهيم يكى را
انتخاب كنيم؟؟؟
و an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 58:
۱
مدل
راحتی
|مصرف سوخت
انتخاب بهترین اتومبیل
صفحه 59:
Mri
محاسبه وزن
؟ وزن نسبي: عناصر هر سطح نسبت به عنصرمربوطه خود در
سطح بالاتر به صورت زوجي مقایسه شده و وزن آنها محاسبه
می گردد.
؟ وزن مطلق: وزن نهايي هر گزینه با تلفیق وزنهاي نسبي
* در مقایسه عنصر !با عنصر اهمیت ابر ز يکي از حالات زیر
است:
6 مور دهتابی مره ,اه هدف Sis lig SRP هوجو
صفحه 60:
متصوردهتانی مره :رکه هد کذاری و رم ریز
mem) Wl) | ىه اكت
2,4,6,8
موجووو
صفحه 61:
روشهای محاسبه وزن نسبی
* حداقل مربعات معمولی
* حداقل مربعات لگاریتمی
* بردار ویژه
* روشهای تقریبی (مثلا میانکین حسابی)
an te ge gs ae oa کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 62:
۰
eecccce
eoccces 8
eecccces
060666
قصميم
كيرى گزینه ای
©
۳4
ممصم
صفحه 63:
Ke
Fo
باورهای محدود کننده
* فيل بانان هندی
* كك در ظرف با دربوش شيشه اى
* دلفين در استخر ماهى ها با حصار شيشه اى
* ميمون ها در قفس
an te ge gs ae ee کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 64:
معمای ٩ نقطه برای در کت
نقش باورهای محدود کننده
an te ge gs ae کذاری و ره ریز
موموروو
صفحه 65:
مد
یک راه حل از میان دهها راه حل !
0
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 66:
تعریف انگو (پارادایم)
؟ یک الگو( پارادلیم) مجموعه ای از اصول قوانین و
مقررات ( مکتوب يا نامکتوب) است که دو رسالت به
عهده دارد:
. به شما می گوید که در این محدوده
چگونه عمل کنید تا موفق باشید( قواعد
بازی را بیان می کند)
۲ محدودیت ها را تعریف می کند
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 67:
منحنی عمومی پارادايم ها
۳
Maturity
Tim
صفحه 68:
۳ 0
صفحه 69:
۱
تعداد
مسائل حل شده
آينده ص eee
Cree a ee ren
صفحه 70:
جه زمانى انتظار ظهور بارادايم جديدى را داريد؟ ©
تعداد
مسائل حل شده
صفحه 71:
منحنی پارادايم های قرن ۲۱
A B
Never C Ps
تعداد
صفحه 72:
tn دک رکونی انگو
@aradqa Oh
۴دک رگونی الگو ( پارادايم ) . تغیبری است به سوی یکت
بازی جدید » بهمراه یک سلسله قوانین بازی جدید
* جه هنكام يك الگوی جدید به وجود می آید؟
© یک تغییر دهنده الگو چگونه انسانی است؟
؟ پیروان این تغییر دهنده الگو چه افرادی هستند و به چه
منظوری پیروی می کنند؟
؟ چگونه یک تغییر الگو می تولند افراد را تحت تاثیر خود قرار
دهد؟
an te ge gs ae 4 کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 73:
‘rt
یت تغییر دهنده الگو چگونه انسانی است؟
© یک بیکلنه : فردی که در حقبقت هیچ اطلاعلتی از قوانین
الگوی موجود نداره ! :
۱. جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده
۲ یک فردبا تجربه که حوزه تخصصی خود را تغییر
می دهد( افراد بالای 4۰ سال ! خبر خوب ۱)
۳ تک رو ها ( فرد داخلی ) : همیشه مایل هستند به
روش خود کار کنند » افرادی که مسخ الگو های
جاری نیستند
.جد ها سا لفراد چند پسیشه ( چند مهایتی)
59 متصوردهتانی مره :رکه هد کذاری و رم ریز موجووو
صفحه 74:
Mri
پذپرش تمایز » سرنوشت ما و سازمان ما
© هیچگاه نمی دانید آبنده شما را چه کسی برابتان به
ارمغان خواهد آورد. شما نمی توانید آنان را از روى
ظاهر » مدرک . جنسیت وا قومیت و زبان بشناسید تنها
کاری که می توانید انجام دهید آنست که هميشه كوش
به زتكك بوده و آماده شنیدن حرف های تازه ( و به ظاهر
غیر ممکن! ) باشید.
* اگر اولین فردی باشید که به حرف های تغییر دهندگان
الكو گوش می دهید . آنگاه قدرتمندترین خواهید بود.
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 75:
ay
v
<
£
> 2» ۵
i
) قوانین مهم الكو ( بارادايم
الكوها : بهمراه خود مسائلى را مطرح مى كنند كه توان حل آنها را ندارند.
تغيبر دهندكان الكو ؛ اكثراً GOB خارج از سيستم مى باشند.
پیشگامان الگوی جدید در بیشتر تنها نوعی قضاوت شهودی ( الهام و اشراق ) دارند
الگوهای قدیمی نمی گذارند شما الگوهای جدید را به درستی درک کنید ( به منزله
فیلتر حسی عمل می کنند)
اعتماد بیش از حد به یک الکو می تواند باعث بیماری علاج اپذیر فلج الکو شود.
انعطاف پذ بری در برابر الگو بهترین استراتژی در زمان اغتشاش است
انسان ها توان تغییر داوطلبانه الکو های خود را دارند ( برخلاف کک ها . وال ها و
فیل ها !)
an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 76:
Mri
مراحل ۵ گانه تصمیم گیری گزینه ای
٠.1 سئله یا تصمیمی که با آن روبرو هستیم
۴ _ انتخاب ها ( گزینه ها ) ی پیش رو:
we uel
¥
37
۳
5 انتخاب شما
0. دلايل شما براى اين انتخاب:
|
¥
f
an te ge gs ae 4 کذاری و ره ریز موموروو
صفحه 77:
Ke
Fo
تصمیم گیری گزینه ای چیست؟
*فرآیند تعریف و حل مشکلات
* مهم ترين سوالها در كام اول تصميم گیری گزینه ای :
* آيا من بايد دخالت كنم ؟
* آيا من بايد تصميم بكيرم؟
* دليل تصميم كيرى جيست؟
* مشكل جيست؟
و an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 78:
:1 فرایند تصمیم گیری گزینه ای ۱
* تعریف مساله و تعیین فرصتها
an te ge gs ae 4 کذاری و ره ریز
هورجه 6
صفحه 79:
©
Mri
۲ فرایند تصمیم گیری گزبنه ای
* تعيين اهداف تصمیم گیری
* جه اهدافى بايد تامين شوند؟
* كيفيتى و كميتى كه مورد انتظار است چیست؟
6 کذاری و ره ریز هورجه an te ge gs ae 70
صفحه 80:
؟ تعریف گزینه ها ی تصمیم گیری
* آيا مساله به درستی تعریف شده است تا گزینه های مختلف
برای آن بتوان در نظر گرفت ٩
۶ آیا گزینه های ارائه شده قابل اجرا هستند ؟
* آيااين گزینه ها به اندازه کافی نوآورانه و اختصاصی
هستند ؟
* آيا تمامى كزينه هاى ممكن ديده شده اند ؟
هه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 81:
©
Nr
۶ فرایند تصمیم گیری گزینه ای
؟ ارزیابی راههای پیش رو
* چگونه گزینه ها را ارزیابی کنم ؟
* ملاك ارزيابى ميان كزينه ها چیست ؟
© ملاکت امتياز دهی به هر گزینه چیست؟
۴ ملاکهای عمومی کدامند ؟
* کیفیت مورد انتظار چیست ٩
* هزینه هر گزینه چه اندازه است
* مزایای نسبی هر گزینه و وزن هر گزینه چه اندازه است ؟
* تا چه اندازه عدم قطعیت و پذیرش ریسک امکان پذیر است ؟
an te ge gs ae oa کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 82:
Ke
Fo
فرایند تصمیم گیری گزینه ای ۵
* انتخاب گزینه مناسب
؟ گزینه مناسب کدام است ؟
* چکونه آن را انتخاب کنم ؟
؟ آبا انتخاب درستی انجام شده است ٩
* نظر دیگران در مورد این انتخاب چیست ؟
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 83:
فرایند تصمیم گیری گزینه ای "
؟ انتخاب استراتژیهای اجرای تصمیم
* چکونه آن را اجرا نمایم ؟
* آيا بايد براى اجراى تصميم فاز بندی کنم؟
* آيا بايد يك بازى بلند مدت را شروع كنم ؟
* چگونه بین ارزیابی گزینه و اجرای تصمیم ار تباط بر قرار كنم؟
* جه كسانى از اين تصميم متاثر می شوند؟
* برنامه ريزى مناسب اجراى اين تصميم جيست؟
6ه an te ge gs ae کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 84:
Tie
Fo
فرایند تصمیم گیری گزینه ای ۷
؟ بازنگری و ارزیابی
* نتيجه اين تصميم جه بود؟
٩ آبا درسی از این اتفاقات گرفته ام؟
* آیا این تصمیم گیری تکرار می شود؟
* آيا اصلاحى براى آينده بايد انجام بدهم؟
* جكونه مستند سازى نمايم 9
an te ge gs ae oe کذاری و ره ریز موجووو
صفحه 85:
بیایید پرواز کنیم
آبنده این سرزمین در سایه تلاش ما است
A
©
A
صفحه 86:
هیچ چبز هیجان انگیزتر
ne از ساختن آرندد نیست... ۳
حو ۱ i
وا
صفحه 87:
5 0 7
ااي کم
9